Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

I. volební období

(VII. volební období ČNR)

výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

Usnesení č. 244/1994

ze dne 19. 10. 1994

 

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákonů č. 438/1992 Sb., 282/1992 Sb., 473/1992 Sb., 170/1993 Sb. a 155/1994 Sb. (tisk 1175)

 

Výbor po úvodním výkladu posl. Kozla, zpravodajské zprávě posl. Zemana a po rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s návrhem zákona uvedeným v tisku 1175 s těmito připomínkami:

1. Text pod slovy "Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky" se označí "Čl. I."

2. Na konci se připojí Čl. II., který zní:

Čl. II.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

3. Na konec důvodové zprávy se jako její součást připojuje tento text:

 

Program zkvalitnění technického stavu

a vybavení škol a školských zařízení

 

Pravidla pro podávání žádostí, rozdělování a uvolňování finančních prostředků

na investiční dotace v rámci programu zkvalitnění technického stavu

a vybavení škol a školských zařízení

 

Obsah:

Článek I.

Podávání žádostí o dotaci

 

Článek II

Rozdělení prostředků programu

 

Článek III.

Projednávání a výběr žádostí

 

Článek IV.

Rozhodnutí o dotaci

 

Článek V.

Podmínky čerpání dotace a zmocnění

 

Článek VI.

Koordinační výbor

 

Program zkvalitnění technického stavu

a vybavení škol a školských zařízení

Pravidla pro podávání žádostí, rozdělování a uvolňování finančních protředků

na investiční dotace v rámci programu zkvalitnění technického stavu a vybavení

škol a školských zařízení

 

Článek I.

Podávání žádostí o investiční finanční dotaci

1. Žádosti o dotaci zpracovávají a podávají školy a školská zařízení zřizovaná obcemi /dále jen "obecní školství"/, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy /dále jen ministerstvo"/ nebo školským úředem /dále jen "státní školství"/, které mají právní subjektivitu, nebo obec či školský úřad za školy a školská zařízení obecního a státního školství, která právní subjektivitu nemají a to školskému úřadu příslušnému podle sídla školy nebo školského zařízení.

2. Žádosti o dotaci se podávají na tiskopise, jehož vzor je příl. č. 2. Přílohy žádostí tvoří u staveb a stavebních a montážních prací stavební záměr, zpracovaný dle metodických pokynů pro přípravu a realizaci investic ve školství č.j. 15.502/93-41, tj. včetně podrobného zdůvodnění, stavebního programu, ekonomického rozboru, studie atp., u nestavebních investic podrobné zdůvodnění s ekonomickým zhodnocením, doklady prokazující naléhavost potřeby a zabezpeční částečného financování v době přípravy a realizace z vlastních či jiných zdrojů mimo státní rozpočet nebo rozpočet obce. U příspěvkových organizací je dále součástí účetní rozvaha naplňování a užití prostředků fondu rozvoje investičního majetku v době přípravy a realizace. Součástí žádosti je prohlášení, že investiční akce, na níž je dotace požadována, nevyvolá žádné další investice ani další potřebu finančních prostředků, resp. že vyvolané finanční potřeby budou kryty z rozpočtu žadatele nebo jim zabezpečených jiných zdrojů.

3. Žádosti musí být doručeny na školský úřad do 31.1.1995. Školský úřad povede protokol došlých žádostí s uvedením žadatele, školy, názvu investiční akce, celkových nákladů, požadované dotace a vlastního krytí a s dalšími údaji dle příl. č. 3. Protokol komisionálně uzavře následující pracovní den po uplynutí lhůty.

 

Článek II.

Rozdělení finančních prostředků programu

1. Finančí prostředky ve výši 3,0 mld. Kč budou uvolněny a rozděleny do jednotlivých let takto:

 

a) pro rok 1995 - k 1.1.1995

1 000 000 tis. Kč

b) pro rok 1996 - k 1.1.1996

2 000 000 tis. Kč

 

2. V jednotlivých letech bude orientačně 80 % uvolněných prostředků využito prostřednictvím rozpočtů okresních úřadů pro investiční akce obecního školství, 20 % prostředků pro investiční akce státního školství prostřednictvím státního rozpočtu, kapitoly MŠMT.

3. Uvolněné finanční prostředky budou orientačně rozděleny pro užití v jednotlivých okresech s určením pro okresní úřad a pro školský úřad pro roky 1995 a 1996 poměrem k normativnímu rozpisu neinvestičních výdajů státního rozpočtu kapitoly ministerstva na rok 1994. Definitivní rozdělení provede koordinační výbor na základě

rozhodnutí o výběru akcí podle návrhů okresů.

4. Orientační objemy finančních prostředků dle okresů jsou uvedeny v příl. č. 1.

 

Článek III.

Projednávání a výběr žádostí

1. Žádosti posoudí komise, zřízená u školského úřadu, který zabezpečuje její činnost. Předsedou komise je přednosta okresního úřadu, jejími členy ředitel školského úřadu a vedoucí finančního referátu okresního úřadu, který je příslušný pro dané okresní město. Komise vyřadí žádosti, které nesplňují kritéria programu a žádosti neúplné nebo nedostatečně doložené a provede o tom záznam do protokolu. Ze zbývajících žádostí provede výběr akcí k návrhu do zařazení do programu, stanoví pořadí jejich naléhavosti a respektuje přitom určené podíly pro obecní a státní školství a orientační objemy pro jednotlivá léta pro příslušný okres dle příl. č. 1.

2. Vybrané investiční akce zařadí komise do návrhu k zařazení do programu. Návrh zpracovaný dle příl. č. 4 uzavře součtem tak, aby orientační objemy pro jednotlivé roky a celkem pro okres nebyly překročeny. V členění pro obecní a státní školství se může komise odchýlit od orientačních finančních objemů do 20 % v obou směrech. Pod uzavřené součty může komise doplnit ještě nejvýše 2 další investiční akce, ke kterým bude při rozhodování přihlédnuto, nedojde-li k naplnění celého objemu oastatními okresy nebo investiční akce budou mít vyšší prioritu proti akcím z návrhů ostatních okresů.

3. Při stanovení pořadí naléhavosti přihlédne komise k dokladům o havarijním stavu nebo havarijnímu stavu předcházejícím a k výši požadavku na investiční dotaci k poměru k celkovým investičním nákladům akce.

4. Návrh investičních akcí k zařazení do programu, podepsaný všemi členy komise, doručí ředitel školského úřadu do 28.2.1995 do sekretariátu 1. náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy, Praha 1, Karmelitská 8. Současně s tím zašle i kopie protokolu došlých žádostí. Vlastní žádosti a doklady k nim zůstanou uloženy na školskému úřadu.

 

Článek IV.

Rozhodnutí o investiční dotaci

1. Koordinační výbor /článek IV/ posoudí došlé návrhy investičních akcí k zařazení do programu a rozhodne o poskytnutí investiční dotace na jednotlivé akce. Při svém rozhodování přihlédne k pořadí naléhavosti akcí v návrzích, k rozdělení finančích objemů mezi školství obecní a státní, k akcím havarijním nebo haváriím předcházejícím a k podílu vlastních či jiných zdrojů žadatele na celkových investičních nákladech akce.

2. Koordinační výbor je vázán celkovým objemem prostředků ve výši 3,0 mld. Kč. Podle situace po posouzení došlých návrhů může však upravit rozdělení prostředků do jednotlivých let v rozsahu 0 až 150 % v roce 1995 s přesunem rozdílu do roku 1996.

3. Koordinační výbor sdělí prostřednictvím ministerstva do 31.3.1995 své rozhodnutí ředitelům školských úřadů, kteří budou informovat zbývající členy komise /článek III, odst. 1/. Ve stejném termínu zašle koordinační výbor cestou ministerstva své rozhodnutí Fondu národního majetku k provedení převodu prostředků na Ministerstvo financí a Ministerstvu financí k provedení rozpočtových opatření.

4. Neposkytnutí investiční dotace se nezdůvodňuje a nesděluje.

 

Článek V.

Podmínky čerpání investiční dotace a zmocnění

1. Poskytnuté investiční dotace mají charakter systémových dotací podle předpisu MF č.j. 113/1697/94 o účasti státního rozpočtu při financování investičních akcí a jsou zúčtovatelné se státním rozpočtem.

2. Školský úřad sdělí rozhodnutí o poskytnutí dotace vybraným žadatelům do 15.4.1995 a současně je vyzve k předložení dokladů k projednání podmínek čerpání systémové dotace. Neposkytnutí investiční dotace se nesděluje, ani nezdůvodňuje.

3. Ministerstvo zmocňuje školský úřad ke schválení stavebních záměrů na dotované stavby tohoto programu a k projednání a kontrole podmínek čerpání systémové dotace. Schvalování stavebních záměrů, projednání a kontrolu podmínek čerpání systémové dotace pro investiční akce obecního školství provede školský úřad v součinnost s okresním úřadem, pro akce resortního školství samostatně.

4. Schválené stavební záměry předá školský úřad v jednom vyhotovení včetně schvalovacího protokolu nejpozději do 30.6.1995 ministerstvu.

5. Finanční prostředky na dotované investiční akce lze ze státního rozpočtu čerpat až po provedení rozpočtových opatření. Po provedení rozpočtových opatření platí veškeré obecně závazné právní předpisy a vnitřní resortní předpisy pro financování investic i pro tento program s výjimkami v těchto pravidlech uvedených.

6. Investiční dotace bude čerpána z investičního účtu s předčíslím................. u České národní banky.

 

Článek VI.

Koordinační výbor

1. Koordinační výbor zřizuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako svůj dočasný poradní orgán pro výběr investičních akcí, koordinaci tohoto programu a jeho řízení, evidenci a kontrolu užití finančních prostředků programu.

2. Koordinační výbor je složen ze tří zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ze tří zástupců Ministerstva financí a ze šesti poslanců Parlamentu, a to po dvou zástupcích rozpočtového výboru, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

3. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy jmenuje předsedu a členy výboru ze zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, členy výboru ze zástupců Ministerstva financí jmenuje ministr financí a členy výboru z poslanců Parlamentu určí příslušné výbory svým usnesením.

4. Koordinační výbor zahájí svoji činnosti dnem nabytí účinnosti zákona o užití prostředků FNM pro tento program a ukončí ji vyhodnocením programu po jeho ukončení.

 

Základní charakteristika programu zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení

1. Cíl programu:

Řešení nejnaléhavějších problémů technického stavu a vybavení škol a školských zařízení, zejména zřizovaných obcemi.

2. Okruhy použití finančních prostředků:

Uvolněné finanční prostředky budou použity na investiční dotace na stavby, stavební a montážní práce a výukové vybavení /dále je "investiční akce"/ škol a školských zařízení zřizovaných obcemi /dále jen "obecní školství"/ nebo zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy či školským úřadem /dále jen "státní školství"/, zejména

a) na zkvalitnění technického stavu stavebních objektů:

aa) statické zabezpečení,

ab) zabezpečení proti vlivům zemní a atmosférické vlhkosti /sanační práce investičního charakteru, rekonstrukce krovů a střešních plášťů bez půdních vestaveb/,

ac) úprava obvodových konstrukcí k uvedení tepelného odporu konstrukcí do souladu s platnou tepelnou normou /např. dodatečné izolace, opláštění, výměna oken apod./,

ad) rekonstrukce a modernizace nebo pořízení zdrojů tepla, zejména přechod z pevného paliva nebo LTO na plyn nebo elektřinu včetně přípojek, a to v případech, kdy nebude poskytnuta dotace ze Státního fondu životního prostředí,

ae) měření a regulace tepla a teplé užitkové vody včetně vyvolaných zásahů do konstrukce rozvodů, a to v případech, kdy nebude poskytnuta dotace ze Státního fondu životního prostředí,

af) rekonstrukce ústředního vytápění, vzduchotechniky a klimatizace, rozvodů plynu, elektřiny, vody a kanalizace, nebo jejich nové pořízení a to včetně přípojek, a to v případech, kdy nebude poskytnuta dotace ze Státního fondu životního prostředí,

ag) rekonstrukce nebo výstavba čistíren odpadních vod, a to v případech, kdy nebude poskytnuta dotace ze Státního fondu životního prostředí,

ah) rekonstrukce, modernizace nebo pořízení sociálního zařízení,

ai) rekonstrukce, modernizace nebo pořízení ostatního technického zařízení budov,

aj) rekonstrukce a modernizace stavebních objektů pro zřízení malotřídních škol,

ak)......................;

b) na vybrané nové kapacity:

ba) zpětné nákupy restituovaných objektů užívaných na základě nuceného desetiletého nájmu, pokud restituent souhlasí s prodejem maximálně za odhadní cenu dle příslušného předpisu,

bb) příprava výstavby a výstavba objektů náhradou za objekty restituované užívané na základě nuceného desetiletého nájmu, pokud restituent nesouhlasí s prodejem maximálně za odhadní cenu dle příslušného předpisu,

bc) rekonstrukce objektů pro potřeby školní tělovýchovy nebo nová výstavba základního školního tělovýchovného vybavení,

bd) dokončení nové výstavby obecního školství, které nemůže být kryto z rozpočtů obcí a nebyla na ně pro dokončení poskytnuta dotace státního rozpočtu,

be)......................;

c) na zkvalitnění vybavení odborných učeben:

ca) modernizace nebo nové vybavení počítačových učeben,

cb) vybavení odborných učeben speciálními učebními pomůckami,

cc).......................;

3. Prioritní použití uvolněných finančních prostředků:

Finanční prostředky budou přednostně uvolňovány na odstranění havarijního stavu stavebních objektů a na práce havarijnímu stavu předcházející. Z uplatněných žádostí budou přednostně kryty ty investiční akce, u nichž žadatel prokáže částečné krytí celkových nákladů z vlastních zdrojů nebo z jiných dalších zdrojů.

4. Forma převodu a užití finančních prostředků:

Prostředky budou převedeny z Fondu národního majetku prostřednictvím státního rozpočtu do rozpočtů okresních úřadů a školských úřadů podle rozpisu po provedeném výběru akcí jako účelově vazáné prostředky pro uvedený program a to:

pro rok 1995 - 1,0 mld. Kč. k 1.1.1995,

pro rok 1996 - 2,0 mld. Kč k 1.1.1996.

Jednotlivé investiční akce budou mít charakter systémové dotace státního rozpočtu se všemi z toho plynoucími důsledky. Orientační objemy prostředků pro jednotlivé okresy jsou uvedeny v příloze č. 1.

5. Pravidla uvolňování finančních protředků:

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracuje pravidla na podávání žádostí a pravidla uvolňování prostředků. Pro výběr akcí, koordinaci programu a jeho řízení, evidenci a kontrolu užití prostředků zřídí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy koordinační výbor, složený ze zástupců MŠMT, MF a poslanců Parlamentu.

6. Přínos programu:

Realizace programu pomůže částečně zlepšit současný neúnosný technický stav velkého počtu škol a školských zařízení, jejich vybavení a v malé míře i dobudovat jejich chybějící kapacity, zejména k náhradě za restituované objekty dosud užívané na základě nucených časově omezených nájmů. Program bude uskutečňován v období let 1995 a 1996.

7. Závěr:

Návrh zákona nemá negativní vliv na státní rozpočet, finančně se nedotýká obyvatelstva, nemá nežádoucí měnové účinky. Stav účtu malé privatizace Fondu národního majetku k 31.12.1993 činí 32,1 mld. Kč, zákonem č. 155/1994 Sb. je z něho uvolňováno 6,1 mld. Kč, takže zůstatek po uvolnění 3,0 ml. Kč pro školství bude 23,0 mld. Kč, přičemž blokace dlouhodobého vkladu činí 20,0 mld. Kč.

II. pověřuje zpravodaje, aby se zúčastnil schůzky zpravodajů k vypracování společné zprávy, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny.

 

Eduard Zeman, v.r.

František Kozel, v.r.

ověřovatel-tajemník

předseda

výboru pro vědu, vzdělání,

výboru pro vědu, vzdělání,

kulturu, mládež a tělovýchovu

kulturu, mládež a tělovýchovu

 



Přihlásit/registrovat se do ISP