Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

1. volební období

 

ZÁPIS

z 39. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané

dne 12. - 13. 10. 1994

 

Přítomni: 12. 10. - posl. J. Pavela, L. Body, J. Drápela, V. Exner, J. Machalík, H. Orgoníková, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.

13. 10. - posl. J. Pavela, L. Body, J. Drápela, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan.

Omluveni: 12. 10. - posl. P. Buzková, M. Hubová, J. Ortman.

13. 10. - posl. P. Buzková, V. Exner, M. Hubová, Z. Vlček.

Hosté: viz prezenční listina.

 

PROGRAM:

1/ Návrh posl. J. Kasala a dalších na vydání zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny (tisk 966) - pokračování projednávání

2/ Zpráva o peticích došlých Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky za období od 1. 9. do 30. 9. 1994

3/ Zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, předložené posl. V. Řezáčem (tisk 1071)

4/ Informace o jednání Rady pro národnosti

5/ Informace o situaci v oblasti migrace na území České republiky (tisk 1145)

6/ Informace ministerstva vnitra o opatřeních přijatých k eliminaci rizika plynoucího z konfliktů s interetnickým kontextem

7/ Vládní návrh zákona o poskytnutí jednorázové peněžní částky některým obětem nacistické perzekuce (tisk 1148)

8/ Sdělení předsedy

Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. J. Pavela. Návrh programu byl schválen. Návrhová komise byla určena ve složení: posl. V. Trojan, L. Body, Zd. Trojan.

 

K bodu 1/

Předseda výboru uvedl, že se jedná o pokračování projednávání návrhu zákona o jednacím řádu, ke kterému již VPLPN přijal usnesení č. 128 v červnu t.r. Nyní by se výbor měl zabývat materiálem ÚPV, jenž vzešel z jednání tohoto výboru.

Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů zákona posl. A. Röschová uvedla, že výstup z jednání ústavně právního výboru je po projednání problematických ustanovení, příp. alternativ.

Zpravodaj výboru posl. V. Trojan vznesl otázku, k čemu všemu se výbor má vyjadřovat. Připomínky měl k § 15/1 - vypustit c) a § 52/1 písm. e) - jak je ošetřeno, aby se zabránilo zneužívání interpelací; v § 110 - bylo by možno upravit ústní podávání interpelací?

Rozprava:

J. Machalík (§ 111 - doplnit o ustanovení, že PS bez náhradního termínu neprojedná odpověď na interpelaci, není-li poslanec bez řádné omluvy přítomen ve sněmovně); V. Exner; V. Trojan (str. 61, § 79/4 - vypustit, neboť jde o diskriminaci klubu vlád. stran); L. Body; Z. Vlček; H. Orgoníková.

Výbor přijal usnesení č. 145, který je dodatkem k předchozímu usnesení VPLPN č. 128 z 15. 6. 1994.

 

K bodu 2/

Předseda výboru uvedl Zprávu o peticích došlých PČR za období od 1. 9. 1994 do 30. 9. 1994 s tím, že došly 2 nové petice č. 650 (Hnutí občanské solidarity a tolerance - poukázání na závěr semináře pořádaného KBSE a RE ve Varšavě k zák. o stát. občanství) a č. 651 (ve věci reklamy na alkohol a zdraví škodlivé výrobky - p. Ing. V. Drbohlav).

Posl. L. Body doporučil uvedené dvě petice postoupit vládě a klubům na vědomí (VPLPN vyslovil souhlas a pověřil předsedu, aby osobním dopisem informaci zajistil).

Výbor přijal usnesení č. 146 (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 3/

Předkladatel posl. V. Řezáč - předloha je příspěvkem ke stabilizaci právního řádu (lhůta 5 let - za 1. republiky platila lhůta 3 roky). Existuje nebezpečí, že budou Ústavnímu soudu předkládány opakovaně návrhy zpochybňující např. dekrety prezidenta republiky z doby německé okupace a těsně po ní. Ústavně právní výbor k předloze vznesl námitku, zda by nemělo jít o ústavní zákon, protože nepřímo omezuje pravomoc Ústavního soudu, návrh však má omezit práva navrhovatele.

Zpravodaj výboru posl. J. Machalík doporučil výboru vyslovit souhlas se zásadami, neboť jde o zachování kontinuity.

Rozprava:

L. Body; V. Exner (bylo uvažováno stanovení klouzavé hranice - např. 45 let vztažených k okamžiku rozhodování Ústavního soudu?); Zd. Trojan.

Výbor přijal usnesení č. 147, jímž vyslovil s návrhem zásad souhlas (hlasování: 7 - 0 - 1).

 

K bodu 4/

Výbor přeložil bod "Informace o jednání Rady pro národnosti" na svou další schůzi.

 

K bodu 5/

Zástupce ministerstva vnitra nám. M. Fendrych dodal písemnou aktualizaci předloženého materiálu. Uvedl, že 15. 8. 1994 bylo vedeno jednání s ministrem vnitra Slovenské republiky o slovenských občanech v České republice a českých občanech ve Slovenské republice - bylo upuštěno od vybírání správních poplatků, pokud byli ke dni vzniku státu trvale hlášeni. Poslanecký návrh novely zákona o pobytu cizinců uvítal - probíhají jednání k jejímu naplnění. Do konce tohoto roku by měla být podepsána smlouva se SRN, dále dohoda o přebírání migrantů a o malém pohraničním styku. Měla by být podepsána i dohoda o finančí pomoci a o řešení ilegální migrace a dohoda o odbavování. Základní readmisní dohoda je připravena k podpisu, je však problém počítání lhůt - měla by být provázena dopisem, který by garantoval, že tím nebudou řešeny "staré případy". Dále je připravena readmisní dohoda s Maďarskem, jedná se se Slovinskem a Ukrajinou.

Proběhlo 2. zasedání "Budapešťské pracovní skupiny" 1. - 2. 9. v Jílovišti, kde se účastnilo 30 států, 10 mezinárodních org. Připravuje se 3. zasedání v Záhřebu na r. 1995. Byl vytvářen tlak na zrušení této skupiny, která je - na rozdíl od Schengenské a EU - otevřená.

Zpravodaj výboru posl. Z. Trojan: zpráva je skutečnou informací o migraci, bylo by zajímavé srovnat s minulostí. Vláda se soustřeďuje zejména na represivní opatření, přitom dosud nestanovila tzv. absorbční kapacitu. Schází východiska, doporučení, hodnocení konkrétních opatření. Postrádal snahu směřovat ke zdrojům migrace, o což se snaží např. RE. Snaží se vláda reflektovat doporučení Rady Evropy? Uvedené tvrzení ve zprávě, že ČR se stává imigrační zemí, se mu jevilo odvážné. Vznesl názor, že je podivné členění v zákonu o pobytu cizinců na lepší a horší státy a dotázal se, jak je definován nelegální migrant.

Rozprava:

L. Body (jedná se o informaci, jak ministerstvo vnitra v této oblasti postupuje; vyslovil názor, že příliš velká migrace není pro ČR prospěšná); J. Pavela;

Z. Stodůlka (vznesl dotaz, jsme-li členy nějaké mezinár. org.)

Reag. nám. Fendrych: v situaci, která dnes je, se MV musí orientovat na represi, za vízovou oblast ručí ministerstvo zahraničních věcí; MV vyvíjí také aktivity v oblasti repatriace Kazašských Čechů - hledá se rovnováha mezi represí a humanitárním přístupem. Absorpční kapacitu bude možné stanovit až v souvislosti s novým zákonem o pobytu cizinců a zákonem o zaměstnávání cizinců. Zatím vychází z řešení, které MV nabídlo v předcházející zprávě o migraci a jež VPLPN přijal. Spolupracuje se s mezinárodní organizací pro migraci, k členství byli vyzváni, z důvodu nedostatku finanč. prostředků bylo odmítnuto. Závěr MV, že se stáváme imigrační zemí vzešel vzhledem k počtu lidí žádajících o dlouhodobý či trvalý pobyt v ČR. Česká republiky je signatářem Ženevského protokolu.

Členové výboru svým hlasováním (7 - 0 - 0) vzali informaci na vědomí

- usn. č. 149.

 

K bodu 6/

Náměstek ministra vnitra M. Fendrych uvedl, že předložená Informace navazuje na usnesení VPLPN z února 1994. V současnosti se daří intenzita těchto velmi závažných konfliktů snižovat, řeší se na základě platné legislativy. Další informace budou zařazeny do zprávy o bezpečnostní situaci v průběhu března - dubna 1995.

Zpravodaj výboru posl. J. Pavela poukázal na skutečnost, že stoupající trend trest. činů s rasovým podtextem je zarážející a dotázal se, zda je možné, že je to důsledkem přísnějšího postupu policistů? Vzhledem k tomu, že je zřejmé, že poklesl počet Romů, kteří vyprovokovali tr. čin, je nutno přísněji postihovat extr. rasistické skupiny. Navrhl výboru vzít informaci na vědomí.

Rozprava:

Zd. Trojan (je policii a zast. jasné, co to je tr. čin s rasovým podtextem?; výsledek vyšetřování rasistické demonstrace v Hradci Králové nebyl zveřejněn? doporučil rozvíjet spolupráci s nevládními organizacemi); L. Body (informace kvalitně zpracována; soudy nedostatečně zjišťují rasovou motivaci u souzených trestných činů - např. ublížení na těle); Z. Stodůlka (napadení Romů - netrestaných - existují; usnesením požádat MS o sdělení výsledků trestních stíhání činů s rasovým podtextem, které jsou uvedeny v předložené informaci MV); J. Machalík (předloha dobře zpracována, výbor by však měl požádat MPSV a MŠk o informaci, jak se jejich resorty podílejí na prevenci konfliktů s interetnickým kontextem).

Výbor přijal usnesení č. 149 (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 7/

Ministr spravedlnosti JUDr. J. Novák: při přípravě a projednávání tisku vznikla otázka, zda odškodnit i sirotky - návrh je pouze humanitárním gestem, proto se domníval, že to není nutné. Česká vláda bude pokračovat v jednání o odškodnění sirotků s německou stranou, proto není nutno rozšiřovat.

Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan: předloha je projevem dobré vůle, nikoliv odškodněním za nacistickou persekuci, neboť to musí vláda vyřešit na mezinárodní úrovni. Zákon je potřebný, nesmí však svázat ruce vládě v dalších jednáních.

Rozprava:

J. Ortman (§ 2 - měl by upravit postavení postižených občanů, nevázat pouze na vdovy a vdovce; navrhl, aby měli nárok i sirotci); Z. Stodůlka (odškodnění řešil zákon č. 255/1946 Sb. - tuto předlohu lze považovat za humanitární gesto, ne však jako poslední); J. Drápela (§ 1 - doplnit "a sirotci"); Zd. Trojan (§ 1 - na konec doplnit "a mají trvalý pobyt na jejím území nebo území Slovenské republiky);

H. Orgoníková (§ 3, § 4 a § 6 - přípomínky dodala písemně).

Výbor přijal usnesení č. 150 (hlasování: 6 - 0 - 1).

 

K bodu 8/

- Na dny 6. - 11. 11. 1994 je předjednáno výjezdní zasedání VPLPN v Holandsku a Dánsku. Holandský "O" potvrdil na 7. 11., parlament v Haagu 8. 11; 9. 11. - středa - přejezd do Dánska, program v Dánsku dojednává náš zastupitelský úřad - pravděpodobně 10. 11. - "O"; 11. 11. parlament.

Problém: předvolební kampaň pro komunální volby - jaké je stanovisko výboru? (výbor se hlasováním vyslovil pro uskutečnění cesty v uvedeném termínu);

- 7. - 8. 12. v Drážďanech se uskuteční "Východo-západní fórum k otázkám rovnoprávnosti v Evropě". Zahraniční výbor požádal VPLPN o navrhnutí 2 poslankyň - předseda předběžně doporučil posl. Hubovou a Orgoníkovou

- VPLPN vyslovil souhlas.

- v sekretariátu výboru jsou k nahlédnutí podání občanů, jimž tajemnice odpověděla, že se s nimi poslanci seznámí - zvlášť upozornil na podání p. Ročka z 20. 9. 1994 ve věci privatizace ÚBOKu; oznámení o zahájení činnosti Nadace pro studium mezinárodních vztahů z 12. 9. 1994 a podání M. Marečka z 16. 9. 1994 ke sledování občanů audiovizuální technikou;

- VPLPN dostal ke zvážení, zda podá generálnímu sekretariátu Rady Evropy návrh kandidáta na udělení "Evropské ceny lidských práv" - materiál je k nahlédnutí u tajemnice výboru.

 

Ing. Jiří Drápela, v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

tajemník-ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP