Zápis 

 

ze 66. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví PSP

konané dne 31. května a 1. června 1995

 

Přítomni:

Viz prezenční listina

 

Schůzi výboru zahájil v 10,10 hodin předseda výboru MUDr. M. SYKA.

 

Schválený pořad schůze:

 

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 238/1991 Sb., o odpadech, a zákon České národní rady č. 311/1991 Sb., o státní správě v odpadovém hospodářství, ve znění zákona České národní rady č. 466/1992 Sb. (tisk 1713)

 

2. Informace o situaci v oblasti migrace na území České republiky za rok 1994 (tisk 1615)

 

3. Vládní návrh zásad zákona o podmínkách poskytování zdravotní péče (tisk 1585)

 

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a doplňuje zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1712)

 

5. Aktuální situace v resortu Ministerstva práce a sociálních věcí

 

6. Současný stav privatiizace zdravotnictví

 

7. Představení delegátů do Správní rady a Dozorčí rady VZP

 

8. Sdělení předsedy

 

9. Různé

 

K bodu 1:

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 238/1991 Sb., o odpadech a zákon České národní rady č. 311/1991 Sb., o státní správě v odpadovém hospodářství, ve znění zákona České národní rady č. 466/1992 Sb. (tisk 1713) odůvodnil zástupce Ministerstva životního prostředí ing. DVOŘÁK. Navrhovaný zákon přináší úpravu nového přístupu k nakládání s odpady.

 

Zpravodajem k tomuto bodu byl poslanec MUDr. E. JAROŠ, který hodnotil návrh jako bezproblémovou úpravu. Doporučil k přijetí.

 

V podrobné ani obecné rozpravě nevystoupil žádný z poslanců. Pro celek zákona se vyslovilo 14 poslanců (všichni přítomní). Zpravodaj výboru přednesl návrh usnesení č. 208/1995, které bylo přijato všemi přítomnými (14 poslanců pro).

 

Ve vzniklém čase předseda výboru sdělil několik informací výboru. Upozornil poslance na chystanou návštěvu prof. Masára, který bude přednášet zájemcům o individuálních účtech ve zdravotnictví podle singapurské zkušenosti.

 

K bodu 2:

 

Informace o situaci v oblasti migrace na území České republiky za rok 1994 (tisk 1615) odůvodnili zástupci Ministerstva vnitra FROINDL, TRONBÍK, NOVÁK.

 

Diskuse se zaměřila na otázku, zda je přehled o osobách, kteří mají statut uprchlíka. Kolik cizinců je v trvalém a přechodném pobytu a jaká je situace v oblasti zaměstnávání.

 

Zástupce Ministerstva vnitra FROINDL upozornilna práci meziresortní skupiny, která tyto skutečnosti probírá. Povolení k zaměstnávání a podnikání se řídí zákonem o zaměstnanosti a živnostenským zákonem a nejsou možná žádná opatření, která by nebyla v souladu se zákonem žadatelů o azyl je v současné době 736. Jsou shromážděni v uprchlických táborech. Velkou skupinou jsou uprchlíci z oblasti válečných konfliktů, kteří sídlí na našem území na základě mezinárodních dohod. Jedná se o tzv. dočasné útočiště pro obyvatele Bosny a Hercegoviny, Rumunska a Arménie.

 

V rozpravě vystoupili poslanci JAROŠ, MAZALOVÁ a hosté NOVÁK.

V souvislosti se zaměstnáváním cizích státních příslušníků byla zmíněna dohoda o zaměstnávání občanů Vietnamské republiky.

 

Poslanec GJURIČ otevřel dále otázku legálního zaměstnávání, o které je velmi malý přehled, neboť prakticky není evidována.

 

Zástupci Ministerstva vnitra upozornili na poměrně solidní statistické údaje, které má Ministerstvo vnitra k dispozici.

 

Poslanec GJURIČ jako zpravodaj byl pověřen výborem vypracováním návrhu usnesení k tomuto bodu.

 

V odpoledním jednání byl zařazen do projednání vládního návrhu zásad zákona o podmínkách poskytování zdravotní péče tisk 1585. Byla otevřena obecná rozprava. Jako první vystoupil poslanec ČERBÁK, který vyslovil obecný nesouhlas se zásadami. Zákon příliš zdůrazňuje centralistické pravomoce státu. Neřeší dobře otázku profesních komor, nepřímo novelizuje zákon 220/94. Dále vystoupil zpravodaj k tomuto bodu

Dr. PLUHAŘ, který podpořil stanovisko poslance ČERBÁKA. Jako další vystoupil KULIČKA, který rovněž vyslovil řadu výhrad k tomuto zákonu. Dále vystoupili JAROŠ, GJURIČ, BUREŠ. Poslanec JANEČEK vystoupil proti administrativnímu stanovení hranic kompetence za děti a mládež, kdy děti do jednoho roku jsou v gesci Ministerstva zdravotnictví. Od jednoho do tří let jsou v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí a od 3 let jsou v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Toto resortní dělení má řadu asociálních dopadů.

 

Předkladatel ministr RUBÁŠ upozornil, že zásady zákona jsou výsledkem dlouhodobé práce a přednášejí většinové stanovisko vlády k této otázce. Řadu diskusí jistě vyvolá otázka stanovení péče ve veřejném zájmu. Diskutovanou otázkou je i možnost neudělit oprávnění k výkonu zdravotní péče. V otázce profesních komor nevidí ministr velký prostor k ústupkům ze strany vlády.

 

Zpravodaj MUDr. PLUHAŘ upozornil, že řada bodů, které jsou nyní diskutovány, byly otevřeny již na semináři, který proběhl na Ministerstvu zdravotnictví.

 

V rozpravě vystoupili dále RUBÁŠ, SYKA, ČERBÁK, GJURIČ, FISCHEROVÁ, BUREŠ. V rámci této diskuse byl přednesen procedurální návrh poslankyně FISCHEROVÉ návrh zákona vrátit k přepracování. K tomuto se 9 poslanců vyslovilo pro, 1 poslanec proti, 8 se zdrželo.

 

Náměstek DVOULETÝ upozornil, že zákon upravuje podmínky a dělí oblast, které se týká, která je veřejnoprávní a oblast, která je soukromoprávní.

 

V podrobné rozpravě vystoupili poslanci JAROŠ k zásadě číslo 1. Návrh byl přijat (11 poslanců pro). K zásadě číslo 2 vystoupil poslanec KULIČKA. K zásadě vystoupil i poslanec PLUHAŘ. V rámci zásady číslo 2 byla diskutována lékařská revizní činnost. K této otázce vystoupili poslanci BUREŠ, PLUHAŘ, JAROŠ, DOSTÁL, ČERBÁK, JANEČEK. K zásadě číslo 3 vystoupila poslankyně FISCHEROVÁ, ČERBÁK, BUREŠ, ČERMÁK. K zásadě číslo 3 vystoupili poslanci JANEČEK, ČERBÁK, ČERMÁK. K zásadě číslo 3 vystoupil dále poslanec JAROŠ. Vystopupil i poslanec SYKA s obecnou zásadou upravit a uvést do souladu přijaté sociální normy se zákonem o podmínkách poskytování zdravotní péče. Dále vystoupila poslankyně FISCHEROVÁ k zásadě č.4, MAZALOVÁ, JAROŠ, SYKA. K zásadě číslo 5 vystoupil poslanec JAROŠ, PLUHAŘ. V diskusi o zásadě číslo 7 nad precizací otázek financování a odměňování byl podán procedurální návrh na revokaci usnesení odmítnutí zásad zákona. Revokace nebyla přijata. 7 poslanců pro, 4 poslanci proti, 4 se zdrželi.

 

Jednání bylo přerušeno v 18,00 hodin.

 

Pokračování 66. schůze VSPZ dne 1. 6. 1995.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 586/1992 o daních z příjmu ve znění pozdějších předpisů a doplňuje zákon ČNR č. 589/1992 Sb. o pojistném na sociální zabezpečení o příspěvku na státní politiku zaměstnanosti ve znění pozdějších předpisů (tisk 1712) odůvodnil zástupce Ministerstva financí náměstek ministra ing. KLAK. Nový předkládaný zákon přináší daňové úlevy především pro fyzické osoby u nejnižší a nejvyšší sazbou a v daních z příjmů pro právnické osoby. Dochází ke změně odpisů, prostředky mohou být odpisovány na hranici 20 000 Kč.

 

Zpravodajem k tomuto bodu byl ing. M. RAŠKA. Upozornil, že cílem je postupné sbližování. Předkládaný zákon řeší odpisy nedobytných pohledávek, mírně snižuje daňové břemeno. Doporučil zákon projednat a po připomínkách vyslovit souhlas.

 

V rozpravě vystoupili JAROŠ, ŽENÍŠKOVÁ, KLAK, JANEČEK. Byla diskutována otázka snižování částky určené na sociální pojištění. V rozpravě po článcích vystoupili pos. SYKA k článku 63. Návrh byl přijat. Poslankyně FISCHEROVÁ. Na závěr projednávání tohoto bodu bylo hlasováno o celku zákona. Pro přijetí zákona se vyslovilo 18 poslanců pro, 2 proti, 2 se zdrželi. Zpravodaj přednesl návrh usnesení číslo 209/1995. (15 poslanců bylo pro, 2 se zdrželi).

 

Ve vzniklém časovém prostoru předseda výboru zařadil bod "Sdělení předsedy", ve kterém informoval poslance o dopisu pana velvyslance MUDr. P. LOMA, kterým se obrací na výbor s poděkováním za spolupráci a na možnost spolupráce s výborem v době výkonu svého poslaneckého mandátu.

 

V 15,00 hodin pokračovala schůze bodem Aktuální situace v resortu Ministerstva práce a sociálních věcí. Předseda výboru přivítal k tomuto bodu ministra a vymezil dva základní programové okruhy. Prvním okruhem je řešení otázky slovenských dětí a jejich možné adopce a druhou otázkou zabezpečení situace České správy sociálního zabezpečení. Ministr VODIČKA uvedl obšírnou informaci o stavu v zaměstnanosti. Evidovaná nezaměstnanost je 2,9 %. Jedenáct okresů má zaměstnanost výrazně vyšší. (Frýdlantsko, Karviná, Louny, atd.) Ministr informoval o příjmové a mzdové agendě, o růstu reálné mzdy, o zvyšování důchodů od 1. července (12,2 %) a o uvažované změně životního minima. Dalším problémem je hrazení ambulantní a nemocniční péče pojišťovnami v ústavech sociální péče. VZP odmítá mnohdy hradit vysloveně zdravotní péči. Rovněž ministr upozornil na možnost, v rámci snižování lůžkového stavu, využítí ideálních částí nemocnic, především oddělených budov, jako možných ústavů sociální péče. V oblasti penzijních fondů bylo schváleno 42 subjektů a stále větší procento lidí uzavírá smlouvu o penzijním připojištění. Otázka posudkových služeb v současné době se nachází v definici koncepce a stanovení dalšího fungování. Ministr rovněž informoval o činnosti České správy sociálního zabezpečení, kde se počítá s posílením pracovních míst, protože tento úsek pracuje již dlouhou dobu bez vnitřních rezerv. Dále se hovořilo o některých zahraničních aktivitách ministerstva práce a sociálních věcí, především v souvislosti s možnou spoluprací s výborem, jde především o koordinaci samitu o postavení žen ve společnosti, který proběhne v Pekingu.

 

V další rozpravě vystoupili poslanci ŠTRAIT, MAZALOVÁ, VÁCHALOVÁ. Jednalo se především o mzdových otázkách a o hrazení ambulantní péče. Byla rovněž otevřena otázka důchodu našich občanů na Slovensku a jejichž možnosti převedení na český důchod. Jak informoval náměstek DOSTAL, tyto případy jsou řešeny individuálně na základě článku smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o možnosti změny tvrdosti zákona.

 

K bodu 6:

 

Současný stav privatizace zdravotnictví. K tomuto bodu byl přizván náměstek JUREČKA za Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci, náměstek O. TYPOLT za Ministerstvo zdravotnictví a ředitel ČERMÁK za Fond národního majetku.

 

Náměstek JUREČKA informoval o současném stavu postupu privatizace. Zvláštní pasáž věnoval náměstek JUREČKA problematice lůžkových zařízení a veřejnému výběrovému řízení, tzv. obálkové metodě. Důležitým momentem privatizace je definice privatizovaného majetku. Bohužel, nelze jednoznačně říci, jaký podíl, je již zprivatizován, tedy v rukou budoucích vlastníků. Miniterstvo zdravotnictví předalo 1 624 privatizačních projektů na Fond národního majetku. Jde o majetek v celkové hodnotě 3,5 mld. Kč. Rovněž probíhá jednání se zřizovateli zbývajících zdravotnických zařízení s cílem vytypovat zbývající majetek vhodný k privatizaci, který se staví jako nejvhodnější forma budoucího vlastnictví. Ředitel ČERMÁK uvedl, že na Fondu národního majetku v současné době je přes 1 600 privatizačních projektů z oblasti zdravotnictví. Problém rozpracovanosti je problémem kapacitním a odráží se zde i určitá úvěrová neochota bank. Stále zde existuje rizikovost úvěrů do zdravotnictví.

 

V další rozpravě vystoupili JANEČEK, JAROŠ, GJURIČ, MAZALOVÁ, BUREŠ. Dotazy byly především na konkrétní zdravotnická zařízení. V probíhající rozpravě vystoupili KULIČKA, který především uvítal přítomnost zástupců ze všech zúčastněných ministerstev a orgánů státní správy. Poslankyně LAGOVÁ upozornila na vysoký stav neinformovanosti.

 

V další rozpravě vystoupili ČERMÁK, JUREČKA, TYPOLT, MAZALOVÁ, FISCHEROVÁ. Bylo konstatována především zdlouhavost projednávání, která se negativně dopadá na zdravotnická zařízení. V otázce vyřešení lůžkového fondu pro potřeby Ministerstva práce a sociálních především pro ústavy sociální péče vystoupilu FISCHEROVÁ, ŠTAMBERA, GJURIČ a TYPOLT.

 

Předseda Dr. SYKA poděkoval všem zúčastněným za poskytnuté informace, upozornil na vazbu mezi privatizací a stanovením sítě zdravotnických zařízení, do které je třeba zahrnout úvahy nadregionálních monopolních nemocnic a doporučil rozšířit úvahy o odstátnění i na jiné formy, než je pouze nezisková právnická osoba, či eventuelní privatizace. Mohlo by se mohlo jednat o spojení jakási spolupráce, například právnických osob a fyzických osob.

 

Dalším bodem byla úvaha o volbě kandidátů do Správní a Dozorčí rady VZP. V rámci této diskuse vystoupil předseda SYKA. Především se zvažovala vhodná forma event. odvolání či rezignace členů, kteří po novelizaci zákonů a všeobecným zdravotním pojištěním ocitli v konfliktu zájmu funkce ve SR a DR VZP se zaměstnáním. Výbor rozhodl požádat legislativní odbor o příslušné stanovisko k této otázce. V rámci představování kandidátů vystoupil doc. ing. Lubomír MIKEŠ CSc., generální ředitel Průmyslových staveb. Dále vystoupil pan Jaroslav KORÁB ze Vsetína. Poslanec GJURIČ, NĚMČÍK, ŠTRAIT byli pověřeni přípravou usnesení k migraci.

 

Schůze skončila v 17,00 hodin.

 

Zaznamenal: ing. A. Papoušek

Napsala: Vesecká

 

ověřovatelka výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP