Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

1. volební období

ZÁPIS

z 33. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané

dne 18. - 19. 5. 1994

 

Přítomni: 18. 5. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Vlček.

19. 5. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Trojan, Z. Vlček.

Omluveni: 18. 5. - posl. J. Machalík, Z. Trojan.

19. 5. - posl. J. Machalík, Z. Stodůlka, V. Trojan.

Hosté: viz prezenční listina

 

PROGRAM:

1/ Sdělení předsedy

(Písemná informace min. Rumla, čj. OŘ-530/20-A-94, k interetnickým konfliktům na území České republiky - k usn. VPLPN č. 96)

2/ Zpráva vlády o bezpečnostní situaci v ČR v roce 1993 (tisk 959)

3/ Vládní návrh zásad ústavního zákona o působnosti vyšších územních samosprávných celků (tisk 968)

4/ Návrh posl. P. Tollnera a dalších na vydání zákona o státních vyznamenáních České republiky (tisk 307A)

5/ Státní závěrečný účet za r. 1993 (Kapitola Úřad vlády ČR)

6/ Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 1993 (tisk 936)

Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. J. Pavela. Návrh programu byl schválen, návrhová komise ve složení: posl. V. Trojan, Z. Stodůlka, H. Orgoníková.

 

K bodu 1/

- Obvodní konference při příležitosti otevření Poradny na ochranu sociálně ohrožených dětí pro Prahu 10 - za VPLPN se zúčastní posl. Hubová;

- dopis Českého svazu žen z 12. 5. 1994 reagující na ustavení komise pro rodinu - předán posl. Buzkové a posl. Hubové;

- výjezdní zasedání VPLPN v Ralsku se uskuteční 23. 6. 1994;

- posl. Pavela informoval o návštěvě poslanců, jíž se zúčastnil dne 17. 5. v uprchlickém táboře v Červeném Újezdě, Předlicích, Doksech a Stráži pod Ralskem.

 

K bodu 2/

Zástupce předkladatele náměstek MV M. Fendrych uvedl: jedná se o meziresortní zprávu, nejen činnost Policie, ale i navazujících orgánů. Jsou pojmenována rizika, a to i z hlediska vnímání občany. Přílohy jsou vypracovány na základě požadavku branného a bezpečnostního výboru.

Zpravodaj výboru posl. Z. Stodůlka: materiál je zpracován globálně, poukázal na některé chyby právní, za věcnou chybu považoval odvolávání se na materiál o prevenci kriminality.

V rozpravě vystoupili poslanci:

J. Pavela (doporučil vzít zprávu na vědomí); V. Exner (porovnání je v krátkodobém horizontu, sledovat dlouhodobě; doporučil návrh usnesení pro PS: konstatovat stále nepříznivý trend v bezpeč. situaci a kriminalitě, nedostatečnou účinnost přijímaných opatření a požádat vládu o přijetí souboru účinných opatření v této oblasti- nebylo schváleno); L. Body (není uvedena trestná činnost policistů, oblast praní špinavých peněz, daňové úniky; útoky z rasových důvodů nedostatečně podchyceno - zpráva nepostihuje skutečnost, nebude hlasovat o tom, že bere zprávu na vědomí; uvítal, že bude podána zpráva o činnosti Inspekce MV);

Z. Stodůlka (otázka korupce u státních úředníků).

Výbor přijal usnesení č. 123, jímž vzal předloženou zprávu na vědomí (hlasování: 8 - 0 - 3 /1 posl. nehlasoval/).

 

K bodu 3/

Dopis min. vnitra J. Rumla - čj. OŘ-530/20-A-94 - k interetnickým konflktům na území ČR (odpověď na usn. VPLPN č. 96) - výbor vzal na vědomí usn. č. 124;

 

K bodu 4/

Zástupce předkladatele nám. JUDr. P. Zářecký: jedná se o ústavní zákon, velmi závažný pro ustavení vyšších územ. samosprávných celků a řeší kompetence samosprávných celků nikoliv státní správy. Neopakuje co obsahuje Ústava, zásady odpovídají současnému stavu a z tohoto důvodu budou definitivní přiložené seznamy až v paragrafovaném znění.

Zpravodaj výboru posl. H. Orgoníková: předloha je zhruba z 85 - 90 % shodná s tiskem 968, navíc pouze zásada 7 a 15. Forma ústavního zákona je diskutabilní. Navrhla výboru s předlohou vyslovit souhlas.

V rozpravě vystoupili poslanci:

P. Buzková (doporučila formu ústavního zákona, neboť ho není možno snadno měnit);

J. Ortman (schází ustanovení o financování orgánů; zás. 2 - doplnit jaké orgány a jak jsou vytvářeny; zás. 3 - doplnit funkci a tvorbu rozpočtu vyš. územ. samospráv. celku, vyúčtování hospodaření, příjmy a výdaje rozpočtu);

Z. Stodůlka (podpořil formu ústavního zákona; měl by být formulován obecně, příloha je zbytečně podrobná, přitom schází archivy, zejména bývalé zemské a bývalých KNV; zákonem stanovit veřejně prospěšné zařízení);

V. Exner (vyjmenovat orgány a jejich kompetence; oblast zdravotnictví - seznam převáděných zdravot. zařízení do přílohy, školství, kultura - nic se nebude převádět?; zás. 17 - doplnit o zdravot. zařízení s významem pro VÚSC);

J. Drápela; Z. Vlček (v názvu zákona uvést pojmenování vyšších samosprávných celků); H. Orgoníková (zás. 9, odst. 2 - doplnit za "gymnázia" také "školy s bakalářským studiem"; zás. 10 - doplnit za slovo "dopravy" slova "vodního hospodářství, život. prostředí, památkové péče"; zás. 12 - doplnit

o možnost zřizovat školy s bakalářským studiem).

Výbor přijal usnesení č. 125 (hlasování: 6 - 0 - 2).

 

K bodu 5/

Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů zákona posl. V. Korontáhly stručně charakterizoval předlohu.

Zpravodaj výboru posl. V. Trojan odkázal výbor na stanovisko vlády k této předloze, které návrh zákona zpřesňuje (mimo připomínku č. 4).

V rozpravě vystoupili poslanci:

V. Trojan (připomínky vlády k zásadám vzít na vědomí - § 4, § 5, §8, § 9, § 10, § 12, § 13, § 15/1 - s doporučením, aby se tím zabýval garanční výbor; § 15 odst. 2 a § 16 odst. 2 vypustit; odst. 3 přečíslovat);

Z. Stodůlka (stanovy řádů uvést do souladu se zněním zákona);

J. Pavela (§ 6 - nové znění: "Zřizuje se Pamětní kříž odboje, který se uděluje osobám za aktivní podíl při vzniku samostatného Československého státu v r. 1918, za odpor proti totalitní moci a za utrpěná příkoří v letech 1938 - 1989").

Výbor zapracoval připomínky do usnesení č. 122 (hlasování: 7 - 0 - 1).

 

K bodu 6/

Zástupce Úřadu vlády Dr. Čech: prostředky vyčleněné rozpočtem pokryly nejenom potřeby Úřadu vlády, ale zvládli i likvidaci federální vlády.

Zpravodaj výboru Zd. Trojan: prostředky čerpány racionálně, Úřad vlády dosáhl úspor i vyšších příjmů, než se očekávalo. Doporučil přijmout návrh této kapitoly jako vyhovující.

V rozpravě vystoupili poslanci:

V. Exner (poukázal na systémovou vadu předlohy - některé údaje vztahovány

k původnímu rozpočtu, některé k upravenému - označit v nadpisech a komentář doplnit);

J. Ortman (doplněk žádat nemá smysl, hlasovat po částech).

Výbor požádal, aby Úřad vlády zdokumentoval pohyb na fondu investic a usnesením č. 126 vzal předložený návrh státního závěrečného účtu Úřadu vlády na vědomí (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 7/

Zástupce ministerstva financí Ing. Bidlo: celkový vývoj ekonomické situace lze hodnotit pozitivně; reforma daňového systému byla nastartována a poprvé od r. 1989 se zvýšila produktivita práce, podíl nestátních podniků se také zvýšil. Míra inflace je srovnatelná s r. 1993 a 1992 (20,7 %);

míra nezaměstnanosti relativně velmi nízká - pouze některé okresy horší;

příjmy obyvatelstva vzrostly v r. 1993 rychleji než ceny; průměrná mzda dosáhla 5 940,- Kč. Na dani z přidané hodnoty se nepodařilo vybrat 11 mld Kč, u daně práv. osob zhruba 15 mld Kč. Toto bylo kompenzováno příjmy z cel a příjmy z soc. pojistného (příjmy ze soc. pojištění se zatím nepodařilo oddělit od státního rozpočtu).

Zpravodaj výboru Zd. Trojan: kladně hodnotil hladký průběh přechodu na novou daňovou soustavu. Prostředky na financování vědy byly uvolněny pozdě; oblast dotací občanským sdružením - nesystémové přidělování. Pojistné soc. zab. - tab. 7 a 8 - žádal zdůvodnit rozdíl proti rozpočtu.

V rozpravě vystoupili poslanci:

L. Body (částky na daňový systém považoval za nadhodnocené; žádal vysvětlit b. III a/); V. Exner (obce nemají peníze - otázka přebytků místních rozpočtů; proč se vláda brání oddělení příjmů ze soc. pojištění?); H. Orgoníková (hlasovat o ukončení rozpravy: 6 - 0 - 2).

Výbor vzal na vědomí předložený návrh státní závěrečného účtu (hlasování: 6 - 0 - 1) - usn. č. 127.

 

Ing. Jiří Drápela, v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

tajemník-ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP