Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1 9 9 5

1. volební období

 

ZÁPIS

z 48. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti

dne 29. - 30. 3. 1995

 

Přítomni: 29. 3. - posl. J. Pavela, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Zd. Trojan, Z. Vlček.

30. 3. - posl. J. Pavela, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Ortman, J. Machalík, Z. Stodůlka, V. Trojan, Zd. Trojan, Z. Vlček.

Omluveni: 29. - 30. 3 - posl. L. Body.

30. 3. - posl. H. Orgoníková.

Hosté: viz prezenční listina

 

PROGRAM:

1/ Dopracování návrhu zásad zákona o veřejném ochranci práv (ombudsman)

- prac. skupina výboru: posl. J. Pavela, P. Buzková, J. Ortman

2/ Příprava výjezdního zasedání výboru v Holandsku a Dánsku

3/ Problematika repatriace etnických Čechů z hlediska udělování státního občanství

4/ Zpráva o peticích došlých Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR od 1. 2. 1995 do 28. 2. 1995

5/ Petice - prezentace násilí ve sdělovacích prostředcích - prac. skupina výboru: posl. V. Exner, Zd. Trojan

6/ Zásady úst. zákona, kterým se doplňuje ústavní zákon ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, předložené posl. J. Navrátilem a dalšími (tisk 1456)

7/ Návrh posl. J. Janečka na vydání zákona o ocenění národního boje za osvobození (T 1475)

8/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a mění zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 528/1990 Sb., devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1429)

9/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství, ve znění zákona č. 153/1994 Sb. (tisk 1474)

10/ Vládní návrh zákona o působnosti vyšších územně samosprávných celků (tisk 1129) - pokračování v přerušeném projednávání - výbor přeložil na další schůzi

11/ Sdělení předsedy

Schůzi výboru zahájil předseda J. Pavela. Navrhl vypustit bod č. 10 - působnost vyšších územně samosprávných celků, neboť nebyly dodány podklady vyžádané výborem. Výbor rozhodl tento bod přeložit (hlasování: 7 - 0 - 0).

K bodu 1/

Předseda výboru J. Pavela zrekapituloval přípravu výboru ke zpracování zásad zákona o veřejném ochránci lidských práv. Jako podklad jsou k dispozici překlady právních úprav nejméně pěti zemí, různé studie, dále 2x zásady. Jeden návrh zásad je zpracován skupinou poslanců VPLPN a druhý návrh p. Mikulem a Sládečkem z právnické fakulty UK.

V rozpravě vystoupili:

P. Buzková (doporučila v rozpravě vycházet z pracovního materiálu skupiny poslanců; je třeba si říci, co by mohlo být považováno při projednávání za konfliktní; zás. 4 - "nebo členství" nahradit "funkcí"; zás. 6 - zbytek odst. 2 vypustit, skončit za slovy: "jen s jeho souhlasem"; zás. 7 - vnitřní rozpornost,

2b) vypustit a nahradit dosavadním odst. 1a; zás. 25, odst. 1 - alt.II "výbor petiční"); J. Ortman (podpořil návrh posl. Buzkové a navrhl předložit zásady již příští týden PS); J. Pavela (je nutno návrh precizovat, příští týden je předčasné předkládat; zás. 5, odst. 1 - alt. II vypustit a druhou větu přičlenit k I. alternativě; odst. 3 - VPLPN nahradit MIV nebo pouze "výbor petiční" a dát dle smyslu do souladu se zás. 7 a všude dále v textu; zás. 9, odst. b - vypustit závazku a zbytek věty; zás. 10 - komisi pro LP nahradit "orgánem"); V. Exner (doplnit do zásad způsob zveřejňování nálezů "O"; zás. 2 - místo "BIS, voj. obr. zprav." dát obecný termín, např. "zpravodajské služby"; "zastupitelstva" nahradit tvarem "zastupitelství"; zás. 4, odst. 2 - předseda Parlamentu doplnit "předseda Poslanecké sněmovny"; zás. 7, odst. 2 - místo "odvolá" doplnit: "může odvolat", písm. d) přesunout do odst. 1 a doplnit předsedu PS; zás. 11, odst. 1 - vypustit "písemnou"; zás. 10 - užívat "podání" nikoli "stížnost"; zás. 13 - "stěžovatel" nahradit jiným slovem; zás. 15, písm. f - doplnit větu: "nesplňuje náležitosti podle b. 12"; zásadu 22 a 23 prohodit; zás. 26 - termín účinnosti 31. března; doplnit novou zás. 27: "Ochránce soustavně informuje veřejnost o své činnosti. Veřej. práv. sděl. prostředky s ním spolupracují); H. Orgoníková; Z. Stodůlka ("ústř. org. výk. moci" nahradit: "ústř. orgán státní správy"); Zd. Trojan (zás. 7 - odst. 3 vypustit a do odst. 2 doplnit PS PČR; zás. 6 - vazba na ochranu stát. taj. nedostatečně; u zás. 7 vypustit návětí odst. 2a; zás. 12, odst. 1a - vypustit "úplné"); J. Drápela (zás. 8 - doplnit "služební byty").

Výbor pověřil pracovní skupinu poslanců, aby zapracovala schválené připomínky do návrhu zásad zákona do 5. dubna 1995 - usnesení č. 216 (hlasování: 10 - 0 - 2).

 

K bodu 2/

Výbor se předběžně zabýval programem výjezdního zasedání v Nizozemsku a Dánsku s tím, že podrobnosti se ještě průběžně ujasní.

 

K bodu 3/

Předseda výboru J. Pavela uvedl, že ve spolupráci s řed. odboru min. vnitra JUDr. Henychem byl zpracován návrh novely zákona č. 40/1993 Sb.

V rozpravě vystoupili:

V. Exner (§ 11 - do textu doplnit:... a byl pozván vládou na základě úředního pozvání; řešit komplexně i děti osob pozvaných, kteří mohou být jiné národnosti; návrh doplnit o slova: do data účinnosti tohoto zákona); J. Pavela (návrh se má vztahovat pouze na občany Volyňské Čechy, kteří byli oficiálně k přesídlení pozváni; je nutno tuto otázku dořešit, příp. nedávat zbytečně těmto občanům naději); J. Machalík (neurychlovat tuto otázku, v jiných zemích se nikde výjimky ze zákona o uděl. stát. občanství neudělují; určit datem 30. 6. 1992 pozvané občany a zakotvit do zákona); V. Trojan (nelze garantovat, že bude-li toto v zákoně, bude to platit pouze pro 1850 Volyň. Čechů, přiklonit se k řešení, že se jim vysvětlí, aby ještě 1,5 roku vydrželi do uplynutí zákonné lhůty; je nutno nevytvářet dopředu obdobné problémy; navrhované řešení určit T: do 31. 12. 1994, je elegantní, vyřešila by se tím uvedená skupina Volyňských Čechů); J. Drápela (výbor vyslovil v Ralsku slib, že se pokusí vyřešit legislativně jejich problém; navrhl doplnit přímo do novely:... o občany pozvané vládou z Ukrajiny postižené Černobyl. havárií).

Výbor přijal usnesení č. 212 a pověřil předsedu výboru, aby konzultoval formu novely a uvedený termín, aby bylo možno předložit před květnovou schůzí Poslanecké sněmovny (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 4/

Oddělení stížností tentokrát nedodalo přehled o nevyřízených peticích - posl. V. Exner žádal pokračovat v předchozí praxi, tudíž tabulku včetně přehledu.

V. Trojan - petice nazvané "propagace násilí" doplnit, zda jde o podporu, či negativní stanovisko.

J. Pavela - výbor dá návrh, aby program byl přepracován tak, aby bylo zřejmé při čtení v počítači, zda jde o podporu nebo negativní stanovisko.

J. Machalík - program také upravit tak, aby bylo možno ihned zjistit, kolik celkově občanů podporuje, či je proti (nasčítávání).

Výbor přijal usnesení č. 213 a pověřil předsedu výboru, aby s ved. odd. stížností navrhované úpravy programu projednal (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 5/

Předseda výboru seznámil členy výboru s tím, že veškeré zprávy, které výbor svým usnesením k prezentaci násilí ve sdělovacích prostředcích vyžádal, byly dodány. Pouze u Rady České televize je nutno dožádat.

V rozpravě vystoupili:

J. Machalík (otázka prezentace násilí ve sdělovacích prostředích není přímo v kompetenci VPLPN, je to spíše problém komise PS pro sdělovací prostředky a výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, který má možnost jednat s masmédii. Navrhl proto tuto otázku posunout k řešení směrem ke komisi pro sdělovací prostředky); J. Pavela (doporučil vyzvat jednotlivé rady, aby svůj přístup k zobrazování násilí zhodnotily, zaslat také dopis premiérovi a apelovat na vládu k legislativním krokům; iniciovat využívání stávajících legislativ. norem k zamezování těmto jevům); V. Exner (nelze opominout komisi pro sdělovací prostředky, navrhl vyzvat ji ke spolupráci; postoupit této komisi veškeré podklady, které VPLPN dosud shromáždil; využít závazek vlády, z dopisu VPLPN, napříště při přípravě zákonů akceptovat i tato hlediska; komisi pro sděl. prostředky PS požádat, aby posunula kupředu přistoupení k Evropské úmluvě o televizi přesahující hranice a vzít k diskusi založení regulace mimolegislativními přístupy, např. vytvořit orgán ke kontrole program. skladby; problémem je i oblast videoher); M. Hubová (Rada pro rozhlas. a televiz. vysílání by měla být nositelem kreditu a kontrolovat a informovat o stavu v jednotlivých oblastech, nejen prezentace násilí, ale dodržování LP; v usnesení zdůraznit funkci Rady pro tel. a rozhl. vysílání a oslovit ji, aby vychovávala k LP; v zahraničí, např. v Kanadě, je vytvořena dohlížecí komise, která sleduje a hodnotí programy právě z těchto hledisek - takovýto orgán by bylo dobré vytvořit i v ČR, tuto myšlenku podpořit; je připravován MPSV zákon o sociálně právní ochraně mládeže).

Výbor přerušil projednávání tohoto bodu s tím, že posl. Machalík a posl. Exner do příští schůze připraví návrh usnesení k této věci - usn. č. 214 (hlasování: 7 - 0 - 0).

 

K bodu 6/

Zástupce navrhovatele zásad zákona posl. V. Exner: stručně uvedl jednotlivé zásady; zásadu nepřípustnosti retroaktivity přímo zakotvit do ústavního zákona, řešit i oblast státního občanství, aby cizí státní příslušník nemohl získat současně i stát. občanství České republiky.

Zpravodaj výboru posl. Z. Stodůlka: návrh by představoval zásah do Ústavy, jedná se o zásadní věci, které potřebují přesnou a jasnou specifikaci; dopad této úpravy by představoval zásah asi do dalších 50 zákonů, které by bylo třeba novelizovat. Návrh nepodpořil, neboť je mimo jiné i v rozporu s mezinárodními úmluvami a pravděpodobně i s LZPS.

V rozpravě vystoupili:

Z. Stodůlka (zás. 1 - pojem "přiměřené bydlení" je nejasný; zás. 3 - dikce tohoto ustanovení umožňuje do budoucna vytvořit neřešitelné situace, např. rozvody a petrifikovalo by to veškeré zákonodárství; zás. 4 - zde by se do Ústavy dostala věc, která je stále diskutována - možnost jednoho stát. občanství); V. Trojan (retroaktivitu zákona neumožňovat; návrh je vnitřně rozporný, navrhl proto hlasovat postupně o jednotlivých zásadách); J. Pavela (v současnosti dojde pod tlakem Rady Evropy k diskusi o stát. občanství); Zd. Trojan (zás. 5 - je třeba začít obranu českého jazyka, ale nepatří to do Ústavy, řešit jinými legislativními normami).

Výbor nesouhlasil s předloženými zásadami zákona - usnesení č. 215 (hlasování: 7 - 1 - 2).

 

K bodu 7/

Zástupce skupiny posl.-navrhovatelů zákona posl. J. Janeček: návrh předkládají i vzhledem k 50. výročí ukončení 2. světové války, aby bylo vysloveno ocenění lidem, jimž se ho dosud nedostalo.

Zpravodaj výboru posl. Zd. Trojan: problém je složitý a velice citlivý, ztotožnil se se stanoviskem vlády. Nedoporučil výboru vyslovit souhlas s návrhem.

V rozpravě vystoupili:

J. Ortman (navrhl usnesení: VPLPN vyslovuje nesouhlas; předkladatelé vedeni dobrým úmyslem, ale takto upravit nelze; § 4 je zcela nepřijatelný, rozpor s Ústavou a s principem rovnosti občanů, schází ekonomický dopad předlohy);

J. Machalík (navrhl usnesení: vyslovit nesouhlas bez projednávání paragrafovaného znění; ocenit všechny, kdo bojovali proti fašismu, ale tento zákon není dobře připraven; předkladatel se dostal do stejné pozice jako představitelé dřívějších totalitních režimů); J. Pavela (navrhl vypustit § 4); Zd. Trojan (hodnotit dějiny nelze zákonem).

Výbor přijal usnesení č. 217 (hlasování: 6 - 2 - 1).

 

K bodu 8/

Zástupce ministerstva vnitra náměstek Ing. B. Valvoda: účelem předlohy je uvolnit policii od administrativní zátěže. Orgán policie bude na počátku objasňování skutku postupovat stejně, ať půjde o trest. čin nebo o přestupek. Je zde doplnění hmotněprávních ustanovení - sankční ochrana.

Zpravodaj výboru posl. Z. Stodůlka: předloha je sankční zákon, který může závažným způsobem zasáhnout do lidských práv a svobod. Z části jde o mechanické nahrazení dosavadních sankcí sankcemi vyššími; dále je to odbourání profesionální práce policie a její přenesení na laické orgány obcí. Není řešen problém kvalifikace osob projed. přestupky, za situace, kdy neexistuje správní soudnictví, je to na pováženou, neboť v trest. řízení vždy pak následuje soud.

V rozpravě vystoupili:

V. Exner (schází kvantifikace přestupků, které budou takto přeneseny na obce a OÚ; b. 3 - vypustit); Z. Stodůlka (doplnit do předlohy zákonnou evidenci přestupků; práce profesionálů bude nahrazena prací laiků, proto navrhl zvolit jiné řešení, např. obdobu systému stavebního řízení nebo matrik; do čl. I, b. 1, § 1O/1 - zapracovat písm. "d) poslanci PS P ČR" a další přečíslovat; b. 2 - vypustit); Z. Vlček (čl. I, b. 1 - vypustit; § 59 - v první větě doplnit "přísluš. spr. org.", v druhé větě na začátek - "Věcně či funkčně příslušný"; § 60 - v první větě před "správním" vložit "příslušným"; čl. II, b. 3 - slovo "přestupcích" nahradit "přestupku"); Zd. Trojan (§ 53 by měl zřejmě reflektovat, že Praha má 13 obvodů a nikoliv 10).

Výbor přijal usnesení č. 218 (hlasování: 8 - 0 - 1).

 

K bodu 9/

Zástupce ministerstva obrany řed. Hlužek: předložený návrh zákona je nezbytným důsledkem zákona č. 153/1994 Sb., jde o sjednocení právní úpravy zpravodajských služeb, její zpřesnění a zpřísnění.

Zpravodaj výboru posl. Z. Stodůlka: jedná se o dílčí novelu, která se snaží dosáhnout soulad v předpisech a úst.; neřeší však problémy vzniklé zrušením § 1 - 7 původního zákona, neřeší otázku kontroly této zpravodajské služby. Navrhl předlohu po skončení celé rozpravy vrátit k dopracování části o kontrole zpravodaj. služby.

V rozpravě vystoupili:

Z. Stodůlka (§ 12, písm. e - příliš obecný; b. 6, § 17, odst. 3 - doplnit "Pokud je krycím dokladem průkaz příslušníka jiné zpravodajské, vydává se pouze se souhlasem této služby."; čl. I, vložit v novém bodu 9 hlavu 5 - znění usnesení BBV); Zd. Trojan (je původní princip legisl. ošetřen?).

Výbor přijal usnesení č. 219 (hlasování: 8 - 0 - 0).

 

K bodu 10/

Posl. J. Drápela navrhl, aby VPLPN zařadil na své jednání T 1591 - lesní zákon. Výbor hlasováním vyslovil souhlas: 5 - 0 - 3.

 

Ing. Jiří Drápela, v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

tajemník-ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP