Zápis

z 66. schůze ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu,

která se konala 1., 2. a 3. února 1995

Přítomni: posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL
Omluveni: 1.2.: posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
3.2.: posl. ing. Ivan MAŠEK, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK a JUDr. Jiří VYVADIL
po všechny dny: posl. JUDr. Ondřej ZEMINA
Hosté:
- PhDr. Milan UHDE - předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu
- ing. Petr KYNŠTETR, CSc. - vedoucí Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu
- ing. Miloslav VANĚK - náměstek ministra práce a sociálních věcí ČR
- dr. BRABEC - Úřad pro legislativu a veřejnou správu ČR

a další hosté dle prezenčních listin.

Schůzi výboru v 9.00 hodin zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ. V průběhu jednání schůzi výboru řídila i místopředsedkyně posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.

Předseda výboru JUDr. Miloslav Výborný informoval poslance, že ústavně právnímu výboru byl přikázán vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), ve znění zákona č. 215/1993 Sb. (tisk 1470) s tím, že jej má Poslanecká sněmovna projednat v příštím týdnu. Proto se výbor usnesl, že návrh projedná ve čtvrtek 2.2. v 10.00 hod. (z 10 přítomných poslanců 9 hlasovalo pro a 1 se zdržel).

Schválený pořad schůze:

1. Vládní návrh zásad zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce ústavních činitelů (tisk 1288)

2. Návrh skupiny poslanců na vydání zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny (tisk 966)

3. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), ve znění zákona č. 215/1993 Sb. (tisk 1470)

4. Sdělení předsedy výboru

K bodu 1:

Ústavně právní výbor se vládním návrhem zásad zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce ústavních činitelů (tisk 1288) zabýval již na své schůzi 28. ledna 1995 a projednal zásady č. 1 až 4. Poslanci pokračovali v projednávání návrhu od zásady č. 5.

Na dotazy a připomínky poslanců reagoval náměstek ministra práce a sociálních věcí České republiky ing. Miloslav VANĚK.

Zpravodaj posl. ing. Ivan MAŠEK vždy seznámil výbor s připomínkami ostatních výborů k jednotlivým zásadám.

Po podrobné rozpravě výbor vyslovil souhlasil s tímto návrhem s dalšími připomínkami k zásadám č. 5, 6, 12 a 22 (z 15 přítomných poslanců 12 hlasovalo pro, 1 proti a 2 se zdrželi).

Usnesení č. 289

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 1. února 1995

(doplněk usnesení č. 288 ze dne 26. ledna 1995)

k vládnímu návrhu zásad zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce ústavních činitelů (tisk 1288)

Za účasti náměstka ministra práce a sociálních věcí České republiky ing. Miloslava Vaňka

ústavně právní výbor

pokračoval v projednávání vládního návrhu zásad zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce ústavních činitelů (tisk 1288) a vyslovil s ním souhlas s těmito dalšími připomínkami:

k zásadě č. 5

obecně: slovo "bezplatné"nahradit jinou formulací v tom smyslu, že naturální požitky jsou hrazené ze státního rozpočtu,

k zásadě č. 6 bodu 1.

v první větě koeficient 1,00 zvýšit na 1,25,

k zásadě č. 6 bodu 1. písm. a)

vypustit,

k zásadě č. 6 bodu 1.

vložit nové písm. d), které zní: "předsedy poslaneckého klubu o 0,60",

k zásadě č. 6 bodu 11.

slova "Předsedovi výboru komor Parlamentu Poslanecké sněmovny dále náleží" nahradit slovy "Poslanci dále náleží",

k zásadě č. 12

stanovit doživotní rentu pro prezidenta republiky,

zásada č. 12 bodu 6. zní:

"Bezplatné užívání nemovitostí tvořících sídlo prezidenta."

k zásadě č. 22

Platová základna od účinnosti do konce roku 1995 činí 80 %, v roce 1996 pak 100 %.

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 2:

Výbor pokračoval v projednání návrhu skupiny poslanců na vydání zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny (tisk 966).

Návrh výbor projednal až do § 87 v Nové Pace (předtím ve Šlovicích).

Předseda výboru dr. Výborný navrhl způsob projednávání, a to že podkladem pro jednání bude materiál "neověřený záznam jednání ústavně právního výboru v Nové Pace ve dnech 19. a 20. října 1994" a dále návrh skupiny poslanců na vydání zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny (tisk 966) se zapracovanými stanovisky výborů podle jejich usnesení na schůzích výborů v červnu a říjnu 1994, včetně návrhu úprav, které zpracoval legislativní odbor podle připomínek ústavně právního výboru (tzv. materiál "Nová Paka").

Jednání výboru byl přítomen předseda Poslanecké sněmovny PhDr. Milan Uhde.

Výbor se vrátil k § 41 odst. 1, jehož jednání přerušil. Po rozpravě se výbor dohodl, že není třeba zvlášť upravit účast dalších osob ve schůzi výboru.

Dále posl. Koháček předložil výboru v souvislosti s § 38 odst. 2 (ve znění materiálu ze záznamu z Nové Paky) některé orientační okruhy problémů, které je třeba vyjasnit, aby legislativní odbor mohl toto zadání zpracovat

1. Program schůze v průběhu jednání výboru může být doplňován pouze v případě, pokud se tak usnesou nejméně tři pětiny všech poslanců výboru (z 11 přítomných 11 hlasovalo pro)

2. Časové začátky jednotlivých bodů programu se nemohou měnit, pokud tři pětiny poslanců výboru se neusnesou jinak (z 11 přítomných 9 hlasovalo pro)

3. Program příští schůze se schvaluje na stávající schůzi; je to povinný bod i časově (z 11 přítomných 9 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 52

obecně - předseda Uhde z hlediska lingvistiky potvrdil správnost obou výrazů "usnášet na" (stanovisku) a "usnášet o" (tématu)

k dosavadnímu § 72

Legislativně vyjádřit tak, že návrh na usnesení musí poslanec obdržet 24 hod. před hlasováním o něm (z 12 přítomných 8 hlasovalo pro)

k dosavadním § 87, 88, 89

Legislativně upravit tak, že návrh zákona se bude předkládat předsedovi PS, který jej nebude postupovat organizačnímu výboru. V souvislosti s tím byl revokován § 87 odst. 1 a 2 (znění přijaté v Nové Pace) (z 12 přítomných 9 hlasovalo pro)

dosavadní § 90 zní:

"§ 90

(1) Po vyjádření vlády k návrhu zákona, nebo nevyjádří-li se vláda k takovému návrhu do 30 dnů od doručení žádosti, doporučí organizační výbor do 15 dnů předsedovi Sněmovny zařadit předložený návrh zákona se stanoviskem vlády, bylo-li předloženo, do návrhu pořadu schůze Sněmovny. Současně navrhne kterému výboru, popřípadě výborům, má být návrh přikázán a určí zpravodaje pro prvé čtení.

(2) Předseda Sněmovny s přihlédnutím k doporučení organizačního výboru rozhodne o zařazení návrhu zákona do návrhu pořadu nejbližší schůze Sněmovny.

(3) Nesplní-li organizační výbor včas povinnosti uvedené v odstavci 1 zařadí předseda návrh zákona do návrhu pořadu schůze Sněmovny bez doporučení organizačního výboru, určí zpravodaje pro prvé čtení a navrhne přikázání návrhu zákona k projednání výboru, popřípadě výborům.",

legislativně upravit, aby bylo vyjádřeno, že se rozesílá jen takové stanovisko vlády, které bylo doručeno v ústavní lhůtě (z 13 přítomných 7 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 92 odst. 1, 2 a 3

legislativně upravit podle logického postupu v prvním čtení, a to vystoupení navrhovatele, zpravodaje, obecná rozprava, hlasování o zamítnutí či dopracování, návrh na přikázání, hlasování o přikázání (z 12 přítomných 10 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 93 odst. 2

vypustit poslední větu "Návrh na prodloužení lhůty nelze projednat, vznesou-li proti němu námitku nejméně 2 poslanecké kluby nebo 20 poslanců.", (z 12 přítomných 11 hlasovalo pro)

- 1. věta - přerušeno jednání

dosavadní § 94 odst. 1 zní:

"(1) Výbor, popřípadě výbory, jimž byl návrh zákona přikázán, předloží po jeho projednání (§ 93 odst. 1 a 2) předsedovi Sněmovny usnesení, v němž zejména doporučí Sněmovně, zda má návrh zákona schválit či nikoliv. Doporučí-li v usnesení změny nebo doplňky návrhu zákona, přesně je formuluje. Nejméně pětinová menšina výboru může předložit předsedovi Sněmovny oponentní zprávu, která má obdobné náležitosti jako usnesení výboru.",

dosavadní § 95 odst. 2 zní:

"(2) O návrhu zákona se koná obecná rozprava. Po obecné rozpravě může Sněmovna vrátit návrh zákona výboru k novému projednání nebo rozhodnout, že návrh zákona zamítá.",

dosavadní § 96 zní:

"§ 96

(1) Nerozhodla-li Sněmovna podle § 95 odst. 2, že se návrh zákona zamítá nebo vrací výboru k novému projednání, koná se po obecné rozpravě rozprava podrobná. Sněmovna se v ní může usnést, že projedná některá ustanovení návrhu zákona odděleně. Během podrobné rozpravy se předkládají k návrhu zákona pozměňovací, popřípadě jiné návrhy.

(2) Pozměňovací návrhy, popřípadě jiné návrhy, se dají vytisknout a předseda Sněmovny je zašle neprodleně všem poslancům.

(3) I po podrobné rozpravě může Sněmovna vrátit návrh zákona výboru k novému projednání nebo rozhodnout, že návrh zákona zamítá.",

dosavadní § 97 odst. 2 a 3 znějí:

"(2) Ve třetím čtení se koná rozprava, ve které lze pouze navrhnout opravu legislativně technických chyb, gramatických chyb, chyb písemných nebo tiskových, úpravy, které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů, popřípadě podat návrh na opakování druhého čtení.

(3) Na závěr třetího čtení Sněmovna hlasuje o pozměňovacích, popřípadě jiných návrzích k návrhu zákona. Po jejich přijetí a odmítnutí se usnese, zda s návrhem zákona jako celkem vyslovuje souhlas nebo zda jej zamítá.",

legislativně upravit poslední větu tak, aby nevznikaly pochybnosti (z 12 přítomných 8 hlasovalo pro)

za dosavadní § 97 vložit nový § 97a tohoto znění:

"§ 97a

(1) Požádá-li vláda, aby Sněmovna skončila projednávání vládního návrhu zákona do tří měsíců od jeho předložení proto, že s takovou žádostí spojila žádost o vyslovení důvěry, navrhne organizační výbor Sněmovně, aby rozhodla o časovém postupu pro projednání takového zákona; lhůty stanovené v § 91, § 93 odst. 1 a 2, § 94 odst. 2 a § 97 odst. 1 nelze přitom zkrátit nad míru stanovenou zákonem.

(2) Sněmovna rozhodne o návrhu podle odstavce 1 v prvém čtení návrhu zákona po jeho uvedení navrhovatelem (§ 92 odst. 1).",

- jazykově ověřit - "zkrátit nad míru" - "zkrátit pod míru"

- upravit tak, aby závorka v odst. 2 byla odstraněna,

k dosavadnímu § 98

název zní: "Účast Senátu a prezidenta republiky v zákonodárném procesu",

k dosavadnímu § 100

jednání přerušeno,

k dosavadnímu § 101

obecně: zavést legislativní zkratku "oponentní zpráva", a to na prvním místě návrhu zákona, kde se o takové zprávě hovoří, (z 12 přítomných 9 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 105 odst. 2

druhou větu vypustit,

dosavadní § 106 zní:

"§ 106

(1) Třetí čtení návrhu zákona o státním rozpočtu lze zahájit nejdříve 48 hodin po doručení pozměňovacích, popřípadě jiných návrhů, poslancům.

(2) Ve třetím čtení se koná rozprava, ve které lze pouze navrhnout opravu legislativně technických chyb, gramatických chyb, chyb písemných nebo tiskových, úpravy, které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů, popřípadě podat návrh na opakování druhého čtení.

(3) Na závěr třetího čtení Sněmovna hlasuje o pozměňovacích, popřípadě jiných návrzích. Po jejich přijetí a odmítnutí se Sněmovna usnese, zda s návrhem zákona o státním rozpočtu jako celkem vyslovuje souhlas nebo zda jej zamítá.",

- s tím, že u odst. 3 bude druhá věta upravena jako v § 97 odst. 3

dosavadní § 107 odst. 1 zní:

"(1) Zákony se uvádějí větou: "Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:".",

k dosavadnímu § 107 odst. 2

vypustit,

ponechat a legislativně vyjádřit postup, kdy prezident nepodepíše zákon, tzn., kdy se vyhlašuje zákon jen s podpisy předsedy Sněmovny a předsedy vlády, (z 11 přítomných 9 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 108

- promítnout "odstoupení od smlouvy" do návrhu (z 11 přítomných 9 hlasovalo pro)

- vyjasnit "čtení" u mezinárodních smluv (ze 13 přítomných 13 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 110

přerušeno (ve znění ÚPV)

k části šestnácté

legislativně přepracovat a upravit, že poslanec může podávat

- interpelace ústní (dnešní "otázky"), na které se odpovídá hned nebo písemně do 30 dnů (§ 111a a násl. návrhu posl. Koháčka)

- interpelace písemné (§ 110 a násl. návrhu "Nová Paka")

- tzn. úpravu obsaženou v § 111a a násl. (návrh posl. Koháčka) předsunout před problematiku upravenou § 110 a násl. (návrh "Nová Paka")

k dosavadnímu § 111 odst. 2 - Nová Paka

legislativně upravit

- bude se hlasovat o tom, že se všechny nesouhlasné odpovědi zařadí jako jeden bod schůze, (ze 14 přítomných 14 hlasovalo pro)

- že se rozprava koná nejen o odpovědi na interpelaci, ale i o interpelaci samotné, (ze 14 přítomných 11 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 111 odst. 3

legislativně vyjádřit, že projednávání odpovědi na interpelaci se anuluje není-li příslušný poslanec přítomen (ze 14 přítomných 8 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 111 odst. 4

vypustit, (ze 14 přítomných 7 hlasovalo pro)

za dosavadní § 111 vložit nové § 111a a 111b těchto znění: (návrh posl. Koháčka)

"§ 111a

Otázky položené předsedovi vlády na schůzi Sněmovny

(1) Na pořad schůze Sněmovny se ve čtvrtek jednacího dne od 16 do 17 hodin vždy zařadí otázky poslanců položené předsedovi vlády. Pokud není doprojednán předchozí bod pořadu schůze, jeho projednávání se přeruší.

(2) Poslanec může v době, uvedené v odstavci 1, položit předsedovi vlády otázku. Její přednesení nesmí trvat déle než dvě minuty.

(3) Předseda vlády odpoví na otázku ihned po jejím přednesení. Není-li možné odpovědět na otázku ihned, odpoví předseda vlády poslanci písemně do 30 dnů.

legislativně vyjádřit, že pořadí poslanců pokládajícíh otázku bude určeno losem

(4) Po odpovědi předsedy vlády může tázající se poslanec položit doplňující otázku, na níž předseda vlády bezprostředně odpoví. Její přednesení nesmí trvat déle než jednu minutu.

legislativně vyjádřit, aby režim odpovědi na doplňující otázku byl stejný jako u odpovědi na základní otázku

(5) Poslední otázka může být položena nejpozději v 16.50 hodin. Poslední odpověď předsedy vlády může přesáhnout 17. hodinu.

legislativně vyjádřit, že i po 17. hodině může poslanec položit doplňující otázku (z 12 přítomných 9 hlasovalo pro)

(6) Otázky poslanců, které nebylo možno z časových důvodů přednést, se anulují.

problematiku odst. 6 spojit s odst. 3

(7) Není-li ze závažných důvodů možné, aby v uvedenou dobu byl předseda vlády přítomen, rozhodne Sněmovna na návrh předsedy Sněmovny a bez rozpravy o jiném termínu.

(8) V mimořádných případech může Sněmovna na návrh předsedy Sněmovny bez rozpravy rozhodnout o vypuštění otázek položených předsedovi vlády z pořadu schůze.

legislativně vyjádřit do § 56 odst. 4 smysl uvedený v § 111a odst, 7 (nekoná-li se schůze ve čtvrtek)

§ 111b

Otázky položené členům vlády na schůzi Sněmovny

(1) Na pořad schůze Sněmovny se ve čtvrtek jednacího dne od 17 do 18.30 hodin vždy zařadí otázky poslanců položené členům vlády.

(2) Poslanec může v době,uvedené v odstavci 1, položit kterémukoliv přítomnému členu vlády otázku ve věcech jeho působnosti. Její přednesení nesmí trvat délež než dvě minuty.

(3) Dotázaný člen vlády odpoví na otázku ihned po jejím přednesení. Není-li možné odpovědět na otázku ihned, odpoví dotázaný člen vlády poslanci písemně do 30 dnů.

(4) Po odpovědi člena vlády může tázající se poslanec položit doplňující otázku, na níž člen vlády bezprostředně odpoví. Její přednesení nesmí trvat déle než jednu minutu.

(5) Poslední otázka může být položena nejpozději v 18.20 hodin.

(6) Otázky poslanců, které nebylo možno z časových důvodů přednést, se anulují.

(7) Není-li ze závažných důvodů možné, aby v uvedenou dobu byl člen vlády přítomen, rozhodne Sněmovna na návrh předsedy Sněmovny a bez rozpravy o jiném termínu.

(8) V mimořádných případech může Sněmovna na návrh předsedy Sněmovny bez rozpravy rozhodnout o vypuštění otázek položených členu vlády z pořadu schůze.",

promítnout všechny návrhy přednesené u § 111a do 111b

/Schůze výboru byla přerušena u § 113 v 18.45 hod./

/2.2.1995 schůze výboru zahájena v 9.00 hod. - řídila místopředsedkyně

posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ/

Výbor pokračoval v projednání návrhu zákona o jednacím řádu, a to částí sedmnáctou (§ 113 a násl). Výbor se usnesl, že legislativní odbor by náměty vznesené ve výboru k některým ustanovením měl zpracovat do paragrafovaného znění do úterý 14.2. (z 10 přítomných 6 hlasovalo pro).

Část devatenáctá - Kancelář sněmovny - byla projednávána za přítomnosti vedoucího Kanceláře Poslanecké sněmovny ing. Petra Kynštetra, CSc.

Orientační hlasování:

- aby organizační řád Kanceláře Poslanecké sněmovny byl vydán formou přílohy zákona o jednacím řádu (nikdo nebyl pro)

- aby organizační řád Kanceláře Poslanecké sněmovny vydával na návrh kancléře organizačním výbor (z 12 přítomných 7 hlasovalo pro)

- aby platový řád Kanceláře Poslanecké sněmovny vydával na návrh kancléře rozpočtový výbor (z 12 přítomných 7 hlasovalo pro).

dosavadní § 117 zní:

"§ 117

(1) Kancelář sněmovny plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Sněmovny, jejích orgánů a funkcionářů, poslanců a poslaneckých klubů.

(2) Kancelář sněmovny je rozpočtovou organizací, která při plnění svých úkolů spravuje rozpočet Sněmovny a v hospodářských, pracovněprávních a dalších vztazích je oprávněna jednat, nabývat práv a zavazovat se.

(3) V čele Kanceláře sněmovny stojí kancléř, který odpovívá předsedovi Sněmovny za její činnost.

(4) Podrobnosti o organizaci a úkolech Kanceláře sněmovny upravuje Organizační řád Kanceláře Poslanecké sněmovny, který vydá na návrh kancléře organizační výbor.", (z 12 přítomných 7 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 118

vypustit,

dosavadní § 119 zní:

"§ 119

(1) Zaměstnanci Kanceláře sněmovny jsou ke Kanceláři sněmovny v pracovněprávním vztahu, jímž je pracovní poměr, popřípadě výjimečně též některá z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Jejich pracovněprávní vztahy se řídí zákoníkem práce a ostatními pracovněprávními předpisy, pokud z dalších ustanovení tohoto zákona nevyplývá něco jiného.

(2) Zvláštní úprava některých pracovněprávních vztahů zaměstnanců Kanceláře Poslanecké sněmovny je stanovena v příloze č. 4 tohoto zákna, Jejich plat a odměna za pracovní pohotovost se řídí zvláštním zákonemx) a Platovým řádem Kanceláře Poslanecké sněmovny. Platový řád Kanceláře Poslanecké sněmovny vydá na návrh kancléře rozpočtový výbor. (Toto ustanovení bylo později revokováno.)

(3) Kancléře jmenuje a odvolává předseda Sněmovny po schválení návrhu předsedy Sněmovny organizačním výborem. Ostatní zaměstnance Kanceláře sněmovny přijímá do pracovní poměru kancléř.", (z 12 přítomných 7 hlasovalo pro)

odkaz x) pod čarou zní: "x) Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.",

Po projednání § 119 bylo jednání přerušeno.

K bodu 3:

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), ve znění zákona č. 215/1993 Sb. (tisk 1470) odůvodnil zástupce Úřadu pro legislativu a veřejnou správu České republiky dr. BRABEC.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.

V obecné rozpravě byla velmi podrobně diskutována otázka vyhlašování zákona, vzhledem k tomu, že zákon by neměl být hned vyhlášen po schválení, ale až po určitých opatřeních.

Výbor přerušil jednání o tomto bodu do pátku 3.2. do 10.00 hod. (z 10 přítomných 9 hlasovalo pro).

Pokračování bodu 2:

Výbor pokračoval v projednávání návrhu skupiny poslanců na vydání zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny (tisk 966), a to části dvacátou první.

Výbor přerušil své jednání v 19.10 hod. projednáním přílohy 1 čl. 6.

dosavadní § 121 zní:

"§ 121

(1) Písemné podklady pro jednání Sněmovny (sněmovní tisky) a Těsnopisecké zprávy o schůzích Sněmovny s uvedeních všech vystoupení, přijatých usnesení a výsledků hlasování, jsou sněmovními publikacemi.

(2) Sněmovní publikace jsou veřejné; lze do nich nahlédnout a pořizovat jejich opisy a výpisy z nich v Kanceláři sněmovny.

(3) Poslanci dostávají všechny sněmovní publikace a písemné výstupy ze schůzí orgánů Sněmovny, jichž jsou členy.",

vložit nový odstavec - legislativně vyjádřit - na žádost poslance je možno mu poskytnout sněmovní publikace místo písemné formy ve formě počítačové (z 12 přítomných 11 hlasovalo pro)

k dosavadnímu § 122

- orientační hlasování - pnechat v uvedeném znění (ze 13 přítomných 8 hlasovalo pro)

- legislativně zpracovat tezi, že by nemohl být projednáván návrh, jestliže poslanec ztratil mandát; ostatní návrhy by se však projednávaly

k dosavadnímu § 124

legislativně vyjádřit tak, aby se toto ustanovení vztahovalo i na poslanecké kluby, (z 12 přítomných 11 hlasovalo pro),

za dosavadní § 126 vložit nové § 126a a 126b těchto znění:

"§ 126a

Zákoník práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se doplňuje takto:

"V § 5 se za slovo "aspirantů," vkládají slova "zaměstnanců Kanceláře Poslanecké sněmovny".".

§ 126b

Zákon ČNR č. 371/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů poslanců České národní rady, ve znění zákona ČNR č. 267/1991 Sb., zákona ČNR č. 10/1993 Sb. a zákona č. 331/1993 Sb., se mění takto:

"Část pátá včetně nadpisu se vypouští.".",

k příloze č. 1

k čl. 5 odst. 4

- slova "nejméně 5 dnů" nahradit slovy "nejméně 3 dny",

- druhou větu vypustit,

(z 10 přítomných 9 hlasovalo pro)

k čl. 5 odst. 8

legislativně vyjádřit tak, že důkaz výpovědí svědka je vždy ústní (z 10 přítomných 10 hlasovalo pro).

k čl. 5 odst. 12

"se zastupitelstvy"

/3.2.1995 schůze výboru zahájena v 9.00 hod. - řídila místopředsedkyně

posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ/

Výbor pokračoval v projednávání návrhu skupiny poslanců na vydání zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny (tisk 966), a to v příloze 1 čl. 7 a násl.

k čl. 16 odst. 1 a k názvu

legislativně upravit tak, aby mohl být vyslýchán i nositel státního tajemství (i pokud se týká státního zájmu) - nebude vázáno na běžný postup zprošťování povinnosti zachování státního tajemství (z 11 přítomných 11 hlasovalo pro)

k čl. 22 odst. 2

legislativně upravit (v souvislosti s připomínkou k čl. 16 odst. 1 přílohy 1)

k čl. 28 odst. 2

vypustit slovo "předseda" (z 10 přítomných 8 hlasovalo pro),

k příloze č. 2

obecně

do volebního řádu legislativně zapracovat způsob volby veřejnoprávních institucí, jejichž členy volí Poslanecká sněmovna (tajná i veřejná volba) vč. možnosti hlasovat hlasovacím zařízením

vložit nový čl. 2 tohoto znění:

"Čl. 2

Volba prezidenta republiky

Volba prezidenta republiky tajným hlasováním

1. Prezidenta republiky volí Parlament na společné schůzi obou komor1) tajným hlasováním.

2. Navrhovat kandidáta na úřad prezidenta republiky je oprávněno nejméně deset poslanců nebo deset senátorů.

3. Společnou schůzi komor Parlamentu svolává a volbu prezidenta řídí předseda Sněmovny.

4. Návrhy kandidátů na úřad prezidenta republiky se předkládají společné volební komisi nejpozději 48 hodin přede dnem volby.

5. Volba se koná nejvýše ve třech kolech.

6. Volba je platná, byly-li hlasovací lístky vydány v každém kole alespoň jedné třetině poslanců a zákonem stanovenému počtu senátorů.

7. Před zahájením volby v každém kole zkontroluje společná volební komise volební schránky a zapečetí je. Zkontroluje též, zda jsou připraveny hlasovací lístky s předtištěnými jmény kandidátů, zda jsou opatřeny razítkem Sněmovny a parafovány dvěma oveřovateli společné volební komise.

8. Jména kandidátů jsou na hlasovacím lístku uvedena v abecedním pořadí a před jménem každého z nich je uvedeno pořadové číslo. Pod pořadovými čísly kandidátů je uvedeno "Z - zdržuji se hlasování".

9. Pro úpravu hlasovacích lístků je určen zvláštní prostor tak, aby byla zaručena tajnost hlasování; poslanci a senátoři vstupují do tohoto prostoru jednotlivě.

10. V místnosti, kde se sčtítají hlasy, jsou přítomni pouze členové společné volební komise; další osoby mohou být přítomny jen s jejím souhlasem.

11. Poslanec a senátor volí tak, že na hlasovacím lístku vyjádří

a) souhlas s jedním z kandidátů zakroužkováním pořadového čísla před jeho jménem; pořadová čísla před jmény ostatních kandidátů a písmeno "Z" přeškrtne takto X;

b) nesouhlas se všemi kandidáty přeškrtnutím pořadového čísla před jmény všech kandidátů a přeškrtnutím písmena "Z" takto X.

12. Neplatný je hlasovací lístek odevzdaný na jiném, než vydaném tiskopise, a ten, který je upraven jiným způsobem, než je stanoveno v předchozím bodu tohoto volebního řádu. Dodatečně dopisované jméno kandidáta, který nebyl navržen, nezpůsobuje neplatnost hlasovacího lístku; takový kandidát se však pro volbu nezapočítává.

13. Vznikne-li pochybnost o platnosti hlasovacího lístku, rozhodne o ní společná volební komise, která to poznamená v zápise o výsledku hlasování.

14. V prvém kole je zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců a nadpoloviční většinu hlasů všech senátorů.

15. Nezíská-li žádný z kandidátů nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců a nadpoloviční většinu hlasů všech senátorů, koná se do 14 dnů druhé kolo volby.

16. Do druhého kola postupuje kandidát, který získal nejvyšší počet hlasů. Je-li více kandidátů, kteří získali stejný nejvyšší počet hlasů, postupují všichni takoví kandidáti.

17. Ve druhém kole je zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných poslanců a nadpoloviční většinu hlasů přítomných senátorů.

18. Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve druhém kole, koná se do 14 dnů třetí kolo volby.

19. Do třetího kola postupuje kandidát, který získal ve druhém kole nejvyšší počet hlasů. Je-li více kandidátů, kteří získali stejný nejvyšší počet hlasů, postupují všichni takoví kandidáti.

20. Ve třetím kole je zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných poslanců a nadpoloviční většinu hlasů přítomných senátorů.

21. Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve třetím kole, koná se nová volba podle tohoto volebního řádu.

22. O výsledku hlasování každého kola volby se sepíše zápis, který podepíší všichni členové společné volební komise. V zápise o hlasování se uvede:

a) počet vydaných hlasovacích lístků,

b) počet odevzdaných platných i neplatných hlasovacích lístků,

c) počet platných hlasů odevzdaných pro navržené kandidáty,

d) počet platných hlasů odevzdaných proti navrženým kandidátům.

23. Výsledky hlasování každého kola volby oznámí, v souladu s předchozím bodem, společné schůzi obou komor Parlamentu, předseda Sněmovny.

Volba prezidenta republiky veřejným hlasováním

24. Prezidenta republiky volí Parlament na společné schůzi obou komor1) veřejným hlasováním.

25. Navrhovat kandidáta na úřad prezidenta republiky je oprávněno nejméně deset poslanců nebo deset senátorů.

26. Společnou schůzi komor Parlamentu svolává a volbu prezidenta řídí předseda Sněmovny.

27. Návrhy kandidátů na úřad prezidenta republiky se předkládají společné volební komisi nejpozději 48 hodin přede dnem volby.

28. Volba se koná nejvýše ve třech kolech.

29. Splečná volební komise předloží společné schůzi Sněmovny a Senátu jména a příjmení kandidátů na úřad prezidenta republiky v abecedním pořadí.

30. Předseda Sněmovny dá hlasovat jednotlivě o všech navržených kandidátech.

31. Při hlasování sčítají hlasy skrutátoři, s nimiž vyslovila před zahájením hlasování souhlas Sněmovna i Senát.

32. V prvém kole je zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců a nadpoloviční většinu hlasů všech senátorů.

33. Nezíská-li žádný z kandidátů nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců a nadpoloviční většinu hlasů všech senátorů, koná se do 14 dnů druhé kolo volby.

34. Do druhého kola postupuje kandidát, který získal nejvyšší počet hlasů. Je-li více kandidátů, kteří získali stejný nejvyšší počet hlasů, postupují všichni takoví kandidáti.

35. Ve druhém kole je zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných poslanců a nadpoloviční většinu hlasů přítomných senátorů.

36. Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve druhém kole, koná se do 14 dnů třetí kolo volby.

37. Do třetího kola postupuje kandidát, který získal ve druhém kole nejvyšší počet hlasů. Je-li více kandidátů, kteří získali stejný nejvyšší počet hlasů, postupují všichni takoví kandidáti.

38. Ve třetím kole je zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných poslanců a nadpoloviční většinu hlasů přítomných senátorů.

39. Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve třetím kole, koná se nová volba podle tohoto volebního řádu.

40. O výsledku hlasování každého kola volby se sepíše zápis, který podepíší všichni členové společné volební komise. V zápise o hlasování se uvede:

a) počet hlasů odevzdaných pro navržené kandidáty,

b) počet hlasů odevzdaných proti navrženým kandidátům.

41. Výsledky hlasování každého kola volby oznámí, v souladu s předchozím bodem, společné schůzi obou komor Parlamentu, předseda Sněmovny.".

odkaz 1) pod čarou zní: "1) Čl. 54 odst. 2 ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.",

dosavadní články 2 až 6 se označí jako články 3 až 7,

k dosavadnímu čl. 4 bodu 1.

slovo "navržené" nahradit slovem "předložené" (z 11 přítomných 9 hlasovalo pro),

k dosavadnímu čl. 4 bodu 23.

dopracovat, (z 10 přítomných 8 hlasovalo pro)

k dosavadnímu čl. 5

volbu předsedy výboru dopracovat podle doporučení ÚPV z 19.-21.10.1994, a to i do návrhu zákona (předseda má být volen Poslaneckou sněmovnou) (z 11 přítomných 7 hlasovalo pro)

k dosavadnímu čl. 6 bodu 3.

vypustit (z 11 přítomných 7 hlasovalo pro),

k příloze č. 3

vypustit,

k příloze č. 4

vypustit,

upravit paragrafované znění tak, že pracovně právní vztahy Kanceláře Poslanecké sněmovny nemají žádné výjimky

v souvislosti s tím byl revokován dosavadní § 119 odst. 2 - platový řád pro Kancelář Poslanecké sněmovny by neměl být vydáván a měl by se na pracovníky vztahovat zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů

legislativně připravit ve variantách:

- zvláštní platový řád a pracovně právní vztahy,

- režim podle zákona č. 143/1992 Sb. o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů

k příloze č. 5

vypustit,

Pokračování bodu 3:

Výbor se vrátil k projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), ve znění zákona č. 215/1993 Sb. (tisk 1470).

Předseda výboru dr. Výborný informoval svém neformálním jednání s ústavními experty na jednání Legislativní rady vlády ČR ohledně vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů a doporučil doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem (ze 11 přítomných 7 hlasovalo pro, 1 proti a 3 se zdrželi).

Usnesení č. 290

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 2. února 1995

k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), ve znění zákona č. 215/1993 Sb. (tisk 1470)

Po odůvodnění zástupce Úřadu pro legislativu a veřejnou správu České republiky dr. Brabce, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem,

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 4:Sdělení předsedy výboru

1. Organizační výbor 26.1. přikázal ÚPV další návrhy zákonů k projednání - určit zpravodaje

- 1444 - státní sociální podpora - zprav. posl. Kolářová

- 1445 - zásady státních svátků (Tollner) - zprav. posl. Matoušková

- koncepce, rodinně právní vztahy (ÚPV garantem) - zprav. posl. Röschová

- 1456 - zásady novely Ústavy (Navrátil) - zprav. Výborný

- 1471 - zákon, kterým se mění některé zák. v souvislosti s přijetím zákona o státní soc. podpoře - zprav. posl. Kolářová

- 1475 - ocenění národního boje za osvobození (Janeček) - zprav. posl. Dobal

- 1474 - novela Vojenského obranného zpravodajství - zprav. posl. Mašek

- novela zák.opatření k Jugoslávii - zkráceno na 10 dnů - zprav. posl. Výborný

2. Schválený plán kontrolní činnosti NKÚ na rok 1995 je k nahlédnutí v sekretariátu rozpočtového výboru.

3. Poslanci byli seznámeni s Věstníkem Ministerstva hospodářství částka 1-2.

4. Poslanci byli seznámeni s dopisem prof. J. Chytila z USA, který se týká restitucí (čj. 50/95-ÚPV).

5. Poslanci byli seznámeni s dopisem prof. V. Smazala z Prahy 5, který se týká vyšetřování činnosti BIS (čj. 61/95-ÚPV).

6. Poslanci byli seznámeni s dopisem doc. Radima Valenčíka, CSc., z Prahy 1, který se týká žaloby na Ladisla Froňka, šéfredaktora Špíglu (čj. 31/95-ÚPV).

7. Poslanci byli seznámeni s dopisem předsedy odborového svazu zdravotnictví a sociální péše RNDr. Jiřího Schlangera, který se týká návrhu zákona o působnosti Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (čj. 47/95-ÚPV).

8. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Pavla Štěpaníka z Veselíčka u Lipníka nad Bečvou, který se zákona výkonu volebního práva (čj. 44/95-ÚPV).

9. Poslanci byli seznámeni s dopisem dr. F. Kubce z Opavy, který se týká zákona o občanských průkazech (čj. 49/95-ÚPV).

10. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Aloise J. Šálka z Břeclavi, který se týká soudů (čj. 37/95-ÚPV).

11. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana F. E. Pivce z Prahy 4, který se týká vztahů se Slovenskem (čj. 38/95-ÚPV).

12. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Miroslava Černého z Liberce, který se týká změny ústavy (čj. 45/95-ÚPV).

13. Poslanci byli seznámeni s peticí občanů města Frýdku-Místku a přilehlého okolí za znovuzavedení trestu smrti za hrdelní trestné činy (čj. 42/95-ÚPV).

Schůze výboru byla ukončena v 12.20 hod./

JUDr. Jiří BÍLÝ
JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
ověřovatel výboru
místopředsedkyně výboru
Petr KOHÁČEK
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ
ověřovatel výboru
předseda výboru


Přihlásit/registrovat se do ISP