Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1995
1. volební období
ZÁPIS
z 55. schůze výboru petičního, pro lidská práva a národnosti
dne 7. - 8. 6. 1995
Přítomni: 7. 6. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Zd. Trojan, Z. Vlček.
8. 6. - posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Exner, M. Hubová, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, V. Trojan, Zd. Trojan, Z. Vlček.
Omluveni: posl. J. Machalík.
PROGRAM:
1/ Vládní návrh zákona o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon) - /tisk 1591/ - pokračování v přerušeném projednávání
2/ Vládní návrh zásad zákona o podmínkách poskytování zdravotní péče
(tisk 1585)
- přeloženo na další schůzi výboru
3/ Vládní návrh zákona o důchodovém pojištění (tisk 1574)
- přeloženo na další schůzi výboru
4/ Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňují některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o důchodovém pojištění (tisk 1674)
- přeloženo na další schůzi výboru
5/ Vládní návrh zákona o působnosti vyšších územně samosprávných celků (tisk 1129) - pokračování v přeruš. projednávání
6/ Zpráva vlády o bezpečnostní situaci na území České republiky v roce 1994 (tisk 1735)
7/ Informace o projevech extremistických postojů v České republice
8/ Zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, předložené posl. J. Vyvadilem (1706)
9/ Zpráva o peticích došlých Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR od 1. 5. 1995 do 31. 5. 1995
10/ Sdělení předsedy
11/ Podněty a připomínky poslanců
Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Ing. J. Pavela. Předložil návrh programu s tím, že doporučil zařadit další bod - T 1706 (zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, předložené posl. J. Vyvadilem). Výbor s tímto návrhem vyslovil souhlas (hlasování: 7 - 0 - 0).
K bodu 1/
Výbor pokračoval v přerušeném projednávání předlohy za účasti nám. ministra zemědělství Ing. P. Rybníčka, který výklad provedl již na předcházející schůzi výboru a náměstka ministra životního prostředí Ing. Šulce.
V rozpravě vystoupili:
J. Pavela (§ 2, odst. d - doplnit do výčtu: "včetně chovu včel"; § 17, odst. 1 - za slova "do lesa" vložit: "na vlastní nebezpečí"; § 22, odst. 3 - nové znění prvé věty: "Právnické osoby, kterým je svěřeno nakládání se státními lesy, ostatní právnické a fyzické osoby vlastnící více než 50 hektarů lesa v obvodu územní působnosti schvalujícího orgánu Státní správy lesů (§ 25), jsou povinny zabezpečit zpracování plánů."; § 23, odst. 1 - v třetím řádku za slovo "fyzických" vložit: "a právnických"; § 25, odst. 3 - ve třetím řádku nahradit slovo "nový" slovem: "upravený"; stejně tak v předposledním řádku; nový oddíl třetí - "Lesní stráž" s novými paragrafy 36 a 37 tohoto znění:
"Oddíl třetí Lesní stráž
§ 36
1/ Lesní stráž je fyzická osoba zajišťující ochrannou službu v lesích při obecném užívání lesů občany. Vykonává svou činnost bezplatně, pokud se s vlastníkem lesa nedohodne jinak.
2/ Lesní stráž ustanovuje na návrh vlastníka lesa nebo z vlastního podnětu orgán státní správy lesů, v průkazu lesní stráže současně stanoví obvod její působnosti, který nesmí přesáhnout obvod územ. působnosti orgánu, který průkaz vydal. Na řízení o ustanovování lesní stráže se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
3/ Lesní stráží ustanoví orgán státní správy lesů fyzickou osobu, která je občanem České republiky, je starší 21 let, nebyla odsouzena pro úmyslný trestní čin, má způsobilost k právním úkonům, je zdravotně způsobilá, prokázala znalost práv a povinností lesní stráže podle tohoto zákona a znalost souvisejících předpisů a složila před orgánem státní správy slib tohoto znění: "Slibuji, že jako lesní stráž budu s největší pečlivostí a svědomitostí plnit povinnosti při výkonu ochranné služby v lesích, že budu při výkonu této činnosti dodržovat právní předpisy a nepřekročím oprávnění příslušející lesní stráži."
4/ Lesní stráži vydá orgán státní správy lesů služební odznak a průkaz lesní stráže, jejichž vzor je uveden v příloze číslo 2 k tomuto zákonu. Tento orgán také vede evidenci lesních stráží.
5/ Lesní stráž je povinna oznámit orgánu státní správy lesů do 30 dnů od jejich vzniku všechny změny, týkající se podmínek uvedených v odstavci 3/.
6/ Orgán státní správy lesů ustanovení lesní stráže zruší, pokud fyzická osoba přestala tuto funkci vykonávat, splňovat podmínky stanovené v odstavci 3 (nebo prokáže, že byla ustanovena na podkladě nesprávných údajů). Orgán státní správy lesů může ustanovení lesní stráže zrušit též z jiných důvodů na návrh vlastníka nebo z vlastního podnětu.
§ 37
Povinnosti a práva lesní stráže
1/ Lesní stráž je při své činnosti povinna
a) prokázat se průkazem lesní stráže a nosit služební odznak,
b) dohlížet na dodržování povinností spojených s obecným užíváním lesů
(§ 18 a § 18),
2/ Lesní stráž je při své činnosti oprávněna
a) zjišťovat totožnost osob, které při obecném užívání lesa porušují ustanovení tohoto zákona,
b) ukládat a vybírat pokuty za přestupky uvedené v § 47 tohoto zákona v blokovém řízení podle zvláštního předpisu (24),
c) předvést policejnímu orgánu osobu podezřelou ze spáchání trestného činu nebo přestupku jinou osobu, kterou přistihne při trestném činu nebo přestupku, nelze-li jinak zjistit její totožnost, k zamezení jejího útěku nebo k zajištění důkazu.
24) zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích
- dosavadní oddíl třetí přejmenovat na oddíl čtvrtý, paragrafy a odkazy přečíslovat odpovídajícím způsobem; § 42, odst. 1 - místo slov "může podporovat" doplnit: "podporuje"; § 58 - účinnost celého zákona stanovit 1. 1. 1996); J. Drápela (§ 3, odst. 1 - rozdělit na dva odstavce takto: "1/ Pozemky určené k plnění funkcí lesa jsou: a) pozemky, které jsou či mají být lesnicky obhospodařovány /dále jen "lesní pozemky"/, b) pozemky jiných druhů, s lesem související a plnící funkce lesů nebo sloužící lesnímu hospodářství /dále jen "jiné pozemky"/; další odst. přečíslovat;
za § 4 - vložit nový § 4a ve znění: " 4a Zákaz podnájmu
Podnájem lesa není dovolen."
- vložit nový § 4b: "§ 4b
Předkupní právo státu
1/ Vlastníci lesů ochranných (§ 6) a lesů zvláštního určení (§ 7) jsou povinni v případě jejich zamýšleného prodeje přednostně nabídnout tyto lesy ke koupi právnické osobě uvedené v § 4 odst. 1. Pokud tato právnická osoba neprojeví o koupi písemně závazný zájem do 30 dnů od obdržení nabídky, mohou vlastníci zamýšlený prodej uskutečnit.
2/ Povinnost podle odst. 1 vlastníci lesů nemají, pokud má být kupujícím osoba blízká, nebo vlastník sousedního lesa."; § 7, odst. 2, písm. c) - vypustit slova: "příměstské a další"; § 10 - název změnit takto: "Evidence a dělení pozemků"; vložit nový odst. 3 v tomto znění:
"3/ Dělení lesních pozemků, při kterém výměra jednoho dílu klesne pod jeden hektar, vyžaduje souhlas orgánu státní správy lesů. Orgán státní správy lesů souhlas nevydá, jestliže by dělením vznikly pozemky nevhodného tvaru nebo velikosti, neumožňující řádné hospodaření v lese."; § 15, odst. 2 - vypustit písm. d; § 23, odst. 3 - doplnit nakonec prvé věty slova: "a minimální plošný rozsah výchovných zásahů v porostech do 40ti let věku."; § 23 - doplnit za odst. 3 nový odst. 4 v tomto znění: " 4/ Pro vlastníky lesa ochranného (§ 6) a lesa zvláštního určení (§ 7) je osnova závazná."; ostatní přečíslovat; § 25, odst. 1 - "60 dnů" nahradit slovy: "90 dnů"; § 29, odst. 4 - slova "průměrná výška" nahradit slovy: "dvě průměrné výšky"; § 43, odst. 1, písm. b) - "ministerstvo zemědělství" nahradit: "ministerstvo životního prostředí" - toto promítnout
do dalších ustanovení; za § 50 - vložit nový § 50a v tomto znění:
"50a
Nucená správa
1/ V případech, kdy vlastník lesa neplní podstatné povinnosti stanovené tímto zákonem a ohrožuje tím existenci lesa a lesy sousední, přičemž sankce podle § 49 jsou neúčinné, rozhodne orgán státní správy lesů o nucené správě takového lesa.
2/ Nucená správa spočívá v tom, že stanovená právnická nebo fyzická osoba zajišťuje v těchto lesích hospodaření podle zákona a schváleného plánu ve své režii a ponechává si výnosy z tohoto hospodaření. Nesmí přitom uvedený majetek zatížit ani zcizit."; § 52, odst. 11 - lhůtu dvou měsíců nahradit šesti měsíci, lhůtu šesti měsíců devíti měsíci); H. Orgoníková (§ 4, odst. 2 - vypustit text od slova: "zejména...." až do konce věty; § 19, odst. 1 - ve druhém řádku "a" nahradit slovy: "nebo jinak"; § 20, odst. 2 - doplnit na konci prvé věty: "a kdo nahradí vlastníku lesa případnou újmu."; § 21 - vložit nový odst. 5 v tomto znění:
"5/ Zpracovatelé lesních hospodářských plánů a lesních inventarizačních osnov při jejich sestavování přihlédnou k zásadám oblastních plánů rozvoje."; § 35, odst. 3 -doplnit na konec druhé věty za slova "podle odst. 1" slova: "nebo jej zaměstnat v pracovním poměru"; § 42, odst. 1 - formulovat: písm. d - "obnovu lesů poškozených imisemi a související opatření"; písm. e - "zalesnění v horských polohách a související opatření"; písm. g - "zajištění mimoprodukčních funkcí lesa a související opatření"); M. Hubová (§ 18, odst. 1 - v písm. j vložit za slova "na kole" slova: "na lyžích"; § 18, odst. 5 - nahradit novým zněním: "Organizované sportovní akce s výjimkou motoristických a kynologických lze konat na základě oznámení orgánu státní správy lesů. V oznámení, které musí být předloženo nejméně 30 dnů před dnem konání této akce, pořadatel uvede místo a termín konání této akce, předpokládaný počet účastníků, způsob zjištění a souhlas vlastníka lesa. Orgán státních lesů může do 15 dnů ode dne doručení oznámení stanovit doplňující podmínky."); V. Exner (§ 30, odst. 4 - před slova "poškozovány zvěří" vložit slovo: "nepřiměřeně"; § 38, odst. 2 - za slova "alespoň 10 let" doplnit: "z toho 5 let v hospodářské úpravě lesů"; § 42, odst. 1- v druhé větě za slovo "poskytnuty" vložit "vlastníkům a jejich sdružením", promítnout také do odst. 3); § 44, odst. 2 - vložit nové písm. k: "k) ustanovují lesní stráž (§ 36)", dosavadní písm. k označit jako l; § 45, odst. 3 - doplnit nové písm. m: "m) ustanovuje lesní stráž (§ 36)"; ostatní písmena přeznačit; § 47, odst. 1 - doplnit nové písm. f:
"f) tábořit mimo vyhrazená místa"; ostatní písmena přeznačit; § 47, odst. 2 - doplnit větu: "Pokutu za přestupek podle odst. 1 může ukládat v blokovém řízení do výše 1000,- Kč též lesní stráž."; L. Body (§ 49, odst. 1 a 2 - z názvu z odst. 1 i odst. 2 vypustit slova podnájemce).
Výbor přijal usnesení č. 247 (hlasování: 9 - 0 - 0).
K bodu 2/
Zpravodaj výboru navrhl, aby VPLPN odložil projednávání až po předložení návrhu zákona o provozu zdravotnických zařízení.
Výbor svým hlasováním (5 - 1 - 3) projednávání odložil - usn. č. 248.
K bodu 3/
Výbor rozhodl projednávání vl. návrhu zákona o důchodovém pojištění přerušit než se vyjasní stanoviska koalice ke sporným okruhům.
Usnesení č. 249 (hlasování: 5 - 0 - 2).
K bodu 4/
Výbor rozhodl přerušit projednávání vl. návrhu zákona, kterým se mění a doplňují některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o důchodovém pojištění.
Usnesení č. 250 (hlasování: 5 - 0 - 2).
K bodu 5/
Výbor pokračoval v přerušeném projednávání T 1129.
Zpravodajka výboru posl. H. Orgoníková vylíčila průběh dosavadního projednávání a navrhla usnesení:
VPLPN bere na vědomí T 1129 s tím, že doporučuje, aby Poslanecká sněmovna při projednávání T 1129 a T 1077 vycházela z T 1768 (zpráva komise PS pro reformu státní správy a usnesení č. 13 - varianta II).
V rozpravě vystoupili:
J. Drápela (nesouhlasil s návrhem zpravodajky, doporučil přerušit projednávání);
V. Exner (VPLPN přerušuje projednání T 1129 do projednání zprávy komise PS v Poslanecké sněmovně).
Výbor přijal usnesení č. 251 (hlasování: 6 - 2 - 1).
K bodu 6/
Zástupce předkladatel nám. M. Fendrych: zprávu zpracovalo a předložilo MV ve spolupráci s ostatními resorty. Společným cílem 3 materiálů MV - této zprávy, zprávy o migraci a informace o projevech extrémistických postojů v České republice je snížení kriminality. Nejzávažnější jsou nyní aktivity organizovaného zločinu, přistupuje k tomu riziko ochrany informací a kriminalita mládeže. Je však zřetelný klesající trend trestných činů a zvýšení objasněnosti. Zvláště závažné tr. činy však vzrůstají.
Zpravodaj výboru posl. Z. Stodůlka: kladně zhodnotil pojmenování faktů. Za nedostatek shledal při zpracování materiálů, že statistika je považována za přesná čísla. Jsou zde mnohdy uváděny skutečnosti, které poslanci znají a je zbytečné je uvádět Zprávu o protidrogové komisi hodnotil dobře.
V rozpravě vystoupili:
J. Pavela (jsou rozlišeny trest. činy a přestupky?); Z. Stodůlka (v rozboru kriminality schází počty dokončených trest. řízení, schází zpráva min. spravedlnosti - bylo by dobré za stejný časový horizont zpracovat); V. Exner (náklady na prevenci a likvidaci kriminality rostou; postrádal návrh, jak zmírnit následky tr. činů a snížit nákladnost potírání kriminality; schází zákon o bezpečnosti silničního provozu a řešení celé problematiky provozu na pozem. komunikacích; podle srovnání nákladů r. 1993 a 1994 je zřejmé, že mater. vybavení policie je nedostatečné); Zd. Trojan (podpořil názor, že schází zpráva min. spravedlnosti a vznesl dotaz jak daleko je příprava azylového zákona a pobytu cizinců; schází také analýza povolování pobytu cizinců a s tím souvisejících aktivit); V. Trojan (je problém s příchozími z Rumunska - nebylo by možné znovu zavést vízové povolení, nebo prokázání financí?; vznesl dotaz, zda je v pořádku dostane-li cizinec bez dlouhodob. pobytu živnost. list).
M. Fendrych odpověděl: živnost. zákon - meziresortní komise bude koordinovat se zákonem o pobytu cizinců a azylovým zákonem; pro příchod Rumunů platí velmi obtížné podmínky - pokud na hranicích prohlásí, že žádá o statut uprchlíka, musí proběhnout řízení a podle Ženevské konvence se musí projednávat i opakovně.
Výbor vzal zprávu na vědomí - usn. č. 252 (hlasování: 8 - 0 - 2).
K bodu 7/
Náměstek M. Fendrych: předložená informace má postihnout stávající stav, zejména mezi mládeží. V souvislosti s vraždou T. Berkiho ve Žďáru n/Sázavou přijala vláda v květnu usn. č. 279 a proběhla porada na úrovni vlády, kde byly dohodnuty další kroky. Byl také vydán rozkaz min. vnitra, závazný pokyn policejního ředitele. Ministerstvo spravedlnosti navrhuje změnu trest. zákona. Společnost se nemůže smířit s tak závažným rizikem jako je extremismus.
Zpravodaj výboru posl. J. Pavela: trest. činů s rasovým podtextem přibývá. Zarážející je někdy i postoj policistů, kteří jsou nevšímaví. Je nutno nejen zesílit prevenci, ale i represivní opatření; zkvalitnit vyšetřování a využívat všechny možné prostředkyk potlačení rasismu. Šetřit a stíhat i takové projevy, jako jsou rasistické nápisy. Závažnost těchto jevů je vnímána veřejností, která se obrací peticemi proti rasismu na Poslaneckou sněmovnu. Navrhl VPLPN vzít předloženou informaci na vědomí.
V rozpravě vystoupili:
P. Buzková (vláda měla k předloženému návrhu navíc přílohy, z nich si uvědomila, že reakce na vraždu p. Berkiho je spíše opožděná; informace je rozporuplná; za překvapující však považovala, které organizace se dostaly na seznam - inic. za život. prostředí; informaci zhodnotila jako nepřijatelnou a nedoporučila jí vzít na vědomí); J. Ortman (zpráva dává dohromady nesouměřitelné věci; doporučil postupovat bod po bodu a hlasovat jako o procedurálním návrhu; navrhl usnesení: VPLPN nesouhlasí s předloženou informací); Zd. Trojan (navrhl přerušit projednávání po ukončení obecné rozpravy a VPLPN by mohl uspořádat seminář k PS k této problematice s přizváním širší veřejnosti; přizvat na jednání min. spravedlnosti, min. školství, kultury, řed. BIS; v této podobě je informace nepřijatelná - zásadní otázka je, co je to extremismus; na rasismus upozorňoval svou interpelací již před 2 roky a stále bylo všechno v pořádku); L. Body (vláda usnesením vzala informaci na vědomí, považoval toto usnesení za podceňování událostí); J. Pavela (nesouhlasil s tím, aby ekologic. hnutí byla brána jako extremistic., jak je to s registrací těchto jednotlivých organizací skinů a proč nebyla zrušena); Z. Stodůlka (podpořil návrh Zd. Trojana - přerušit projednávání; zkompletovat přílohy předkladatelem); V. Exner (pokud se výbor k informaci vrátí později, doporučit usnesneím předkladateli, aby zdůvodnili blíže u každého hnutí v čem konkrétně definici extrémismu vyhovují - část. 3.1.3 a 3.2.1 lze považovat za seznam).
Výbor přerušil po povšechné rozpravě usnesením č. 253 projednávání tohoto bodu (hlasování: 6 - 3 - 1).
K bodu 8/
Výbor vzal Zprávu o peticích došlých Poslanecké sněmovně P ČR od 1. 5. 1995 do 31. 5. 1995 na vědomí - usnesení č. 254.
K bodu 9/
Předkladatel se k odůvodnění T 1706 nedostavil, výbor rozhodl, že nebude projednávat.
K bodu 10/
- předseda seznámil ostatní členy s reakcí p. A. Pludka na usnesení výboru č. 232 k jeho dopisu, týkajícího se problematiky sociálních dávek.
- dále bylo rozdáno všem členům VPLPN stanovisko Odborového svazu dopravy k návrhu § 89 zákona o důchodovém pojištění.
Ing. Jiří Drápela, v.r. |
Ing. Josef Pavela, v.r. |
tajemník-ověřovatel výboru |
předseda výboru |