Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

1. volební období

 

ZÁPIS

z 53. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, konané

dne 10. 5. 1995

 

Přítomni: 10. 5. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Z. Trojan, Z. Vlček.

Hosté: viz prezenční listina.

 

PROGRAM:

1/ Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 1994

2/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňují zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, a zákon č. 189/1994 Sb., o vyšších soudních úřednících - tisk 1675

3/ Vládní návrh zákona o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních) - tisk 1665

4/ Návrh posl. Jana Deckera a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů - tisk 1678

5/ Vládní návrh zákona o důchodovém pojištění - tisk 1574

- přeloženo na další schůzi VPLPN

6/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňují některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o důchodovém pojištění - tisk 1674

- přeloženo na další schůzi VPLPN

7/ Vládní návrh zásad zákona o podmínkách poskytování zdravotní péče

- tisk 1585

- přeloženo na další schůzi VPLPN

8/ Redakce návrhu zásad zákona o veřejném ochránci práv

9/ Sdělení předsedy

Schůzi zahájil předseda výboru J. Pavela.

Posl. J. Machalík a V. Trojan doporučili výboru T 1574, T 1674, T 1585 z programu vypustit a všechny zbývající body programu projednat prvý den jednání.

Výbor s jejich návrhem vyslovil souhlas, program byl také schválen (9 - 0 - 0).

 

K bodu 1/

Zástupce ministerstva financí, řed. Ing. BIDLO: ve stát. závěrečném účtu se projevují trendy růstu HDP; míra inflace v r. 1994 nepřekročila 10%; zvýšení spotřebních cen činí 10,2%. Saldo vývozu a dovozu je záporné, byl zaznamenán růst devizových rezerv, příliv zahranič. kapitálu. Některé nevyčerpané výdaje je možno zapojit do hospodaření roku 1995 - podrobně je uvedeno v návrhu na použití přebytku a bude na rozhodnutí Parlamentu, jak bude přebytek použit. Podstatná část přebytku je směrována do sociální oblasti. Vláda po posouzení současné ekonomické a měnové situace navrhuje, aby 3,5 mld Kč bylo použito ke snížení úvěru ČNB a působilo tak protiinflačně. Usnesení PS PČR č. 533 se snažila vláda naplnit, avšak v některých oblastech má jiná stanoviska.

Zpravodaj výboru posl. Zd. TROJAN: návrh stát. závěrečného účtu považoval za dobře zpracovaný, vyslovil obavy, zda se nezvětšuje ek. vnitřní dluh a zda nežijeme na úkor budoucnosti. Vyslovil otázku, zda pro veřejné služby - školství, zdravotnictví a kulturu je věnován dostatek prostředků. Poukázal na rozpor str. 2 a 3 zprávy - kompar. výhody zahr. obchodu. V závěru navrhl, aby VPLPN oddělil otázku přebytku stát. rozpočtu.

V rozpravě vystoupili:

V. Exner (žádal vysvětlit pasivní výsledky hospodaření OÚ a obcí; probl. částky určené k hmot. zainteresovanosti stát. úředníků; bod F - jakým způsobem by byly spláceny úvěry na ekologic. stavby, nebyl-li by přebytek?; žádal o vysvětlení nevyužité částky rozpočtu, tj. 440 mil Kč; proč nejsou využívány zdroje SFŽP a dále se zajímal, proč Státní fond kultury nepodporuje kulturu, ale podnikatelskou sféru - Česká lotynka?); Zd. Trojan (VPLPN by měl zaujmout stanovisko k vlád. návrhu usnesení k otázce využití přebytku - čl. III, 1, body a), b), c), d), i), h), j); požádal o písemné vysvětlení, proč není usnesení PS č. 533 plně respektováno, kupř. v oblasti školství, tělovýchovu - předkladatel přislíbil); J. Pavela (doporučil nepřijímat usnesení k části III usnesení vlády, neboť bude řešeno při jednání Poslanecké sněmovny).

Výbor vzal návrh závěrečného účtu na vědomí (7 - 0 - 1) - usnesení č. 235.

 

K bodu 2/

Náměstek ministra spravedlnosti JUDr. C. SVOBODA uvedl T 1675: novela má tři cíle

- bojovat účinněji s organizovaným zločinem; přerušuje se, v souladu s mezinárodními smlouvami, princip legality; tr. čin spolčení;

- posílení odklonu od klasických trestů za drobnou kriminalitu (institut narovnání, trest obecně prospěšných prací, který je doporučením ES);

- otázka anonymního svědka.

Současně se řeší otázka vyšších soudních úředníků, aby mohli působit i v trestním řízení.

Zpravodaj výboru posl. J. ORTMAN: v boji proti organizovanému zločinu je otázka trest. činu spolčení velice správná; institut narovnání doporučil i v tr. zákonu, jako hmotně právní ustanovení i pro tr. činy nedbalostní; obecně prospěšné práce by měly být promítnuty do zákona o obcích a o státní správě; u anonymního svědka nesouhlasil s vyloučením advokáta.

V rozpravě vystoupili:

V. Exner (vypustit slovo "soustavných v Čl.I, b. 10); J. Ortman (Čl. I, b. 163c - vložit nový odst. 2: "Beztrestným se nestává agent, který zločinné spolčení založil nebo zosnoval."; Čl. II, b. 18 - vypustit; účinnost od 1. 10. 1995).

Výbor vzal předlohu na vědomí usn. č. 236 (hlasování. 9 - 0 - 1).

 

K bodu 3/

Zástupce ministerstva vnitra nám. Ing. B. VALVODA uvedl: předloha je reakcí na zvýšenou kriminalitu; sleduje také zjednodušení stát. správy v této oblasti a vytvoření přísnějších pravidel povolování držení zbraně, které umožní výběr osob tak, aby nedocházelo k ohrožení. Návrh umožní svého druhu amnestii. V závěru navrhl nový termín účinnosti zákona - k 1. 1. 1996.

Zpravodaj výboru posl. Z. STODŮLKA: dosavadní zákon neumožňuje rovný přístup k nošení zbraní - postup je různý u různých policejních ředitelství. Za pozitivní rys návrhu shledal, že pravomoci v této oblasti převádí na okres. policii, dalším kladem spatřoval rozlišení mezi držením zbraně a nošením zbraně.

V rozpravě vystoupili:

Z. Stodůlka (§ 2 - za "zbraně" čárku, vypustit "a" a doplnit: "střelivo a munici";

§ 17, písm. e) - nahradit slova "jednoranové a dvouranové" slovy "jednohlavňové a dvouhlavňové"; § 21 - do písm. e) vložit za zbraně "pevně vestavěnými"; § 28, odst. 2, písm. d - vypustit; § 31/2 - "400" změnit na "1000"; § 36b - za slovo "nosit" doplnit "najednou"; § 40/1 - vypustit písm. g; § 44 odst. 1 písm. b - vypustit slova "útoku na veřejného činitele podle § 155 odst. 2, 3 a 4 trestního zákona"; § 25 odst. 2 písm. b - vypustit; § 98 - 4 měsíce nahradit "6 měsíců");

Zd. Vlček; V. Trojan (upřesnit psychickou způsobilost v § 42 "zdravotní a psychická způsobilost"); M. Hubová (podpořila doplnit způsobilost psychickou);

L. Body (§ 96 písm. b - "do čtyř měsíců" nahradit "do dvou měsíců"; V. Exner;

Zd. Trojan (změnit účinnost od 1. 1. 1996).

Výbor přijal usnesení č. 237, do něhož zapracoval všechny schválené připomínky (hlasování: 11 - 0 - 1).

 

K bodu 4/

Z pověření skupiny posl.-předkladatelů návrhu zákona uvedl posl. J. PAVELA: chybou Kanceláře tehdejšího Federálního shromáždění vypadla část zákona, týkající se PTP. Toto novela zákona míní řešit.

Zpravodaj výboru posl. H. ORGONÍKOVÁ: je třeba tuto chybu odstranit, proto doporučila s návrhem vyslovit souhlas.

V rozpravě vystoupili:

V. Exner (navrhl přerušit až bude stanovisko vlády).

Výbor přijal usnesení č. 236 (hlasování: 8 - 0 - 1).

 

K bodu 5/, 6/, 7/

Výbor svým hlasováním rozhodl projednání těchto tří návrhů zákonů přeložit na další svou schůzi.

 

K bodu 8/

Výbor rozhodl, aby redakci návrhu zásad zákona o veřejném ochránci práv provedla pracovní skupina posl. J. Pavela, P. Buzková, J. Ortman do následující schůze výboru.

 

K bodu 9/

Sdělení předsedy

- 13. 5. bude v Letech u Písku odhalen památník obětem nacismu - Romům.

 

Ing. Jiří Drápela, v.r.

Ing. Josef Pavela, v.r.

tajemník-ověřovatel

výboru předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP