Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1994
1. volební období
ZÁPIS
z 30. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané
dne 6. - 7. 4. 1994
Přítomni: 6. 4. - posl. J. Pavela, L. Body, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.
7. 4. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.
Omluveni: 6. 4. - posl. P. Buzková.
7. 4. - posl. J. Machalík.
Hosté: viz prezenční listina
PROGRAM:
1/ Stanovisko výboru k úpravě postavení petičního výboru v pracovním návrhu jednacího řádu Poslanecké sněmovny (§ 110 a § 111)
2/ Návrh posl. V. Dobala a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích a zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (tisk 861)
3/ Zásady zákona o přenesené působnosti vyšších územně samosprávných celků předložené posl. F. Kačenkou a dalšími (tisk 849)
4/ Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 3. do 31. 3. 1994
5/ Vládní návrh zásad zákona o Bezpečnostní informační službě (tisk 867)
6/ Vládní návrh zákona o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů /tisk 860/
Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. Josef Pavela.
Posl. V. Exner doporučil zařadit před bod 3. navrženého programu "Návrh na doplnění usnesení k tisku 836 - zásady zákona o územní samosprávě a státní správě předložený posl. Kačenkou a dalšími" - výbor vyslovil nesouhlas.
Původní návrh programu byl schválen (10 - 0 - 0); návrhová komise určena ve složení: posl. J. Drápela, V. Exner, J. Pavela.
K bodu 1/
Úvod provedl předseda výboru J. Pavela: výhrady měl především k § 110 odst. 1 a 3, změnu navrženého textu přednesl.
Zástupce komise pro přípravu jednacího řádu posl. D. Matulka uvedl:
ve smyslu petičního zákona je Parlament státním orgánům, ale určená lhůta 5 a 30 dní je pro Parlament nevyhovující; petiční zákon je příliš kusý a v rozporu s LZPS a je nutný přenos kompetence Parlamentu na petiční výbor a stanovení vnitřních pravidel vyřizování petic - proto podrobně v jednacím řádu vymezit způsob vyřizování petic a zvážit možnost, zda současně novelizovat petiční zákon tak, aby oba zákony byly v souladu. Doporučil zpracovat principy práce s peticemi a upravit petiční zákon obdobně, jako je tomu v SRN.
V rozpravě vystoupili poslanci:
Z. Stodůlka (LZPS jasně modifikuje petiční zákon - není třeba novela petičního zákona; návrh jednacího řádu neřeší otázku lhůt, navrhovaný systém nevhodný;
§ 110 odst. 1 změnit: nahradit "uvědomí o ni" slovy "postoupí ji výboru, kterému věcně vyřízení petice náleží, pokud petice nepřísluší jemu samému"; v odst. 3 vložit za slova "provedeném šetření" slova "věcně příslušný výbor"); J. Ortman (vyslovil souhlas s vystoupením posl. Pavely a Stodůlky; navrhl nejprve rozhodnout k § 110 a 111 a poté jednat o případné novelizaci petičního zákona - k tomu bude nutná komise); V. Trojan (v zásadě trvá na zachování současného stavu, který se osvědčil - nanejvýš vylepšit, nikoliv byrokratizovat; změny mají smysl, pokud to nefunguje);
Zd. Trojan (vyslovil pochybnost, zda se zpracovatelé vůbec seznámili s tím, jak dosud vyřizování petic probíhá; podpořil stanovisko posl. Pavely a Stodůlky);
J. Pavela (návrh posl. Matulky by se křížil s návrhem VPLPN na zřízení ombudsmana); V. Exner (navrhl doplnit petiční zákon a vytvořit k tomuto účelu pracovní skupinu; uvedl, že vyřizování petic nefunguje dobře, a proto je třeba práci s peticemi upravit); M. Hubová (odst. 4 opravit chybu v termínech předkládání zpráv).
Výbor zřídil pracovní skupinu k posouzení novelizace petičního zákona ve složení: posl. J. Pavela, J. Ortman, P. Buzková; V. Exner.
Členové výboru přijali usnesení č. 106, jímž doporučili nové znění § 110 návrhu jednacího řádu (hlasování: 11 - 0 - 1).
K bodu 2/
Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů zákona o mimosoudních rehabilitacích a úpravě vlast. vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku V. Dobal uvedl, že návrh má uvést literu zákonů č. 87/1991 Sb. a 229/1991 Sb. do souladu jejich duchem tak, aby bylo řešeno odškodňování židov. majetku.
Zpravodaj výboru J. Drápela: novela má napravit křivdy, které se nepodařilo napravit mezi roky 1945 a 1948 - navrhl výboru doporučit přijetí tohoto zákona.
V rozpravě vystoupili poslanci:
Zd. Trojan (souhlasí s řešením problémů fyzických osob, nikoliv právnických;
v navržené podobě je zákon přijatelný; doplnit v čl. 1 i 2 v bodu 3, odst. 2, písm. c) a d) slova: "po 25. únoru 1948" a v čl. 3 bod 1 písm. a) nahradit lhůtu "do 180 dnů"); Z. Stodůlka; L. Body; M. Hubová (předlohu podpořila; v hlavičce opravit letopočet).
Výbor přijal usnesení č. 107 (hlasování: 6 - 1 - 4).
K bodu 3/
Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů F. Kačenka: návrh souvisí s dalšími tisky - původně bylo obsaženo v tisku s ústav. zákonem o vyšších územně samosprávných celcích (T 836). Zamítavé stanovisko vlády považuje za neodůvodněné. Smyslem předlohy je vytvořit orgán, kde by se pravomoci současných 4 kategorií dekoncentrátů soustředily a některé dekoncentráty zrušily. Zrušení okresů se předpokládá případně až v dalším vývoji.
Zpravodaj výboru V. Exner: zásady vycházejí ze závěrů poslanecké komise pro územně správní uspořádání; doporučil projednat nejprve zásady a poté přílohu. Navrhl výboru vyslovit souhlas s předlohou.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Drápela (předlohu uvítal, supluje nedostatky vlády v této problematice).
Výbor přijal usnesení č. 108, jímž s návrhem zásad vyslovil souhlas
(hlasování: 8 - 1 - 2).
K bodu 4/
Předseda výboru uvedl Zprávu o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 3. 1994 do 31. 3. 1994 a výbor svým usnesením č. 109 vzal zprávu na vědomí (hlasování: 10 - 0 - 0).
K bodu 5/
Vládní návrh zásad zákona o Bezpečnostní informační službě uvedl ředitel BIS St. Devátý: zákon č. 527/1992 Sb. má omezenou působnost do 30. 6. 1994. Proto počítá s urychleným zpracováním paragrafovaného znění tohoto zákona.
Zpravodaj výboru L. Body předlohu označil za novelu zákona č. 527/1992 Sb. a navrhl v rozpravě postupovat po zásadách.
V rozpravě vystoupili poslanci:
L. Body (zás. 3 - lze poznat, že jde o chráněný objekt?; zás. 7 - doplnit na konec odst. 3 slova "po předchozím souhlasu soudce"; zás. 13 - věková hranice je příliš nízká); Z. Stodůlka (zás. 4 - doplnit, aby příslušník, který vykonává ostrahu objektů BIS používal uniformu dle zákona o Policii a poslední větu vypustit; zás. 11 - vypustit slova "nebo příslušníka jiné zpravodajské služby"; zás. 12 - doplnit na konec slova
"a jeho vyhodnocení, včetně vyhodnocení zákonnosti"; zás. 16 - vymezit přesně účel a rozsah informací uchovávaných v archivech a způsob jejich použití); V. Exner (zás. 3 - doplnit "vztahuje se na objekty, které jsou označeny a opatřeny výstražnými nápisy"); Zd. Trojan; J. Pavela (zás. 3 odst. 1. - doplnit o oprávnění k výzvě opuštění prostoru); J. Ortman (zás. 7 - nahradit v odst. 1 slovo "soudce" slovem "soudu");
J. Drápela (zás. 13 - druhý odstavec vypustit; první odstavec doplnit o slova "které dobrovolně poskytují služby BIS při plnění jejích úkolů").
Výbor přijal usnesení č. 110 (hlasování: 9 - 0 - 0).
K bodu 6/
Zástupce ministerstva vnitra JUDr. V. Henych uvedl: dosud platná právní úprava má řadu překonaných ustanovení a v případě novely by bylo nutno novelizovat více než 50 % ustanovení. Z těchto důvodů je předložen nový zákon, jenž nově upravuje: neslučitelnost funkcí; upřesnění volebních komisí, volební kampaně, zánik mandátu a způsob přezkoumávání. Předloha souvisí se zákonem o volbách do Parlamentu a umožní volit i v malých obcích.
Zpravodaj výboru J. Pavela: základní filozofie zákona není příliš odlišná od platného zákona. Doporučil výboru upustit od všeobecné rozpravy a přikročit ihned k projednávání podle jednotlivých paragrafů.
V rozpravě vystoupili poslanci:
V. Exner (není současně projednáván zákon o volbách do Parlamentu, navrhl proto po projednání přerušit tento bod s tím, aby byl dokončen po předložení ostat. částí).
Hlasování o přerušení projednávání tohoto bodu: 6 - 0 - 1.
Podrobná rozprava:
V. Exner (část první, oddíl 1 - § 6, odst. 2: vypustit písm. b) /1-5-3 ne/ a písm. c) /2-2-5 ne/;
odd. 1 - § 7 odst. 1: nahradit "c) a f)" spojením "b), c), e) a f)" /2-0-6 ne/;
odd. 3 - § 11: doplnit lhůtu;
odd. 5 - § 25 odst. 3: vypustit /2-4-2 ne/;
odd. 5 - § 26 odst. 2: na konci první věty doplnit slova "zvýšení o 1/3" /1-2-4 ne/;
§ 32 odst. 1: číslici 10 nahradit číslicí "23" /1-1-5 ne/;
odd. 8 - § 55 odst. 2: bod 2 převést do odst. 1 jako písm. d) /1-1-6 ne/ a v odst. 3 upravit konec věty "kdy to na návrh přednosty okresního úřadu vysloví soud" /3-1-4 ne/;
odd. 8 - § 57 odst. 2: nahradit lhůtu 6 měsíců "3 měsíce" /2-4-2 ne/;
odd. 9 - část druhá: doplnit o.s.ř.;
reag. Henych: bude doplněno;
část čtvrtá: vypustit b. 2 /5-3-1 ano/;
část čtvrtá: b. 3 vypustit /6-0-3 ano/;
část pátá: celou vypustit /6-0-2 ano/);
Zd. Trojan (odd. 1 - § 3 odst. 4: třetí řádek nahradit "až" slovem "už" /všichni ano/;
odd. 1 - § 6 odst.1: za slov. spojení "trvalý pobyt" připojit "v den voleb a konají-li se" /4-0-5 ne/;
oddíl 2 - § 9 odst. 2: číslovku "10" nahradit "15" /8-0-0 ano/;
odd. 4 - § 12: ÚVK bude permanentní? reag. Henych: jedna ÚVK pro všechny volby na 4 roky;
§ 24 odst. 4. vypustit "sdruž. pol. stran a nezávisl. kandidátů" /2-3-2 ne/);
L. Body (odd. 1 - § 7 odst. 1: poslední věta problematická);
J. Pavela (odd. 5 - § 24: proč jako volební strana sdružení nezávislých kandidátů;
§ 32 odst. 1: číslici "10" nahradit "15" /4-0-3 ano/;
odd. 8 - § 45 odst. 1: v poslední větě vypustit "dvěma" a za slovo "třemi" vložit slovo "pěti" a vložit "vždy následným lichým číslem" /6-0-2 ano/;
část druhá: snížit dolní hranici počtu členů;
horní hranici ponechat podle dosavad. § 28);
V. Trojan (odd. 5 - § 24 odst. 1: vypustit "Sdružení nezávislých kandidátů" a promítnout to do celého zákona /5-4-0 ano/;
odd. 5 - § 25: zvýšit výrazně počty podpisů v příloze /5-2-1 ano/);
H. Orgoníková ("Sdružení nezávislých kandidátů" zachovat);
Z. Stodůlka (část šestá: doplnit odměnu pro členy okresní komise /3-0-5 ne/.
Jednání přerušeno - v návaznosti na odkazy na zákon o volbách do Poslanecké sněmovny a do Senátu Parlamentu ČR v § 8, 10, 11, 12 a k projednání přílohy.
Schválené pozměňovací návrhy:
- oddíl 1 - § 3 odst. 4: třetí řádek nahradit "až" slovem "už" /všichni ano/;
- odd. 2 - § 9 odst. 2: číslovku "10" nahradit "15" /8-0-0 ano/;
- odd. 5 - § 24 odst. 1: vypustit "Sdružení nezávislých kandidátů" a promítnout to do celého zákona /5-4-0 ano/;
- odd. 5 - § 25: zvýšit výrazně počty podpisů v příloze /5-2-1 ano/;
- § 32 odst. 1: číslici "10" nahradit "15" /4-0-3 ano/;
- odd. 8 - § 45 odst. 1: v poslední větě vypustit "dvěma" a za slovo "třemi" vložit slovo "pěti" a vložit "vždy následným lichým číslem" /6-0-2 ano/;
- část čtvrtá: vypustit b. 2 /5-3-1 ano/;
- část čtvrtá: b. 3 vypustit /6-0-3 ano/;
- část pátá: celou vypustit /6-0-2 ano/.
K bodu 7/
- Komise výboru pro rodinu: další návrhy na doplnění komise (posl. Hubová: p. Gjuričovou; posl. Ortman: posl. Lagovou a Váchalovou;
písemné návrhy: p. Dluhošová, prac. Kanceláře prezidenta republiky; Dr. Stuchlíková, tajemnice klubu KSČM) - výbor doporučil propojit doplnění komise s výborem pro sociální politiku a zdravotnictví a zařadit jako samostatný bod na příští schůzi VPLPN.
Posl. Hubová: komisi zřejmě svolá na 14. 4. odpoledne.
- Podání předsedy Rady Poláků v ČR - žádost o projednání otázky finančních dotací. Rozprava poslanců: L. Body (ke snížení dotací došlo u všech spolků; oblast kultury - sdružení peníze obdržely); Zd. Trojan (doporučit předsedovi odpovědět dopisem, že VPLPN nebude zasahovat do pravomoci výkonné moci při přidělování dotací); J. Pavela (polský národnostní tisk často rozdmýchává národnostní třenice - viz Zrod č. 1; navrhl, že při osobní návštěvě Karviné podání s Radou Poláků projedná); Z. Stodůlka (potvrdil názor posl. Pavely; doporučil zrušit komisi výboru pro národnosti); V. Trojan, L. Body, J. Ortman (podpořili písemně odpovědět: VPLPN nemá kompetenci zasahovat výkonné moci do rozdělování dotací).
- Podání "Oni byli první" - ministr I. Němec odpověděl na žádost výboru o stanovisko vlády k tomuto podání.
VPLPN se ztotožnil se stanoviskem vlády (hlasování. 8 - 0 - 3).
- Konference o ombudsmanovi v Lisabonu 16. - 17. 6. 1994 - VPLPN doporučil účast svého zástupce posl. Zdeňka Trojana.
- Seminář k ombudsmanovi - výbor se shodl, že seminář bude jednodenní (pravděpodobně 25. 5. 1994); přizvat prezidenta republiky a hosty ze zahraničí.
- Žádost MZV - nóta OSN - dotazník k uplatňování lidských práv a jejich ohrožení (lhůta do konce května) - připraví skupina poslanců: posl. Zd. Trojan, J. Pavela.
- Hnutí Duha - setkání k problému Libkovic: předseda výboru pověřen vyřízením.
Ing. Jiří Drápela, v.r. |
Ing. Josef Pavela, v.r. |
tajemník-ověřovatel výboru |
předseda výboru |