Přítomni: | posl. Marek BENDA, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL |
Omluveni: | 28.2. posl. JUDr. Jiří VYVADIL |
29.2. posl. JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK | |
po oba dny: posl. JUDr. Jiří BÍLÝ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, JUDr. Jan NAVRÁTIL, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Ondřej ZEMINA | |
Hosté: | |
- JUDr. Irena STÁTNÍKOVÁ - Ministerstvo spravedlnosti | |
- Josef JEŽEK - poslanec PSP (ZAV) | |
- ing. Vladimír ZEMAN - náměstek ministra vnitra | |
- JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ - náměstek Úřadu pro legislativu a veřejnou správu | |
- ing. Václav KUPKA, CSc. - náměstek ministra hospodářství | |
- prom. mat. Vladimír RUDLOVČÁK, CSc. - námstek ministra financí | |
- ing. Tomáš JEŽEK, CSc. - poslanec PSP (RV) |
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru v 9.00 hod.
zahájil a řídil poslanec Petr Koháček.
Předseda výboru JUDr. Miloslav Výborný
pověřil řízením schůze
poslance Koháčka (dr. Výborný se zúčastnil
pracovního jednání s poslanci ústavně
právního výboru Národní rady
Slovenské republiky; místopředsedové
výboru v té době byli na jednání
výboru omluveni). V průběhu schůze
jednání dále řídil JUDr. Miloslav
Výborný, místopředseda výboru
ing. Ivan Mašek a poslanec Marek Benda.
Schválený pořad schůze:
1. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu Dodatkový protokol k Evropské úmluvě o vzájemné pomoci ve věcech trestních, sjednané ve Štrasburku dne 20. dubna 1959 (tisk 2031)
2. Návrh posl. D. Matulky a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutí, ve znění zákona č. 117/1994 Sb. (tisk 2024)
3. Návrh posl. Josefa Ježka a dalších na vydání ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků (tisk 1912)
4. Návrh termínu a programu příští schůze výboru
5. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 41/1993 Sb., o ověřování shody opisů nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu obecními úřady a o vydávání potvrzení orgány obcí a okresními úřady (tisk 2042)
6. Vládní návrh zákona o nadacích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (zákon o nadacích) (tisk 2047)
7. Vládní návrh zákona o některých dražbách mimo soudní výkon rozhodnutí a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (tisk 1898)
8. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů, ve znění pozdějších předpisů a zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (tisk 2091)
9. Návrh posl. T. Ježka na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 513/1992 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů, ve znění pozdějších předpisů (tisk 2005)
10. Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:Vládní
návrh, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
k vyslovení souhlasu Dodatkový protokol k Evropské
úmluvě o vzájemné pomoci ve věcech
trestních, sjednané ve Štrasburku dne 20. dubna
1959 (tisk 2031)
Návrh odůvodnila zástupkyně
Ministerstva spravedlnosti JUDr. Irena Státníková.
Zpravodajskou zprávu za omluvenou
dr. Röschovou přednesla posl. MUDr. Milena Kolářová.
V obecné ani podrobné rozpravě
nikdo nevystoupil.
Závěrem výbor na návrh
zpravodajky posl. MUDr. Mileny Kolářové doporučil
Poslanecké sněmovně, aby vládní
návrh schválila.
Ze 7 přítomných poslanců
- 7 hlasovalo pro - Matulka, Nedorost, Kačenka,
Koháček, Kolářová, Novotný,
Dobal.
Po odůvodnění zástupkyně
Ministerstva spravedlnosti JUDr. Ireny Státníkové,
zpravodajské zprávě posl. MUDr. Mileny Kolářové
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh,
kterým se předkládá Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR k vyslovení
souhlasu Dodatkový protokol k Evropské úmluvě
o vzájemné pomoci ve věcech trestních,
sjednané ve Štrasburku dne 20. dubna 1959 (tisk 2031)
schválila,
II. pověřuje zpravodajku
výboru posl. MUDr. Milenu Kolářovou, aby
toto usnesení předložila předsedovi
Poslanecké sněmovny Parlamentu,
III. zmocňuje zpravodajku
výboru posl. MUDr. Milenu Kolářovou, aby
ve schůzi Poslanecké sněmovny podala jako
zpravodajka zprávu o výsledcích projednávání
tohoto návrhu zákona ve schůzi ústavně
právního výboru.
K bodu 2:Návrh
posl. D. Matulky a dalších na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutí,
ve znění zákona č. 117/1994 Sb. (tisk
2024)
Návrh odůvodnil člen
návrhové skupiny psolanců JUDr. Dalibor Matulka.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. ing. Viktor Dobal.
V obecné rozpravě vystoupil
posl. Kačenka.
V podrobné rozpravě posl.
Dobal navrhl nové znění čl. II, který
byl jednomyslně schválen.
Závěrem výbor na návrh
zpravodaje dopručil Poslanecké sněmovně,
aby návrh schválila se změnou v čl.
II.
Ze 7 přítomných poslanců
- 4 hlasovali pro - Matulka, Nedorost, Kačenka, Dobal,
- 1 proti - Koháček,
- 2 nehlasovali - Kolářová,
Novotný.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Dalibora
Matulky, zpravodajské zprávě posl. ing. Viktora
Dobala a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby návrh posl. D. Matulky
a dalších na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutí, ve znění
zákona č. 117/1994 Sb. (tisk 2024) schválila,
II. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto
návrhu zákona tuto změnu:
Čl. II zní:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. června 1996.",
III. pověřuje zpravodaje
výboru posl. ing. Viktora Dobala, aby toto usnesení
předložil předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu,
IV. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. ing. Viktora Dobala, aby ve schůzi Poslanecké
sněmovny podal jako zpravodaj zprávu o výsledcích
projednávání tohoto návrhu zákona
ve schůzi ústavně právního
výboru,
V. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. ing. Viktora Dobala, aby ve spolupráci s legislativním
odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny
provedl příslušné legislativně
technické úpravy.
K bodu 3:Návrh
posl. Josefa Ježka a dalších na vydání
ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků (tisk 1912)
Schůzi výboru řídil
předseda výboru JUDr. Miloslav Výborný.
Návrh odůvonil člen
návrhové skupiny poslanců Josef Ježek.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek Benda.
V obecné rozpravě vystoupili
posl. Kačenka, Výborný, Koháček,
Mašek, Kolářová, Nedorost, Benda a Novotný.
V podrobné rozpravě posl.
Benda doporučil změnu čl. I bodů 5,
6, 8 a 9.
Posl. Kačenka doporučil mj.
sloučení v čl.I bodů 7 a 8.
Dále vystoupili posl. Matulka, Ježek,
Mašek, Kačenka, Koháček, Výborný,
a to i opakovaně.
Závěrem zpravodaj Benda navrhl
výboru, aby návrh vzal na vědomí (o
tomto návrhu nebylo hlasováno).
Dále dr. Výborný navrhl, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně schválit tento návrh zákona. Ze 13 přítomných poslanců
- 6 hlasovalo pro - Petržílek, Nedorost, Mašek, Výborný, Dobal, Matoušková,
- 6 proti - Matulka, Kačenka, Koháček, Kolářová, Novotný, Novák,
- 1 nehlasoval - Benda.
Posl. Novák doporučil, aby výbor přijal usnesení, ve kterém nedoporučuje Poslanecké sněmovně schválit tento návrh zákona. Ze 13 přítomných poslanců
- 6 hlasovalo pro - Matulka, Kačenka, Koháček, Kolářová, Novotný, Novák,
- 6 proti - Petržílek, Nedorost, Mašek, Výborný, Dobal, Matoušková,
- 1 nehlasoval - Benda.
Na návrh dr. Výborného přijal výbor usnesení, že doporučuje změnu čl. 7 a pověřuje zpravodaje poslance Marka Bendu, aby předložil předsedovi Poslanecké sněmovně usnesení ústavně právního výboru č. 389. Ze 13 přítomných poslanců
- 13 hlasovalo pro - Petržílek,
Matulka, Nedorost, Kačenka, Mašek, Výborný,
Koháček, Kolářová, Novotný,
Benda, Dobal, Novák, Matoušková.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Josefa Ježka,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I. nepřijal usnesení,
jímž by doporučil Poslanecké sněmovně
předložený návrh ústavního
zákona schválit (6 hlasovalo pro, 6 proti
a 1 nehlasoval),
II. nepřijal usnesení,
jímž by doporučil Poslanecké sněmovně
předložený návrh ústavního
zákona neschválit (6 hlasovalo pro, 6 proti
a 1 nehlasoval),
III. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto
návrhu zákona tuto změnu:
Čl. 7 zní:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 30. června 1998.",
IV. pověřuje zpravodaje
výboru posl. Marka Bendu, aby toto usnesení výboru
a zprávu o nepřijatých návrzích
usnesení předložil předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu,
V. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. Marka Bendu, aby ve schůzi Poslanecké sněmovny
podal jako zpravodaj zprávu o výsledcích
projednávání tohoto návrhu zákona
ve schůzi ústavně právního
výboru.
K bodu 4:Návrh
termínu a programu příští schůze
výboru
Návrh termínu a pořadu
95. schůze výboru byl poslancům rozdán.
V rozpravě vystoupili posl. Koháček,
Dobal a Benda.
Na návrh předsedy výboru
JUDr. Miloslava Výborného vyslovili poslanci souhlas
s tímto programem:
středa 27. března 1996
od 9.00 hod.
9.00 hod.
1. Sdělení předsedy
výboru
9.10 hod.
2. Návrh termínu a pořadu
příští schůze výboru
10.00 hod.
3. Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 1899)
Z 9 přítomných poslanců
- 8 hlasovalo pro - Matulka, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný, Benda, Dobal, Matoušková
- 1 nehlasoval - Kačenka.
K bodu 5:Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 41/1993 Sb.,
o ověřování shody opisů nebo
kopie s listinou a o ověřování pravosti
podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními
úřady (tisk 2042)
Návrh odůvodnil náměstek
ministra vnitra ing. Vladimír Zeman.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. František Kačenka.
V obecné rozpravě vystoupili
posl. Kačenka a Výborný.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Koháček a Kačenka.
Závěrem výbor na návrh
zpravodaje doporučil Poslanecké sněmovně,
aby vládní návrh schválila s připomínkou
k čl. II.
Z 8 přítomných poslanců
- 8 hlasovalo pro - Matulka, Kačenka,
Výborný, Koháček, Kolářová,
Novotný, Benda, Matoušková.
Po odůvodnění náměstka
ministra vnitra ing. Vladimíra Zemana, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Františka Kačenky
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 41/1993 Sb., o ověřování
shody opisů nebo kopie s listinou a o ověřování
pravosti podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními
úřady (tisk 2042) schválila,
II. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto
návrhu zákona tuto změnu:
Čl. II zní:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. června 1996.",
III. pověřuje zpravodaje
výboru posl. JUDr. Františka Kačenku, aby toto
usnesení předložil předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu,
IV. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. JUDr. Františka Kačenku, aby ve schůzi
Poslanecké sněmovny podal jako zpravodaj zprávu
o výsledcích projednávání tohoto
návrhu zákona ve schůzi ústavně
právního výboru.
K bodu 6:Vládní
návrh zákona o nadacích a o změně
a doplnění některých souvisejících
zákonů (zákon o nadacích) (tisk 2047)
Řídil místopředseda
výboru ing. Ivan Mašek.
Návrh odůvodnil náměstek
Úřadu pro legislativu a veřejnou správu
JUDr. Pavel Zářecký.
Zpravodajskou zprávu přednesl
ing. Viktor Dobal.
V obecné rozpravě vystoupili
posl. Kačenka, Matulka, Dobal a Koháček.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Dobal, Benda, Mašek, Matulka, Kačenka, Koháček,
Novotný, a to i opakovaně.
Závěrem výbor na návrh
zpravodaje posl. Dobala doporučil, aby Poslanecká
sněmovna vládní návrh zákona
schválila s připomínkami k § 1, 2, 3,
5, 22, 27, 34 a 36.
Ze 7 přítomných poslanců
- 7 hlasovalo pro - Matulka, Nedorost, Kačenka,
Mašek, Koháček, Novotný, Dobal.
Po odůvodnění náměstka
Úřadu pro legislativu a veřejnou správu
JUDr. Pavla Zářeckého, zpravodajské
zprávě posl. ing. Viktora Dobala a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh
zákona o nadacích a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů
(zákon o nadacích) (tisk 2047) schválila,
II. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto
vládnímu návrhu zákona tyto změny
a doplňky:
1. v § 1 odst. 3 vypustit větu:
"Hodnota nadačního jmění po odečtení
závazků se po dobu existence nadace nesmí
snížit na dobu delší než 6 kalendářních
měsíců po sobě jdoucích pod
částku 200 000 Kč.",
2. v § 2 odst. 3 na konci tečku
nahradit čárkou a připojit slova "jakož
i osobám jim blízkým.",
3. v § 3 odst. 2 písm. d)
vypustit slova "a která celkově nesmí
být nižší než 200 000 Kč",
4. v § 3 vložit nový
odstavec 3 tohoto znění: "(3) Hodnota majetkových
vkladů musí dostatečně zajišťovat
plnění účelu pro nějž
se nadace zřizuje."
Dosavadní odstavec 3 označit
jako odstavec 4,
5. v § 5 odst. 3 na konec připojit
tyto věty: "Členové správní
rady, dozorčí rady, popřípavě
revizor, kteří nemají v České
republice trvalý pobyt, doloží svou bezúhonnost
příslušným dokladem státu svého
trvalého pobytu, že nebyli trestáni pro úmyslný
trestný čin. Doklad nesmí být starší
šesti měsíců.",
6. vložit nový § 22 tohoto znění:
Dárce či přispěvovatel
nadace může omezit použití svého
daru či příspěvku v rámci účelu,
pro který byla nadace zřízena. Takovým
omezením je správní rada při svém
rozhodování o použití daru či
příspěvku vázána."
Dosavadní § 22 až 36 se
označují jako § 23 až 37,
7. v dosavadním § 27 odst.
4 vypustit slova "a že nadační jmění
příslušející organizační
složce činí nejméně 200 000 Kč",
8. v dosavadním § 34 odst.
1 vypustit slova "stanovené minimální".
9. v dosavadním § 36
slova "1. dubna 1996" nahradit slovy "1. června
1996",
III. pověřuje zpravodaje
výboru posl. ing. Viktora Dobala, aby toto usnesení
předložil předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu,
IV. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. ing. Viktora Dobala, aby ve schůzi Poslanecké
sněmovny podal jako zpravodaj zprávu o výsledcích
projednávání tohoto návrhu zákona
ve schůzi ústavně právního
výboru,
V. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. ing. Viktora Dobala, aby ve spolupráci s legislativním
odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny
provedl příslušné legislativně
technické úpravy.
K bodu 7:Vládní
návrh zákona o některých dražbách
mimo soudní výkon rozhodnutí a o změně
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 1898)
Výbor pokračoval v projednávání
vládního návrhu zákona o některých
dražbách mimo soudní výkon rozhodnutí
a o změně zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších
předpisů (tisk 1898), které přerušil
18. ledna 1996.
Poslanec JUDr. Jiří Vyvadil
předložil poslancům písemně komplexní
pozměňovací návrh. Výbor se
rozhodl, že bude projednávat návrh ve znění,
které předložil zpravodaj posl. JUDr. Jiří
Vyvadil.
V podrobné rozpravě vystoupili
posl. Koháček, Novotný, Vyvadil, Výborný,
Matulka, Kolářová, Kačenka, Dobal,
a to i opakovaně.
Závěrem výbor na návrh
zpravodaje doporučil Poslanecké sněmovně,
aby vyslovila souhlas s návrhem, tak jak je uveden v usnesení
ústavně práního výboru č.
392.
Z 10 přítomných poslanců
- 8 hlasovalo pro - Vyvadil, Výborný, Koháček, Kolářová, Novotný, Dobal, Novák, Matoušková,
- 2 nehlasovali Matulka, Kačenka.
Po odůvodnění náměstka
ministra hospodářství ing. Václava
Kupky, CSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr.
Jiřího Vyvadila a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh
zákona o některých dražbách mimo
soudní výkon rozhodnutí a o změně
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 1898) schválila v tomto znění:
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
(1) Zákon upravuje dražby, které
se provádějí mimo soudní výkon
rozhodnutí k uspokojení splatných pohledávek
zajištěných zástavním právem,
popřípadě přihlášených
pohledávek dosud nesplatných za podmínek
stanovených v § 14 odst. 1 a 2, dražby prováděné
na návrh vlastníka, likvidátora, popřípadě
osoby, která má k majetku státu právo
hospodaření (dále jen "vlastník"),
pokud nejsou upraveny zvláštními předpisy).
(2) Dražby podle tohoto zákona
jsou veřejné a jejich účastníci
(dále jen "dražitelé") nesmějí
být omezeni na jednotlivě určené osoby,
pokud nejde o osoby, které nemohou nabývat vlastnictví
podle zvláštních zákonů).
(3) Místo a doba konání
dražby se určí tak, aby nebyla omezována
zásada veřejnosti dražby včetně
práva účasti na dražbě.
(1) Dražba nedobrovolná se provede
z pověření zástavního věřitele
(dále jen "věřitel") za podmínek
stanovených v § 299 odst. 2 obchodního zákoníku,
pokud zástavní dlužník nesplnil svůj
závazek zajištěný zástavním
právem. Dražbou nedobrovolnou je i dražba na
návrh osoby oprávněné z písemné
smlouvy o zajišťovacím převodu práva
podle § 553 občanského zákoníku,
a to pouze za podmínek sjednaných v této
smlouvě.
(2) Dražbou dobrovolnou je dražba
na návrh vlastníka, likvidátora, popřípadě
osoby, která má k majetku státu právo
hospodaření.
(1) Předmětem dražby
mohou být věci movité a nemovité,
majetková práva a pohledávky z průmyslového
a jiného duševního vlastnictví (dále
jen "věc"). Předmětem dobrovolné
dražby může být i soubor věcí,
majetkových práv a závazků, není-li
jejich prodej podle zvláštních předpisů
zakázán.
(2) Předmětem dobrovolné
dražby může být podnik). Pro
určení rozsahu práv a závazků,
které na vydražitele přecházejí,
se použijí ustanovení § 476 a násl.
obchodního zákoníku.
(3) Předmětem dražby
nedobrovolné nemohou být věci, které
jsou vyloučeny z výkonu a rozhodnutí podle
zvláštních předpisů, s výjimkou
věci používaných k podnikání,
které dražbě podléhají.
(4) Předmětem dražby
nemohou být cenné papíry).
(1) Dražby podle tohoto zákona
mohou provádět jen fyzické nebo právnické
osoby, které mají živnostenské oprávnění)
(dále jen "dražebník"). K udělení
živnostenského oprávnění k provádění
nedobrovolných dražeb a dražeb jiných
věcí než movitých a podniku ve smyslu
§ 3 odst. 2 si příslušný živnostenský
úřad vyžádá souhlas Ministerstva
hospodářství.
(2) Ministerstvo hospodářství
udělí souhlas na základě posouzení
věcných, personálních a organizačních
předpokladů na straně osoby, která
žádá o živnostenské oprávnění.
(3) Výzvu k nabídkám
činí licitátor nebo licitátoři
a příklep uděluje určený licitátor,
kterého písemně jmenuje dražebník.
Licitátorem může být pouze fyzická
osoba starší 18 let, plně způsobilá
k právním úkonům, bezúhonná
a fyzicky způsobilá k této činnosti.
Pokud je dražebník fyzickou osobou, může
být zároveň i licitátorem.
(4) Odpovědnost za řádné
provedení dražby včetně odpovědnosti
za postup licitátora má dražebník.
(1) Návrh na provedení dražby
se podává písemně dražebníkovi.
Podpis navrhovatele musí být úředně
ověřen. Návrh musí zejména
obsahovat důvody, pro které se dražba navrhuje.
U dražby nedobrovolné musí navrhovatel zejména
prokázat vznik a existenci zástavního práva
nebo práva získaného zajišťovacím
převodem a předložit písemné
upozornění dlužníka a zástavce
podle § 299 odst. 2 obchodního zákoníku
o zamýšleném výkonu zástavního
práva. Současně musí navrhovatel dražby
prohlásit, že v téže věci nepodal
jiný návrh na provedení dražby. Ukáže-li
se toto tvrzení později jako nepravdivé,
je povinen zaplatit náhradu v důsledku toho vzniklé
škody.
(2) Dražebník přezkoumá,
zda jsou splněny předpoklady pro provedení
dražby, zejména zda navrhovatel má právo
nechat věc vydražit. Za pravdivost tvrzení,
že je oprávněn nechat věc vydražit,
nese odpovědnost navrhovatel. Pokud navrhovatel nedoloží,
že toto právo má, dražebník doporučí
písemně navrhovateli, aby podal žalobu u soudu
na určení tohoto práva a dražbu neprovede.
(3) Dražbu dále dražebník
neprovede, jestliže byl na majetek vlastníka věci
nebo zástavního dlužníka prohlášen
konkurs nebo zahájeno řízení o vyrovnání.
(4) Návrh na provedení dražby
lze podat pouze pro splatnou pohledávku. Věřitel
ještě dosud nesplatné pohledávky, která
je zajištěna zástavním právem
k předmětu dražby, může tuto pohledávku
přihlásit dražebníkovi návrhem
na uspokojení z rozvrhu dražby.
(1) Dražebník je povinen vypracovat
seznam věcí, které budou předmětem
dražby a stanovit jejich pořadí.
(2) Dražebník zajistí
odhad ceny předmětu dražby. U nemovité
věci a podniku se odhad ceny provede znaleckým posudkem
podle zvláštního předpisu),
který nesmí být v den konání
dražby starší jednoho roku.
(3) Kromě odhadu ceny dražebník
zajistí odhad ceny závazků váznoucích
na věci, jakož i práv s věcí
spojených, které působí vůči
vydražiteli; pro jejich odhad se přiměřeně
použijí ustanovení § 336a občanského
soudního řádu. Odhadní cena podle
odst. 2 se upraví podle věty prvé.
(4) Vlastník předmětu
dražby je povinen po předchozím vyzvání
umožnit provedení odhadu, jakož i prohlídku
předmětu dražby. Neučiní-li tak,
lze odhad provést na základě dostupných
údajů, které má odhadce k dispozici.
(5) Ve vztahu ke státním orgánům
a orgánům samosprávy z hlediska nahlížení
do spisů a přístupu k podkladům má
dražebník stejná práva jako vlastník
předmětu dražby.
(1) Dražebník vyhlásí konání dražby dražební vyhláškou. V dražební vyhlášce uvede
a) označení dražebníka,
b) místo, datum a čas konání
dražby,
c) předmět dražby; údaje obsahující stručný popis předmětu dražby včetně ceny práv a závazků, které na věci váznou a které působí vůči vydražiteli včetně jejich specifikace),
d) u každé věci, souboru věcí nebo podniku nejnižší podání nebo způsob jeho určení,
e) místo a způsob složení dražební jistoty, její výši a způsob jejího vrácení,
f) podmínky, za kterých bude zájemcům umožněna prohlídka předmětu dražby,
g) místo a termín, v němž lze u dražebníka písemně přihlásit nároky, včetně výše svých nároků včetně příslušenství ke dni dražby a prokázali je listinami s upozorněním, že na nepřihlášené či pozdě přihlášené bude brán zřetel jen podle údajů, které má dražebník k dispozici,
h) lhůta a způsob zaplacení ceny dosažené vydražením,
i) upozornění, že osoby, které mají k předmětu dražby předkupní právo, je mohou uplatnit jen v dražbě jako dražitelé a že přechodem vlastnictví na vydražitele předkupní právo zaniká a že jsou povinni jej prokázat dražebníkovi listinami nejméně jeden den před konáním dražby, jinak jej nelze v dražbě uplatnit,
j) ustanovení o přechodu závad a užitků předmětu dražby,
k) ustanovení o odevzdání
předmětu dražby vydražiteli.
(2) Dražební jistota nesmí
přesáhnout 30 % nejnižšího podání;
je-li nejnižší podání vyšší
než pět milionů Kč, nesmí dražební
jistota přesáhnout 1,5 mil. Kč a 10 % z částky
přesahující 5 mil. Kč.
(3) Dražební vyhlášku
dražebník vyhlásí způsobem v
místě obvyklým nejméně čtyři
týdny před konáním dražby. U
dražby, u nichž nejnižší podání
přesahuje 500.000 Kč, je dražebník povinen
zajistit účast notáře k osvědčení
průběhu dražby.
(4) Ve lhůtě uvedené v odstavci 3 doručí dražebník dražební vyhlášku do vlastních rukou
a) navrhovateli dražby,
b) všem zástavním věřitelům,
c) vlastníku předmětu dražby,
d) zástavci,
c) dlužníku odlišnému od zástavce,
f) osobám, o nichž je dražebníkovi
známo, že mají k předmětu dražby
věcné nebo jiné právo zapsané
v katastru nemovitostí.
(5) Dražební vyhlášku dražebník doručí
a) finančnímu úřadu příslušnému podle místa trvalého pobytu dlužníka - fyzické osoby nebo sídla dlužníka - právnické osoby; jde-li o nemovitost, doručí vyhlášku též finančnímu úřadu, u jehož obvodu se nemovitost nachází,
b) katastrálnímu úřadu,
u jehož obvodu se nemovitost nachází, k vyznačení
v katastru nemovitostí.
(6) Nesplnění podmínek
uvedených v odstavcích 1 až 5 má za
následek neplatnost dražby.
Dražebník upustí od dražby
nejpozději před jejím zahájením
na žádost zástavního dlužníka,
zástavce nebo vlastníka věci, pokud dlužník
dražebníkovi prokáže, že byl splněn
závazek zajištěný zástavním
právem nebo, že zástavní právo
zaniklo jiným způsobem, jakož i na žádost
osoby, která navrhla dražbu.
(1) Pokud je předmětem dražby
věc, u níž nejnižší podání
přesahuje částku 500.000 Kč, musí
být průběh dražby osvědčen
notářským zápisem.
(2) Účastník dražby
je povinen složit dražební jistotu.
(3) Draží se osobně nebo
prostřednictvím zástupce, který se
prokáže plnou mocí s úředně
ověřeným podpisem zmocnitele. Dražit
nesmí dlužník, zástavce, dražebník,
a je-li dražebník osobou právnickou, ani členové
jeho statutárního či kontrolního orgánu,
dále licitátor a osoby jim blízké);
nikdo nesmí dražit za ně.
(4) Věci tvořící
soubor věcí, popřípadě věcí
a práv, lze dražit i jednotlivě, netvoří-li
součást takového souboru závazky.
(5) Při vyvolání licitátor
uvede cenu předmětu dražby a zástavní
práva a věcná břemena váznoucí
na nemovitosti, jakož i nájemné smlouvy nemovitosti
se týkající a současně nejnižší
podání. Nejde-li o dobrovolnou dražbu, činí
nejnižší podání nejméně
polovinu odhadu ceny předmětu dražby.
Draží se pokud dražitelé
činí vyšší podání.
Nebyla-li přes dvojí výzvu nabídnuta
vyšší cena, oznámí licitátor
ještě jednou poslední podání
a přiklepne předmět dražby dražiteli,
který nabídl nejvíce. Učiní-li
několik dražitelů stejné podání
a nebylo-li učiněno vyšší podání,
rozhodne licitátor losem o tom, komu se má příklep
udělit. Je-li však dražitelem spoluvlastník
předmětu dražby nebo ten, jemuž svědčí
předkupní právo, udělí se příklep
jemu. Je-li dražitelů - spoluvlastníků
více, udělí se příklep tomu,
jehož spoluvlastnický podíl je nejvyšší.
Při rovnosti spoluvlastnických podílů
rozhodne licitátor losem, komu se má příklep
udělit.
(1) Po skončení dražby
vyhotoví dražebník protokol o provedené
dražbě. K protokolu připojí návrh
na provedení dražby s úředně
ověřenými podpisy navrhovatele, dražební
vyhlášku a stejnopis notářského
zápisu osvědčujícího průběh
dražby, pokud v dražbě byla dražena věc
s nejnižším podáním přesahujícím
500.000 Kč.
(2) V protokolu o provedené dražbě uvede dražebník tyto údaje
a) den a dobu provedené dražby,
b) označení předmětu dražby s uvedeném jeho odhadní ceny,
c) označení vlastníka věci, zástavce, dlužníka a zástavního věřitele,
d) nejnižší podání,
e) cenu, za kterou byl předmět dražby vydražen,
f) označení a podpis osob, které předmět dražby vydražily,
g) případné námitky osob zúčastněných na dražbě a jejich řešení,
h) označení a podpis dražebníka a licitátora, osoby, která navrhla dražbu a osob, jejichž námitkám nebylo vyhověno, s případným sdělením, že tato osoba protokol odmítla podepsat,
i) zda se jedná o dražbu dobrovolnou
či nedobrovolnou.
(1) Nebylo-li při dražbě
učiněno ani nejnižší podání,
licitátor dražbu ukončí. Opakovaná
dražba se může uskutečnit, jsou-li jinak
splněny podmínky tímto zákonem stanovené.
Opakovaná dražba se může uskutečnit
také v případě, že dražba
byla zmařena (§ 13 odst. 4).
(2) Nejde-li o dobrovolnou dražbu a
jde-li o nemovitou věc, je nejnižší podání
nejméně polovina odhadu ceny předmětu
dražby. Licitátor může vyvolávací
cenu postupně snižovat, nejvýše však
o 70 % nejnižšího podání; to neplatí,
jde-li o opakovanou dražbu v důsledku zmaření
předchozí dražby.
(3) Ustanovení § 9, § 10,
§ 11 a § 12 odst. 1 se použijí i pro další
opakovanou dražbu, pokud není dále stanoveno
jinak.
(4) Vydražitel, který ve stanovené
lhůtě nezaplatil cenu, za níž věc
vydražil, nemůže dražit při opakované
dražbě.
(1) Vydražitel je povinen do 15 dnů
od konání dražby splnit závazek k úhradě
ceny dosažené vydražením v hotovosti k
rukám dražebníka nebo na jeho účet.
Je-li cena dosažená vydražením vyšší
než 1 milion Kč, nebo je-li vydraženou věcí
nemovitost či podnik, činí lhůta tři
měsíce od konání dražby. Dražebník
může lhůtu ke splnění závazku
změnit na základě souhlasu vlastníka
předmětu dražby, zástavce, dlužníka
odlišného od zástavce a všech, kdo se
uspokojují z rozvrhové podstaty. Dražebník
je povinen obdrženou částku uložit na
účet u banky a sjednat z ní úroky
obvyklé v místě a čase.
(2) Splnil-li vydražitel závazek
k úhradě ceny dosažené vydražením
ve lhůtě podle odstavce 1, stává se
vlastníkem věci ke dni příklepu.
(3) Do uhrazení ceny dosažené
vydražením ve lhůtě uvedené v
odstavci 1 jsou právní úkony vydražitele,
kterými by s věcí nakládat nebo ji
zatěžoval, neplatné.
(4) Nezaplatí-li vydražitel
ve lhůtě podle odstavce 1 cenu, za kterou věc
vydražil, dražba této věci ja zmařena
a k přechodu vlastnictví nedošlo.
(5) Splnil-li vydražitel podmínku
stanovenou v odstavci 2, vydá mu dražebník
potvrzení o tom, že dnem příklepu se
stal vlastníkem věci. Jeho přílohou
je protokol o dražbě. Jde-li o nemovitost, obdrží
vydražitel dvě vyhotovení tohoto potvrzení;
dražebník zašle jedno vyhotovení uvedeného
potvrzení katastrálnímu úřadu
příslušnému podle nemovitosti k provedení
zápisu vlastnického práva záznamem).
Dražebník musí dále vyrozumět
osoby uvedené v § 7 odst. 4.
(1) Pokud zástavní právo
věřitele dosud nesplatné pohledávky
z hlediska svého vzniku časově následuje
(je mladší) než zástavní právo,
na jehož základě byl podán návrh
na provedení dražby, tato dosud nesplatná pohledávka
se stává splatnou přechodem vlastnictví
k vydražené věci a zástavní právo
ji zajišťující z hlediska svého
vzniku časově následné přechodem
vlastnictví k předmětu dražby zaniká.
(2) Pokud zástavní právo
věřitele dosud nesplatné pohledávky
z hlediska svého vzniku časově předchází
(je starší), než zástavní právo,
na jehož základě byl podán návrh
na provedení dražby a věřitel této
dosud nesplatné pohledávky ji přihlásil
dražebníkovi, pak přechodem vlastnictví
k vydražené věci se stává tato
pohledávka splatnou. Věřitel je oprávněn
přihlásit své nároky do jednoho měsíce
od doručení oznámení o konání
dražby. Pokud věřitel tuto nesplatnou pohledávku
nepřihlásil dražebníkovi, pohledávka
se nestává splatnou a zástavní právo
ji zajišťující přechodem vlastnictví
k předmětu dražby nezaniká a působí
do výše ceny nabyté věci vůči
vydražiteli.
(3) Jde-li o dobrovolnou dražbu, zástavní
práva a zákonná zásadní práva
váznoucí na vydražené věci nezanikají
a působí vůči vydražiteli.
(1) Dražební jistota vydražitele
se započítává do ceny dosažené
vydražením.
(2) Náklady dražby se hradí
z jejího výtěžku. Nebude-li věc
prodána nebo nestačí-li výtěžek
dražby na úhradu nákladů, uhradí
náklady dražby osoba, která navrhla konání
dražby.
(3) Je-li dražba zmařena (§
13 odst. 4), dražební jistota složená
vydražitelem se zúčtuje na náklady zmařené
dražby a o zbývající část
se zvýší částka, která
je k rozdělení u opakované dražby. V
případě, že se opakovaná dražba
do tří měsíců nekoná,
připadne zbývající část
navrhovateli dražby.
(4) Náklady, které vznikly
dražebníkovi, aniž k dražbě došlo,
uhradí osoba, která provedení dražby
navrhla, pokud tento výsledek nebyl vyvolán dražebníkem.
(5) Dražebník vrátí
dražiteli, který žádnou věc nevydražil,
složenou dražební jistotu do sedmi pracovních
dnů ode dne dražby. V případě
skončení dražebního řízení
jiným způsobem než příklepem,
vrátí dražebník navrhovateli listiny,
které mu byly jako důkaz předloženy.
V případě soudního řízení
ohledně předmětu dražby je vydá
dražebník na žádost soudu.
(1) Po provedené dražbě
uskuteční dražebník rozvrhové
jednání. K tomuto jednání přizve
vydražitele a osoby, kterým se doručuje dražební
vyhláška (§ 7 odst. 4).
(2) Konání rozvrhového
jednání dražebník zároveň
zveřejní způsobem v místě obvyklým.
(3) Rozvrhové jednání
se provede nejdéle do jednoho měsíce po zaplacení
ceny dosažené vydražením.
(4) Rozvrhové jednání
se neprovede, byla-li dražba všech věcí
téhož vlastníka zmařena nebo nezbyde-li
po úhradě nákladů dražby nic
k rozdělení.
(5) Průběh rozvrhového
jednání musí být osvědčen
notářským zápisem, pokud byla dražena
věc, jejíž cena dosažená vydražením
přesáhla 500.000 Kč.
(1) Při rozvrhovém jednání
dražebník určí pořadí
a způsob úhrady nároků, k nimž
je třeba přihlížet. K nárokům,
které nemohou být uspokojeny z částky,
která je k rozdělení (dále jen "rozdělovaná
podstata"), jakož i k nárokům, jejichž
důvod, splatnost a výše nebyly prokázány,
se nepřihlíží.
(2) Rozdělovanou podstatu tvoří
cena získaná vydražením, úroky
z ní a jistota složená vydražitelem po
odečtení nákladů dražby.
(3) Nároky se uspokojují v tomto pořadí
a) pohledávky z hypotečních úvěrů sloužících ke krytí jmenovité hodnoty hypotečních zástavních listů,
b) pohledávky zajištěné zástavním právem a zajišťovacím převodem práva; je-li na zástavě více zástavních práv, uspokojí se přednostně zástavní práva podle pořadí svého časového vzniku,
c) daně a poplatky, jestliže
se staly splatnými v posledních třech letech
před provedením dražby a byly finančním
úřadem přihlášeny.
(4) U pohledávek uvedených
pod písm. a) a c) platí, že nelze-li uspokojit
pohledávky stejného pořadí plně,
uspokojí se poměrně. Pohledávkami
stejného pořadí jsou pohledávky téže
třídy přihlášené u dražebníka
v týž den. Jinak platí pro uspokojení
u pohledávek téže třídy časové
pořadí přihlášených pohledávek,
případně podání návrhu
na provedení dražby.
(5) Částku zbývající
po uspokojení nároků podle odstavce 3 dražebník
vydá vlastníkovi, jehož věc byla vydražena.
Dražebník na žádost dlužníka
písemně potvrdí výši a způsob
uspokojení nároků.
(1) Pokud má jeden či více
zástavních věřitelů vespolné
zástavní právo k více zástavám
a volbou prodeje v dražbě jen některé
zástavy by došlo ke zkrácení dalšího
zástavního věřitele k prodávané
zástavě, než pokud by prodal všechny,
pokračuje dražebník v dražbě, dokud
nejsou uspokojeni plně všichni zástavní
věřitelé pohledávek přihlášených
k dražbě bez ohledu na to, zda mají ke všem
těmto rovněž zástavní právo.
Rozvrhové řízení se provede společně
pro všechny dražby.
(2) Ustanovení odstavce 1 se použije
přiměřeně i na pohledávky,
které zatěžují podíly několika
spoluvlastníků téže nemovitosti.
(1) Po skončení rozvrhového jednání dražebník sepíše protokol o rozvrhu rozdělované podstaty (dále jen "protokol"). V protokolu uvede tyto údaje
a) den a dobu provedené dražby,
b) označení prodmětu dražby s uvedením jeho odhadní ceny,
c) označení dražebníka,
d) označení vlastníka věci, zástavního dlužníka a věřitele,
e) označení vydražitele,
f) výši rozdělované podstaty,
g) pořadí a způsob
úhrady nároků, které se uspokojují
z rozdělované podstaty
(2) Dražebník doručí
protokol osobám uvedených v § 16 odst. 1 a
dále těm osobám, o jejichž nárocích
bylo v rozvrhovém jednání rozhodováno.
(3) V protokolu dražebník zvlášť
uvede, které nároky nebyly co do platnosti, výše
nebo pořadí prokázány.
(4) Proti obsahu protokolu mohou osoby uvedené
v odstavci 2 vznést u dražebníka písemnou
formou námitky, a to do 5 dnů od doručení
protokolu.
(5) Dražebník projedná
námitky do 30 dnů. Shledá-li námitky
důvodnými, provede nové rozvrhové
jednání.
(6) Po skončení rozvrhového
jednání poukáže dražebník
oprávněným osobám příslušné
částky, a to ve lhůtě 30 dnů
ode dne, kdy byl protokol o rozvrhu doručen poslední
z oprávněných osob. Pokud byly vzneseny námitky
proti obsahu protokolu, činí tato lhůta 60
dnů. Částky určené k uspokojení
pohledávek, o jejichž pravosti nebo výši
bylo zahájeno soudní řízení,
nebo ohledně nichž bylo vydáno předběžné
opatření soudem, dražebník uloží
do úschovy soudu.
Na dražby dobrovolné se vztahují,
pokud není v tomto zákoně již uvedeno,
ustanovení § 1, § 2 odst. 2, § 3, §
4, § 5 odst 1, 2, 3 a 5, § 6, § 7 odst. 1, 3 a
5, § 8 až 13, § 14 odst. 3 a § 15.
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona
č. 591/1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb.,
zákona č. 303/1993 Sb., zákona č.
38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb., zákona č. 200/1994 Sb. a
zákona č. 237/1995 Sb., se mění a
doplňuje takto:
1. § 41 se vypouští.
2. V příloze č. 2 ve
skupině 214: Ostatní - v sloupci 1 se slova "Provádění
dražeb mimo soudní výkon rozhodnutí"
se nahrazují slovy "Provádění
dobrovolných dražeb movitých věcí
mimo soudní výkon rozhodnutí". Ve sloupci
2 se číslovka "5" nahrazuje číslovkou
"3".
3. V příloze č. 3 ve skupině 314: Ostatní - v sloupci 1 se zařazuje nový obor "Provádění dražeb věcí movitých a nemovitých, jejich souborů, pohledávek a majetkových práv z průmyslového nebo jiného vlastnictví včetně dražeb podniku mimo soudní výkon rozhodnutí".
V sloupci 2 se zařazují slova "Vysokoškolské vzdělání, 1 rok praxe v dražební nebo realitní činnosti".
Ve sloupci 4 se zařazují slova
"§ 4 odst. 1 zákona č. .../1996 Sb., o
některých dražbách mimo soudní
výkon rozhodnutí a změně zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
Dražby movitých věcí
zahájené podle zákona č. 174/1950
Sb., o dražbách mimo exekuci, ve znění
zákona č. 513/1991 Sb., se dokončí
podle dosavadních předpisů.
Osoby oprávněné k provádění
dobrovolných dražeb movitých věcí
mimo soudní výkon rozhodnutí podle předpisů
platných před účinností tohoto
zákona mohou provádět dražby pouze v
rozsahu již uděleného živnostenského
oprávnění.
Zrušují se zákon č.
174/1950 Sb., o dražbách mimo exekuci, ve znění
zákona č. 513/1991 Sb.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. srpna 1996.",
II. pověřuje zpravodaje
výboru posl. JUDr. Jiřího Vyvadila, aby toto
usnesení předložil předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu,
III. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. JUDr. Jiřího Vyvadila, aby ve schůzi
Poslanecké sněmovny podal jako zpravodaj zprávu
o výsledcích projednávání tohoto
návrhu zákona ve schůzi ústavně
právního výboru.
K bodům 8 a 9:Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 591/1992 Sb.,
o cenných papírech, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 214/1992 Sb., o
burze cenných papírů, ve znění
pozdějších předpisů a zákon
ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 2091)
Návrh posl. T. Ježka na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 513/1992 Sb., obchodní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 591/1992 Sb., o cenných papírech,
ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných
papírů, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 2005)
Řídil poslanec Marek Benda.
Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů,
ve znění pozdějších předpisů
a zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 2091) odůvodnil náměstek
ministra financí prom. mat. Vladimír Rudlovčák,
CSc.
Návrh posl. T. Ježka na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 513/1992 Sb., obchodní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 591/1992 Sb., o cenných papírech,
ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných
papírů, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 2005) odůvodnil navrhovatel
posl. ing. Tomáš Ježek, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Jiří Vyvadil.
Poslancům bylo rozdáno usnesení
rozpočtového výboru č. 589 z 22. února
1996 k návrhu posl. T. Ježka na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 513/1992 Sb., obchodní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 591/1992 Sb., o cenných papírech,
ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných
papírů, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 2005).
Výbor na návrh zpravodaje
se usnesl, že vládní návrh i návrh
posl. Ježka nebude z nedostatku času projednávat.
Ze 7 přítomných poslanců
- 6 hlasovalo pro - Vyvadil, Koháček, Kolářová, Novotný, Benda, Matoušková,
- 1 nehlasoval - Kačenka.
Po odůvodnění náměstka
ministra financí prom. mat. Vladimíra Rudlovčáka,
CSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr. Jiřího
Vyvadila a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. se usnesl, že vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 591/1992 Sb.,
o cenných papírech, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 214/1992 Sb., o
burze cenných papírů, ve znění
pozdějších předpisů a zákon
ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 2091) z nedostatku času nebude projednávat,
II. pověřuje zpravodaje
výboru posl. JUDr. Jiřího Vyvadila, aby toto
usnesení předložil předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu,
III. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. JUDr. Jiřího Vyvadila, aby ve schůzi
Poslanecké sněmovny podal jako zpravodaj zprávu
o výsledcích projednávání tohoto
návrhu zákona ve schůzi ústavně
právního výboru.
Po odůvodnění navrhovatele
posl. ing. Tomáše Ježka, CSc., zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Jiřího Vyvadila
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. se usnesl, že návrh posl.
T. Ježka na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
513/1992 Sb., obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon
č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů,
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 2005) z nedostatku času nebude projednávat,
II. pověřuje zpravodaje
výboru posl. JUDr. Jiřího Vyvadila, aby toto
usnesení předložil předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu,
III. zmocňuje zpravodaje výboru
posl. JUDr. Jiřího Vyvadila, aby ve schůzi
Poslanecké sněmovny podal jako zpravodaj zprávu
o výsledcích projednávání tohoto
návrhu zákona ve schůzi ústavně
právního výboru.
K bodu 10:Sdělení
předsedy výboru
1.Poslanci byli seznámeni se zprávou
Českého helsinského výboru o stavu
lidských práv v ČR v roce 1995.
2. Poslanci byli seznámeni s dopisy
paní Jiřiny Fuchsové z USA.
3. Poslanci byli seznámeni s informací
o stavu a složení vězňů k 31.1.1996
(čj. 89/96-ÚPV).
4. Poslanci byli seznámeni s pozvánkou
na konferenci IV. rgionálního klubu UNESCO, který
působí ve městě Kroměříži
při Muzeu Kroměřížska ve dnech
11. až 12.3.1996.
5. Poslanci byli seznámeni s pozvánkou
na mezinárodní konferenci o profesionální
etice, která se koná 13. a 14. března 1996
v Brně.
6. Poslanci byli seznámeni s dopisem
komerčního práva JUDr. Petra Breburdy, který
se týká zákona o advokacii (čj. 53/96-ÚPV).
7. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Vladimíra Šindeláře z Milevska,
který se týká nápravy majetkových
křivd (čj. 30/96-ÚPV).
8. Poslanci byli seznámeni s dopisem
paní Věry Křížové z Brna,
který se týká bezpečnostní
situace (čj. 55/96-ÚPV).
9. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Jiřího Blasera z Prahy 6, který se týká
bytového družstevnictví (čj. 51/96-ÚPV).
10. Poslanci byli seznámeni s dopisem
Českého svazu bojovníků za svobodu,
místní organizace, Velké Meziříčí,
který se týká nároků na odškodnění
(čj. 59/96-ÚPV).
11. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Františeka Štěpána z Kozolup, který
se týká odškodnění obětí
nacismu (čj. 70/96-ÚPV).
12. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Zdeňka Šimáčka z Energetické
sekce Strany zelených, který se týká
atomového zákona (čj. 64/96-ÚPV).
13. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Jaroslava Nového z Vrchlabí, který se
týká nedostatků v legislativě (čj.
73/96-ÚPV).
14. Poslanci byli seznámeni s dopisy
JUDr. Jiřího Slezáka, z vazební věznice
Ruzyň (čj. 71 a 90/96-ÚPV).
15. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Miroslava Chromce z Olomouce, který se týká
náhrady ztráty na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti (čj. 72/96 ÚPV).
16. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana doc. ing. Bohuslava Říhy, CSc., z Brna, který
se týká porušení zákona (čj.
81/96-ÚPV).
17. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Jaromíra Dostála z Havlíčkova
Brodu, který se týká zákona o služebním
poměru vojáků (čj. 68/96-ÚPV).
18. Poslanci byli seznámeni s dopisem
paní Jindry Rosůlkové z Českých
Budějovic, který se týká novely zákona
č. 229/91 Sb. (čj. 49/96-ÚPV).
19. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Milana Jelínka z Ostravy, který se týká
vypořádání majetku čs. občanů
v bývalé Jugoslávii (čj. 15/96-ÚPV).
20. Poslanci byli seznámeni s dopisem
paní Olgy B. Jonas z USA, který se týká
dvojího občanství (čj. 20/96-ÚPV).
21. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Petra Slabého z Karlových Varů, který
se týká novely zákona č. 229/91 Sb.
(čj. 82/96-ÚPV).
22. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Václava Švastala ze Žďáru nad
Sázavou, který se týká zákona
o zmírnění následků některých
majetkových křivd (čj. 67/96-ÚPV).
23. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana ing. Aleše Rymeše z Ostrova, který se týká
soudnictví (čj. 85/96-ÚPV).
24. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Josefa Hradeckého z Prahy 5, který se týká
nedůvodnosti jeho vazby (čj. 86/96-ÚPV).
25. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana ing. Jaroslava Vágnera, který se týká
nedůvodnosti jeho vazby (čj. 87/96-ÚPV).