Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

Zápis

 

54. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, konané dne 10. a 11. května 1995 v budově Poslanecké sněmovny Parlamentu, Sněmovní 4, Praha 1

 

Květen

10. 5. 1995

Přítomni dle prezenční listiny

Jednání řídil předs. Kozel

K programu:

posl. Karas - b. 1 - otázka mpř. Karase

předs. Kozel - b. 2 - hlasování o pozměňovacích návrzích k zásadám zákona o VŠ

celkový návrh schválen (11,0,3)

 

K novému bodu 1 - otázka mpř. Karase

Mpř. Karas požadoval informaci, proč nebyl zařazen k projednání tisk 1077 a tisk 1129. Předs. Kozel vysvětlil, že tyto tisky nejsou projednávány na žádost vlády, která k nim ještě dodá nějaké další materiály a požaduje současné projednávání všech těchto dokumentů.

 

K novému bodu 2 - zásady zákona o vysokém školství (1573)

Za MŠMT přítomen nám. Ondráček. Rozprava uzavřena, hlasování o pozměňujících návrzích.

 

zás. 1

posl. Koronthály - v písm. c) vypustit text "vysokoškolské vzdělávání společně s" (14 pro)

posl. Zeman - ve druhém odst. vypustit "celé písm. a) včetně textu a před text uvedený pod písm. b) vložit slovo "také" (4,1,9)

posl. Hirš - v posledním odst. vypustit slovo "Ministerstva" a nahradit slovem "ministra" (0 pro)

posl. Zeman - v posledním odst. doplnit Radu vysokých škol a Českou konferenci rektorů (6,6,2)

zás. 4

předs. Kozel - v posl. odstavci za slovo "zkoušku" doplnit slova "jejíž součástí je zpravidla písemná bakalářské práce" (14 pro)

zás. 5

posl. Koronthály - vložit nový druhý odst. tohoto znění: "Magisterský studijní porgram může být rozčleněn na dva stupně, první stupeň je ukončen bakalářskou zkouškou" (0 pro)

posl. Zeman - absolventům magisterských studijních programů.... v oblasti vojenství akademický titul Mgr. (2 pro)

posl. Hirš - v posledním odst. vložit nové písm. 4. titul PharmDr. (7,0,5)

zás. 7

posl. Koronthlály - v posledním odst. slova "další nezbytné podklady" konkretizovat (0 pro), nebo celou větu vypustit (3 pro)

zás. 9

posl. Soural - vypustit odst. druhý (3 pro)

posl. Koronthály - v paragrafovaném znění upravit technické podmínky placení (1 pro)

zás. 10

posl. Soural - vypustit slova "- platit ve stanovených termínech školné v bakalářském a magisterském studijním programu a poplatky za užívání účelových zařízení" (3,3,7)

zás. 12

pos. Zeman - vypustit písm c) (4,1,8)

posl. Nováková - doplnit podmínky přerušení studia (9,0,4)

zás. 13

posl. Koronthály - předposlední odstavec doplnit tak, aby obdržel na základě požádání (13 pro)

zás. 16

posl. Koronthály - za slovo "práci" doplnit slova "a vyžaduje tvůrčí práci" (1 pro)

zás. 17

posl. Čelišová - před uvedením odkazu příkladmo vyjmenovat některá práva (0 pro)

zás. 18

posl. Soural - sjednotit pracovní podmínky docentů a profesorů (na navrhovanou úpravu profesorů) (2 pro)

posl. Koronthály - na konci doplnit slova "nepožádá-li o skončení dříve" (14 pro)

zás. 20

předs. Kozel - do ustanovení "Součástí statutu jsou zejména" doplnit "- konkursní řád" (0 pro)

zás. 22

posl. Hirš - před slovo "vysokoškolská" doplnit slovo "samosprávná"

předs. Kozel - za slovo samosprávná (předlozí návrh) doplnit slova" v rámci daného zákona"

oba návrhy spojeny v jeden (14 pro)

zás. 23

posl. Koronthály - za slovo "právnická" doplnit slova "nebo fyzická" (2 pro)

zás. 26

posl. Soural - za slovo "posouzení" doplnit slova "a rozhodnutí", a doplnit termín 60 dní (2 pro)

zás. 27

posl. Koronthály - nahradit "ministra" "prezidentem republiky" - v tomto smyslu upravit celou zásadu (10,4,1)

posl. Soural - v předposledním odstavci vypustit slova "po jeho vyjádření" a nahradit slovy "v souladu s jeho vyjádřením" (3 pro)

zás. 30

posl. Koronthály - doporučuje počty upravit ve statutu (7,0,9)

posl. Čelišová - doporučuje neomezovat počet studentů 1/3 (2 pro)

zás. 32

posl Koronthály - snížit počet (4 pro) nebo vypustit počet (9 pro)

část 6.

posl. Zeman - rozčlenit 6. část tak, že zás. 37 až 50 bude samostatná část a zásada 51 a 52 také samostatná část (5 pro)

zás. 37

posl. Zeman - Vložit nový první odstavec tohot znění: Fakulta je součástí vysoké školy, která uskutečňuje vysokoškolské vzdělávání v oblasti příbuzných studijních programů a zároveň vykonává vědeckou nebo uměleckou činnost s tímto související,

odst. druhý upravit: Podmínkou pro zřízení fakulty jako součásti vysoké školy je, že má.. dále pokračuje navržený text. (7,0,5, 2 nehlas.)

zás. 42

posl. Hirš - 4. odst. doplnit neslučitelnost o prorektora a proděkana (0 pro)

posl. Zeman - ve 3.odst. u počtu studentů doplnit nejméně 1/3 nejvíce 1/2 (4,2,8)

zás. 43

posl. Zeman - doplnit nové písm. j) určuje poplatky stanovené studentům za služby poskytované fakultou (4 pro)

zás. 50

posl. Nováková - Ustanovení tohoto zákona se vztahuje přiměřeně i na teologické vysoké školy a teologické fakulty - vzala zpět ve prospěch návrhu posl. Koronthályho (13 pro)

posl. Koronthály - Vysoké školy teologické a teologické fakulty se řídí též vnitřními předpisy příslušných státem uznaných církví a náboženských společností obsaženými ve statutu těchto vysokých škol a fakult. (5,3,5)

zás. 51

posl. Hirš - doplnit v odst. prvním o oblast farmacie a farmaceutické tvůrčí činnosti (11 pro)

posl. Koronthály - doplnit u fakultních nemocnic o to, aby vytvářely podmínky pro doškolování lékařů až do záskání 1. atestace (1 pro)

zás. 54

posl. Zeman - v odst. 3 u poslední odrážky doplnit na konci slova "a tvůrčí činnosti" (11 pro)

posl. Kozel - v odst. 1 za slovo "vlády" doplnit slova "po vyjádření akreditačního kolegia" (4 pro)

zás. 58

posl. Hirš - 2 odst. dopnit za slovo "ministrovi" doplnit slova "a Akreditačnímu kolegiu" (10 pro)

zás. 59

posl. Hirš - odst. 2 doplnit na konci za slovo "předpisy" slova a statutem akreditačního kolegia", v zásadu doplnit o stanovení funkčního období člena Akreditačního kolegia a zůsob obměny členů tak, aby vždy polovina členů Akreditačního kolegia byla obměněna každé tři roky. (12 pro)

posl. Kozel - ve druhém odst. za slovo "ministr" doplnit slova "po souhlasu Poslanecké sněmovny" (8,2,1)

posl. Koronthály - v 2 odst. doplnit v písm. b) na konci slova "nebo ředitelem externí vzdělávací instituce"

a takto doplněné písm. b) stanovit jako zánik funkce i jako neslučetelnost,

vložit nové písm d) tohoto znění : d) smrtí

v odst. 3 sa slova "senáty vysokých škol" doplnit slova "Rada vlády pro vědu" (11,0,1)

posl. Zeman - odst. 1 zní:

Zřizuje se Akreditační kolegium. Akreditační kolegium odborně posuzuje:

a) ponechat dosavadní text

b) ponechat dosavadní text

c) návrhy na zřízení vysokých škol a vysokoškolských institutů

dosavadní c),d), ponechat a přeznačit

dosavadní e) zní - "

další záležitosti týkající se vysokého školství"

a vydává k nim závazné stanovisko.

odst. 2 zní:

Členy Akreditačního kolegia jmenuje Poslanecká sněmovna. Každé tři roky nově jmenuje jednu třetinu členů Akreditačního kolegia. Návrhna jmenování nových členů předkládá Poslanecké sněmovně Akreditační kolegium. Návrh sestuvuje výběrem z kandidátů navržených vládou, rektory, akademickými senáty, Radou VŠ, Českou konferencí rektorů, řediteli vysokoškolských institutů, statutárními orgány externích vzdělávacích institucí, Akademie věd a Rady vlády pro vědu a vývoj. Došlé návrhy kandidátů se zveřejňují.

další text ponechat beze změny až na poslední větu, která zní:

Vláda stanoví podrobnosti o složení, činnosti a zabezpečení Akreditačního kolegia nařízením.

Vzhledem k přijetí výše uvedených návrhů o tomto návrhu nebylo hlasováno

Vložit novou část desátou ostatní přečíslovat

posl. Zeman - "Desátá část

Reprezentace vysokoškolských institucí

Česká vysokoškolská konference reprezentuje vysokoškolské instutuce v České republice.

Je tvořena:

a) vysokoškolskou radou, která se skládá z:

- členů akademických obcí vysokých škol delegovaných akademickými senáty vysokých škol,

- zástupců vysokoškolských institutů

b) Českou konferencí rektorů, tvořenou rektory vysokých škol, kteří vysoké školy reprezentují.

Česká vysokoškolská konference:

- předkládá vládě návrhy na jmenování členů akreditačního kolegia,

- vyjadřuje se k návrhům ministra na stanovení kritétií pro přidělování finančních prostředků ze státního rozpočtu vysokoškolským institucím a k návrhům na rozdělení těchto prostředků,

- vyjadřuje se k návrhům zákonů, vyhlášek a dalších materiálů týkajícím se vysokého školství,

vyjadřuje se k dalším záležitostem, o jejichž projednání požádá ministr.

Česká vysokoškolská konference je sdružení právnických osob, pravidla jejích jednání a hospodaření stanoví její statut.

Vysokoškolská rada a Česká konference rektorů mohou přijímat společná nebo samostatná stanoviska." (5,4,2)

zás. 60

posl. Zeman - v odst. 1 nové písm. c)

"c) navrhuje zřízení vysoké školy," - ostatní přeznačit (4 pro)

posl. Hirš - ve 2 ostavci nahradit slovo "ministerstvo" slovem "ministr" a slovo "státem" slovem "ministerstvem" (12 pro)

zás. 60a

posl. Hirš - vložit novou zásadu 60a, která zní:"Ministerstvo svá závažná rozhodnutí týkající se vysokého školství konzultuje se zástupci vysokého školství" (3 pro)

nová zás. 61

posl. Nováková -

"Zřizuje se Rada vysokých škol. Rada hájí společné zájmy vysokých škol. Přitom:

přijímá stanoviska k návrhům opatření a k opatřením, která se významě týkají vysokých škol; povinností ministerstva je Radě návrhy takových opatření předložit k zaujetí stanoviska; nezaujme-li Rada stanovisko do 60 dnů,má se za to, že s návrhem souhlasí

b) vyjadřuje se k návrhům na členy Akreditačního kolegia, popřípadě podává návrhy na členy Akreditačního kolegia.

Akademický senát každé vysoké školy a akademický senát každé fakulty má právo vyslat do Rady své zástupce v počtu určeném jejím statutem.

Zástupce s hlasem poradním mají právo vyslat i vysokoškolské instituty a ostatní vysokoškolské instituce.

Organazaci a zásady činnosti a financování Rady upraví její statut. Při vytváření orgánů Rady se přihlíží k počtu členů akademické obce vysoké školy a k zastoupení studentů.

Statut Rady je registrován ministerstvem obdobně jako statut Vysoké školy.

Rada je právnickou osobou. Nestanoví-li tento zákon jinak, použijí se pro Radu přiměřeně ustanovení občanského zákoníku o zájmovém sdružení právnických osob. Vysoké školy a fakulty nesou náklady spojené s účastí jejich zástupců v Radě a jejích orgánech. Nezbytné výdaje na administrativní činnosti Rady jsou hrazeny ze státního příspěvku poskytovaného ministerstvem. (4,3,5)

zás 61

posl. Hirš - v odst. 1 vypustit slovo "hlavní" (10 pro)

zás. 62

posl. Koronthály - v paragrafovaném znění upravit problematiku financování v tom smyslu, že než bude vyřešena otázka financování církví pohlíží se na školy církevní jako na státní (4,1,7)

zás. 65

posl. Soural - navrhuje bezplatné státní školství - zásady upravit v tomto smyslu (4,2,6)

zás. 65a

posl. Hirš - "Školné není příjmem státního rozpočtu. Školné musí být určeno pouze na technické zabezpečení vysoké školy, její modernizaci a prospěchové stipendum." (5 pro)

posl. Koronthály - "Ta část školného, která je určena pouze k financování vědecké a vzdělávací činnosti je nezdanitelným příjmem vysoké školy." - vzal zpět ve prospěch návrhu posl. Kouckého (12 pro)

posl. Koucký - "Školné je nezdanitelným příjmem vysoké školy." (12 pro)

zás.70

pos. Hirš - doplnit o větu: "Akreditační kolegium musí rozhodnout do 2 měsíců od podání žádosti o akrediteci doktorského studijního programu v případě, že akreditaci žádá dosavadní školící pracoviště dle zákona č. 39/1977 Sb. (13 pro)

zás. 72

vypustit odstavec 2 a další zásady upravit v tomto smyslu (2 pro)

 

Přijato usnesení - výbor souhlasí s těmito připomínkami (9,4)

(U přijatých připomínek je vytučněno jméno navrhovatele)

 

Doprovodné usnesení:

výbor podporuje zavedení školného a žádá vládu, aby spolu s paragrafovaným zněním předložila návrh konkrétního způsobu vybírání a splácení školného (8,4,2)

 

K bodu Výroční zpráva FDM za rok 1994 (tisk 1647)

Tento bod odůvodnil předs. Verner, řed. Vobořil, zpravodajem byl posl. Chudoba, který navrhl usnesení - výbor doporučuje PS vyslovit souhlas (13 pro)

Rozprava:

se týkala zejména dopisu předsedy vlády, ve věci nesouhlasu s FDM a s nímž vyslovili poslanci nesouhlas

posl. Zeman - doprovodné usnesení:

výbor nesdílí výhrady vlády k činnosti FDM a nepovažuje za vhodné hledat řešení v případném převodu majetku spravovaného FDM na jiný subjekt. (10,0,3)

V této souvislosti také nedoporučuje PS, aby vyhověla žádosti pana premiéra V. Klause ve věci zablokování Fondem plánovaného prodeje akcií jeho obchodních společností, protože toto opatření premiérem pořadované zřetelně směřuje k jiným cílům, než které Parlament zřízením FDM sledoval (3,0,10)

 

K bodu roční účetní závěrka FDM (tisk 1609)

Tento bod odůvodnil předs. Verner, řed. Vobořil, zpravodajem byl posl. Chudoba. Oba body se projednávaly současně. Návrh usnesení - výbor doporučuje PS vyslovit souhlas (13 pro)

 

K bodu zpráva Rady RTV (tisk 1541)

Bod odůvodnil předs. Hanuš, dr. Hůlová, řed. Grygora a dr. Landová, zpravodajem byl posl. Přibáň, který navrhl usnesení - výbor doporučuje PS vyslovit souhlas (10 pro)

Rozprava:

posl. Koronthály - upozornil na ohodnocení odměny členům Rad - navrhuje doprovodné usnesení stejné jako bylo KSP, o tomto návrhu nebylo jednáno

 

K bodu teze vymezující možnosti transformace ČTK

tento bod byl odložen, neboť zpravodaj posl. Soural onemocněl

 

K bodu zpráva o činnosti GA (tisk 1600)

Bod uvedl předseda Rady GA ing. Talíř, prof. Štulík z GA, zpravodajem byl posl. Kašpárek, který navrhl usnesení - výbor doporučuje a zároveň navrhl, aby usnesení obsahovalo kontrolní mechanismus

Po velmi krátké rozpravě přijato usnesení - výbor doporučuje PS vyslovit souhlas

 

K bodu představení kandidátů pro volbu člena výboru Fondu dětí a mládeže

kand. LB - Jiří Ponikelský - výboru již představen 1.11.1994

kand. ČSSD - Richard Dolejš - výboru již představen 1.11-1994

kand. KSČM - Miroslav Háněl - doklady doloží do konce týdne

kand. ČMUS - Jan Jílek - lustrační osvědčení předložil, výpis z rejstřku trestů dodá do konce týdne

 

Usnesení k bodu bude přijato, že kandidáti doloží příslušné doklady

 

K bodu posl. návrh novely zákona o nabývání a pozbývání státního občanství (tisk 1649)

Bod odůvodnil posl. Pavela, zpravodajem byl posl. Zeman, který navrhl usnesení - výbor doporučuje PS vyslovit souhlas

 

Hlasování o usnesení výbor doporučuje (5,0,6)

Usnesení nebylo přijato.

 

K bodu posl. návrh novely zákona o rozhlasových a televizních poplatcích (tisk 1589)

přerušené jednání

Rozprava:

předs. Kozel - zopakoval pozměňující návrh z minulého jednání:

navrhovaný text v § 3 se vypouští a

v § 1 odst. 4 se vkládáná nové písm e) tohoto znění:

e) rozhlasové a televizní přijímače, které slouží školám 1), školským zařízením 2) a vysokým školám 3), jako součásti technických zařízení používaných výhradně k výuce (11 pro)

-----------------------------------------------

1) zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

2) zákon č. 76/1978 Sb.

3) zákon o VŠ

 

posl. Přibáň - modifikace návrhu předsl Kozla:

e) rozhlasové a televizní přijímače, které slouží k jiným účelům než je uvedeno v § 1 odst. 2 - bere zpět

 

usnesení - výbor doporučuje (12 pro)

 

K bodu informace MK a ZÚ SFK

Za MK přítomni nám. Talíř, nám. Prokop, řed. Vlášek, řed. Žalman, ing. Sedláček a řed. Zeman, zpravodaji byli posl. Unger pro ZÚ SFK a posl. Pavlíková pro ostatní podbody.

 

1. Změny ve financování církví - odůvodnil řed. Zeman: stávající situace je nevyhovující, stav ke kterému je směřováno je jakási pozitivní neutralita - stát je od církve oddělen, ale existují určité kooperační prvky včetně ekonomické podpory. Nyní je v ČR 21 církví a z toho 15 dotovaných. Nároková přímá dotace je poskytovaná z titulu registrace dle z.č. 218/1949 Sb.,

existují disproporce mezi církvemi - dotace jsou zatím pouze na platy, což není nijak řízeno, některá církev má na jednoho duchovního 20 věřící a jiná na 1 duchovního 4.000 věřících. Proto je požadována nová úprava. Stávající nenutí církve k soběstačnosti. Dále existuje obrovský deficit na sakrálních památkách, zejména u katolické církve - byl odhadnut na asi 25 mil. Kč.

Systém nepřímé kontroly, přesunou odpovědnot ze státu na občana s tím, že stát vytvoří potřebný ekonomicko-právní prostor. Legislativná návrh zásad - nezahrnuje otázku patricipace státu v péči o kulturní památky, toto řeší památkový zákon, ani podporu státu na odvozené činnosti - např. charitaticní činnost, studium apod. - upravují rezortní předpisy. Řeší pouze financování kultu. Odloučit církev od státu. Dosud církve nemají prostředky na svou činnost, je nutno zajistit přechdné období, doporučuje restituce církevního majetku. Nový systém ekonomické podpory - nepřímá podpora formou daně z příjmu fyzických osob a daňová asignace. Tento systém preferují i církve. Nový systém - tzv. bonusový - také daň z příjmu fyzických osob, ale na jiném principu, a to zaplacením určité částky přímo církvi a tuto částku si potom může poplatník odečíst z daně.

Rozprava:

posl. Nováková - bylo s církvemi jednáno - jak se stavějí k alternativám financování

předs. Kozel - byl ve vládě projednán tento návrh (odpověď - nebylo zařazeno)

posl. Pavlíková - jak je financováno zbývajícch 6 církví, které nejsou financovány státem

řed. Zeman - je konzultováno s církvemi, vše je jim dáváno k posouzení, stanovisko je jednoznačná preference "Italského systému", ale jednání pokračuje, zatím se jedná s MF, které preferuje bonusový systém

Církve, které nedostávají nebo nechtějí dotace, se snaží převést do systému samofinancování a z tradice a z teologie, nají zaveden systém povinných desátků. Toto je ale pouze u církví malých, nikoli u církví tradičních.

předs. Kozel - seznam všech registovaných církví včetně dne registrace, co bylo míněno odpojením církve od státního rozpočtu, v souvislosti s financování majetku církví - od Josefa II. je spravován Náboženskou maticí, což byl světský a státní orgán, nyní nastává posun - jaké jsou záměry s touto Maticí pro futuro?

posl. Přibáň - esituje v EU legislativy v oblasti církví a pokud existuje, je návrh s ní srovnatelný, jak předúnorový stav církve

nám. Prokop - EU neupravuje oblast církví

řed. Zeman - oddělení církve a státu je proces nejméně dvoufázový, první fází je přechodné období asi 7 let, Odluka je pojem právní - tj. stát neuznává církev ve vztahu právním, ale nerealizovala se vlastně v žádné zemi, kromě Ruska. Spíše jde o stav tzv. pozivní neutrality - tj. nezávislosti a kooperace. Náboženská matice spravovala náboženský majetek od Josefa II., ale nyní již nespravuje, je to isntituce (neřekl jaká zda-li státní nebo soukromá), která vrací věci do původního stavu. Vždy majetek pouze spravovala, ale nikoli převáděla. V Náboženské matici vždy participovala římskokatolická cirkev, protože šlo o její majetek

předs. Kozel - majetek je právně vázan na Matici - co to je. Buď je vlastníkem nebo správcem. Nový statut nevrací stav do původních dimenzí, ale do doby před Josefem II. Nejde o stav prvorepublikový, pořaduje Statut Náboženské matice včetně právních norem

řed. Zeman - Matice byla založena, aby financovala římskokatolickou církev

posl. Pavlíková - pořaduje prvorepublikový statut Náboženské matice a původní statut vzniklý při jejím ustavení

 

návrh usnesení:

doručit výboru do 26. 5. 1995

1. seznam všech registrovaných církví a náboženských společností včetně dne registrace a seznam všech církví a náboženských společností, které požádaly o registraci od roku 1989 a nebyla jim udělena

2. Statut Náboženské matice včetně právních norem tuto problematiku upravujících

3. Statut Matice z "první "republiky

4. Původní statu Matice (při jejím ustavení)

5. Text, kterým byla Matice zřízena (12 pro)

 

2. Přehled a charakteristika legislativních prací a legislativa v oblasti kultury v souvislosti se vstupem do EU

nám. Prokop - autorský zákon je připraven a je srovnatelný s normami ES, pokud ho vláda schválí, bude předložen Parlamentu pravděpodobně v létě,

- tisk k ochrankám, který je předložen do PS je již kompatibilní, - zákon o státní památkové péči je předložen vládě a bude také v létě předložen do PS - tuto oblast právo EU neupravuje, je ponecháno na jednotlivých zemích

- tiskový zákon je připravován, termín předložení vládě je 30. 6., ale kdy bude předložen PS nelze zatím říci

- zákon o církvích a náboženských společnostech - bude předložen vládě na podzim

- o SFK - bude se připravovat

- nařízení na vyhlášení národních kulturních památek - dopracovává se, bude předloženo vládě, vypouští některé objekty (jde zejména o "politické" objekty), zařazují se nové

- na II. pol. přístup ČR k Evropské Úmluvě o televizi přesahující hranice státu

- I. po. 1996 přístup ČR k Evropské úmluvě upravující satelitní vysílání

Rozprava:

posl. Přibáň - pořaduje více inf. o úmluvě o satelitním vysílání,

nová legislativa v mediální oblasti

nám. Prokop - je možné upravit přísněji oblast, která je upravena úmluvou, konvence k satelitnímu vysílání - upravuje autorsko-právní problémy, mediální oblast nepatří kompetenčně MK, ale toto na tomto pracuje, zatím tato oblast poněkud stagnuje

posl. Pavlíková - jak je to s novelou zákona o ochraně kulturního dědictví

nám. Prokop - odbor muzeí a galerirí předložil teze zákona o ochraně předmětů kulturní hodnoty, nyní je ve vnitřním připomínkovém řízení, tento návrh pravděpodobně půjde za rámec tohoto volebního období

řed. Žalman - je připaravena verze jednoduchého zákona (6 paragrafů), který se zabývá ochranou sbírek, je to připraveno v rámci ISO

posl. Pavlíková - bude existovat vedle dosavadního zákona o muzeích nebo jde o nový zákon?

řed. Žalman - jde o nový zákon a bude zakotvena možnost, aby vznikaly i nové sbírky

 

3. Přehled žádostí Programu regenerace MPR a MPZ a Programu záchrany architektonického dědictví

nám. Talíř - žádá o odsunutí termínu tohoto bodu na jednání v červnu, protože nyní docházejí žádosti

posl. Pavlíková - souhlasí s odsunutím termínu, ale pořaduje inf. jak byly informovány obce o druhém programu

nám. Talíř - informace z MK byly sděleny tiskem, zástupci okresních úřadů byli informováni na poradách svolaných MK

nám. Prokop - informace byly rovněž publikovány v časopisu Místní kultura

předs. Kozel - tento bod je přeložen na červnové jednání výboru

 

4. ISO

předs. Kozel - pořadoval informace dle usnesení č. 324/1995 v bodě 5.

řed. Žalman - během 14 dnů bude sestaven a sezván koordinační výbor, kde bude předložena nová koncepce

posl. Pavlíková - tato koncepce je již dva roky známá, již dva roky měli památkáři na této věci pracovat, stav projektu ji neuspokojuje

předs. Kozel - seznámil zástupce MK s materiálem ISO movitého kulturního dědictví, který jim předal (materiál je součástí tohoto zápisu) a doporučil stanovit přesný termín jednání koordinačního výboru, jednání se za výbor zúčastní před.Kozel, posl. Pavlíková, posl. Zeman a posl. Bumbová

 

návrh usnesení:

1.doporučuje MK svolat mezirezortní koordinační výbor dne 30. 5. 1995

2. pověřuje:

posl. Kozla

posl. Pavlíkovou

posl. Bumbovou

posl. Zemam, aby se zúčastňovali jednání tohoto výboru (11 pro)

 

5. Festival lidové kultury v USA

nám. Prokop - probíhá ve Washingtonu v červnu, jde o tradiční festival, z finančních důvodů došlo k určité redukci

posl. Pavlíková - doporučuje aby MK zvážilo, zda-li je únosné, aby republiku prezentovalo pouze 45 lidí, zda-li nemůže finančně přispět (spolu s MZV) na důstojnou prezentaci

nám. Prokop - MK nemá více nákladů, tento festival stojí 2,5 mil. Kč, ale stále se jedná s americkou stranou

 

návrh usnesení:

žádá MK, aby zajistilo pro Festival české lidové kultury konaný ve Washingtonu ve dnech 23. 6. až 5. 7. 1995 potřebnou finanční částku pro pobyt na účast v původně plánovaném rozsahu pro účast (12 pro)

 

6. ČF

předložena výroční zpráva GŘ ČF, která je součástí tohoto zápisu

předs. Kozel - k tomuto bodu se výbor vrátí na příštím jednání

 

7. ZÚ SFK

nám. Talíř - vysvětlil rozdíl, písemný podklad je součástí tohoto zápisu

řed. Vlášek - půjčka KJD je pouze 5 mil. Kč a byla poskytnuta pro rozjezd, částka 6,6 mil. Kč vlastně není půjčka, ale dočasně poskytnuté prostředky

zpravodaj se z vážných rodinných důvodů nemohl zúčastnit jednání, proto zpravodajskou zprávu přednesl posl. Kozel a navrhl souhlasné usnesení, po rozpravě návrh změnil na:

 

návrh usnesení

výbor bere na vědomí (12 pro)

 

8. Česká loterie

nám. Talíř - vysvětlil předložený materiál (je součástí tohoto zápisu) a uvedl, že MK odstoupilo od smlouvy s firmou KJD

posl. Koronthály - je původní smlouva platná?

předs. Kozel - jak je to ze zaplacením rekonstrukce domu U Černé Matky Boží, z čeho byl zaplacena koupě domu v ul. Rosenbergorových

nám. Talíř - koupě domu byla financována z úvěru, rekonstrukci domu U Černé Matky Boží bude muset hladit SFK

posl. Frommer - hledají se konkrétní viníci?

posl. Zeman - upozornil na situaci v oblasti kultury - např. prodej části ND, soukromá firma si udělá z MK zlatů důl apod., stane-li něco takového soukromníkovi, podá žalobu. MK je ale v této oblasti nečinné.

předs. Kozel - kdo to vše zaplatí

nám. Prokop - neplatnosti smlouvy s KJD - smlouva vůbec nesouvisí s touto smlouvou, protože úvěr podepsal ministr za SFK

předs.Kozel - kdo je zodpovědný a kdo to zaplatí

 

návrh usnesení:

výbor žádá do 29. 5. 1995 odpověď na tyto otázky

1. jakým způsobem budou uhraženy dluhy Státního fondu kultury spojené s provozováním loterie Česká Lotynka a jakým způsobem budou vymáhány

2. jaké kroky učinilo MK k zjištění konkrétních osob zodpovědných za tento stav a jaké z toho vyvodilo důsledky (11 pro)

 

K bodu SZÚ za rok 1994

Bod odůvodnil řed. Havel, zpravodajem byl předs. Kozel.

Rozprava:

posl. Zeman - nároky školství na zužitkování přebytků rozpočtu na neivestiční položky, otázka odpisů,

posl. Soural - návrh na doplnění usnesení - dodá pís.

posl. Nováková - návrh na doplnění usnesení - zvýšení rozpočtu GA 90 mil. a zvýšení rozpočtu AV 70 mil. Kč

řed. Havel - upozornil na usnesení RV

předs. Kozel - doporučuje podpořit usnesení RV s tím, že částku, kterou RV navrhuje pro MK rozšířit o částku 35 mil. určenou pro propojení sítě knihoven v rámci informačního systému a zakoupení domu pro tiskárnu a knihovnu pro nevidomé

posl. Koronthály - doporučuje částku určenou RV k použití na investiční činnost řešení havarijních stavů kulturních památek a na odpisy kulturních zařízení v kapitole MK rozdělit tak, že 7 mil. na záchranu sbírkových předmětů zničených a poškozených požárem a následným hašení Chodského hradu

 

návrh usnesení:

Výbor po odůvodnění vrchního ředitele Havla (MF), zpravodajské zprávě posl. Kozla a rozpravě

 

I. doporučuje Poslanecké sněmovně schválit státní závěrečný účet České republiky za rok 1994, který vykazuje příjmy 390.507.786 tis. Kč, výdaje 380.058.956 tis. Kč a celkový přebytek 10.448.830 tis. Kč;

II. doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas

1. s použitím přebytku státního rozpočtu České republiky za rok 1994 ve výši 10 448 830 tis. Kč takto:

a) částka 250 000 tis. Kč bude použita do kapitoly Ministerstvo kultury na:

1. částka 7 000 tis. Kč na záchranu sbírkových předmětů zničených a poškozených požárem a následným hašení Chodského hradu,

2. částka 35 000 tis. Kč pro propojení sítě knihoven v rámci informačního systému a zakoupení domu pro tiskárnu a knihovnu pro nevidomé,

3. částka 13 000 tis. Kč peo odbor kinematografie na zpřístupnění umělecky hodnotných filmů a na zajištění výstavy 100 let české kinematografie,

4. částka 74 000 tis. Kč pro věcné pojištění a odpisy pro Národní divadlo, Státní operu Praha, Českou filharmonii,

5. zbytek částky na investiční činnost řešení havarijních stavů kulturních památek a na odpisy kulturních zařízení.

b) částku 141 000 tis. Kč na úhradu dopadů vyplývajících ze zúčtování finančních vztahů podnikatelských subjektů, rozpočtových a příspěvkových organizací a ústředních orgánů se státním rozpočtem za rok 1994 (Odůvodnění: uznání části úspor mzdových prostředků kapitoly 333 - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy za rok 1994).

c) částku 766 000 tis. Kč do kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na:

1. částka 320 000 tis. Kč na odpisy investičního majetku z titulu přechodu organizací z rozpočtové na příspěvkovou formu hospodaření

2. částka 300 000 tis. Kč na pokrytí inflačních dopadů do provozních nákladů,

3. částka 146 000 tis. Kč na vybudování informačního systému pro sledování vývoje počtu žáků a studentů.

III. zmocňuje posl. Kouckého, aby o tomto usnesení informoval schůzku společných zpravodajů.

Usnesení přijato

K bodu různé

- převzata záštita nad výstavou "100 let od Národopisné výstavy československé", která bude zahájena 19. 6. 1995 v Brně.

 

Martin Chudoba

PhDr. František Kozel

ověřovatel

předseda

výboru pro vědu, vzdělání,

výboru pro vědu, vzdělání,

kulturu, mládež a tělovýchovu

kulturu, mládež a tělovýchovu

 



Přihlásit/registrovat se do ISP