Přítomni: | posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA |
Omluveni: | 17.1. posl. Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL |
18.1. posl. Marek BENDA, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ | |
25.1. posl. Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, JUDr. Jan NAVRÁTIL, JUDr. Libor NOVÁK, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Jiří VYVADIL | |
Hosté: | |
- ing. Bořek VALVODA - náměstek ministra vnitra | |
JUDr. Jiří NOVÁK - ministr spravedlnosti | |
ing. Václav SLAVÍČEK - náměstek ministra zemědělství | |
ing. Václav ČIHÁK - náměstek ministra hospodářství | |
doc. ing. Josef ZIELENIEC - ministr zahraničních věcí |
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru v 9.00 hod.
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
V průběhu jednání výbor řídili
i místopředsedové výboru JUDr. Hana
MARVANOVÁ, ing. ivan MAŠEK a JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.
Schválený pořad schůze:
1. Vládní návrh zákona o provozování soukromých bezpečnostních služeb a obdobných činností a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (zákon o soukromých bezpečnostních činnostech) (tisk 1763)
2. Vládní návrh zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů (tisk 1972)
3. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon) a občanský zákoník č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů (tisk 1952)
4. Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem,
ve znění zákona č. 210/1993 Sb. (tisk
1953)
5. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník (tisk 1977)
6. Vládní návrh zákona o některých dražbách mimo soudní výkon rozhodnutí a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (tisk 1898)
7. Vládní návrh, kterým
se předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu Evropská
dohoda o osobách účastnících
se řízení před Evropskou komisí
a Soudem pro lidská práva (tisk 1892)
K bodu 1:Vládní
návrh zákona o provozování soukromých
bezpečnostních služeb a obdobných činností
a o změně a doplnění zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, (zákon
o soukromých bezpečnostních činnostech)
(tisk 1763)
Výbor navázal na svá
předchozí jednání k vládnímu
návrhu zákona o provozování soukromých
bezpečnostních služeb a obdobných činností
a o změně a doplnění zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, (zákon
o soukromých bezpečnostních činnostech)
(tisk 1763).
Výbor pokračoval v jednání
o tomto tisku od § 20 za přítomnosti náměstka
ministra vnitra ing. Bořka Valvody.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Benda, Kolářová, Zemina, Mašek,
Koháček, Výborný, Marvanová,
Navrátil, Kačenka a Matulka.
Poslanci souhlasili s tím, aby na
schůzi vystoupil p. Dajbych, předseda Asociace soukromých
bezpečnostních služeb.
Po velmi podrobném jednání
zpravodaj Mašek závěrem doporučil, aby
výbor doporučil Poslanecké sněmovně,
aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami
k názvu a k § 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15,
20, 21, 25, 28, 29, 32, 33, 40, 47, 49, 77, 78, 80, 82, 88, 92
a 93 a k částem třetí a čtvrté.
Z 12 přítomných poslanců
- 10 hlasovalo pro - Marvanová, Röschová, Mašek, Výborný, Koháček, Kolářová, Benda, Dobal, Zemina, Matoušková,
- 2 nehlasovali - Navrátil, Kačenka.
Po odůvodnění náměstka
ministra vnitra ing. Bořka Valvody, zpravodajské
zprávě posl. ing. Ivana Maška a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k názvu
vypustit slova "a obdobných činností",
- toto promítnout do celého
návrhu zákona, tedy např. vypustit §
2 odst 2, část třetí, část
čtvrtou atd.
k § 2 odst. 1
vypustit slova "(§ 3 písm.
a))" a slova "(§ 3 písm. b))",
k § 3 písm. e)
slova "věci včetně
zvířat" nahradit slovy "jsou věci,
předměty nebo zvířata",
§ 3 písm. g) zní:
"g) fyzickou ostrahou přímý
výkon ochrany majetku nebo osob včetně zajišťování
pořádku, pokud není s ohledem na technické
nebo organizační podmínky vyloučena
možnost zasáhnout proti rušiteli zájmu
chráněného hlídací službou
způsobem omezujícím práva a svobody
osoby, jakož i přímé řízení
tohoto výkonu,",
k § 6
v uvozovací větě vypustit
slova "nebrání-li tomu zájem vnitřního
pořádku a bezpečnosti",
§ 6 písm. b), c) a d) znějí:
"b) Je plně způsobilá k právním úkonům,
c) je bezúhonná (§ 8),
d) je spolehlivá (§ 9)",
k § 7 odst. 1
vypustit slova "nebrání-li
tomu zájem vnitřního pořádku
a bezpečnosti",
k § 8 písm. a)
- za slovo "opilství" vložit slova "zanedbání povinné výživy".
- za slovo "podílnictví"
vložit slova "nenastoupení služby v ozbrojených
silách, porušování osobních a
věcných povinností a nenastoupení
civilní služby",
k § 8
vložit nové písm. c) tohoto znění: "c) kdo nesplňuje podmínky podle zvláštního zákonax),
- odkaz x) pod čarou zní:
"x) Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se
stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky",
k § 9 odst. 2 písm. b)
- za slova "třech letech" vložit slovo "opakovaně",
- za slova "na více úsecích státní správy" vložit slova "na úseku financí a měny",
- za slova "na úseku všeobecné vnitřní správy" vložit slova "na úseku obrany České republiky",
- vypustit slova "proti veřejnému pořádku",
- na konec vložit slova "a podle
tohoto zákona",
k § 9 odst. 2 písm. c)
vypustit,
k § 9 odst. 3
vypustit slova "Bezpečnostní
informační služby a",
§ 10 zní:
Odborně způsobilá k
provozování bezpečnostních služeb
je osoba, která má alespoň úplné
střední vzdělání nebo úplné
střední odborné vzdělání.",
k § 11 odst. 1 písm. g)
vypustit,
k § 11 odst. 2 písm. h
- vypustit,
- písm. i) označit jako písm.
h),
k § 12 odst. 1 písm. h
vypustit,
k § 12 odst. 2 písm. e)
vypustit,
k § 14
slova "vydání licence"
nahradit slovem "licenci",
k § 15
slova "udělení licence"
nahradit slovem "licenci",
k § 20 odst. 1 písm. b)
- vypustit,
- dosavadní písmena c) až
f) označit jako písmena b) až e) a tuto změnu
promítnout do dalších ustanovení,
k § 21 písm. a)
slova "§ 20 odst. 1 písm.
b)" nahradit slovy "§ 24",
za dosavadní § 23 vložit nový § 24 tohoto znění:
(1) Zemře-li provozovatel bezpečnostní služby, mohou v podnikání pokračovat až do skončení řízení o projednání dědictví:
a) dědicové ze zákona, pokud není dědiců ze závěti,
b) dědicové ze závěti a pozůstalý manžel, i když není dědicem, je-li spoluvlastníkem majetku používaného k provozování bezpečnostní služby,
c) pozůstalý manžel splňující podmínku uvedenou v písmenu b), pokud v podnikání nepokračují dědicové,
d) správce dědicví7), pokud byl pro zachování provozu podniku ustanoven orgánem projednávajícím dědictví.
(2) Osoba uvedená v odstavci 1 písm. a) až d) musí splňovat podmínky stanovené v § 6.
(3) Po skončení řízení
o dědictví mohou pokračovat v podnikání
osoby uvedené v odstavci 1 písm. a) až c),
pokud nabyly majetkového podílu na bezpečnostní
službě; ustanovení odstavce 2 platí
obdobně. Pokud však do šesti měsíců
od skončení řízení o dědictví
nezískají vlastní oprávnění
k provozování bezpečnostní služby,
nemohou dále bezpečnostní službu provozovat.
Pozůstalý manžel, který byl spoluvlastníkem
majetku používaného k provozování
bezpečnostní služby nebo který tohoto
majetku nebo podílu na něm dědictvím
nabyl, může provozovat bezpečnostní
službu i po této lhůtě na základě
licence zůstavitele, pokud splňuje podmínky
stanovené v § 6.",
odkaz 7) pod čarou zní: "7)
§ 175e občanského soudního řádu.",
ostatní paragrafy a odkazy přečíslovat,
k dosavadnímu § 25
- vypustit,
- ostatní paragrafy přečíslovat,
k dosavadnímu § 28 odst. 1
doplnit nové písm. c) tohoto
znení: "c) doložit, že splňuje podmínky
podle zvláštního zákona (§ 8 písm.
c).",
k dosavadnímu § 29 písm. d)
na konec doplnit slova "(§ 32)",
k dosavadnímu § 32 odst. 2
vypustit slova "který je k provádění
odborné přípravy tohoto druhu akreditován
(dále jen "akreditovaná osoba")",
k dosavadnímu § 32 odst. 3
- vypustit,
- ostatní odstavce přečíslovat,
dosavadní § 33 zní:
(1) Zdravotní způsobilost osob k výkonu fyzické ostrahy nebo pátrání zjišťuje a posudek o zdravotní způsobilosti vydává lékař zařízení závodní preventivní péčex) na základě lékařské prohlídky, psychologického vyšetření, popřípadě též dalších potřebných vyšetření.
(2) Opakované posouzení zdravotní způsobilosti se provádí vždy za dva roky, není-li v závěrech předchozího posudku stanovena lhůta kratší. Povinnost podrobit se opětovnému posouzení zdravotní způsobilosti na základě rozhodnutí orgánu dozoru (§ 69 odst. 1 písm. b) bod 2.) není tímto ustanovením dotčena.
(3) Každý lékař nebo psycholog, který na základě vyšetření zjistí, že osoba pověřená výkonem fyzické ostrahy nebo pátrání trpí nemocemi, vadami nebo stavy, které vylučují nebo omezují její zdravotní způsobilost, poučí ji o této skutečnosti a oznámí tuto skutečnost lékaři zařízení závodní preventivní péče, který provede přezkoušení zdravotní způsobilosti, nebo provozovateli bezpečnostní služby.
(4) Podrobnosti o posuzování
zdravotní způsobilosti osob, které mají
být pověřeny výkonem fyzické
ostrahy nebo pátrání, stanoví Ministerstvo
zdravotnictví vyhláškou vydanou po dohodě
s ministerstvem.",
odkaz x) pod čarou zní: "x)
§ 35a zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR
č. 548/1991 Sb.",
k dosavadnímu § 40 odst. 3
vypustit slova "jinak jsou neplatné",
k dosavadnímu § 47
vypustit,
dosavadní § 49 zní:
(1) Při provozování detektivních služeb nesmějí být přijímány zakázky nebo plněny úkoly směřující k pátrání po politickém smýšlení nebo náboženském vyznání osob, činnosti v odborových orgánech a organizacích anebo po příslušnosti osob k určité rasě, národnosti nebo etnické skupině.
(2) Při provozování
detektivních služeb nesmějí být
přijímány zakázky nebo plněny
úkoly směřující k pátrání
po sexuálních stycích osob s výjimkou
případů, kdy zakázku zadal manžel
osoby, a s výjimkou pátrání po sexuálních
stycích, které jsou protiprávní.",
k částem třetí a čtvrté
- vypustit,
- ostatní části přečíslovat,
k dosavadnímu § 70 odst. 2
vypustit,
k dosavadnímu § 77
vypustit,
dosavadní § 78 zní:
Bývalí příslušníci
Bezpečnostní informační služby,
Vojenského zpravodajství a Úřadu pro
zahraniční styky a informace nemohou být
provozovateli bezpečnostních služeb ani nemohou
být zaměstnáni jako zaměstnanci těchto
služeb před uplynutím dvou let od skončení
jejich služebního nebo pracovního poměru.",
k dosavadnímu § 80
vypustit,
k dosavadnímu § 82
vypustit,
k dosavadnímu § 88
vypustit,
k dosavadnímu § 92
- návětí upravit takto: "Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona České národní rady č. 591/1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona č. 38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 136/1994 Sb., zákona č. 200/1994 Sb., zákona č. 237/1995 Sb. a zákona č. 286/1995 Sb., se mění a doplňuje takto:",
- v bodě 1. slova "odst. 2" nahradit slovy "odst. 3", v obou případech písm. "n)" nahradit písmenem "w)" a číslovku "24)" nahradit číslovkou "23e)",
- body 2. a 4. vypustit, dosavadní
bod 3. označit jako 2.,
dosavadní § 93 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. července 1996.",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře
Poslanecké sněmovny provedl příslušné
legislativně technické úpravy návrhu
zákona v souladu s tímto usnesením ústavně
právního výboru,
III. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Předseda výboru JUDr. Miloslav
Výborný pověřil místopředsedu
výboru ing. Ivana Maška, aby řídil schůzi
výboru 18.1. od 13.00 hod. a místopředsedkyni
výboru JUDr. Annu Röschovou, aby řídila
schůzi v pátek.
K bodu 2:Návrh
termínu a pořadu příští
schůze výboru
Návrh termínu a pořadu
89. schůze výboru byl poslancům již
dříve rozeslán.
K návrhu v rozpravě vystoupili
posl. Navrátil, Bílý, Benda, Výborný.
Nebyl přijat návrh posl. Bendy,
aby výbor na příští schůzi
projednal návrh posl. M. Bendy a dalších na
vydání zákona o sídle Parlamentu České
republiky (tisk 1989) (z 12 přítomných 5
hlasovalo pro).
Nebyl přijat návrh posl. Výborného,
aby výbor na příští schůzi
projednal návrh posl. Josefa Ježka a dalších
na vydání ústavního zákona
o vytvoření vyšších územních
samosprávných celků (tisk 1912) (z 12 přítomných
4 hlasovali pro).
Byl přijat tento program 89. schůze
výboru, která se bude konat 24. ledna 1996:
9.00 hod.
1. Sdělení předsedy
výboru
9.30 hod.
2. Návrh posl. J. Pavely a dalších
na vydání zákona o advokacii (tisk 1920)
13.00 hod.
3. Návrh termínu a pořadu
příští schůze výboru
13.30 hod.
4. Dokončení projednání
jednotlivých neskončených bodů pořadu
89. schůze výboru ve schváleném pořadí
Z 11 přítomných poslanců
- 9 hlasovalo pro - Navrátil, Matulka, Bílý, Kačenka, Röschová, Výborný, Koháček, Kolářová, Benda,
- 2 nehlasovali - Dobal, Zemina.
K bodu 3:Vládní
návrh zákona o některých opatřeních
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a o změně a doplnění souvisejících
zákonů (tisk 1972)
Návrh odůvodnil ministr spravedlnosti
JUDr. Jiří Novák.
Zpravovdaj posl. JUDr. Libor Novák
ve své zpravodajské zprávě mj. doporučil
výboru, aby doporučil Poslanecké sněmovně
jeho schválení.
Do povšechné rozpravy se nikdo
nepřihlásil.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Výborný, Röschová, Navrátil,
Benda, Koháček a Novák.
Závěrem výbor doporučil
Poslanecké sněmovně, aby vládní
návrh zákona schválila s připomínkami
k § 1, 6, 14, 16 a 21.
Z 13 přítomných poslanců
- 12 hlasovalo pro - Petržílek, Matulka, Nedorost, Bílý, Kačenka, Röschová, výborný, Koháček, Benda, Zemina, Novák, Matoušková,
- 1 nehlasoval - Navrátil.
Po odůvodnění ministra
spravedlnosti JUDr. Jiřího Nováka, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Libora Nováka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh
zákona o některých opatřeních
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a o změně a doplnění souvisejících
zákonů (tisk 1972) schválila,
II. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto
vládnímu návrhu zákona tyto změny
a doplňky:
1. V § 1 odst. 6 závěr
upravit takto "... obchody s nemovitostmi, finanční
pronájem nebo finanční činnosti."
a v poznámce č. 6 pod čarou se doplňuje
"a zákona č. 133/1995 Sb.".
2. § 7 odst. 2 druhá věta
zní: "Organizační složka, která
plní úkoly a vykonává pravomoce, které
jí podle tohoto zákona přísluší,
musí být technicky oddělena od jiných
pracovišť Ministerstva financí a musí
v ní být uplatňována taková
organizační, personální a jiná
opatření, která zaručují, že
s informacemi získanými při aplikaci tohoto
zákona nepřijde do styku nepovolaná osoba."
3. V § 7 se vypouštějí
odstavec 4 a v odstavci 7 slova "nebo v rozsahu v jakém
ministr financí rozhodl o zproštění
povinnosti mlčenlivosti podle odstavce 4"; dosavadní
odstavce 5, 6 a 7 se označují jako odstavce 4, 5
a 6.
4. V § 14 odst. 3 slovo "ministerstvo"
se nahrazuje slovy "Ministerstvo financí".
5. V § 16, 17, 18 a 19 se slova
"Ministerstvu financí" nahrazují slovy
"příslušné organizační
složce Ministerstva financí".
6. V § 21 se slova "1.
dubna 1996" nahrazují slovy "1. července
1996.",
III. pověřuje zpravodaje
výboru posl. JUDr. Libora Nováka, aby toto usnesení
předložil předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu,
IV. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. JUDr. Libora Nováka, aby ve schůzi Poslanecké
sněmovny podal jako zpravodaj zprávu o výsledcích
projednávání tohoto návrhu zákona
ve schůzi ústavně právního
výboru.
K bodu 4:Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 344/1992 Sb.,
o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon) a občanský zákoník č.
40/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (tisk 1952)
Návrh odůvodnil náměstek
ministra zemědělství ing. Václav Slavíček.
Zpravodajka posl. JUDr. Anna Röschové
ve své zpravodajské zprávě mj. doporučila
výboru, aby doporučil Poslanecké sněmovně
jeho schválení.
V obecné rozpravě vystoupili
posl. Vyvadil, Kačenka, Röschová, Marvanová,
Výborný a Koháček.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Vyvadil, Kačenka, Röschová, Marvanová,
Výborný a Koháček.
Závěrem výbor doporučil
Poslanecké sněmovně, aby vládní
návrh zákona schválila s připomínkami
k § 2, 19 a k čl. III.
Z 11 přítomných poslanců
- 11 hlasovalo pro - Nedorost, Kačenka,
Vyvadil, Marvanová, Röschová, Mašek, Výborný,
Koháček, Benda, Dobal, Zemina.
Po odůvodnění náměstka
ministerstva zemědělství ing. Václava
Slavíčka, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí
České republiky (katastrální zákon)
a občanský zákoník č. 40/1964
Sb., ve znění pozdějších předpisů
(tisk 1952) schválila,
II. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto
vládnímu návrhu zákona tyto změny
a doplňky:
1. V § 2 odst. 1 písm. b)
bod 1. zní: "1. budovy, kterým se přiděluje
popisné nebo evidenční číslo,".
2. V § 2 odst. 1 písm. d)
začátek upravit takto: "d) rozestavěné
budovy nebo byty a nebytové prostory, které budou
podléhat ...",
3. V § 2 odst. 1 vložit nová písmena e) a f) těchto znění:
"e) rozestavěné budovy nebo byty a nebytové prostory, které budou podléhat evidenci podle odst. 1 písm. b) nebo c), v souvislosti se vznikem, změnou nebo zánikem věcného práva k nim,
f) stavby spojené s zemí pevným
základem o nichž to stanoví zvláštní
předpis.".
4. Za bod 19. vložit nový bod 20., který zní:
"20. V § 30 se vkládá
nové písmeno b) tohoto znění: "b)
vymezení staveb podle § 2 odst. 1 písm. f),"
a ostatní písmena přeznačit.
5. V čl. III slova "1.
ledna 1996" nahradit slovy "1. července 1996",
III. pověřuje zpravodajku
výboru posl. JUDr. Annu Röschovou, aby toto usnesení
předložila předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu,
IV. zmocňuje zpravodajku výboru
posl. JUDr. Annu Röschovou, aby na schůzi Poslanecké
sněmovny podala jako zpravodajka zprávu o výsledcích
projednávání tohoto návrhu zákona
na schůzi ústavně právního
výboru.
K bodu 5:Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem, ve znění zákona č.
210/1993 Sb. (tisk 1953)
Návrh odůvodnil náměstek
ministra zemědělství ing. Václav Slavíček.
Zpravodajka posl. JUDr. Anna Röschová
ve své zpravodajské zprávě mj. doporučila
výboru, aby doporučil Poslanecké sněmovně
jeho schválení.
V obecné rozpravě nikdo vystoupil.
V podrobné rozpravě byla na
návrh posl. Röschové přijata změna
účinnosti tohoto zákona, a to od 1. července
1996.
Závěrem výbor doporučil
Poslanecké sněmovně, aby vládní
návrh zákona schválil s připomínkou
k čl. II.
Z 11 přítomných poslanců
- 1O hlasovalo pro - Nedorost, Vyvadil, Marvanová, Röschová, Mašek, Výborný, Koháček, Benda, Dobal, Zemina,
- 1 proti - Kačenka.
Po odůvodnění náměstka
ministerstva zemědělství ing. Václava
Slavíčka, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem,
ve znění zákona č. 210/1993 Sb. (tisk
1953) schválila,
II. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto
vládnímu návrhu zákona tuto změnu:
V čl. II
slova "1.1.1996" nahradit slovy "1. července
1996",
III. pověřuje zpravodajku
výboru posl. JUDr. Annu Röschovou, aby toto usnesení
předložila předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu,
IV. zmocňuje zpravodajku výboru
posl. JUDr. Annu Röschovou, aby ve schůzi Poslanecké
sněmovny podala jako zpravodajka zprávu o výsledcích
projednávání tohoto návrhu zákona
ve schůzi ústavně právního
výboru.
K bodu 6:Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 102/1992 Sb.,
kterým se upravují některé otázky
související s vydáním zákona
č. 509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje
a upravuje občanský zákoník (tisk
1977)
Návrh odůvodnil náměstek
ministra hospodářství ing. Václav
Čihák.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Hana Marvanová.
V povšechné rozpravě
nikdo nevystoupil.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Marvanová a Kolářová.
Zpravodajka posl. Marvanová upozornila
na problémy, které se vyskytují okolo §
7 odst. 1 písm. c).
V podrobné rozpravě bylo na
návrh posl. Marvanové přijato znění
čl. II: "Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1996.".
Závěrem výbor přerušil
projednávání tohoto bodu (z 8 přítomných
8 hlasovalo pro).
K bodu 7:Vládní
návrh zákona o některých dražbách
mimo soudní výkon rozhodnutí a o změně
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 1898)
Vládní návrh odůvodnil
náměstek ministra hospodářství
ing. Václav Čihák.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Jiří Vyvadil. Upozornil na nedostatky
předloženého návrhu. Doporučil,
aby výbor nevedl podrobnou rozpravu, ale vyjádřil
k jednotlivým ustanovením okruhy problémů,
které by měli předkladatelé do návrhu
zapracovat. Výbor s tím vyslovil souhlas.
Ústavně právní
výbor přijal v rámci povšechné
rozpravy, ve které vystoupili posl. Dobal, Kačenka,
Zemina, Röschová, Marvanová, Petržílek,
Výborný, Vyvadil a Koháček k jednotlivým
ustanovením tyto okruhy připomínek:
1. - odlišit dobrovolnou a nucenou dražbu a promítnout do celého návrhu oddělení těchto dvou dražeb,
- dojasnit otázku jak se nahlíží
na dražbu navrženou zástavním věřitelem
se souhlasem vlastníka,
2. dojasnit vztah § 2 s § 299
obchodního zákoníka,
3. zpřesnit ustanovení obchodního
zákona k § 3,
4. - otázka způsobilosti dražebníka,
- vyjasnit vztah mezi dražebníkem
a licitátorem, vyjasnit vztah mezi účastníky
dražby, licitátorem a dražebníkem,
5. vyjasnit kdy je třeba provést
znalecký posudek,
6. zpřesnit náležitosti
dražební vyhlášky, její vyvěšení
a doručování, způsob,
7. upřesnit celý proces provedení
dražby,
8. promítnout možnost podávání
námitek proti průběhu dražby,
9. zabývat se otázkou spoluvlastnických
podílů, je-li více dražitelů,
10. - definovat komu se platí cena dosažená vydražením,
- vypustit slova "placení směnkou",
- celkově dojasnit o jaký
právní vztah jde (přechod či převod),
11. co se stane s pohledávkami a
zástavními právy, které byly přihlášené
nebo nebyly uspokojeny dražbou,
12. vyřešit vracení dražební
jistoty v tom smyslu, aby šlo o propadnutí dražební
jistoty jako sankce a komu zbývající část
dražební jistoty připadne,
13. doplnit § 14 o stejnopis notářského
zápisu,
14. na konec první věty v
§ 15 odst. 1 vložit slova: "jehož průběhu
musí být osvědčen notářským
zápisem, pokud byla dražena věc jejíž
cena byla oceněna výše než 500 tis. Kč.",
15. vypustit § 18 odst. 6,
16. upravit přesněji průběh
realizace bezpolného zástavního práva,
aby nedocházelo k poškození práv jiného
zástavního věřitele,,
17. stanovit povinnost dražebníka
- lhůta uspokojení věřitelů.
Závěrem výbor přerušil
jednání do 21. února 1996 s tím, že
předkladatel dodá vypracované změny
tak, aby mohly být poslancům rozdány týden
před jednáním výboru.
K bodu 8:Vládní
návrh, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
k vyslovení souhlasu Evropská dohoda o osobách
účastnících se řízení
před Evropskou komisí a Soudem pro lidská
práva (tisk 1892)
Společné jednání
ústavně právního výboru, zahraničního
výboru a výboru petičního, pro lidská
práva a národnosti zahájil předseda
výboru petičního, pro lidská práva
a národnosti ing. Josef Pavela. Uvedl, že začátkem
listopadu a prosince 1995 při projednávání
tohoto návrhu ve výborech Poslanecké sněmovny
i 37. schůzi sněmovny došlo k rozporným
náhledům na charakter předložené
dohody. Spor se vyhrotil v otázce, zda se jedná
o mezinárodní smlouvu ve smyslu čl. 10 Ústavy
ČR či nikoliv. V důsledku těchto rozporů
přijala Poslanecká sněmovna usnesení,
kterým uložila výboru ústavně
právnímu, výboru zahraničnímu
a výboru petičnímu, pro lidská práva
a národnosti, aby v naznačené záležitosti
svá stanoviska znovu sněmovně ve lhůtě
40 dnů předložily.
Další část jednání
řídil předseda ústavně právního
výboru JUDr. Miloslav Výborný. Uvedl, že
vedle otázky, zda je třeba na zmíněnou
Evropskou dohodu pohlížet jako na mezinárodní
smlouvu ve smyslu čl. 10 Ústavy, je třeba
odpovědět jaké důsledky by její
schválení jako smlouvy podle čl. 10 Ústavy
a tím i její inkorporace do právního
řádu ČR v právní síle
vyšší zákona měly.
Dr. Výborný dále uvedl, že v této věci již jednaly petiční výbor a zahraniční výbor; ústavně právní výbor se již také svým usnesením č. 373 z 5. prosince 1995 k otázce vyjádřil. Vzhledem k tomu, že jde o problém právně velmi komplikovaný, požádal dr. Výborný o fundované právní expertízy, a to od
- doc. JUDr. Jiřího Malenovského, CSc. - velvyslance České republiky ve Štrasburku
- prof. JUDr. Dušana Hendrycha - děkana Právnické fakulty University Karlovy
- JUDr. Vladimíra Týče, CSc. - vedoucího katedry mezinárodního a evropského práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity
- doc. JUDr. Miroslava Liberdy - děkana Právnické fakulty University Palackého
- JUDr. Vladimíra Balaše - děkana Pránické fakultuy Západočeské univerzity
- JUDr. Vladimíra Balaše - ředitele Ústavu státu a práva Akademie věd ČR
- JUDr. Mahuleny Hoškové - Max-Planck-Institut
a tiskové komuniké Rady Evropy týkající se ratifikace Evropské dohody o osobách, které se účastní řízení před Evropskou komisí a Evropským soudem pro lidská práva Maďarskou republikou.
Tyto podklady byly poslancům všech
zúčastněných výborů
rozdány.
K problematice se vyjádřil
ministr zahraničních věcí doc. ing.
Josef Zieleniec. Uvedl, že tato Evropská dohoda by
měla být považována na smlouvu ve smyslu
čl. 10 Ústavy.
Předseda zahraničního
výboru RNDr. Jiří Payne informoval o jednání
zahraničního výboru s tím, že
skutečně nejde jen o to, zda projednávaná
dohoda je smlouvou ve smyslu čl. 10, ale i jaký
dopad do právního řádu ČR bude
mít její schválení.
Předseda výboru petičního,
pro lidská práva a národnosti ing. Josef
Pavela informoval o výsledku jednání výboru
petičního, pro lidská práva a národnosti
k projednávané problematice.
Závěrem předseda ústavně
právního výboru JUDr. Miloslav Výborný
uvedl, že každý výbor musí hlasovat
zvlášť a společné jednání
ukončil.
Výbor dále pokračoval
v jednání v 10.15 v místnosti č. 55.
Jednání řídil předseda výboru
JUDr. Miloslav Výborný.
Výbor se usnesl, že z této
části svého jednání nebude
pořizován zvukový záznam (z 11 přítomných
poslanců 11 hlasovalo pro).
Dr. Výborný dále navrhl,
aby ústavně právní výbor revokoval
druhou část svého usnesení č.
373 z 5. prosince 1995 (z 11 přítomných 11
hlasovalo pro).
Dále dr. Výborný navrhl,
aby výbor přijal usnesení, v němž
zaujímá stanovisko, že Evropská dohoda
o osobách účastnících se řízení
před Evropskou komisí a Soudem pro lidská
práva je mezinárodní smlouvou ve smyslu čl.
10 Ústavy České republiky.
Z 11 přítomných poslanců
- 11 hlasovalo pro - Matulka, Bílý,
Kačenka, Röschová, Mašek, Výborný,
Novotný, Benda, Dobal, Zemina, Matoušková.
Po úvodním slově předsedy
ústavně právního výboru posl.
JUDr. Miloslava Výborného, vyjádření
ministra zahraničních věcí doc. ing.
Josefa Zieleniece, CSc., a po rozpravě
ústavně právní
výbor
revokuje bod
II. usnesení ústavně právního
výboru č. 373 z 5. prosince 1995 k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
k vyslovení souhlasu Evropská dohoda o osobách
účastnících se řízení
před Evropskou komisí a Soudem pro lidská
práva (tisk 1892).
Po úvodním slově předsedy
ústavně právního výboru posl.
JUDr. Miloslava Výborného, vyjádření
ministra zahraničních věcí doc. ing.
Josefa Zieleniece, CSc., a po rozpravě
ústavně právní
výbor
zaujímá stanovisko, že
Evropská dohoda o osobách účastnících
se řízení před Evropskou komisí
a Soudem pro lidská práva je mezinárodní
smlouvou ve smyslu čl. 10 Ústavy České
republiky.
/Schůze výboru byla ukončena
v 10.45 hod./