Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1993
I. volební období
(VII. volební období ČNR)
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Zápis
z 6. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, konané dne 10.března od 10.00 hod. v budově České národní rady, Sněmovní 4, Praha 1, v místnosti č. 106/I. patro
Březen
Zápis z 6. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Přítomno: dle prezenční listiny
Program: dle přiložené pozvánky
Šestá schůze výboru zahájena v 10.15 hod.
Bod 1 - Opatření pro řešení aktuálních problémů spojených s migrací
Nám. ministra vnitra M.Fendrych uvádí písemný materiál vlády a připomíná historii problému, především přijetí zákona o uprchlících a situaci v Německu. Vláda si je vědoma aktuálnosti situace a nutnosti řešit ji komplexně. Česká republika postupuje po linii vnitrostátní i mezinárodní. Ministr vnitra iniciuje společný postup zemí Střední Evropy, předpokládá se dojednání multilaterální readmisní dohody nebo systému dohod dvoustranných. Česká strana preferuje sjednání multilaterální dohody. Ve vnitrostátním měřítku jde o nakládání s uprchlíky, vízovou politiku a transfer uprchlíků ze třetích států, především z Německa do balkánských zemí. Předpokládá se i změna vnitrostátního práva, především trestního zákona a trestního řádu tak, aby se činnost policie zefektivnila. Uvažuje se o zřízení imigraničního úřadu, věc však naráží na nedostatek finančních prostředků.
Zpravodajka posl. NOVÁKOVÁ oceňuje komplexnost navrhovaných opatření. Připomíná rovněž návrh generálního prokurátora na řešení problémů spojených s imigrací. Jde však o problém širšího charakteru, uvádí souvislost např. s postavením romské menšiny.
V rozpravě posl. HIRŠ oceňuje postoj vlády k problému a její připravenost přijímat efektivní krátkodobá i dlouhodobá opatření.
Náměstek ministra zdůrazňuje potřebu novelizace trestněprávních předpisů.
Bod 2 - Postavení referátů kultury v rámci okresních úřadů
Náměstek ministra vnitra V. Zeman uvádí přístup ministerstva k nestejnoměrné struktuře jednotlivých okresních úřadů. Ministerstvo si je vědomo příslušné právní úpravy a pravomoci přednostů v tomto směru, vzorový statut je doporučením, přednostům se ponechává možnost pohybovat se ve svých úvahách v rámci určitých limitů. Pokud jde o referáty kultury konkrétně, ani dnes nepůsobí v rámci všech okresních úřadů. S ohledem na jednání s ministerstvem kultury je dnes postoj ministerstva vnitra takový, že po vyjádření ministerstva kultury vnitro posoudí, zda je potřebný referát kultury na konkrétním okresním úřadu.
Nám. Prokop souhlasí s navrženým postupem, upozorňuje však na politický aspekt celého problému, kdy veřejnost vnímá rušení referátu často jako ohrožení kultury v regionu.
Nám. Zeman odmítá tuto souvislost, jde o racionální systém státní správy, který bude odpovídat potřebám jednotlivých okresů, a to především v oblasti státní památkové péče.
V rozpravě posl. Nováková upozorňuje na některé negativní zkušenosti s činností referátű kultury.
Bod 3 - Návrh skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 229/1991 Sb. (tisk 121)
Rozhodnuto, že tisk nebude projednán, neboť nebylo upuštěno od předložení zásad zákona.
Bod 4 - Návrh skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb. (tisk 123)
Po úvodním výkladu mpř. Tollnera bod přerušen s tím, že výbor návrh projedná poté, kdy se k němu vyjádří rozpočtový výbor, neboť není jednoznačné, zda osnova nebude mít přímý dopad do státního rozpočtu.
Bod 5 - Informace MŠMT o zajištění sportovní reprezentace ČR
Bod se zrušuje s ohledem na jeho neaktuálnost.
Bod 6 - Různé
Přečteny dopisy došlé výboru, posl. HIRŠ upozorňuje na problém s placením daně z přidané hodnoty při dovozu předmětů pro vědecké, výzkumné a výchovné účely. Zde ujednáno, že posl. Hirš a posl. Frommer projednají věc s pracovníky ministerstva financí ČR.
Skončeno v 15.30 hod.
Zapsal: JUDr. Aleš Dvouletý
PhDr. Marta Hubová |
PhDr. František Kozel |
ověřovatelka |
předseda |
výboru pro vědu, vzdělání, |
výboru pro vědu, vzdělání, |
kulturu, mládež a tělovýchovu |
kulturu, mládež a tělovýchovu |