Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

(VII. volební období ČNR)

výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

Zápis

 

z 5. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, konané dne 17.2.1993 od 10.00 hod. a 18.2.1993 od 9.00 hod. v budově České národní rady, Sněmovní 4, Praha 1, v místnosti č. 106/I. patro

 

Únor

Zápis z 5. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

 

Přítomni: dle prezenční listiny

Program: dle přiložené pozvánky

Pátou schůzi výboru zahajuje předseda výboru, poté řídí mpř. Koronthaly.

Posl. KARAS informuje o záměru ministerstva vnitra vydat vzorový statut okresního úřadu, podle kterého by kultura byla zajištěna z úrovně pouhého oddělení, což povede k ohrožení kultury v okresech; navrhuje záležitost projednat s náměstky ministra vnitra a kultury.

 

K bodu 1 - Volby do Rady ČTK a Dozorčí rady Grantové agentury ČR

Představují se kandidáti do Rady ČTK Z. Zukal, J.Krejsa, který k dotazu uvádí, že i v případě zřízení Prozatímního Senátu by zůstal členem Rady, M. Smetana. Z. Urbánek.

Představuje se kandidát do Dozorčí rady Grantové agentury L. Strnad a posl. Koucký.

Posl. SOURAL navrhuje, aby volba do Rady ČTK proběhla jako dvoukolová, poté návrh stahuje.

Přijata dvě usnesení, kterými se předkládají kandidáti k volbě, konstatuje, že někteří kandidáti se nedostavili na schůzi výboru a nesplnili tak podmínky pro kandidaturu, pokud jde o Radu ČTK, též neslučitelnost a navrhují se volební řády.

 

Bod 2 - Různé

Posl. ZEMAN informuje, že se připravuje novelizace předpisů o sociálním zabezpečení, která ošetří problematiku studentů VŠ starších 26 let.

Posl. KOUCKÝ podává informaci o sympoziu "Právo a vzdělání". Výbor usnesením doporučuje cestu posl. Kouckého do Berlína ve dnech 24.-26.3.1993 na sympozium "Právo a vzdělání".

Posl. PAVLÍKOVÁ konstatuje, že ve Slovenské republice činí správní poplatek za propuštění ze státoobčanského svazku 2.000,-Kčs. Ke stejné problematice vystupuje posl. Nováková. Výbor usnesením pověřuje předsedu výboru, aby se obrátil na vládu s žádostí o to, aby se vláda zabývala povinností občanů SR s trvalým pobytem na území ČR, kteří žádají o propuštění ze státoobčanského svazku SR, platit v souvislosti s propuštěním správní poplatek.

Posl. SOURAL připomíná problém Středoevropské univerzity, má za to, že by vláda měla přístup k této instituci opětovně zvážit. Připojuje se posl. Nováková, upozorňuje na zájem Rakouska o sídlo univerzity. Předseda výboru informuje, že věc sleduje, a to včetně finančních aspektů.

 

Bod 3 - Rozpis rozpočtové kapitoly ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy

Nám. Pillip a ředitel odboru Bernard podali úvodní výklad k předloženému materiálu.

Zpravodaj posl. KOUCKÝ konstatuje, že materiál vychází ze schváleného rozpočtu a hodnotí pozitivní posun ve způsobu financování, především pokud jde o základní a střední školství. Méně dobrý je přístup k financování vysokého školství. Oceňuje skládání normativu, odtržení způsobu financování od pozice zřizovatele. Vidí jako nedostatek, že i u vysokých škol není normativ chápán jako nástroj školské politiky. Postrádá náznaky zavádění systému školného. Obává se o školy v přírodě a táže se na problematiku dalšího vzdělávání učitelů. Doporučuje rozpočet zveřejnit, včetně čerpání rezerv nevyčerpaných v r. 1992. Materiál hodnotí jako velmi slušný. Klade otázku, je pro školství vyčleněn dostatek finančních prostředkű, či zda se lze obávat nutnosti dodatečného hledání finančních zdrojů.

Nám. Pillip odpovídá na dotazy zpravodaje; úvahy ministerstva, pokud jde o aktivní opatření, např. práce s normativy, jsou limitovány možnostmi rozpočtové kapitoly. Připomíná, že se ministerstvo nebrání zvęřejnit rozpočet, konstatuje styk ministerstva se školskou veřejností. Ministerstvo nastolilo tvrdá rozpočtová omezení, není prozatím jasná reakce školské soustavy, úsporná opatření mohou být dána realizací požadavku efektivnosti. Úřad proto dosud nesáhl k požadavkům na další rozpočtové prostředky. Ministerstvo však nesouhlasí s rozpočtovou regulací a se mzdovými limity. Ministerstvo podpoří transformaci vysokých škol. Do dnešního dne není jasné, zda ubytování v kolejích je předmětem daně z přidané hodnoty.

Posl. BUMBOVÁ se táže, zda rozpočtová regulace bude platit i pro školství a zda je optimální, aby docházelo ke krácení rozpočtű všech mateřských škol, což by mohlo vést k jejich rušení a následným sociálním problémem rodin s dětmi. Pozastavuje se nad nedostatečným legislativním zajištěním restriktivních opatření.

Rovnęž předseda výboru a posl. NOVĹKOVÁ varuje před neuváženým rušením mateřských školek.

Náměstek upozorňuje, že ministerstvu je situace školských zařízení známa. Peticím, které v této věci docházejí, se ministerstvo věnuje, avšak má na paměti, že často jde o obhajobu vlastních zájmű. Normativ nemá závaznou podobu, jde o otázku celkových výdajů a jejich struktury, vše má v ruce místní správa.

Posl. NOVĹKOVÁ upozorňuje, že školské úřady považují vše, co dostanou z ministerstva, za závazné, žádná jednání s obcemi a školami se nevedou.

Pokračuje rozprava, ve které vystoupili posl. PŘIBÁŇ k mimoškolní výchově a uměleckým školám, posl. Kubiš k nemožnosti obcí sdružovat dostatečné množství finančních prostředků na provoz základních a středních škol, posl. ČELIŠOVÁ ke školám v přírodě, kterým byly až o polovinu kráceny finanční prostředky.

Náměstek reaguje na dotazy, posl. SOURAL se táže na postoj ke Středoevropské univerzitě. Náměstek konstatuje řadu diskusí, jde o zařízení pro neuniverzitní vzdělávání. S ohledem na počet frekventantů jde o instituci s nejvyšším příspěvkem na studenta. Spolurozhodování je na Radę vysokých škol, která rozhoduje o výši příspěvku. Ministerstvo předpokládá částku 7 milionű Kč, zbylou část by musela do rozpočtu MŠMT přesunout vláda jeho posílením.

Posl. KOUCKÝ shrnuje diskusi, ze které mu vyplývá, že výsledkem restriktivního rozpočtu je šetření, tento postup není však vždy provázán s legislativními kroky. Navíc by pozornosti neměla uniknout možnost operovat s normativy, postrádá systémové a strukturální zásahy. V závěru konstatuje, že ministerstvo odvedlo solidní práci.

 

Bod 4 - Příprava koncepce České školní inspekce

Nám. Bartošek a ing. Šulc, pověřený řízením ČSI, rekapitulují vývoj problému se školní inspekcí. Ministr v říjnu r. 1992 sestavil pracovní skupinu pro přípravu koncepce inspekce, oponentní řízení proběhlo v polovině ledna 1993. Materiál projde ještě vnitro a meziministerským řízením, rovnęž Poslanecká sněmovna se k ní vyjádří i proto, že nová koncepce předpokládá legislativní opatření. Realizace se předpokládá od 1.9.1993.

Zpravodaj posl. PŘIBÁŇ rovněž konstatuje genezi problému, především z pohledu aktivity výboru. Komentuje obsah písemné zprávy o oponentním řízení, kterou dává poslancům k dispozici.

Předseda výboru upozorňuje, že již podruhé nastává situace, kdy teprve při projednávání příslušného bodu se výboru dostávají informace a materiál, který má bďt předmětem jednání. Žádal pro výbor informace o stávajícím stavu inspekce, žádosti dosud nedošly odezvy.

Nám. Bartošek připomíná, že je diskusní otázkou, zda má být inspektor specializován čili nic. Konkurs na ÚŠI vypsán nebude do doby, než bude patrná koncepce celého systému. Připravený dokument navrhuje předložit teprve po ukončení vnitřního připomínkového řízení.

Předseda výboru připomíná termíny stanovené ministrem (do 25.1.1993) a konstatuje, že ani tyto termíny nejsou plněny, přesto inspekce vypisuje další konkursy. Jde o plýtvání rozpočtovými prostředky.

Ing. Šulc z ÚŠI připomíná, že se práce inspekce po dobu tvorby nové koncepce zastavit nemůže.

Posl. KOUCKÝ má za to, že je nadbytečné pokračovat v jednání, s ohledem na to, že věc je ve stadiu přípravy, bude třeba vyčkat dalšího vývoje.

Nám. Bartošek informuje o záměrech připravované koncepce, konečnou podobu bude mít ministerstvo v půli března 1993.

Pokračuje se v bodě Různé.

Představuje se kandidát do Rady ČTK dr. Brabec, který je zařazen do seznamu kandidátů předložených k volbě.

Přerušeno do zítřejšího dne.

Schůzi řídí mpř. Karas, který lituje, že z ministerstva hospodářství není přítomen vyšší funkcionář.

 

Bod 5 - Zpráva ministra hospodářství o nakládání s majetkem bývalého SSM

Ředitel odboru MH ing. Čihák rekapituluje genezi problému v souvislostech s činností federálních orgánů, připomíná přesun kompetencí na republikovou úroveň. Konstatuje přípravu zákona o Fondu dětí a mládeže. Pro hospodaření s majetkem založilo ministerstvo hospodářství několik akciových společností. Jediným akcionářem je stát. Založena byla rovněž jedna společnost s ručením omezeným. V dalším odkazuje na písemnou zprávu.

Zpravodaj posl. KARAS připomíná postup vlády ČR, která pověřila MH, MPSV a PZdr, aby společně rozhodovali o majetku SSM. Podle zákona má být majetek použit výhradně pro potřeby dětí a mládeže. Majetkem se nenakládá průhledným způsobem, existují obavy z rozprodeje majetku, ve hře budou pravděpodobně i zájmy státních úředníků.

Táže se, jak je plněno usnesení vlády a jaká je součinnost mezi ministry, dále, který majetek a za jakých podmínek byl skutečně poskytnut dětským a mládežnickým organizacím. Žádá sdělení, kdo dnes fakticky o předmětném majetku rozhoduje.

Ředitel Čihák konstatuje, že k žádnému převodu majetku ze strany ministerstva hospodářství nedošlo. Ke všem případným majetkovým operacím muselo dojít před tím, než se věc dostala do působnosti ministerstva. K deponování finančních prostředků je zřízen zvláštní účet, ze kterého jsou hrazeny výhradně výdaje odboru pro správu majetku bývalého SSM spočívající v uhrazování pohledávek schválených zmocněnci před převodem na ministerstvo hospodářství.

Mpř. KARAS konstatuje, že schůzka ministrů se dosud neuskutečnila.

Posl. PAVLÍKOVÁ konstatuje, že ani příloha písemného materiálu neobsahuje kroky směřující ke skutečnému vydání vydání majetku. Zpráva není uspokojivá, v předávání majetku je nepořádek, který se neřeší.

Mpř. KARAS se táže, zda byl nějaký majetek poskytnut organizacím alespoň formou výpujčky. Žádá rovněž informaci o ekonomických prognozách hospodaření akciových společností. Táže se rovněž, zda pracovníky ministerstva jsou rovněž členy vedení akciových společností.

Ředitel Čihák sděluje, že přímá výpujčka nebyla realizována žádná, rovněž tak žádný prodej dětským a mládežnickým organizacím. Žádná kontrola hospodaření u předmětných akciových společností provedena nebyla. Ministerstvo žádá provést audit hospodaření. Pracovníci MH a ostatních ministerstev jsou zastoupeni v orgánech akciových společností. Ředitel potvrzuje, že je členem představenstva třech akciových společností jako představitel ministerstva.

Posl. Chudoba, Karas a Přibáň se stávají členy skupiny pro přípravu návrhu usnesení, bod je přerušen.

Posl. PŘIBÁŇ navrhuje bod přerušit a žádat písemnou odpověď.

 

Bod 6 - Zajištění státní sportovní reprezentace

Nám. Bělohlávek konstatuje, že státní rozpočet pamatuje na oblast sportovní reprezentace částkou 250 milionů Kčs (ve VPS). Ministerstvo je na tuto oblast činnosti v nových podmínkách samostatného státu, opírá se občany sdružené ve sportovních svazech. Vznikla rada sportovní reprezentace jako poradní orgán. Existuje spolupráce s ministerstvy vnitra a obrany, s olympijským výborem. Financování je adresné a pod kontrolou veřejnosti. Potíž je ve vázání rozpočtových prostředků; ministerstvo financí povolilo pro 1. čtvrtletí čerpat jen 12 % prostředků.

Posl. PAVLÍKOVÁ se táže, jak početná je skupina reprezentantů, kolik finančních prostředků je věnováno pro jiné sportovní aktivity a zda se na financování sportu podílejí i jiné rezorty.

Náměstek sděluje, že existuje cca 80 až 90 sportovních svazů, často atomizovaných. Finanční prostředky jsou určeny výhradně na činnosti spojené s přípravou reprezentace. Existují tlaky na jiné určení prostředků, např. sokolové žádají přispět na finanční zajištění sletu. MŠMT nemá jiné finanční prostředky, kromě financování vysokých škol. Jiné rezorty se na financování reprezentace vlastními předurčenými prostředky nepodílejí, pouze z vlastních jiných zdrojů. Sport se financuje rovněž z výtěžku Sazky, z členských příspěvků. Problémem je nový daňový systém, tělovýchova více státu odvádí než od něj dostává.

Předseda výboru konstatuje, že jde o první informaci, má za to, že by ministerstvo mělo předložit písemnou zprávu týkající se objasnění systému organizace a financování reprezentace. Náměstek konstatuje, že zprávu do týdne předloží. Bod ukončen.

 

Bod - Různé

Posl. PŘIBÁŇ v souvislosti s informacemi, kterých se výboru dostalo, pokud jde o návrh zákona o Fondu dětí a mládeže, navrhuje, aby se usnesení k tomuto návrhu revokovalo. Odhlasována revokace usnesení a navrhuje se :... výbor přerušuje projednávání tohoto tisku. Usnesení o přerušení bylo přijato.

Posl. ZEMAN navrhuje doplnit usnesení týkající se Rady ČTK o Jaroslava Knoba, jehož kandidaturu podává posl. Stodůlka. Usnesení se doplňuje.

 

Bod 7 - Financování učňovského školství

Vrchní ředitel ministerstva hospodářství Hartman komentuje písemně předložemou zprávu. Srovnává finanční zajištění škol v rezortu MŠMT a učňovského školství. Normativy v obou rezortech jsou v podstatě totožné. Předpokládá se zvýšení počtu státních učňů především ve školním roce 1993/94. Delimitace rozpočtových prostředků na učňovské školství z rezortu školství do rezortu hospodářství bude provedena podle vyhlášky č. 205 formou rozpočtového opatření MF. Ministerstvo předpokládá, že v průběhu roku dojde ke změnám v právním postavení učňovských zařízení, změní se rozpočtová pravidla i živnostenský zákon. Problém činí občas tok finančních neinvestičních prostředků, dnes finanční prostředky nejdou přes zřizovatele, nýbrž přes školské úřady. K věci se vyjádřila i Rada hospodářské a sociální dohody.

V rozpravě posl. KOUCKÝ konstatuje, že stanovit celkový normativ na celé učňovské školství je nedostatečné, protože mezi jednotlivými obory jsou propastné rozdíly, normativy by měly být oborově strukturované. V tomto směru je materiál nedostatečný, především ve srovnání s obdobným materiálem ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Náměty do budoucna nejsou návrhem konkrétních opatření. Omezení výdajů na státní učně se musí stát prioritou (např. poklesem počtu učňů, omezením výdajů) v souvislosti s problémem státních učňů vůbec. Se zásadními kroky v tomto směru výbor seznámen není.

Posl. VOLĹK se táže, jak je řešena otázka osudu státních učňů, kteří signalizují, že učňů je nadbytek z hlediska poptávky, přitom klasická střední škola je levnější a z pohledu praxe pravděpodobně optimálnější. Problém je i s umístěním absolventů učilišť.

Posl. KOUCKÝ konstatuje, že nebyl učiněn základní krok v oblasti zemědělství. Postrádá věcné hodnocení vývoje v učňovském školství. Má za to, že je třeba připravit koncepci financování učňovského školství a na to navázat legislativní úpravy, nikoliv naopak.

Posl. NOVÁKOVÁ připomíná, že neexistují možnosti diversifikace učilišť podle regionálních podmínek. Poukazuje na souvislost s problematikou nezaměstnanosti. Podnikatelé nemají stimulaci pro vlastní učňovské školství.

Ředitel Hartman ke Kouckému připomíná, že ministerstvo hospodářství je dědicem dnešního způsobu financování po ministerstvu školství. Předpokládá se nástup do učilišť až z devátých tříd. Ministerstvo ve spolupráci s ostatními rezorty připravuje koncepci učňovského školství, a to i v souvislosti s přípravou nového školského zákona. Novela školského zákona nastolila problém státních učňů, ke kterému přispěla i transformace ekonomiky. Podniky musí být stimulovány k výchově učňů. Odmítá, že by učiliště byla odkladištěm pro neumístěné děti. Ředitelé školských úřadű musí zmapovat zájem o učení i v souvislosti s neuspokojením nabídky jiných způsobů vzdělávání. Ministerstvo se bude podílet na přípravę strategie vzdělávání.

Posl. VOLĹK děkuje za přístup ministerstva hospodářství, pokud jde o transformaci učňovských škol na střední.

Předseda výboru má za to, že je třeba zpřehlednit způsob financování státních učňů a poté nalézt obecně nový způsob financování učňovského školství vůbec. Rovnęž institucionální podoba řízení učňovského školství by se měla změnit.

Přijata usnesení k majetku bývalého SSM, k rozpisu rozpočtu školství, ke koncepci ČŠI, k financování učňovského školství.

 

Bod 8 - Zpráva o činnosti komise pro sdělovací prostředky

Mpř. KORONTHALY připomíná usnesení komise pro sdělovací prostředky ze dne 21.1.1993 a rekapituluje jeho vznik. Připomíná některé jevy ve vysílání ČT, které označuje jako skutečnosti svědčící o tom, že ČT neplní své poslání, např. francouzský dokument o Leninovi, který byl komentován výlučně citáty z děl Lenina a Majakovského. Navrhuje, aby bylo konstatováno mj., že ČT porušuje § 260 tr.zák.

Předseda výboru má za to, že by usnesení mělo být doplněno tak, že "ČT neplní...., důsledně nedodržuje § 5 zákona č. 468/1991 Sb.

Posl. PAVLÍKOVÁ připomíná, že výbor nemůže být hodnotitelem jednotlivých pořadů. Doporučuje spokojit se s konstatováním rozporu se zákonem o provozování vysílání.

 

Bod Různé

K návrhu opatření k zavedení úsporného programu osvětlení kompaktními zářivkami odhlasováno, že zástupců předkladatele netřeba. Posl.Koucký označuje žárovkový program za mafiánství a lobbysmus; poté přijato usnesení, kterým se nedoporučuje Poslanecké sněmovně zařadit věc na pořad schůze.

Opatření vlády ČR proti migraci budou projednána na další schůzi výboru.

Přijato usnesení, kterým se navrhuje, aby odměna člena Rady ČTK činila 5.000,- Kč.

Skončeno v 17.00 hod.

 

Zapsal: JUDr. Aleš Dvouletý

 

PhDr. Marta Hubová

PhDr. František Kozel

ověřovatelka

předseda

výboru pro vědu, vzdělání, kulturu,

výboru pro vědu, vzdělání, kulturu,

mládež a tělovýchovu

mládež a tělovýchovu

 



Přihlásit/registrovat se do ISP