Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1994
1. volební období
ZÁPIS
z 32. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané
dne 11. - 12. 5. 1994
Přítomni: 11. 5. - 12. 5. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.
Omluveni: 11. 5. - posl. Z. Stodůlka.
12. 5. - posl. Z. Stodůlka.
Hosté: viz prezenční listina
PROGRAM:
1/ Stanovisko k nutnosti novely zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním
2/ Problematika repatriace etnických Čechů z hlediska udělování státního občanství
3/ Vládní návrh zákona o volbách do Poslanecké sněmovny a do Senátu Parlamentu České republiky (tisk 916)
Současně bude projednán prac. materiál - návrh skupiny posl. P. Hirš a dalších o volbách do Senátu Parlamentu ČR
(dle usnesení org. výboru č. 295)
4/ Návrh zásad zákona o ochraně dětí a mládeže a o jejich podpoře, předložené posl. M. Chudobou a dalšími (tisk 903)
5/ Koncepce práce komise VPLPN pro rodinu (pro ochranu práv dětí a žen)
6/ Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 4. do 30. 4. 1994
7/ Sdělení předsedy
Účast zástupce výboru na semináři k lidským právům - Kanada
8/ Náměty a připomínky poslanců
Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. J. Pavela, návrh programu byl schválen. Návrhová komise určena: posl. M. Hubová, J. Pavela, Zd. Trojan.
K bodu 1/
Předseda výboru J. Pavela seznámil poslance se stanoviskem legislativního odboru Kanceláře PS PČR, které si VPLPN vyžádal.
Poté přednesl tento návrh usnesení: "V souvislosti s přípravou jednacího řádu není třeba novelizovat zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Ortman (návrh jednacího řádu nevyvolává nutnost novely petičního zákona; problém - lhůta 30 dnů; doporučil usnesením VPLPN požádat Úřad pro legisl. a veřejnou správu o stanovisko k nutnosti novely zákona č. 85/1990 Sb. s tím, že se k věci vrátí v souvislosti se zákonem o "O" a poté, co bude mít stanovisko Úřadu pro legislativu); P. Buzková (podpořila návrh usnesení); V. Exner (novelou řešit nesoulad mezi LZPS a zák. č. 85/1990 Sb.; doplnit mezi petice i "protesty"; z hlediska širšího by byla novela důvodná); Zd. Trojan (podpořil návrh J. Pavely; doporučil vrátit se k novele petič. zákona v souvislosti se zákonem o "O").
Výbor přijal usnesení č. 116 (hlasování: 9 - 0 - 1).
K bodu 2/
Předseda výboru J. Pavela již o problematice repatriace etnických Čechů jednal s předsedou PS M. Uhdem a předsedou ZAV J. Paynem. J. Payne uvedl, že návrh na řešení tohoto problému má. Vzhledem k tomu, že je nyní v zahraničí, doporučil J. Pavela přerušit projednávání tohoto bodu a přizvat na schůzi VPLPN, kde tento bod bude znovu zařazen, J. Payna.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Ortman (doporučil, aby tříčlenná skupina členů VPLPN - nebo celý výbor - navštívila okr. Česká Lípa a místa, kde Volyňští Češi žijí; dále, aby VPLPN požádal vládu o návrh řešení problemtiky Volyňských Čechů; nyní přerušit a uskutečnit výjezd za účasti zástupců min. vnitra); J. Pavela (nutno přijmout i opatření, která umožní podnikat těmto lidem a požádat vládu o návrh řešení tohoto problému); V. Trojan (přerušit projednávání a požádat J. Payna o přednesení jeho řešení); V. Exner (při projednávání mat. o migraci VPLPN již požádal MV a další resorty, aby sdělili, jaká opatření k umožnění včlenění Volyňských Čechů do společnosti přijali; projednat návrh J. Payna); L. Body (doporučil výjezd. zasedání VPLPN v této oblasti); Zd. Trojan (podpořil posl. Bodyho); P. Buzková (vládu požádat obecně o hledání způsobu řešení problému).
Výbor projednávání tohoto bodu přerušil (hlasování: 11 - 0 - 0) a přijal usnesení č. 117.
K bodu 3/
Zástupce ministerstva vnitra nám. Ing. V. Zeman: návrh řeší komplexně volby do Poslanecké sněmovny (je v podstatě shodný s dosavadní práv. úpravou) i do Senátu. Má souvztažnost i s návrhem zák. o komunálních volbách.
Zpravodaj výboru J. Pavela: předloha zákona o volbách do PS - změna oproti platné zák. úpravě: % zvýšení pro koalice a kauce pro politické strany; poukázal na rozpor, že v § 59 se hovoří o 27 % rozdílu, avšak důvodová zpráva uvádí, že volební obvody se nekryjí s okresy. V návrhu projednaném vládou se uvádělo 15 %, avšak usnesení vlády k § 59 nehovoří - žádal vysvětlení.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Ortman (přednesl procedurální návrh: přerušit projednávání, neboť předloha otřásá polit. stabilitou a doporučit PS, aby spojila projednávání této předlohy s projednáváním vl. návrhu úst. zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků; dále doporučit garančnímu ÚPV, aby do vl. návrhu zákona o volbách do zastupitelstev v obcích zapracovali ta ustanovení, která mají být společná pro všechny volby); V. Exner; Zd. Trojan (vytypovat ustanovení, která bude třeba přenést).
Výbor přijal usnesení č. 118 (hlasování: 9 - 0 - 1).
K bodu 4/
Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů zásad zákona o ochraně dětí a mládeže M. Chudoba: účelem je vytvořit právní normu, od které by se odvinul systém péče o děti a mládež, protože mládež je specifickou skupinou, která by měla mít samostatný zákon (nesouhlasil v tomto se stanoviskem vlády). Předlohu považují za realizaci Úmluvy o právech dítěte v České republice.
Zpravodajka výboru M. Hubová: předloha jde v některých ustanoveních nad rámec Úmluvy. Za optimální považovala inventarizaci stávajících právních norem z hlediska Úmluvy, nikoliv samostatný zákon. Některé zásady mají pouze deklaratorní charakter, nerespektuje se zužování role státu a přechod k tržní ekonomice a nekoresponduje s vytvářením vyšších územ. samosprávných celků. Nebere v úvahu již existující zákony. Jediný přínos shledala v zavedení funkce zmocněnce.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Ortman (obecnost zásad je nutná; účinnost zákona stanovit k 1. 1. 1995);
V. Exner (souhlasil s předlohou, pokusit se o začlenění jednotlivých ustanovení z jiných zákonů do tohoto zákona; do části 6. - doplnit podporu pro občan. sdružení zabývající se problematikou dětí a mládeže; část 4. - provést úpravu,
z níž by vyplývala vazba na všeobecné úřady státní správy; část 5. zás. 13 - za slovo "duševním" vložit "nebo fyzickým"; část 6. zás. 22 - za slovo "právní" doplnit "ekonomické"); J. Drápela (uvítal institut zmocněnců; s návrhem souhlasil); L. Body (zákon je potřebný); M. Hubová (motivaci předkladatelů - najít vše v jednom dokumentu - ocenila; neřešit však právní úpravou, ale kupř. brožurou).
Výbor přijal usnesení č. 119 (hlasování: 8 - 0 - 3).
K bodu 5/
Předsedkyně komise VPLPN pro rodinu (pro ochranu práv dětí a žen) M. Hubová předloženou Koncepci práce komise uvedla a vyzvala členy výboru k diskusi o tomto návrhu.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Ortman (nedojde ke střetu v kompetencích s komisí VPLPN pro lidská práva?; výstupy jsou příliš obecné, sekce?; finanční zabezpečení komise lze v souladu s jednacím řádem; komise by měla být PS; přepracovat bod 3. a 4. materiálu); M. Hubová (pro práci sekcí budou využity stávající skupiny odborníků; tato komise by měla vytvořit předstupeň pro zřízení komise PS); L. Body (vhodnější by byla komise jako parlamentní orgán); P. Buzková (komise pro LP nemusí kolidovat s prací komise pro rodinu, mohou pracovat vedle sebe; komise pro LP spíše otázkou rovného postavení žen v zaměstnání, komise pro rodinu postavení ženy v rodině); V. Exner (vrátit se k návrhu koncepce - doporučil vypustit bod 4a)); Zd. Trojan (v názvu komise se objevilo i co VPLPN neschválil při zřízení komise "pro ochranu dětí a žen"; doplní se komise o další poslance?; koordinovat s projektem Rady vlády pro Rok rodiny; usnesením vzít návrh koncepce na vědomí a doporučit, aby komise zahájila činnost a vycházela z koncepce a připomínek, které zazněly); J. Pavela (komisi nevázat pouze na Rok rodiny a Radu k tomu zřízenou; návrh koncepce doporučil schválit - informovat poté VVKMT a VSPZ).
Výbor přijal usnesení č. 119/A.
K bodu 6/
Ke zprávě o peticích došlých Parlamentu PS vystoupil posl. V. Exner: vyřizování petic není věnována dostatečná pozornost, dokládá to 72 % nárůst nevyřízených petic ve lhůtě za měsíc duben.
J. Pavela: přehled nevyřízených peticí bude každý měsíc, což pomůže k urychlenému vyřizování.
Výbor vzal zprávu na vědomí - usnesení č. 120 (hlasování: 9 - 0 - 1).
K bodu 7/
- Příprava semináře k úloze ombudsmana v evropských zemích probíhá - výbor vyslovil souhlas, aby jako podkladový materiál pro seminář sloužil návrh zásad zákona o veřejném ochránci práv komise výboru;
- cesta poslanců PS do uprchlických táborů v SRN - za VPLPN J. Pavela;
- dopis min. vnitra J. Rumla k interetnickým konfliktům na území ČR
(k usn. VPLPN č. 96) - výbor projedná na některé z dalších schůzí;
- komise ZAV pro styky s krajany - za VPLPN posl. L. Body, J. Drápela, Zd. Trojan;
- návrh předsedy J. Pavely, že VPLPN bude 1x za 5 týdnů zvát na své schůze zástupce národnostních org.:
Rozprava:
J. Ortman (návrh podpořil, zrušit komisi pro národnosti u výboru);
J. Pavela (zrušení komise otevřít za přítomnosti předsedy komise Z. Stodůlky; na návrh posl. Bodyho - lze zvát na základě zkušeností z Rady pro národnosti);
L. Body (komise pro národnosti pracovat dále; pozvat na schůzi výboru zástupce těch, kteří se ozývají);
V. Trojan (tímto zabývat v komisi; výbor, až co komise doporučí; projednat otázku komise za účasti předsedy Z. Stodůlky);
V. Exner (souhlas s projednáváním na výboru, stanovit však postup a přípravu provést na komisi pro národnosti);
J. Machalík (řešit za účasti předsedy komise);
H. Orgoníková (řešit za účasti předsedy komise).
Výbor svým hlasováním (9 - 0 - 3) rozhodl projednat otázku komise pro národnosti za účasti předsedy J. Stodůlky.
- zpráva sekce pro lidská práva při Helsinském občanském shromáždění v ČR o dopadu zákona č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství v ČR;
- seminář v Kanadě k otázce lidských práv ve dnech 10. - 29. 7. 1994 - za VPLPN jmenován posl. V. Exner (hlasování: 7 - 1 - 1 /1 nehlasoval/);
- posl. J. Drápela přečetl návrh odpovědi na dopis Helsinskému výboru k porušování lidských práv v Turecku (hlasování o souhlasu: 11 - 0 - 0).
Ing. Jiří Drápela, v.r. |
Ing. Josef Pavela, v.r. |
tajemník-ověřovatel výboru |
předseda výboru |