Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí

ZÁPIS

z 41.schůze výboru

která se konala

ve středu 16.a čtvrtek 17.listopadu 1994

v budově Poslanecké sněmovny Parlamentu v místnosti č. B 215

středa 16.listopadu:

přítomni: dle prezenční listiny

schůzi řídil:př.v. Zubek

13,00 Zahájení

Informace o stavu a práci výboru, informace o práci a systému práce v nových prostorách Parlamentu ČR.

Kapitola 314 - ministerstvo vnitra CSU

Zpravodaj: posl.Bachna

Odůvodnění: ředitel odboru Ing.Henych

Všeobecná rozprava: nebyla

Usnesení : VSRZP souhlasí s návrhem kaiptoly 314

Hlasování : 12 - 0 - 3

Usnesení č. 184 k výjezdu pana posl.Hrdého - služební cesta do Terstu od 24.- 26.listopadu 1994 ,seminář LACE - problematika přeshraniční spolupráce,využití programu PHARE,INTEREC,CROCO.

Usnesení č.176 k návrhu rozpočtové kapitoly 315 MŽP

Zpravodaj: posl.Effenberger

Odůvodnění: nám.ministra Ing.Bízek

Všeobecná rozprava:

posl.Seifer - požaduji, aby MŽP předložilo našemu výboru celkovou částku výdajů na ekologii ve všech resortech

Bízek - celková účast státu na ekologii a ozdravění ovzduší je cca 7,5 mld Kč. Klesá účast státního rozpočtu a stoupá podíl SFRŽP.

posl.Žižka - smotali jsme dohromady vlastní kapitolu a rozpočet, jiná věc je užití rozpočtových prostředků pro ekologii.Celé hospodaření je neprůhledné a podle mne se nedá ani kontrolovat, účast zahraničních firem nebyla vůbec vzpomenuta.Není jiná příležitost bavit se o hospodaření jak u rozpočtu.

Bízek - více jak polovina výdajů na ŽP nejde ze státního rozpočtu.Velká část jde z poplatků.

posl.Špaček - rozpočet je naprostoslepý a nepřijatelný, právě proto jsme žádali podrobnější rozpis hospodaření, tento rozpis nemám, nevím jak vy.Nebudu hlasovat pro tento rozpočet, dokud nebudu tento rozpis mít.

Dále dvě otázky na nám. Bízka.

posl.Kavan - je v celkové sumě zahrnuty i náklady armády ČR,znáte alespoň odhadovanou výši prostředků vynakládaných MNO na ekologii?

Škodami způsobenými armádou se nikdo nezabývá.Financování ČUOP Praha.Pokud vím ministr i náměstek Šulc vedli řadu jednání, kde ministr dával najevo, že ústav bude reorganizován, když se dívám na rozpočet nevidím, že by se něco na dosavadním stavu změnilo.Beru to tak, že pan ministr nelže, ale že selhal jeho aparát a já nebudu za těchto okolností pro rozpočet hlasovat.

Bízek - materiál nemúže z technických důvodů obsahovat rozpis výdajů ČUOPu na příští rok, protože zkrátka neexistuje.ČUOP má velice rozvětvenou reg. strukturu, má 49 pracovišť.Jeho činnost je rovněž velmi různorodá od výzkumu a ochrany až po výkon státní správy.Nelze tedy během několika měsíců tuto činnost ochromit.

posl.Špaček - pan náměstek použil toho ,že nelze udělat rozpis, součástí našeho požadavku bylo abychom rozpis dostali před schválením rozpočtu.

posl. Zubek - domnívám se, že bychom všichni rádi slyšeli jak je koncipována jejich činnost na příští rok, my chceme mít možnost některé činnost podpořit, jiné naopak vyloučit.Druhá věc je ta, že min. usiluje o oddělení samostatnosti schopných organizací od státního rozpočtu, ale my máme informace úplně jiné a pan Kavan může o situaci v Blansku výbor informovat.Nechceme torpédovat tento návrh, ale chceme mít jasno.

Bízek - jsem schopen vás informovat o činnosti výzkumných ústavů i o činnosti dalších organizací řízených MŽP.

posl. Zubek - navrhuji desetiminutovou pauzu, pak budeme pokračovat.

starosta Mikulášek - k problematice Moravského krasu.Objasnění postojů obcí regionu Moravský kras.

Ing. Lachman - 80 mil.Kč jsme vložili do oblasti Moravského krasu, 30 mil. stála ekologická doprava s velmi dlouhodobou návratností, provozování jeskyní je pro celý projekt životní nutností.Domnívám se, že stát by měl dělat pouze to co nemůže zajistit soukromý sektor.

Ing.Dejmal - věci se mají trochu jinak. Souhlasím s vámi, že ve všech územích musíme dostát ochraně krajiny a přírody a přitom být ziskoví. Vlastní jeskyně - výkon práva hospodaření by měl být převeden na někoho kdo na přírodě bude vydělávat, pro mně není příroda pro kupčení, ale je to věcí boží.Provozování nám nikdy nepokrylo provozování, nikdy tedy nedošlo k zisku.Dnešní vstupné je na hranici sociální únosnosti.Z tohoto principu je pro nás nepřijatelné aby tuto činnost dělala organizace, která by na přírodě vydělávala.

posl.Váca - byla někdy organizovaná studie, která by ukázala jaká struktura navštěvuje tyto přírodní výtvory.

posl.Zubek - přerušuji projednávání této problematiky, už bychom se dostali někam jinam, uděláme tečku za tímto problémem, pan ministr slíbil do 14 dnů vyřešit otázku Moravského krasu.

posl. Zubek - chci navrhnout výboru přerušit projednávání tohoto bodu do doby, než budeme mít v rukou materiály, které jsme požadovali.

Bízek - v jaké podobě materiály chcete?

posl.Effenberger - kdy dodáte materiál?

Bízek - záleží to na rozsahu.

posl.Zubek - rozsah pravděbodobně 20 stran.

posl.Kubiš - teď tomu nerozumím, vládní návrh rozpočtu projednáme zítra a pak se budeme vracet znovu k celé této problematice další týden?

posl.Zubek - těžiště výstavby ČOV se přesouvá na SFŽP, nejsem si jist, že je to tak, protože SFŽP stavělČOV už předtím.Myslím, že to souvisí s tím, že MZe přestalo financovat výstavbu ČOV.

posl.Effenberger - pokud by mělo znamenat, že SR přivítá každou možnost jak využít jiných cest k financování ŽP, v tom případě bych způsobil velký povyk, doufám, že se MŽP zbaběle smířilo s tím, že podíl státního rozpočtu bude nadále klesat.

Bízek - já jsem nikdy neřekl, že jsem se stavem spokojen

posl.Kavan - k otázce armády, patří to asi do problematiky celého rozpočtu.V metodice rozpočtu není žádná položka, která věnuje pozornost právě této oblasti.

posl. Zubek - usnesení - přerušení do příštího týdne

Hlasování : 20 - 0 - 0

Pokračování odpoledního jednání dle schváleného programu:

18,00 - Usnesení č. k návrhu vládního zákona o poplatcích

Pro nepřítomnost předkladatele bylo zahájeno jednání zpravodajskou zprávou posl.Bachny.

Všeobecná rozprava:

posl.Effenberger - jsou zde dva protichůdné návrhy řešení a já nejsem schopen posoudit přednost toho či onoho,

posl.Seifer - nelze něco předjímat co jěště není schváleno

posl.Bachna - musíme si říci jestli chceme navrhnout tuto změnu a počítet s tím, že bude následovat další novela po schválení tohoto zákona

posl. Seifer - nelze podle mne dávat do stejné roviny rozpočtové organizace a příspěvkové a nadace.

posl.Šoler - nemělo by dojít k této nepřímé novele

posl.Zubek - je zde napsáno, že není soulad s návrhem zásad.Myslím, že není překážka pro projednávání, nebo má někdo pocit, že nemůžeme nyní pracovat?

posl.Seifer - odložme projednávání až do přítomnosti předkladatele

posl.Zubek - čekáme tedy na předkladatele, můžeme však dále alespoň orientačně

posl.Bachna - za povolení kácení stromů mimo les jednorázový poplatek 300 Kč.

posl.Opatřil - navrhuji 100 Kč

posl.Seifer - navrhuji vyčkat navrhovatele

posl.Zubek - vítám pana nám. Ing.Klaka a předávám mu slovo

Odůvodnění předlohy zákona nám.ministra financí Ing.Klakem

posl. Seifer - myslím si , že zákon dokáže rozlišit jednotlivé formy organizací,

Klak - neumíme definovat co je charita a humanitární činnost

posl. Seifer - znamená to tedy to, že přijetím tohoto zákona zamezíme vzniku dalších nadací

Klak - norma o neziskových organizacích se připravuje, do té doby nelze říci kdo bude a kdo nebude platit

posl.Effenberger - bylo by dobré znát názor jak hluboký je vlastně nesoulad z návrhem zásad o neziskových organizacích

posl.Seifer - navrhuji stáhnout tisk z projednávání do přijetí návrhu zásad o nonprofitních organizacích, nebylo přijato

 

ROZPRAVA K TISKU:

posl.Bachna - položka 10 - stavební povolení - vypustit odst.4

vydání nového stavebního povolení zpoplatnit

posl.Ullmann - souhlasím s posl.Bachnou, jsem plně proto, aby tyto změny byly zpoplatněny

posl.Kavan - změna stavebního povolení se vydává když dojde ke změně koncepce stavby, změny oken a dveří nejsou snad přemětem nového stavebního povolení

posl.Ullmann - okna přece nespadají pro vydání nového stavebního povolení

posl. Bachna - položka 18 - vypustit odst.4 - Hlasování : 11 - 0 - 6

- doplnit položku - vydání rozhodnutí o změně stavebního povolení při změně v průběhu stavby - 300 Kč

Hlasování: 12 - 0 - 5

posl. Bachna - položka 27 doplnit položku: vydání rozhodnutí o schválení výkonu koncesované živnosti ve vedlejší provozovně - 500 Kč Hlasování: 13 - 0 - 3

- položka 23 c) - zní : povolení k provozování výherních hracích přístrojů , za každý přístroj - 25 000 Kč

Hlasování: 14 - 0 - 2

- položka 24, vypadla - proč?

posl.Šoler - položka 28 , písm.e,f, na konci písmene f se písmeno a) nahrazuje písmenem b)

Hlasování o usnesení č.177 : 14 - 0 - 1

Čtvrtek 17.listopadu 1994

Usnesení č.178 - vládní návrh zákona o drahách

Zpravodaj: posl.Opatřil

Odůvodnění: nám.ministra dopravy Ing.

Všeobecná rozprava:

posl.Kuchař - zákon je technologickým projektem pro řešení privatizace.

- chybí procesní opatření, která by zavazovala stát, aby se choval tak, že bude zajištěna doprava i z nejzapadlejší vísky.

- věcný rozpor mezi textem důvodové zprávy a paragrafovaným zněním

- otázka vazby na proces transformace českých drah.

- proces transformace není znám, zahraniční expertízy podle mých informací dopadly více záporně než kladně.

- první návrh usnesení - vrátit text předkladateli

- druhé usnesení - odložit projednávání do doby vyjasnění připomínek

- tajemníkovi dám písemný podklad připomínek

1. vrátit text předkladateli do předložení : - preambule charakterizující zájem státu na fungování dráhy jako celistvého síťového dopraního systému

- rámcového řešení otázky budoucího vlastníka (vlastníků) ČD

- nového formulování přednostního práva státu ke znovuodkoupení dráhy (§ 20 čl.2)

- navazujících podzákonných norem

- odstranění rozporu v textu důvodové zprávy a paragrafoaného znění

- stanovisek zainteresovaných řídících ekonoických subjektů a orgánů exekutívy k textu zákona s vazbou na proces transformace ČD

- vymezit v zákoně obsah pojmu závazky veřejné služby

2. odložit projednávání do předložení požadovaných připomínek

Náměstek - není možné tento zákon brát podle transformace drah

posl.Effenberger - zde uvedený regulační princip se podobá energetickému

- pokud jsou dráhy ekonomicky prodělečné - dotace 6 mld.- pak se ptám proč by podnikatelský subjekt měl zvolit podnikání na dráze?

- zvláště pak, když do privatizace budou svěřeny pouze nelukrativní, méně provozované dráhy

Náměstek - zájemců o podnikání je velmi mnoho a musíme mezi nimi vybírat, řada podnikatelů věří, že ekonomický efekt lze dosáhnout

posl.Bachna - čas věnovaný na tento zákon je nedostatečný, už jsou zde další předkladatelé

posl.Zubek - apeloval bych na vás poslance, abyste respektovali začátek jednání výboru v 9,00 hodin ne v 9,20 .Dále vás žádám, abyste se rozpomenuli na projednávání zásad, kde jsme tuto filosofickou debatu již absolvovali.

posl.Hrazdíra - co to je praxe v oboru železničář - pokladní, výhybkář nebo co?

posl.Bláha - jak dalece navrhovatel uvažuje o zahrnutí požadavků evropské unie

- rád bych využil svého práva a poskytl svůj prostor pro příspěvek zástupcům železničního depa

posl.Zubek - prosím, samozřejmě můžate

Vystoupení zástupce pracovníků železničního depa, zástupce odborů.

posl.Zubek - chci navrhnout přerušit projednávání tohoto bodu do 18 hodin

- končím všeob. rozpravu

- budeme hlasovat o návrzích posl. Kuchaře

- Hlasování o prvním návrhu : 11 - 8 - 2, přijato

Usnesení č.179 k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 1995

Zpravodaj: posl.Kubiš

Odůvodnění:dr.Večeřa

Ing.Pelán

Všeobecná rozprava: proběhla diskuse v níž vystoupili všichni poslanci se svými dotazy na předkladatele.

Rozprava k paragrafovanému znění:

posl.Effenberger - hospodaření v lesích NP

- přimlouval bych se za to, aby se apriori nepočítalo s tím, že jsou lesy v těchto parcích soběstačné finančně, mohou, ale nemusí být

- koncepce SR vzhledem k ŽP obecně, včera zde padlo, že posilováním funkce SFŽP bude SR omezovat finance vkládané do oblasti ŽP.Varuji před tím, aby se SR domníval, že nebude muset platit, naopak bude dávat mnohem více.

posl.Zubek - návrh na uvolnění 200 mil Kč do VPS k zajištění programu vesnice

- vyhlašuji polední přestávku do 13,45 h.

14,00 pokračování rozpravy k návrhu státního rozpočtu

posl.Šoler - úvahy o rozprodávání národního bohatství do zahraničí

posl.Ullmann - dotaz k materiálu - Kritéria alokace dotací zahrnutých ve finančním vztahu SR k rozpočtům OU a obcí

posl.Žižka - místní rozpočty, rozpočty OU a obcí. Materiál č. 34 B - výnos z daní přerozdělován jinak než bylo dohodnuto na setkání přednostů OU v Benešově k tomuto tématu. Navrhuji k § 3 - variantu, uvedenou v Benešově

posl.Špaček - revitalizace vodní sítě, na samotný program pouze 150 mil.Kč, to je suma, která už v tuto chvíli je vyčerpaná. Program by si zasloužil zvýšení zhruba o 100 mil.Kč.

Dr.Večeřa - nemám námitek, ale je potřeba se poradit, je problém kde peníze vzít.

posl.Hrdý - kapitola dotace občanským sdružením a sportovní reprezentace, již druhý rok se v této oblasti nepromítla částka pro pokrytí inflace, ptám se proč? Jako zdroj bych navrhoval pokrátit mzdové prostředky ministerstvu privatizace, neboť privatizace končí a tam se navyšují mzdové prostředky jako kdyby se nechumelilo.

posl.Kavan - prostředky SR nejsou pro oblast ekologie a ochrany ŽP

v kapitole MO vůbec uváděny, přitom si myslím, že nemůžeme tímto způsobem k armádě ajejí činnosti přistupovat.Z rozpočtu není zřejmé jaké náklady jsou na ekologii vůbec. Po odchodu ruských vojáků - škody 1,4 mld Kč. Škodami způsobenými naší armádou se nikdo nezabýval. Jenom likvidace přebytečných zásob bude stát

500 mil. Kč. Je zřejmé, že by v armádě měla být zvýrazněna prevence, čímž by docházelo k zamezování odpadu. V kapitole 307, str. 13 - oblast příjmů - 70% má být řešena zvláštním režimem ministerstva financí. Je nezbytné, aby na likvidace těchto zásob byly účelově vázany finanční prostředky - opatřením MF tak, aby nebyly nebezpečím pro naše potomky.

Prosím zástupce MO, aby se mohli k problému vyjádřit, dále budu požadovat , aby v podkapitole 307 byla uvedena položka ekologie.

Návrh na usnesení č.180 MO kap.307

VSRZP navrhuje, aby společná správa k návrhu zákona o SR ČR na rok 1995 obsahovala:

I.

1) MF operativně přesune do kap.307 účelově vázané finanční prostředky pro ochranu ŽP voj. újezdů, které budou získávány plněním předpisů dle zákonů o ochraně ŽP.......právě činností těchto vojenských újezdů.

2) MF operativně přesune do kapitoly 307 z předpokládaného příjmu 898 mil. Kč za "akviziční odprodej" potřebnou částku na ekologickou likvidaci nadbytečných zásob vojenské techniky a zejména nebezpečných vojenských materiálů včetně rozvoje potřebných technologií.

II.

MO zapracuje do své části rozpočtu ucelenou oblast "Výdaje na ekologii a ochranu ŽP", ve které budou uvedeny výdaje na ekologickou činnost AČR resp. CO a předpokládané příjmy.

III.

VSRZP doporučuje MO, aby ve spolupráci s MŽP projednalo způsob úhrady "staré zátěže" resp. ekologického auditu u armádních objektů.

Informace o výsledku jednání podá MO VSRZP do 31.3.1995.

posl.Effenberger - v kapitole 298 - Všeobecná pokladní správa (kniha D - Ukazatele rozpočtu kapitol), v rubrice - Dotace podnikatelským subjektům - změnit u položky "Svaz bojovníků za svobodu" částku 6 mil. na 3 mil. Kč a u položky "Konfederace politických vězňů" povýšit částku 1 mil. na 3 mil.Kč.

MF - k citaci návrhu usnesení si musíme vyžádat právní expertízu.Nepochopil jsem jestli máme tímto se zabývat jěště nyní nebo až púo schválení rozpočtu a to případ od případu formou rozpočtových opatření.

posl.Effenberger - toto usnesení má povahu doporučení

posl.Kavan - citace z rozpočtu

posl.Špaček - přerušit jednání a shromáždit podněty do příštího týdne.

posl.Ullmann - do kap.VPS - 200 mil. Kč na program obnovy vesnice

posl. Seifer - 50 mil.Kč z MZe zahrnout k těmto 200 mil.

posl.Špaček - 150 mil. na revitalizaci říčních systémů povýšit o 100 mil.

posl.Hrazdíra - k tisku 1190 §1 odst. 2 - vypustit slova: až do výše 23 300 000 000 Kč.

posl.Melichar - "pohřebné" - navrhuji:

1. změnu vládního zákona o státním rozpočtu ČR na rok 1995, tisk 1190 v příloze 2 znějící - dotace ve vybraných okresech - o navýšení 350 mil.Kč, tedy na 700 mil Kč.Všechny finanční částky uvedené v této kolonce vybraných okresů se zvyšují na dvojnásobek.

2. Navrhuji zvýšení dotace ČMZRB v kapitole VPS kniha D v tabulce výdaje kapitoly VPS str.1 o 350 mil.Kč.Finanční dotace ČMZRB činí 1mld.350 mil. Kč z původně navrhovaných 1,5 mld.Kč.Všechny součtové výdaje této tabulky se změní odpovídajícím způsobem.

3. Finanční prostředky určené dotace ve vybraných okresech v případě nevyčerpání v roce 1995 mohou obce převést do roku 1996.Text navrhuji připojit v knize B str.38 uprostřed, za konec věty "...v dotčených územích..."

4. Případně dotčené údaje samostatné kapitoly rozpočtu č.315 MŽP ČR upravit odpovídajícím způsobem.

posl. Kubiš - pozměňovací návrh

- v §6,odst.3 stávající znění vypustit a nahradit zněním:

" Přebytek SR ve výši 4,2 mld. Kč se použije k posílení mzdových prostředků nad schválený rozpočet na úpravu platů ve veřejném sektoru.

Usnesení k projednávánému návrhu SR ČR :

- jednání je přerušeno do středy příštího týdne, pro jednání bude sestaven přehled pozměňovacích návrhů.

Usnesení č.181 k vládnímu návrhu zásad zákona o rostlinolékařské péči.

Zpravodaj: posl.Šoler

Odůvodnění: nám.ministra zemědělství Ing. J.Pellar

Usnesení: projednávání tisku přerušeno do pátku 25.listopadu 1994.

Usnesení č.182 k vládnímu návrhu zákona o ochraně veřejného zdraví

Projednávání návrhu je přeloženo na rok 1995.

Usnesení č.183 k návrhu poslanců F.Kozla a S. Voláka, kterým se mění zákon č.29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č.330/1992 Sb., o předškolních a školských zařízeních a zákon ČNR č.564 1992 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č.190/1991Sb.

Zpravodaj: posl.Nájemník

Odůvodnění: posl.F.Kozel

Usnesení: návrh byl přijat bez připomínek

Hlasování: 19 -0 - 0

Ukončení jednání výboru v 19,30 hodin.

Zapsal: Mgr. Miroslav Wolf

 

Dne 17. listopadu 1994

 

Ing.Leopold ZUBEK

předseda výboru



Přihlásit/registrovat se do ISP