Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1995
1. volební období
ZÁPIS
z 45. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané
dne 25. - 26. 1. 1995
Přítomni: 25. 1. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.
26. 1. - posl. L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.
Omluveni: 25. 1. - posl. M. Hubová.
26. 1. - posl. J. Pavela, M. Hubová.
Hosté: viz prezenční listina.
PROGRAM:
1/ Sdělení předsedy
2/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 124/1992 Sb., o Vojenské policii (T 1366)
3/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů (T 1330) - pokračování v přerušeném projednávání
4/ Vládní návrh zásad zákona o sociální pomoci (T 1357)
5/ Vládní návrh zásad ústavního zákona o obraně České republiky (T 1313)
6/ Vládní návrh zásad zákona proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (T 1417)
7/ Návrh posl. J. Krámka a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve znění pozdějších předpisů (T 1365)
8/ Návrh posl. J. Krámka a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění pozdějších předpisů (T 1364)
9/ Návrh posl. V. Dobala a dalších na vydání zákona o opatřeních na ochranu veřejného zájmu - projednávání přeloženo
10/ Návrh posl. J. Bláhy, J. Wagnera a dalších na vydání zákona o kolizi veřejného zájmu se zájmem osobním (tisk 297A)- projednávání přeloženo
11/ Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 12. 1994
do 31. 12. 1994
Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za rok 1994
12/ Připomínky a podněty poslanců
Schůzi výboru zahájil a řídil předseda výboru Ing. J. Pavela. Doporučil v návrhu programu přesunout bod 1/ a 2/ na následující den jednání 26.1. a body 9/ a 10/ z programu vyjmout a přesunout na příští schůzi, neboť dosud nebyl předložen vládní návrh a v zájmu věci je společné projednávání.
Výbor program s navrženými změnami přijal (hlasování: 6 - 0 - 1).
K bodu 1/
Předseda výboru
- navrhl projednávání problematiky novely zákona č. 40/1993 Sb. odložit (hlasování: 10 - 0 - 0);
- zpravodajové byli určeni:
T 1423 (Zemina - novela obec. policie) - posl. V. Trojan
referendum T 1424 (Kryčer) - posl. J. Pavela
T 1425 (Ortman) - posl. J. Pavela
T 1427 (Trojan Zd.) - posl. J. Pavela
- pí. Dostálová ze zahraničního oddělení PS PČR sdělila, že nizozemská i dánská strana potvrdily shodný termín výjezdu: 24. - 28. 4. 1995. Zahraniční oddělení tedy připravuje cestu VPLPN v tomto termínu:
- VPLPN vyslovil s termínem souhlas a uložil pracovní skupině pro přípravu návrhu zákona o ochránci lidských práv předlohu dopracovat, předložit výboru a poté přeložit a na zahraniční cestě použít jako materiál k posouzení.
K bodu 2/
Zástupce ministerstva obrany gen. Jandáček uvedl: novela reaguje na změny tr. řádu; reaguje na praktické problémy. Navrhuje rozšíření policejní ochrany majetku armády, změnu procesních oprávnění vojen. policistů, vydávání řidič. oprávnění u voj. techniky, oprávnění užívání zpravodaj. techniky a nástrah. zařízení, uvádí podrobnější úpravu užívání zbraní.
Zpravodaj výboru posl. V. Exner: předkladatel dostatečně charakterizoval předlohu; vznesl dva dotazy na předkladatele: je vazba řidič. oprávnění na řidič. průkazy?; u nového § řešícího nástrahové prostředky a zabezpečovací techniku - jak je zajištěno, že ty prostředky, které by neměly být používány skutečně používány nebudou? V závěru doporučil předlohu přijmout.
Rozprava:
Z. Stodůlka (činnost voj. policie by měla být omezena na pořád. službu, nikoliv vyšetřovací; z § 3d) vypustit začátek textu - ponechat pouze "šetří přestupky vojáků"; navrhl přerušit projednávání a vrátit návrh k přepracování); L. Body (podpořil zakotvení vyšetřovací služby u vojen. policie); V.Exner (účinnost zákona a vyhlášky by měla být současně).
Výbor přijal usnesení č. 189
(hlasování: o souhlasu s předlohou 6 - 1 - 1;
o požadavku, aby vyhláška nabyla účinnosti současně se zákonem 6 - 0 - 2).
K bodu 3/
Zástupce ministerstva zdravotnictví nám. JUDr. A. Dvouletý: systém založený na mnoha pojišťovnách nepovažoval za vhodný; seznámil poslance s názorem vlády, že u VZP je třeba z ryze finanční instituce vytvořit orgán, jenž bude provádět zdravotní politiku. V současnosti je 26 oborových pojišťoven; nárok na zřízení pojišťovny ze zákona vzniká, prokáže-li 10.000 pojištěnců; vláda však považuje za optimální vzhledem k počtu obyvatel 3 - 4 zdravotní pojišťovny.
Zpravodajka výboru posl. P. Buzková: vztah státní správy ke zdravot. pojištění je třeba upravit; dala k úvaze, zda VZP má být sankcionována.
U zaměstnaneckých pojišťoven nepovažovala za správné, aby v průběhu byly měněny podmínky; 1/2 roční lhůta je příliš krátká.
V rozpravě vystoupili poslanci:
P. Buzková (v čl. I, b. 7, § 8/1 - nahradit slova "ministra zdravotnictví" slovy "ministra financí"; b. 8, § 8/3 - zvýraznit záruky státu, proto nahradit "50%" slovy "80%"; b. 14, § 24/2 - doplnit větu: "Pojišťovna může se zam. zdravot. pojišťovnou vyměňovat informace o smluv. zdravotnických zařízeních, a to i bez jejich souhlasu; nelze však poskytovat informace o jednotlivých pojištěncích.";
čl.II, b. 1, § 3 - první větu vypustit, neboť nelze souhlasit, aby rozhodování o udělení povolení bylo na libovůli minister. úředníka; ve druhé větě vypustit "zda je založení zam. poj. pro systém zdravot. poj. potřebné"; b. 19, § 19 - odst. 3 vypustit; čl. IV, 1/ - lhůtu 1 roku prodloužit na 2 roky, 6 měsíců prodloužit na 1 rok); V.Exner; Z. Stodůlka (práce min. zdravotnictví má spočívat pouze v usměrňování).
Výbor přijal usnesení č. 190 (hlasování: 9 - 0 - 2).
K bodu 4/
Zástupce ministerstva práce a sociálních věcí nám. JUDr. J. Dostál: předloha je jedním ze tří sloupů sociálního zabezpečení - sociál. pojištění, sociál. podpora a sociál. pomoc. Sociální pomoc je samostatný subsystém, kde je kladen důraz na samostatnost občana. Má řešit situace sociální nebo hmotné nouze, participují na ní stát, obec i nestátní organizace.
Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan: uvedený princip sociálního zabezpečení je všeobecně přijímán. Vznesl tyto obecné připomínky: návaznost na LZPS; návaznost na zákon o životním minimu; otázka nárokovosti dávek; do zás. 11 převzít formulaci ze zákona o sociální potřebnosti; vyjasnit řešení vztahů mezi ústavy a mezi pojišťovnami; není dostatečně vyjasněn vztah mezi jednotlivými institucemi; opomenut fakt nárůstu pracovníků, kteří se o soc. pomoc budou starat.
V rozpravě vystoupili poslanci:
Z. Stodůlka (návrh má systémové chyby - proto ho nepodpoří; MPSV původně stanovilo, že sociál. péče bude věcí obcí, nyní se směšuje státní správa a samospráva; navrhl přerušit projednávání předlohy); V. Exner (předložený systém předpokládá nárůst administrativy, rozdělované prostředky budou nižší než dosud, měly by naopak narůstat; otázka přenosu pravomocí na obec není dopracována - není garance v rozpočtech obcí).
Výbor přijal usnesení č. 191, jímž přerušil projednávání návrhu zásad zákona (hlasování: 6 - 1 - 2).
K bodu 5/
Zástupce ministerstva obrany nám. Ing. Kalousek: předloha stanoví základ. občanské povinnosti z hlediska obrany státu; zásadní otázka je, kdo bude řídit stát, nebude-li se moci sejít Parlament - z tohoto důvodu návrh zmocňuje vládu. Návrh se snaží legalizovat povinnosti právnických i fyzických osob v případě ohrožení státu a působnost orgánů.
Zpravodaj výboru posl. Z. Stodůlka: jedná se o přímou novelizaci Ústavy, předloha však dostatečně nespecifikuje pojem ohrožení, není upravena činnost polních justičních orgánů. V závěru navrhl předlohu vrátit k přepracování a doplnění.
V rozpravě vystoupili poslanci:
L. Body (zásady rámcově vyhovují, jde o zákon, který schází); Zd. Trojan; Z. Stodůlka; V. Exner (požádal o specifikaci zákonů předpokládaných a platných); J. Machalík (zásady nedávají základní informaci, navrhl proto návrh hlasováním odmítnout).
Výbor přijal usnesení č. 192, jímž návrh zásad odmítl, neboť neobsahuje ani základní definice (hlasování: 6 - 0 - 2).
K bodu 6/
Zástupce ministerstva spravedlnosti nám. JUDr. C. Svoboda: návrh zásad je v souladu s konvencí EU a směrnicemi ES. Základními principy zákona, aby nebyl zaměřen proti podnikatelům, kteří podnikají v dobré víře - souvisí to s problematikou definice neobvyklého obchodu; dále je kladen důraz na mlčenlivost a zvyšuje se odpovědnost za porušení tohoto zákona.
Zpravodaj výboru posl. J. Drápela: návrh je předložen pozdě; vztahuje se na finanční instituce, mohl by být rozšířen i na obchodní instituce. V závěru navrhl výboru vyslovit s předlohou souhlas s připomínkami vzešlými z rozpravy.
V rozpravě vystoupili poslanci:
Z. Stodůlka (jakým způsobem bude zajištěna ochrana dat? bude navazovat z hlediska mlčenlivosti a ochrany dat úprava i dalších zákonů?); Zd. Trojan (org. struktura - identifikace; problém finančních prokuratur); J. Drápela; J. Ortman.
Výbor přijal usnesení č. 193, jímž s předloženými zásadami vyslovil souhlas (hlasování: 8 - 1 - 0).
K bodu 7/ a 8/
Výbor schválil procedurální návrh posl. V. Exnera - vést společnou všeobecnou rozpravu k návrhům T 1364 a T 1365 (hlasování: 7 - 0 - 0).
Zástupce poslanců-předkladatelů novel zákona J. Krámek: návrhy vycházejí ze zákona o protiprávnosti komunistického režimu - příslušnici, kteří pracovali u StB by neměli mít nárok na odstupné (resp. příspěvky za službu), netýká se však odchodného ani částek již vyplacených. Posl. M. Kadlecová doplnila: předlohou chtějí obsáhnout celou složku StB, nikoliv posuzovat vinu či nevinu.
Zpravodaj výboru
posl. Z. Stodůlka: T 1365 - jde o jednoduchou úpravu, týkající se policie. Odlišuje se vymezením okruhu osob od lustračního zákona; možnost zvažovat vymezení okruhu osob, které se podílely na potlačování lidských práv je sporná, proto upřesnit. V závěru doručil výboru s návrhem vyslovit souhlas.
posl. V. Exner: T 1364 - stanovisko vlády poukazuje na problémovost obou návrhů. Není zde možnost individuelního posouzení, jde o paušální zařazení určité skupiny osob nelze podceňovat problém jistého druhu retroaktivity. Nedoporučil výboru s předlohou vyslovit souhlas.
Rozprava k oběma návrhům:
Z. Stodůlka (k 1. 4. byly zrušeny renty - byla použita nepravá retroaktivita;
T 1365: § 153 - nahradit slova "nároků vyplývajících ze služebního poměru" slovy "příspěvků za službu"); L. Body (posoudit, zda návrh neodporuje LZPS; T 1365:
b. 2, § 157 - termín "1.1. 1995" nahradit termínem "1.4. 1995" a termín "31.3. 1995" nahradit "31.10. 1995"; účinnost v čl. II určit k 1.4. 1995).
V. Exner (nelze na skupinu osob hledět z globálního hlediska); Zd. Trojan;
J. Ortman (přikláněl se ke stanovisku vlády); H. Orgoníková (T 1364: čl. I, b. 2 - vypustit).
Výbor k T 1365 nepřijal stanovisko (hlasování o souhlasu: 5 - 1 - 4; hlasování o nesouhlasu: 1 - 4 - 5); k T 1364 také nepřijal stanovisko (hlasování o nesouhlasu: 1 - 4 - 5; hlasování o souhlasu: 4 - 1 - 5) - viz usnesení č. 187 a 188.
Body 9/ a 10/ byly přeloženy na další schůzi výboru
K bodu 11/
Výbor vzal na vědomí předloženou Zprávu o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 12. 1994 do 31. 12. 1994 a Zprávu o peticích došlých Parlamentu ČR za rok 1994. Usnesení č. 194 (hlasování: 8 - 0 - 1).
K bodu 12/
Posl. L. Body seznámil členy výboru s tím, že 2. 2. t.r. bude v Českém Krumlově setkání jihočeských starostů a přednostů - pozvánka pro výbor bude doručena.
Ing. Jiří Drápela, v.r. |
Ing. Josef Pavela, v.r. |
tajemník-ověřovatel výboru |
předseda výboru |