ZÁPIS
17. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
konané dne 6. - 7. 10. 1993
Přítomni: 6. 10. - posl. J. Pavela, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, J. Machalík, J. Ortman, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.
7. 10. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Trojan, Z. Vlček.
Omluveni: 6. 10. posl. L. Body, H. Orgoníková, Z. Stodůlka.
7. 10. posl. Z. Stodůlka, V. Trojan.
Hosté: viz prezenční listiny hostů.
Schválený pořad schůze:
1/ Vl. návrh zásad zákona o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí (rozpočtová pravidla) - tisk 482
2/ Návrh rozpočtu na r. 1994 (kapitola Úřad vlády České republiky)
3/ Návrh posl. J. Payna a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky (doplněný tisk 473 o připomínky z 12. schůze PS)
4/ Vládní návrh zákona o státním zastupitelství (tisk 537)
5/ Zpráva vlády ČR o stavu v oblasti migrace a s tím spojenými problémy a dlouhodobá koncepce legislativního řešení všech forem migrace (tisk 495)
- návrh usnesení Poslanecké sněmovny
6/ Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 9. 1993 do 30. 9. 1993
7/ Sdělení předsedy
8/ Náměty a připomínky poslanců
Schůzi výboru zahájil a řídil Ing. J. Pavela. Navržený program byl doplněn o bod "Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 9. 1993 do 30. 9. 1993" a jednohlasně schválen.
Návrhová skupina určena pro přípravu usnesení: posl. Zd. Trojan, J. Pavela, J. Ortman.
K bodu 1.
Zástupce ministerstva financí ČR ing. H a v e l: zákon č. 576/1990 Sb.
je již 5x novelizován, z toho vyplývá nepřehlednost, proto vláda navrhuje novou úpravu. Dosud není ukončeno jednání o územně-správ. uspořádání, proto tuto otázku návrh neřeší. Navržené zásadní změny: nové definování příjmů a výdajů státního rozpočtu i rozpočtu obcí; podíl obcí a okresů na dani z příjmů závislých osob; institut státní pokladny a pojem státní dluh; zřízení dohlídkové činnosti ministerstva financí; nová definice rozpočtových a příspěvkových organizací; zmocnění ministra financí ke vstupu na finanční trh za stát. Vláda nebude moci bez Parlamentu hospodařit se státními aktivy a pasívy.
Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan: jedná se o komplexní změnu systému hospodaření, která odpovídá obdobným zákonům Evropského společenství. Není vhodné s přípravou zákona spěchat vzhledem k nedořešení územně-správního uspořádání státu. Zásady sice naznačují co se bude řešit, neříkají však jak. Shledal také mnoho zmocnění pro vládu a ministerstvo financí, což znamená posílení výkonné moci proti Parlamentu. V důvodové zprávě schází proč se změny navrhují a co na současném stavu nevyhovuje normám ES.
Ve všeobecné rozpravě vystoupili poslanci:
Zd. Trojan (není správné, aby vláda, resp. ministerstvo financí, mohla bez Parlamentu dělat přesuny mezi kapitolami - nutno limitovat); V. Exner (v zákoně vládní rozhodnutí omezit limitem a zakotvit povinnost vládě informovat Paralment o jeho překročení).
V podrobné rozpravě vystoupili poslanci:
Zd. Trojan (v zás. 8 - kromě obsahu určit i skladbu; v zás. 9, 10, 11, 12, 13 stanovit limity; zás. 15, 16, 17, 18 - schází, jak se bude státní pokladna řídit;
zás. 34 dát do souladu se zákonem o neziskových organizacích; obsah zás. 35, 36, 37 patří do jednacího řádu); J. Pavela (zás. 23 - upřesnit vazbu mezi přednostou a okresním shromážděním; zás. 28 - poskytování účelových dotací časově nelimitovat, ale umožnit přenos na následující rok; termín pro vypořádání s FÚ určit do konce dubna; o dotacích obce informovat prostřednictvím OÚ, příp.okres. úřadu dát na vědomí); V. Exner (definovat zadržení dotací obcím v mezičlánku, kupř. OÚ, jako porušení rozpočtové kázně).
Výbor přijal usnesení č. 58.
K bodu 2.
Zástupce ministerstva financí ing. Čech: k předloze jsou dodány 2 podkapitoly, neboť Úřad vlády zabezpečuje mnoho dalších činností a oproti r. 1993 zahrnuje nově např. i plat předsedy vlády a místopředsedů.
Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan: předložený materiál je nedostatečný, schází bližší komentář a zdůvodnění investičních záměrů. Požádal předkladatele o podrobnější písemný komentář.
Ing. Staňková - MF - u kapitoly Úřadu vlády nedochází k žádným zásadním změnám, zřejmě z tohoto důvodu předkladatelé nepovažovali za nutné podrobné zdůvodnění.
V rozpravě vystoupili poslanci:
V. Exner (žádal bližší vysvětlení použití dispozičního fondu předsedy vlády v minulém roce; snížení investičních výdajů).
Výbor přijal usnesení č. 59.
K bodu 3.
V návaznosti na usnesení VPLPN č. 49 a předběžné projednávání novely zákona č. 40/1993 Sb., o státním občanství, na 12. schůzi Poslanecké sněmovny přednesl předseda výboru Ing. J. P a v e l a návrh řešení problematiky tzv. odložených dětí (písemně v příloze). Vyzval experty z MV o výklad.
Zástupce MV ČR JUDr. V. Henych: z hlediska právních předpisů jde u pěstounské a opatrovnické péče o dočasná opatření, z hlediska sociálního jsou tzv. odložené děti postaveny na roveň státních občanů, je možno je osvojit. Problémem zůstávají cestovní pasy těchto dětí. Návrh řeší stát. občanství dětí osvojených.
V rozpravě vystoupili:
Dr. Vodičková - Fond ohrožených dětí (apelovala na poslance vyřešit alespoň případy dětí v opatrovnické péči); V. Exner; P. Buzková (vyslovila podporu přednesenému návrhu předsedy).
Výbor přijal usnesení č. 60 (hlasování: 7 - 0 - 1).
K bodu 4.
Úvodní slovo provedl ministr spravedlnosti JUDr. Jiří Novák: jedná se o transformaci prokuratury na veřejného žalobce; stát. zastupitelství bude součástí ministerstva spravedlnosti. Zákon je postaven na principu dohledu, není snaha zachovávat stav nadřízenosti a podřízenosti MS a SZ, a uvnitř SZ. Sjednocení právního výkladu zajištěno principem atrakce a prezentováním stanovisek.
Zpravodaj výboru posl. J. Ortman: poukázal na problematičnost § 12, 13, 14, 45, 42 v návaznosti n a trestní řízení; § 26 není zcela ústavní; navržené ustanovení o prac. poměru do 30. 6. povede k oslabení stát. zastupitelství.
Všeobecná rozprava:
P. Buzková (vznikne malá možnost koordinace pramenící z "nepodřízenosti" složek stát. zastupitelství; nově vzniklé stát. zastup. bude vůči ministerstvu vnitra velmi oslabené; § 12 - doplnit o právo vyžádat si provedení kupř. finanční kontroly);
V. Exner (v § 1 odst. 2 konec věty nahradit: "aby v každém konkrétním případě byla účinná a pohotová."; § 8 odst. 1 sjednotit názvosloví ved. stát. zástupce nebo vedoucí státního zastupitelství; § 18 doplnit větu: "Lhůta přidělení je součástí rozhodnutí"; doporučit ÚPV, aby dořešil vztah § 19 a § 23; v § 35 odst. 3 a odst. 5 doplnit za slovo "nesouhlasí" slova: "a není do 15ti dnů dosaženo dohody o jeho přidělení"); J. Ortman (§ 2 odst. 1 přeformulovat takto: "Státní zástupci... jsou oprávněni..."); Zd. Trojan; J. Machalík (vymezit mimoprocesní činnost stát. zastupitelství v § 12, 13, 14).
Výbor své připomínky zapracoval do usnesení č. 61 (hlasování: 5 - 1 - 2).
V závěru projednávání tohoto bodu pořadu posl. P. Buzková navrhla výboru přijmout usnesení, kterým VPLPN doporučí Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, požádat vládu o podání informace, jak bude zajištěna kontrola dodržování lidských práv v místech výkonu trestu, vazby atd. po nabytí účinnosti zákona o státním zastupitelství.
(Hlasování o usnesení č. 62: 8 - 0 - 0.)
K bodu 5.
Výbor pokračoval v projednávání tisku 495 - Zpráva vlády ČR o stavu v oblasti migrace a s tím spojenými problémy a dlouhodobá koncepce legislativního řešení všech forem migrace. Předseda výboru Ing. J. Pavela seznámil přítomné s dosavadním výsledkem projednávání tohoto bodu.
Náměstek ministra vnitra M. Fendrych: povolování trvalých a dlouhodobých pobytů má v kompetenci cizinecká policie. Pokud by měly být stanoveny kvóty, je nutno vyvolat jednání ve spolupráci s ministerstvem práce a sociálních věcí. Zatím se problematikou zabýval branně bezpečnostní výbor PS PČR.
Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan: předložená zpráva je pouze konstatační, málo konkrétní, schází představa o dalším postupu exekutivy a není zřejmý zdroj informací. Doporučil pojímání problému nejen z hlediska zaměstnávání, ale i z hlediska jisté optimální představy o počtu cizinců. Migrace způsobuje problémy právě v oblasti lidských práv. Nutno se zabývat problémem vnitřní, ale i vnější migrace - navazují na to projevy rasismu, xenofobie, netolerance. Řešením se musí vláda zabývat a promítnout závěry do své příští zprávy. Vláda by měla respektovat doporučení Rady Evropy (např. doporučení č. 1188 z r. 1992) a reflektovat je ve své zprávě, neboť jsme do RE vstoupili a není dostačující pouze fakt, že naše zákony jsou v souladu s konvencí.
Reag. nám. M. Fendrych: uvítal doporučení VPLPN stanovit kvóty, Poslanecká sněmovna by to však měla spíše uložit vládě. MV je ve styku se stálými komisemi OSN pro otázky uprchlíků a má snahu regulovat příchod cizinců z třetích zemí zpevněním hranice se Slovenskou republikou.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Machalík (nutno respektovat lidská práva vlastních občanů, hájit zájmy České republiky; navrhl konkretizovat usnesení VPLPN pro jednotlivá ministerstva i vládu jako celek: MZV - do 2 měsíců připravit přehled smluv týkajících se migrace a návrh leg.; MH - přehled vydávání pracovních povolení; není také řešena vnitřní migrace - jak se lidé mohou stěhovat za prací?; navrhl zvážit, zda v této podobě zprávu vůbec na schůzi PS PČR projednávat); J. Pavela (předloženou zprávu navrhl vzít jako vstupní informaci, s tím, že další bude podrobnější); J. Ortman (zpráva je příliš obecná a neobsahuje žádnou tzv. dlouhodobou koncepci řešení všech forem migrace;legislativní koncepce hovoří o navrhovaných změnách v přísl. zákonech, není však zřejmé, o jaké změny má jít; navrhl proto, aby VPLPN svým usnesením požádal vládu o předložení přepracované zprávy); V. Exner;
P. Buzková; L. Body (uvést způsoby, jakými chce MV omezit migraci ze SR).
Reag. nám. M. Fendrych: zprávy k readmisním dohodám MV postoupilo vládě k projednání - lze tento materiál poskytnout jako přílohu k předložené zprávě o migraci. Také je možno uložit stanovení absorpčních kapacit.
Výbor zapracoval zásadní připomínky, vzešlé z rozpravy, do usnesení č. 63 (hlasování: 7 - 0 - 3).
K bodu 6.
Předloženou zprávu o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 9. 1993 do 30. 9. 1993 vzal výbor na vědomí (hlasování: 8 - 0 - 0).
K bodu 7.
Sdělení předsedy:
- návštěva Úřadu ombudsmana ve Vídni 21. - 22. 11. 1993:
zúčastní se všichni členové výboru;
- informace o zřízení komise pro dopravu při hospodářském výboru Poslanecké sněmovny PČR;
- oponenturu ke Zprávě státu o provádění Úmluvy o právech dítěte zaslanou OSN ministerstvem zahraničních věcí provede: posl. V. Trojan, P. Buzková;
- u předsedy výboru bude k dispozici "Zpráva ministerstva vnitra o střetech romských a bílých občanů", z níž je zřejmé, že není vždy rasistický podtext;
- jednání k bezpečnostní situaci na Kladně (petice) se uskuteční dne25. 10. 1993 - za VPLPN se zúčastní: posl. L. Body, Zd. Trojan, Z. Vlček.
Ing. Jiří Drápela, v.r. |
Ing. Josef Pavela, v.r. |
tajemník-ověřovatel výboru |
předseda výboru |