Zápis
64. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví,
konané dne 10. a 11. května 1995
Přítomni: |
(viz prez. listiny) |
Návrh pořadu schůze: (viz pozvánka)
Schůzi výboru zahájil předseda výboru MUDr. M. SYKA.
Informaci o situaci v oblasti migrace na území České republiky odůvodnil náměstek ministra vnitra M. FENDRYCH. Přednesený materiál je souhrnem pohledu dotčených resortů, které se zabývají otázkami migrace. Česká republika se stává emigrační zemí.
Zpravodajskou zprávu přednesl posl. PhDr. A. GJURIČ. Vyzdvihl vysoký obsah zásadních informací akcentující aspekty, které se týkají v působnosti výboru jako je přezkoumání statutu uprchlíka, odraz migrace na trh práce především ve smyslu konkurence a levné pracovní síly z východu a nelegálního zaměstnávání.
Po zprávě byla otevřena rozprava, ve které vystoupil jako první náměstek FENDRYCH, který upozornil, že z materiálu vyplývá řada legislativních kroků např. příprava azylového zákona a zákona o pobytu cizinců. Rovněž by se měla řada dalších vlivů odrazit v zákoně o zaměstnanosti a zákoně živnostenském.
Dále vystoupil poslanec ŠTRAIT, který navrhl přerušit projednávání tohoto bodu, materiál je velmi kvalitně zpracován a rozhodně stojí za hlubší přezkoumání výborem.
V další rozpravě vystoupil poslanec JAROŠ s upozorněním na nelegální migraci a její vazbu na organizovaný zločin. Dále vystoupil poslanec SYKA, který navrhl, že k materiálu se výbor ještě vrátí s tím, že na organizačním výboru přednese návrh o vyjmutí bodu plánované schůze Poslanecké sněmovny.
V závěrečné rozpravě vystoupil poslanec PLUHAŘ, GJURIČ, MAZALOVÁ a zástupci Ministerstva vnitra.
Zásady zákona o poskytování zdravotní péče (tisk 1585) odůvodnil ministr zdravotnictví MUDr. L. RUBÁŠ. Zdůraznil, že se jedná o důležitou normu, která kodifikuje zdravotní péči, částečně řeší otázku financování. Úlohu státu vidí v zabezpečení fungování samostatných objektů. Zákon řeší i otázky regulace kontroly, upravuje postgraduální vzdělávání. Částečně řeší problematiku dostupnosti zdravotní péče, jakož i možnosti státu nařídit péči ve veřejném zájmu. Celkový výraz zákona by měl respektovat, že stát zasahuje i do oblasti zdravotní péče výjimečně.
Zpravodajem k tomuto bodu byl MUDr. F. PLUHAŘ. Určitý nedostatek vidí, že se nejdříve projednávají zásady zákona o podmínkách poskytování zdravotní péče a teprve později bude projednáván zákon o zdravotní péči. V zákoně je řada nedistatků mezi jinými třeba např. chybějící vazba mezi zdravotní a sociální péčí. Řada nedořešených otázek financování, opomenutí zdravotních útvarů, oslabení funkce komor.
V rozpravě vystoupil poslanec ČERBÁK, který zdůraznil, že je především pominuta role lékařských komor, jde v podstatě o likvidační zákon. Pokud má vláda tento názor, měla předložit přímou novelu zákona o lékařských komorách. Zásady zákona obsahují zřetelnou preferenci úlohy státu, podceňují a omezují schopnost nestátních zařízení. Zákon neobsahuje dostatečnou síťotvornou činnost státu v oblasti tvorby sítě zdravotnických zařízení. Pokud stát garantuje zdravotní péči, musí k této garanci mít patřičné prostředky.
V další rozpravě vystoupili poslanci GJURIČ, JAROŠ, BUREŠ a zabývali se otázkou, zda by měly být posíleny některé úlohy státu v oblasti garance zdravotní péče. V této souvislosti ministr zdravotnictví L. RUBÁŠ uvedl, že pokud stát má povinnost garantovat kvalitu zdravotní péče, musí mít i právo zasahovat do soukromch vztahů.
Poslankyně MAZALOVÁ ve svém příspěvku uvedla nutnost navázat projednávání zákona o vyšších územních samosprávných celcích se zákonem o podmínkách poskytování zdravotní péče.
V další rozpravě vystoupili GJURIČ, SYKA, PEKÁREK, MAZALOVÁ. O návrzích byl přijat pozměňující návrh poslance JAROŠE, který doporučil svolat zký pracovní seminář, který by proběhl na půdě Ministerstva zdravotnictví.
Schůze výboru pokračovala ve 14,20 h odpoledne. Schůzi výboru řídil předseda výboru MUDr. M. SYKA. Státní závěrečný účet za rok 1994 kapitolu 335 Ministerstva zdravotnictví České republiky a Informace o kapitole - Zdravotnictví za rok 1994 odůvodnil náměstek ministra zdravotnictví ing. O. TYPOLT. Uvedl, že neinvestiční výdaje dosáhly 21,3 mld. Kč. Jde na poskytování zdravotní péče, hrazeny z rozpočtu pojišťoven, za občany, za které platí pojistné stát, bylo zaplaceno 6,90 mld. Kč. Celkový nárůst kapitoly byl 15 %. Pokles investičních výdajů se projevil o 3,3 %. Mezi důležité akce, které samozřejmě ovlivnily i rozpočet, patřilo i sloučení FN I a II v září roku 1999. Do kapitoly Ministerstva zdravotnictví patří 16 rozpočtových organizací, 63 příspěvkových organizací, 2 doškolovací ústavy, 3 domovy mládeže. Mezi další výdaje patří dotace sdružení HIV, řešení drogové problematiky. Příjmy kapitoly 335 jsou např. z okresních hygienických stanic. K tomuto bodu byl zpravodajem MUDr. M. ČERBÁK, který doporučil státní závěrečný účet Ministerstva zdravotnictví přijmout. V doprovodném usnesení doporučuje zpravodaj doplnit informaci o výdajích a příjmech ve zdravotnictví v ostatních resortech jako je Ministerstvo vnitra, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo obrany.
V pokračující diskusi vystoupili TYPOLT, FISCHEROVÁ, BUREŠ. Byla diskutována významná finanční ztráta velkých nemocnic.
Na závěr projednávání uvedl informaci o kapitole 715 náměstek ministra zdravotnictví ing. O. TYPOLT, který se zabýval rozdílem mezi rozpočtovanými a skutečnými výdaji a zmínil se o hospodářských výsledcích obcí, které mají poměrně příznivou příjmovou situaci vzhledem k daňovým příjmům. O práci komise informoval poslanec RAŠKA, který uvedl, že se daří zužovat počet rozestavěných akcí ze všech požadavků se daří uspokojovat 16 %.
Na závěr bylo přijato usnesení číslo 202/1995 (16 poslanců pro - všichni přítomní).
V 15,30 proběhlo projednávání státního závěrečného účtu za rok 1994 - kapitoly 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí. Návrh odůvodnil náměstek ministra práce a sociálních věcí ing. M. VANĚJK. Zpravodajskou zprávu přednesla poslankyně LAGOVÁ, která zmínila některé otázky oddělení sociálního fondu od státního rozpočtu.
V rozpravě vystoupil poslanec SYKA, který doporučil držet se striktně rozsahu kapitoly 313 při projednávání. V další rozpravě vystoupili VANĚK, FISCHEROVÁ, MAZALOVÁ. Byly diskutovány především rozdíly mezi příjmy a výdaji na sociální výdaje. V další rozpravě vystoupili SYKA, KRÁSA, kteří upozornili především na závažnou situaci na České správě sociálního zabezpečení týkající se počtu pracovních míst a mzdových podmínek. S hodnocením poslanců souhlasil vedoucí odboru ONDRAČKA, který potvrdil, že vnitřní rezervy České správy sociálního zabezpečení jsou vyčerpány.
V další rozpravě vystoupili zástupci ČMKOS místopředseda ŠTECH, VANĚK, SEMMEL za Hnutí důchodců za životní jistoty. Na závěr přednesla zpravodajkyně H. LAGOVÁ návrh na usnesení č. 203/1995, které bylo přijato (15 poslanců pro, 1 se zdržel).
V 16,30 h začalo projednávání Státního závěrečného účtu za rok 1994 (tisk 1692). Návrh odůvodnil vrchní ředitel M. HAVEL. V celém tisku 1692 je i návrh usnesení a důvodová zpráva.
Zpravodajem k tomuto bodu byl poslanec ing. M. RAŠKA, který kladně zhodnotil pozitivní hospodářský růst v minulém roce, jakož i růst devizových rezerv. Upozornil na trvající nevyhovující stav ve výši úvěrů. Vzhledem k přebytku, který vznikl ve státním rozpočtu by bylo dobré zvážit a přehodnotit daňovou strukturu především ke snižování daní. Zpravodaj navrhl vyčlenit 210 mil. Kč na havarijní dotace. Posl. LAGOVÁ a ČERBÁK navrhli neschválit způsob rozdělení přebytku státního rozpočtu vzhledem k tomu, že vláda v tomto nerespektovala názor parlamentu. Mezi další návrhy patřilo uvolnění částky na řešení problematiky restitucí budov, ve kterých mají sídlo ústavy sociální péče, částka 20 mil. na dotace humanitárním organizacím.
Na závěr projednávání tohoto bodu bylo přijato usnesení č. 204/1995, ve kterém se doporučuje vyjádřit souhlas pouze s těmi částmi rozdělení přebytku, které vyplývají ze schválených zákonů. Ostatní částky se doporučuje převést do státních aktiv. Toto usnesení bylo přijato. 12 poslanců pro, 3 se zdrželi, 1 proti.
Pokračování schůze dne 11. května 1995.
V 9.15 h zahájil pokračování schůze předseda výboru MUDr. M. SYKA.
Jako první bod byla řešena aktuální situace v resortu Ministerstva zdravotnictví. Uvedl ji ministr zdravotnictví MUDr. L. RUBÁŠ. Informoval poslance o stavu vývoje průměrných mezd ve zdravotnictví, přehled obsazení zdravotnických pracovníků. Dále shrnul legislativní aktivitu ministerstva, včetně zákonů předkládaných do vlády. Informoval o postupu projednávání privatizačních projektů a o aplikaci novel zákona o zdravotním pojištění. Ministr ve svém vystoupení se rovněž zabýval platební neschopností některých pojišťoven, která byla způsobena především neuváženým nákupem drahé přístrojové techniky pro některá zdravotnická pracoviště. Vystoupili poslanci: JAROŠ, MAZALOVÁ, ČERBÁK, FISCHEROVÁ, kteří vystupovali především k otázce nákladovosti zdravotnictví a některým nedobrým jevům v chování pojišťoven. Poslankyně MAZALOVÁ upozornila především na pracovní migraci sester, která podle jejího soudu souvisí s otázkou hodnocení práce sester. V další rozpravě vystoupil poslanec KULIČKA a LAGOVÁ. Ministr RUBÁŠ k otázce migrace zdravotních sester uvedl, že dochází k významnému zvýhodnění ambulantní sféry. Lůžková zařízení obtížně reagují na úbytek sester. Vede to k dramatickým stavům. Mělo by dojít ke změně skladby sazebníků apod.
V další rozpravě vystoupili PLUHAŘ, TYPOLT, VODIČKA SYKA. Diskutovala se průměrná ošetřovací doba, otázka zdrojů na úhradu ošetřovacího dne a stanovení podmínek k sestupné sazbě za lůžkoden. V rozpravě vystoupili ČERBÁK, FISCHEROVÁ, PLUHAŘ, SYKA, RUBÁŠ. Hovořilo se především o vytvoření generelu Prahy a o časování vydání nového sazebníku výkonů. Byla diskutována otázka využití lůžkového fondu. K otázce privatizace vystoupili poslanci PLUHAŘ, FISCHEROVÁ, JAROŠ, MAZALOVÁ, LAGOVÁ, RUBÁŠ. Z rozpravy vyplynulo, že na pořad jednání výboru bude vhodné zařadit jednání o stavu privatizace ve zdravotnictví, kterého by se zúčastnil ministr zdravotnictví, ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci a předseda Fondu národního majetku.
Místo bodu Aktuální situace v resortu ministra práce a sociálních věcí bylo zařazeno projednání zákona o státní sociální podpoře. S odůvodněním tohoto zákona předseda výboru MUDr. M. SYKA informoval všechny poslance o průběhu a vývoji jednání k zákonu o státní sociální podpoře. Ministr práce a sociálních věcí J. VODIČKA ve svém odůvodnění uvedl, že předložení zákona představuje první krok komplexní reformy sociální politiky v České republice. Prioritou všech předkládaných zákonů bude důraz na zabezpečení se vlastními silami.
Ministr dále informoval poslance o stavu projednání v jednotlivých výborech, kdy VPLPN zákon projednal, ZeV doporučil usnesení. Zpravodajem k tomuto bodu byl poslance V. KRÁSA, který zdůraznil důležitost přijetí této normy. V obecné rozpravě vystoupil poslanec SYKA, který upozornil poslance, že hodlá vystoupit s komplexním pozměňovacím návrhem k celému textu zákona, který by především znamenal zavedení tří pásem pro výplatu přídavků, prodloužení doby poskytování rodičovského příspěvku na čtyři roky, zjednodušení úpravy u dávek, které by mohly být v neprospěch uživatele. V rozpravě vystoupili VODIČKA, FISCHEROVÁ, SYKA, ČERBÁK. Z rozpravy vyplynulo, že soubor pozměňovacích návrhů je návrh příliš rozsáhlý a že poslanci mají zájem se s těmito pozměňovacími návrhy seznámit. Bylo rozhodnuto zařadit projednávání tohoto zákona na den 17. 5. Návrh byl přijat. (13 poslanců pro). V rozpravě vystoupili SYKA, LAGOVÁ, ČERBÁK, GJURIČ FISCHEROVÁ. V rozpravě vystoupil i zástupce Svazu tělesně postižených Dr. HUTAŘ, který požádal poslance, aby zvážili úpravu koeficientu u občanů ZTP/P z 1,4 na 1,9.
Na závěr jednání předseda výboru inromoval poslance o zaslaném materiálu ministra zdravotnictví Nemocnice na Homolce - varianty majetkového postavení.
V rozpravě vystoupili poslanci FISCHEROVÁ, RYMEŠ, SYKA, ČERMÁK, BUREŠ.
Bylo přijato usnesení č. 205/1995 (všemi přítomnými).
Schůze výboru byla skončena ve 12,30 h.
V Praze 27. července 1995
Zaznamenal: ing. A, Papoušek
Napsala: Vesecká
ověřovatelka výboru |
předseda výboru |