PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
I. volební období
(VII. volební období ČNR)
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
Usnesení č.195/1995
ze dne 30. března 1995
K zásadám zákona o sociální pomoci (tisk 1357)
Po odůvodnění Ing. J. VODIČKOU, ministrem práce a sociálních věcí ČR,
zpravodajské zprávě poslance PhDr. A. GJURIČE a po rozpravě
výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
I. vyslovuje souhlas
se zásadami o sociální pomoci (tisk 1357) s těmito připomínkami:
Zásada č. 1, odst. 1
do zásady doplnit:
"Rozsah a forma poskytnuté sociální pomoci musí zachovat a chránit lidskou důstojnost.".
Zásada č. 3, odst. 1
Ve znění zásady důsledně odlišit vznik nároku na sociální pomoc, poskytovanou v souvislosti s řešením sociální nouze, od způsobu financování sociálních služeb.
V paragrafovaném znění upřesnit rozsah spolupráce (spolupůsobení) ze strany občana při řešení obtížné sociální situace.
Zásada č. 5
Doplnit dva nové samostatné odstavce:
"(1) Do příjmu občana se nezapočítává příležitostný příjem do stanovené výše (0,3 násobku ŽM tohoto občana)
(2) Po dobu poskytování hmotného zabezpečení uchazeči o zaměstnání (podpory v nezaměstnanosti) se při poskytování příspěvku na živobytí a půjčky na živobytí netestuje majetek."
Zásada č. 5, odst. 3
Ve stávajícím odstavci (3) lépe ošetřit ochranu osob samostatně výdělečně činných, ve stavu hmotné nouze.
Zásada č. 6, odst. 1
Vyjasnit způsob posuzování a vykazování příjmu občana v souvislosti s poskytováním jednotlivých forem sociální pomoci a to především s ohledem na potřebu rozlišení hmotné a sociální nouze.
Zásada č. 6, odst. 2
Odstavec 2. se doporučuje přesunout k zásadám, které řeší ústavní sociální péči, kam věcně patří. Dikci této zásady pak upravit tak, aby bylo zřejmé, že se netýká těch služeb, kde je pomoc občanovi nutno poskytnout ihned.
Zásada č. 7
V textu, uvedeném pod písmenem c), sjednotit terminologii použitou k označení skupin zdravotně postižených dětí s terminologií, použitou v návrhu zákona o státní sociální podpoře, t.j. označení "dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě vyžadující mimořádnou péči" nahradit pojmem "dítě dlouhodobě zdravotně postižené" a označení "dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě vyžadující mimořádnou péči zvlášť náročnou" pojmem "dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě".
Zásada č. 8
Zohlednit zvýšené životní náklady osob velmi těžce zdravotně postižených především v době zrušení zákona č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů.
Zásada č. 8, odst. 1
Do výčtu vážných důvodů, které zapřičiňují, že náklady na uspokojování základních životních potřeb občana jsou odůvodněně vyšší, uvést "úhradu hypotéčních splátek".
Zásada č. 11
Ve znění zásady a následně v paragrafovaném znění zákona vyjádřit ochranu přiměřeného bydlení občana (jeho rodiny).
Zásada č. 12
Do výčtu důvodů, pro něž se ocitá občan v sociální nouzi, doplnit "vysoký věk".
V textu zásady, v návaznosti na konstatování o faktické neschopnosti zabezpečení základních životních potřeb, zvýraznit zabezpečení sociálních potřeb občana.
Zásada č. 13, odst. 1
Vypustit dikci "společenského selhání těchto občanů" nahradit ji dikcí: "vzniku obtížné sociální situace těchto občanů". Celá nová věta za čárkou tak bude znít: "a to na základě poznání příčin vzniku obtížné sociální situace těchto občanů, jejich životních podmínek a schopností".
Zásada č. 14
Doplnit formy sociální pomoci o příspěvek na zdravotní péči.
Zásada č. 15 a zásady následující (16 - 22)
Upravit znění zásad tak, aby se nepetrifikoval současný stav v oblasti sociálních služeb, aby v jednotlivých zásadách, uvádějících příslušné formy sociálních služeb byly výslovně pojmenovány sociální aktivity, vedoucí k motivaci občana k řešení vlastní obtížné sociální situace, k získání sociálních dovedností a k rozvoji jeho psychiky (např.Street Work).
Zásada č. 16, odst. 1
Charakteristiku sociálního poradenství doplnit o terapeutické aktivity.
Zásada č. 16, odst. 2
Výraz "staré rodinné příslušníky" nahradit pojmem "staré občany".
Zásada č. 18, odst. 2
V první větě přesunout slova "v případě potřeby osobní vybavení" na konec této věty.
Zásada č. 20
Jednoznačně oddělit azylovou pomoc občanům, uvedeným v odstavci 1, od pomoci občanům, prostřednictvím dalších zařízení sociálních služeb, zřízených pro tyto účely, kteří jsou charakterizováni v odstavci 2. K tomuto oddělení upravit i text odůvodnění, který je vztáhnut pouze na skupinu občanů, uvedených v odstavci 1.
Zásada č. 21
Doporučuje se doplnit dikci zásady tak, aby byly současně řešeny i takové situace, kdy je nezbytné poskytovat sociální pomoc na úrovni umožňující přežití občanům, jejichž zdravotní stav vyžaduje dodržování dietního stravování.
Zásada č. 24
V návaznosti na organizování prevence sociálně patologických jevů se doporučuje, aby byl v příslušné zásadě vyjasněn a zpracován zvláštní režim financování azylové péče o ty občany, kteří nejsou místně příslušní (bezdomovci, osoby bez identity apod.).
Zásada č. 25
Specifikovat možnost poskytování finanční výpomoci ve dvou formách, a to ve formě opakující se dávky nebo ve formě dávky jednorázové. V případě poskytnutí jednorázové finanční výpomoci neuplatňovat podmínku, která omezuje výši poskytnutého příspěvku na živobytí ze strany státu.
Zásada č. 27
Doporučuje se zvážit fakultativní možnost degresivně poskytovaného příspěvku na živobytí v závislosti na růstu příjmu z ekonomické aktivity po nástupu do zaměstnání
Zásada č. 30, odst. 3
Odstavec 3 nahradit novým zněním:
"(3) ze zásady č. 7 zde platí písm. b), e) a z písm. c) děti, které jsou dlouhodobě těžce nemocné".
Zásada č. 33, odst. 1
Doplnit text na konci věty:
"a to na základě každoročně zpracovávané analýzy sociálních potřeb občanů obce".
Zásada č. 34
Doplnit o povinnost ministerstva práce a sociálních věcí vytvořit podmínky pro doškolování a vzdělávání sociálních pracovníků, zabezpečovat vydávání studijních textů a o působnost v metodickém vedení ostatních vzdělávacích institucí působících v této oblasti.
Zásada č. 34, odst. 2
Nahradit označení "sociální pracovník" označením "pracovník sociální pomoci".
Zásada č. 35
Doplnit nový odstavec:
"Pracovník sociální pomoci (sociální pracovník) požívá ochrany veřejného činitele."
Zásada č. 37, odst. 2
Upravit text zásady tak, aby bylo zřejmé, že obec má právo kontrolovat pouze úroveň služeb v těch zařízeních (ústavech) sociální péče, na které přispívá z vlastních prostředků.
Zásada č. 38
Ověřit stanovisko Legislativní rady k ustavení profesní komory tímto zákonem.
Zásada č. 39, odst. 1
Slova "Obec je povinna" nahradit slovy:
"Obec je povinna na základě každoročně zpracovávané sociální analýzy zabezpečit".
Zásada č. 42, odst. 1
Doporučuje se upravit problematiku trvalého pobytu v zákoně jiným způsobem, který umožní poskytovat nezbytnou pomoc občanům v obcích, v nichž nejsou hlášeni k trvalému pobytu.
Zásada č. 49, odst. 2
Doporučuje se upravit znění odstavce tak, aby bylo v souladu se současným právním stavem, t.j. stanovit obecnou tříletou promlčecí lhůtu pro obě strany.
Zásada č. 54, odst. 3
Slova " je poskytován obci za podmínky" nahradit slovy
"je poskytován obci, nebo jinému nestátnímu subjektu za podmínky"
Zásada č. 54, odst. 4
Za první větu doplnit slova "na základě každoročně zpracované sociální analýzy".
Doplnit za poslední větu slova: "poskytována, a to podle celorepublikových normativů, stanovených podle průměrných nákladů na tyto služby.".
Zásada č. 54, odst. 5
Doplnit větu na konec odstavce: "Podobnou dotaci může poskytnout i obec.".
Zásada č. 55 - odst. 1
Slovo "příspěvek" v první větě nahradit slovy "dotaci" podle zásady č. 54 odst. 4.
Obecná připomínka ke kapitole financování sociální pomoci:
Doporučuje se vyjasnit finanční toky a kompetenci MPSV při financování sociálních služeb, zejména ústavní sociální péče (transféry na okresní úřady) a zabezpečit výkon státní správy na tomto úseku a v rámci okresů vyloučit z rozhodování okresní shromáždění starostů, kteří nejsou zodpovědni za výkon státní správy;
II. zmocňuje
předsedu výboru a zpravodaje, aby připojili usnesení výboru ke stanoviskům výborů PSP, které budou předloženy schůzi organizačního výboru PSP ČR.
Gerta MAZALOVÁ, v.r. |
MUDr. Martin SYKA, v.r. |
ověřovatelka výboru |
předseda výboru |