Zápis
z 54. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví,
konané dne 23. - 25. listopadu 1994
Přítomni: |
posl.Dr.M.Syka, MUDr.E.Bureš, MUDr.M.Čerbák, MUDr.R.Dostál,CSc., 23.11.94 E.Fischerová, PhDr. A. Gjurič, MUDr. J. Janeček, MUDr.E.Jaroš, V. Krása, H.Lagová,PhMr. P.Kulička, MUDr.P.Lom, G.Mazalová, MUDr.F.Pluhař, PhDr.J.Němčík, ing.M.Raška, MUDr.L. Rymeš, MUDr.J.Stadler, MUDr.D.Štambera, A. Váchalová, J. Zahradníček; |
Omluveni: |
Doc.RSDr.J.Štrait,CSc., |
Přítomni: |
posl.Dr.M.Syka, MUDr.E.Bureš, MUDr.M.Čerbák, MUDr.R.Dostál,CSc., 24.11.94 E.Fischerová, MUDr. J. Janeček, MUDr.E.Jaroš, V. Krása, H.Lagová, MUDr.P.Lom, G.Mazalová, MUDr.F.Pluhař, PhDr.J.Němčík, ing.M.Raška, MUDr.L. Rymeš, MUDr.J.Stadler, MUDr.D.Štambera, A. Váchalová, J. Zahradníček; |
Omluveni: |
Doc.RSDr.J.Štrait,CSc., PhDr.A.Gjurič, PhMr. P.Kulička; |
Přítomni: |
posl.Dr.M.Syka, MUDr.E.Bureš, MUDr.M.Čerbák, MUDr.R.Dostál,CSc., 25.11.94 E.Fischerová, PhDr. A.Gjurič, MUDr. J. Janeček, MUDr.E.Jaroš, V. Krása, H.Lagová, MUDr.P.Lom, G.Mazalová, MUDr.F.Pluhař, PhDr.J.Němčík, ing.M.Raška, MUDr.L. Rymeš, MUDr.J.Stadler, MUDr.D.Štambera, A. Váchalová, J.Zahradníček; |
Omluveni: |
Doc.RSDr.J.Štrait,CSc., PhMr. P.Kulička; |
Schůzi výboru zahájil předseda výboru MUDr. M. SYKA v 9,15 hodin
Schválený pořad schůze:
1. Návrh státního rozpočtu na rok 1995 za kapitolu 335 - MZ ČR
2. Pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky pro rok 1995
3. Pojistné plány na rok 1995 zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven
4. Návrh rozpočtu 313 - MPSV ČR na rok 1995 a informace potřeb kapitoly 728 PSV v roce 1995
5. Zásady zákona o ochraně veřejného zdraví (tisk 1248)
6. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok 1995 (tisk 1196)
7. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony (tisk 1227)
8. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
9. Vládní návrh zákona o regulaci reklamy
Pro předložený návrh se vyslovilo 17 poslanců z 19 přítomných. Jako první bod byla zahájena přerušená rozprava rozpočtu Ministerstva zdravotnictví - Kapitola 335 na rok 1995.
Zpravodaj výboru MUDr. P. LOM uvedl, že výbor obdržel řadu materiálů z nichž některé dostali poslanci do rukou těsně před začátkem jednání. Z tohoto důvodu nejsou poslanci připraveni na projednávání návrhu. Jde především o specifikaci individuálních dotací a stanoviska Ministerstva financí.
Předseda výboru MUDr. M. SYKA otevřel otázku amortizace drahé techniky, kterou předložila Radiologická společnost. Ministr zdravotnictví L. RUBÁŠ uvedl, že podobnou informaci o nepokrytých nákladech na obnovu drahé diagnostické a jiné techniky obdržel těsně před jednáním výboru a kvantifikaci pokládá za poněkud nepřesnou, nicméně ministerstvo se bude snažit tuto situaci řešit. Na návrh předsedy byla schůze přerušena do 10,10 hodin.
Schůze výboru pokračovala v 11,15 hodin, po přerušené rozpravě k návrhu o rozpočtu Ministerstva zdravotnictví.
Jako první vystoupil poslanec LOM, který uvedl, že v tomto zájmu by měly být především individuální dotace a jejich specifikace, rozkličování a rozčlenění části zabezpečení zdravotnické a politické linie, dále částka na prevenci AIDS. Jako z dalších důležitých bodů by se poslanci měli zamyslet nad správným pojmenováním systémových dotací. Z časových důvodů byl tento bod opět přerušen s tím, že projednávání bude pokračovat 25. 11. 1994.
K bodu 2
Pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR na rok 1995 odůvodnil ředitel VZP ing. RNDr.J.NĚMEC,CSc. Pojistný plán VZP předložen po schválení správní radou a sborem zástupců. Předpokládaný příjem se pohybuje okolo 44,5 mld. Kč. Plánovaný nevýběr se odhaduje na 2 mld. Kč, z toho vyplyne efektivní příjem ve výši 42,5 mld. Kč. Výdaje se předpokládají ve výši 39 mld. Kč, z toho 15 mld. Kč na ambulantní péči, 15,5 mld. Kč na lůžkovou část. Náklady na pojištěnce vzrostly o 13 %. V rámci klientely VZP se projevuje mírné stárnutí. Vlastní rozpočet VZP včetně investic je ve výši 4,2 % příjmu. Celý úhradový systém v současné době obsahuje výrazná rizika, základním důvodem je nepřijetí základních regulačních mechanizmů, pokud v průběhu roku nebudou nastoleny účinné regulační mechanizmy, dostane se nejen VZP do značných problémů.
Zpravodajskou zprávu uvedl MUDr. M. ČERBÁK. Pozitivně zhodnotil především kvalitní zpracování pojistného plánu. Celý návrh pojistného plánu obsahuje řadu kondicionálů, které zřejmě nejsou alibismem, ale jsou upozorněním na vážná rizika. Pozitivní je rovněž uvedení tří variant, z nichž jedna je pozitivní, jedna kritická a jedna střední. Dále se dotázal na nákladové disproporce v rámci okresů, zda se úbytek klientů u pojišťovny VZP projeví i úbytkem zaměstnancům, tedy i ve vnitřním rozpočtu. Na závěr doporučil vzít pojistný plán na vědomí.
Ředitel VZP ing. RNDr. J. NĚMEC uvedl, že rozpor mezi příjmy a výběrem je dán úroky, i existenci zahraničního pojištění, které je určitou variantou smluvního pojištění.
V další rozpravě se diskutovala otázka regionálních vlivů na nákladnost zdravotní péče, otázka financování stacionářů, možnosti regulačních opatření pojišťovny v oblasti lékové politiky.
V další rozpravě vystoupil poslanec LOM, který podpořil názor předkladatele, především pozitivně zhodnotil solidní kvantifikaci rizik a uvedl, že změna bodových hodnot či novelizace sazebníku není zcela jasná a zřejmá, zda proběhne a kdy. Jako další regulační opatření vidí v přijetí sankčních mechanizmů. Řešením by bylo i hlubší přerozdělení. V rámci pojištění nesouhlasí s individuálními účty.
V rozpravě vystoupili poslanci JAROŠ, zástupci Ministerstva financí, poslanci LOM, NĚMEC, ČERBÁK. V rozpravě zaznělo, že celý problém úhradového systému je ten, že systém je nenormovaný a těžko se odhadují výdaje na zdravotní péči a na léčiva.
V další rozpravě vystoupili TYPOLT, SYKA, NĚMEC, GJURIČ. Především předseda výboru MUDr.M.SYKA uvedl, že předkládané novely zákonů o všeobecném zdravotním pojištění neřeší zásadní problémy a zásadní regulační opatření.
V další rozpravě vystoupili poslanci JANEČEK, LOM, RYMEŠ. Hosté - NĚMEC a TYPOLT. Byla diskutována léková politika a účinnost opatření vzestupné platby za ošetřovací den.
Na závěr projednávání vznesl zástupce VZP Dr. Wolf upozornění na nedořešenou otázku financování ozdravoven, které doposud byly hrazeny ze státního rozpočtu a nyní přecházejí do systému zdravotního pojištění.
Na závěr rozpravy předseda výboru MUDr.M.SYKA uvedl, že bude v nejbližší době nutné se sejít nad zásadnějším projednáním regulačních mechanizmů
v pojišťovenském systému.
Na závěr projednávání tohoto bodu zpravodaj výboru předložil návrh usnesení 159/1994. V usnesení zazněla řada pozměňovacích návrhů, např. paní posl. MAZALOVÁ k problematice financování ozdravoven, dále poslankyně FISCHEROVÁ, ČERBÁK.
Na závěr projednávání tohoto bodu bylo přijato usnesení číslo 159/1994, které bylo přijato (14 pro, 1 se zdržel, 1 proti).
K bodu 3:
Pojistné plány na rok 1995 zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven odůvodnil náměstek ministra práce a sociálních věcí J. DOSTAL, CSc. Pojistné plány jsou podpořeny kladnými stanovisky Ministerstva financí. Všechny pojistné plány jsou způsobilé ke schválení, kromě pojistného plánu zemědělsko-potravinářské pojišťovny, která návrh předložila po termínu a nedodržela Ministerstvem financí doporučený limit na provozní výdaje.
Zpravodajskou zprávu přednesl posl.ing.M.RAŠKA, který doporučil respektovat stanovisko Ministerstva financí.
V otevřené rozpravě vystoupili DOSTÁL, ČERNÝ, zástupce Hornické pojišťovny, FISCHEROVÁ, ČERBÁK, JANEČEK, RAŠKA, PAŘÍZEK. Diskutována byla především Hornickou pojišťovnou navrhovaná varianta 24 haléřů za bod, která je určitým odrazem nepříznivého a enormního nárůstu výdajů v úhradovém systému.
Na závěr rozpravy a projednávání tohoto bodu předložil zpravodaj ing. M. RAŠKA návrh usnesení č. 160/1994, které bylo přijato (12 poslanců pro, 5 se zdrželo).
K bodu 4:
Návrh rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí kapitola 313 na rok 1995 a informaci o potřebách kapitoly 728 PSV v roce 1995 bylo pokračování v přerušené rozpravě. Zpravodaj výboru PhDr. J. NĚMČÍK navrhl vyjmutí 1 mld. Kč ze všeobecné pokladní zprávy .... její přesunutí do výdajové položky státní politiky zaměstnanosti. Tento návrh byl přijat. (11 poslanců pro). Dále doporučil obecně navýšit rozpočet kapitoly. V další rozpravě vystoupili JANEČEK, ČERBÁK, VANĚK a KRÁSA, kde byla hodnocena především tristní situace v úhradě nákladů u Okresní správy sociálního zabezpečení, kdy by ministr měl více prosazovat navýšení finančních zdrojů na provozní náklady této důležité instituce. Poslanec JANEČEK v této souvislosti doporučil posílit kapitolu Ministerstva práce a sociálních věcí o 50 mil. Kč na neinvestiční výdaje České správy sociálního zabezpečení. Prostředky doporučil vzít z vládní rozpočtové rezervy nebo
z výdajů veřejné spotřeby obyvatel.
Na závěr projednávání tohoto bodu předložil zpravodaj návrh usnesení č.161/1894, které bylo přijato všemi hlasy. (17 poslanců pro).
Čtvrtek - 24. 11. 1994
Pokračování 54. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Schůzi výboru v 19,15 hodin zahájil předseda výboru MUDr. M. SYKA. Schůze výboru začala bodem 5 - Zásady zákona o ochraně veřejného zdraví, které odůvodnil ministr zdravotnictví MUDr. L. RUBÁŠ, který upozornil, že předkládané zásady reflektují největší problém, který je v oblasti struktury ochrany veřejného zdraví. Zákon předpokládá vydání řady doprovodních novel vyhlášek a nařízení. Důležitou otázkou změny struktury je zrušení krajských článků a 1. stupeň ochrany veřejného zdraví zařadit pod státní správu. Toto by měl být krok k racionalizaci celého systému.
Zpravodajem k tomuto bodu byl poslanec MUDr.E.JAROŠ, který upozornil, že nelze opominout fundované názory, které zazněly na semináři dne 18. listopadu 1994. Diskuse na semináři obecně vyzněla spíše negativně pro tyto zásady. Otázka veřejného zdraví je sledovaná veřejností a je to nesporně jeden ze základních zákonů. Obyvatelé mají nárok na prevenci a prevence je vždy méně nákladná než represe. Celý nový předkládaný systém zřejmě bude postrádat pružné reagování, které je v této oblasti nezbytné. Způsobem zřizování a transformace prvního stupně organizací pro ochranu veřejného zdraví může dojít k vážnému ohrožení dostupnosti této služby.
V rozpravě jako první vystoupil předseda MUDr. M. SYKA, který upozornil, zda je vhodné tuto normu pojímat jako zbytkový zákon. V další rozpravě vystoupili BUREŠ, RUBÁŠ, DVOULETÝ, VYTLAČIL a MAZALOVÁ. Diskutovalo se především o tom, zda rámec pro ochranu veřejného zdraví je v předkládaném zákoně dostatečný. Poslankyně FISCHEROVÁ upozornila na nebezpečí, kdy se fungující systém snadno zboří, ale již se ho nepodaří postavit znovu. Poslanec ČERBÁK doporučil podrobně projednávat a k jednotlivým zásadám vyslovit své stanovisko.
V rozpravě vystoupil také poslanec DOSTÁL, který se připojil ke spíše negativním stanoviskům k zákonu. Poslanec BUREŠ uvedl, že dvoustupňová struktura, jak je navrhovaná, není vhodná. Návrh zákona postrádá variantu vertikálního řešení a nedostatečně zdůvodňuje, proč je vhodné přenášet záležitosti ochrany veřejného zdraví na státní správu.
V rozpravě vystoupil ministr MUDr. L. RUBÁŠ, který upozornil, že doposud co zaznělo na výboru bylo spíše negativní hodnocení. Pokud se výbor touto záležitostí chce zabývat tímto způsobem, ať zbaví ministra povinnosti předkládat další přepracovaný zákon k ochraně veřejného zdraví. Proti tomuto postupu se postavili poslanci BUREŠ a LOM.
V další rozpravě vystoupili SYKA, RUBÁŠ, VYTLAČIL, JAROŠ, JANEČEK. Po projednání tohoto bodu byla zahájena podrobná rozprava po jednotlivých zásadách.
Projednávání bylo přerušeno u zásady číslo 27.
Z organizačních důvodů jednání výboru pokračovalo ve 14,15 hodin projednáváním vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti ve znění pozdějších předpisů, který odůvodnil náměstek ministra práce a sociálních věcí Jaroslav DOSTAL,CSc.
Především zhodnotil velmi dobrý výběr pojistného a zmínil některé příznivé okolnosti, které přináší předkládaná novela. Jde především o určité sladění s ostatními daňovými předpisy a o možnost postupovat v případě sankcí a penále podobně jako u daňových předpisů.
Zpravodajkou k bodu byla poslankyně LAGOVÁ, která upozornila, že do značné míry jde o novelu velmi technickou, která se zabývá hlavně způsobem výběru pojistného na sociální zabezpečení. Podrobnou rozpravu s odůvodněním jednotlivých paragrafů vedla poslankyně LAGOVÁ. Vzhledem k tomu, že řada ustanovení se týká řady zákonů, které nemají poslanci dříve k dispozici. Poslanec JAROŠ vznesl pozměňovací návrh k zařazení nového článku 5, který slaďuje pojistné na sociální zabezpečení s pojistným na všeobecné zdravotní pojištění. Návrh byl přijat. 12 poslanců pro, 1 se zdržel. Návrh poslance SYKY k řešení důchodového zabezpečení zaměstnanců BIS nebyl přijat (1 poslanec pro, 7 se zdrželo, 6 proti). Při hlasování o návrhu zákona jako celku bylo 16 poslanců pro, 1 se zdržel.
Na závěr projednávání tohoto bodu bylo přijato usnesení číslo 164/1994, které bylo přijato všemi hlasy (17 poslanců pro).
K bodu 8:
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty ve znění pozdějších předpisů odůvodnil zástupce Ministerstva financí, vedoucí útvaru nepřímých daní ing. V. BENDA.
Zpravodajem k tomuto budu byl poslanec V. KRÁSA, který doporučil neprojednávat celý zákon podrobně, pouze se zabývat ustanoveními, která se týkají zdravotnických materiálů a materiálu pro zdravotně postižené.
V podrobné rozpravě vystoupili poslanci ČERBÁK, JAROŠ, MAZALOVÁ, KRÁSA. Byla přijata změna z 22 % sazby na 5 % u Sorbitu, Glukometrů a zdravotní obuvi.
Na závěr projednávání tohoto bodu bylo předloženo usnesení číslo 165/1994, které bylo přijato všemi hlasy (15 poslanců pro).
K bodu 6:
Vládní návrh přerušenou rozpravou k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 1995 /tisk 1196) zahájil předseda výboru MUDr. M. SYKA. Uvedena byla především otázka přechodného financování humanitárních a církevních organizací především v začátku roku.
Zpravodaj výboru ing. M. RAŠKA upozornil, že neexistuje zákon o sociálním zařízení a tuto situaci nerespektují ani rozpočtová pravidla.
V další rozpravě vystoupili LOM, JANEČEK, ČERBÁK, SYKA.
Po rozpravě, v níž vystoupili JANEČEK, ČERBÁK, KRÁSA a zástupci Ministerstva financí byl přijat návrh na změnu v § 1 - zařazení nového odstavce, který by tuto situaci řešil. Při hlasování o návrhu zákona jako celku bylo 12 poslanců pro, 3 se zdrželi.
Na závěr projednávání tohoto bodu bylo přijato usnesení číslo 163/1994.
(11 poslanců pro, 4 se zdrželi).
Po ukončení projednávání státního rozpočtu předseda výboru MUDr. M. SYKA informoval poslance o závěrech diskuse skupiny poslanců výboru k návrhu kapitoly Ministerstva zdravotnictví. Upozornil, že především u FN Motol bude snaha o restrikci systémové dotace, že zde bude snaha vyřešit údržbu rekonstrukce drahých přístrojů.
Pátek 25. 11. 1994.
Z pořadu jednání výboru byl stažen návrh zásad zákona o regulaci reklamy a pokračovalo se v přerušeném projednávání bodu číslo 1 - kapitoly 335 Ministerstva zdravotnictví na rok 1995.
Schůzi (pokračování) zahájil předseda výboru MUDr. M. SYKA v 9,15 hodin.
Jako první vystoupil poslanec LOM, který se podrobně zabýval některými předloženými položkami Ministerstva zdravotnictví. Především upozornil na enormní nárůst nákladů na FN Motol a na FN Ústí nad Labem. V další rozpravě vystoupili poslanci SYKA, JAROŠ, KRÁSA, ČERBÁK, PLUHAŘ. Z rozpravy vyplynula značná nespokojenost s nově předloženými materiály k FN Motol s tím, že výbor zváží doporučit šetření Nejvyššímu kontrolnímu úřadů u FN Motol. V konkrétní diskusi nad změnami v rámci kapitoly oproti původnímu ministerskému návrhu upozornil poslanec ČERBÁK na neshodu v oblasti přesunů finančních prostředků z Motola na Vinohrady a z Ústí nad Labem na kardiocentrum IKEM. Návrh poslance BUREŠE na snížení .... dotace Masarykovy nemocnice Ústí nad Labem z 390 miliónů na 290 nebyl přijat. (5 poslanců pro, 6 se zdrželo, 6 proti).
Dále se diskutovalo o restrikci individuální dotace na FN Motol. V rozpravě vystoupil VANĚČEK - vedoucí lékař FN Motol, který odůvodňoval a obhajoval záměry Motola a upozorňoval především na nebezpečí nedostatečných finančních prostředků nedostavěnosti některých důležitých provozů, které v současném provozu FN Motol jsou již nevyhovující. V rozpravě vystoupili MAZALOVÁ, ČERBÁK, LOM, SYKA shodli, že jistá restrikce lůžek v Motole není zásadně na závadu. Individuální dotace FN Motol byly sníženy o 300 mil. Kč. Tento návrh byl přijat. (12 poslanců pro, 2 se zdrželi). Byla diskutována otázka finančních prostředků na prevenci AIDS. V rozpravě vystoupili LOM, SUCHOPÁR. Návrh poslance SYKY na přidělení 20 mil. Kč na projektovou dokumentaci ARO na FN Královské Vinohrady byl přijat s jistým pozměněním. V další rozpravě vystoupili poslanci FISCHEROVÁ, ČERBÁK, KRÁSA, JANEČEK.
Na závěr projednávání tohoto bodu bylo přijato usnesení číslo 158/1994, (12 poslanců pro, 2 se zdrželi).
Podnět k NKÚ k provedení šetření hospodárnosti využitých prostředků FN Motol. Usnesení číslo 166/1994 bylo přijato všemi hlasy (14 poslanců pro).
Před skončením schůze otevřela poslankyně FISCHEROVÁ procedurální otázku související s prací skupiny, která měla řešit spolu se zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí ošetření náhrady ztráty na výdělku. Poslankyně FISCHEROVÁ si stěžovala především na nekorektní způsob informování pouze určité části pracovní skupiny. Proti tomuto se ohradili poslanec JANEČEK i KRÁSA. V rozpravě k tomuto bodu vystoupili KRÁSA, SYKA, JANEČEK, FISCHEROVÁ, LAGOVÁ, JAROŠ.
Předseda výboru ukončil jednání výboru v 11,30 hodin.
Zaznamenal: ing. A. Papoušek
Napsala: V. Vesecká
ověřovatelka výboru |
předseda výboru |