Zápis 

 

ze 43. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví

konané dne 15. června 1994

 

Přítomni:

MUDr.E. Bureš, MUDr. M. Čerbák, E. Fischerová, MUDr. J. Janeček, MUDr. E. Jaroš, V. Krása, H. Lagová, MUDr. P. Lom, CSc., G. Mazalová, doc. RSDr. J. Štrait, CSc., J. Zahradníček;

   

Omluveni:

MUDr. M. Syka, MUDr. R. Dostal, CSc., PhDr. A. Gjurič, PhMr, P. Kulička, PhDr. J. Němčík, MUDr. D. Štambera, J. Zahradníček;

   

Nepřítomen:

Ing. M. Raška

 

Začátek schůze z důvodu neusnášení schopnosti výboru posunut na 10,00 hodinu. Jednání zahájil v 10,00 hodin místopředseda výboru MUDr. Josef JANEČEK.

 

Schválený pořad schůze:

 

1. Návrh poslanců M. Kašpárka a dalších na vydání zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu PSP ČR s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností (tisk 967)

 

2. Zásady ústavního zákona o působnosti vyšších územních samosprávných celků

 

3. Informace o činnosti České společnosti lékařů za odvrácení jaderné války - Sekce IPPNW

 

4. Analýza současných problémů spojených s prováděním všeobecného zdravotního pojištění

 

5. Různé

 

Z důvodu nepřítomnosti předkladatele, schůze začala projednáváním bodu 2.

 

K bodu 2:

 

Zásady ústavního zákona o působnosti vyšších územních samosprávných celků (tisk 968) odůvodnil JUDr. P. ZÁŘECKÝ, náměstek Úřadu pro legislativu a veřejnou správu.

 

Zpravodajskou zprávu přednesl MUDr. E. JAROŠ, který vyslovil řadu výhrad k jednotlivým zásadám.

 

V obecné rozpravě vystoupili poslankyně MAZALOVÁ, JAROŠ, KRÁSA, ČERBÁK, ZÁŘECKÝ, ŠTRAIT. V připomínkách zazněla především obava z nedostatečného vymezení kompetencí a zároveň bylo diskutováno, zda tento zákon musí být zákonem ústavním.

 

V podrobné rozpravě vystoupili poslanci JAROŠ, FISCHEROVÁ, KRÁSA, LAGOVÁ.

 

Při hlasování o zásadách návrhu zásad jako celku nebyl návrh přijat poměrem hlasů 5 pro, 6 se zdrželo, 1 proti.

 

Na závěr projednávání tohoto bodu přednesl zpravodaj MUDr. E. JAROŠ návrh usnesení č. 130/1994, které po připomínce poslance ČERBÁKA vyjadřovalo, že výbor nevyslovuje souhlas. Usnesení bylo přijato. 7 hlasů pro 3 proti, 2 se zdrželi.

 

K bodu 1:

 

Návrh poslanců M. KAŠPÁRKA a dalších na vydání zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě s podnikatelskou činností (tisk 967) odůvodnil poslanec MUDr. M. KAŠPÁREK.

 

Zpravodajskou zprávu přednesl poslanec MUDr. E. JAROŠ, který upozornil, že návrh zákona přesahuje rámec Ústavy. Proto nedoporučil tento zákon k přijetí.

 

V obecné rozpravě vystoupila poslankyně MAZALOVÁ.

 

V podrobné rozpravě vystoupila poslankyně MAZALOVÁ, která doporučila, aby se kolize zájmů sledovala i u předsedů politických stran. Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 1 pro, 11 se zdrželo. Při hlasování o celku zákona nebyl vysloven souhlas poměrem hlasů nikdo pro, 4 proti, 8 se zdrželo.

 

Na závěr projednávání tohoto bodu zpravodaj výboru MUDr.E. JAROŠ přednesl návrh usnesení č. 131/1994, kterým výbor nedoporučuje vyslovit souhlas s návrhem zákona. Usnesení bylo přijato poměrem hlasů 10 pro, 1 se zdržel a 1 proti.

 

Během bodu 3 za Českou společnost lékařů za odvrácení jaderné války vystoupil MUDr. Ota HLINOMAZ předseda společnosti. Organizace je zaměřena především na prevenci proti jaderné válce.

 

Mezi bezprostřední cíle organizace patří snaha navázání dialogu s ministerstvem zdravotnictví a s ministerstvem zahraničních věcí a prosazení zákazu jaderných zkoušek. Byl rovněž zmíněn konflikt mezi Severem a Jihem, kde rovněž narůstá tenze a skýtá nebezpečí jaderného konfliktu. Největším potencionálním nebezpečím jsou nyní státy bývalého Sovětského svazu, které mnohdy neregulovaně obchodují s jadernými zbraněmi.

 

V rozpravě vystoupil posl. LOM, který se dotázal na strukturu a členskou základnu organizace. MUDr. O. HLINOMAZ informoval, že organizace má dnes 130 členů a značný počet těchto členů jsou studenti. Dále v rozpravě vystoupili poslanci JAROŠ, ČERBÁK, PLUHAŘ. Poslance především zajímala konkrétní náplň České sekce a největší úspěch této organizace.

 

MUDr. O. HLINOMAZ sdělil, že nejkónkrétnější náplní organizace je zlepšování vztahů na všech úrovních.

 

V další rozpravě vystoupili posl. JANEČEK, HLINOMAZ, PLUHAŘ, J. MARŠÁLKOVÁ.

 

K bodu 3 nebylo přijato žádné usnesení.

 

Vzhledem k časovému prostoru byl zařazen bod 5 - různé.

 

Posl. MAZALOVÁ informovala o došlých peticích především o některých stížnostech, které se týkají neveřejného výběrového řízení v privatizaci zdravotnických zařízení v Brně na Údolní ulici.

 

V rozpravě vystoupili poslanci JANEČEK, MAZALOVÁ, BUREŠ, LOM, JAROŠ. Poslanci diskutovali především možnost razantnějšího postupu výboru vzhledem k této metodě.

 

Ve 14,15 hodin pokračovalo jednání výboru bodem 4.

 

Analýzu současných problémů spojených s prováděním všeobecného zdravotního pojištění uvedl ředitel VZP ČR RNDr. ing. J. NĚMEC, CSc.

 

Současný systém je motivován především k výkonům. Vzhledem k tomu, že neexistují regulační mechanismy, dochází k neúměrné konzumaci lékařské péče, k nerovnoměrnému nárůstu zdravotnických zařízení, dochází ke zvyšování nákladnosti zdravotní péče. V úvaze o možných regulačních mechanizmech je třeba si uvědomit, že revizní lékaři vzhledem k slabé právní opoře mají poměrně omezenou účinnost. Jistým řešením je i revize sazebníku výkonů, kde jako nebezpečný jev je možné vnímat především zvyšování sazeb u některých položek sazebníku. Příjmy pojišťoven rostou pomaleji než výdajová stránka, která má neustále vzrůstovou tendenci, vzhledem k absenci bodových limitů a jiných regulačních opatření.

 

Zpravodajskou zprávu k materiálu uvedl poslanec MUDr. P. LOM. V úvodu především zhodnotil dobrou věcnou i formální stránku předloženého materiálu. Za základní otázky zpravodaj pokládá úpravu disproporčního kalkulačního vzorce, stanovení rozsahu agregace, regulování délky hospitalizace především regresivní platbou.

 

Další prostor skýtá příprava etických standardů a analýza příčin výdajových nárůstů. Mnohé navržené změny lze vykonávat podzákonnými normami, k některým zásadnějším bude nutné přijmout novely zákonů o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění a zákonů o zdravotních pojišťovnách.

 

V rozpravě vystoupili poslanec ČERBÁK, který se pozastavil nad tím, že ačkoliv jde o čtyři pětiny zdravotního rozpočtu, není přítomen žádný zástupce ministerstva zdravotnictví. Dále vystoupili poslanci JAROŠ, poslankyně NOVÁKOVÁ, LOM. Připomínky se týkaly především nerovného postavení lékařů a zdravotnických zařízení vůči pojišťovnám. Rovněž byl diskutován střet zájmů revizních lékařů. V průběhu jednání se dostavil MUDr. M. CABRNOCH, nově jmenovaný ředitel odboru pojištění ministerstva zdravotnictví. V rámci rozpravy byla diskutována otázka jiných forem přerozdělování mezi pojišťovnami např. formou zohlednění některých nákladných diagnóz . V další rozpravě vystoupili MUDr. M. KAŠPÁREK, poslankyně MAZALOVÁ, ČERBÁK, BUREŠ, JAROŠ. Připomínky se týkaly především neúměrného nárůstu nákladů na zdravotní péči, který v některých okresech stoupl až o 100 %. Byla položena otázka, kdy bude skutečně vypracován nový sazebník lékařských výkonů.

MUDr. CABRNOCH, zástupce ministerstva zdravotnictví potvrdil, že termín platnosti se předpokládá od 1. ledna 1995. MUDr. CABRNOCH informoval poslance, že existuje koordinační sbor k otázkám pojištění, který se schází pravidelně. Další schůzka je předpokládaná 21. 6. 1994. V další rozpravě, v které vystoupili LOM, CABRNOCH, ŠEDOVIČ byla diskutována platba za neindikovanou návštěvu odborného lékaře. Byla především diskutována otázka zda tato úprava je v souladu se současným právním řádem.

 

Na návrh poslance LOMA byl na základě projednávání tohoto bodu předložen návrh usnesení č. 132/1994, který byl poslanci jednomyslně přijat (12 pro).

 

Schůze skončila v 16,20 hodin

 

Zapsal: ing. A. Papoušek

Napsala: V. Vesecká

 

ověřovatelka výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP