Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1 9 9 3

1. volební období

ZÁPIS

z 19. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané

dne 3. - 4. 11. 1993

Přítomni: 3. - 4. 11. posl. J. Pavela, L. Body, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Trojan, Z. Vlček.

Omluveni: 3. - 4. 11. - posl. P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, Z. Stodůlka, V. Trojan.

 

PROGRAM:

1/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (tisk 595)

2/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), zákon č. 21/1992 Sb., o bankách a zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích (tisk 535)

3/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody (tisk 536)

4/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky a zákon České národní rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, a kterým se stanoví podmínky skončení služebního poměru policistů Federální železniční policie (tisk 626)

5/ Návrh posl. P. Buzkové a dalších - zásady ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky (tisk 588)

6/ Návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, předložený skupinou poslanců M. Kašpárkem a dalšími (tisk 602)

7/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 498/1990 Sb., o uprchlících (tisk 627)

8/ Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 10. 1993 do 31. 10. 1993

9/ Sdělení předsedy

Schůzi výboru zahájil předseda Ing. J. Pavela. Navržený program byl schválen a pro tuto schůzi, vzhledem k onemocnění obou ověřovatelů výboru, byl určen jejich zástupcem posl. Zdeněk Trojan.

 

K bodu 1/

Zástupce ministerstva spravedlnosti Dr. Kučera: jde o úpravu, která uvádí do souladu ustanovení Ústavy s projednávaným zákonem o státním zastupitelstvu.

Zpravodaj výboru posl. J. Pavela doporučil výboru novelu přijmout; jde o reakci na zrušení vojenského soudnictví.

V rozpravě vystoupili poslanci:

Zd. Trojan (požádal o stručný přehled úpravy této problematiky v jiných zemích).

Výbor vyslovil s navrženou novelou souhlas - usnesení č. 68

(hlasování: 5 - 0 - 2).

 

K bodu 2/

Novelu trestního řádu uvedl zástupce předkladatele Dr. Kučera: novela má provést úpravu rychlou, proto měli zadání zaměřit se na nejdůležitější problémy. Je tu nově ochrana svědka, možnost zásahů do soukromého vlastnictví a soukromé sféry; omezí se přísedící a navrací se k tr. příkazu.

Určená zpravodajka výboru onemocněla, předseda výboru J. Pavela přednesl její připravenou zpravodajskou zprávu s tím, že většinu navržených změn lze uvítat. Sledují posílení zásady, že těžiště dokazování je v hlavním líčení, při současném zeslabení významu přípravného řízení a jeho výrazném zjednodušení. Ruší se vyhledávání jako jedna z forem přípravného řízení (§ 168 a násl.) a zavádí jednotné přípravné řízení ve formě vyšetřování, řízeného vyšetřovateli policie a státními zástupci. Úprava má v resortu ministerstva vnitra umožnit větší účinnost spolupráce vyšetřovatelů s policejními orgány a výrazněji snížit admin. náročnost přípravného řízení. Současně odstraňuje možnost vést trestní stíhání tzv. ve věci (§ 160). Rozšiřuje možnost orgánů činných v trestním řízení vyžadovat údaje z daňového řízení a bankovní informace (§ 8 odst. 2); poskytuje větší ochranu svědkům (zvl. možností utajení jejich osobních údajů); v procesu dokazování posiluje kontradiktorní prvky; posiluje ingerenci soudu v přípravném řízení (např. pouze soudce bude moci na návrh státního zástupce nařídit poště vydání nedoručeného dopisu nebo jiné zásilky - § 86 - nebo odposlech či záznam telefonického rozhovoru - § 88). Návrh pamatuje i na modifikaci řady ustanovení trestního řádu ve spojitosti se zánikem vojenské justice, k němuž má podle Ústavy dojít k 31. 12. 1993 (čl. 110) a na řadu dalších potřebných změn.

 

V rozpravě vystoupili poslanci:

Zd. Trojan; L. Body; J. Ortman (vypustit b. 1 z novely; b. 43 - vypustit odst. 3 § 63; b. 60 v § 74 vypustit v odst. 1 slova "s výjimkou rozhodování o jejím prodloužení;

b. 87 - změnit dikci v návaznosti na vypuštění b. 1; b. 99 a b.190 - vypustit);

J. Machalík ; J. Pavela (b. 23 - námitky podjatosti - stížnost nemá odkl. účin.);

H. Orgoníková (b. 90 doplnit větu "Při takovém zjišťování je třeba šetřit zákonná 2práva obviněného"; b. 151 - vypustit slova "nebo nerušený průběh jednání).

Výbor přijal usnesení č. 69 (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 3/

Předložený návrh novely zákona o výkonu trestu odnětí svobody uvedl

Dr. Kučera: je zachována návaznost na novelu tr. zákona, ruší se NVS; zavádí novou kategorizaci lišící se přísností; rozhodování přeneseno na velitele věznice.

Zpravodaj výboru posl. J. Ortman přednesl svou zásadní námitku vůči předloze, aby o kategoriích i jejich změnách rozhodovali ředitelé věznice. Doporučil ponechat rozhodnutí na soudech.

V rozpravě vystoupili poslanci:

J. Ortman (v čl. I doplnit "a zák. č. 555/1992 Sb."; § 9 odst. 1 vložit za slovo "může" slova "soud na návrh ředitele ústavu" a na stejném principu upravit i ostatní ustanovení; b. 6 - § 12 odst. 2 - počet osob "čtyři" nahradit počtem šesti osob);

Z. Vlček (b. 17 - za slova "návykové látky" vložit slova "s výjimkou tabákových výrobků"; b. 45 - rozhodnutí ředitele ústavu nahradit rozhodnutím soudu).

Výbor zapracoval své připomínky do usnesení č. 70 (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 4/

Náměstek ministra vnitra M. Fendrych odůvodnil předloženou novelu: převádí se železniční policie do Policie ČR; urychlí se a zlepší práce a řízení policie; zavádí nově název a náplň "Služby policie pro odhalování korupce"; vyjímá inspekci ze struktury policie a zařazuje ji do struktury ministerstva vnitra.

Zpravodaj výboru posl. Zd. Vlček doporučil přijetí novely, neboť je nutným krokem pro zlepšení práce Policie ČR.

V rozpravě vystoupili poslanci:

Zd. Vlček ; J. Machalík.

V rozpravě nevznesli poslanci žádné pozměňující návrhy a přijali usnesení

č. 71 (hlasování: 6 - 0 - 1).

 

K bodu 5/

 

Za skupinu poslanců-navrhovatelů novely ústavního zákona úvod provedl posl. Zd. Trojan: jedná se o návrh klubu ČSSD; vychází ze zkušeností s fungováním zákonodárného sboru, přičemž se neprojevila potřeba ustavení Senátu. Navrhuje upravit přiměřeně pravomoc prezidenta, aby mohl rozpustit Parlament a zakotvuje stálý výbor pro případ rozpuštění Parlamentu. Tento návrh je v souladu s výzkumy veřejného mínění obyvatelstva.

Zpravodaj výboru posl. J. Ortman: s návrhem se ztotožnil - dvoukomorový Parlament není potřeba. Při přijímání Ústavy byla věc ovlivněna poslanci Federálního shromáždění. Předložené řešení je systémově dobře připraveno; stálý výbor je správné řešení pro případ rozpuštění Parlamentu. Navrhl výboru s předlohou vyslovit souhlas.

V rozpravě vystoupili poslanci:

J. Machalík (řešení odpovídá realitě i potřebě; Senát do Ústavy zapracován pod tlakem poslanců FS, kteří chtěli do Senátu přejít); J. Pavela (nepovažoval za vhodné měnit Ústavu po tak krátké době; navrhl novelu odmítnout).

Výbor svým usnesením č. 72 vyslovil souhlas s předloženými zásadami ústavního zákona (hlasování: 5 - 1 - 1).

 

K bodu 6/

Zástupce skupiny poslanců-navrhovatelů novely úst. zákona posl. M. Kašpárek: hlavní důvod novely je ekonomický - dvoukomorový parlament je luxus, který si náš stát nemůže dovolit; v historii se u nás senát neosvědčil. Pro případ ústavních krizí by senát nahradila stálá rada.

Zpravodaj výboru posl. H. Orgoníková vyslovila názor, že prvotní je vyřešit územně správní uspořádání a poté problém Senátu.

V rozpravě vystoupili poslanci: J. Machalík (návrh T 588 je systémově lépe zpracován; T 602 není legislativně dobře řešen; požádal předkladatele, aby v zájmu věci svůj návrh stáhli, a nevyvolali reakci "natruc" v PS); Zd. Trojan (navrhl T 588 dopracovat; T 602 legislativně nedokonalý); J. Pavela.

Usnesením č. 73 vyslovil výbor nesouhlas s tiskem 602 (hlasování: 6 - 0 - 1).

 

K bodu 7/

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o uprchlících uvedl zástupce předkladatele náměstek ministra vnitra M. Fendrych: sledují sladění naší právní úpravy s evropskými zvyklostmi, zejména s úpravami sousedních států (hlavně se SRN). Základním rysem je zpřísnění úpravy; co obsahuje zákon č. 498/1990 Sb. nad rámec Ženevské konvence, to novela zužuje. Zakotvuje nový institut tzv. neodůvodněné žádosti (mnozí uprchlíci nespolupracují s úřady, odmítají uvést své údaje atd.). Procento statutů u nás uznaných (23 %) je vyšší než v ostatní Evropě.

Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan považoval novelu za potřebnou a její ekonomické dopady (snížení) se určitě projeví; doporučil výboru vyslovit s návrhem souhlas. Umožní zpřísnění a zrychlení řízení o statutu uprchlíka. Za nejzávažnější změnu považoval zavedení institutu zřejmě neodůvodněné žádosti; b. 8 - § 11

odst. 3 písm. b) doporučil vypustit.

V rozpravě vystoupili poslanci:

L. Body (nebylo by vhodnější zpracovat celý nový azylový zákon?); Zd. Trojan

(b. 8 odst. 2 naformulovat tak, aby MV mělo tuto možnost kdykoliv během lhůty 90 dnů; b. 8 - § 11 odst. 3 vypustit).

V závěru projednávání tohoto bodu pořadu přijal výbor usnesení č. 74 (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 8/

Výbor se seznámil se zprávou o peticích došlých Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky za období od 1. 10. do 31. 10. 1993 a svým usnesením č. 75 vzal zprávu na vědomí (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 9/

Předseda výboru vyzval poslance, aby vyjádřili svůj názor k usnesení výboru č. 62 z 6. 10. 1993. Výbor svým hlasováním (7 - 0 - 0) změnil toto usnesení a zmocnil předsedu výboru, aby jménem výboru požádal vládu o podání informace, jak bude po nabytí účinnosti zákona o státním zastupitelství zajištěna kontrola dodržování lidských práv v místech výkonu trestu, vazby, ochranné výchovy a ochranného léčení (viz usnesení č. 76).

Výbor se shodl, že zařadí do programu své příští schůze kontrolu činnosti komisí výboru.

 

Doc. Ing. Zdeněk Trojan, CSc., v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

ověřovatel 19. sch. výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP