Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1994
1. volební období
ZÁPIS
z 35. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané
dne 22. - 23. 6. 1994
Přítomni: 22. 6. - posl. J. Pavela, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.
23. 6. - posl. J. Pavela, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, H. Orgoníková, Z. Trojan, Z. Vlček.
Omluveni: 22. 6. - posl. L. Body, P. Buzková.
23. 6. - posl. L. Body, J. Machalík, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan.
Hosté: viz prezenční listina
PROGRAM:
1/ Vládní návrh zákona o zpravodajských službách České republiky (tisk 1016)
2/ Vládní návrh zákona o Bezpečnostní informační službě (tisk 1015)
3/ Zásady zákona o odškodnění a zmírnění některých křivd způsobených obětem fašistického a nacistického režimu a zločinné sudetoněmecké ideologie, předložené posl. J. Štraitem (tisk 1005)
4/ Sdělení předsedy - způsob projednání tisku 270 A
5/ Problematika repatriace etnických Čechů z hlediska udělování státního občanství (usn. VPLPN č. 117 z 11. 5. 1994) - výjezd do RALSKA
Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. J. Pavela. Návrh programu byl schválen, návrhová komise ve složení: posl. Z. Stodůlka, J. Ortman, Z. Trojan.
K bodu 1/
Předkladatel náměstek MV M. Fendrych uvedl: návrh má dva základní cíle - 1) leg. základ; 2) definovat zpravodajské služby, určit systém. Řízení služeb, úkolování a kontrola vládou. Vztah Parlamentu prostřednictvím ústavních vazeb vůči vládě. 3 složky - MZV, MV, MO. Některá doporučení PS po projednání zásad přijata (BBV), nepřijato doporučení VPLPN na užší vztah služeb k Parlamentu. ÚPV doporučuje rozšířit návrh o parlamentní kontrolu.
Zpravodaj výboru posl. Z. Stodůlka: návrh odpovídá zásadám, projednaným VPLPN - nepřijaty výhrady VPLPN - zejm. pominutí parlamentní kontroly - což považuje za nepřijatelné. Některé další výhrady - kdo bude povolovat sledování osob - dořešeno pouze u BIS. Dořešit koordinaci činností tajných služeb. Doporučil zaujmout stanovisko ohledně parlamentní kontroly, tisk doporučit sněmovně s těmito výhradami.
V rozpravě vystoupili:
M. Fendrych (koordinace řešena v § 5 a § 18); Z. Trojan (vznesl dotaz - § 17, 18, 19 se týkají dvou služeb ze tří - zda budou vydány další zákony k těmto službám); Z. Stodůlka (vzhledem k § 5 možnost zneužití); V. Exner (parlamentní orgán by mohl všechny informace čerpat pouze prostřednictvím vlády - nepřijatelné. Kromě BIS - další zpravodajské služby nebudou mít zákon? Pouze § 17 - 19 tisku. To je nedostatečné. Navrhl přerušení, protože nebyly současně spec. zákony k dalším službám, což je překážkou k projednání tohoto tisku. K § 20 - je vládní nařízení připraveno?); M. Fendrych (nepočítá se s tím, že zahraniční rozvědka bude mít vlastní zákon. Nelze zákonně upravit její působnost a činnost v zahraničí. Proto § 17 pamatuje na Úřad pro zahr. styky a informace. Na policisty takto povolané se vztahuje služební zákon. Vojenské obranné zpravodajství má zvláštní zákon, MO připravuje nový zákon o voj. zpravodajství. K § 5 - jde o nutnou dekonspiraci.
K otázce kontroly - předloha zpracována tak, že kontrolu provádí pouze vláda. Kontrola poslanců např. formou interpelace - nepředpokládá se, že by poslanci měli přístup do živých svazků.); dr. Chaloupka (k § 20 - všude v zahraničí se provádí činnost zpravodajských služeb - na tomto nařízení pracuje MF spolu s MPSV, MZV a MZd); V. Exner (v § 5 se sice hovoří, že informace mají původ v zahraničí - ale nevylučuje získávání informací i v republice. Navrhl rozhodnout koncepčně, zda takto projednávat, když nenavazují, kromě BIS, další zákony); M. Fendrych (vysvětlil, že specifikovat přesně zákonem činnost rozvědky a kontrarozvědky je nemožné; použití zpravodajských metod je nutné); Z. Stodůlka (reminiscence na zák. 40/1974 Sb. - neměli by tam být příslušníci policie, jen výjimečně. Chybou je, že připravena je pouze předloha o BIS a ne pro další služby); V. Exner (zákon nevylučuje, aby tam byli jiní zaměstnanci než policisté. § 18 - dotaz); M. Fendrych (k § 18 - musí být splněny obě podmínky).
Výbor přijal usnesení č. 131 (hlasování: 7 - 1 - 1).
K bodu 2/
Předkladatel S. Devátý, ředitel BIS a p. Fajmon: předloha nahrazuje zákon č. 527/1992 Sb., vychází ze závěrů projednávaných zásad v PS.
Zpravodaj výboru posl. J. Ortman: tato předloha kompletně a dobře zpracována, připomínky vznese v podrobné rozpravě.
V obecné rozpravě nikdo nevystoupil.
V rozpravě podle paragrafovaného znění vystoupili:
Z. Stodůlka (§ 3 - dosavadní text označit jako odst. 1/ a doplnit nový odst. 2/: "V řízení o trest. činech příslušníků má pověřený orgán BIS postavení policejního orgánu."; § 5 - doplnit slova "v případech nutné obrany nebo krajní nouze"; § 8 - doplnit nový odst. 2/: "Použitím zpravodajské techniky není: a/ zachycování, poslech, monitorování a vyhodnocování informací, které jsou šířeny způsobem, jenž k nim umožňuje přístup předem neurčeného okruhu osob, b/ pořizování obrazových nebo zvukových záznamů, pokud jím není zasahováno do základních práv a svobod občanů, c/ používání zabezpečovací a nástrahové techniky, pokud jím není zsahováno do základních práv a svobod občanů, d/ monitorování telekomunikačního, radiokomunikačního a jiného obdobného provozu bez odposlechu jeho obsahu."; § 19 odst. 1c) - doplnit: "pokud ředitel v odůvodněných případech nerozhodne jinak"; § 30 odst. 2 - vypustit: "alespoň stejné úrovně";
§ 33 odst. 1 - slovo "bude" nahradit "může být"; § 35 - nahradit slovo "čtyř" slovem "dvou" a slovo "čtvrtého" slovem "druhého"; § 36 - vypustit "schválených vládou"; § 41 - slovo "čtyř" nahradit slovem "dvou" a slovo "čtvrtého" nahradit slovem "druhého"; § 77 odst. 2 - za slovo "dvou" vložit slova "popřípadě tří" a vypustit slova "spojeného s částí dovolené"; § 77 doplnit nový odst. 3 - "Příslušníkovi vznikne nárok na poskytnutí preventivní rehabilitace podle odst. 1 poprvé v kalendářním roce, ve kterém dovrší 40 let věku."; § 112 se v odst. 1 připojí slova: "služebním poměrem se rozumí služební poměr podle tohoto zákona, služební poměr příslušníka Sboru národní bezpečnosti zařazeného v Úřadu pro ochranu ústavy a demokracie Federálního ministerstva vnitra, ve Federální informační službě Federálního ministerstva vnitra, služební poměr příslušníka Federální bezpečnostní informační služby a příslušníka Bezpečnostní informační služby České republiky."; § 116 se na konec odst. 1 se vypustí slova: "anebo po dobu kratší a dosáhl věku 50 let." a za středník se připojují slova: "dobou služby se rozumí doba trvání služebního poměru v orgánech uvedených v § 112."; § 144 -vypustit, ostatní přečíslovat;) J. Ortman (§ 10 odst. 4 - změnit šest měsíců na čtyři měsíce; § 13 odst. 2 - doplnit: "člena měst. nebo obecního zastupitelstva"; § 19 odst. 1a) - doplnit: "za úmyslný trestný čin").
Výbor přijal usnesení č. 132 (hlasování: 9 - 0 - 0).
K bodu 3/
Předkladatel J. Štrait: Jde o odškodnění od 30. 5. 1938, snaží se postihnout i totálně nasazené. Vydává se anal. o odškodnění osob postižených komunismem, upozornil na zás. č. 11 - zálohové odškodnění. Problémem je kvantifikace - dá se odhadovat - vychází ze 16.000 vězňů. Uvedl, že v zás. č. 3 má být místo "Š" - "§ 3". V odůvodnění - dekret prez. republiky má být uveden rok 1945.
Zpravodaj výboru Z. Trojan: citlivá problematika, návrh spíše jako tlak na vládu, aby věc vyřešila. Mezinárodní aspekt - odškodnění podle dok. o reparacích by mělo poskytnout Německo. 3 kategorie oprávněných osob - vězni, totálně nasazení, pozůstalí. Doporučil, aby projednávání bylo přerušeno do předložení vládního návrhu zásad.
V rozpravě vystoupili poslanci:
J. Pavela, J. Machalík, Z. Stodůlka (schází vymezení, v totál. nasazených jsou i ti, kteří šli do Říše dobrovolně; nejsou zohledněny další skupiny poškozených lidí -Těšínsko, Hlučínsko).
Výbor přijal usnesení č. 133 (hlasování: 6 - 0 - 1).
K bodu 4/
Sdělení předsedy - T 297A (návrh zákona o kolizi veřejného zájmu se zájmem soukromým) přikázán všem výborům k projednání až dne 16. 6. 1994. Výbor proto konstatoval, že z důvodu časové tísně nemůže tisk projednat před 21. schůzí Poslanecké sněmovny a doporučil, aby tisk nebyl zařazen do programu 21. schůze PS.
Výbor přijal usnesení č. 134 (hlasování: 7 - 0 - 1).
K bodu 5/ RALSKO
Poslanci svým hlasováním (7 - 0 - 0) uzavřeli jednání pro tisk.
Úvod provedl starosta p. Eder: 3 základní problémy Volyňských Čechů - občanství, bytová otázka, vytvoření zázemí mimo bytů. Požadavek získání půdy byl uspokojen - zřízena zahrádkářská kolonie.
Otázka státního občanství dosud nevyřešena. Do 31. 12. 1992 bylo snažší občanství získat, nebyli však vyvázáni a nebyla vyřešena otázka majetků, které zanechali na Ukrajině. Zákon č. 40/1993 Sb. je přísnější - starosta a další zastupitelé se pokusili iniciovat novelu zákona o stát. občanství, udělení výjimky těmto občanům bylo však Poslaneckou sněmovnou zamítnuto. Tito občané mají téměř znemožněnu podnikatelskou činnost, záměstnání ve státních úřadech, mají vízovou povinnost, možnost vysokoškolského studia je ztížena a nemají volební právo.
Oblast navštívil i předseda PS M. Uhde. Závěr této návštěvy: "našel zde nesnadné životní podmínky".
V současnosti podle vládního usnesení č. 152 OÚ dostal objekty na drobné podnikání (zhruba 100 pracovních míst). Dále asi 60 rodinných domků + veřejné budovy, zařízení pro podnikatele nedostali.
V Ralsku žije 59 rodin (171 osob), všichni mají zaměstnání - někteří dojíždějí, což bude znamenat zvýšení dotací. Autobusem do Mimoně jezdí 30 dětí do školy (celkem je dětí 60). Od 1. 9. 1995 by v Ralsku měla být otevřena školka a škola. Starobní důchody a mateřské příspěvky jsou stejné jako u českých občanů.
Prodloužení povolení k trvalému pobytu poplatek 1.000,- Kč; výměna je bezplatná. Žádné výjimky, ani pro osoby mladší 15 let, nejsou.
Vzniká mnoho zbytečných problémů, jak pro Volyňské Čechy, ale i pro obecní úřady. Udělení státního občanství by toto řešilo, někteří zde budou žít již 5 let a byli pozváni jako oběti Černobylu a dodnes nejsou našimi stát. občany.
V závěru svého vystoupení vznesl dotaz, zda je možno ve věci státního občanství něco udělat?
V rozpravě vystoupili:
J. Pavela: při přesídlení bylo těmto občanům slíbeno státní občanství na základě tehdy platného liberálního zákona a samozřejmě podání žádosti občanem.
Členové VPLPN při projednávání novely zákona č. 40/1993 Sb. byli pro přijetí výjimky - byli při schůzi PS překvapeni, že návrh neprošel. Předseda PS M. Uhde přislíbil věc projednat s ministrem vnitra J. Rumlem - výjimky vyřizovat podle individuelních žádostí, nikoliv plošně. VPLPN se obrátil na ministra vnitra a vládu se žádostí o sdělení, jak řešit tuto otázku; Zd. Trojan, J. Drápela, V. Exner, H. Orgoníková, P. Buzková (otázku stát. občanství lze řešit pouze změnou zákona); Zd. Vlček.
Dr. Goluškinová (MV): uvažovali o otevření možnosti výjimky, ale byla by z toho lavina, kupř. osoby z Balkánu. K výši poplatků uvedla: z rozhodnutí ministerstva financí může být na jednu listinu prominuto 4.500,- Kč, tedy za udělení stát. občanství zaplatí celá rodina 500,- Kč.
Výbor přerušil projednávání bodu 5/.
Ing. Jiří Drápela, v.r. |
Ing. Josef Pavela, v.r. |
tajemník-ověřovatel výboru |
předseda výboru |