Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

1. volební období

 

ZÁPIS

z 40. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané

dne 19. - 20. 10. 1994

 

Přítomni: 19. 10. - posl. J. Pavela, L. Body, J. Drápela, V. Exner, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Vlček.

20. 10. - posl. J. Pavela, L. Body, J. Drápela, V. Exner, J. Machalík, J. Ortman, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.

Omluveni: 19. 10. - posl. P. Buzková, M. Hubová, Z. Trojan.

20. 10. - posl. P. Buzková, M. Hubová, H. Orgoníková, Z. Stodůlka.

Hosté: viz prezenční listina.

 

PROGRAM:

1/ Sdělení předsedy

2/ Návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňují zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, předložený posl. S. Grossem a dalšími (T 1161)

3/ Návrh posl. P. Bachny a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění zákona č. 67/1993 Sb., a zákona č. 163/1993 Sb. (T 1191)

4/ Návrh posl. P. Hirše a dalších na vydání zákona o volbách do Parlamentu České republiky (T 1048)

5/ Návrh posl. L. Motyčky a dalších na vydání zákona o volbách do Poslanecké sněmovny a do Senátu Parlamentu České republiky (T 1049)

6/ Vládní návrh ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků (T 1077)

7/ Vládní návrh ústavního zákona o působnosti vyšších územně samosprávných celků (T 1129)

8/ Vládní návrh zákona o Rejstříku trestů (T 1174)

9/ Vládní návrh zásad zákona o neziskových právnických osobách (T 1160)

Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. J. Pavela. Návrh programu byl schválen (hlasování: 8 - 0 - 0).

 

K bodu 1/

a) Předseda výboru seznámil poslance s usnesením zahraničního výboru k plánované zahraniční cestě VPLPN do Nizozemí a Dánska (usn. ZAV č. 364 z 12. 10. 1994) a se svým jednáním s předsedou J. Paynem v této věci.

Rozprava:

J. Machalík (plánovaná cesta je logickým pokračováním práce výboru - trvat na výjezdu v určeném termínu a požádat předsedu Parlamentu o souhlas s výjezdem); Z. Stodůlka (těžiště cesty VPLPN je úřad ombudsmana - ZAV má jiný okruh zájmu než VPLPN, doporučil pozvat J. Payna na výbor k této věci); V. Trojan (termín cesty spadá do předvolební kampaně - změna termínu by tento problém mohla vyřešit; doporučil přesunout cestu); J. Drápela (na cesty VPLPN nebyly negativní ohlasy, jako kupř. na cesty ZAV; trvat na termínu a požádat předsedu Uhdeho o souhlas); H. Orgoníková (pokud výbor tento termín dodrží, měli by se zúčastnit všichni členové); J. Ortman (pověřit usnesením výboru Ing. J. Pavelu o projednání cesty VPLPN s předsedou M. Uhdem a také doporučit řešit koncepci zahraničních cest výborů i Poslanecké sněmovny); L. Body (výjezd výboru uskutečnit); J. Pavela (záporné stanovisko Zd. Trojana; V. Exner - nemocen, zřejmě se nezúčastní cesty); Z. Vlček (cestu uskutečnit).

Výbor přijal usnesení č. 151, jímž pověřil Ing. J. Pavelu o projednání věci s předsedou Parlamentu M. Uhdem (hlasování: 8 - 0 - 1).

b) Seminář Helsinského výboru 4. 11. na téma Kriminalita a lidská práva - pravděpodobná účast za VPLPN: posl. L. Body, Zd. Trojan.

c) Dopis Helsinského výboru se žádostí o přispění náměty a připomínkami poslanců ke zprávě o stavu lidských práv ČR, kterou HV zpracuje ke Dni lidských práv.

d) Předseda výboru podal zprávu o jednání Rady pro národnosti - kdo má zájem o záznam z jednání Rady, je k nahlédnutí u předsedy.

Romové změnili osobu svého zástupce. Maďarské gymnázium, polské gymnázium.

Dále informoval o konferenci pořádané Nadací Hanse Seidla k národnostním a etnickým menšinám, které se zúčastnil.

e) Předseda PS M. Uhde se obrátil na VPLPN se žádostí o vyřízení dopisu přesedy Rady Poláků, jenž žádá v rámci PS PČR zřídit funkce stálých profesionálních zástupců příslušné národnostní a etnické menšiny.

Rozprava: Z. Stodůlka (návrh je absurdní, odmítnout).

Závěr VPLPN: dopisem odmítnout.

 

K bodu 2/

Předseda výboru J. Pavela tlumočil žádost předkladatele zákona posl. S. Grosse, aby projednávání předlohy T 1161 bylo odloženo, neboť návrh bude dopracován.

Výbor přijal usnesení č. 152, jímž projednávání předlohy přerušil

(hlasování: 8 - 0 - 0).

 

K bodu 3/

Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů návrhu posl.P. Bachna: odkázal přítomné na důvodovou zprávu, která obsahuje vše podstatné - jedná se především o rozšíření pravomocí obec. police, jak je praxí požadováno.

Zpravodaj výboru posl. V. Trojan: novela vychází z potřeb praxe; vznesl jedinou výhradu, a to k pravomoci obecní policie v dopravě, kde se obec. policie soustřeďuje na znepříjemňování života - vypustit z čl. 8, § 17b. V závěru doporučil vyslovit s předlohou souhlas.

Rozprava:

Z. Stodůlka (žádal upřesnit důvody k vypuštění § 17b; dal k úvaze, zda by neměl výbor požádat vládu, aby urychlila přípravu zákona o pravidlech provozu na silnicích, neboť vyhláška o pravidlech silnič. provozu je v rozporu s LZPS;

§ 2 odst. 2, b. 4 - vypustit; § 17d - schází povinnost sepsání protokolu - doplnit); J. Machalík (vypustit § 17b - v uvedené podobě je nepřijatelný); V. Trojan (vypustit § 17b); L. Body (§ 17d/2 - změnit 2 hodiny na 1 hodinu); J. Ortman (čl. I, bod 6 -vložit před slova "že není hledanou osobou" slova "svou totožností").

Výbor přijal usnesení č. 153 (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 4/ a 5/

Předkladatel T 1048 - posl. P. Hirš: jedná se o použití klasického většinového systému, nedostane-li v 1. kole nikdo 51 %, jde se do 2. kola. U návrhu T 1049 shledal nedostatek v tom, že hlas občana může být přiřazen tomu, pro koho vůbec nehlasoval.

Předkladatel T 1049 posl. L. Motyčka: je zde zapracován australský systém; výhoda - volba by byla pouze jednokolová.

Zpravodaj výboru posl. J. Pavela: oba zákony byly široce diskutovány, jedná se o veskrze politickou otázku, proto by bylo rozumné věc zhodnotit po stránce politické. V závěru svého vystoupení navrhl po rozpravě přerušit projednávání těchto návrhů.

Roprava:

V. Exner (usnesením k oběma předlohám nedoporučit přijetí).

Výbor svým usnesením č. 154 a č. 155 nedoporučil přijetí předložených zákonů (hlasování: 5 - 2 - 1).

 

K bodu 6/

Zástupce ministerstva Úřadu pro legislativu a veřejnou správu Dr. Adamová: stručně charakterizovala změny vůči zásadám - jedná se o čl. 1, čl. 2 a čl. 5.

Zpravodaj výboru posl. J. Drápela: návrh T 1077 nebere na zřetel doporučení parlamentní komise pro územně správ. uspořádání; vychází z koncepce úst. zák. -okresy nejsou dořešeny - vychází se ze stávajícího členění okresů; navrhovaný počet celků je příliš vysoký a nejsou respektovány původní zemské hranice - Jihlavský region je problematický. Nedoporučil přijetí vládního návrhu.

Rozprava:

J. Machalík (podpořil vystoupení zpravodaje, předloha je špatně zpracovaná);

Z. Stodůlka (souhlasil se zpravodajem, že kriteria rozdělení do celků nejsou rozumná); J. Drápela (procedurální návrh - nekonat podrobnou rozpravu:

hlasování 8 - 0 - 0).

Členové výboru svým hlasováním (5 - 0 - 3) nedoporučili přijetí zákona - usn. č. 156.

 

K bodu 7/

Zástupce předkladatele Dr. Adamová: oproti zásadám se změnila u T 1129 pouze struktura, změny v jednotlivých působnostech v podstatě nejsou.

Zpravodajka výboru posl. H. Orgoníková: základní problém spatřovala v tom, zda má být věc upravena ústavním zákonem, neboť budou problémy při přijímání případných novel. Návrh by měl být upraven na dvě části, podle toho, co by bylo nutno obecně upravit ústavním zákonem a dále (části 3 - 10) zákonem prostým. Přiložila písemné vyjádření k návrhu zákona a navrhla přerušit projednávání až bude předložen zákon o hospodaření vyšších územně samosprávných celků a zákon

o rozpočtových pravidlech republiky.

Rozprava:

V. Exner (souhlasil s vystoupením zpravodajky a požádal předložení návrhu zákona, který upraví náležitosti podle čl. 2 předlohy); L. Body; Z. Stodůlka (čl. 4 je v rozporu s evropskou Úmluvou místní samosprávy - navrhl požádat samostatným usnesením mpř. vlády J. Kalvodu o zdůvodnění, proč nebyl vládě předložen návrh na přistoupení k Evropské Chartě místní samosprávy - hlasování o usn. č. 158:

7 - 1 - 1).

Výbor přijal usnesení k tisku 1129 č. 157, jímž přerušil projednávání ústavního zákona (hlasování: 8 - 0 - 1).

 

K bodu 8/

Zástupce ministerstva spravedlnosti nám. Dr. Pospíšil: Rejstřík trestů není dosud zákonem upraven, návrh tento nedostatek napravuje, vládní nařízení č. 54/1970 Sb. je zastaralé. Zákon o ochraně osobních údajů existenci takového zákona předpokládá; předloha neklade nároky na státní rozpočet. Institut "opisu" a "výpisu" se zachovává; řeší se oddělení evidenčních údajů od Slovenské republiky.

Zpravodaj výboru posl. J. Ortman zdůraznil nezbytnost přijetí tohoto zákona a navrhl výboru vyslovit souhlas s předlohou s případnými změnami.

Rozprava:

J. Pavela; J. Ortman (§ 10, odst. 1 - specifikovat, kdy může ministerstvo spravedlnosti vyžadovat opis týkající se osoby, ohledně níž provádí řízení).

Výbor přijal usnesení č. 159 (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 1/ - pokračování

Předseda výboru J. Pavela informoval členy výboru o reakci předsedy PS M. Uhdeho na stanovisko výboru o vyslovení souhlasu předsedou PS PČR s cestou VPLPN do Nizozemí a Dánska.

Rozprava:

V. Trojan (doporučil vznést dotaz na předsedu PS, proč je VPLPN pod kuratelou ZAV); J. Drápela (zachovat diplomatic. slušnost, dal v úvahu změnit cíl cesty);

J. Ortman (je zřejmé, že je třeba obecně řešit rozhodování o zahraničních cestách); Zd. Trojan (nutno vnést pořádek do zahraničních cest; kupř. je nesmyslné, že ZAV vždy opakovaně projednává cesty členů stálých delegací); J. Pavela (je nutno vnést řád do zahraničních cest; zabývat by se tím mělo grémium nebo org. výbor).

Výbor předpokládá konání cesty asi v březnu 1995.

 

K bodu 9/

Zástupce ministerstva financí se k odůvodnění tisku 1160 nedostavil. Hlasováním výbor rozhodl předlohou se zabývat (7 - 0 - 0).

Zpravodaj výboru posl. J. Drápela uvítal předlohu, neboť je třeba zaplnit současné právní vakuum. Navrhl přijmout usnesení, jímž výbor schválí vládní návrh s přijatými připomínkami.

Rozprava:

V. Exner (kdo přezkoumává náležitosti zakládací listiny; mimo správní rady by měli fungovat i valné hromady; zás. 3 - v poslední větě nahradit větu vedlejší slovem "zájemcům"; zás. 5 - nahradit v odst. 3 slova "Min. financí" slovy "Rejstříkový soud"; zás. 6 - odst. 4 je v rozporu s tím, že pravomoci zakladatele jsou přeneseny na správní radu, pokud by řešení podle 4. odst. bylo zakotveno v zákoně, je třeba promítnout na ostatní ustanovení. S tím souvisí i vyřešení způsobu přechodu zakladatel. práv, např. děděním; zás. 8 - doporučit, aby neziskové právnické osoby mohly být koncipovány i na principu členství a rozhodnutí valné hromady);

Zd. Trojan (shledal sporným, aby takto koncipovaný zákon mohl pokrýt celou škálu sociální, zdravotní, zájmové, profesní atd. - doplnit rozšíření v zás. 3; navrhl vznést připomínky k předloze, aby paragrafované znění bylo kvalitnější; zás. 4 - vypustit písm. g), h), i), písm. f) doplnit o "strukturu, úkoly, funkční období a způsob rozhodování; zás. 6, 12 a 13 - konstatovat, že předloha jasně neřeší způsob kontroly činnosti neziskových organizací); J. Pavela (navrhl hlasovat o udělení slova dr. Vondrové z Ústřed. odborových svazů: 7 - 0 - 1); J. Drápela (zás. 2, odst. 3 - doplnit, aby byl souběžně předložen návrh zákona o správě národního majetku;

zás. 5 - předal písemně doplnění textu - v příloze); Zd. Trojan (nesouhlas s tím, aby nezisková org. nemohla zůstatek předat další organizaci, kupř. neziskové);

J. Machalík (navrhl hlasovat o přerušení projednávání a dokončit za účasti předkladatele: 6 - 0 - 2).

Dr. Vondrová: souběžně s touto předlohou by měl být předložen návrh zákona o správě národního majetku; kontrolní systém je nedostatečný.

Výbor přijal usnesení č. 160 a přerušil projednávání předlohy do příští schůze výboru.

 

Ing. Jiří Drápela, v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

tajemník-ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP