Parlament ČR 1994
Poslanecká sněmovna
I. volební období
ZEMĚDĚLSKÝ VÝBOR
Usnesení č. 87
z 24. schůze zemědělského výboru PS P ČR dne 27. ledna 1994
k tisku PS 777
Zemědělský výbor PS P ČR po úvodním slově posl. MVDr. Jana Černého, zpravodajské zprávě posl. ing. V. Tlustého, CSc. a po části rozpravy přijal toto dílčí usnesení k tisku PS 777
I. souhlasí s pozměňovacím návrhem uvedeným v příloze tohoto usnesení.
II. žádá ústavně právní výbor PS P ČR o změnu jeho usnesení k tisku PS 777 a o nové projednání vzhledem k přijatému pozměňovacímu návrhu.
MVDr. Jan Černý |
JUDr. ing. Jan Jegla |
předseda výboru |
ověřovatel výboru |
Příloha
k usnesení ZEV číslo 87 ze dne 27. ledna 1994 k tisku PS 777
k
Návrhu
ZÁKONA
Ze dne.......
kterým se mění a doplňuje zákon 303/1993 Sb. ze dne 2. prosince
1993 o zrušení státního tabákového monopolu a o opatřeních
s tím souvisejících
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon č. 303/1993 Sb. o zrušení státního tabákového monopolu a opatření s tím souvisejících se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 za písm. c) doplnit tento text:
d) tabákovou reklamou se rozumí placený prostor v televizi a rozhlase, kinech, novinách, časopisech nebo jiných periodických publikacích, velkoplošných panelech, autobusových zastávkách nebo prostředcích veřejné dopravy.
e) za tabákovou reklamu ve smyslu tohoto zákona se nepovažují názvy obchodních společností, nápisy na skladech, továrnách a jiných provozovnách nebo zařízeních spojených s výrobou, skladováním, distribucí nebo prodejem tabákových výrobků, firemní nebo finanční zprávy, sdělení akcionářům nebo jiným osobám, které dostávají kopie takových sdělení, inzeráty týkající se zaměstnání, reklamy v publikacích tabákového průmyslu distribuovaných prodejcům tabáku, propagační a informační materiály vystavované v místech maloobchodního prodeje tabákových výrobků.
f) propagací se rozumí jakékoliv sdělení týkající se značky výrobku, jiné než reklamní určené veřejnosti.
2. Vypustit původní text v § 6 odst. 1) a nahradit ho novým zněním:
(1) Reklama tabákových výrobků není povolena v těchto případech:
a) v televizi a rozhlase
b) pokud je zamýšlena k nabádání osob mladších 18 let, aby začaly kouřit nebo jinak používat tabákové výrobky nebo je převážně zaměřena na upoutání pozornosti těchto osob, nebo pokud obsahuje nepravdivé nebo zavádějící informace.
c) pokud jsou užívány modely jež jsou, nebo se zdají být, mladší 25 let a mohly by mít vliv na osoby mladší 18 let, nebo jsou zpodobňovány známé nebo významné osobnosti, nebo jsou užívány scény, které by mohly naznačovat, že kouření nebo užívání tabákových výrobků zvyšuje atletickou nebo sexuální výkonnost
d) pokud je uveřejněna v novinách, časopisech nebo jiných periodických publikacích určených převážně pro osoby mladší 18 let.
e) v kinech před 19. hodinou nebo kde se promítají filmy určené převážně pro osoby mladší 18 let
(2) Na všech reklamách tabákových výrobků musí být toto varování:
"VAROVÁNÍ MINISTRA ZDRAVOTNICTVÍ:
KOUŘENÍ ZPUSOBUJE RAKOVINU."
Toto varování musí být umístěno jasným a zřetelným způsobem a rozsahem se musí rovnat 10% celkové plochy reklamy.
3. Za § 6 vložit nový § 6a tohoto znění:
§6a
Propagace
Propagace tabákových výrobků je zákázána v těchto případech:
a) je-li adresována osobám mladším 18 let
b) jsou-li při ní distribuovány tabákové výrobky osobám, které jsou nebo se zdají být mladší 18 let, a které nejsou s to dokázat, že tomu tak není
c) ve školách, rekreačních a jiných zařízení určených pro osoby mladší 18 let
d) jde-li o sponsorskou akci zaměřenou na osoby mladší 18 let nebo pokud tyto akce převážně přitahují tyto osoby
e) jde-li o prodej nebo darování propagačních předmětů zobrazující tabákové výrobky nebo nesoucí jejich značková jména, loga nebo emblémy (např. části oděvu, deštníky, kalendáře, zapalovače, popelníky, sportovní potřeby atd.) osobám, které jsou nebo se zdají být mladší 18 let a které nejsou s to dokázat, že tomu tak není.
4. vypustit v § 7 odst. 3) slova "provádějící reklamu tabákových výrobků pokutu" a nahradit tento text slovy "která poruší ustanovení § 6 nebo 6a pokutu:"
5. Vypustit v § 11 odst. 3) a nahradit ho textem:
(3) Smlouvy o tabákových reklamách, které by jinak porušovaly tento zákon a byly uzavřeny před účinností tohoto zákona, musí být uvedeny do souladu s tímto zákonem nejpozději do 31.12.1994 jinak pozbývají platnosti.