Přítomni: | posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Ondřej ZEMINA |
Omluveni: | po oba dny: JUDr. Hana MARVANOVÁ, JUDr. Jiří VYVADIL |
Hosté: | |
- JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc. - poslanec PSP (VPLPN) | |
- prom. mat. Vladimír RUDLOVČÁK, CSc. - náměstek ministra financí | |
- JUDr. Jiří NOVÁK - ministr spravedlnosti |
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru v 9.00 hod.
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
V průběhu jednání schůzi řídili
i místopředsedové výboru JUDr. Anna
RÖSCHOVÁ a ing. Ivan MAŠEK.
Schválený pořad schůze:
6.9.
1. Program 78. schůze výboru
2. Sdělení předsedy výboru
3. Termín a program 79. schůze výboru
4. Návrh posl. M. Výborného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 74/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákoník práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (tisk 1866)
5. Návrh posl. A. Röschové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1742)
6. Návrh posl. J. Ortmana a dalších
na vydání ústavního zákona
o lidovém hlasování o přípustnosti
podstatně omezit svrchovanost České republiky
(tisk 1851)
7.9.
7. Vládní návrh devizového zákona (tisk 1870)
8. Vládní návrh zákona o zahájení činnosti Vrchního soudu v Olomouci (tisk 1717)
9. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1716)
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1715)
11. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1714)
12. Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:Program
78. schůze výboru
Posl. Benda navrhl, aby výbor návrh
skupiny poslanců na vydání zákona
o volbách do Parlamentu České republiky (tisk
1048) projednal příští týden;
tzn. vypustit z programu 78. schůze (z 9 přítomných
8 hlasovalo pro a 1 se zdržel).
Posl. Koháček navrhl vypustit
z návrhu programu vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění
zákona č. 231/1992 Sb., zákona ČNR
č. 591/1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb.,
zákona č. 303/1993 Sb., zákona č.
38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb. a zákona č. 200/1994 Sb.
a mění a doplňuje zákon ČNR
č. 570/1995 Sb., o živnostenských úřadech
(tisk 1650) (z 10 přítomných 8 hlasovalo
pro a 2 se zdrželi).
Posl. Koháček navrhl, aby
návrh posl. J. Ortmana a dalších na vydání
ústavního zákona o lidovém hlasování
o přípustnosti podstatně omezit svrchovanost
České republiky (tisk 1851) byl projednáván
dne 6.9. ve 13.00 hod. (z 11 přítomných 11
hlasovalo pro).
Výbor před hlasováním
o celém návrhu programu 78. schůze na návrh
posl. Koháčka si vyložil § 43 odst. 1
zákona o jednacím řádu tak, že
předsedající bude při každém
závěrečném hlasování
jmenovitě konstatovat, kdo z přítomných
konkrétně je pro nebo proti.
Závěrem výbor vyslovil souhlas s programem 78. schůze ústavně právního výboru - z 13 přítomných poslanců
- 13 hlasovalo pro - Petržílek,
Navrátil, Bílý, Kačenka, Röschová,
Výborný, Koháček, Kolářová,
Novotný, Benda, Dobal, Zemina, Matoušková.
K bodu 2:Sdělení
předsedy výboru
1. Písemně se omluvil na 78.
schůzi výboru posl. Vyvadil.
2. Informoval, že podle § 122
jednacího řádu Poslanecké sněmovny
je třeba původní tisky projednat podle původního
jednacího řádu nejen v Poslanecké
sněmovně, ale i ve výborech.
3. Zvukový záznam, se pořizuje
podle nového jednacího řádu. Požádal
ověřovatele, aby tajemnici či sekretářce
byli nápomocni při nahrávání.
4. Podle usnesení ÚPV č. 178 z dubna 1994 k zahraničním pracovním cestám by měl výbor ve II. pololetí t.r. uskutečnit pracovní cestu do Bruselu, kde je sídlo Rady a Komise EU a Štrasburku, kde zasedá plénum Evropského parlamentu a Lucemburku, kde je sídlo Evropského soudního dvora a sekretariátu Evropského parlamentu. Po předběžných jednáních bylo doporučeno, aby výbor navštívil Brusel v týdnu od 20. listopadu, kdy zasedají výbory EU. (V termínu kdy výbory nezasedají tam nemá cenu jezdit.)
Vzhledem k tomu, že v týdnu od 20.11. mají zasedat výbory, doporučil, aby cesta se uskutečnila od neděle 19.11. do středy 22.11. včetně, a to pouze do Bruselu, kde by výbor jednal s výborem pro právo a občanské právo a s institucionálním výborem, s některými komisaři a s právními experty z Generálního sekretariátu předsedy komise. Cestu do Štrasburku a Lucemburku by bylo možno uskutečnit v průběhu prosince cca na 3 dny.
Výbor by měl přijmout usnesení k těmto jednáním, aby se mohlo začít oficiálně jednat.
V rozpravě posl. Röschová a Matulka doporučili, aby počet poslanců účastnících se této cesty nebyl nijak omezován.
Vzhledem k tomu, že se vyskytly otazníky
kolem termínu odjezdu, byl bod "Sdělení
předsedy výboru" přerušen s tím,
že výbor se k němu vrátí jako
poslednímu bodu této schůze (z 15 přítomných
poslanců 15 hlasovalo pro).
K bodu 3:Termín
a program 79. schůze výboru
Návrh byl všem poslancům
rozdán.
Posl. Zemina doporučil, aby program
79. schůze výboru byl rozšířen
o návrh posl. M. Přibáně a dalších
na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 103/1992 Sb., o Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi,
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 1821), a to na 14.9. v 16.00 hod. (z 15 přítomných
7 hlasovalo pro - návrh nebyl přijat).
Posl. Benda doporučil, aby návrh
posl. S. Grosse a dalších na vydání
ústavního zákona o referendu (tisk 1874)
byl z návrhu programu vypuštěn (z 15 přítomných
12 hlasovalo pro).
Posl. Benda dále doporučil,
aby návrh skupiny poslanců na vydání
zákona o volbách do Parlamentu České
republiky (tisk 1048) byl zařazen na 13.9. od 10.30 hod.
(z 15 přítomných 14 hlasovalo pro).
Posl. Koháček doporučil,
aby výbor pokračoval v projednáváního
návrhu skupiny poslanců na vydání
zákona o volbách do Parlamentu České
republiky (tisk 1048) v pátek 15.9. od 9.00 hod. (z 15
přítomných 8 hlasovalo pro).
Pro celkový návrh programu 79. schůze upraveného podle připomínek poslanců -z 16 přítomných poslanců
- 16 hlasovalo pro - Petržílek,
Navrátil, Matulka, Nedorost, Bílý, Kačenka,
Röschová, Výborný, Koháček,
Kolářová, Novotný, Benda, Dobal, Zemina,
Novák, Matoušková.
Posl. Benda a Výborný požádali,
aby všichni poslanci po schválení programu
schůze dostávali od sekretariátu výboru
upravenou pozvánku.
Dále jednání výboru
řídila místopředsedkyně JUDr.
Anna RÖSCHOVÁ.
K bodu 4:Návrh
posl. M. Výborného na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 74/1994
Sb., kterým se mění a doplňuje zákoník
práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a některé další
zákony (tisk 1866)
Návrh odůvodnil navrhoval
posl. JUDr. Miloslav Výborný. Mj. seznámil
poslance se stanoviskem vlády a závěrem navrhl,
aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně
jeho přijetí.
Posl. JUDr. Ondřej Zemina ve své
zpravodajské zprávě doporučil, aby
se ústavně právní výbor vyjádřil
kladně.
Posl. Röschová upozornila, že
podle § 122 jednacího řádu bude tento
návrh projednán podle původního jednacího
řádu.
Do obecné rozpravě se nikdo
nepřihlásil.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Výborný a Röschová.
Byl přijat návrh, aby čl.
II zněl takto: "Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení."
(ze 14 přítomných 12 hlasovalo pro, 1 se
zdržel a 1 nehlasoval).
V závěrečném hlasování na návrh posl. Zeminy výbor doporučil Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s návrhem ve znění připomínky k čl. II a zmocnil zpravodaje, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny (z 14 přítomných 13 hlasovalo pro a 1 se zdržel).
(nebylo hlasováno podle jmen.)
Výbor se dohodl, že i při
závěrečném hlasováním
o návrzích zákonů, předložených
před 31.7. bude hlasovat podle jmen.
Dále jednání výboru
předseda výboru JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Po odůvodnění navrhovatele
posl. JUDr. Miloslava Výborného, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Ondřeje Zeminy a po podrobné
rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s touto připomínkou:
Čl. II zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 5:Návrh
posl. A. Röschové a dalších na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 1742)
Návrh odůvodnila členka
návrhové skupiny poslanců JUDr. Anna Röschová.
Její úvodní slovo doplnila další
členka návrhové skupiny poslanců MUDr.
Milena Kolářová. Zejména seznámila
členy se stanoviskem vlády. K návrhu se vyjádřil
i další člen - navrhovatel posl. JUDr. Miloslav
Výborný.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Libor NOVÁK.
V obecné rozpravě vystoupili
posl. Navrátil, Röschová, Kolářová,
Matulka, Benda, Novotný, Kačenka.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Matulka, Výborný, Novák, Navrátil.
Byly přijaty tyto připomínky:
k čl. I
k bodu 1
uvozovací věta zní:
"§ 9 včetně poznámek č.
2a a 2b) zní:"
k bodu 1 - § 9 odst. 3 a 4 znějí:
"(3) Podle tohoto zákona se projednávají přestupky, kterých se dopustili poslanci a senátoři Parlamentu, s výjimkou přestupků podle § 42 odst. 1 písm. a), § 43 odst. 1 písm. c), § 47 odst. 1 písm. a) a c), § 48 a § 49 odst. 1 písm. a) a c)2a).
(4) Pro jednání mající
znaky přestupků podle § 42 odst. 1 písm.
a), § 43 odst. 1 písm. c), § 47 odst. 1 písm.
a) a c), § 48 a § 49 odst. 1 písm. a) a c), kterých
se dopustili poslanci nebo senátoři Parlamentu,
projednává podle zvláštních předpisů2b),
platí § 10 odst. 2, § 58 odst. 3 písm.
a) a § 71 písm. b) obdobně."
Odkazy pod čarou znějí:
"2a) Čl. 27 odst. 3 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.
2b) § 13 a násl. zákona
č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny.",
k bodu 2 a 3
vypustit,
k § 66 odst. 1 písm. a)
na konec připojit slova "nestanoví-li
zákon jinak",
k bodu 4 - § 66a odst. 1 písm. c)
na konec připojit slova "a připojí
k ní vyjádření poslance nebo senátora,
kterého se zpráva týká, pokud takové
vyjádření poslanec nebo senátor neprodleně
učiní",
k § 76 odst. 1 písm. d)
na konec připojit slova "nestanoví-li
zákon jinak",
čl. II zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. července 1996.".
Závěrem zpravodaj posl. Novák navrhl, aby výbor nedoporučil Poslanecké sněmovně schválit předložený návrh - ze 14 přítomných poslanců
- 10 hlasovalo pro - Petržílek, Navrátil, Matulka, Bílý, Kačenka, Novotný, Benda, Dobal, Novák, Matoušková;
- 3 proti - Röschová, Výborný, Kolářová;
- 1 se zdržel - Koháček.
Po odůvodnění členky
návrhové skupiny poslanců JUDr. Anny Röschové,
zpravodajské zprávě posl. JUDr. Libora Nováka
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nedoporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s předloženým
návrhem.
K bodu 6:Návrh
posl. J. Ortmana a dalších na vydání
ústavního zákona o lidovém hlasování
o přípustnosti podstatně omezit svrchovanost
České republiky (tisk 1851)
Návrh odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců posl. JUDr. Jaroslav
Ortman, CSc.
Zpravodaj posl. Marek Benda mj. navrhl výboru
nedoporučit Poslanecké sněmovně vyslovit
souhlas s předloženým návrhem.
V obecné rozpravě vystoupili
posl. Navrátil, Matulka, Koháček, Röschová,
Mašek.
Poté se k dotazům vyjádřil
zástupce navrhovatelů posl. Ortman.
V podrobné rozpravě posl.
Matulka vznesl připomínku, a to k čl. 3,
5 a 11. Žádný z těchto návrhů
nebyl přijat.
Posl. Benda vznesl připomínku
k čl. 7 odst. 2 - návrh byl přijat - "Rozhodnutí
přijaté v lidovém hlasování
vyhlašuje předseda Poslanecké sněmovny
(z 15 přítomných 15 hlasovalo pro).
Posl. Matulka navrhl, aby výbor doporučil
Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s předloženým
návrhem (z 16 přítomných 6 hlasovalo
pro - Petržílek, Navrátil, Matulka, Nedorost,
Bílý, Kačenka; a 10 proti - Röschová,
Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová,
Novotný, Benda, Dobal, Zemina, Matoušková).
Zpravodaj Benda závěrem navrhl výboru, aby nedoporučil Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s předloženým návrhem - z 14 přítomných
- 10 hlasovalo pro - Röschová, Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný, Benda, Dobal, Zemina, Matoušková;
- 4 proti - Navrátil, Matulka, Nedorost,
Bílý.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Jaroslava
Ortmana, CSc., zpravodajské zprávě posl.
Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nedoporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s předloženým
návrhem.
K bodu 7:Vládní
návrh devizového zákona (tisk 1870)
Návrh odůvodnil náměstek
ministra financí prom. mat. Vladimír Rudlovčák,
CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Miroslav NOVOTNÝ.
V povšechné rozpravě
nikdo nevystoupil.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Zemina, Benda, Koháček, Navrátil, Výborný,
Kačenka a Matulka.
Nebyly přijaty připomínky
k § 5 odst. 5, § 5 odst. 2, § 7 odst. 2, §
8 odst. 2 a § 23 odst. 1.
Byly přijaty připomínky
posl. Zeminy a Výborného k § 2 odst. 2, §
3 odst. 5, § 30 odst. 1 a k § 32.
Závěrem zpravodaj navrhl, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhla s vládním návrhem včetně připomínek jak byly přijaty - z 11 přítomných poslanců
- 6 hlasovalo pro - Výborný, Koháček, Novotný, Zemina, Novák, Matoušková;
- 5 se zdrželo - Petržílek,
Navrátil, Nedorost, Bílý, Kačenka.
Dále schůzi výboru
řídil místopředseda výboru
ing. Ivan Mašek.
Po odůvodnění náměstka
ministra financí prom. mat. Vladimíra Rudlovčáka,
CSc., zpravodajské zprávě posl. Miroslava
Novotného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k § 2 odst. 2
slova "orgánům územní
samosprávy" nahradit slovy "územním
samosprávným celkům",
k § 3 odst. 5
vypustit druhou a třetí větu,
k § 30 odst. 1
vypustit slova "§ 3 odst. 5 a",
k § 32
odst. 1 označit jako odst. 3
odst. 2 označit jako odst. 1
odst. 3 označit jako odst. 2
k § 32 dosavadnímu odst. 1
první věta zní: "(3)
Nouzový stav v devizovém hospodářství
může vyhlásit vláda při nepříznivém
vývoji platební bilance, který bezprostředně
a vážně ohrožuje platební schopnost
vůči zahraničí nebo vnitřní
měnovou rovnováhu České republiky.",
k § 32 odst. 4
slova "v odstavci 2 nebo v odstavci
3" nahradit slovy "v odstavci 1 nebo v odstavci 2",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 8:Vládní
návrh zákona o zahájení činnosti
Vrchního soudu v Olomouci (tisk 1717)
Návrh odůvodnil ministr spravedlnosti
JUDr. Jiří Novák.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna Röschová.
Jednání byl přítomen
předseda Nejvyššího soudu JUDr. Otakar
Motejl.
V povšechné rozpravě
vystoupil posl. Bílý.
V podrobné rozpravě vystoupila
posl. Röschová a vznesla připomínku
k § 3 (z 11 přítomných poslanců
10 hlasovalo pro).
Závěrem zpravodajka navrhla, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně vyslovit s vládním návrhem souhlas ve znění připomínky, jež je uvedena v usnesení č. 351. Z 11 přítomných poslanců
- 11 hlasovalo pro - Petržílek,
Matulka, Bílý, Röschová, Mašek,
Koháček, Novotný, Benda, Dobal, Zemina, Matoušková.
Po odůvodnění ministra
spravedlnosti JUDr. Jiřího Nováka, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s touto připomínkou:
§ 3 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996.",
II. zmocňuje zpravodajku výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 9:Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech
a soudcích, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 1716)
Návrh odůvodnil ministr spravedlnosti
JUDr. Jiří Novák.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna Röschová.
Jednání byl přítomen
předseda Nejvyššího soudu JUDr. Otakar
Motejl.
V povšechné rozpravě
nikdo vystoupil.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Röschová, Matulka, Mašek a Koháček.
Byly přijaty připomínky
k čl. I § 8a, § 40 odst. 5, § 52 a k čl.
III.
Závěrem zpravodajka navrhla, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s návrhem se schválenými připomínkami. Ze 13 přítomných poslanců
- 9 hlasovalo pro - Röschová, Mašek, Koháček, Kolářová, Novotný, Benda, Dobal, Zemina, Matoušková;
- 4 se zdrželi - Petržílek,
Navrátil, Matulka, Nedorost.
Po odůvodnění ministra
spravedlnosti JUDr. Jiřího Nováka, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k čl. I
před dosavadní bod 1 vložit nový bod 1 tohoto znění:
"1. Za dosavadní § 8 vložit nový § 8a tohoto znění:
Do budovy soudu nebo na místo, kde
soud jedná, není dovoleno vstupovat se zbraní1);
tento zákaz se nevztahuje na příslušníky
ozbrojených sborů ve službě."",
odkaz 1) pod čarou zní: "1)
§ 2 odst. 1 zákona č. 147/1983 Sb., o zbraních
a střelivu.",
ostatní body přečíslovat,
k dosavadnímu bodu 14 - § 40 odst. 5
za slova "Podle odstavce 4 lze soudce"
vložit slova "soudu dotčeného zákonnou
změnou podle odstavce 4",
za dosavadní bod 22 vložit nový bod tohoto znění:
"V § 52 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
"(5) Pedagogickou činností podle odstavce 4 se rozumí přednášková nebo jiná vzdělávací činnost vykonávaná pro Ministerstvo spravedlnosti, soudy a státní zastupitelství, nebo z jejich pověření, a obdobná činnost vykonávaná na vysokých školách nebo v rámci soustavy základních a středních škol.".
Dosavadní odstavec 5 se označuje
jako odstavec 6."",
čl. III zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996.",
II. zmocňuje zpravodajku výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 10:Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 436/1991 Sb.,
o některých opatřeních v soudnictví,
o volbách přísedících, jejich
zproštění a odvolání z funkce
a o státní správě soudů České
republiky, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 1715)
Návrh odůvodnil ministr spravedlnosti
JUDr. Jiří Novák.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna Röschová.
Jednání byl přítomen
předseda Nejvyššího soudu JUDr. Otakar
Motejl.
V povšechné rozpravě
nikdo vystoupil.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Röschová, Navrátil, Výborný.
Byla přijata připomínka
k čl. III.
Závěrem výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby vyslovil souhlas s návrhem se schválenou připomínkou. Ze 13 přítomných poslanců
- 11 hlasovalo pro - Petržílek, Nedorost, Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný, Benda, Dobal, Zemina, Matoušková;
- 1 proti - Röschová;
- 1 se zdržel - Navrátil.
Dále schůzi výboru
řídila místopředsedkyně výboru
JUDr. Anna Röschová.
Po odůvodnění ministra
spravedlnosti JUDr. Jiřího Nováka, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s touto připomínkou:
čl. III zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996.",
II. zmocňuje zpravodajku výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 11:Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 1714)
Návrh odůvodnil ministr spravedlnosti
JUDr. Jiří Novák.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Miloslav Výborný, který mj. předložil
poslancům další návrhy změn o.s.ř.
a zákona ČNR o působnosti orgánů
ČR v sociálním zabezpečení
řešící důsledky nálezu
Ústavního soudu ze dne 28. března 1995 ve
věci tzv. předběžných opatření
vydávaných okresními úřady
v případě naléhavé potřeby
změny výchovných poměrů nezletilých
dětí; uvedené návrhy vláda
schválila dne 30.8.1995 usnesením č. 484.
Posl. Kačenka doporučil, aby
z pořadu schůze byl stažen tisk 1714 vzhledem
k rozdanému materiálu, který poslanci nemohli
dohloubky prostudovat a předložen na jednání
příští schůzi výboru (z
12 přítomných poslanců 1 hlasoval
pro, 5 proti - návrh nebyl přijat).
Do povšechné rozpravy se mimo
posl. Kačenku nikdo nepřihlásil.
V podrobné rozpravě vystoupil
posl. Výborný a doporučil, aby se nejdříve
projednával tisk 1714 a poté připomínky
obsažené v usnesení vlády č.
484. Výbor s tím vyslovil souhlas.
Dále posl. Výborný
vznesl připomínky k bodům 36, 44, čl.
III a čl. IV a dále k § 57, 74, 75, 76a, 77,
81, 171, 210, 218, 273a.
Připomínku k § 75 odst.
2 vznesla i posl. Röschová.
V podrobné rozpravě dále
vystoupili posl. Kolářová, Benda, Mašek,
Koháček, Matulka, Novotný a Kačenka.
Na návrh posl. Maška výbor
souhlasil s vystoupením zástupců Ministerstva
práce a sociálních věcí.
Dále dr. Výborný odůvodnil
připomínky k návrhu novely zákona
ČNR č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů
ČSR v sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů,
a to k novým § 20 a 56a.
Závěrem výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem novely o.s.ř. a novely zákona o sociálním zabezpečení, jak je obsažen v usnesení výboru č. 354. Z 10 přítomných poslanců
- 8 hlasovalo pro - Röschová, Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný,Benda, Dobal;
2 se zdrželi - Matulka, Kačenka.
Po odůvodnění ministra
spravedlnosti JUDr. Jiřího Nováka, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Miloslava Výborného
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
v tomto znění:
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění zákona
č. 36/1967 Sb., zákona č. 158/1969 Sb., zákona
č. 49/1973 Sb., zákona č. 20/1975 Sb., zákona
č. 133/1982 Sb., zákona č. 180/1990 Sb.,
zákona č. 328/1991 Sb., zákona č.
519/1991 Sb., zákona č. 263/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 24/1993
Sb., zákona č. 171/1993 Sb., zákona č.
117/1994 Sb., zákona č. 152/1994 Sb., zákona
č. 216/1994 Sb., zákona č. 84/1995 Sb., zákona
č. 118/1995 Sb. a zákona č. 160/1995 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 9 odst. 3 písm. c) odst. aa) zní:
"aa) z právních vztahů
mezi obchodními společnostmi (družstvy) a jejich
zakladateli (společníky nebo členy), jakož
i mezi společníky (členy nebo zakladateli)
navzájem, pokud jde o vztahy týkající
se účasti na společnosti (členského
vztahu v družstvu), jakož i vztahy ze smluv, jimiž
se převádí podíl společníka
(členská práva a povinnosti) a vztahy související
se zvýšením základního jmění
(přistoupením společníka nebo člena),".
2. V § 9 odst. 4 písm. b) se
vypouštějí slova "návrzích
na".
3. Poznámka č. 25 zní:
"25) § 68 odst. 3 a 6, §
119 a § 764 odst. 2 obchodního zákoníku.".
4. V § 9 odst. 4 písm. h) zní:
"h) rozhodují o likvidaci družstva, družstevního podniku, podniku (hospodářského zařízení) občanského sdružení a společného podniku a o návrzích na zrušení družstva31),".
Poznámka č. 31 zní:
"31) § 257 odst. 1, § 765
odst. 4 a § 766 odst. 1 obchodního zákoníku.".
5. V § 9 odst. 4 písm. i) e tečka na konci nahrazuje čárkou a doplňují se nová písjmena j) a k), která zní:
"j) rozhodují v ostatních případech, kdy podle ustanovení části prvé, druhé a čtvrté obchodního zákoníku rozhoduje soud32a),
k) rozhodují v řízení ve věcech obchodního rejstříku.".
Poznámka č. 32a zní:
"32a) Např. § 131 odst.
1, § 181 odst. 2 a § 761 odst. 2 a 3 obchodního
zákoníku.".
6. § 10a zní:
O dovoláních proti rozhodnutím
krajských nebo vrchních soudů jako soudů
odvolacích rozhoduje Nejvyšší soud.".
7. V § 16 odst. 1 se vypouštějí
slova "a vrchních soudů".
8. § 26 zní:
(1) Odborová organizace může, s výjimkou věcí obchodních, v řízení zastupovat účastníka, který je jejím členem.
(2) Ústřední pro mezinárodněprávní ochranu mládeže (dále jen "Ústředí") může zastupovat účastníka v řízení ve věcech péče o nezletilé, o určení nebo změnu vyživovací povinnosti a v řízení o výkon rozhodnutí ukládajícího povinnost k placení výživného, jde-li o věci se vztahem k cizině.
(3) Převezme-li odborová organizace
nebo Ústředí zastoupení, pověří
některého ze svých členů nebo
zaměstnanců, aby za zastoupeného jejím
jménem jednal.".
9. V § 57 odst. 1 se tečka nahrazuje
středníkem a připojují se tato slova:
"to neplatí, jde-li o lhůtu určenou
podle hodin.".
10. V § 57 odst. 2 se na konci připojuje tato věta:
"Lhůty určené
podle hodin končí uplynutím hodiny, která
se svým označením shoduje s hodinou, kdy
došlo ke skutečnosti určující
počátek lhůty.".
11. V § 74 odst. 2 se vypouští
věta první.
12. § 74 se doplnuje odstavci 3 a 4, které zní:
"(3) Příslušným k nařízení předběžného opatření je soud, který je příslušný k řízení o věci, nestanoví-li zákon jinak.
(4) K rozhodnutí o návrhu
na předběžné opatření
podle § 76a je příslušný okresní
soud, v jehož obvodu je sídlo navrhovatele. Bude-li
předběžné opatření nařízeno,
soud předá po provedení jeho výkonu
věc neprodleně soudu příslušnému
podle § 88 písm. c). Má-li soud, kterému
byla věc předána, za to, že není
soudem uvedeným v § 88 písm. c), předloží
věc k rozhodnutí o příslušnosti
svému nadřízenému soudu; tímto
rozhodnutím je soud, jehož příslušnost
byla určena, vázán.".
13. V § 75 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
(2) Předběžné opatření podle § 76a může soud nařídit jen na návrh okresního úřadu; návrh musí obsahovat kromě obecných náležitostí (§ 42 odst. 4) jméno nezletilého dítěte, jména, povolání a bydliště ostatních účastníků, jsou-li navrhovateli známa, vylíčení rozhodujících skutečností odůvodňujících nařízení předběžného opatření, označení osoby, které má být dítě předáno do péče, a musí z něj být patrno, že se domáhá nařízení předběžného opatření podle § 76a. O návrhu musí být rozhodnuto bezodkladně, nejpozději do 12 hodin poté, co byl podán.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje
jako odstavec 3.
14. Za § 76 se vkládá nový § 76a, který zní:
(1) Ocitlo-li se nezletilé dítě bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo nepříznivý vývoj vážně ohroženy nebo narušeny, předseda senátu předběžným opatřením nařídí, aby bylo předáno do péče osoby, kterou v usnesení označí.
(2) Usnesení o nařízení předběžného opatření podle odstavce 1 se doručuje účastníkům až při provedení jeho výkonu. Účastníkům, kteří nebyli při provedení výkonu přítomni, usnesení doručí dodatečně soud příslušný podle § 88 písm. c), spolu s vyrozuměním, že byl proveden jeho výkon.
(3) Při nařízení předběžného opatření podle odstavce 1 nezletilý nemusí být zastoupen; nemá-li nezletilý zákonného zástupce nebo nemůže-li jej zákonný zástupce v řízení zastupovat33b), ustanoví mu soud příslušný podle § 88 písm. c) opatrovníka bezodkladně po provedení výkonu předběžného opatření.
(4) Předběžné opatření podle odstavce 1 trvá po dobu 3 měsíců od jeho vykonatelnosti; bylo-li před uplynutím této doby zahájeno řízení ve věci samé, pak trvá až do té doby, než se stane vykonatelným rozhodnutí, kterým se toto řízení končí.".
Poznámka č. 33b zní:
"33b) § 37 odst. 3 zákona
č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění
pozdějších předpisů.".
15. V § 77 odst. 2 se tečka
nahrazuje středníkem a připojují se
tato slova: "o zrušení předběžného
opatření podle § 76a rozhodne předseda
senátu soudu příslušného podle
§ 88 písm. c).".
16. V § 77 odst. 3 větě
první se tečka nahrazuje středníkem
a připojují se tato slova: "to neplatí,
jde-li o předběžné opatření
podle § 76a.".
17. V § 81 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
"(2) Bylo-li nařízeno předběžné opatření podle § 76a, zahájí soud příslušný podle § 88 písm. c) bezodkladně poté, co mu byla věc předána nebo co bylo rozhodnuto o jeho příslušnosti (§ 74 odst. 4) i bez návrhu řízení o výchově nezletilého.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje
jako odstavec 3.
18. V § 120 odst. 2 se slova "řízení
o některých otázkách obchodních
společností a družstev" nahrazují
slovy "řízení o některých
otázkách obchodních společností,
družstev a jiných právnických osob".
19. V § 127 odst. 4 se vypouštějí
slova "příslušného orgánu"
a na konci se připojuje tato věta: "Za vydání
potvrzení nebo odborného vyjádření
náleží finanční úhrada,
stanoví-li tak zvláštní předpis.".
20. § 128 zní:
Každý je povinen bezplatně
na dotaz sdělit soudu skutečnosti, které
mají význam pro řízení a rozhodnutí.
Ustanovení § 139 odst. 3 tím není dotčeno.
Fyzické osoby mohou odmítnout soudu sdělit
skutečnosti ze stejných důvodů, jako
může učinit svědek podle § 126
odst. 1.".
21. § 171 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Usnesení, kterým
bylo nařízeno předběžné
opatření podle § 76a, je vykonatelné
vyhlášením; nedošlo-li k vyhlášení,
je vykonatelné, jakmile bylo vyhotoveno.".
22. § 174 odst. 3 zní:
"(3) Pozdě podaný odpor
předseda senátu usnesením odmítne;
pro nedostatek odůvodnění nelze odpor odmítnout.
Podaný odpor předseda senátu odmítne
též tehdy, podal-li jej ten, kdo k podání
odporu není oprávněn.
23. V § 175 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
"(2) Ustanovení § 173 odst. 2 se použije obdobně.".
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují
jako odstavce 3 a 4.
24. V § 175 odst. 3 se slovo "zamítne"
nahrazuje slovem "odmítne" a na konci se pipojuje
tato věta: "Podané námitky předseda
senátu odmítne též tehdy, podal-li je
ten, kdo k podání námitek není oprávněn.".
25. V § 175 odst. 4 se vypouští
poslední věta.
26. § 175 se doplňuje odstavci 5 a 6, které zní:
"(5) Vezme-li odpůrce námitky zpět, soud usnesením řízení o námitkách zastaví; jednání není třeba nařizovat.
(6) Opravným prostředkem jen
proti výroku o nákladech řízení
je odvolání.".
27. V § 200d odst. 1 se slova "okresní
soud v sídle krajského soudu" nahrazují
slovy "krajský soud".
28. V § 200d se vypouští
odstavec 2. Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují
jako odstace 2 a 3.
29. § 200e včetně nadpisu zní:
(1) Pro řízení ve věcech uvedených v § 9 odst. 4 písm. b) až j) je příslušný krajský soud, v jehož obvodu má obchodní společnost nebo družstvo sídlo.
(2) Nestanoví-li zákon, že se řízení uvedená v odstavci 1 zahajují na návrh, lze je zahájit i bez návrhu.
(3) Účastenství ve věcech uvedených v odstavci 1 se řídí ustanovením § 94. O věci není třeba nařizovat jednání. Rozhoduje se usnesením.
(4) Ustanovení odstavce 1 až
3 se použijí přiměřeně
i v řízeních týkajících
se jiných právnických osob v případech
uvedených v § 9 odst. 4 písm. j).".
30. V § 210a se za slova "pořádkové
opatření (§ 53)," vkládají
slova "anebo usnesení o předběžném
opatření podle § 76a,".
31. V § 218 odst. 2 se na konci připojuje
tato věta: "Totéž platí, bylo-li
odvolání proti rozhodnutí o předběžném
opatření podle § 76a podáno ve lhůtě
u soudu příslušného podle § 88
písm. c).".
32. V § 228 odst. 1 se za slovo "rozsudek"
vkládají slova "nebo pravomocné usnesení,
kterým bylo rozhodnuto ve věci samé,".
33. V § 228 odst. 2 se slovo "rozsudku"
nahrazuje slovem "rozhodnutí".
34. § 229 zní:
Obnova není přípustná proti
a) rozsudkům, kterými bylo vysloveno, že se manželství rozvádí, že je neplatné nebo že zde není,
b) rozsudkům a usnesením,
jejichž zrušení nebo změny lze dosáhnout
jinak.".
35. V § 230 odst. 2 se za slova "právní
moci rozsudku" vkládají slova "nebo usnesení,
kterým bylo rozhodnuto ve věci samé,".
36. V § 237 se vypouští
slovo "každému"; v písmenu f) se
za slovo "byla" vkládají slova "v
průběhu řízení nesprávným".
37. Dosavadní text § 237 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který zní:
"(2) Dovolání podle odstavce
1 není přípustné proti rozsudkům,
kterými bylo vysloveno, že se manželství
rozvádí, že je neplatné nebo že
zde není.".
38. § 238 zní:
(1) Dovolání je přípustné proti rozsudku odvolacího soudu, jímž byl
a) změněn rozsudek soudu prvního stupně ve věci samé,
b) potvrzen rozsudek soudu prvního stupně, kterým soud prvního stupně rozhodl jinak než v dřívějším rozsudku proto, že byl vázán právním názorem odvolacího soudu, který dřívější rozhodnutí zrušil.
(2) Dovolání podle odstavce 1 není přípustné
a) ve věcech, v nichž dovoláním dotčeným výrokem bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 20 000 Kč a v obchodních věcech 50 000 Kč,
b) ve věcech upravených zákonem
o rodině, ledaže jde o rozsudek o omezení nebo
zbavení rodičovských práv, o určení
(popření) otcovství nebo o nezrušitelné
osvojení.".
39. Za § 238 se vkládá nový § 238a, který zní:
(1) Dovolání je přípustné proti usnesení odvolacího soudu, jímž bylo
a) změněno usnesení soudu prvního stupně; to neplatí, jde-li o usnesení o nákladch řízení, o příslušnosti, o předběžném opatření, o přerušení řízení, o pořádkové pokutě, o znalečném, o tlumočném, o soudním poplatku, o osvobození od soudních poplatků, o ustanovení zástupce účastníku nebo jeho odvolání, o nepřipuštění zastoupení, o odměně notáře za prováděné úkony soudního komisaře a jeho hotových výdajích, o odměně správce dědictví a jeho hotových výdajích,
b) rozhodnuto tak, že se zpětvzetí návrhu nepřipouští, nebo tak, že se zpětvzetí návrhu připouští, rozhodnutí soudu prvního stupně zrušuje a řízení zastavuje (§ 208); to neplatí o věcech, v nichž bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 20 000 Kč a v obchodních věcech 50 000 Kč,
c) rozhodnutí soudu prvního stupně zrušeno a řízení zastaveno, popřípadě věc byla postoupena orgánu, do jehož pravomoci náleží,
d) odvolacím soudem potvrzeno usnesení soudu prvního stupně, jímž bylo řízení zastaveno pro nedostatek pravomoci soudu,
e) odvolání odmítnuto,
f) odvolací řízení zastaveno.
(2) Dovolání podle odstavce
1 písm. a) a b) není přípustné
proti usnesením, jimiž bylo rozhodnuto ve věcech
upravených zákonem o rodině.".
40. § 239 zní:
(1) Dovolání je přípustné proti rozsudku nebo usnesení odvolacího soudu ve věci samé, jímž bylo rozhodnutí soudu prvního stupně potvrzeno, jestliže odvolací soud ve výroku rozhodnutí vyslovil, že dovolání je přípustné, protože jde o rozhodnutí po právní stránce zásadního významu. Přípustnost dovolání může odvolací soud vyslovit i bez návrhu.
(2) Nevyhoví-li odvolací soud návrhu účastníka na vyslovení přípustnosti dovolání, který byl učiněn nejpozději před vyhlášením potvrzujícího rozsudku nebo před vyhlášením (vydáním) usnesení, kterým bylo rozhodnuto ve věci samé, je dovolání podané tímto účastníkem přípustné, jestliže dovolací soud dospěje k závěru, že napadené rozhodnutí odvolacího soudu má po právní stránce zásadní význam.
(3) Ustanovení § 237 odst. 2,
§ 238 odst. 2 a § 238a odst. 2 platí obdobně.".
41. § 241 zní:
(1) Dovolatel musí být zastoupen advokátem nebo komerčním právníkem, jestliže nemá právnické vzdělání buď sám nebo jeho zaměstnanec (člen), který za něj jedná. Komerční právník může dovolatele zastupovat jen v rozsahu svého oprávnění stanovené zvláštními předpisy33).
(2) V dovolání musí být vedle obecných náležitostí (§ 42 odst. 4) uvedeno, proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu a z jakých důvodů se toto rozhodnutí napadá, popřípadě které důkazy by měly být provedeny k prokázání důvodu dovolání, a čeho se dovolatel domáhá. Nemá-li dovolatel právnické vzdělání, musí být dovolání sepsáno advokátem nebo komerčním právníkem anebo zaměstnancem (členem) dovolatele s právnickým vzděláním, který za něj jedná.
(3) Dovolání lze podat jen pro některý z těchto důvodů:
a) v řízení došlo k vadám uvedeným v § 237,
b) řízení je postiženo jinou vadou, která mohla mít za následek nesprávné rozhodnutí ve věci,
c) rozhodnutí vychází ze skutkového zjištění, které nemá v podstatné části oporu v provedeném dokazování,
d) rozhodnutí spočívá na nesprávném právním posouzení věci.
(4) Ustanovení § 209 a 210 platí
obdobně.".
42. V § 242 odst. 1 se vypouští
věta druhá.
43. V § 242 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
"(3) Rozhodnutí odvolacího soudu lze přezkoumat jen z důvodů uplatněných v dovolání. K vadám uvedeným v § 237, a pokud je dovolání přípustné, i k vadám řízení, které mohly mít za následek nesprávné rozhodnutí ve věci, však dovolací soud přihlédne, i když nebyly v dovolání uplatněny.".
Dosavadní odstavec 3 se označuje
jako odstavec 4.
44. V § 242 odst. 4 se za slovo "měnit"
doplňují slova "dovolací důvody
a".
45. § 243a a § 243b zní:
(1) Dovolací soud rozhodne o dovolání bez jednání. Považuje-li to za vhodné, nebo provádí-li se dokazování, nařídí k projednání dovolání jednání.
(2) Dokazování provádí dovolací soud jen k prokázání důvodů dovolání. Dokazování doplní buď sám nebo prostřednictvím soudu prvního stupně, anebo soudu dožádaného.
(3) Nařídí-li dovolací
soud jednání, postupuje obdobně podle §
215 a § 216 odst. 2.
(1) Dovolací soud dovolání zamítne, dojde-li k závěru, že rozhodnutí odvolacího soudu je správné; jinak napadené rozhodnutí zruší.
(2) Zruší-li dovolací soud rozhodnutí odvolacího soudu, vrátí mu věc k dalšímu řízení. Platí-li důvody, pro které bylo zrušeno rozhodnutí odvolacího soudu, i na rozhodnutí soudu prvního stupně, zruší dovolací soud i toto rozhodnutí a vrátí věc soudu prvního stupně k dalšímu řízení, popřípadě věc postoupí k dalšímu řízení věcně příslušnému soudu.
(3) Zruší-li dovolací soud rozhodnutí odvolacího soudu a soudu prvního stupně z důvodů uvedených v § 237 písm. a), b), d) a e), rozhodne též o zastavení řízení, popřípadě o postoupení věci orgánu, do jehož pravomoci náleží.
(4) Ustanovení § 218 odst. 1, § 224 odst. 1 a § 225 platí pro řízení u dovolacího soudu obdobně. Vezme-li dovolatel dovolání zcela zpět, dovolací soud řízení zastaví.
(5) Dovolací soud rozhoduje rozsudkem,
jestliže zamítá dovolání proti
rozsudku odvolacího soudu nebo jestliže zrušuje
rozsudek odvolacího soudu; jinak rozhoduje usnesením.".
46. V § 243c se za číslovku
"95" vkládají slova "až 99".
47. § 243d odst. 1 zní:
"(1) Jestliže dovolací
soud zruší rozhodnutí odvolacího soudu
(rozhodnutí soudu prvního stupně), jedná
dále o věci soud, jemuž byla věc vrácena
nebo postoupena k dalšímu řízení.
Právní názor dovolacího soudu je pro
odvolací soud (soud prvního stupně) závazný.
O náhradě nákladů řízení
včetně nákladů dovolacího řízení
soud rozhodne v novém rozhodnutí o věci.".
48. V § 246b odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"O opravných prostředcích
proti rozhodnutím ve věcech důchodového
zabezpečení a důchodového pojištění
jednají a rozhodují u krajských soudů
samosoudci.".
49. V § 250s odst. 2 se za slova "vrchní
soud" vkládají slova "v řízení
podle čtvrté části tohoto zákona";
na konci se připojují slova "za podmínek
stanovených v čtvrté části
tohoto zákona".
50. V § 260 odst. 2 se slova "předseda
senátu" nahrazují slovem "soud".
51. V § 264 se vypouští
odstavec 2. Dosavadní odstavec 3 se označuje jako
odstavec 2.
52. V § 268 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
"(2) Výkon rozhodnutí bude zastaven též tehdy, jestliže povinný provedl z vymáhané peněžité pohledávky oprávněného srážku stanovenou zvláštními předpisy35a) a odvedl tuto srážku příslušnému orgánu, a to v rozsahu, v jakém byl povinen tuto srážku provést.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje
jako odstavec 3.
53. Poznámka č. 35a zní:
"35a) § 83 zákona ČNR
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění pozdějších předpisů,
§ 8 a násl. zákona ČNR č. 589/1992
Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů, a § 5 a násl. zákona
ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdraotní pojištění, ve znění
pozdějších předpisů.".
54. Za § 273 se vkládá nový § 273a, který zní:
(1) Nařídil-li soud předběžným opatřením, aby nezletilé dítě bylo předáno do péče určené osoby (§ 76a), postará se předseda senátu o to, aby toto rozhodnutí bylo také bezodkladně vykonáno.
(2) Výkon rozhodnutí se provede tak, že soud v součinnosti s příslušnými státními orgány nezletilé dítě předá do péče určené osoby; jestliže je dítě u jiné osoby, bude jí odňato. Ustanovení § 272 odst. 2 a 3 a § 273 se nepoužijí.
(3) Příslušným
k výkonu tohoto rozhodnutí je soud, který
nařídil předběžné opatření.
Ustanovení § 76a odst. 3 platí obdobně.".
55. V § 274 písm. e) se vypouští
slovo "občanskoprávní".
56. § 305 zní:
K návrhu oprávněného soud rozhodne o nařízení výkonu usnesením, ve kterém
a) přikáže peněžnímu ústavu, aby po tom, co mu bude doručeno usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí, zablokoval peněžní prostředky na účtu povinného až do výše vymáhané pohledávky a jejího příslušenství,
b) přikáže peněžnímu ústavu, aby po tom, co mu bude doručeno vyrozumění, že nařízení výkonu rozhodnutí nabylo právní moci, odepsal peněžní prostředky z účtu povinného až do výše vymáhané pohledávky a jejího příslušenství a vyplatil je oprávněnému,
c) zakáže povinnému,
aby po tom, co mu bude doručeno nařízení
výkonu rozhodnutí, nakládal s peněžními
prostředky na účtu až do výše
vykonatelné pohledávky a jejího příslušenství.".
57. § 309 zní:
(1) Nařízení výkonu rozhodnutí se vztahuje i na částky, které dojdou na účet povinného po tom, kdy bylo peněžnímu ústavu doručeno nařízení výkonu rozhodnutí, nejdéle však do šesti měsíců ode dne, kdy byl peněžní ústav vyrozuměn o právní moci nařízeného výkonu rozhodnutí.
(2) Nelze-li pohledávku oprávněného
včetně jejího příslušenství
uspokojit podle § 307, odepíše peněžní
ústav po vyrozumění o právní
moci nařízení výkonu rozhodnutí
peněžní prostředky z účtu
povinného na něm uložené a vyplatí
je oprávněnému. Zbývající
část pohledávky uspokojí peněžní
ústav ihned, jakmile peněžní prostředky
na účtu povinného dosáhnou částky,
odpovídající zbývající
části celkového nároku oprávněného,
pro který je výkon rozhodnutí veden. Nedojde-li
k tomu do šesti měsíců po vyrozumění
peněžního ústavu o právní
moci výkonu rozhodnutí, odepíše peněžní
ústav k tomuto dni z účtu povinného
peněžní prostředky na něm uložené
a vyplatí je na částečnou úhradu
vymáhané pohledávky a jejího příslušenství
oprávněnému. Tím výkon rozhodnutí
zaniká.".
58. V § 330 odst. 3 se na konci připojují
tyto věty: "Odmítne-li oprávněný
tyto věci převzít, vyloučí
je předseda senátu ze soupisu. Usnesení o
tom doručí oprávněnému i povinnému.".
59. V § 374 odst. 1 se slova "okresní
a krajské" nahrazují slovy "okresní,
krajské a vrchní".
(1) Není-li dále stanoveno jinak, tento zákon platí i pro řízení zahájená před jeho účinností. Právní účinky úkonů, které v řízení nastaly před účinností tohoto zákona, zůstávají zachovány.
(2) Krajský soud dnem účinnosti tohoto zákona převezme od okresního soudu obchodní rejstřík vedený pro jeho obvod a dokončí jako soud prvního stupně řízení ve věcech obchodního rejstříku, v nichž do dne účinnosti tohoto zákona nebylo pravomocně rozhodnuto. Řízení o odvoláních proti rozhodnutím okresních soudů ve věcech obchodního rejstříku zahájena a nedokončená do dne účinnosti tohoto zákona převezmou a dokončí vrchní soudy.
(3) Návrhy na obnovu řízení, podané před účinností tohoto zákona, se projednají podle dosavadních předpisů.
(4) Řízení o dovolání
a o stížnosti pro porušení zákona,
o nichž nebylo pravomocně rozhodnuto do dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, převezme
a dokončí podle dosavadních předpisů
Nejvyšší soud.
Předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
České republiky vyhlásil úplné
znění zákona č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, jak vyplývá z pozdějších
předpisů.
Zákon České národní
rady č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů
České socialistické republiky v sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
České národní rady č. 125/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 210/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 425/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 459/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 9/1991
Sb., zákona České národní rady
č. 144/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 582/1991 Sb., zákona č. 84/1993 Sb.,
zákona č. 307/1993 Sb., nálezu Ústavního
soudu č. 72/1995 Sb. a zákona č. 118/1995
Sb., se doplňuje takto:
1. Za § 19 se vkládá nový § 20, který včetně poznámky č. 53) zní:
Ocitlo-li se nezletilé dítě bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj vážně narušeny, je okresní úřad povinen navrhnout soudu vydání předběžného opatření podle zvláštního předpisu53).
------------------------------
53) § 74 odst. 4 a § 76a občanského
soudního řádu.".
2. Za § 56 se vkládá nový § 56a, který zní:
Místní příslušnost
okresního úřadu se při podání
návrhu na vydání předběžného
opatření podle § 20 řídí
místem trvalého pobytu nezletilého dítěte;
jestliže se nezletilé dítě nezdržuje
v místě trvalého pobytu, řídí
se místní příslušnost okresního
úřadu místem okresního úřadu,
v jehož obvodu se nezletilé dítě zdržuje.".
Tento zákon s výjimkou Čl. I bodů 9. až 17., 21., 30., 31., 48. a 54. a čl. IV. nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1996.
Čl. I body 9. až 17., 21., 30.,
31., 48. a 54. a čl. IV. nabývají účinnosti
dnem vyhlášení.
III. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 12:Sdělení
předsedy výboru - pokračování
přerušeného bodu
1. V sekretariátu rozpočtového výboru jsou k nahlédnutí
- závěr z kontroly hospodaření s prostředky státního rozpočtu v domovech důchodců a s účelovými dotacemi poskytnutými ze státního rozpočtu příjmů na domy s pečovatelskou službou
- kontrolní závěr z kontroly hospodaření s majetkem státu a s prostředky státního rozpočtu kapitoly 327 - Ministerstvo dopravy na rok 1994
- návrh rozpočtu kapitoly 381 - Nejvyšší kontrolní úřad na rok 1996
- kontrolní závěr z kontroly formy transformace přímého úvěru České národní banky (st. rozpočtu) emisemi státních dluhopisů
- schválený kontrolní
závěr z kontroly převodů finančních
prostředků z hospodářské činnosti
v resortu Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy do rozpočtu příjmů
a výdajů (zařazeno do schváleného
plánu kontrolní činnosti NKÚ pod poř.
č. 38/94)
2. Upozornil, že v týdnu od
23. října by se mělo uskutečnit pracovní
jednání s poslanci ústavně právního
výboru Národní rady SR, které bylo
plánováno na červen t.r. a bylo odloženo.
3. Informoval o jednání organizačního výboru dne 7. září 1995, zejména o přípravě zahraničních pracovních cest poslanců.
Na návrh předsedy výboru a po rozpravě, ve které mj. poslanci doporučili, aby poslanci se k účasti na zahraniční pracovní cestu písemně přihlásili, výbor schválil následující usnesení:
Z 8 přítomných poslanců
- 8 hlasovalo pro - Výborný,
Mašek, Koháček, Kolářová,
Novotný, Matulka, Röschová, Matulka.
Po úvodním slově předsedy
ústavně právního výboru JUDr.
Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor se usnesl, že
I. s odvoláním na usnesení
ústavně právního výboru č.
178 ze dne 6. dubna 1994 uskuteční zahraniční
pracovní cesty
a) do Bruselu, a to ve dnech 20. až 24. listopadu 1995, ve složení poslanců:
JUDr. Miloslav Výborný | předseda výboru | KDU-ČSL |
ing. Ivan Mašek | místopředseda výboru | ODA |
JUDr. Anna Röschová | místopředsedkyně výboru | ODS |
Marek Benda | KDS | |
JUDr. Jiří Bílý | nezařazený | |
ing. Viktor Dobal | ODA | |
JUDr. František Kačenka | ČMUS | |
Petr Koháček | ODS | |
MUDr. Milena Kolářová | ODS | |
Eva Matoušková | ODA | |
JUDr. Dalibor Matulka | KSČM | |
JUDr. Jan Navrátil | KSČM | |
ing. Ladislav Nedorost | ČSSD | |
JUDr. Libor Novák | ODS | |
Miroslav Novotný | ODS | |
JUDr. Ing. Pavel Petržílek | ČSSD | |
JUDr. Jiří Vyvadil | ČSSD | |
JUDr. Ondřej Zemina | ODS |
b) do Štrasburku a Lucemburku, a to
v průběhu prosince 1995,
II. pověřuje předsedu
ústavně právního výboru JUDr.
Miloslava Výborného k dalším jednáním
týkajícím se výše uvedené
zahraniční pracovní cesty.
4. Poslanci byli seznámeni s informacemi
o stavu a složení vězňů k 31.5.1995,
30.6.1995 a 31.7.1995 (čj.279a 325/95-ÚPV).
5. Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedkyně Obce spisovatelů JUDr. Anny Kokoškové,
který se týká práva autora na označení
díla a autorskoprávní ochrany názvu
ve vztahu k ochranným známkám (čj.
309/95-ÚPV).
6. Poslanci byli seznámeni s dopisem
ředitele sekretariátu Sdružení automobilového
průmyslu ing. Antonína Šípka, který
se týká novely živnostenského zákona
(čj. 315/95-ÚPV).
7. Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedy hnutí Rodina ing. Ladislava Traxlera, který
se týká přípravy nového zákona
o rodině (čj. 300/95-ÚPV).
8. Poslanci byli seznámeni s otevřeným
dopisem Lumíra Šimečka z Brna, který
se týká porušování Evropské
úmluvy o lidských právech v ČR (čj.
302/95-ÚPV).
9. Poslanci byli seznámeni s dopisem
tajemníka Svazu dovozců automobilů ing. Zdeňka
Lněničky, který se týká novely
živnostenského zákona (čj. 319/95-ÚPV).
10. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Miloslava Ryse z Prahy 9, který se týká
posuzování nutné obrany občanů
(čj. 318/95-ÚPV).
11. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana ing. Karla Roberta Blažeka z Prahy 2, který se
týká postupu předsedy Městského
soudu v Praze (čj. 316/95-ÚPV).
12. Poslanci byli seznámeni s dopisem
vedoucího Katedry ústavního práva
a politologie Právnické fakulty MU v Brně
doc. JUDr. Jana Filipa, CSc., který se týká
konference "Církev a stát, vztah církví
a státu a postavení jednotlivce".
13. Poslanci byli seznámeni s dopisem
paní Anny Kopecké z Českých Budějovic,
který se týká ukládání
trestů za závažné trestné činy
(čj. 298/95-ÚPV).
14. Poslanci byli seznámeni s dopisem
předseda Československé obce legionářské
ing. Tomáše Sedláčka, který se
týká finančního ocenění
zahraničního odboje (čj. 291/95-ÚPV).
15. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Ladislava Neuschla z Jablonce nad Nisou, který se
týká obnovení trestu smrti (čj. 297/95-ÚPV).
16. Poslanci byli seznámeni s dopisem
Charce d Affaires a.i. Alcidec de la Rosa, ve kterém informuje,
že 6.-10.11.1995 se koná v Havaně I. Mezinárodní
setkání na téma "Právní
ochrana občanských práv".
17. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Oldřicha Videtiče z Velkého Meziříčí,
který se týká odškodnění
obětí nacismu (čj. 277/95-ÚPV).
18. Poslanci byli seznámeni s dopisem
paní Marie Kosinové z Léčebny dlouhodobě
nemocných v Praze 5, který se týká
sociálního důchodu (čj. 285/95-ÚPV).
19. Poslanci byli seznámeni s dopisem
manželů Zehnalových z Přerova, který
se týká diskriminace zdravotně postižených
(čj. 286/95-ÚPV).
20. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Přemysla Skály z Prahy 4, který se týká
trestního zákona (čj. 287/95-ÚPV).
21. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Vladimíra Adamuse z Prahy 6, který se týká
zákona o důchodovém pojištění
(čj. 274/95-ÚPV).
22. Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedkyně Spolu pro ochranu zvířat
v Plzni JUDr. Věry Hořejšové (čj.
283/95-ÚPV).
23. Poslanci byli seznámeni s dopisem
JUDr. Mojmíra Zbořila, CSc. z Brna, který
se týká zákona o mimosoudních rehabilitacích
(čj. 271/95-ÚPV).
24. Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedy Společnosti sociální pediatrie
ČLS JEP MUDr. Františka Schneiberga, který
se týká zákona o sociálně právní
ochraně dítěte (čj. 290/95-ÚPV).