Zápis 

 

z 45. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví,

 

konané dne 29. června 1994

 

Přítomni:

posl.MUDr. M. Syka, MUDr. E. Bureš, MUDr. M. Čerbák, MUDr. R. Dostál, CSc., E. Fischerová, MUDr. J. Janeček, V. Krása, PhMr. P. Kulička, H. Lagová, MUDr. P. LOM, CSc., G. Mazalová, MUDr. F. Pluhař, PhDr. J. Němčík, MUDr. L. Rymeš, MUDr. J. Stadler, MUDr. D. Štambera, A. Váchalová, J. Zahradníček;

   

Omluveni:

PhDr. A. Gjurič, MUDr. E. Jaroš,

   

Nepřítomni:

Ing. M. Raška, doc. RSDr.J. Štrait, CSc.

 

Schůzi výboru zahájil v 10,15 hodin předseda výboru MUDr. M. SYKA.

 

Schválený pořad schůze:

 

1. Sdělení předsedy

 

2. Různé

 

3. Doplněk k podkladovému materiálu s názvem Analýza současného stavu a cílové záměry transformace zdravotnictví v České republice

 

K bod 1:

 

Sdělení předsedy:

 

Předseda výboru MUDr. M. SYKA informoval poslance o probíhajících jednáních mezi Nadací Projekt HOPE, ministerstvem zdravotnictví a výborem o přípravném programu vzdělávání vedoucích pracovníků ve zdravotnictví. V listopadu t.r. by mělo začít školení přibližně 100 pracovníků vedoucích funkcí. Nadace Projekt HOPE by měla v tomto programu vypomáhat především technickým zabezpečením a platbou zahraničních školitelů a konzultantů. Členové Nadace nemají z této činnosti žádný profit.

Všechna zařízení a dodávky a materiály poskytované Nadací ke vzdělávacím programům budou dodány do přijímací instituce, kterou je Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.

 

Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví je dohodou vázán, aby jmenoval oficiálního zmocněnce výboru pro oficiální kontakty s Nadací a ministerstvem a rovněž aby společně pomáhal vybírat manažery pro výukové programy, kteří se zúčastní vzdělávacích kurzů.

 

V rozpravě vystoupil poslanec ČERBÁK, kterého zajímalo především ekonomické pozadí celé záležitosti, kolik do celé akce investuje např. Projekt HOPE. Dále vystoupili poslanci JANEČEK a SYKA. Při hlasování o oficiálním zmocněnci výboru byl zvolen místopředseda výboru M.ČERBÁK. Zároveň výbor zmocnil předsedu, aby jménem výboru podepsal smlouvu mezi Projektem HOPE, ministerstvem zdravotnictví a výborem pro sociální politiku a zdravotnictví PSP.

 

K tomuto bodu bylo přijato usnesení č. 137/1994 (15 pro, 1 se zdržel).

 

Dále byla diskutována otázka, kdo se účastní slavnostního aktu oficiálního podpisu dohody mezi Projektem HOPE, ministerstvem zdravotnictví a VSPZ. Dále předseda informoval o konferenci v Káhiře, která se týká otázek rozvoje populace. Za výbor byli delegováni za ženskou část poslankyně LAGOVÁ, náhradnice posl. FISCHEROVÁ. Přijato všemi hlasy (1;16). Dalším kandidátem na tuto konferenci by měl být poslanec GJURIČ nebo poslanec LOM. Rovněž přijato všemi hlasy. (+16.)

 

Předseda informoval poslance o posledním organizačním výboru. U zákona o zvyšování přídavků a zákona o zvyšování důchodů bylo upuštěno pouze od zásad. Zákony budou projednány na mimořádném plénu, které proběhne 7. - 8. září.

 

Předseda rovněž informoval o možnosti navštívit Ženevu a zde některé významné organizace jako je Mezinárodní organizace práce WHO, Červený kříž a jiné. Akce by proběhla v komisním týdnu. K celé akci byla vyčleněna pracovní skupina ve složení: SYKA, PLUHAŘ, RYMEŠ, LAGOVÁ, JAROŠ, KULIČKA. První schůzka této skupiny by se mělo uskutečnit v pátek plénového týdne - tedy 8. VII.1994

 

Dále předseda informoval o došlé korespondenci.

 

- Podnět Sboru pro ochranu před alkoholismem, výzva k poslancům MUDr. K. Hemišla, dáno k informaci

 

- Česká lékařská společnost J. E. Purkyně ., Společnost radiologických lékařů. Poslanci byli informováni. Institut pro mezievropská studia, podnět paní Ackermanové o konferenci neziskových organizacích. Dáno k informaci.

 

- Workshop o primární péči v Myškonicích. Dáno do Ad informanda.

 

- Pozvánka na 2. - 7. října od Svazu zdravotně postižených na konání 4. ročníku Semináře Legislativa pro zdravotně postižené. Standardní pravidla pro vyrovnávání příležitostí komunikační bariéry. Poslanec JANEČEK pověřen, aby zastupoval výbor na tomto Workshopu.

 

- Podnět Sdružení pro pomoc tělesně postiženým REHATOM, který se zabývá valorizací ztráty na výdělku. Dáno do komise pro otázky zdravotně postižených. Pověřen poslanec JANEČEk.

 

- Dopis René ŠTAFEKA o postavení mladých rodin uchazečů o civilní službu postoupeno poslanci JANEČKOVI.

 

- Okresní úřad v Nymburce ve věci požádání o občanství České republiky. Dáno poslanci PLUHAŘOVI;

 

- Vesnické občanské sdružení v České republice o dopadu zákona č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství v ČR dáno poslanci PLUHAROVI.

 

- Podnět HDŽJ pana předsedy J. KONÍČKA k otázce oddělení důchodového fondu od státního rozpočtu. Dáno k informaci.

 

- Rada České republiky. Stanovisko k reklamě. Dáno k informaci.

 

- Dopis promovaného chemika Jana SIKORA, CSc., k otázkám zdravotnictví, především situace v podniku SEVAK dáno do informanda.

 

- Dopis pana LUKEŠE. Stížnost na pana ANTOŠÍKA na České správě sociálního zabezpečení.- Dáno k informaci.

 

- Dopis předaný od pana předsedy Milana Uhdeho v otázce homosexuality. Podnět pana O. JIRSY. Výbor seznámen ve sdělení.

 

- Dopis Dr. E. SUCHÁNKOVÉ ke klinické logopedii (dopis postoupen předsedou Parlamentu M. Uhdem) pověřen poslanec KULIČKA.

 

- Dopis mgr. O. ŽURKA vyjadřující obavy o budoucnost zdravotnictví ve Žďáře nad Sázavou pověřen poslanec ZAHRADNÍČEK. (Dopis od pana Uhdeho).

 

- Dopis postoupený sekretariátu předsedy UHDEHO. Podnět pana J. MODRÁKA o české farmacii. Postoupeno Dr. KULIČKOVI.

 

- Dopis JUDr. P. MIKEŠE ve věci zálohy na Všeobecné zdravotní pojištění. Postoupeno sekretariátu pana předsedy Uhdeho. Pověřen posl. BUREŠ.

 

- Sdělení ing. J. PAVELY předsedy VPLPN o usnesení č. 104/94. Výbor vzal na vědomí.

 

- Dopis MUDr. J. NOVÁKA o členství v ČLK. Dáno k informaci.

 

Dopis ministra vnitra J. RUMLA o plnění usnesení č. 111/1994 dáno k informaci.

 

Posouzení žádosti Dr. TICHÁNKA, praktického lékaře z Harrachova. Doporučeno předat komisi pro práci Parlamentu.

 

V krátké rozpravě vystoupili poslanec ČERBÁK, který naznačil, že Parlament nemůže vystupovat jako sponzor.

 

V bodě: Různé:

 

Vystoupil poslanec LOM, který informoval výbor o svém pozvání do nemocnice v Motole, které se má uskutečnit po 16. červnu, kdy bude přítomen ředitel nemocnice. Rovněž poslankyně VÁCHALOVÁ vznesla přání, aby byla zařazena zpráva o činnosti komisí na září.

 

Dopolední jednání výboru skončilo ve 12,05 hodin.

 

Jednání výboru pokračovalo bodem č. 3., kterým byla diskuse nad doplňkem k podkladovému materiálu s názvem Analýza současného stavu a cílové záměry transformace zdravotnictví v České republice.

 

Předseda výboru zahájil jednání v 15,20 hodin.

 

Ministr zdravotnictví se po předchozí omluvě z vážných důvodů (jednání vlády) nedostavil. Jako náhrada byli vysláni 1. náměstek ing. O. TYPOLT a náměstek JUDr. A. DVOULETÝ.

Ve výboru dal na zvážení výboru zda počkat na ministra zdravotnictví, aby závažný materiál předložil sám, či zda jednání začne bez ministra zdravotnictví. Výbor přijal druhý z návrhů, poměrem hlasů 9 pro, jeden proti, 4 se zdrželi.

 

Jako první vystoupil náměstek ministra zdravotnictví ing. O. TYPOLT. Upozornil poslance, že odůvodnění bude probíhat ve třech částech. V první části se bude hovořit o pojištění, v druhé části vystoupí náměstek JUDr. A. DVOULETÝ a bude se zabývat především některými opatřeními připravovanými ministerstvem zdravotnictví, které mění způsob úhrady zdravotní péče. Ve třetí části vystoupí k lékové politice ředitel odboru

Dr. SUCHOPÁR. V oblasti pojišťovenství bude vzhledem k narůstajícím nákladům nezbytné stanovit obsah a rozsah zdravotní péče, která bude hrazena z prostředků všeobecného zdravotního pojištění. Je třeba přesněji vymezit, která péče bude plně hrazena.

 

Spornou otázkou bude i míra spoluúčasti pacienta, odkládaná spoluúčast pacienta by měla jít na konto pojištění. Snahu ministerstva je vybudovat transparentní konkurenční prostředí, zvýšit možnosti institucionálního spojení pojišťovny a plátce pojistného. Určitou změnu ve financování zdravotní péče by měla přinést korekce výkonů realizována především novým seznamem, kde se objevují již první agregace a rovněž sestupná platba za den v lůžkových zařízeních.

 

K problematice dostupnosti zdravotní péče se vyjádřil náměstek JUDr. A. DVOULETÝ. Problematiku dostupnosti zdravotní péče by měly řešit nové právní úpravy. V této oblasti je řada nezodpovězených otázek, především od kterého stupně bude stát zabezpečovat dostupnost lékařské péče, jak bude povinnost obcí a ostatních institucí vymezena v zákonech. Zda stát má regulovat či nemá počet zdravotnických zařízení a jiné. Nicméně se předpokládá, že určitý rozsah zdravotní péče bude vždy považován za péči ve veřejném zájmu. Stát nad takovouto péčí převezme garance.

 

PharmDr. J. SUCHOPÁR, ředitel odboru farmacie odůvodnil otázky lékové politiky. V lékové politice jde především o kontrolu nákladů za léčiva. Celá záležitost je velmi komplikovaná a obtížná, vzhledem k nepříznivému a disproporčnímu vývoji nákladové stránky za léčiva. Skutečný regulační účin má především kontrola preskripce lékařů. V oblasti kategorizace léčiv zmínil ředitel SUCHOPÁR především tendenci v souladu s vývojem v evropském společenství zavádět zvláštní skupinu volně prodejných léčiv tzv. OTC léčiv.

 

Po vystoupení předkladatelů předseda výboru předal slovo zpravodaji výboru MUDr. E. BUREŠOVI. Zpravodaj vyjádřil lítost, že již po třetí projednává výbor pokus o koncepci. Materiál je nevyvážený, obsahuje vedle dobrých myšlenek, vágní a dekladatorní. Závažné je především nedodržení legislativního plánu, který je hlavní prioritou ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví dosud nepředložilo jediný zákon kromě zásad zákona o minerálních vodách, který byl Parlamentem vrácen k přepracování. Chybí ekonomická analýza, časový harmonogram a v oblasti pojišťovenství definice účinnějších regulačních mechanizmů, které by situaci řešily komplexněji. V oblasti privatizace chybí základní úvaha o stavu a cílech privatizace. Za paradoxní pokládá např. možnost privatizovat FN Motol. Přiloženou analýzu nepokládá zpravodaj za splnění usnesení.

 

V rozpravě vystoupili posl. MAZALOVÁ, která sdělila, že materiál nelze komplexně přijmout, např. pro absurdní souběhy privátní praxe s praxí ve státních zařízeních. Řada úkonů je pouze kosmetických.

 

Posl. Mgr. KULIČKA vyslovil uspokojení nad vystoupením ředitele SUCHOPÁRA, který vysvětlil řadu věcí, které v materiálu nejsou obsaženy. Upozornil, že chybí zásadní definice lékárenství.

 

Posl. ČERBÁK sdělil, že rozsahem a strukturací by navrhoval procedurálně nejprve obecnou rozpravu a teprve potom posléze podrobnou rozpravu nad jednotlivými kapitolami materiálu.

 

Posl. LOM upozornil, že materiál je příliš zatížen exekutivními detaily, má závažné nedostatky v časování.

 

Vzhledem k časovému horizontu je již na úvahy pozdě, je třeba vyjít s ekonomickými podklady. Dostupnost by měla být řešena mimo jiné stanovením sítě zdravotnických zařízení, jakkoliv se ministerstvo zdravotnictví brání. Dávka spoluúčasti by měla býti více domyšlena. Závěrem vznesl dotazy, kdo dostane poplatek za recept v lékárně, kam bude směřován a kdy v lékárnách bude zavedeno kódování léků.

 

Poslankyně FISCHEROVÁ sdělila negativně především některá opatření související s novelizací Zdravotního řádu. Vzestupnou platbu obecně pokládá za užitečné opatření, ale je nyní vytrženo ze souvislosti.

 

Dále vystoupil poslanec KRÁSA, který vyjádřil určité znepokojení, že projednávání se podobá přístupu přísného učitele k žáku,vyzval členy výboru k pozitivnějšímu a aktivnějšímu přístupu.

 

Během první části rozpravy se dostavil ministr zdravotnictví MUDr. L. RUBÁŠ, který v úvodním slově pronesl, že mu chybí ucelený názor výboru. Upozornil, že někdy byl zakončen požadavky výboru, kdy na jedné straně výbor žádá detailní dopracování, na druhé straně mu vytýká příliš detailní rozpracování a diskusi o konkrétních krocích.

 

Ministerstvo zdravotnictví bude usilovat především o systém řízené konkurence ve zdravotnictví. Na druhou stranu v regulačních mechanizmech nepokládá ministr administrativní regulaci za nejsprávnější krok. Ministr se ohradil jakékoliv demonizaci v systému spoluúčasti, jde o hledání ideální polohy tohoto důležitého principu. V oblasti příjmové a nákladové stránky fungování zdravotní péče upozornil ministr, že je omezený počet dokonalých řešení. V otázce sociálních lůžek vidí zlepšení situace v kombinaci se sestupnou platbou za lůžko / den.

 

Na závěr ministr upozornil, že i přes liberalistické snahy vlády je zde léty zakořeněná paternalistická tendence k čerpání konzumace zdravotní péče.

 

V další rozpravě vystoupili poslanci MAZALOVÁ, LOM, NOVÁKOVÁ, ČERBÁK. Dotazy se týkaly především otázek spoluúčasti privatizace nemocnic. Např. byl vysloven názor, že nemocnice a lůžková zařízení by neměly být privatizovatelné někde již od okresní úrovně.

 

Poslanec ČERBÁK na závěr svého vystoupení upozornil, že by doporučil koaliční jednání nad otázkami zdravotnictví. Poslanec LOM upozornil, že poslanecký sbor nemůže suplovat koncepční práci exekutivy. Dále upozornil, že nebylo řádné připomínkové řízení ke Zdravotnímu řádu a že se nepředpokládá brzké předložení zákona o pojištění. Dále upozornil, že otázka spoluplatby je velmi citlivou otázkou a je jí třeba dobře vybalancovat.

 

Poslankyně NOVÁKOVÁ rovněž upozornila na nedostatečné připomínkové řízení ke Zdravotnímu řádu a především nevypořádání připomínek zdravotnického terénu. Dále hovořila o nevyužitelnosti sociálních lůžek.

 

V další rozpravě vystoupil poslanec ČERBÁK, který otevřel otázku privatizace. Vítá snahu vhodně eliminovat nepříznivé jevy v rozhodování o budoucím nabyvateli.

 

Ministr RUBÁŠ k privatizaci v kategorii zdravotnických zařízení skupiny č.1 uvedl, že tento způsob privatizace je motivován především možností využít dobrého nápadu zakladatelského managementu. Dále se krátce zmínil k sociálním hospitalizacím, kde znovu zdůraznil nutnost komplementárního doplnění ve formě sestupné platby za lůžkoden.

 

Dále v rozpravě vystoupil poslanec PLUHAŘ, který upozornil, že nemá rád příspěvky, které nevedou k cíly. Výbor by měl být méně destruktivní.

 

Poslanec DOSTÁL zdůraznil potřebu přestavby zdravotnické transformace jako velmi užitečný jev. Výbor nemůže soustavně odmítat návrhy ministerstva, spíše se má snažit o pozitivní přijetí.

 

Poslankyně LAGOVÁ upozornila, že zde chybí především zákony, které by předkládaný koncepční návrhům dávaly důvěru a jasnější obsah.

 

Předseda výboru MUDr. M. SYKA vyjádřil názor, že legislativní normy pokulhávají, výbor chce znát ucelenější pohled ministerstva zdravotnictví. Sám materiál obsahuje řadu sporných bodů. Spoluúčast nepokládá za správně pojatou v tomto vymezení jak je definována v materiálu. Dále uvedl, že bez legislativního zabezpečení je privatizační proces velmi sporný.

 

Poslanec BUREŠ zdůraznil, že se domnívá, že výbor nemá důvod k přijetí tohoto materiálu neboť neobsahuje společnou koncepci. Vytkl především chaotické pojetí, nedostatečnou formální stránku, která je velmi složitá. Na závěr zdůraznil odpovědnost výboru.

 

V další rozpravě vystoupili MAZALOVÁ, PLUHAŘ, DOSTÁL. Poslankyně FISCHEROVÁ upozornila, že nebylo splněno usnesení č. 113, které vymezovalo náležitosti materiálu.

 

Poté předseda výboru MUDr. M. SYKA dal hlasovat o vyslovení nesouhlasu s materiálem. Výbor vyslovil nesouhlas poměrem hlasů 8 pro, 3 proti, 4 se zdrželi. V zápětí byl zpochybněn výsledek hlasování pro špatné sečtení hlasů. (Ve výboru bylo přítomno 16 poslanců). Během hlasování o vyslovení nesouhlasu hlasovalo 8 poslanců pro, 3 poslanci proti, 5 se zdrželo. K tomuto bodu nebylo přijato žádné usnesení.

 

Před ukončením schůze přednesl poslanec NĚMČIK usnesení 138/94 k vypracování zprávy o stavu rodiny I., které poslouží jako zadání, pro MPSV. Usnesení č. 138/1994 bylo přijato 14 poslanců pro, 2 se zdrželi.

 

Schůze výboru skončila v 19,20 hodin

 

Zaznamenal: ing. A. Papoušek

Napsala: V. Vesecká

 

V Praze 7. VII. 1994

 

ověřovatelka výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP