Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

1. volební období

 

ZÁPIS

z 41. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané

dne 16. - 17. 11. 1994

 

Přítomni: 16. 11. - posl. J. Pavela, L. Body, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.

17. 11. - posl. J. Pavela, L. Body, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.

Omluveni: 16. 11. - posl. P. Buzková, Z. Stodůlka.

17. 11. - posl. P. Buzková, Z. Stodůlka.

Hosté: viz prezenční listina.

 

PROGRAM:

1/ Návrh rozpočtu na r. 1995 (kapitola 304 - Úřad vlády České republiky)

2/ Vládní návrh zákona o státním rozpočtu na r. 1995 (tisk 1190)

Návrh státního rozpočtu České republiky na r. 1995

3/ Zpráva o peticích došlých Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky za období od 1. 10. do 31. 10. 1994

4/ Sdělení předsedy

5/ Vládní návrh zásad zákona o neziskových právnických osobách (T 1160)

6/ Pokračování v jednání o problematice repatriace etnických Čechů z hlediska udělování státního občanství

Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. J. Pavela. Návrh programu byl schválen (hlasování: 8 - 0 - 0). Návrhová komise určena ve složení:

posl. Zd. Trojan, M. Hubová, J. Pavela.

 

K bodu 1/

Návrh rozpočtu na r. 1995 - kapitola 304 Úřad vlády uvedl RNDr. S. Čech: návrh je stanoven úsporně; zvýšení počtu pracovníků úřadu vysvětlil zrušením a začleněním podřízené rozpočtové organizace.

Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan: rozpočet považoval za reálný v porovnání se skutečností roku 1994. Požádal doplnit o informace: stávající a plánované stavy pracovníků pro rok 1995 a jejich mzdové náklady; náklady na činnost sekretariátu Rady pro národnosti, komisí; výdaje na obslužné činnosti; seznam objektů spravovaných vládou a přehled o jejich stavu a využívání; dispoziční fond předsedy 2 milióny - není to skrytá rezerva?; nepřekrývají se znalecké posudky s OOV? Pokud tyto informace nebudou uvedeny vyslovil názor, že nebude možné projednávání ukončit.

Rozprava:

V. Exner (vysvětlit proč je uvedeno zahraniční vysílání; po vysvětlení zástupce předkladatele navrhl výboru přijmout usnesení v tom smyslu, aby ZAV a RV se zabývaly řešením otázky finanč. zabezpeč. zahraničního rozhlasového vysílání, speciál. potřebné částky a její zařazení v rozpočtu).

Výbor vzal na vědomí předložený návrh rozpočtu na r. 1995 - kapitola Úřad vlády usnesením č. 161 (hlasování: 8 - 0 - 1).

 

K bodu 2/

Zástupce ministerstva financí vrch. ředitel Ing. Havel: předložený návrh zákona je koncipován standardním způsobem; změny oproti roku 1994 jsou § 5 a 6 - převod úspor invest. a neinvest. výdajů z roku 1994 na rok 1995. Je zde změna proporcí mezi rozpočtem okres. úřadů a rozpočtem obcí - v dani z příjmů ze závislé činnosti je posílení obcí. Vláda má snahu snížit angažovanost Fondu národního majetku; zmocnění MiFi ve stejném rozsahu jako dosud. Předloha vychází z vládou předložených návrhů novel zákonů o daních. Dotace do požární ochrany není prozatím řešena - bude řešena restrukturalizací všeobec. pokl. správy.

Zpravodaj posl. Zd. Trojan: rozpočet je v zásadě sestaven zodpovědně. Mělo by se řešit postavení Fondu národního majetku, oddělit sociální fondy od státního rozpočtu. Nelze očekávat, že rozpočet pokryje potřeby společnosti bez oživení ekonomiky. Struktura státního rozpočtu je směs nesouměřitelných položek netransparentních.

Rozprava:

V. Exner (odraz rozpočtu při přijetí vyšších územ. samospráv. celků? užívání FNM na dluhovou službu snižuje aktiva státu; dotace na pečovatelskou službu pro Prahu jsou nízké; vyslovil názor, že rozpočet je zaměřen na stabilizaci, nikoliv na rozvoj ekonomiky); Zd. Trojan (výdaje na výzkum a vývoj - typy investič. a neinvestič. výdajů; § 8 - za slovo "může" doplnit slova "v roce 1995); J. Drápela; J. Pavela.

Výbor přijal usnesení č. 162 (hlasování: 4 - 0 - 3).

 

K bodu 3/

Výbor projednal zprávu o peticích došlých Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky za období od 1. 10. od 31. 10. 1994 a svým usnesením č. 163 ji vzal na vědomí.

 

K bodu 4/

a/ zpravodajové určeni - T 1288 platy ústavních činitelů - posl. Drápela

- T 1289 regulace reklamy - posl. Exner

b/ v sekretariátu výboru je k nahlédnutí informace o práci petičního výboru Bundestagu 3/94

c/ v sekretariátu výboru je k nahlédnutí dopis HOSTU k problematice státního občanství v Karviné a další dopisy občanů

závěr: dopis HOSTU postoupit k zaujetí stanoviska komisi VPLPN pro lidská práva

d/ členové výboru dostali do desek kopii odpovědi místopředsedy vlády JUDr. Kalvody na dotaz VPLPN k Chartě místní samosprávy

e/ dopis ministra školství, jímž příslíbil podání zprávy k problematice konfliktů s interetnickým podtextem

f/ VPLPN obdržel dopis "Důchodců za životní jistoty" (čj. 349/VPLPN) - podnět ke změně trest. zákona

g/

- petice nadace "Nová země" k nahlédnutí v sekretariátu výboru

- 5x petice k resortu kultury, jež požadují regulovat předvádění násilí v médiích (seznámit VPLPN a předat VVVKMT?)

závěr: do příští schůze výboru posl. Exner a Zd. Trojan připraví návrh stanoviska k peticím

h/ výbor pro sociální politiku a zdravotnictví pořádá dne 18. 11. 1994 od 9,00 h seminář k zásadám zákona o ochraně zdraví

 

K bodu 5/

Výbor na této schůzi pokračoval za účasti zástupce navrhovatele v přerušeném projednávání návrhu zásad zákona o neziskových právnických osobách. Ing. Pelant: předloha by měla řešit decentralizaci činností, zefektivnění toku peněz, změnu struktury organizací, zlepšit kontrolu činnosti, fiskální úkazy. Měly by dle tohoto zákona fungovat nestátní neziskové organizace nově vzniklé i transformované.

Zpravodajka výboru posl. M. Hubová: doporučila změnit název zákona na "účelově neziskových organizacích"; zásada č. 2 - doplnit vedle "majetek státu" "majetek obcí"; zásada č. 7 by měla stanovit postup při likvidaci tak, aby bylo vyloučeno převedení zpětně na zakladatele, v odst. 5 by obec neměla být uvedena na prvním místě, ale - 1. subj. v zakladatel. lis., 2. subj. s příbuz. oborem, 3. obce.

Rozprava:

V. Exner (zás. 9, 7. odst., písm. d/ - doplnit, aby způsob odvolání byl řešen; znění 8. odst., písm. i/ a odst. 4., 9. uvést do souladu se zás. 4, písm. g/; 3. a 4. odst. uvést do souladu se zás. 6; odst. 1 - doplnit definici bezúhonnosti odkazem na zákon; zás. 11 - dopracovat postavení zakladatele; zás. 13 - vypustit v 6. odst. poslední větu); H. Orgoníková (zakotvit možnost daňové asignace, aby se občanům neupíralo právo volby); J. Pavela (souhlasil s daňovou asignací, ve světě funguje); Zd. Trojan (předloha nesplňuje očekávání mnoha organizací - vysoké školy, akademie, tělovýchovné org.; vyslovil názor, že podle této předlohy nelze fungovat a je to další zbytečný zákon); M. Hubová (předloha není řešením ani pro tělovýchovné org. ani pro školy - jak toto bude řešeno?; zás. 9, odst. 1 - doplnit: a nebyla pravomocně odsouzena pro úmyslný tr. čin"); J. Drápela.

Výbor přijal usnesení č. 164 (hlasování: 7 - 0 - 1).

 

K bodu 6/

Náměstek ministra vnitra Ing. V. Zeman: repatrianti podle vl. usnesení 48/1991, platil zák. 39/1969 Sb., který umožňoval prominutí podmínky 5letého trvalého pobytu a do 31. 12. 1992 této možnosti většina Volyňských Čechů nevyužila. Dnešní zákon takovéto ustanovení nemá a Volyňští Češi mají postavení cizinců s trvalým pobytem. Odkázal přítomné na dopis ministra Rumla k této věci ze dne 31. 10. 1994. Volyňským Čechům chybí pouze stát. občanství jako akt státu.

Předseda výboru J. Pavela: zrekapituloval průběh přijímání novely zákona o státním občanství, kde na návrh posl. Kadlecové byl návrh okleštěn o řešení sitauce repatriantů. Dnes je třeba jednoznačně říci, zda něco uděláme, nebo nebude-li vůle k novele a nedávat repatriantům zbytečné naděje.

Rozprava:

J. Drápela (problémem jsou kupř. cestovní pasy; v dopise ministra není návrh řešení; vláda by měla oprášit vypušť. písm. g - jinak řešit poslaneckým návrhem; novela by problémy nepřinesla, bylo by to humánní gesto); V. Trojan (problém je jediný: volební právo těchto občanů a cestování; vyslovil nesouhlas s udělováním výjimek ze zákona, znamenal by to průlom dalších žádostí -Češi z Kazachstánu atd.; VPLPN se musí rozhodnout, zda chce udělat průlom do zákona; doporučil nevytvářet falešné naděje a říci zcela otevřeně pisatelům peticí, že za 1,5 roku jim lhůta doběhne); J. Ortman (dopis je neuspokojivé řešení, není to opatření; přednesl návrh usnesení výboru: VPLPN vyslovuje nespokojenost s odpovědí ministra vnitra v této věci; vytvoří 3-člennou pracovní skupinu pro přípravu návrhu novely zákona o státním občanství); V. Exner (odpověď ministra vnitra neřeší otázky výboru; poslanci by se měli ujmout iniciativy; Volyň. Čechům před jejich přesídlením bylo slíbeno něco, co nebylo dodrženo); Zd. Trojan (odpověď ministra vnitra není uspokojivá; Volyň. Čechům mimo volební právo a cest. doklady vznikají problémy i v jiných oblastech, kde mají situaci ztíženou); J. Pavela (problém Kazašských Čechů a jiných repatriantů je odlišný - v době, kdy jsme přijímali Volyňské Čechy platil jiný zákon a oni ho nevyužili proto, že na Ukrajině měli peníze za nemovitosti, o které nechtěli přijít; je třeba věc uzavřít a poslanci mají povinnost pokusit se zákon novelizovat; u Volyň. Čechů to byla hromadná akce a je-li rozhodnuto, že žádná takováto akce již nebude, nebyl by to precedent); H. Orgoníková (vůči Volyňským Čechům závazky máme, vyslovila souhlas se zřízením prac. skupiny výboru).

Reakce nám. Zemana na rozpravu:

ministerstvo vnitra věnuje této věci velkou pozornost, vyčlenili pracovníky na pomoc repatriantům, což je důležité. Pokud ve výboru vznikne iniciativa, nabídl odbornou pomoc MV při zpracování legislativního návrhu. Doporučil také kontaktovat Radu pro národnosti.

Výbor přijal usnesení č. 165, jímž vyslovil nesouhlas s odpovědí ministra vnitra k problematice repatriace etnických Čechů (hlasování: 7 - 3 - 0) a jmenoval členy pracovní skupiny k přípravě návrhu novely zákona o státním občanství:

posl. J. Pavela, J. Ortman, Zd. Trojan (hlasování: 9 - 1 - 0).

 

Ing. Jiří Drápela, v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

tajemník-ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP