Zápis

5. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti,

Parlamentu České republiky - Poslanecké sněmovny

konané dne 17. - 18. 3. 1993

Přítomni: 17. 3. - posl. J. Pavela, J. Drápela, V. Krása, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček, J. Zahradníček.

18. 3. - posl. J. Pavela, L. Body, J. Drápela, V. Krása, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček, J. Zahradníček.

Omluveni: 17. 3. - posl. L. Body, P. Buzková. 18. 3. - posl. P. Buzková.

Hosté: viz prezenční listina hostů.

Schválený pořad schůze:

1. Návrh poslanců M. Kašpárka a dalších na vydání zásad ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR (tisk č. 135)

2. Návrh poslance J. Bílého a dalších na vydání zásad ústavního zákona o zřízení země Moravskoslezské (tisk č. 70)

3. Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR (ČNR) za období od 1. 7. 1992 do 31. 12. 1992 a za období od 1. 2. 1993 do 28. 2. 1993

4. Sdělení předsedy

5. Problémy spojené s migrací v rámci České republiky - návrh usnesení pro schůzi Poslanecké sněmovny

(společné jednání s výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí)

Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. J. Pavela. Navržený program byl jednohlasně shválen (10 - 0 - 0). Návrhová komise schválena ve složení posl. J. Zahradníček, J. Machalík, J. Pavela (10 - 0 - 0).

 

K bodu 1.

Zástupce skupiny poslanců-navrhovatelů zásad ústavního zákona

posl. Zdeněk Vlček: jde o vypuštění druhé komory z Ústavy České republiky, neboť Senát je nadbytečný - pojistku demokracie zastává prezident, podle názoru občanů je to zbytečná finanční zátěž. Navrhl hlasování po všeobecné rozpravě, podrobnou rozpravu považoval za zbytečnou.

Zpravodaj výboru posl. Jan Zahradníček novelizaci Ústavy považoval za pošetilou - Senát je stabilizační prvek zákonodárství, zrušení druhé komory by ohrozilo rovnováhu, kterou Ústava nastoluje.

Navrhl výboru vyslovit nesouhlas s předloženými zásadami.

Ve všeobecné rozpravě vystoupili poslanci: J. Machalík (principy předlohy považoval za potřebné, avšak předčasně předložené; Senát je nadbytečný, čas to ukáže); J. Pavela (zásady jsou nevhodným zásahem do ústavního systému);

Zd. Trojan; J. Ortman (požádal předkladatele o stažení návrhu a předložení ucelené koncepce, neboť z věcného hlediska návrh neplní účel); J. Drápela (veřejnost není proti ustavení Senátu, pouze proti transformaci poslanců z FS; Senát je důležitý, tvořit by ho však měli zástupci jednotlivých zemí); V. Trojan (nesouhlasil s návrhem, Ústavu po 2 měsících měnit nelze, vznikla na základě širokého konsensu); V. Krása ; Z. Stodůlka (věcně návrh považoval za podložený; otázka však je, zda Senát ano či ne - za I. republiky se neosvědčil).

Výbor nepřijal usnesení ani o souhlasu ani o nesouhlasu s předloženým návrhem zásad ústavního zákona, konstatoval závažné koncepční nedostatky předlohy (stanovisko viz příloha).

 

K bodu 2.

Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů návrhu zásad zákona

posl. Jiří Bílý uvedl, že návrh reflektuje pocity identity obyvatel a tradici Moravskoslezské země. Charakterizoval zásady č. 1 a 2 s tím, že bližší pravomoci samosprávných orgánů atd. by stanovil zákon.

Zpravodaj výboru posl. Jiří Machalík nesouhlasil s předloženým návrhem, že tímto způsobem by bylo možno vyhlásit zemi Moravskoslezskou. Postavení Moravy je třeba dořešit, v této fázi však neexistuje reálná koncepce. Navrhl výboru, aby doporučil předkladateli dopracovat zásady tak, aby byla zjevná koncepce.

V rozpravě vystoupili poslanci: J. Ortman (návrh neřešení otázku samosprávy v ČR, ani vztah státní správy a samosprávy; ústavní zákon by měl řešit i co zbytkem republiky; navrhl výboru konstatovat, že předloha má závažné koncepční nedostatky); J. Drápela (dopracovat zásady); Z. Stodůlka ; H. Orgoníková (k problematice územ. uspořádání pracuje v PS komise); V. Trojan (navrhl nesouhlasit s předlohou; přístup předkladatele je nesystémový, vyslovil obavy z dualismu); J. Zahradníček (rehabilitace Moravy a Slezska je na úrovni morální, nelze však takto dát do úst. zákona; navrhl vyslovit nesouhlas); Zd. Trojan (otázku Moravy je třeba trpělivě řešit, s tímto návrhem však nesouhlasí).

Předkladatel posl. J. Bílý v závěru výboru sdělil, že na uvedeném návrhu začala skupina poslanců pracovat dříve, než parlamentní komise a že se stále smíchává státoprávní řešení, státní správa a samospráva. Nechtěli by předjímat, jak se má řešit samospráva Čech či Moravy. Centrum však nedostatečně reflektuje citlivost tohoto problému na Moravě. Navrhovatelé sledují především zachování integrity Moravy a Slezska, proto jsou zásady obecné.

Usnesení výbor nepřijal (stanovisko v příloze).

 

K bodu 3.

Zprávu o vyřizování peticí za 2. pololetí 1992 a Zprávu o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 2. 1993 do 28. 3. 1993 uvedl předseda petiční komise posl. Jan Zahradníček.

Poslanci přijali usnesení č. 16 (hlasování: 9 - 0 - 0) a č. 17

(hlasování: 9 - 0 - 0).

 

K bodu 4.

Předseda výboru Josef Pavela přednesl zprávu o dopisech došlých do výboru a vyzval poslance, aby se průběžně s těmito podáními seznamovali.

 

K bodu 5.

Předseda Josef Pavela seznámil přítomné s návrhem podkladového materiálu připraveného návrhovou komisí výboru - s návrhem usnesení Poslanecké sněmovny a sumarizací výsledků projednání vládního usnesení o migraci ve výborech Poslanecké sněmovny (viz příloha).

V rozpravě vystoupili poslanci: J. Pavela, J. Machalík, Zd. Trojan, Z. Stodůlka (připomenul nutnou inventuru právních předpisů, kterou si již VPLPN vyžádal; doplnit do návrhu usnesení PS dodržování zákonů i orgány stát. správy a samosprávy).

Společné jednání VPLPM a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí zahájil předseda VSRZP Leopold Zubek.

Aktuální zprávu podal ministr vnitra ČR Jan Ruml. Zaměřil se především na informace o plnění usnesení vlády z 20. 1. 1993 a 10. 2. 1993. Celková zpráva o plnění úkolů, týkajících se zákona o státním občanství, bude k dispozici 22. 3. Novelizaci zákona o Policii ČR a obecní policii projednala vláda 10. 3. a předává jej PS PČR.

Policejní ředitel má úkol zmapovat extremistické skupiny.

Ministerstvo spravedlnosti do 30. 3. t.r. má předložit novelu trestního zákona: neoprávněné obsazení bytu, převaděčství, skutkové podstaty ve vztahu k bankrotu. Ministerstvo práce a sociálních věcí do 30. 6. má předložit materiál k sociální prevenci.

Ministerstvo vnitra do 30. 4. má předložit společně s ostatními resorty koncepci směřující ke snížení kriminality.

MV ČR organizuje poradenskou službu ve spolupráci s přednosty okresních úřadů; za potřebnou považují úzkou spolupráci s představiteli místních romských iniciativ.

V rozpravě vystoupili poslanci: J. Pavela (zrekapituloval usnesení jednotlivých výborů a navrhl doplněk odst. 1); J. Ortman (upravit slovosled ve 3. odst.; nahradit slovo "kroky" textem "o stavu v oblasti migrace a s tím spojené problémy; v odst. 4 nahradit slovo "připomíná" slovem "konstatuje"; nahradit slova "všech těchto krocích" slovy "při realizaci těchto opatření"; doplnit termín: 30. 6. 1993); Z. Stodůlka ; L. Body (postrádal spolupráci se samotnými Romy; doporučil vyčlenit na okresech referáty pro národnosti).

Výbory přijaly usnesení navržené Poslanecké sněmovně (hlasování: VPLPN - 9 - 0 - 1, VSRZP - 8 - 0 - 6).

 

Ing. Jiří Drápela, v.r.

Jan Zahradníček, v.r.

tajemník-ověřovatel výboru

místopředseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP