Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1 9 9 3
1. volební období
ZÁPIS
z 19. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané
dne 3. - 4. 11. 1993
Přítomni: 3. - 4. 11. posl. J. Pavela, L. Body, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Trojan, Z. Vlček.
Omluveni: 3. - 4. 11. - posl. P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, Z. Stodůlka, V. Trojan.
PROGRAM:
1/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (tisk 595)
2/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), zákon č. 21/1992 Sb., o bankách a zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích (tisk 535)
3/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody (tisk 536)
4/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky a zákon České národní rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, a kterým se stanoví podmínky skončení služebního poměru policistů Federální železniční policie (tisk 626)
5/ Návrh posl. P. Buzkové a dalších - zásady ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky (tisk 588)
6/ Návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, předložený skupinou poslanců M. Kašpárkem a dalšími (tisk 602)
7/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 498/1990 Sb., o uprchlících (tisk 627)
8/ Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 10. 1993 do 31. 10. 1993
9/ Sdělení předsedy
Schůzi výboru zahájil předseda Ing. J. Pavela. Navržený program byl schválen a pro tuto schůzi, vzhledem k onemocnění obou ověřovatelů výboru, byl určen jejich zástupcem posl. Zdeněk Trojan.
K bodu 1/
Zástupce ministerstva spravedlnosti Dr. Kučera: jde o úpravu, která uvádí do souladu ustanovení Ústavy s projednávaným zákonem o státním zastupitelstvu.
Zpravodaj výboru posl. J. Pavela doporučil výboru novelu přijmout; jde o reakci na zrušení vojenského soudnictví.
V rozpravě vystoupili poslanci:
Zd. Trojan (požádal o stručný přehled úpravy této problematiky v jiných zemích).
Výbor vyslovil s navrženou novelou souhlas - usnesení č. 68
(hlasování: 5 - 0 - 2).
K bodu 2/
Novelu trestního řádu uvedl zástupce předkladatele Dr. Kučera: novela má provést úpravu rychlou, proto měli zadání zaměřit se na nejdůležitější problémy. Je tu nově ochrana svědka, možnost zásahů do soukromého vlastnictví a soukromé sféry; omezí se přísedící a navrací se k tr. příkazu.
Určená zpravodajka výboru onemocněla, předseda výboru J. Pavela přednesl její připravenou zpravodajskou zprávu s tím, že většinu navržených změn lze uvítat. Sledují posílení zásady, že těžiště dokazování je v hlavním líčení, při současném zeslabení významu přípravného řízení a jeho výrazném zjednodušení. Ruší se vyhledávání jako jedna z forem přípravného řízení (§ 168 a násl.) a zavádí jednotné přípravné řízení ve formě vyšetřování, řízeného vyšetřovateli policie a státními zástupci. Úprava má v resortu ministerstva vnitra umožnit větší účinnost spolupráce vyšetřovatelů s policejními orgány a výrazněji snížit admin. náročnost přípravného řízení. Současně odstraňuje možnost vést trestní stíhání tzv. ve věci (§ 160). Rozšiřuje možnost orgánů činných v trestním řízení vyžadovat údaje z daňového řízení a bankovní informace (§ 8 odst. 2); poskytuje větší ochranu svědkům (zvl. možností utajení jejich osobních údajů); v procesu dokazování posiluje kontradiktorní prvky; posiluje ingerenci soudu v přípravném řízení (např. pouze soudce bude moci na návrh státního zástupce nařídit poště vydání nedoručeného dopisu nebo jiné zásilky - § 86 - nebo odposlech či záznam telefonického rozhovoru - § 88). Návrh pamatuje i na modifikaci řady ustanovení trestního řádu ve spojitosti se zánikem vojenské justice, k němuž má podle Ústavy dojít k 31. 12. 1993 (čl. 110) a na řadu dalších potřebných změn.
V rozpravě vystoupili poslanci:
Zd. Trojan; L. Body; J. Ortman (vypustit b. 1 z novely; b. 43 - vypustit odst. 3 § 63; b. 60 v § 74 vypustit v odst. 1 slova "s výjimkou rozhodování o jejím prodloužení;
b. 87 - změnit dikci v návaznosti na vypuštění b. 1; b. 99 a b.190 - vypustit);
J. Machalík ; J. Pavela (b. 23 - námitky podjatosti - stížnost nemá odkl. účin.);
H. Orgoníková (b. 90 doplnit větu "Při takovém zjišťování je třeba šetřit zákonná 2práva obviněného"; b. 151 - vypustit slova "nebo nerušený průběh jednání).
Výbor přijal usnesení č. 69 (hlasování: 7 - 0 - 0).
K bodu 3/
Předložený návrh novely zákona o výkonu trestu odnětí svobody uvedl
Dr. Kučera: je zachována návaznost na novelu tr. zákona, ruší se NVS; zavádí novou kategorizaci lišící se přísností; rozhodování přeneseno na velitele věznice.
Zpravodaj výboru posl. J. Ortman přednesl svou zásadní námitku vůči předloze, aby o kategoriích i jejich změnách rozhodovali ředitelé věznice. Doporučil ponechat rozhodnutí na soudech.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Ortman (v čl. I doplnit "a zák. č. 555/1992 Sb."; § 9 odst. 1 vložit za slovo "může" slova "soud na návrh ředitele ústavu" a na stejném principu upravit i ostatní ustanovení; b. 6 - § 12 odst. 2 - počet osob "čtyři" nahradit počtem šesti osob);
Z. Vlček (b. 17 - za slova "návykové látky" vložit slova "s výjimkou tabákových výrobků"; b. 45 - rozhodnutí ředitele ústavu nahradit rozhodnutím soudu).
Výbor zapracoval své připomínky do usnesení č. 70 (hlasování: 7 - 0 - 0).
K bodu 4/
Náměstek ministra vnitra M. Fendrych odůvodnil předloženou novelu: převádí se železniční policie do Policie ČR; urychlí se a zlepší práce a řízení policie; zavádí nově název a náplň "Služby policie pro odhalování korupce"; vyjímá inspekci ze struktury policie a zařazuje ji do struktury ministerstva vnitra.
Zpravodaj výboru posl. Zd. Vlček doporučil přijetí novely, neboť je nutným krokem pro zlepšení práce Policie ČR.
V rozpravě vystoupili poslanci:
Zd. Vlček ; J. Machalík.
V rozpravě nevznesli poslanci žádné pozměňující návrhy a přijali usnesení
č. 71 (hlasování: 6 - 0 - 1).
K bodu 5/
Za skupinu poslanců-navrhovatelů novely ústavního zákona úvod provedl posl. Zd. Trojan: jedná se o návrh klubu ČSSD; vychází ze zkušeností s fungováním zákonodárného sboru, přičemž se neprojevila potřeba ustavení Senátu. Navrhuje upravit přiměřeně pravomoc prezidenta, aby mohl rozpustit Parlament a zakotvuje stálý výbor pro případ rozpuštění Parlamentu. Tento návrh je v souladu s výzkumy veřejného mínění obyvatelstva.
Zpravodaj výboru posl. J. Ortman: s návrhem se ztotožnil - dvoukomorový Parlament není potřeba. Při přijímání Ústavy byla věc ovlivněna poslanci Federálního shromáždění. Předložené řešení je systémově dobře připraveno; stálý výbor je správné řešení pro případ rozpuštění Parlamentu. Navrhl výboru s předlohou vyslovit souhlas.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Machalík (řešení odpovídá realitě i potřebě; Senát do Ústavy zapracován pod tlakem poslanců FS, kteří chtěli do Senátu přejít); J. Pavela (nepovažoval za vhodné měnit Ústavu po tak krátké době; navrhl novelu odmítnout).
Výbor svým usnesením č. 72 vyslovil souhlas s předloženými zásadami ústavního zákona (hlasování: 5 - 1 - 1).
K bodu 6/
Zástupce skupiny poslanců-navrhovatelů novely úst. zákona posl. M. Kašpárek: hlavní důvod novely je ekonomický - dvoukomorový parlament je luxus, který si náš stát nemůže dovolit; v historii se u nás senát neosvědčil. Pro případ ústavních krizí by senát nahradila stálá rada.
Zpravodaj výboru posl. H. Orgoníková vyslovila názor, že prvotní je vyřešit územně správní uspořádání a poté problém Senátu.
V rozpravě vystoupili poslanci: J. Machalík (návrh T 588 je systémově lépe zpracován; T 602 není legislativně dobře řešen; požádal předkladatele, aby v zájmu věci svůj návrh stáhli, a nevyvolali reakci "natruc" v PS); Zd. Trojan (navrhl T 588 dopracovat; T 602 legislativně nedokonalý); J. Pavela.
Usnesením č. 73 vyslovil výbor nesouhlas s tiskem 602 (hlasování: 6 - 0 - 1).
K bodu 7/
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o uprchlících uvedl zástupce předkladatele náměstek ministra vnitra M. Fendrych: sledují sladění naší právní úpravy s evropskými zvyklostmi, zejména s úpravami sousedních států (hlavně se SRN). Základním rysem je zpřísnění úpravy; co obsahuje zákon č. 498/1990 Sb. nad rámec Ženevské konvence, to novela zužuje. Zakotvuje nový institut tzv. neodůvodněné žádosti (mnozí uprchlíci nespolupracují s úřady, odmítají uvést své údaje atd.). Procento statutů u nás uznaných (23 %) je vyšší než v ostatní Evropě.
Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan považoval novelu za potřebnou a její ekonomické dopady (snížení) se určitě projeví; doporučil výboru vyslovit s návrhem souhlas. Umožní zpřísnění a zrychlení řízení o statutu uprchlíka. Za nejzávažnější změnu považoval zavedení institutu zřejmě neodůvodněné žádosti; b. 8 - § 11
odst. 3 písm. b) doporučil vypustit.
V rozpravě vystoupili poslanci:
L. Body (nebylo by vhodnější zpracovat celý nový azylový zákon?); Zd. Trojan
(b. 8 odst. 2 naformulovat tak, aby MV mělo tuto možnost kdykoliv během lhůty 90 dnů; b. 8 - § 11 odst. 3 vypustit).
V závěru projednávání tohoto bodu pořadu přijal výbor usnesení č. 74 (hlasování: 7 - 0 - 0).
K bodu 8/
Výbor se seznámil se zprávou o peticích došlých Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky za období od 1. 10. do 31. 10. 1993 a svým usnesením č. 75 vzal zprávu na vědomí (hlasování: 7 - 0 - 0).
K bodu 9/
Předseda výboru vyzval poslance, aby vyjádřili svůj názor k usnesení výboru č. 62 z 6. 10. 1993. Výbor svým hlasováním (7 - 0 - 0) změnil toto usnesení a zmocnil předsedu výboru, aby jménem výboru požádal vládu o podání informace, jak bude po nabytí účinnosti zákona o státním zastupitelství zajištěna kontrola dodržování lidských práv v místech výkonu trestu, vazby, ochranné výchovy a ochranného léčení (viz usnesení č. 76).
Výbor se shodl, že zařadí do programu své příští schůze kontrolu činnosti komisí výboru.
Doc. Ing. Zdeněk Trojan, CSc., v.r. |
Ing. Josef Pavela, v.r. |
ověřovatel 19. sch. výboru |
předseda výboru |