ZÁPIS

z 67. schůze zahraničního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR,

která se konala ve dnech 28. a 29. února 1996

středa 28. února 1996

Přítomni: J. Payne, v. Čundrle, J. Decker, V. Grulich, J. Ježek, J. Kalus, J. Kryčer, M. Lobkowicz, K. Lojdová, J. Novák, M. Stiborová, P. Tollner, V. Trojan, O. Vychodil

Omluveni: P. Nečas, T. Štěrba, V. Votava

Hosté: dle přiložené prezenční listiny

čtvrtek 29. února 1996

Přítomni: J. Payne, V. Čundrle, J. Decker, V. Grulich, J. Ježek, J. Kalus, J. Kryčer, M. Lobkowicz, K. Lojdová, P. Nečas, J. Novák, M. Stiborová, P. Tollner,

Omluveni: T. Štěrba, V. Trojan, V. Votava, O. Vychodil

Hosté: dle přiložené prezenční listiny

NÁVRH POŘADU:

1. Schválení návrhu pořadu jednání

2. Vládní návrh zákona o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům /sněmovní tisk 2094/

3. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Úmluva Organizace spojených národů o mořském právu /sněmovní tisk 2099/

4. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda o provádění části XI Úmluvy OSN o mořském právu z 10. prosince 1982, která byla přijata 28. července 1994 /sněmovní tisk 2100/

Jednání s delegací norského parlamentu vedenou jeho předsedkyní paní K. K. Grondahl

Jednání s delegací zahraničního výboru Národního shromáždění Francie vedenou místopředsedou zahraničního výboru p. F. Guillaumem

Večeře podávaná předsedou zahraničního výboru posl. J. Paynem pro delegaci zahraničního výboru Národního shromáždění Francie - restaurace U zlaté hrušky /Praha 1, Nový svět/

5. Vládní návrh ústavního zákona o změnách státních hranic se Slovenskou republikou /sněmovní tisk 2050/

6. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o společných státních hranicích, podepsaná v Židlochovicích dne 4. ledna 1996 /sněmovní tisk 2049/

7. Mediální prezentace České republiky v zahraničí

8. Sdělení předsedy

9. Připomínky a podněty poslanců

10. Návrh termínu a pořadu příští schůze

středa 28. února

1.

Schválení návrhu pořadu schůze

Schůzi zahájil v 18.15 hod. předseda zahraničního výboru posl. J. Payne. Seznámil členy výboru s návrhem pořadu jednání. Pořad jednání byl schválen /7:0:0/.

2.

Vládní návrh zákona o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům /sněmovní tisk 2094/

Vládní návrh odůvodnil náměstek ministra průmyslu a obchodu M. Somol ve smyslu důvodové zprávy.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. M. Lobkowicz. Upozornil na znění § 10 odst. 2, který stanoví nárok vývozce na úhradu majetkové újmy, pokud je mu licence odňata z důvodů zahraničně politických či bezpečnostních. Toto ustanovení může vést ke značným nárokům na státní rozpočet ze strany vývozců. Mohou zde vzniknout komplikace:

- rozhodnutí, o tom, že nějaké teritorium není vhodné pro vývoz komodit dvojího užití leží do značné míry mimo rozhodování české vlády. Nutnost odebrání licence může být vyvolána konfliktem, který v dané oblasti vznikne a nelze jej předvídat. Rozhodnutí může učinit i některá mezinárodní organizace, na jejíž rozhodování nemá ČR žádný vliv např. Rada bezpečnosti.

- nárok na reparaci ušlého zisku může vést ke spekulativní aktivitě ze strany vývozců.

V ostatních zemích není tento problém řešen tím, že je zákonem stanovena povinnost státu hradit újmu vývozcům při odebrání licence. Navrhl vypustit v § 10 odst. 2 a s touto připomínkou doporučil s návrhem vyslovit souhlas.

V rozpravě vystoupil posl. J. Payne. Upozornil na to, že v tomto návrhu se nevyužívá tzv. lustračního zákona jako tomu bylo u zákona o obchodu s vojenským materiálem. K návrhu posl. M. Lobkowicz uvedl, že vývozce by nároku dosáhl v případě ušlého zisku dle § 10 soudním jednáním. Zajímal se o to, jak postupovat, když např. AČR bude potřebovat některé materiály, které spadají do seznamu kontrolovaného zboží, které bude stanoven zvláštním předpisem. AČR bude tyto materiály bezpochyby potřebovat s ohledem na zajištění bezpečnosti ČR.

Náměstek ministra průmyslu a obchodu M. Somol reagoval na připomínky poslanců. K § 10 uvedl, že dosud se nestalo, že by vývozce v případě odebrání licence se obrátil na soud a je možné, kdyby tak učinil, že by tento spor proti státu vyhrál. Vypuštěním odst. 2 v § 10 je možné vypustit aniž by bylo dotčeno právo vývozce obrátit se na soud a žádat o náhradu. Vyjádřil s návrhem posl. M. Lobkowicze souhlas. Prováděcí předpisy byly vypracovány, jsou to předpisy technické. Vládní návrh tohoto zákona nebrání dovozu citlivých položek pro AČR. Tento zákon nebrání dovozu, pouze upravuje režim, při kterém může dojít k vývozu či dovozu citlivých položek. Respektuje mezinárodní závazky ČR vyplývající z mezinárodních smluv o nešíření jaderných zbraní, biologických zbraní atd.

V podrobné rozpravě vystoupil posl. J. Payne. Seznámil poslance s legislativně technickými připomínkami k zákonu. S těmito připomínkami navrhovatel vyslovil souhlas.

Posl. M. Lobkowicz zopakoval svůj návrh vyustit v § 10 odst. 2 - bylo schváleno /6:0:0/.

Posl. M. Lobkowicz navrhl zahrnout do usnesení legislativně technické připomínky viz usnesení zav č. 608 - bylo schváleno /6:0:0/.

Bylo přijato usnesení č. 608 /7:0:0/.

Jednání schůze dále vedl místopředseda zahraničního výboru posl. J. Decker. Poslanci se dohodli, že sněmovní tisky 2099 a 2100 budou projednávat současně.

3.

Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Úmluva Organizace spojených národů o mořském právu /sněmovní tisk 2099/

4.

Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda o provádění části XI Úmluvy OSN o mořském právu z 10. prosince 1982, která byla přijata 28. července 1994 /sněmovní tisk 2100/

Vládní návrhy odůvodnil zástupce ministerstva zahraničních věcí JUDr. J. Horák ve smyslu důvodové zprávy. Uvedl, že tisky 2099 a tisk 2100 spolu úzce souvisí. Proto ve svém vystoupení se stručně zmínil i o Dohodě o provádění části XI Úmluvy OSN o mořském právu z 10. prosince 1982, která byla přijata 28. července 1994, která se vztahuje k části XI. Úmluvy. Úmluva je v platnosti od 14. listopadu 1994, ČR je smluvní stranou, tzn. že ji podepsala, ale dosud neratifikovala. Dohoda v platnosti ještě není, ale předběžně se provádí, což platí i pro ČR tzn. ČR tuto Dohodu provádí od 14. 11. 1994. Předběžné provádění byl jediný způsob, jak zachovat přítomnost ČR v celém tomto smluvním systému. V případě, že by ČR předběžně Dohodu neprováděla, znamenalo by to, že by ČR musela zvlášť notifikovat generálnímu tajemnikovi OSN, že nemáme zájem tuto Dohodu předběžně provádět. Konstatoval, že ČR má zájem na obou smluvních dokumentech, zejména proto, aby mohla využívat ložiska manganových kongrecií na dně oceánu v budoucnu. ČR má zájem jako vnitrozemských stát k přístupu k moři, což Úmluva zaručuje.

Vládní návrh dle sněmovního tisku 2100 odůvodnil zástupce ministerstva hospodářství Ing. I. Hartmann ve smyslu důvodové zprávy. Zdůraznil, že Úmluva bude mít význam pro naši podnikatelskou sféru, zapojení se do činnosti Úřadu pro mořské dno. Za účelem seznámení poslanců s touto problematikou, byl poslancům promítnut film o činnsoti Interoceanmetalu. Tato organizace velmi aktivně působí v oblasti vyhledávání ložisek a průzkumu mořského dna.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Payne. Zdůraznil význam obou smluvních dokumentů.

V rozpravě vystoupili posl. J. Kryčer, J. Decker, J. Payne, M. Lobkowicz, JUDr. J. Horák a Ing. I. Hartmann.

K sněmovnímu tisku 2099 bylo přijato usnesení č. 609 /9:0:0/.

K sněmovnímu tisku 2100 bylo přijato usnesení č. 610 /9:0:0/.

Jednání schůze bylo v 11.00 hodin přerušeno. V 11.00 hodin se uskutečnilo jednání s delegací norského parlamentu vedenou jeho předsedkyní paní K. K. Grondahl a ve 14.00 hodin jednání s delegací zahraničního výboru Národního shromáždění Francie vedenou místopředsedou zahraničního výboru p. F. Guillaumem.

čtvrtek 29. února

Pokračování schůze zahájil v 9.00 hodin místopředseda zahraničního výboru posl. J. Decker. Poslanci se dohodli, že sněmovní tisky 2050 a 2049 budou projednávat současně.

5.

Vládní návrh ústavního zákona o změnách státních hranic se Slovenskou republikou /sněmovní tisk 2050/

6.

Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o společných státních hranicích, podepsaná v Židlochovicích dne 4. ledna 1996 /sněmovní tisk 2049/

Vládní návrhy odůvodnil náměstek ministra vnitra Bořek Valvoda ve smyslu důvodové zprávy. Podrobněji se zmínil o problematice osady U Sabotů. Konstatoval, že vláda ČR přijala dne 7. února 1996 usnesením č. 120 pravidla pro poskytování výpomoci obytelům osady U Sabotů. Tato pravidla představují rychlé transparentní řešení, které vychází v nejšiřší možné míře ze specifické situace existující v osadě. Pro srovnání je možno uvést, že slovenská strana připravuje návrh obdobné finanční výpomoci až následně po ústavním schválení smlouvy příslušného ústavního zákona. V návaznosti na citovaná pravidla byla přijata již celá řada organizačních opatření nezbytných k praktické aplikaci pravidel v praxi. Poskytnutí finanční výpomoci bylo předmětem porady, která se konala za účasti MV a dotyčných starostů dne 9. února t.r. v Hodoníně. Ve dnech 12. a 13. února t.r. pracovala v Javorníku skupina expertů MF a MV, která konkrétně vysvětlovala všem oprávněným osobám pravidla pro poskytnutí finanční výpomoci. O finanční výpomoc projevily zájem všechny oprávněné osoby. Nedostavili se z důvodu úmrtí 2 občané. Celkem jde o 50 osob včetně dětí, z toho 39 dospělých. Dále se dostavili 4 osoby, které nesplňují podmínky pro poskytnutí finanční výpomoci. Obavy z toho, že o výpomoc budou žádat i osoby, které usilovaly o připojení osady U Sabotů k SR se při těchto jednáních nenaplnily. Dne 27. února t.r. se následně uskutečnila pracovní porada na MF k přípravě vzorových smluv, které bude uzavírat okresní úřad Hodonín s oprávněnými osobami po vstup Smlouvy a ústavního zákona v platnost. Na základě poznatků z jednání a aktuálních informací z osady U Sabotů lze konstatovat, že schválení pravidel pro poskytování finanční pomoci v souvislosti s výsledky prvého člení v Parlamentu přispělo k uklidnění situace v osadě U Sabotů. Poskytl poslancům záznam z jednání s občany osady U Sabotů. Z diskuse s občany osady U Sabotů vyplynulo, že zájem o výstavbu rodinných domků má 24 občanů, což představuje 12 domů. 3 občané požadují zakoupení bytu, 4 občané mají zájem o okamžité řešení formou dočasného nájmu bytu. Byty jsou pro ně zajištěny ve Velké nad Veličkou. Dosud 11 občanů starší generace není rozhodnuto, zdali v osadě nadále zůstanou. Průběžně vedly zástupci MF a MV jednání se starosty okolních obcí za účelem vytypování pozemků pro stavby. Vyjádřil přesvědčení, že byly vytvořeny všechny podmínky, aby bylo dosaženo schválení předložených legislativních návrhů vytvoření mezi ČR a SR funkčí hranice s dlohodobou perspektivou jejich neměnnosti. Byla připravena opatření, která zásadně minimalizují dopady na občany, kterých se změny hranic dotýkají.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Payne. V úvodu uvedl, že správné pořadí projednávání těchto dokumentů by mělo být následující. Nejdříve by měla být projednána Smlouva, potom ústavní zákon, který zabezpečí plnění Smlouvy. Konstatoval, že vypracování hraničního dokumentárního díla je pozitivní i z hlediska zahraničně politického. Poslanci zahraničního výboru měli možnost osobně se s tímto dílem v praxi seznámit. Ocenil že s dokumentací se můžou nyní seznámit i poslanci přímo při jednání o těchto dokumentech. Uvedl, že z hlediska územního, žádná ztráta pro ČR nenastává. Občanům, kteří budou po schválení dokumentů žít na území SR, bude poskytnuta finanční náhrada. Současně zmínil, že by nabídka pro repatriaci, která byla učiněna těmto občanům měla být trvalá a měla by umožnit i jiným občanům přesídlení do ČR. V příštím rozpočtu ČR by měla být na tyto účely vyčleněna finanční částka, která by umožnila zavést takový režim, aby každý, kdo má český původ, mohl požádat o pomoci při návratu do ČR. Dále konstatoval, že ke změnám hranic docházelo i v minulosti. Vyjádřil přesvědčení, že z hlediska lidských práv zde nedochází k poškození lidských práv občanů, neboť jim nikdo nebrání v tom, aby pobývali na území ČR, aby byli zbaveni občanství ČR, naopak je jim nabízena náhrada škody. Práva vlastnická nejsou narušena. Po schválení těchto dokumentů, by měla vláda ČR usilovat o podepsání dalších dokumentů, které by režim na hranicích v oblasti Kasáren a pod. upravily z hlediska turistického ruchu, podnikatelů i občanů, kteří žijí v blízkosti hranic. Hranice mezi ČR a SR by neměla být hranicí, kde by docházelo k napětí, ale naopak hranicí, kde se bude využívat možností k rozvoji obchodu, turistiky a pod. V SR byly již oba dokumenty schváleny.

V rozpravě vystoupil posl. V. Grulich. Upozornil, na to, že v této oblasti existují občané, kdy poloha jejich pozemků si vynucuje speciální režim přechodu přes hranice pro převoz úrody a pod. K tomu zástupce ministerstva vnitra JUDr. Ivan Průša uvedl, že se připravuje režimová smlouva, která by umožňovala hospodářské aktivity na obou stranách hranice a slovenská strana bude iniciována ke sjednání této smlouvě. Obdobné smlouvy měla ČSR po r. 1918 se sousedními státy. Zástupce ministerstva vnitra JUDr. J. Pešek uvedl, že již byla vyčleněna finanční částka pro okresní úřad Hodonín, který by měl vybudovat nové přístupové cesty k pozemkům, aby nedocházelo k přechodu státní hranice. V některých místech k přechodu hranice bude muset dojít, což vyžaduje uzavření speciálních smluv. Obdobně je tato situace řešena na česko-polských hranicích.

Posl. J. Kryčer uvedl, že hovořil s p. Lajzou, předsedou petičního výboru občanů U Sabotů. Občané akceptují finanční výpomoc, ale nadále je jejich stížnost u Ústavního soudu týkající se porušení lidských práv. Uvedl, že nemůže hlasovat pozitivně o těchto návrzích. Nezpochybňuje práci rozhraničovací komise, ale trvá na tom, aby Ústavní soud se ke stížnosti vyjádřil, je přesvědčen o tom, že k porušení lidských práv dochází.

Posl. V. Čundrle uvedl, že jsou zde určité nelogičnosti ve vedení hranice. Ocenil práci rozhraničovací komise ale pozastavil se nad tím, že současně s vytyčením hranice nebyly řešeny problémy občanů, kteří tam žijí. Upozornil na to, že by měl být stanoven časový horizont pro uzavření dalších smluv, aby byla záruka pro občany, že zdejší situace bude dořešena. K tomu předseda zahraničnho výboru posl. J. Payne připomněl, že poslanci zahraničního výboru dostali v únoru t.r. při jednání na Ministerstvu zahraničních věcí SR v Bratislavě příslib, že další smlouvy budou uzavírány. Náměstek B. Valvoda uvedl, že česká strana bude usilovat o uzavření smluv co nejdříve.

Dále v rozpravě vystoupili posl. J. Kryčer, J. Payne, J. Ježek a J. Decker, zástupci ministerstva vnitra JUDr. Průša a J. Pešek. Členové výboru se v rámci rozpravy seznámili s Hraničním dokumentárním dílem s tím, že nadále budou mít tuto možnost v sekretariátu zahraničního výboru, kde tento materiál je k dispozici.

Po rozpravě bylo přijato na návrh zpravodaje posl. J. Payna ke sněmovnímu tisku 2050 usnesení č. 611 /7:0:4/ a ke sněmovnímu tisku 2049 usnesení č. 612 /6:0:4/.

Další jednání schůze zahraničního výboru vedl předseda zahraničního výboru posl. J. Payne.

7.

Mediální prezentace České republiky v zahraničí

V úvodu vystoupil zástupce ministerstva zahraničních věcí Vít Kurfürst ve smyslu materiálu Mediální prezentace České republiky, který byl předložen zahraničnímu výboru na základě usnesení zahraničního výboru č. 573 ze dne 11. října 1995. Uvedl též, že pokud jde o rozhlasové vysílání do zahraničí, probíhá v těchto dnech zjištování za pomoci Svobodné Evropy dosažitelnost tohoto vysílání v zahraničí.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Decker. Upozornil na to, že materiál byl předložen pozdě. Konstatoval, že v materiálu je uvedeno mnoho aktivit, např. každodenní zasílání diplomatických bulletinů na české ZÚ do zahraničí. Toto ovšem není veřejné prezentování České reubliky. K činnosti Českých center uvedl, že z vlastní zkušenosti může konstatovat že fungují a napomáhají prezentaci ČR v zahraničí. K publikacím o ČR uvedl, že osobně zjistil, že distribuce tiskovin a publikací je omezená, ZÚ mnohdy mají materiály zastaralé. Upozornil na velmi stručnou informaci o rozhlasovém vysílání do zahraničí. Právě tento problém byl jedním z hlavních důvodů, proč vypracování tohoto materiálu bylo MZV zadáno. Dle tohoto materiálu by optimální bylo rozhlasové vysílání do zahraničí zrušit. Stále se hledá nejvhodnější způsob rozhlasové vysílání, není provedeno zhodnocení a efektivnost rozhlasového vysílání. Považuje obsah materiálu na nedostatečný.

V rozpravě vystoupil zástupce MZV V. Kurfürst, uvedl, že 6. 3. 1996 budou k dispozici výsledky šetření o poslechovosti rozhlasového vysílání do zahraničí. K tištěným materiálům uvedl, že MZV ví, že některých materiálů zejména v ruštině je nedostatek. Záleží vždy na ZÚ, jaké materiály má k dispozici, svoji roli hrají i technické faktory.

Posl. K. Lojdová se zajímala o publikaci Vítejte v srdci Evropy. Ing. V. Kurfürst uvedl, že tuto publikaci vydává MZV na zakzku 3 roky, na vydávání se podílí řada publicistů a vytvárníků. MZV se snaží komplexně představit ČR v zahraničí.

Místopředseda PS a předseda komise pro sdělovací prostředky J. Kasal informoval, že 6. 3. bude komise zasedat v Harrachově a bylo by zajímavé seznámit se s výsledky šetření poslechovosti rozhlasového vysílání v zahraničí. V. Kurfürst přislíbil, že se vynasnaží předložit alespoň předběžnou zprávu o výsledku šetření.

Posl. J. Payne konstatoval, že obecně je problémem mít vhodné propagační dary. Tento problém má i Poslanecká sněmovna. Zmínil se o distribuci diplomatického informačního servisu ČTK, měla by se zjednodušit, aby vždy poslanci, jsou-li v zahraničí mohli tento materiál včas obdržet. K zahraničnímu vysílání uvedl, že určitým řešením by bylo zesílení signálu pro šíření vysílání Českého rozhlasu, to je nejkvalitnější, mohli by jej poslouchat na Slovensku i v zahraničí a pod. Je to otázka zmapování cílových skupin osob, které by měli infromace prostřednictvím rozhlasu dostávat a navrhnout způsoby šíření tohoto vysílání tzn. pro některé skupiny osob je možné šířit signal Českého rozhlasu, pro jiné šířit informace prostřednictvím zahraničního vysílání. K šíření informací prostřednictvím Internetu uvedl, že by zde se mělo usilovat zefektivnění práce, sjednocení prezentace, harmonizovat šíření těchto informací. Dále uvedl, že postrádá prezentaci výsledků vědeckých prací týkajících se sudetoněmeckého problému. Propaganda z německé strany je podstatně větší a je placena z prostředků MZV SRN. Výsledky práce komise historiků existují a měly by být více prezentovány v zahraničí. Navrhl, že by měl existovat stálý podvýbor pro problematiku mediálního působení v zahraničí, pro prezentování ČR v zahraničí prostřednictvím kultury a pod.

Posl. M. Lobkowicz uvedl, že vlastně existují 2 koncepce provádění mediální prezentace, státní propagace. Jedna koncepce je centralizovaná, kdy existuje i úřad, který má finanční prostředky pro provádění této prezentace a propagace. Druhá koncepce je dizerfikovaná, tzn. existuje mnoho míst, které se na této činnosti podílejí. U nás je zatím varianta druhá. Stojí za to, zda by se nemělo uvažovat o centralizování této oblasti. Dále uvedl, že problém zahraničního vysílání není problémem novým. Kvalita je nedostatečná, ale pokud by se měla kvalita radikálně zlepšit, chtělo by to více peněz. K vydávání publikací o sudetoněmecké problematice uvedl, že by nebylo příliš vhodné, kdyby MZV tyto publikace vydávalo a distribuovalo. V SRN je to nestátní subjekt, který se touto činností zabývá a dostane na to peníze od ministerstva. U nás zatím nemáme tento subjekt, který by mohl se touto činností zabývat.

Posl. P. Nečas uvedl, že publikace česko-německé komise by měly být, a subjekt, který by to zajišťoval by se měl urychleně najít.

Posl. K. Lojdová se zajímala o způsob výběru umělců, kteří jsou v zahraničí prezentováni.

Posl. J. Decker navrhl usnesení, kterým by zahraniční výbor vrátil tento materiál k dopracování a znovu předložit zahraničnímu výboru do 15. března 1996 včetně ekonomického rozboru zahraničního výsílání.

Posl. M. Lobkowicz k tomu dodal, že není problém žádat další materiály, ale zadání je široké, kompeteční zákon na druhé straně určuje kompetence rezortům.

Posl. J. Decker znovu zdůraznil, že především by měl být kladen důraz na zahraniční vysílání, tento bod byl stěžejní.

Posl. V. Čundrle názor posl. J. Deckera podpořil a vyslovil nespokojenost s předloženým materiálem.

Posl. J. Ježek uvedl, že existence instituce, která by vydávala potřebné publikace, je nutná.

Posl. J. Payne zdůraznil, že je nutno mít kontrolu, jak s penězi určenými na propagaci MZV nakládá. Diskutovat můžeme o centrální koncepci propagace. Proto je potřebné, aby zahraniční výbor byl informován o využívání peněžních prostředků určenýmch na propagaci.

Posl. M. Lobkowicz upřesnil, že největší částku, o kterou tady jde, má v rozpočtu Úřad vlády a ta je dávána Českému rozhlasu na základě toho, že tato instituce byla vybrána, aby zahraniční rozhlasové vysílání zajišťovala.

Posl. K. Lojdová k tomu dodala, že ovšem nelze se nebavit s MZV o tom, jak je spokojeno s úrovní zahraničního rozhlasového vysílání. Účastní se činnosti konzultační rady a mělo by se vyjádřit, zda tyto peníze jsou správně využívány.

Posl. J. Payne připomenul, že právě o tom má být vedena diskuse, zda např. dát Českému rozhlasu o 10 mil méně a ty využit např. pro zkvalitnění informací prostřednictvím Internetu či vydat knihu. Vyjádřil nespokojenost s předloženým materiálem.

Posl. K. Lojdová navrhla, aby MZV doplnilo materiál o další informace:

- jak je MZV spokojeno s obsahovou částí zahraničního rozhlasového vysílání, zda jsou to dobře vynaložené peníze, i když je přiděluje Úřád vlády

- stanovisko MZV, zda by se tyto finanční prostředky daly využít za účelem mediální prezentace ČR lépe, jakým způsobem

- finanční vyčíslení jednotlivé aktivity v rámci mediální prezentace v zahraničí, zda by nemohlo dojít za účelem zefektivnění např. k přesunům finančních prostředků a pod.

Je nutno se o tomto bavit nyní, neboť v září je již pozdě, to se bude rozhodovat o finančních prostředcích.

V závěru rozpravy se poslanci shodli na tom, že jednání přeruší s tím, že bude materiál doplněn o informace dle připomínek z rozpravy.

8.

Sdělení předsedy

Předseda zahraničního výboru informoval poslance, že

- obdržili v písemné formě informaci ministra obrany o konání cvičení ARČ v zahraničí a v ČR za účasti příslušníků zahraničních armád.

- na základě předběžné dohody by se mělo uskutečnit výjezdní zasedání zahraničního výboru ve dnech 3. - 4. dubna 1996 pravděpodobně v Opavě.

- ve dnech 15. - 16. března 1996 se koná v Terstu zvláštní zasedání parlamentní dimense SEI - poslanci se shodli na tom, že organizačnímu výboru bude navržena 3členná delegace /posl. J. Payne, J. Ježek, V. Čundrle nebo M. Stiborová/

- do sekretariátu zahraničního výboru došly následující dopisy a petice, které jsou k nahlédnutí členům zahraničního výboru v sekretariátu zahraničního výboru:

22. 02. 1996 Dopis k česko-německým vztahům

odesilatel: pplk.čsl.armády v zál. J. Roučka, Plzeň

- k informaci a dalšímu využití členům zahraničního výboru

22. 2. 1996 Dopis k česko-německým vztahům

odesilatel: Český svaz bojovníků za svobodu - Brno

- k informaci a dalšímu využití členům zahraničního výboru

22. 2. 1996 Petice k připravované novele stavebního zákona s ohledem na činnost reklamních agentur

odesilatel: Ing. Václav Drbohlav, Praha 5

- k informaci a dalšímu využití členům zahraničního výboru

26. 02. 1996 Prohlášení k Číně a Tibetu

odesilatel: Artforum + 16 dalších sdružení

- k informaci a dalšímu využití členům zahraničního výboru

26. 02. 1996 Dopis k zákonu o státních hranicích ČR-SR /U Sabotů/

odesilatel:Miroslav Černý - Liberec

- k informaci a dalšímu využití členům zahraničního výboru

- pro členy zahraničního výboru jsou k dispozici informace došlé ze zahraničí /poslancům byl předán písemný seznam/.

9.

Připomínky a podněty poslanců

Posl. J. Ježek navrhl, aby zahraniční výbor projednával tisk 1912 /o vytvoření vyšších územně správních celků/ z hlediska příhraniční spolupráce těchto celků. Poslanci přislíbili, že návrh zváží.

10.

Návrh termínu a pořadu příští schůze

Předseda zahraničního výboru posl. J. Payne informoval o tom, že příští schůze se bude konat dne 5. března 1996, program bude upřesněn při zahájení schůze, měl by být projednáván vládní návrh zakona, kterým se ruší sankce vůči bývalé Jugoslávii.

Schůze skončila v 12.00 hodin.

Zapsala: Stanislava Mikšová

 

Václav Grulich, v. r.

Jiří Payne, v. r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP