Zápis

 

z 39. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví

konané ve dnech 13. a 14. dubna 1994

 

Přítomni:

13.4.1994 MUDr.M.Syka, MUDr.E.Bureš, MUDr.M.Čerbák, MUDr.R.Dostál,CSc., E.Fischerová, PhDr.A.Gjurič, MUDr.J.Janeček, MUDr.E.Jaroš, V.Krása, PhMr.P.Kulička, H.Lagová, MUDr.P.Lom,CSc., G.Mazalová, MUDr.F.Pluhař, PhDr.J.Němčík, ing.M.Raška, MUDr.L. Rymeš, MUDr.J.Stadler, MUDr.D.Štambera, A.Váchalová, J.Zahradníček;

   

Omluveni:

doc.RSDr.J.Štrait,CSc.

   

Přítomni:

MUDr.M.Syka, MUDr.E.Bureš, MUDr.M.Čerbák, MUDr.R.Dostál,CSc., 14.4.1994 E.Fischerová, PhDr.A.Gjurič, MUDr.J.Janeček, MUDr.E.Jaroš, V.Krása, PhMr.P.Kulička, H.Lagová, MUDr.P.Lom,CSc., G.Mazalová, MUDr.F.Pluhař, PhDr.J.Němčík, ing.M.Raška, MUDr.L. Rymeš, MUDr.J.Stadler, A.Váchalová, J.Zahradníček;

   

Omluveni:

doc.RSDr.J.Štrait,CSc., MUDr. D. Štambera;

 

Schůzi výboru zahájil v 9,00 hodin místopředseda výboru MUDr. J. JANEČEK

 

Schválený pořad schůze:

 

1. Zásady zákona o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních stolních vod a lázeňských místech (tisk 856)

 

2. Analýza současného stavu a cílové záměry transformace zdravotnictví v České republice

 

3. Aktuální informace o situaci v resortu zdravotnictví

 

4. Aktuální informace o situaci v resortu práce a sociálních věcí

 

5. Sdělení předsedy

 

6. Různé

 

Před projednáním bodu 1, schváleného pořadu schůze uvedl poslanec

ing. KOUCKÝ informaci o "Konferenci sociální politiky a jejího vlivu na stabilitu zemí střední a východní Evropy".

 

V rozpravě vystoupili poslanci GJURIČ, KOUCKÝ, SYKA, LOM, NĚMČÍK, RAŠKA. Z diskuse vyplynulo, že výbor pro sociální politiku a zdravotnictví doporučuje, aby diskuse v jednotlivých panelech se po úvodním slově rozdělila na dvě paralelní diskusní skupiny s tím, že toto organizačně zajistí Parlament České republiky. K panelu A výbor zajistí reportéra i prezentaci. Zodpovídá PhDr. J. NĚMČÍK. K panelu B, pokud bude zachována alternativa původní, VSPZ zajistí reportéra. V případě druhé alternativní výbor doporučuje paralelní téma s názvem "Lidské cíle a lidské determinanty sociální politiky". Obsahem tématu budou podtémata sociální politika, postoje a očekávání obyvatelstva, sociální právo a sociální vědomí, sociální pomoc třetí pilíř sociální politiky, event. podtéma od socialistického státu k sociální společnosti. Výbor zajistí reportéra i prezentaci. Odpovídá PhDr. A. GJURIČ. K Panelu C, organizaci zajistí výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Reportéra zajistí i prezentaci - zodpovídá

ing. J. KOUCKÝ.K Panelu D, VSPZ zajistí reportéra a doporučuje změnu podtémat. Systém zdravotního pojištění, řízení zdravotnických zařízení, privatizace zdravotnických zařízení, financování zdravotnictví. Odpovídá MUDr. P. LOM,CSc. Zpráva o jednání byla odeslána PhDr. Haně Hubáčkové, zástupkyni Stálé mise České republiky při Radě Evropy.

 

Po stručném odůvodnění předsedou výboru MUDr. M. SYKOU bylo přijato usnesení č. 111/1994 ke koncepci a prevenci protidrogové politiky, původně projednávané na 37. schůzi VSPZ dne 10. 3. 1994. Usnesení bylo přijato jednomyslně (14 pro).

 

Předseda výboru MUDr. M. SYKA informoval poslance o přání zástupců ředitelství nemocnice Na Homolce a Společnosti EHG Praha, s.r.o., kteří chtějí navštívit a informovat výbor o současném stavu privatizace Na Homolce. Dále předseda výboru upozornil poslance na změnu projednávání bodu ve výboru privatizace Nemocnice Na Homolce a to na čtvrtek 21. 4. 1994.

 

K bodu 1:

 

Vládní návrh zásad zákona o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních stolních vod a lázeňských místech (tisk 856) odůvodnil JUDr. A. DVOULETÝ, náměstek ministra zdravotnictví. Zákon se snaží vytvořit optimální právní režim čerpání a využívání minerálních vod. Dále se snaží upravit problematiku vlastnictví zdrojů. Zpravodajskou zprávu přednesl poslanec MUDr. E. JAROŠ. Mimo jiné uvedl, že Česká republika je bohatá na léčivé zdroje, které je třeba chránit zákonem. Ochrana by ovšem neměla zasáhnout do vlastnických práv. Dále zpravodaj upozornil, že tento zákon měl být předkládán v pořadí jako třetí po předložení vodního a horního zákona.

 

V rozpravě vystoupili poslanci: JANEČEK, LOM, JAROŠ, GJURIČ, ČERBÁK, ZAHRADNÍČEK, LAGOVÁ, RAŠKA. Diskuse vyplynula určitá nevyjasněnost vlastnického vztahu státu k minerálním stolním vodám a přírodním léčivým zdrojům, Vládní návrh obsahoval alternativu kdy stát má právo a povinnosti vlastníka a přesto není vlastníkem zdrojů minerálních vod.

 

Náměstek ministra zdravotnictví JUDr. A. DVOULETÝ uvedl, že vláda si přeje zjistit legislativní cítění parlamentu k otázce výlučného vlastnictví přírodních zdrojů.

 

Na závěr projednávání tohoto bodu bylo na návrh předsedy výboru MUDr. M. SYKY doporučeno přerušit projednávání zásad zákona s tím, že by se tiskem nejdříve zabýval ústavně právní výbor, který by posoudil otázku vlastnictví.

 

Na závěr projednávání tohoto bodu bylo přijato usnesení 112/1994, jednomyslně (14 hlasů).

 

K bodu 2:

 

Materiál "Analýza současného stavu a cílové záměry transformace zdravotnictví v České republice" odůvodnil MUDr. L. RUBÁŠ - ministr zdravotnictví České republiky. V úvodu vyjádřil ministr určitý pocit slavnostní atmosféry, neboť se podařilo předložit první obecnou vizi a představu o cílech transformace zdravotnictví. Materiál je snahou pojmenovat cílové tendence kam chceme, aby zdravotnictví směřovalo. Vzhledem ke krátkému termínu s doporučením usnesení, nebylo možné vykonat příslušné oponentury a expertní ověření. Je však legitimní otázkou, zda je žádoucí provést analýzu precizní, ale poněkud regidní v tak dynamickém procesu jakým je transformace zdravotnictví. Ministr zdůraznil, že neexistuje žádný identifikační zahraniční model, že nikdy nezmiňoval nic o tzv. "holandském" či jiném modelu. Jeden z nejvýraznějších momentů celé transformace ministr vidí v posunu do roviny principu privatizace.

 

Na závěr ministr uvedl, že přesto, že materiál má možná určité nedostatky je vhodnou platformou pro další diskusi.

 

Zpravodajskou zprávu přednesl MUDr. E. BUREŠ. Uvedl, že materiál obsahuje 40 % příloh, popis cílů je poněkud deklarativní a obecný. Chybí solidní definice veřejného zájmu. Plán neřeší otázku sociálních hospitalizací, lékovou politiku a otázku lékárenství. K otázce mezd není problémem jak rozdělit mzdové prostředky, ale kde vzít na financování např. výukových aktivit.

 

Na závěr zpravodaj uvedl, že se domnívá, že materiál nelze přijmout, ale doporučuje ho výboru k rozpravě.

 

Ministr L. RUBÁŠ v rozpravě uvedl, že zákon o zdravotnickém zařízení je v dohlednu, legislativní plán je naplnitelný a bude naplněn, nelze se obávat, že ministerstvo nezvládne předložit parlamentu to co slíbil v plánu vlády.

 

Poslanec JAROŠ navrhl, aby projednávání probíhalo po kapitolách, poslankyně MAZALOVÁ vznesla dotaz ke zdravotnickému školství. MUDr. PLUHAŘ upozornil, že zpravodajská zpráva obsahuje určité rozpory v hodnocení. Poslanec DOSTÁL sdělil, že hodnocení zpravodaje je příliš odmítavé, materiál zaručuje zajištění dosahu zdravotní péče, zachování primérní péče, atd. Poslanec ČERBÁK navrhl návrat k obecnější rovině diskuse, poslanec JAROŠ zdůraznil nutnost vyjasnění úlohy obcí v přechodném období, dále k řešení otázky mezd, financí. Poslanec JANEČEK vznesl konkrétní dotaz kdo je skutečným garantem dostupnosti zdravotní péče. Poslankyně FISCHEROVÁ vznesla určité výhrady ke komplexnosti materiálu především v oblasti sociálních lůžek, výhrady k některým zdravotním programům jako kardiovaskulární, onkologický, atd. Ministr L. RUBÁŠ informoval poslance, že stát je konečným garantem péče. Poslanec LOM upozornil, že materiálu chybí především zasazení cílů do časového horizontu koncepce a obsahuje určité nepřesnosti, postrádá ekonomické dílčí nákladové analýzy vnitřního trhu,. atd. V pojišťovnictví není zpracována otázka regulačních mechanismů.

 

V rozpravě vystoupila poslankyně NOVÁKOVÁ, která upozornila např. na neřešenou otázku tzv. ošetřovatelských lůžek. Poslanec KULIČKA se zmínil o určité nevyjasněnosti části, která se zabývá lékovou politikou a lékárnictvím. Poslanec GJURIČ nanesl otázku posuzování psychických poruch především ve vazbě na zdravotní pojišťovnictví. Psychoterapie je standardní léčebnou metodou, není však dosud solidně hrazena. Ministr L. RUBÁŠ sdělil, že absence určitého časového harmonogramu je způsobena tím, že materiál spíše definuje tendence než časové termíny. Předseda výboru MUDr. M. SYKA upozornil že ministr neměl krátký čas na zpracování tohoto materiálu neboť se domnívá, že ministerstvo mohlo vycházet již ze zpracovaných analýz a materiálů, které byly podkladem k předchozím závažným rozhodnutím.

 

Na závěr projednávání tohoto bodu předseda výboru navrhl ukončit rozpravu, zabývat se přípravou usnesení s tím, že usnesení bude přijato při pokračování schůze 2. den v 9,00 hodin ráno.

 

Pokračování schůze ve čtvrtek - 14. dubna 1994

 

Schůzi výboru zahájil MUDr. Martin SYKA v 9,20. Přednesl návrh usnesení č. 113/1994. K návrhu usnesení byla otevřena diskuse, V diskusi vystoupil poslanec JAROŠ, který navrhl slovo "přepracovat" nahradit slovem "doplnit". Poslanec KULIČKA upozornil, že doporučuje, aby bylo ponecháno slovo "přepracovat" neboť je zásadnější než termín doplnit. Poslanec GJURIČ vyjádřil spokojenost s termínem "doplnit". Předseda výboru MUDr. M. SYKA, upozornil, že materiál je první pokus o vytvoření koncepce transformace zdravotní péče. To bylo i motivem při tvorbě návrhu usnesení. Ministr zdravotnicí L. RUBÁŠ na dotazy a podněty vzešlé z rozpravy k usnesení sdělil, že materiál je programem, nelze získat více kvalitních programů z důvodů informačních barier s ministerstvem zdravotnictví a se zdravotními pojišťovnami. V dohledné době nelze počítat s více dostupnými daty. Dále ministr upozornil, že materiál nelze obohatit či doplnit bez jasné definice. Poslanec JANEČEK vystoupil s poznámkou, že zásadní transformaci nelze bez ekonomické analýzy důsledně provést. Poslanec ČERBÁK uvedl, že v materiálu schází koncepční kroky. Po rozpravě se hlasovalo o návrhu poslance MUDr. E. JAROŠE (10 pro, 8 se zdrželo). Návrh prošel. Poslanec KRÁSA vznesl procedurální návrh hlasovat o každém bodu zvlášť. Tento návrh neprošel (1 pro, 7 proti, 10 se zdrželo). Předseda výboru MUDr. M. SYKA přednesl návrh usnesení č. 113/1994. Návrh byl přijat (15 pro, 1 proti).

 

K bodu 3:

 

O aktuální situaci v resortu zdravotnictví informoval poslance ministr zdravotnictví MUDr. L. RUBÁŠ. V úvodu se zmínil o kvantitativních údajích v oblasti privatizace zdravotnických zařízení. 773 projektů bylo již schváleno do privatizace, z toho v kategorii A 549, v kategorii B 179. 120 zdravotnických zařízení bude převedeno bezúplatně, 215 bude převedeno formou výhodného úvěru na budoucího nabyvatele. Metodou neveřejného výběrového řízení byly privatizovány především některé lékárny. Stát zůstává i v případě privatizace garantem zdravotnické péče vše je ošetřeno smlouvou s fondem národního majetku. V oblasti mezd a hospodaření zásadní roli hraje finanční situace nemocnic. K tomuto přiložil ministr materiál o hospodaření velkých nemocnic v roce 1993. Náměstek ministra zdravotnictví ing. O. TYPOLT sdělil, že předložený materiálů je bez vypořádání s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, lze očekávat spíše negativní ovlivnění uvedených skutečností formou pohledávek. Náměstek ministra zdravotnictví se dále zmínil o otázce investičních dotací, předpokládá se vyřešení nejnaléhavějších havarijních stavů ještě v tomto roce. Dále budou poskytovány investiční dotace na dokončení rozestavěnosti nikoliv na výstavbu nových nemocnic. Ministr zdravotnictví se dále zmínil krátce o plnění legislativního plánu, čemuž ve skutečnosti nasvědčují, že legislativní plán bude dodržen po předložení některých zákonů může dojít k určitému zpoždění. Připravuje se zásadní novela v oblasti zdravotního pojištění, především půjde o povinnost poskytovat informace a bude snaha změnit zřizovatelství zdravotních pojišťoven s cílem tyto změny nebude snaha systém řídit, ale vhodně kontrolovat. Fungování a regulace zdravotního pojištění bezprostředně souvisí s přípravou nového sazebníku výkonů. Nový sazebník by měl obsahovat větší agregaci. Od 1. 4. by mělo dojít k aplikacím a k srovnání aplikací při zavádění tohoto seznamu. Po tomto úvodu byla otevřena rozprava. V rozpravě vystoupil poslanec MUDr. E. JAROŠ, který vyslovil určité pochybnosti v problematice souběhu závislé a privátní činnosti. Dále vystoupila poslankyně FISCHEROVÁ a LAGOVÁ. Poslanec LOM vyjádřil určité znepokojení nad posunem termínu platnosti seznamu výkonů. Předseda MUDr. SYKA vznesl dotaz na hl. hygienika MUDr. M. VYTLAČILA k zákonu o ochraně veřejného zdraví. Zákony měl být předložen do konce dubna.

 

Na závěr projednávání tohoto bodu bylo přijato usnesení č. 114/1994 (18 pro, 1 se zdržel).

 

K bodu 4:

 

Aktuální informaci o situaci v resortu ministerstva práce a sociálních věcí uvedl ministr práce a sociálních věcí ing. J. VODIČKA. Ke svému úvodu předložil zároveň písemný materiál se stručnou charakteristikou aktuální situace.

 

V úvodu se ministr zmínil o vývoji nezaměstnanosti a o nárůstu nových organizací (do 24 zaměstnanců včetně). V oblasti legislativy se předpokládá předložení služebního zákona v paragrafovaném znění ještě v 1. polovině tohoto roku. Připravuje se novelizace zákona o životním minimu, zvažuje se posouzení nové skladby životního minima. Jako pozitivum hodnotil ministr určitý zdrženlivý vývoj v oblasti mezd. Určité problémy se vyskytují v otázce zásadních sociálních zákonů zákona o základním důchodovém pojištění zákona o sociální podpoře a zákona o sociální pomoci. Není zřejmé zda činnost se podaří zachovat od 1. 1. 1995. V otázce čerpání sociálních fondů ministr uvedl, že příjmová stránka je poměrně vyrovnaná se stránkou výdajovou.

 

V rozpravě vystoupila poslankyně LAGOVÁ, která ocenila mzdovou politiku, kde zůstává nedořešena a poněkud sociálně napnuta otázka nízkopříjmových skupin. Dále oddělení sociálního fondu od státního rozpočtu. Ministr VODIČKA současná sociální politika má tendenci se orientovat na nízkopříjmové skupiny, preferuje se politika rovných šancí a možností. Poslanec KRÁSA vznesl otázku k event. novelizaci vyhlášky 182 a platbě povinného havarijního pojištění. Ministr VODIČKA sdělil, že se zvažuje o upuštění od havarijního pojištění v případě tělesně postižených . Poslankyně VÁCHALOVÁ doporučila opatrný postup při přechodech z jednoho systému na systém nový, aby nedocházelo k dopadům na sociálně postižené. Dále se zmínila o valorizaci dietního příspěvku na stravování a na novelizaci zákona o sociální potřebnosti, který tuto otázku řešil. Poslanec PhDr.A.GJURIČ upozornil na nezájem sdělovacích prostředků veřejnosti a otázky související s resortem ministerstva práce a sociálních věcí a vyjádřil znepokojení nad skluzem účinnosti zákona o sociální pomoci. Náměstkyně ministra JUDr. J. VOŇKOVÁ, CSc. informovala, že se hlásí stále více vysokoškoláků, kteří se budou připravovat na terénní práci se sociálními skupinami. Ministr VODIČKA upozornil na určité personální obtíže při provádění nového systému sociální politiky. Zda bude nemocenské pojištění sloučené se zdravotním pojištěním je zvažováno v budoucnu jako možná alternativa, uvedl ministr, není prokázáno, že toto sloučení by vedlo k úsporám, jak se předpokládalo v původních návrzích.

 

K bodu 5:

 

- Stížnost ředitele MUDr. SLABÉHO do Ad informanda

 

- Otázka nemocnice Milosrdných sester Boromejského a havarijního stavu této nemocnice bude dáno k informaci ministru zdravotnictví

 

- Nemocnice Zubří a její žádost o příspěvek dáno k informaci

 

- Liga proti rakovině prsu dána k informaci poslancům

 

- Podnět od ředitelky OP VZP ing. O. Polákové dáno k informaci poslancům

 

- Pozvánka na sjezd nevidomých a slabozrakých konané 16. dubna v Hradci Králové. Zúčastní se poslanec JAROŠ

 

V bodě různé vystoupila poslankyně MAZALOVÁ s informací o pilulce RU 486, která nebude u nás registrována a přesto se množí petice proti registraci tohoto preparátu u nás pověření poslanci JANEČEK a MAZALOVÁ, poskytnou informaci tiskovému oddělení PSP.

 

Schůze skončila v 16,00 hodin.

 

Zaznamenal: Ing. A. Papoušek

Napsala: V. Vesecká

 

ověřovatelka výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP