Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1995
I. volební období
(VII. volební období ČNR)
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Zápis
47. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, konané dne 25. a 26. ledna a 2. února 1995 v budově Poslanecké sněmovny Parlamentu, Sněmovní 4, Praha 1
Leden - únor
25. 1. 1995
Jednání řídil předseda Kozel
K programu - dle pozvánky - všichni pro
K bodu 1 - Program činnosti Fondu dětí a mládeže (tisk 1380)
Tento bod odůvodnil předs. Výboru Fondu dr. Verner, zprajskou zprávu přednesl posl. Karas, který doporučil usnesení: výbor souhlasí
Rozprava:
posl. Chudoba - proč odprodej a.s., jaké výměnné pobyty
předs. Verner - protože neslouží dětem
posl. Přibáň doporučuje hlasovat o usnesení k bodu 1 a 2 současně
K bodu 2 - Rozpočet Fondu dětí a mládeže (tisk 1379)
Bod odůvodnil předs. Výboru Fondu dr. Verner, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Karas, který navrhl usnesení výboru: výbor doporučuje PS vyslovit souhlas.
Rozprava:
posl. Přibáň - chybí nákladová položka, doporučuje důvodou zpravu k rozpočtu, jak fond naplní přijmovou část rozpočtu, dopor. hlasovat o usnesení až do doplnění jakési výroční zprávy
posl.Nováková - je spol. Junia vhodná pro správu majetku?
posl. Frommer - Fond funguje 1,5 roku
posl. Přibáň - doporučuje předložení doplňujícího materiálu
do 15. 2. 1995
posl. Frommer - doporučuje nezabývat se detailně jednotlivými položkami rozpočtu, ale zaujímat "strategická" stanoviska, pro
detailní rozpracování rozpočtu je zřízen RV
usnesení: výbor přerušuje oba body do příští schůze, FDM dodá do 15. 2. 1995 doplňující materiál ve smyslu připomínek vyplynulých z jednání výboru (11,0,2)
K bodu 3 - posl. návrh zákona o navrácení majetku spolkům, spol. organizacím a jiným obč. sdružením (tisk 1294)
Bod odůvodil posl. Karas, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Zeman, který navrhl dvě usnesení:
1. výbor doporučuje PS vyslovit souhlas (5,3,5)
2. výbor doporučuje PS nevyslovit souhlas (3,4,6)
Rozprava:
posl. Nováková - náprava křivd právnických osob by měla být a zejména zde jde o mládežnické a sportovní organizace
posl. Koronthály - v návrhu zákona chybí specifikace spolků a není ani určení jejich právních nástupců a tento majetek byl v mnoha případech rivatizován, protože naň nebyla uvalena blokace
K bodu 4 - Evropská kampaň mládeže proti rasismu, antisemitismu, xenofobii a intolaranci
Bod uvedl posl. Frommer, který navrhl usnesení : výbor
1. bere na vědomí informace o kampani (11 pro)
2. konstatuje, že se jedná o nesmírně složité sociologické (sociálně patologické) problémy, které v některých okamživích oscilují na hranici zákona (0 pro)
3. jednoznačně podparuje tuto kampaň a bude ji pečlivě sledovat (11 pro)
K bodu 5 - Vyhláška MŠMT, kterou se stanoví pravidla pro podávání žádostí rozdělení, uvolňování a čerpání finančních prostředků pro investiční dotace v rámci programu zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a škol. zařízení (čj. 25.910/94-41)
Tento bod uvedl nám. Koucký, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Kozel
Podrobná rozprava:
posl. Přibáň - v § 3 odst. 1 písm. b) ukončit slovy "školskými úřady" Zbytek věty vypustit. (7,1,5)
posl. Nováková - § 4 odst. 2 písm. d) vypustit (8 pro)
posl. Nováková - § 4 odst. 2 písm. g) vypustit (8 pro)
posl. Kozel - v § 5 odst. 8 vypustit číslovku "50" a nahradit ji číslovkou "60" - (8 pro)
posl. Kozel v případě, že výše uvedený pozměňovací návrh nebude přijat navrhuje nový pozměňovací návrh - v § 5 odst. 6 vypustit číslovku "500" a nahradit ji číslovkou "200" - tento návrh poté podala o posl. Pavlíková (12 pro)
posl. Přibáň - v § 5 odst. 10 vypustit slova "v letech 1993 a" a nahradit slovem "v roce" - bere zpět
posl. Nováková - v § 5 odst. 10 vypustit číslovku "1994" a nahradit ji číslovkou "1995" (0 pro)
posl. Koucký - v § 5 odst. 10 vypustit slova "uzavřeného v letech 1993 nebo 1994" a nahradit slovy "uzavřeného v době od účinnosti zákona č. 218/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákona č. 500/1990 Sb., o... do konce roku 1995" (12 pro)
posl. Přibáň - v § 13 odst. 2 ukončit slovy ekonomického oddělení školského úřadu." a doplnit tímto textem: "Pátěho člena určí přednosta okresního úřadu. Jednání komise se může zúčastnit i poslanec PS s poradním hlasem" (10 pro)
posl. Soural - v § 13 odst. 2 doplnit větou "Jednání komise se mohou zúčastit i členové Řídícího výboru Programu s hlasem poradním" (12 pro)
posl. Přibáň - § 17 odst. 2 zní:...a 9 členů, z nichž jsou tři pracovníky MF, tři pracovníky MŠMT a tři pracovníky civilně správního úseku MV (2 pro)
usnesení výbor doporučuje ve znění připomínek (12 pro)
Během projednávání bodu jednání opustil předs. Kozel, řízení převzal posl. Koronthály
K bodu 6 - pokračování projednávání návrhu zákona o regulaci reklamy
Rozprava:
Všechny přednesené pozměňovací návrhy k tisku č. 1289
posl. Řezníček :
1. v § 1 odst. 2 za slova "informační prostředky" doplnit slova "včetně reklamního vysílání v rozhlase a televizi"
2. v § 3 odst. 2 písm. a) vypustit slova "blízké nebo jim"
3. v § 3 odst. 2 písm. b) za slova "se nejedná" doplnit slovo "zejména"
4. v § 4 písm. a) vypustit slova "blízké nebo jim"
5. v § 5 odst. 3 písm. b) vypustit, písm. c) přeznačit
6. v § 5 odst. 4 doplnit na konci slova "včetně reklamního vysílání v rozhlase a televizi"
7. v § 8 odst. 4 vypustit slovo "může" a nahradit slovem "vyžádá"
posl. Přibáň:
Komplexní pozměňovací návrh upravující vztah mezi navrhovaným zákonem o regulaci reklamy a zákonem č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
- předložený návrh zákona označit jako čl. I.
- § 2 odst. 3 zní: "Reklamy určené dětem, nebo v nichž vystupují děti, pokud podporují chování ohrožující jejich zdraví, psychický nebo morální vývoj, se zakazují."
- nový § 3 :
"§ 3
ustanovení regulující reklamu provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání
(1) V televizním a rozhlasovém vysílání 2) se zakazují reklamy
a) v nichž účinkují hlasatelé a redaktoři zpravodajských a politicko-publicistických pořadů;"
"b) náboženské, ateistické a reklamy politických stran a hnutí, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak;"
"(2) Provozovatelé rozhlasového a televizního vysílání3) jsou povinni zabezpečit
a) aby zadavatel reklamy nemohl uplatňovat vliv na obsah pořadů ve vysílání nebo na jeho programovou skadbu;"
----------------------------------------------------------------
3)
§ 3 odst. 1 zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a telelvizního vysílání
"b) aby reklamy byly rozeznatelné a zřetelně zvukově nebo obrazově oddělené od ostatních pořadů;"
"c) aby reklamy byly zařazeny mezi jednotlivými pořady s výjimkou sportovních přenosů a přenosů z akcí a představení, které obsahují přestávky;"
"d) aby reklamy nebyly zařazovány bezprostředně před vysíláním bohoslužeb ani bezprostředně po jejich vysílání;"
"(3) Provozovatel rozhlasového a televizního vysílání, který je držitelem licence k televiznímu vysílání3) je oprávněn přerušovat vysílání kinematografického a televizního filmu (s výjimkou pořadů dokumentárních), pokud trvá včetně zařazené reklamy déle než 45 minut, jednou během každého dovršeného 45ti minutového časovém úseku. Další přerušení je přípustné, jestliže trvání takového filmu je všetně zařazené reklamy nejméně o 20 minut delší než dva či více dovršených 45ti minutových časových úseků. Nedotčena zůstávají práva chráněná podle autorského zákona" - včetně odkazu
- v § 9 se vypouští bod II.
nový čl. II. zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání v platném znění se mění a doplňuje takto:
- v § 2 odst. 1 se vypouští písm. e)
- § 6 se vypouští celý
- v § 7 nadpis zní:
"§ 7
"Povinnosti provozovatelů při vysílání reklam3)"
-----------------------------------------------------------------
3)
§ 1 odst. 1 zákona č. ........./1995 Sb., o regulaci reklamy
- v § 7 odst. 1 se v prvním řádku za slovo "reklamám" vkládají slova "za úplatu či jinou protihodnotu";
- § 7 odst. 3 zní:
"(3) Další povinnosti upravuje zvláštní zákon4)"
-----------------------------------------------------------------
4)
§ 2 a následující zákona č. ........./1995 Sb., o regulaci reklamy
- v § 8 písm. a) se vypouští text v závorce a nahrazuje se odkazem 4)
- v § 20 odst. 5 písm. c) se za slovo "stanovené" vkládají slova "tímto zákonem";
V případě, že nebude přijat výše uvedený návrh, podává tyto návrhy:
1. - § 2 odst. 3 zní: "Reklamy určené dětem, nebo v nichž vystupují děti, pokud podporují chování ohrožující jejich zdraví, psychický nebo morální vývoj, se zakazují."
2. celý textu zákona uvedený v tissku 1289 označit jako čl. I.
3. čl. II zní:
zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a TV vysílání v platném znění se němí a doplňuje takto:
v § 6 odst. 2 písm. b) se vypouštění slova "pořadů složených ze samostatných částí nebo"
v § 6 se vkládá nový odst. 3
"(3) Držitel licence k televiznímu vysílání je oprávněn přerušovat vysílání kinematografického a televizního filmu (s výjimkou pořadů dokumentárních), pokud trvá včetně zařazené reklamy déle než 45 minut, jednou během každého dovršeného 45ti minutového časovém úseku. Další přerušení je přípustné, jestliže trvání takového filmu je všetně zařazené reklamy nejméně o 20 minut delší než dva či více dovršených 45ti minutových časových úseků. Nedotčena zůstávají práva chráněná podle autorského zákona" - včetně odkazu
posl. Nováková:
1. § 3 vypustit a nahradit tímto zněním:
"Reklama tabákových výrobků je povolena pouze uvnitř specializovaných prodejen. Specializovanou prodejnou se rozumí prodejna, jejíž sortiment se skládá z více než z 50 % z tabákových výrobků."
2. § 4 vypustit a nahradit tímto zněním:
"Reklama alkoholických nápojů je povolena pouze uvnitř specializovaných prodejen. Specializovanou prodejnou se rozumí prodejna, jejíž sortiment se skládá z více než z 50 % z alkoholických nápojů."
3. § 5 odst. 1 písm. b) vypustiti slovo "vybrané"
4. § 5 odst. 1 vypustit písm. d) - ostatní přečíslovat
posl. Koronthály § 5 vložit nový odst. 6
"(6) Zákaz reklamy uvedený v odst. 1 písm. b), c), d) a e) se nevztahuje na reklamu uvedenou v odborných audiovizuálních pořadech, odborném periodickém tisku a v odborných neperiodických publikacích, určených pro zdravotnické pracovníky a veterinární lékaře. Tuto reklamu mohou výhradně rozšiřovat výrobci a distributoři léčivých přípravků a prostředků zdravotnické techniky a jejich zástupci.",
poté bylo projednávání přerušeno, aby poslanci mohli výše uvedené pozměňovací návrhy prostudovat.
K bodu 7. - program sociální prevence a kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996 (tisk 1043)
Bod uvedli nám. Dostál a p. Bayerl za MPSV, dr. Motlíková za MS, nám. Bartošek a dr. Brunclíková za MŠMT, p. Akkl za MK a pí. Moldánová a p. Němec za MV, zpravodajkou byla posl. Nováková, která navrhla usnesení:
1. výbor bere na vědomí
2. " se bude zabývat tímto programem a v zařadí jej na schůzi v září 1995 (10 pro)
předs. Kozel - str. 14 - "Koncepce nových forem" změnit na "Koncepce výchovného poradenství včetně finančního zajištění těchto činností", doporučil nám. Bartoškovi, aby programy uvedené na str. 14 a 15 předložil výboru s předstihem, což nám. Bartošek přislíbil, svůj návrh předloží předs. Kozel na plénu, proto o něm nebude výbor v usnesení hlasovat
K bodu 8 - vládní návrh zásad zákona o sociální pomoci (tisk 1357)
Bod uvedl nám. Dostál, řed. Víšek,Vojnar a Dlouhý, zpravodajkou byla posl Bumbová, která navrhla usnesení - výbor souhlasí s připomínkami
Rozprava:
posl. Bumbová - v zás. 1 za 1. větu vložit tuto větu "Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost"
posl. Bumbová - k zásadě 3 doporučuje, aby text "vyvíjí snahu svojí obtížnou situaci řešit nebo zmírnit" byl v paragrafovaném znění upřesněn
posl. Bumbová - v zásadě 11 doplnit slova "byt nebo nemovitost, která slouží k přiměřenému bydlení" a v odůvodnění číslovku "100" nahradit číslovkou "300"
posl. Nováková - v zásadě 11 v odstavce 2 doplnit slova "který zhodnotí předpokládaný vývoj"
posl. Nováková - k zásadě 17 a 18 doporučení k odůvodnění, aby při zpracování papargafovaného znění sice vycházel ze stávající právní úpravy a současného stavu, ale aby zároveň vzal v úvahu potřeby sociálních služeb
usnesení nebylo přijato pro neusnášeníschopnost výboru
K bodu 9 - různé
Informace o odjezdu do Škody MB 1. 2. 1995 v 9.00 hod. od budovy
Informace o projekci Švankmajerova filmu Lekce Faust na Barrandově
2. 2. 1995
K bodu 8 přijato usnesení č. 291
K bodu 6 přijato usnesení č. 292
K bodu 10 a 11 - novely školského zákona o zákona o státní správě a samosprávě ve školství (tisky 1430 a 1431)
Tento bod odůvodnil min. Pilip, nám. Bartošek a řed. Krejčí, zpravodajem výboru je předs. Kozel, který navrh projednávání tohoto bodu začít na tomto jednání výboru pouze obecnou rozpravou, kterou rozčlenil do těchto okruhů:
1. chceme-li, aby existovaly i školy a školská zařízení, jejichž právní forma není nezisková
2. co je střední vzdělání a jaké činnosti pod toto zahrnout (specializace, rekvalifikace a zvyšování kvalifikace)
3. kontrola - ČŠI a Rady škol
4. Informační systém
(5. Typologie škol v soustavě - zatím neprojednávat)
Obecná rozprava:
K bodu 1.
min. Pilip - toto je základ problému, neboť MŠMT je odpovědné za vynakládaní prostředků na školství
posl. Koucký nesouhlasí s procedurou pro projednávání, neboť na toto nebyl výbor připraven
posl. Zeman - výše uedené body velmi překračují rámec předloh, proto nabádá k opatrnosti při projednávání
posl. Koucký - nelze říci, že nemohou být pouze neziskové organizace - domnívá se, že mohou být tři typy - a to 1. státní neziskové, 2. nestátní neziskové a 3. nestátní ziskové
posl. Zeman - problémy budou o skupinu č. 3.
posl. Frommer - jak to bude s daněmi u těchto skupin
posl. Koucký - soukromé a ziskové ano, ale nikoli u povinné školní docházky
- v této věci se poslanci shodli na tom, že chybí zákon o neziskových organizacích, který by se měl projednávat současně s těmito návrhy novel
posl. Koucký - má být otázka nadstandartu sociálně determinována
posl. Volák - stát má pouze zřizovat mantinely, ale nikoli dávat nějaká privilegian - tj. stát má dávat všem stejně bez ohledu na to, jaká škola bude, jedním z hlavních problémů je neexistence standartů (kmenového učiva) a jeho následná kontrola, schvalování vzdělávacích programů mezi žákem a školou ..
K bodu 2. - předs. Kozel včetně finančního podílu státu
specializace - nemění se stupeň vzdělání
rekvalifikace - tři stupně financování (stát, zaměstnavatel a student)
zvýšení kvalifikace - financování státem bez podílu studenta
nám. Bartošek - zpracování standardů není nutné, neboť počet středních škol je velmi rozmanitý, kontrola může být jiným způsobem
posl. Bumbová - staovení standardů (kmenového učiva) je i v okolních státech velmi obvyklé, jak je na tom MŠMT s jeho zpracování
předs. Kozel - rovněž nesouhlasí s názorem MŠMT, neboť všeobecné vzdělání musí být u všech maturantů stejné
posl. Volák - v některých státech samozřejmě standardy nejsou, ale to jsou státy, kde se školství vyvíjelo staletí a standardy tam jsou jsou zažité, že se jimi, i když nepsanými každý řídí
při rozpravě posl. přešli k bodu č. 3 - ČŠI
posl. Koucký - standardy ano, ale nejsou samospasitelné, proto je nutná i kontrola trhem, kdo bude rozhodovat o vstupu do odvětví, doporučuje podmíněný vstup, rovněž doporučuje zavést právo veřejnosti
předs. Kozel - ČŠI musí mít standardy, jinak nemá co kontrolovat kromě jakých si rituálních tanečků
posl. Volák - souhlasí s podmíněnou registrací
K bodu 3 - rady škol
posl. Zeman - vzhledem k procentnímu složení jaké má mít rada pravomoci
předs. Kozel - postavení buď poradního orgánu nebo správní rady, rovněž souhlasí s názorem posl. Zemana, že jiné postavení by měla mít u různých stupňů škol a právní formy školy
posl. Koucký - typy kontroly - hlavní je trh, rada by neměla hrát tuto roli - neziskové nestátní - správní rada, nestátní ziskové - nikoli správní rada, státní - správní rada
posl. Soural - u státních nikoli správní rada, nevyhovuje rada školy v návrhu zákona, převzít funkce správní rady znamená určitou zkošenost
posl. Zeman - u státní školy by měl mít vliv stát a rada vyvážený, jinak potom nepůjde o nestátní školu, proto vliv státu musí zůstat zachován
posl. Koucký - ředitel nemá partnera, který by ho "hlídal"
K bodu 4.
předs. Kozel - skladbu povinných informací rozšířit o některé další informace, např. o charakteristiku a rozpočet apod.
posl. Koucký - má stát hradit instituce nebo vzdělávání, systém nejde mnoho zdokonalovat bez systémové změny, informační systém podobný systému ve zdravotnictví nebo jít jinou cestou, základní vztah ve vzdělávání je vždy vztah mezi státem a občanem
Projednávání tohoto bodu přerušeno
Martin Chudoba |
PhDr. František Kozel |
ověřovatel |
předseda |
výboru pro vědu, vzdělání, |
výboru pro vědu, vzdělání, |
kulturu, mládež a tělovýchovu |
kulturu, mládež a tělovýchovu |