Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

1. volební období

 

ZÁPIS

z 46. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané

dne 22. - 23. 2. 1995

 

Přítomni: 22. 2. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan.

23. 2. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.

Omluveni: 22. 2. - posl. Z. Vlček.

23. 2. - posl. M. Hubová.

Hosté: viz prezenční listina.

 

PROGRAM:

1/ Návrh posl. J. Bláhy, J. Wagnera a dalších na vydání zákona o kolizi veřejného zájmu se zájmem osobním (tisk 297A)

2/ Návrh posl. V. Dobala a dalších na vydání zákona o opatřeních na ochranu veřejného zájmu (T 1386)

3/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu (T 1504))

4/ Vládní návrh zásad zákona o sociální pomoci (T 1357) - pokračování přerušeného jednání

5/ Vládní návrh zákona o státní sociální podpoře (tisk 1444)

6/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňují některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o státní sociální podpoře (T 1471)

7/ Zpráva o peticích došlých Parlamentu ČR za období od 1. 1. 1995 do 31. 1. 1995

8/ Sdělení předsedy (m.j. stát. občanství repatriantů; informace o výjezdním zasedání Rady pro národnosti; informace o setkání v Českém Krumlově; činnost komise pro národnosti; petice proti zobrazování násilí ve sdělovacích prostředcích).

9/ Podněty a připomínky poslanců

Schůzi zahájil předseda výboru J. Pavela - doporučil, aby prvé tři návrhy zákonů byly projednávány současně. Výbor vyslovil souhlas, program byl také schválen (8 - 0 - 0).

 

K bodu 1/, 2/, 3/

Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů T 297A J. Bláha: úvodní slovo provedl při prvém předkládání návrhu ve VPLPN (38. schůze 14. 9. 1994).

Zástupce skupiny poslanců-předkladatelů T 1368 M. Hubová: výkon veřejné správy je třeba chápat jako službu a právní úprava musí zajistit, aby nedošlo ke kolizi zájmů, zejména z finančního hlediska.

Zástupce Úřadu pro legislativu a veřejnou správu JUDr. P. Zářecký:

T 1504 - příprava předlohy vycházela ze srovnávacích studií, vláda se přiklonila k novele stávající úpravy. Je zde definován pojem "ústavní činitel", rozhodování zůstává v pravomoci předsedy Poslanecké sněmovny; sankce jsou zvažovány, Ústava však nedovoluje ztrátu mandátu.

Zpravodaj výboru posl. J. Ortman: platná úprava v zákonu č. 238/1992 Sb. je nedostatečná, proto je třeba nalézt řešení.

T 297A - formulace jsou nepřesné, protiústavní mechanismy.

T 1386 - právně je návrh čistší, vláda ale nedoporučila.

T 1504 - vládní návrh je právně dobrý, otázkou je rozsah.

V závěru uvedl, že ani jeden návrh se neblíží zákonu o neslučitelnosti č. 144/1924 Sb. Existoval tehdy i volební soud, který mohl o ztrátě mandátu rozhodovat - nyní by byl nutný zásah do Ústavy. Dal k úvaze náměty: vymezit okruh osob, pojmenovat co se rozumí střetem zájmů, uvést způsob prověřování, sankce. Doporučil, aby mandátový a imunitní výbor vyšel z jedné předlohy, do které by zapracoval prvky z ostatních dvou.

V rozpravě vystoupili poslanci:

V. Exner (institut majetkového přiznání je nejlépe upraven v T 1386; rodinní přísl. by měli mít povinnost oznámení, nikoli zákaz; vznesl procedurální návrh: rozhodnout hlasováním o koncepčních otázkách návrhu a za základ při další práci vzít § 15 - 23 z tisku 1386); J. Machalík (vymezení osob by mělo být exaktní; myšlenku komise pro zprac. 1 návrhu podpořil); J. Ortman (upřednostnil jednotnou úpravu která by řešila, zda bude zahrnuta i manželka a nezl. děti, majetkové přiznání při vstupu do funkce i při odchodu - zdůvodnit nárůst; doporučil přerušit projednávání a org. výbor, aby ustavil komisi dle poměrného zastoupení, která z předlož. tisků zpracuje jeden návrh); M. Hubová; P. Buzková (doporučila, aby věc dopracovala pověřená parlamentní komise).

Výbor svým hlasováním (11 - 0 - 0) přijal usnesení č. 195 k T 297A, usnesení č. 196 k T 1386 a usnesení č. 197 k T 1504.

 

K bodu 4/

Výbor pokračoval v přerušeném projednávání vl. návrhu zásad zákona o sociální pomoci.

V rozpravě vystoupili poslanci:

H. Orgoníková (zás. 1, odst. 1 - za první větu doplnit: "Sociální pomoc současně musí chránit lidskou důstojnost občana"; zás. 3, odst. 1 - upřesnit; zás. 8, odst. 2 - otázku rozsahu zvýšení životních nákladů neřešit vyhláškou, ale zákonem; zás. 11 - v paragraf. znění přesněji vymezit věci, které slouží uspokoj. zákl. život. potřeb, či tvoří obvyklé vybavení domácnosti; zás. 14 - doplnit: "včetně zabezpečení podmínek na přežití" a za příspěvek na živobytí doplnit "příspěvek na zdravotní péči"); Zd. Trojan (k zás. 1, odst. 3 - odkázal na mezinárodní dokumenty; upozornil na možný rozpor zás. 2 se zásadou 5, odst. 3; zás. 20 - nahradit stávající konec věty za slovem "na úrovni" slovy "odpovídající životnímu minimu"; zás. 30, odst. 3 - doplnit na konec "s výjimkou písm. a/ a b/; zás. 31 - upřesnit maximální výši půjčky; zás. 34, odst. 2 - leg. zkratku soc. prac. nahradit "pracovník sociální pomoci"; zás. 41 a další - vyřešit otázku subjektu pomoci jinak, než občan s trvalým pobytem; zás. 54, odst. 2 - v paragraf. znění upřesnit "majetek, který přichází v úvahu k zpeněžení či pronajmutí"); J. Ortman (zás. 6 a 15 - pomoc v případě splnění podmínek na přežití poskytnout ihned; zás. 44 - ve vztahu k zásadě 44, 61 a 65 zakotvit soudní přezkum); V. Exner (zás. 7 - ve třetím řádku písm. c/: "3 a více dětí, z nichž alespoň dvě jsou ve věku do 10 let"; zás. 11 - týká se též nemovitosti nebo bytu, které užívá k přiměřenému bydlení sám nebo své rodiny; zás. 11 - v paragraf. znění přesné stanovení částky a její valorizace;

zás. 16, odst. 3 - přesně vymezit, včetně organizač. zabezpečení); P. Buzková; M. Hubová (zás. 15 - vložit za sociál. poradenství "manželské a rodinné poradenství" a doplnit novou zásadu s popisem služby manželského a rodinného poradenství); V. Trojan.

Výbor přijal usnesení č. 198 (hlasování: 7 - 1 - 0).

 

K bodu 5/

Zástupce předkladatele nám. ministra práce a sociálních věcí JUDr. Voňková: v předloze stát deklaruje soc. pomoc rodinám s dětmi systémem dávek a je snaha sjednotit a provázat tento systém. Jedná se o doplnění ek. příjmu rodiny, nikoli o plné zabezpečení. Jde o systém financování ze stát. rozpočtu a nárok je určován násobkem životního minima, jsou preferovány chudší rodiny s určením adresnosti dávek.

Zpravodajka výboru posl. P. Buzková: uvítala, že je předložen návrh komplexní normy. Problémy shledala v adresnosti či plošnosti některých dávek, zejména přídavek na děti, rodičovský příspěvek, pohřebné a porodné by měly být přiznány plošně. Dělenou účinnost zákona nepovažovala za dobrou, doporučila účinnost celého zákona k 1. 1. 1996.

V rozpravě vystoupili poslanci:

V. Exner (srovnání provozních nákladů dosavadního a uvažovaného systému nedostatečné; počítá se s úsporou na vyplácených dávkách, přičemž má vzrůst počet pracovníků; § 8 - v doprovodném usnesení zapracovat, aby byla řešena problematika valorizace život. minima jako nároková záležitost; § 19 - zvýšit koeficient z 0,33 na 0,36); J. Machalík (čtyři základní dávky pro všechny; § 25, odst. 1, písm. a - slova "do tří let" nahradit "do pěti let" a promítnout do celého znění zákona; § 82 - změnit účinnost od 1. 1. 1996); V. Trojan (předloha nemotivuje k vyšším výdělkům); P. Buzková (rodičovský příspěvek a přídavek na dítě má také propopulační význam; u samostatně výděleč. osob je malá průkaznost příjmů; § 21 na konci odst. 1/ koeficient 1,60 nahradit 1,75; § 28 - koefic. 1,3 nahradit 1,45; § 31 - 33 zabránit tvrdostem a vrátit se k současnému znění; § 40, odst. 4 - doplnit "Tuto povinnost nemá, přestal-li pěst. péči vykonávat z vážných důvodů; § 54, odst. 3 - vypustit slova "a to i v případě, že jde o jinou dávku podle tohoto zákona").

Výbor svým hlasováním umožnil vystoupit zástupci ČMKOS:

Dr. Štech - v současnosti je nejmenší porodnost za 200 let; v zemích EU se takové dávky vyplácejí plošně; doporučil přídavky na děti ponechat plošně.

J. Pavela (§ 17 - koeficient 1,8 je nepřijatelný, doporučil 2,5; adresnost bude znamenat vyšší náklady na zjišťování; § 23, odst. 1/ písm. c - koefic. 1,30 zvýšit na 1,80; § 28 - koeficient 1,3 nahradit 1,6; § 80 - vypustit); L. Body (potvrzení o nemajetnosti považoval za nemorální vůči starým osobám; § 49, odst. 1 - částku 3.000,- Kč zvýšit na 5.000,- Kč); Z. Stodůlka (respektovat kompatibilitu s mezinár. úmluvami - např. MOP č. 416/1991 o invalidních a starob. důchodech a pozůst. dávkách); J. Drápela (§ 2 doplnit o odst. 2 - text dodal písemně; § 42, odst. 1, písm. b - koefic. 2,00 nahradit 3,00; § 74, odst. 1, 2 a 3 - vypustit a nahradit text dle písemné předlohy, kterou dodal).

Výbor přijal usnesení č. 199, do něhož zapracoval své připomínky

(hlasování: 9 - 1 - 0) a doplňující usnesení č. 200.

 

K bodu 6/

Zástupce předkladatele nám. ministra práce a sociálních věcí Dr. Voňková:

v předloze jde o nutné legislativně-technické změny, aby projednaná předloha T 1444 mohla být uvedena v život.

Zpravodajka výboru posl. P. Buzková doporučila upravit účinnost předlohy k 1. 1. 1996 a celkově jí uvést do souladu s tiskem 1444.

Výbor vyslovil se zpravodajkou souhlas (hlasování: 9 - 0 - 1) - usnesení č. 201.

 

K bodu 7/

Výbor vzal na vědomí předloženou zprávu o peticích došlých PS PČR za období od 1. 1. 1995 do 31. 1. 1995 (hlasování o usnesení č. 202: 10 - 0 - 0)

s tím, že předseda výboru vystoupí s informací o peticích za rok 1994 na schůzi Poslanecké sněmovny.

 

K bodu 8/

Sdělení předsedy

- státní občanství repatriantů - termín zařazení do programu VPLPN:

Závěr: projednat na příští schůzi výboru;

- podal informaci o výjezdním zasedání Rady pro národnosti v Českém Těšíně;

- podal informaci o setkání starostů a Romů v Českém Krumlově dne 2. 2. 1995;

- k činnosti komise pro národnosti: příští týden bude zařazeno společné jednání komise s VPLPN;

- petice k násilí ve sdělovacích prostředcích: došlé odpovědi na usnesení VPLPN termín zařazení do programu VPLPN.

(Posl. M. Hubová navrhla přizvat na jednání doc. Říčana - monitorování.

J. Pavela doporučil přizvat spíše zástupce Rady a zařadit jako zvláštní bod na přespříští schůzi výboru.)

- posl. M. Hubová připraví písemné návrhy na doplnění členů komise výboru pro rodinu;

- došla odpověď premiéra z 23. 2. k návrhu zákona o finanční prokuratuře: k usnesení VPLPN č. 176;

- dopis Dr. Jaroše z Bílovic ke státnímu občanství Lidije Gladovičové;

- v sekretariátu VPLPN je k dispozici projev premiéra v RE.

 

K bodu 9/

Posl. Z. Stodůlka požádal o zařazení na březnovou schůzi výboru novelu přestupkového zákona - T 1429. Výbor vyslovil souhlas (10 - 0 - 0).

 

Ing. Jiří Drápela, v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

tajemník-ověřovatel

výboru předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP