Přítomni: | posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA |
Omluveni: | 14.9.: posl. JUDr. František KAČENKA |
15.9.: posl. Marek BENDA, JUDr. František KAČENKA, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK | |
21.9.: JUDr. Jiří BÍLÝ, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ | |
Hosté: | |
- ing. Josef LUX - ministr zemědělství | |
- ing. František BENDA, CSc. - ministr životního prostředí | |
- ing. Pavel RYBNÍČEK - náměstek ministra zemědělství | |
- ing. Pavel DVOŘÁK - náměstek ministra životního prostředí | |
- Michal PROKOP - náměstek ministra kultury | |
- PhDr. Libuše BENEŠOVÁ - náměstkyně ministra financí | |
- ing. Vladimír ZEMAN - náměstek ministra vnitra |
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru v 9.00 hod.
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Schválený pořad schůze:
13.9.
1. Návrh posl. T. Fejfara a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích ČSFR, ČR a SR (tisk 1864)
2. Návrh posl. T. Fejfara a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 279/1992 Sb., o některých dílčích předpokladech pro výkon některých funkcí obsazovaných ustanovením nebo jmenováním příslušníků Policie České republiky a příslušníků Vězeňské služby České republiky (tisk 1865)
3. Návrh posl. P. Hirše a dalších na vydání zákona o volbách do Parlamentu České republiky (tisk 1048)
4. Návrh termínu a pořadu 80. schůze výboru
5. Vládní návrh zákona
o lesích a o změně a doplnění
některých zákonů (lesní zákon)
(tisk 1591)
14.9.
6. Vládní návrh zákona o neziskových právnických osobách a o změně a doplnění zákona o daních z příjmů, zákona o dani z nemovitostí a zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí (tisk 1791)
7. Vládní návrh zákona
o hromadné správě autorských práv
a práv autorskému právu příbuzných
a o změně a doplnění některých
zákonů (tisk 1702)
15.9.
8. Pokračování v projednávání
návrhu posl. P. Hirše a dalších na vydání
zákona o volbách do Parlamentu České
republiky (tisk 1048)
21.9.
9. Pokračování v projednávání vládního návrhu zákona o neziskových právnických osobách a o změně a doplnění zákona o daních z příjmů, zákona o dani z nemovitostí a zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí (tisk 1791)
10. Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:Návrh
posl. T. Fejfara a dalších na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví
některé další předpoklady pro
výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích ČSFR, ČR a
SR (tisk 1864)
Návrh odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců Petr Koháček.
Zpravodaj posl. ing. Ivan Mašek mj.
navrhl výboru, aby doporučil Poslanecké sněmovně
tuto předlohu schválit.
V povšechné rozpravě
vystoupili posl. Koháček, Kačenka, Výborný,
Vyvadil, Bílý, Kolářová, Mašek,
Röschová, a to i opakovaně.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Röschová, Výborný, Vyvadil a Mašek.
Byly přijaty připomínky,
které jsou obsaženy v přiloženém
usnesení č. 356.
Závěrem posl. Mašek navrhl, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby tento návrh zákona schválila ve znění, jak je uvedeno v usnesení č. 356.
Z 13 přítomných poslanců
- 9 hlasovalo pro - Röschová, Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný, Benda, Zemina, Matoušková
- 2 proti - Navrátil, Matulka
- 2 se zdrželi hlasování
- Bílý, Vyvadil.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Petra Koháčka,
zpravodajské zprávě posl. ing. Ivana Maška
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
v tomto znění:
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon č. 451/1991 Sb., kterým
se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky, ve znění nálezu
Ústavního soudu České a Slovenské
Federativní Republiky ze dne 26. listopadu 1992, vyhlášeného
dne 15. prosince 1992 v částce 116/1992 Sb., se
mění takto:
V § 23 se slova "účinnosti
dne 31. prosince 1998" nahrazují slovy "platnosti
dnem 31. prosince 2000".
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 2:Návrh
posl. T. Fejfara a dalších na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 279/1992 Sb., o některých
dílčích předpokladech pro výkon
některých funkcí obsazovaných ustanovením
nebo jmenováním příslušníků
Policie České republiky a příslušníků
Vězeňské služby České
republiky (tisk 1865)
Návrh odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců Petr Koháček.
Zpravodaj posl. ing. Ivan Mašek mj.
navrhl výboru, aby doporučil Poslanecké sněmovně
tuto předlohu schválit.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Röschová a Mašek.
Závěrem posl. Mašek navrhl, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby tento návrh zákona schválila ve znění, jak je uvedeno v usnesení č. 357.
Z 14 přítomných poslanců
- 9 hlasovalo pro - Röschová, Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný, Dobal, Zemina, Matoušková
- 3 proti - Navrátil, Matulka, Vyvadil
- 2 se zdrželi hlasování
- Bílý, Kačenka.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Petra Koháčka,
zpravodajské zprávě posl. ing. Ivana Maška
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
v tomto znění:
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon České národní
rady č. 279/1992 Sb., o některých dalších
předpokladech pro výkon některých
funkcí obsazovaných ustanovením nebo jmenováním
příslušníků Policie České
republiky a Sboru nápravné výchovy České
republiky, ve znění pozdějších
předpisů, se mění takto:
V § 11 se slova "účinnosti
dnem 31. prosince 1996" nahrazují slovy "platnosti
dnem 31. prosince 2000".
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.",
II. zmocňuje zpravodaje výboru
k event. legislativně technickým úpravám
tohoto návrhu zákona,
III. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 3:Návrh
posl. P. Hirše a dalších na vydání
zákona o volbách do Parlamentu České
republiky (tisk 1048)
Jednání řídila
posl. JUDr. Anna Röschová.
Návrh odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců Marek Benda.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Libor Novák.
Jednání byl přítomen
(na pozvání členů - navrhovatelů)
náměstek ministra vnitra ing. Vladimír Zeman
a vrchní ředitel 2. sekce dr. Henych, kteří
se souhlasem výboru se vyjadřovali k některým
připomínkám poslanců.
V povšechné rozpravě
vystoupili posl. Röschová, Vyvadil, Mašek, Bílý,
Benda, Kačenka, Marvanová, Koháček,
Navrátil, Matulka, a to i opakovaně.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Novák, Mašek, Vyvadil, Výborný,
Navrátil, Röschová, Bílý, Dobal,
Koháček, Matulka, Kačenka, Marvanová,
a to i opakovaně.
Jednání výboru k tomu
bodu bylo ve 13.00 hod. přerušeno s tím, že
bude pokračováno v pátek 15.9. v 9.00 hod.
K bodu 4:Návrh
termínu a pořadu 80. schůze výboru
Předseda výboru navrhl, aby
se 80. schůze ústavně právního
výboru konala ve dnech 11. a 12. října 1995
s tímto programem:
středa 11. října
1995 od 9.00 hod.
9.00 hod.
1. Sdělení předsedy
výboru
9.30 hod.
2. Návrh posl. S. Grosse a dalších
na vydání ústavního zákona
o referendu (tisk 1874)
10.30 hod.
3. Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění
zákona č. 231/1992 Sb., zákona ČNR
č. 591/1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb.,
zákona č. 303/1993 Sb., zákona č.
38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb. a zákona č. 200/1994 Sb.
a mění a doplňuje zákon ČNR
č. 570/1995 Sb., o živnostenských úřadech
(tisk 1650)
13.00 hod.
4. Návrh termínu a pořadu
příští schůze výboru
14.00 hod.
5. Pokračování v projednávání
vládního návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění
zákona č. 231/1992 Sb., zákona ČNR
č. 591/1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb.,
zákona č. 303/1993 Sb., zákona č.
38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb. a zákona č. 200/1994 Sb.
a mění a doplňuje zákon ČNR
č. 570/1995 Sb., o živnostenských úřadech
(tisk 1650)
čtvrtek 12. října
1995 od 9.00 hod.
9.00 hod.
6. Návrh jednacího řádu
ústavně právního výboru Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky
9.15 hod.
7. Dokončení projednání
jednotlivých neskončených bodů pořadu
80. schůze výboru ve schváleném pořadí
Z 18 přítomných poslanců
- 17 hlasovalo pro - Petržílek, Navrátil, Matulka, Nedorost, Kačenka, Vyvadil, Marvanová, Röschová, Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný, Benda, Zemina, Novák, Matoušková
- 1 se zdržel - Bílý.
K bodu 5:Vládní
návrh zákona o lesích a o změně
a doplnění některých zákonů
(lesní zákon) (tisk 1591)
Posl. Mašek navrhl, aby tento bod byl
vypuštěn z programu 79. schůze výboru
(z 18 přítomných 8 hlasovalo pro a 2 proti
- návrh nebyl přijat).
Posl. Výborný navrhl projednávat
tento bod v úterý 19.9. od 10.00 hod. (z 18 přítomných
2 hlasovali pro - návrh nebyl přijat).
Posl. Matulka navrhl revokovat usnesení
č. 337 z 31.5.1995 k tomuto bodu (z 18 přítomných
9 hlasovalo pro - návrh nebyl přijat).
Posl. Výborný navrhl neprojednávat
tento návrh pro nedostatek času (z 18 přítomných
1 hlasoval pro - návrh nebyl přijat).
Výbor pokračoval ve svém
jednání v návaznosti na své usnesení
č. 337 z 31. května 1995.
Jednání byl přítomen
náměstek ministra zemědělství
ing. Pavel Rybníček a náměstek ministra
životního prostředí ing. Pavel Dvořák.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Benda, Navrátil, Kačenka, Matulka, Výborný
a Mašek.
Byly přijaty připomínky
k § 2, 12, 17, 18, 21, 22, 24, 25, 27, 30, 33, 34, 35, 36,
40, 42, 43, 47, 52 a 58.
Nebyly přijaty připomínky
k § 18, § 23 odst, 3, § 26 odst, 1, § 35,
§ 52 odst. 1.
Jednání bylo v 17.55 přerušeno
do 18.45 hod. s tím, že byli zavoláni do jednání
výboru ministr zemědělství ing. Josef
Lux a ministr životního prostředí ing.
František Benda, CSc. Důvodem byla zpravodajem navržená
a výborem přijatá změna § 43,
a to, že státní správu v lesích
místo ministerstva zemědělství má
napříště vykonávat ministerstvo
životního prostředí.
Předseda výboru dr. Výborný
seznámil přítomné ministry Luxe a
Bendu s problematikou. Oba ministři se k této zásadní
otázce vyjádřili a informovali mj. výbor
i o jednání o této otázce ve vládě
České republiky.
Jednání byl přítomen
i předseda zemědělského výboru
MVDr. Jan Černý, který informoval výbor,
že zemědělský výbor se k této
otázce ještě nevyjádřil, protože
přerušil své jednání u §
33.
Posl. Mašek navrhl, aby výbor
své jednání přerušil a pokračoval
až po projednání návrhu zákona
o lesích v zemědělském výboru
(z 12 přítomných 1 hlasoval, pro 4, proti
- návrh nebyl přijat.).
Dr. Výborný předložil
výboru návrh, aby výbor revokoval své
usnesení, které přijal u § 43 odst.
1 písm. b) a následujících paragrafech,
včetně změn v třetí části
návrhu zákona (z 12 přítomných
poslanců 9 hlasovalo pro, 1 proti - návrh byl přijat).
Do podrobné rozpravy se už nikdo
nepřihlásil.
Zpravodaj posl. Benda navrhl výboru
usnesení, aby výbor doporučil Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s připomínkami, jak jsou obsaženy v usnesení
č. 358.
Z 12 přítomných poslanců
- 12 hlasovalo pro - Petržílek,
Navrátil, Matulka, Bílý, Röschová,
Mašek, Výborný, Koháček, Novotný,
Benda, Zemina, Novák.
Na základě usnesení
ústavně právního výboru Poslanecké
sněmovny Parlamentu č. 337 z 31. května 1995
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k § 2 písm. d)
na konec doplnit slova "včetně
chovu včel",
k § 12 odst. 2
vypustit poslední větu,
k § 17
vložit nový odst. 2 tohoto znění:
"(2) Chovatelé včel mohou se souhlasem vlastníka
v zájmu podpory ekologické rovnováhy, opylování
rostlin, využití medovice a zlepšení produkce
semen lesních dřevin umisťovat svá včelstva
na lesních pozemcích za předpokladu dodržování
povinností, vyplývajících z odstavce
1 ve druhé větě.",
ostatní odstavce přečíslovat,
k § 17 dosavadnímu odst. 2
vypustit slova "nebo z důvodu
jiného veřejného zájmu",
k § 18 odst. 1 písm. k)
vypustit slova "kouřit a",
k § 18 odst. 1
- vložit nové písm. l) tohoto znění: "l) kouřit v době zvýšeného nebezpečí vzniku požárů",
- ostatní písmena přeoznačit,
k § 18
vložit nový odst. 4 tohoto znění:
"(4) Zákazy uvedené v odst. 1 písm.
g) a k) se nevztahují na chovatele včel, kteří
mají v souladu s § 17 odst. 2 svá včelstva
umístěna na lesních pozemcích.",
ostatní odstavce přečíslovat,
k § 21 odst. 1
v první větě vypustit
slova "a upravují zásady hospodaření
v lesích",
§ 22 odst. 1 zní:
"(1) Lesní hospodářské
plány (dále jen "plány") jsou nástrojem
vlastníka lesa a zpracovávají se zpravidla
na 10 let.",
§ 24 odst. 2 zní:
"(2) Náklady na zpracování
plánů lesů hospodářských
hradí vlastník lesa; náklady na zpracování
plánů lesů ochranných, lesů
zvláštního určení, jakož
i osnov hradí stát.",
k § 25 odst. 7
- vypustit,
- dosavadní odst. 8 označit
jako odst. 7,
k § 27 odst. 2
v první větě vypustit
slova "nebo z vlastního podnětu",
k § 30 odst. 4
závěr upravit takto: "nebyly
nepřiměřeně poškozovány
zvěří.",
k § 33 odst. 1
třetí věta zní:
"Pokud jsou tato opatření prováděna
z rozhodnutí orgánu státní správy
lesů ve veřejném zájmu,hradí
náklady s tím spojené stát; vlastník
lesa je povinen provedení takových opatření
strpět.",
k § 34 odst. 3
ve druhé větě vypustit
slova "částečná nebo úplná",
§ 35 odst. 8 zní:
"(8) Ministerstvo stanoví právním
předpisem podrobnosti o způsobu výpočtu
nákladů na činnost odborného lesního
hospodáře.",
k § 36 odst. 1
slova "vždy do konce ledna"
nahradit slovy "vždy do konce února",
k § 36 odst. 2
- za slovo "ministerstvem" vložit slova "prováděním inventarizace lesů podle § 26",
- slova "do konce února"
nahradit slovy "do konce března",
k § 40 odst. 2 písm. d)
vypustit slova "popř. územní",
k § 40 odst. 3 písm. d)
vypustit slova "popř. územní",
§ 40 odst. 5 zní:
"(5) Licence je nepřenosná
a platí na celém území republiky.",
k § 42 odst. 1
vložit nová písm. h) a ch) těchto znění:
"h) podporu sdružování vlastníků lesa,
ch) vyhotovení lesních hospodářských
plánů.",
k § 43 odst. 5
vypustit,
§ 47 odst. 1 písm. i) zní:
"i) v lese kouří v době
zvýšeného nebezpečí vzniku požáru,",
§ 52 odst. 5 zní:
"(5) Zařazení lesů
do kategorií (§ 6 a 7), musí být uvedeno
do souladu s tímto zákonem do jednoho roku od jeho
účinnosti.",
k § 52 odst. 7
- vypustit,
- ostatní odstavce přečíslovat,
k § 52 dosavadnímu odst. 9
na konec doplnit slova "pokud s tím
vlastník nevysloví nesouhlas",
§ 58 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996, s výjimkou
§ 30 odst. 8, věta druhá a § 34, které
nabývají účinnosti dnem 1. července
1996.",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby ve spolupráci s legislativním odborem Poslanecké
sněmovny Parlamentu dopracoval jednotlivé odkazy,
III. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 6:Vládní
návrh zákona o neziskových právnických
osobách a o změně a doplnění
zákona o daních z příjmů, zákona
o dani z nemovitostí a zákona o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí
(tisk 1791)
Návrh odůvodnila náměstkyně
ministra financí PhDr. Libuše Benešová.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Viktor Dobal.
V povšechné rozpravě
vystoupil posl. Vyvadil.
Na připomínky a dotazy zpravodaje
posl. Dobala a posl. Vyvadila reagovala náměstkyně
ministra financí dr. Benešová.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Výborný, Dobal, Vyvadil, Kolářová,
Koháček, Marvanová, Novotný, Benda,
Röschová, a to i opakovaně.
V podrobné rozpravě vystoupila
se souhlasem výboru i zástupkyně Českomoravské
komory odborových svazů dr. Vondrová.
Byly přijaty připomínky
k názvu a k § 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 a 13.
V průběhu jednání
o tomto bodu dr. Výborný předal řízení
schůze dr. Marvanové.
U § 4 odst. 3 výbor orientačně
hlasoval pro možnost, aby znění tohoto odstavce
znělo jako "možnost" - 10 hlasovalo pro
- nebo jako "povinnost" - 5 hlasovalo pro.
Jednání bylo u § 14 přerušeno
s tím, že výbor se ještě rozhodne,
kdy bude v jednání pokračovat.
K bodu 7:Vládní
návrh zákona o hromadné správě
autorských práv a práv autorskému
právu příbuzných a o změně
a doplnění některých zákonů
(tisk 1702)
Jednání o tomto bodu řídil
místopředseda výboru ing. Ivan Mašek,
poté místopředsedkyně výboru
JUDr. Hana Marvanová.
Návrh odůvodnil náměstek
ministra kultury Michal Prokop.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr Koháček.
V obecné rozpravě nikdo nevystoupil.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Koháček, Výborný, Marvanová,
Röschová, Novotný.
Byly přijaty připomínky
k § 7, 13 a 17.
Závěrem zpravodaj navrhl, aby výbor doproučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s přijatými připomínkami.
Z 12 přítomných poslanců
- 12 hlasovalo pro - Petržílek,
Nedorost, Bílý, Mavanová, Röschová,
Výborný, Koháček, Kolářová,
Novotný, Benda, Dobal, Matoušková.
Po odůvodnění náměstka
ministra kultury Michala Prokopa, zpravodajské zprávě
posl. Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k § 7 odst. 1 písm. i)
na konec připojit slova "přičemž
v takové smlouvě nesmí být uživateli
předmětů ochrany podle autorského
zákona ukládána omezení, která
přesahují rámec ochrany stanovené
autorským zákonem",
k § 7 odst. 1 písm. j)
na konec připojit slova "a účtovat
v soustavě podvojného účetnictví",
k části III - § 13 bodu 3
vypustit,
§ 17 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996.",
II. zmocňuje zpravodaje k
legislativně technickým úpravám,
III. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Dr. Výborný upozornil, že
ústavně právní výbor bude muset
dne 15.9.1995 po doprojednávání návrhu
posl. P. Hirše a dalších na vydání
zákona o volbách do Parlamentu České
republiky (tisk 1048) doprojednat vládní návrh
zákona o neziskových právnických osobách
a o změně a doplnění zákona
o daních z příjmů, zákona o
dani z nemovitostí a zákona o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí
(tisk 1791). Výbor se usnesl, že se tak stane dne
15.9.1995 ve 12.00 hod. (z 12 přítomných
12 hlasovalo pro).
K bodu 8:Pokračování
v projednávání návrhu posl. P. Hirše
a dalších na vydání zákona o
volbách do Parlamentu České republiky (tisk
1048)
Výbor pokračoval v projednávání
návrhu posl. P. Hirše a dalších na vydání
zákona o volbách do Parlamentu České
republiky (tisk 1048) za účasti náměstka
ministra vnitra ing. Vladimíra Zemana a vrchního
ředitele 2. sekce dr. Henycha od § 31.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Výborný, Röschová, Mašek,
Novák, Bílý, Marvanová, Novotný,
Vyvadil, Koháček, Kolářová,
Nedorost.
V průběhu jednání
o tisku 1048 byl přijat návrh dr. Výborného,
aby výbor se nezabýval v této schůzi
vládním návrhem zákona o neziskových
právnických osobách a o změně
a doplnění zákona o daních z příjmů,
zákona o dani z nemovitostí a zákona o dani
dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí (tisk 1791) (výbor se dne 14.9. usnesl,
že bude dne 15.9. ve 12.00 hod. pokračovat v jeho
projednávání).
Posl. Mašek doporučil, aby tisk
1791 byl zařazen na pátek 15.9. ve 14.00 hod. (8
poslanců hlasovalo pro - nebylo dosaženo 3/5 většiny
všech).
Závěrem výbor přijal
návrh posl. Zeminy, aby se k projednávání
tisku 1791 sešel výbor ve čtvrtek 21.9. v 9.00
hod. (z 13 přítomných 12 hlasovalo pro).
Závěrem na návrh posl.
Maška a Vyvadila výbor zmocnil zpravodaje posl. Nováka
a posl. Maška, Vyvadila a Bílého k úpravě
příloh 1 a 3 vyplývající z
územních změn.
Závěrem se k celému
návrhu zákona vyjádřil i posl. Vyvadil.
Zpravodaj posl. JUDr. Libor Novák navrhl závěrem usnesení, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s přijatými připomínkami.
Ze 14 přítomných poslanců
- 13 hlasovalo pro - Nedorost, Vyvadil, Marvanová, Röschová, Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný, Dobal, Zemina, Novák, Matoušková.
- 1 proti - Bílý.
Po odůvodnění členů
návrhové skupiny poslanců Marka Bendy a JUDr.
Anny Röschové, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Libora Nováka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
§ 3 zní:
Hlasování do Parlamentu České
republiky probíhá ve stálých volebních
okrscích, vytvořených podle zvláštního
zákonax).",
odkaz x) pod čarou zní: "x) § 8 zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů.",
§ 4 zní:
Voliči jsou zapsáni ve stálých
seznamech voličů (dále jen "stálý
seznam"), popřípadě ve zvláštních
seznamech voličů (dále jen "zvláštní
seznam"). Každý volič může
být zapsán pouze v jednom seznamu voličů.",
§ 5 zní:
Stálý seznam voličů
je veden podle zvláštního zákonax).",
odkaz x) pod čarou zní: "x)
§ 10 a § 11 zákona č. 152/1994 Sb.",
§ 7 odst. 1 zní:
"(1) Volby do Parlamentu České
republiky řídí Ústřední
volební komise.",
slova "Poslanecké sněmovny"
a "Senátu" nahradit slovy "Parlamentu České
republiky" - toto promítnout i do dalších
ustanovení návrhu zákona,
k § 8 odst. 2
čtvrtá věta a nová
pátá věta znějí: "Odmítnutí
kandidátní listiny krajskou nebo Ústřední
volební komisí nebo její stažení
politickou stranou nebo koalicí má za následek
zánik členství příslušné
politické strany nebo koalice ve volebních komisích.
Stejný následek má i odmítnutí
přihlášky k registraci kandidáta obvodní
nebo Ústřední volební komisí
nebo její stažení.",
k § 9
vložit nový odst. 3 tohoto znění:
"(3) Pokud předseda volební komise odstoupí,
proběhne losování předsedy znovu;
do losování nebude zařazen místopředseda
volební komise. Obdobně se postupuje v případě,
že odstoupí místopředseda komise.",
k § 10 odst. 1
v poslední větě slova
"do 10 dnů" nahradit slovy "20 dnů",
k § 10
vložit nový odst. 3 tohoto znění:
"(3) Přestane-li zapisovatel vykonávat svoji
funkci, musí být nejpozději do 2 dnů
jmenován nový zapisovatel volební komise.",
k § 11
v první větě slova
"příslušnými orgány státní
statistiky" nahradit slovy "Českým statistickým
úřadem",
§ 12 odst. 6 písm. b) zní:
"b) rozhoduje o stížnostech
na postup krajských a obvodních volebních
komisí a o odvolání proti jejich rozhodnutí;
rozhodnutí Ústřední volební
komise je pro všechny volební komise závazné,",
§ 13 odst. 1 zní:
"(1) Starosta s přihlédnutím
k počtu voličů ve volebním okrsku
stanoví minimální počet členů
okrskové volební komise, a to tak, aby počet
členů byl nejméně 5 s výjimkou
volebních okrsků do 300 voličů, kde
může být okrsková volební komise
kromě zapisovatele tříčlenná.",
k § 14 odst. 1
první věta zní: "Prezident
republiky vyhlašuje volby do Parlamentu České
republiky nejpozději 90 dnů před jejich konáním.",
16 odst. 1 zní:
"(1) Pro volební kampaň
může starosta vyhradit plochu pro vylepení
volebních plakátů, a to 16 dnů přede
dnem voleb. Možnost jejího využívání
musí odpovídat zásadě rovnosti kandidujících
politických stran a koalic, případně
kandidátů při volbách do Senátu.",
§ 16 odst. 3 a 4 znějí:
"(3) Pro volby do Poslanecké sněmovny mají v době začínající 16 dnů a končící 48 hodin před zahájením voleb kandidující politické strany a koalice vyhraženo v Českém rozhlase celkem 14 hodin a v České televizi celkem 14 hodin v rámci jejich vysílacích okruhů bezplatně poskytnutého vysílacího času, které se rozdělí kandidujícím politickým stranám a koalicím rovným dílem. Termíny vysílacích časů se určí losem. Odpovědnost za obsah těchto pořadů mají politické strany a koalice.
(4) Není dovoleno používat
místního rozhlasu k volební agitaci politických
stran, koalic a nezávislých kanditátů.",
dosavadní odst. 4, 5 a 6 označit
jako odstavce 5, 6 a 7,
k § 17 odst. 5
druhá věta zní: "Zabezpečí
i ostatní volební dokumenty.",
k § 19 odst. 3
slova "otiskem úředního
razítka" nahradit slovy "úředním
razítkem",
k § 21
druhá, třetí a čtvrtá
věta znějí: "V případě,
že hlasování je přerušeno, uschová
okrsková volební komise volební dokumenty,
zapečetí volební schránku, popř.
přenosnou volební schránku tak, aby do nich
nebylo možno vkládat hlasovací lístky,
nebo je z nich vybírat. Při opětovném
zahájení hlasování předseda
za přítomnosti komise ověří
neporušenost pečetí a sejme je. Skutečnosti,
týkající se přerušení
hlasování, poznamená komise v zápise.",
§ 28 odst. 3 písm. a) zní:
"a) dozírá na dodržování
zákonů a jiných právních předpisů
o volbách,",
k § 29 odst. 1
na konec doplnit slova: "tak, aby se
uskutečnilo nejpozději do tří dnů
po uplynutí lhůty uvedené v první",
§ 29 odst. 2 písm. a) zní:
"a) dozírá na dodržování
zákonů a jiných právních předpisů
o volbách,",
§ 31 odst. 1 zní:
"(1) Kandidátní listiny
pro volby do Poslanecké sněmovny mohou podávat
politické strany, kterým není pozastavena
činnost7) nebo koalice, prostřednictvím
zmocněnce nejpozději do 60 dnů přede
dnem voleb ve dvojím stejnopise zapisovateli krajské
volební komise."
k § 31 odst. 2 písm. b)
slova "trvalé bydliště"
nahradit slovy "obec jejich trvalého pobytu",
k § 31 odst. 4
v poslední větě za
slova "politická strana" vložit slova "nebo
koalice",
k § 31 odst. 6
za slova "politická strana"
vložit slova "nebo koalice",
k § 32 odst. 1
slova "do 35 dnů" nahradit
slovy "do 55 dnů",
§ 33 odst. 2 zní:
"(2) Je-li některý z
kandidátů na několika různých
kandidátních listinách, škrtne jej Ústřední
volební komise na té kandidátní listině,
ke které není přiloženo prohlášení
podle § 31 odst. 7; podepsal-li kandidát prohlášení
k více kandidátním listinám, škrtne
jej na všech kandidátních listinách.",
§ 34 odst. 1 zní:
"(1) Po obdržení zápisu
o výsledku projednání kandidátních
listin z volebního kraje Ústřední
volební komisí, zaregistruje krajská volební
komise nejpozději do 45 dnů přede dnem voleb
kandidátní listiny a oznámí to písemně
politickým stranám a koalicím. V případě,
že k registraci dojde na základě rozhodnutí
Ústřední volební komise o odvolání
(§ 32 odst. 3) nebo na základě rozhodnutí
soudu podle zvláštního zákonax),
zaregistruje krajská volební komise kandidátní
listinu po této lhůtě, nejpozději
však do 30 dnů přede dnem voleb. Registrace
je podmínkou pro rozmnožení kandidátních
listin ve formě hlasovacích lístků.
Číslo, kterým bude označena kandidátní
listina určí Ústřední volební
komise (§ 33 odst. 5).",
odkaz x) pod čarou zní: "x)
§ 58 a § 200m zákona č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů.",
k § 34 odst. 2
za slova "byla zrušena,"
vložit slova "nebo její činnost byla pozastavena,",
k § 35 odst. 2
ve druhé větě za slova
"politické strany" vložit slova "nebo
koalice",
§ 36 odst. 1 zní:
"(1) Kandidát se může
před zahájením voleb vzdát písemně
své kandidtatury. Stejným způsobem může
zmocněnec politické strany nebo koalice jeho kandidaturu
odvolat. Prohlášení o odvolání
nebo o vzdání se kandidatury nelze vzít zpět
a je nutno doručit je ve dvojím stejnopise předsedovi
nebo zapisovateli krajské volební komise. Předseda
krajské volební komise jeden stejnopis zašle
neprodleně předsedovi Ústřední
volební komise a zajistí současně
jeho zveřejnění vhodným způsobem
ve volebních místnostech, pokud jej obdrží
alespoň 48 hodin před zahájením voleb.",
§ 37 zní:
Jestliže dojde k rozpuštění
nebo pozastavení činnosti politické strany
v době po zaregistrování kandidátní
listiny krajskou volební komisí, při rozdělování
mandátů se k takovéto politické straně
a jejím kandidátům nepřihlíží.",
k § 38 odst. 1
slova "vyjádřené
pomocí arabských čísel" nahradit
slovy "označné arabskými číslicemi",
k § 39 odst. 1
- první věta zní: "Po obdržení úřední obálky, popřípadě hlasovacích lístků, vstoupí volič do prostoru určeného k úpravě hlasovacích lístků (§ 17 odst. 2).",
- v poslední větě slova
"uvedených na jednom hlasovacím lístku"
nahradit slovy "uvedených na témže hlasovacím
lístku",
k § 40 odst. 2
slovo "Neúřední"
nahradit slovy "Jiné než úřední",
§ 60 odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Do obvodní volební komise může delegovat nejpozději 60 dnů přede dnem voleb každá politická strana a koalice, která přihlašuje svého kandidáta k registraci v tomto volebním obvodu a nezávislý kandidát, kandidující v tomto volebním obvodu, dva členy a dva náhradníky.
(2) Obvodní volební komisi
tvoří nejméně 10 členů.
Není-li delegováním dosaženo tohoto
počtu, jmenuje zbývající členy
volební komise přednosta okresního úřadu
v sídle volebního obvodu a v hl m. Praze, ve městech
Brně, Ostravě a Plzni, primátoři těchto
měst, nejpozději 58 dnů přede dnem
voleb.",
§ 60 odst. 4 písm. a) zní:
"a) dozírá na dodržování
zákonů a jiných právních předpisů
o volbách,",
§ 61 odst. 1 zní:
"(1) Kandidáty pro volbu do
Senátu přihlašují politické strany
a koalice prostřednictvím zmocněnce. Nezávislý
kandidát podává přihlášku
sám. Každá politická strana nebo koalice
mohou přihlásit ve volebním obvodu k registraci
pouze jednoho kandidáta. Přihlásila-li politická
strana kandidáta v rámci koalice, nemůže
již podat přihlásku samostatně nebo
jako součást jiné koalice.",
§ 61 odst. 4 a 5 znějí:
"(4) Přihláška k registraci obsahuje:
a) jméno a příjmení kandidáta, jeho rodné číslo, datum narození, obec trvalého pobytu, jeho zaměstnání a doklad o státním občanství5),
b) název politické strany nebo koalice, která kandidáta přihlašuje k registraci s podpisem jejího statutárního orgánu nebo údaj, že jde o nezávislého kandidáta,
c) příslušnost kandidáta k určité politické straně nebo skutečnost, že kandidát není členem žádné politické strany,
d) číslo a název volebního obvodu, ve kterém kandiduje,
e) prohlášení kandidáta s vlastnoručním podpisem, že souhlasí se svou kandidaturou, a že nedal souhlas k tomu, aby byla jeho kandidatura předložena v jiném volebním obvodu, a že mu nejsou známy překážky jeho volitelnosti, a že je členem určité politické strany nebo skutečnost, že není člen žádné politické strany,
f) podává-li kandidátní listinu politická strana nebo koalice, určí v příloze svého zmocněnce a jeho dva náhradníky a uvede jejich jména, příjmení a přesné adresy. Zmocněncem ani jeho náhradníkem nemůže být kandidát. Úkony svého zmocněnce ve volebních věcech je politická strana nebo koalice vázána. Nastoupení náhradníka místo zmocněnce oznámí politická strana nebo koalice obvodní volební komisi.
(5) Zjistí-li zapisovatel obvodní
volební komise, že přihláška k
registraci nesplňuje náležitosti podle odst.
4 a 6, upozorní na to zmocněnce nebo nezávislého
kandidáta. Až do uplynutí lhůty podle
odst. 3 může zmocněnec nebo nezávislý
kandidát nedostatky odstranit. Převzetí přihlášky
je zapisovatel povinen na žádost zmocněnce
nebo nezávislého kandidáta potvrdit.",
§ 63 odst. 4 zní:
"(4) Předseda Ústřední
volební komise zašle neprodleně zápis
o výsledku jednání obvodním volebním
komisím a jednotlivým kandidátům.",
k § 64 odst. 1
- v první větě slova "písemně to kandidátům oznámí" nahradit slovy "písemně to zmocněncům nebo nezávislým kandidátům oznámí",
- druhá a nová třetí věta znějí: "V případě, že k registraci dojde na základě rozhodnutí Ústřední volební komise o odvolání (§ 62 odst. 3) nebo na základě rozhodnutí soudu podle zvláštního zákonax), zaregistruje obvodní volební komise kandidátní listinu i po této lhůtě nejpozději však do 30 dnů přede dnem voleb. Obvodní volební komise poté určí každému kandidátovi losem číslo, kterým bude označen hlasovací lístek a písemně to zmocněncům nebo nezávislým kandidátům oznámí.",
- x) číslo odkazu a odkaz
budou shodné s číslem odkazu uvedeného
v § 34,
k § 64 odst. 3
slovo "zrušena" nahradit
slovem "rozpuštěna",
§ 65 odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Okresní úřad v sídle volebního obvodu, v hlavním městě Praze a ve městech v Brně, Ostravě a Plzni, magistráty těchto měst (dále jen "okresní úřad v sídle volebního obvodu") zřídí nejpozději v den ustavení obvodní volební komise zvláštní účet u banky.
(2) Ten, kdo podal přihlášku
k registraci, slouží na účet uvedený
v odst. 1 do tří dnů po oznámení
o registraci (§ 64 odst. 1) kauci 20 000 Kč a oznámí
to do dvou dnů po složení kauce obvodní
volební komisi.",
k § 65 odst. 3
vypustit slova "do 3 dnů od
oznámení registrace",
§ 66 odst. 1 zní:
"(1) Kandidát se může
před zahájením voleb vzdát písemně
své kandidatury. Stejným způsobem může
zmocněnec politické strany nebo koalice jeho kandidaturu
odvolat.",
k § 66 odst. 3
- slova "Ústřední volební komisi" nahradit slovy "předsedovi Ústřední volební komise",
- na konec vložit slova: "ve volebních
místnostech, pokud je obdrží alespoň
48 hodin před zahájením voleb",
k § 69 odst. 2
slovo "Neúřední"
nahradit slovy "Jiné než úřední",
k § 72 odst. 2
v první větě za slova
"zpracovat výsledky" vložit slovo "hlasování",
k § 72 odst. 3
slova "a seznamy" nahradit slovy
"a výpisy ze stálého a zvláštního
seznamu",
k § 74 odst. 2 písm. h)
za slovo "procenta" vložit
slovo "odevzdaných",
k § 75
za slovo "většinu"
vložit slovo "odevzdaných",
k § 76 odst. 2
v poslední větě za
slovo "všichni" vložit slovo "takoví",
k § 76 odst. 3
slova "prostřednictvím okresních úřadů v sídle volebních obvodů, v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni prostřednictvím magistrátů těchto měst" nahradit slovy "prostřednictvím okresních úřadů v sídle volebních obvodů",
- tuto úpravu promítnout do
celého návrhu zákona,
k § 76 odst. 4
za slovo "více" vložit
slovo "odevzdaných",
k § 76 odst. 5
za slovo "platí" vložit
slovo "přiměřeně",
za § 78 vložit nový § 79 tohoto znění:
"§ 79
Nedošlo-li ve volebním obvodu
ke zvolení senátora z důvodu usnesení
soudu o neplatnosti volby, popřípadě z důvodu,
že volby nebyly řádně provedeny, vyhlásí
prezident republiky dodatečné volby. Lhůty
stanovené tímto zákonem mohou být
přieměřeně zkráceny."
ostatní paragrafy přečíslovat,
k dosavadnímu § 79 odst. 1
- vypustit slovo "České",
- za slova "doplňovací volby" vložit slova "v příslušném volebním obvodu, kde byl senátor zvolen",
- slova "co mandát senátora
zanikl" nahradit slovy "kdy zanikl mandát senátora",
dosavadní § 80 zní:
(1) Všechny pomocné prostředky, zejména volební místnosti a potřeby pro ně, úřední obálky, potřebné pracovní síly, zajistí pro okrskové volební komise obecní úřady, v jejichž obvodu jsou zřízeny.
(2) Pro okresní volební komise zajistí všechny pomocné prostředky a potřebné pracovní síly okresní úřad, v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni magistráty těchto měst, ve spolupráci s úřady městských obvodů a městských částí.
(3) Pro krajské volební komise zajistí pomocné prostředky a potřebné pracovní síly okresní úřad v sídle volebního kraje.
(4) Pro obvodní volební komise
zajistí pomocné prostředky a potřebné
pracovní síly okresní úřad
v sídle volebního obvodu.",
dosavadní § 81 zní:
Člen volební komise má
nárok na zvláštní odměnu za výkon
funkce. Nároky člena volební komise na pracovní
volno s náhradou mzdy od zaměstnavatele upravují
pracovněprávní předpisyx).",
odkaz x) pod čarou zní: "x) Vyhláška č. 18/1991 Sb., o jiných úkonech v obecném zájmu.
§ 17 nařízení
vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí
zákoník práce a některé další
zákony.",
k dosavadnímu § 82 odst. 1
v poslední větě slova
"jiným úkolem" nahradit slovy "jiným
úkonem",
k dosavadnímu § 84
- nadpis upravit takto: "Příspěvek na úhradu volebních nákladů",
- na začástku slovo "Úhrada" nahradit slovy "Příspěvek na úhradu volebních nákladů",
- na konci číslovku "30"
nahradit číslovkou "90",
k dosavadnímu § 85
vypustit,
část druhá zní:
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění zákona
č. 36/1967 Sb., zákona č. 158/1969 Sb., zákona
č. 49/1973 Sb., zákona č. 20/1975 Sb., zákona
č. 133/1982 Sb., zákona č. 180/1990 Sb.,
zákona č. 328/1991 Sb., zákona č.
519/1991 Sb., zákona č. 263/1992 Sb., zákona
ČNR č. 24/1993 Sb., zákona č. 171/1993
Sb. a zákona č. .../.... Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. § 200f a § 200g včetně
nadpisu se vypouštějí.
2. Ustanovení § 200j odstavec 1 a 4 znějí:
"(1) Jestliže příslušný orgán státní správy sám neodstraní chyby nebo nedostatky ve stálém seznamu voličů nebo ve zvláštním seznamu voličů, může se občan tím dotčený obrátit na soud příslušný podle volebního okrsku s návrhem na vydání rozhodnutí o provedení opravy nebo doplnění tohoto seznamu."
"(4) K řízení
ve věcech chyb nebo nedostatků ve stálých
seznamech voličů nebo ve zvláštních
seznamech voličů je příslušný
okresní soud.".
3. Za § 200l se vkládají
nové § 200m a 200n, které včetně
nadpisu znějí:
(1) Jestliže volební orgán, příslušný podle zvláštního zákona34d) vydat konečné rozhodnutí, rozhodl o
a) odmítnutí kandidátní listiny pro volby do Poslanecké sněmovny, může se politická strana, politické hnutí nebo volební koalice, které kandidátní listinu podaly, obrátit na soud s návrhem na vydání rozhodnutí o zaregistrování této kandidátní listiny,
b) škrtnutí kandidáta na kandidátní listině pro volby do Poslanecké sněmovny, může se politická strana, politické hnutí nebo volební koalice, které kandidátní listinu podaly, obrátit na soud s návrhem na vydání rozhodnutí o ponechání kandidáta na kandidátní listině,
c) odmítnutí přihlášky k registraci pro volby do Senátu, může se ten, kdo přihlášku podal, obrátit na soud s návrhem na vydání rozhodnutí o zaregistrování přihlášeného kandidáta.
(2) Účastníky řízení jsou navrhovatel a příslušný volební orgán.
(3) Soud rozhodne bez jednání usnesením, a to do 3 dnů.
(4) Proti rozhodnutí soudu nejsou přípustné opravné prostředky.
-------------------------
34d) Zákon č. .../1995 Sb.,
o volbách do Parlamentu České republiky.
(1) O stížnosti proti vydání osvědčení o zvolení poslancem nebo senátorem34e) rozhodne soud bez jednání usnesením, a to do 10 dnů.
(2) Účastníkem řízení je navrhovatel a příslušný volební orgán.
(3) Proti rozhodnutí soudu nejsou přípustné opravné prostředky.
-------------------------
34e) Zákon č. .../1995 Sb.,
o volbách do Parlamentu České republiky.",
za část druhou vložit
část třetí tohoto znění:
Změna zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev
v obcích a o změně
a doplnění některých dalších
zákonů
Zákon č. 152/1994 Sb., o volbách
do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění
některých dalších zákonů,
se mění takto:
§ 14 včetně poznámky pod čarou zní:
(1) Ústřední volební komise se ustavuje podle zvláštního zákonax).
(2) První zasedání Ústřední volební komise svolá ministr vnitra tak, aby se uskutečnilo nejpozději 57 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích.
-------------------------
x) Zákon č. .../1995 Sb.,
o volbách do Parlamentu České republiky.",
ostatní části přečíslovat,
za novou část třetí vložit tuto část čtvrtou tohoto znění:
Ustanovení společná,
přechodná a závěrečná"
dosavadní § 91 zní:
(1) Ministerstvo vnitra stanoví právním předpisem
a) podrobnosti o úkolech obcí a okresních úřadů při
1. sestavování a vedení zvláštních seznamů a pořizování výpisů z nich;
2. zajišťování a vybavení volebních místností;
3. úschově hlasovacích lístků a jiných volebních dokumentů;
b) vzory hlasovacího lístku, seznamu voličů, osvědčení o zvolení a může stanovit vzory dalších volebních dokumentů,
c) podrobnosti o spolupráci orgánů státní správy při kontrole pravdivosti údajů uváděných politickými stranami a koalicemi při podávání kandidátních listin nebo kandidáty při přihláškách k registraci,
d) ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a s Ministerstvem financí výši zvláštní odměny za výkon funkce člena okrskové volební komise, způsob její úhrady a výplaty.
(2) Ministerstvo financí stanoví
právním předpisem bližší
podmínky způsobu vrácení kauce.",
dosavadní § 94 zní:
(1) Konají-li se volby do Poslanecké sněmovny a volby do Senátu v týž den, jsou okrskové volební komise pro oba druhy voleb společné. K ukončení činnosti okrskových volebních komisí může dojít v tomto případě až tehdy, pokud pokyn vydají příslušné okresní i obvodní volební komise.
(2) V případě rozdílných
stanovisek krajských volebních komisí a obvodních
volebních komisí rozhoduje na návrh kterékoli
volební komise Ústřední volební
komise.",
dosavadní § 95 zní:
K ukončení činnosti
okrskových volebních komisí a okresních
volebních komisí při společném
konání voleb do Poslanecké sněmovny
nebo do Senátu společně s volbami do zastupitelstev
v obcích může dojít až tehdy, pokud
pokyn vydají nadřízené volební
komise, ustavené pro všechny druhy voleb.",
k dosavadnímu § 96
vypustit,
dosavadní § 99 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996.",
II. zmocňuje poslance JUDr.
Libora Nováka, ing. Ivana Maška, JUDr. Jiřího
Vyvadila a JUDr. Jiřího Bílého k úpravě
příloh 1 a 3 tohoto návrhu zákona
potřebných v souvislosti se změnami územního
členění nastalými po podání
návrhu zákona,
III. zmocňuje zpravodaje výboru
k legislativně technickým úpravám,
zejména zpřesnit odkazy pod čarou,
IV. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 9:Pokračování
v projednávání vládního návrhu
zákona o neziskových právnických osobách
a o změně a doplnění zákona
o daních z příjmů, zákona o
dani z nemovitostí a zákona o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí
(tisk 1791)
Výbor pokračoval v projednávání
tohoto tisku, které přerušil dne 14.9.1995.
Jednání byl přítomen i zástupce
Ministerstva financí doc. ing. Jiří Volf,
CSc.
V podrobné rozpravě dále
vystoupili posl. Výborný, Marvanová, Dobal,
Matulka, Vyvadil, Benda, Kolářová, Koháček,
a to i opakovaně.
Závěrem zpravodaj navrhl, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami jež jsou obsaženy v usnesení č. 361 a zmocnil zpravodaje, aby ve spolupráci s legislativním odborem kanceláře dopracoval legislativně technické úpravy a k vypracování společné zprávy výborů.
Z 10 přítomných poslanců
- 10 hlasovalo pro - Matulka, Kačenka,
Vyvadil, Mašek, Výborný, Koháček,
Kolářová, Novotný, Benda, Dobal.
Po odůvodnění náměstkyně
ministra financí PhDr. Libuše Benešové,
zpravodajské zprávě posl. ing. Viktora Dobala
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
název upravit takto:
"o neziskových právnických
osobách a o změně a doplnění
některých zákonů",
§ 2 odst. 1 písm. b) zní:
"b) je založena za účelem
poskytování obecně prospěšných
služeb,",
§ 3 zní:
"§ 3
Zakladateli neziskové právnické
osoby mohou být fyzické osoby, Česká
republika nebo právnické osoby.",
k § 4 odst. 2 písm. c)
na konec doplnit slova "včetně
předmětu doplňkové činnosti,
bude-li provozována (§ 17)",
k § 4
vložit nový odst. 4 tohoto znění:
"(4) Zakládací listina může také
určit neziskovou právnickou osobu oprávněnou
k přijetí likvidačního zůstatku
při zrušení neziskové právnické
osoby s likvidací; může též stanovit,
že určení takovéto neziskové
právnické osoby provede správní rada
v rozhodnutí o zrušení neziskové právnické
osoby.",
k § 5 odst. 2
na konec připojit větu: "Návrh
na zápis musí být podán do 90 dnů
od založení neziskové právnické
osoby.",
k § 5 odst. 3
zpřesnit odkaz 2) pod čarou.
k § 6 odst. 1
slova "jednají její zakladatelé
společně nebo ten z nich" nahradit slovy "jedná
její zakladatel. Je-li zakladatelů více,
jednají společně nebo ten z nich, kterého
k tomu písemně zmocnili".
k § 6 odst. 2
slovo "odpovídají"
nahradit slovy "odpovídá zakladatel, popřípadě",
k § 7 odst. 2
druhou větu před středníkem
upravit takto: "splynutím s jinou neziskovou právnickou
osobou nebo rozdělením na dvě či více
neziskových právnických osob;",
k § 8 odst. 1
- vložit nové písm. d) tohoto znění: "d) sloučením, splynutím s jinou neziskovou právnickou osobou nebo rozdělením na dvě či více neziskových právnických osob,",
- ostatní písmena přeoznačit,
k § 8 odst. 4
za slova "státního orgánu"
vložit slovo "zakladatele",
k § 8
vložit nový odst. 6 tohoto znění:
"(6) Není-li zakladatele vstupuje do jeho práv
a povinností jeho právní nástupce.",
k § 10 odst. 4
vypustit slova "jehož skutková
podstata souvisí s předmětem činnosti
neziskové právnické osoby",
k § 10 odst. 5
na konci první věty vypustit
slova "statutárního orgánu",
k § 11 odst. 2
první věta zní: "Funkci
člena správní rady nelze zastávat
déle než dvě po sobě jdoucí funkční
období.",
k § 13 odst. 1 písm. c)
na konec vložit slova "a určí
neziskovou právnickou osobu, které nabídne
likvidační zůstatek",
k § 13 odst. 1 písm. j)
na konci vypustit slova "popřípadě
statut",
k § 16 odst. 1
v návětí vypustit slova
"zejména".
k § 16 odst. 1 písm. c)
za slova "v souladu se" vložit
slovo "zákony,",
k § 16 odst. 3
vypustit slovo "zjištěná",
k § 17 odst. 3
slovo "především"
nahradit slovem "nejprve",
k § 17 odst. 4 vložit nové písm. d) tohoto znění:
"d) dotacemi.",
k § 17
vložit nové odst. 6, 7 a 8 těchto znění:
"(6) Dotace z prostředků státního rozpočtu nebo rozpočtu okresního úřadu nebo z rozpočtu jiného územního orgánu státní správy může být neziskové právnické osobě poskytnuta na stejnou činnost nebo stejný projekt pouze z jednoho místa.
(7) O poskytnutí dotace ze státního rozpočtu žádá nezisková právnická osoba příslušný orgán státní správy podle charakteru převažující činnosti, kterou nabízí.
(8) Orgán, jehož prostřednictvím
je dotace poskytována, vyhlašuje podmínky pro
poskytnutí dotace, kontroluje a vyhodnocuje její
využití.",
k § 18
- § 18 přesunout jako poslední v hlavě V,
- vypustit označení odst. 1,
- v uvozovací větě
za slovo "poruší" vložit slovo "ustanovení",
k § 21 odst. 2
vypustit,
k § 22
vypustit včetně nadpisů
nad označením paragrafu,
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby ve spolupráci s legislativním oborem Kanceláře
Poslanecké sněmovny dopracoval legislativně
technické úpravy,
III. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 10:Sdělení
předsedy výboru
1. Poslanci byli seznámeni s pozvánkou na sympozium spolupořádano Radou Evropy, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Poslaneckou sněmovnou parlamentu na téma "Reformy školství ve střední a východní Evropě: průběh a bilance", které se koná 5.-7.10.1995 v budově Poslanecké sněmovny.
Nikdo se nepřihlásil.
2. Poslanci byli seznámeni s návrhem
legislativního záměru obecné části
občanského zákoníku, kterou zaslal
JUDr. František Zoulík, CSc. z Ministerstva spravedlnosti
(čj. 337/95-ÚPV).
3. Poslanci byli seznámeni s dopisem
francouzské ambasády k sérii jaderných
pokusů.
4. Poslanci byli seznámeni s usnesením
vlády ČR č. 288 k úpravě postupu
při přípravě návrhů
zákonů v souvislosi s přijetím zákona
č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny.
5. Poslanci byli seznámeni v souvislti
se zákonem č. 90/95 Sb., o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny se zřízením
kuřáren v budově Poslanecké sněmovny.
6. Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedy Národní skupiny AIDP JUDr. Otakarem
Motejlem, který se týká náměstky
prof. dr. Albina Esera, ředitele Institutu Maxe Freiburga
im Breisgau (SNR) - profesorem freiburgské univerzity,
který během své návštěvy
v ČR přednese přednášku na téma
"Možnosti zrychlení trestního řízení,
respektující procesní principy plané
v právním státě. Srovnání
právních úprav a reformních trendů
ve světě" a to 20.9. a 21.9.1995.
7. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Otakara rubeše z Jirkova, který se týká
transformace bytových družstev (čj. 340/95-ÚPV).
8. Poslanci byli seznámeni s dopisem
akad. arch. Jana Tatouška, místopředseda Rady
Unie výtvarných umělců, který
se týká uvolnění nájemného
nebytových prostor (čj. 336/95-ÚPV).
9. Poslanci byli seznámeni s dopisem
paní J. Kabátové z Praha 9, který
se týká obnovení trestu smrti (čj.
335/95-ÚPV).
10. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Pavla Poláčka z Brna, který se týká
soudnictví (čj. 338/95-ÚPV).
/Schůze výboru byla ukončena
v 12.30 hod/