Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

1. volební období

ZÁPIS

z 21. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti

dne 24. - 25. 11. 1993

 

Přítomni: 24. 11. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, V. Exner, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček. 25. 11. - posl. J. Pavela, L. Body, V. Exner, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.

Omluveni: 24. 11. - posl. J. Drápela, Z. Stodůlka.

25. 11. - posl. P. Buzková, J. Drápela.

Hosté: viz prezenční listiny

Program:

1/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (tisk 548)

2/ Návrh na rozšíření účasti České republiky v Ochranných silách Organizace spojených národů na území bývalé Jugoslávie (tisk 734)

3/ Vládní návrh zásad zákona o státní službě některých státních zaměstnanců (služební zákon - tisk 579)

4/ Vládní návrh zásad zákona o vyšších soudních úřednících (tisk 615) - VPLPN přeložil projednávání na svou další schůzi

5/ Vládní návrh zásad zákona o zpravodajských službách České republiky (tisk 591)

6/ Vládní návrh zásad zákona o podmínkách provozování soukromých bezpečnostních činností k ochraně osob a majetku (tisk 578)

7/ Vládní návrh zásad zákona o střelných zbraních a střelivu (tisk 577) - VPLPN přeložil projednávání na svou další schůzi

Výbor vyslovil souhlas se změnou navrženého programu schůze:

a) tisk 548 projednat pouze v obecné rozpravě;

b) tisk 615 a 577 přeložit na další schůzi výboru;

c) volba dalšího místopředsedy výboru - zařadit místo bodu 4/ tisk 615.

Návrhová komise určena ve složení: posl. Buzková, Machalík, Pavela. Výbor zvolil pro jednání 21. schůze dalšího ověřovatele

posl. Václava Trojana.

 

K bodu 1/

Zástupce ministerstva práce a sociálních věcí nám. Ing. Dostál uvedl: novela má odstranit vícekolejnost a přizpůsobit zákoník práce stávajícím společenským vztahům a také MOP; má zrušit nařízení vlády č. 137/1989 Sb., č. 121/1991 Sb. a některá ustanovení změnit tak, aby pro všechna platila volnější úprava; nové je ust. § 21 související s kolektivním vyjednáváním.

Zpravodaj výboru posl. P. Buzková: novela je důležitá a zájem veřejnosti je značný; zodpovědný přístup k projednávání předlohy je nutný. Návrh novely zužuje kolektivní vyjednávání a kontrolu odborů ve vztahu ke mzdám; doporučila umožnit i nadále prostřednictvím kolektivní smlouvy prodloužení odstupného nad 2 měsíce; neumožnit výjimku z noční práce u těhotných žen.

V závěru svých všeobecných připomínek vznesla dotaz na předkladatele, proč se volí cesta nepřímých novelizací a ne přímá novela.

Ve všeobecné rozpravě vystoupili poslanci:

J. Ortman (chybou je, že nebyly projednávány zásady; novela porušuje princip ochrany nabytých práv - noční práce u žen, postavení odborů - a nesplňuje požadavek zkvalitnění právní úpravy; navržená úprava ochrany osobních dat nepřiměřeně znevýhodňuje odbory; bez úpravy jednotlivých ustanovení nelze s předlohou souhlasit); J. Machalík (dalším omezováním odborů se novela dostává do sporu s mezinárodními úmluvami); L. Body (v součas. stadiu tripartrity nutno přijmout nějakou úpravu; doporučil, aby se k tomu vyjádřili přítomní zástupci odborů); V. Exner (další problémy, které vyvstanou: sociální jistoty absolventů učilišť, nově možnost vnitřních předpisů, kde nepůsobí odbory, postavení odobrů v kontrole bezpečnosti práce - ot. participace státu atd.).

Výbor svým hlasováním umožnil vystoupit přítomným zástupcům odborů: p. Vondrová, Dr. Jakubka, p. Dohnal (v připomínkovém řízení byla novela odbory doporučena za předpokladu, že nebude omezeno kolektivní vyjednávání; podporují ponechat dosavadní úpravu uzavírání prac. poměru na dobu určitou a dočasně částečné financování odborářské kontroly bezpečnosti práce než bude fungovat ČÚBP a jeho inspektoráty; předali poslancům písemně své legislativní návrhy).

Zástupce předkladatele Dr. T ý c reag. na připomínky vzešlé z diskuse a uvedl, že na taxativním vymezení kolektivního vyjednávání setrvají, nebudou ho však omezovat. Rozpor mezi vládou a odbory o omezení odstupného trvá, stejně tak v otázce financování kontroly bezpečnosti práce.

Výbor svým hlasováním projednávání této předlohy přerušil s tím, že pro příští projednávání bude k dispozici zápis z této schůze (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 2/

Zástupce předkladatele Dr. Kohout přítomné stručně uvedl

do problému s tím, že požadavek na zvýšení počtu na 1 000 vojáků byl vznesen z OSN; doporučil výboru návrhu vyhovět.

Reag. na dotazy poslanců: náklady na vysílání vojáků jsou České republice refundovány; řešení konfliktu nebylo nalezeno, ale je to chyba polit. sil ne však jednotek UNPROFORM, které dosáhly toho, že se nerozšířil; je těžké říci, jaká by byla situace, pokud by jednotky nasazeny nebyly. Silám UNPROFORM byla udělena cena míru. V současnosti se v mezinárodních společenstvích přehodnocuje zda by tyto aktivity neměly mít pověření širší a vystoupit vojenskou silou proti agresorovi. Vyslání našich vojáků sice předbíhá legislativu, zbraně však mohou naši vojáci použít pouze ke své sebeobraně, zachraňují životy civilistů a jedná se o morální a mravní povinnost ČR.

Zpravodaj výboru posl. J. Pavela doporučil výboru vyslovit souhlas, vzhledem k situaci v býv. Jugoslávii a žádosti generálního tajemníka OSN.

V rozpravě vystoupili poslanci:

L. Body (jaký zákon upravuje pobyt našich jednotek v zahraničí?); V. Trojan (vyslovil názor, že význam mise je nulový - jsou informace, které by to vyvracely?; zajímal se o vzniklé nepřímé výdaje; souhlasí s humanitární pomocí, nikoliv s nasazením našich vojáků); V. Exner (návrh podporovat nebude, vyslání jednotek nevede k řešení konflitu; doporučil výboru nesouhlasit s návrhem);

J. Machalík (toto není řešení, jednotky nebude podporovat, není jasné kdo je vlastně agresor);

Zd. Trojan (Parlament se věcí málo zabýval, přesto je povinnost vyslovit souhlas; legislativní řešení vláda zanedbala; doporučil usnesením PS stanovit počet 1 000 vojáků, nikoli zvýšení o 500, jak je uvedeno v návrhu); J. Pavela ; P. Buzková (nutně musí další kontingent odejít, podpořila návrh usnesení posl. Zd. Trojana).

Výbor nepřijal usnesení k tomuto bodu pořadu (hlasování: o souhlasu 3 - 1 - 4; o nesouhlasu 3 - 3 - 2).

 

K bodu 3/

 

Zástupce min. práce a sociálních věcí nám. Dr. Voňková uvedla, že předloha vychází z čl. 79/2 Ústavy. Nastínila dva okruhy problémů: zavádí se omezení odbor. org., zákaz stávky a vedlejších výdělků zam. ve státní službě.

Zpravodaj výboru posl. P. Buzková uvítala návrh zásad tak důležitého zákona. Za závažné považovala navrhované omezení práva na stávku a odborových organizací. Podle zás. č. 51 nejde pouze o omezení, ale o zákaz a doporučila v této zásadě funkčně vymezit, komu právo na stávku nepřísluší. Zásada č. 52 je v rozporu s LZPS - doporučila upravit ji obdobně jako zásadu 51. Nelze porušovat námi ratifikovanou Úmluvu MOP č. 87 čl. 2 (vyhlášená pod č. 489/1990 Sb.). Vznesla dotaz, proč není v zás. 3 uvedena Kancelář Parlamentu.

Reag. Dr. Voňková: Úmluva, kterou připomněla zpravodajka, skutečně představuje problém, MOP může toto ustanovení kritizovat. Lze pak zvážit deratifikaci Úmluvy č. 87 MOP.

Zástupci odborů uvedli, že uvedené ustanovení budou rozporovat u MOP pro rozpor s Úmluvou č. 87. Řešení by bylo vystoupit z MOP, což by mělo neblahé důsledky.

Ve všeobecné a podrobné rozpravě vystoupili poslanci:

J. Machalík (po rozpravě přijmout usnesení, jímž vládu požádat o předložení nových zásad, které budou obsahovat problém odborů a právo na stávku; doplnit do zás. 3 "Kancelář Parlamentu" a bod cf dát do souladu se zákonem o stát. zastupitelství; zásadu 214 nahradit od šestého odstavce novým textem - viz příloha); P. Buzková (doporučit vládě, aby při přípravě paragrafovaného znění vycházela z práva stát. zaměstnanců na sdružování a stávku a tato práva paušálně nezakazovat - v zás. 51 doplnit "ve funkci představených", zás. 52 vypustit);

L. Body.

Výbor přijal usnesení k návrhu zásad zákona č. 79 (hlasování: 8 - 0 - 0).

 

K bodu 4/

 

Volba místopředsedy výboru

Posl. P. Buzková přednesla návrh na volbu dalšího místopředsedy. Vzhledem k tomu, že stávající místopředseda výboru pracuje intenzivně ve vyšetřovací komisi PS, je třeba zvolit dalšího místopředsedu, který bude na jednání výboru - navrhla posl. Zdeňka Trojana. Vyslovila ještě jeden námět k úvaze výboru: posílit výbor o poslance koalice.

Posl. J. Ortman navrhl k zamyšlení myšlenku 2 místopředsedů, kteří by ve výboru fungovali: posl. Zdeňka Trojana a posl. Jiřího Machalíka.

Vzhledem k tomu, že místopředseda výboru posl. Z. Stodůlka nebyl

na jednání výboru přítomen, proběhla volba pouze jednoho místopředsedy, jímž se stal posl. Zdeněk Trojan s tím, že bude tato otázka opět otevřena na některé další schůzi výboru.

 

K bodu 5/

 

Zástupce ministerstva vnitra, náměstek M. Fendrych, odůvodnil předložený tisk 591. Uvedl, že návrh zásad vznikl na žádost branného a bezpečnostního výboru PS, aby legislativně byly řešeny 3 okruhy:

vojenské zpravodajské služby, BIS (kontrarozvědka), ÚZI (vnější rozvědka). Účelem zákona je vybudovat informativní systém výkonné moci, vztah zákonodárné moci vůči vládě a jistý dohled.

Zpravodaj výboru posl. Z. Stodůlka návrh zásad považoval za důležitý, neboť např. činnost BIS upravuje zákon s platností do 31. 12. 1993 a je třeba zákonná úprava všech zpravodajských služeb.

Ve všeobecné a podrobné rozpravě vystoupili poslanci:

Z. Stodůlka (Parlament by se neměl zříkat kontroly přímé a rozpočtu zpravodajských služeb, aby nedošlo k přílišnému posílení výkonné moci a důsledkem toho ohrožení práv občanů; schází výslovné ustanovení, že zpravodajské služby působí podle zákona a na základě zákona; v zás. 1 v druhém odst. upravit text; v zás. 2 doplnit "Zprav. služby působí dle zákona na základě zákona"; v zás. 12 zavést systém poskytování informací dotčeným osobám);

Zd. Trojan (vzhledem k účinnosti zákona o BIS jsou zásady předložené pozdě; nutno vyřešit systém kontroly a způsob zařazení - Parlamentem; nutno dořešit zodpovědnost - je zde uvedena zodpovědnost kolektivního orgánu i jednotlivce; zás. 11 - vložit v druhém odst. text: "a k zamezení zneužívání činnosti zpravodajských služeb k jiným účelům než stanovených v zás. 4"); L. Body (určit zákonem přesně kompetence jednotlivých služeb a navzájem; vznesl dotaz jakým způsobem bude informován Parlament o porušování LP); V. Exner (doporučit vládě, aby zásady zákonů dle zás. č. 16 byly předloženy PČR a projednány Parlamentem před zpracováním paragrafovaného znění tohoto zákona; zpravod. služby by měly spolupracovat; zás. 12 - nahradit slovo "přiměřeně" textem: "s tím, že o uvolnění spisů k volnému nahlédnutí rozhodne vláda"); J. Pavela (nutno specifikovat způsob přímé komunikace mezi Parlamentem a zpravodajskými službami); J. Ortman (v zás. 7 vložit v první i druhé větě za slova "prezidentem republiky" slova: "Poslanecká sněmovna").

Výbor přijal k návrhu zásad usnesení č. 81 (hlasování: 8 - 0 - 1).

Posl. L. Body navrhl, aby výbor požádal přítomného náměstka ministra vnitra o předložení písemné zprávy k migračním proudům, xenofobii, rasismu v České republice.

Náměstek M. Fendrych přislíbil dodání požadovaného materiálu v co nejkratší době.

 

K bodu 6/

Zástupce předkladatele, náměstek ministra vnitra J. Křižan, uvedl, že návrh zásad komplexně upravuje podmínky činnosti soukromých bezpečnostních služeb a zpřísňuje kritéria pro jejich činnost až po možnost odebrání licence. Agenda bude převedena pod MV; zřízení zvláštního pracoviště k udělování licencí a kontrole bude zatěžovat rozpočet MV cca 10 mil. ročně.

Zpravodaj výboru posl. J. Machalík: návrh zásad nevytváří rovnost podmínek; legislativní úprava je potřebná, je však možný různý výklad jednotlivých ustanovení. Doporučil přikročit přímo k rozpravě podle jednotlivých zásad.

Rozprava:

V. Exner (do názvu i do celého textu doplnit: "a pátracích činností"; zás. 2 - oddělit ochranu majetku a osob a pátrací činnost, v předposledním odstavci doplnit "pohybu nebo funkci vozidel a jiných technických prostředků"; souhrně dořešit vztahy vyplývající z přechodu působnosti z oblasti živností na ministerstvo vnitra; zás. 8 - doplnit slova "a jeho zástupce" na konci str. 7; zás. 11 - dobu vyvěšení stanovit "po určenou dobu"; zás. 21 - doplnit za "odborář. schůzí" slova: "občanských sdružení"; zás. 26 - na konec první věty doplnit: "od ukončení zakázky"; zás. 33 - v poslední větě nahradit slova "nebo obdobný" slovy: "ani jiný"; zás. 41 - zpřesnit, aby se nevztahovalo na všechny příslušníky policie; zás. 50 - změnit termín účinnosti zákona); Z. Stodůlka (zás. 2 - text upravit tak, aby zahrnoval i "prodej, projektování" a "zařízení zpravodajské techniky"; zás. 4 - dopracovat formulaci tak, aby agentura provádějící detektivní činnost byla oprávněna pro svou potřebu provádět i vlastní ostrahu; zás. 5 - vypustit na konci odst. 5 slova: "která je předmětem podnikání"; zás. 15 - vypustit; zás. 24 - druhý odstavec vypustit; zás. 27 - zapracovat povinnost mlčenlivosti a zákaz předávání údajů; zás. 35 - jako předposlední větu doplnit: "Tato povinnost mlčenlivosti trvá i po ukončení zaměstnání"); L. Body (zás. 4 - doplnit nově "b/ je občanem ČR");

J. Machalík (zákon musí být jednoznačný; zapracovat možnost odvolání; zás. 5 - písm. f) vypustit nebo upřesnit; zás. 7 - dodatečné měnění podmínek nepřijatelné); Zd. Vlček (zás. 11 - doporučil pravomoc soudu).

Výbor hlasováním umožnil vystoupit zástupci soukromé bezpečnostní služby:

p. Dolanský - takto koncipovaný návrh zásad omezuje bezpeč. služby proti jiným občanům tak, že vzniká otázka, zda takto budou moci tyto služby seriózně poskytovat.

Výbor přijal usnesení č. 82 (hlasování: 4 - 0 - 3).

 

K bodu 7/

Výbor svým hlasováním rozhodl o přeložení tohoto bodu pořadu na svou další schůzi (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

PhDr. Václav Trojan, v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP