Čtvrtek 15. května 1997

Poslanec Ivan Mašek: Musím vystoupit s faktickou poznámkou. Ano, je to pravda. Zákon hovoří pouze o platové třídě 12 a je pravda, že při každé úpravě, kterou vláda prováděla opakovaně, obvykle dvakrát do roka, upravovaly se platy ve všech třídách. To je pochopitelné. V zákoně jsme to svázali se třídou 12.

Je tu ale jiná věc. Proč vláda zvedala tyto platy v prosinci minulého roku, když byly jasné příznaky toho, že je třeba šetřit, když bylo zcela zřejmé, že platy rostou příliš rychle? To za prvé.

Za druhé se ptám: když už je zvedla ve třídě 12, nejen v ostatních třídách, což by bylo také možné, bylo by možné platy upravit ve třídách nižších tak, aby byl postup rychlejší, aby se mladí minulostí nezatížení úředníci a např. učitelé dostávali rychleji k vyššímu platu, a to vláda neučinila.

Ptám se na jinou věc. Vláda nemá prostředky na to, aby těmto lidem vyplácela platy v základním tarifu plus 100 % osobního ohodnocení. Kolika lidem se to vyplácí? Nevím, jestli několika, ale více než jednotlivci to rozhodné nebude. Nebyl důvod zvedat tyto tarify, protože stačilo lidem vyplácet vyšší osobní ohodnocení.

Není pravda, co tady bylo řečeno a je třeba se ptát jinak. Má vůbec vláda chuť k tomu snížit vlastní platy? Tak se ptám já.

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme pan ministr Vodička.

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Vláda svým nařízením snížila platy v rozpočtové sféře v letošním roce tím, že 14. plat bude vyplacen pouze v 20%ní výši, což je zhruba 7%ní snížení ročního příjmu v rozpočtové sféře. Bohužel my všichni, jak jsme tady, jsme odměňováni podle zákona o odměnách ústavních činitelů, budeme mít vyplaceny 14. platy v plné výši. Myslím, že je dobře, abychom si od 1. 7. snížili plat o 10 %, když je snižujeme svým lidem.

Samozřejmě budeme i nadále upravovat tarify pro odměňování v rozpočtové sféře. Neumím si představit, že bychom toto nedělali, kde bychom hledali argumenty pro to proč nepřidat učitelům, kteří jsou hrdiny sociální demokracie, proč nepřidat lékařům, kteří jsou také hrdiny opozice, proč nepřidat dalším statisícům lidí, kteří pracují v rozpočtové sféře? Budeme zvedat (potlesk) a budeme se snažit samozřejmě hledat prostor pro odměňování špičkových pracovníků, protože chceme, aby v rozpočtové sféře pracovali špičkoví pracovníci. Proto chceme mít větší prostor pro to, aby osobní ohodnocení, které máme k dispozici pro ocenění práce špičkových pracovníků v rozpočtové sféře nejen na ministerstvech, ale všude, se rozšířilo. Není důvod, aby plat ústavního činitele byl také konstruován na základě osobního ohodnocení, protože možná někteří z nás by ani osobní ohodnocení neměli dostat. (Potlesk.)

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Wagner. Přihlášen do rozpravy je pan poslanec Vojíř.

Poslanec Jozef Wagner: Musím faktickou poznámkou reagovat na rozvášněnou řeč pana ministra Vodičky. Pane ministře, nenadávejte ani svým kolegům, ani opozici, protože vinen jste vy. Nadávejte sobě. V pondělí jsem se účastnil jistého jednání na statistickém úřadu a tam jsem zjistil, že dnešní schůzi sněmovny nebudu moci říci, že její usnesení je možno v dohledné době splnit a k projednávání tohoto návrhu předložit statistické podklady relevantní pro posouzení, na jaké výši v pořadí hodnot jsou platy poslanců v této zemi, platy úředníků v porovnání s platy zaměstnanců podle řemesel v soukromé sféře. Takovýto hodnověrný přehled nelze získat. Ano, dělají se na základě mikrocensu jisté průzkumy, jsou jisté výsledky, ale nemají potřebnou vypovídací schopnost. To je příčina, proč tady vázneme na mrtvém bodě, proč nejsme ochotni riskantně rozhodovat. Zbytečně ukazujete, pane ministře, kdo je poškozen, které řemeslo, protože nikdo neví, kdo poškozen průkazně a objektivně je, protože nemáte statistiku práce, za kterou jste spoluodpovědný jako člen vlády.

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Vik. Pan poslanec Vojíř je posledním přihlášeným do obecné rozpravy.

Poslanec Jan Vik: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych v tuto chvíli předložil procedurální návrh, abychom zítra pokračovali až v 9.30 hodin.

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Tento návrh jsem zaregistroval. Ujme se slova pan poslanec Vojíř.

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, z této debaty mám trochu špatný pocit. Předloženou normu v první části podporuji a nemám k ní zásadních výhrad.

Druhá část vznikla na základě zákona, který začal platit až pro nás, nové poslance. Problém dle mého názoru není ani tak možná v celkové výši, protože systém byl postaven, podle mého názoru, naprosto dobře a je schopen do jisté míry hlídat nebo reflektovat nárůst mezd v oblasti rozpočtových a příspěvkových organizací, včetně ministerstev.

Situace, která nyní nastává, je taková, že skutečně do jisté míry mění systém, který byl nastaven, a to tak, jak zde bylo popsáno, že je možné do jisté míry přejít na jiné ohodnocení mimo tarifních mezd a tento moment už nebude promítnut do našich mezd a nebude tudíž viditelný.

V čem je problém? Zkusme to pojmenovat. Domnívám se, že problém je v tom - pokud se nepletu - nyní je hrubá mzda za rok 1996 cca ve výši 9000 Kč. Co se týče našeho platu, je to zhruba 33 000 Kč hrubého, což je přibližně 3,5násobek hrubé mzdy. Domnívám se, že pokud svou práci budeme konat dobře, takovouto mzdu si zasloužíme.

Otázka zní, zdali si zasloužíme nebo zdali je naprosto v pořádku mít tu druhou část příjmů - jde o nezdaněné příjmy ve formě požitků ať peněžitých nebo nepeněžitých. A to je do jisté míry medializováno, protože média tyto dvě složky nasčítají a pak ta suma je skutečně veliká. Takže já za sebe říkám, že je bezpředmětné z mého pohledu se bavit o platu, ale je předmětné se bavit o náhradách, které jsou nezdaněny.

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji. Ještě se přihlásil pan poslanec Šulák, který jako poslední promluví v obecné rozpravě.. Uděluji vám, pane poslanče, slovo.

Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, po projednávání řady sociálních zákonů mne rétorika pana ministra Vodičky velmi překvapuje. Nemohu jeho způsob označit jinak, než jako populismus. Přirozeně nejsem proti objektivizaci platů státní moci, vadí mi však, když čistě z účelových důvodů zde nyní pan ministr takovým demagogickým způsobem vystupuje.

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Ještě posledním vystoupením ve všeobecné rozpravě bude vystoupení pana poslance Sládka.

Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím si, že celá dlouhá, místy vášnivá debata byla vlastně vyprovokována takovým chytračením vlády, zcela nedůstojným vlády suverénního státu, kterým se snažila spojit dvě věci, rozdílné věci a zároveň zpopulárněním otázky snížení platů ústavních činitelů zároveň svést otázku zvýšení platů státních zástupců, která by pravděpodobně neměla při projednávání tak jednoduchý průběh.

Takto jsou vlastně poslanci stavěni před hotovou věc.. Kdo se odváží asi zvednout ruku proti návrhu na zvýšení platů státních zástupců, když by tím zároveň zvedl ruku proti snížení platů ústavních činitelů a tím si způsobil určité problémy ve veřejnosti?

Zezadu zazněla poznámka, pravděpodobně od ministra financí - podle hlasu - to asi nebyl předseda vlády - a právě v tom je ten vtip a tak si to řekněme na rovinu. Účelově byly spojeny tyto věci a z této účelové chytristiky potom vznikla vášnivá debata a je to podvod nejen na poslancích, ale je to podvod na národu. (Potlesk.)

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Vzhledem k tomu, že se již nikdo nehlásí do obecné rozpravy, tento bod končím. A dříve než zahájíme bod "Interpelace", rozhodneme o procedurálním návrhu pana poslance Vika a zároveň rozhodneme o tom, kdy zítra ráno budeme pokračovat v projednávání tohoto bodu.

Upozorňuji tedy, že pokud neodsouhlasíme tento návrh pana poslance Vika, budeme od 9.00 hodin v projednávání tohoto bodu pokračovat podrobnou rozpravou.

Pan poslanec Wagner navrhuje odhlásit vás, takže vás všechny odhlašuji, požádám vás o novou registraci. Budeme hlasovat tedy o procedurálním návrhu pana poslance Vika, který navrhuje, aby zítřejší schůze začala až v 9.30 hodin.

Zahajuji hlasování pořadové č. 43 a ptám se kdo je pro tento návrhu ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Konstatuji, že pro tento návrh hlasovalo 88 poslanců, proti 42. Návrh byl přijat,

Zítra, v 9.30 hodin zahajujeme podrobnou rozpravu k projednávanému bodu.

Za 5 minut pokračuje jednací den schůze bodem "Interpelace" a já doufám, že se můj milý přítel a kolega pan místopředseda Kasal vrátí a ujme se své práce.

(Schůze přerušena v 15.55 hodin.)

(Schůze opět zahájena v 16.00 hodin.)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, je 16 hodin, začínáme bod interpelace. Jedná se o

17.

Ústní interpelace, které směřují na předsedu vlády

Jako první z interpelujících je přihlášen pan Oldřich Vrcha, kterému dávám slovo. Prosím o klid, aby pan poslanec Oldřich Vrcha mohl přednést svoji interpelaci.

Poslanec Oldřich Vrcha: Vážený pane premiére, na paní ministryni spravedlnosti České republiky Vlastu Parkanovou z ODA vydalo Nejvyšší státní zastupitelství ve formě pokynu všem státním zastupitelstvím České republiky zprávu o potlačování Sdružení pro republiku Republikánské strany Československa a jejích členů.. Tato zpráva slouží ke zrychlení pronásledování členů republikánské strany. Pokyn je v rozporu s Ústavou České republiky a Listinou základních práv a svobod. Vaše vláda by měla informovat, z jakého titulu byl tento pokyn vypracován a zda se jedná o vládní návrh či iniciativu nové ministryně spravedlnosti.

Dále jsem ministryni interpeloval ve věci volebního podvodu v komunálních volbách r. 1994 v obci Blumlov na Prostějovsku. Ta odpověděla, že případ byl uzavřen. Ano, byl uzavřen, právě tím okresním státním zástupcem České republiky, kterého jmenovala do nejvyšší funkce státního zastupitelství ČR, ze které byl pro nátlak veřejnosti nucen odstoupit pro podezření z pronásledování odpůrců komunistické diktatury. časově jsem omezen a nemohu vás informovat o dalších podvodných činnostech nové ministryně spravedlnosti. Otázka: Jestliže ministryně spravedlnosti preferuje osoby komunistického režimu a zakrývá jejich práci vůči odpůrcům komunistické diktatury, pak se ptám,...

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče, upozorňuji na čas.

Poslanec Oldřich Vrcha: ... zda po prošetření odvoláte ministryni spravedlnosti Vlastu Parkanovou za její skandální a neodpovědnou práci a také pro kritickou zaujatost proti opoziční straně, jako je naše SPR-RSČ. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl pan poslanec Oldřich Vrcha, který sice směřoval svoji interpelaci na předsedu vlády Václava Klause, ale rozuměl jsem tomu, že diskutoval o funkčnosti či nefunkčnosti paní ministryně spravedlnosti, což bych doporučoval řešit v jiné části interpelací.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Vážený zbytku Poslanecké sněmovny, dovolte mi, abych zareagoval na tuto interpelaci pana poslance Vrchy. Nehodlám odvolat ministryni spravedlnosti, pane poslanče. Uvedl jste dva argumenty, pokud jsem vás dobře poslouchal. První jakýsi volební problém z komunálních voleb r. 1994. Případ, který je uzavřen, jak vám odpověděla paní ministryně, a který se v každém případě odehrál, aniž bych se chtěl sebeméně dotýkat toho, zda tento případ je případem, či není případem, v každém případě se odehrál dávno před tím, než paní ministryně nastoupila do své funkce ministryně spravedlnosti. Toto určitě nemohu hodnotit jako její nezodpovědnou práci.

Ale podstatnější je vaše první připomínka. Mluvil jste o tom, že paní ministryně dala pokyn státnímu zastupitelství, aby se chovaly tak a tak vůči vaší politické straně. Mohu říci, že to není pravda. Žádný takový pokyn nebyl vydán, jednalo se o něco úplně jiného. Dobře víte, že prezident republiky zejména v souvislosti s vystoupením představitelů vaší politické strany kolem česko-německé deklarace, upozornil ministryni spravedlnosti, že dostává písemná a telefonická sdělení občanů, kteří kritizují podobné aktivity. Se zřetelem k tomu požádal prezident republiky ministryni spravedlnosti o zprávu a o analýzu této situace. Ministryně spravedlnosti si vyžádala podání příslušné zprávy od tehdejší nejvyšší státní zástupkyně dr. Kopečné a tuto zprávu předložila prezidentu republiky. Zpráva měla výlučně statistické údaje a byla popisem a informací, kolik případů je v jaké fázi trestního řízení. Nešlo tam o žádné pokyny. Tuto zprávu tedy není v žádném případě možné považovat za specifické sledování členů vaší politické strany, ani za jakékoli porušení práva na svobodnou soutěž politických stran. Navíc musím říci, že orgány činné v trestním řízení, jmenovitě státní zastupitelství, nevedou a ani také nikdy nevedly žádnou evidenci pachatelů trestních činů na základě jejich politické příslušnosti. Ani v tomto případě nemám důvod k tomu, abych dával návrh na odvolání či sám odvolával ministryni spravedlnosti.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu předsedovi vlády, ptám se pana poslance Vrchy, zdali hodlá využít svého práva a vystoupit v tuto chvíli. Ne. Můžeme přistoupit k další interpelaci, kterou přednese pan poslanec Petr Zajíc. Interpelace se bude týkat zemědělské politiky ve vztahu ke vstupu České republiky do Evropské unie.

Poslanec Petr Zajíc: Pane premiére, za několik měsíců začnou jednání o vstupu České republiky do Evropské unie. Jednou z oblastí, kde musí dojít v zemích Evropské unie ke změnám, je agrární politika. Týká se to mimo jiné snížení domácích podpor o 20 %, snížení objemů subvencovaných vývozů o 21 %, snížení úrovně subvencí a cel o 36 % a zajištění minimálního přístupu cizí produkce na trh v rozsahu 5 %. V současné době činí rozpočtové náklady společné zemědělské politiky Evropské unie v přepočtu asi 1,2 mil. Kč. Pane premiére, v posledních 7 letech vykazovalo naše zemědělství ztrátu více než 40 mld. Kč. Došlo ke značnému vnitřnímu i vnějšímu zadlužení fyzických i právnických subjektů v zemědělství. Ministr zemědělství Lux se údajně snažil v posledních letech prosadit ve vládě některé návrhy, které měly alespoň částečně reagovat na stále se horšící situace v zemědělství. členové vlády, především za ODS, však řešení většinou odmítají. Situace došla tak daleko, že zemědělci vyjádřili před nedávnem na sněmu Agrární komory nedůvěru jak celému představenstvu, tak i ministru Dlouhému, který však nedostatečnou ochranu našeho trhu přehrál na ministra Luxe. Ten však veškerou kritiku odmítá. Závěrem lze tedy říci, že nikdo, ani vláda, se k nápravě v zemědělství nehlásí.

Pane premiére, ptám se, proč vláda nevěnovala v minulých letech zemědělství alespoň částečně takovou pozornost, jako je to běžné v zemích Evropské unie, kde plně doceňují výrobní, ale i krajinotvorné a další funkce v zemědělství.. Jaké budou další kroky vlády k tomu, aby české zemědělství zaujalo v budoucnu srovnatelné postavení s obdobnými resorty v zemích Evropské unie? Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petru Zajícovi. Prosím, aby se slova ujal předseda vlády Václav Klaus.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Když jsem poslouchal pana poslance, nejdříve se mi zdálo, že začal kritizovat zemědělskou politiku zemí Evropské unie, protože hovořil o tzv. změně zemědělské politiky v Evropské unii. Co všechno bude muset udělat, to by byla jedna skupina věcí, o kterých bychom mohli diskutovat.

Pak to přehrál na naše zemědělství, na toho, kdo je či není proti panu Luxovi apod. Chtěl bych říci, že jsme ve vládě věnovali zemědělství skutečně dostatečnou pozornost. O tom, jestli jsme mohli za zemědělce něco vyrobit, to jsme určité nemohli, ale věřím, že podmínky, které tato vláda dělala, odpovídaly finančním podmínkám, které tato země měla k dispozici. Odpovídaly také tomu, co si myslíme, že je racionální, aby stát dával do kteréhokoliv ekonomického odvětví.

Stát a vláda cítí specifičnost zemědělství, ale nemůže zemědělství vymanit ze základních ekonomických zákonů. Těmi základními ekonomickými zákony skutečně je změna poptávky po zemědělských výrobcích, změna struktury této poptávky a díky tomu výrazné změny v naší zemědělské, jak rostlinné, tak živočišné výrobě.

Rozumím problému, na který je tady poukazováno. Je to výrazný nárůst dovozu, jak jste, pane poslanče, řekl silně subvencovaného dovozu ze zemí EU. Ano, v posledních letech dovoz zemědělských výrobků ze zemí Evropské unie jako podíl na celkovém dovozu ze zemí EU přesahuje 50%. To je docela pikantní závěr. Kdyby někdo chtěl tuto myšlenku obrátit, tak by řekl, že jediné, co se v konkurenci s celým světem, s Asií, s Amerikou dostává z EU na český trh, nejsou složité a rafinované výrobky strojírenství či zpracovatelského průmyslu, ale je jen a jedině vysoce subvencovaná zemědělská produkce a potraviny. Kdyby někdo chtěl špičkovat a chtěl z toho dělat nějaké závěry, tak si myslím, že by se to velmi, velmi lacině dalo. Kdybych se náhodou teď posadit do nějakého evropského parlamentu a byl interpelován, tak bych si živě dovedl představit interpelaci poslanců, kteří by na předsedu vlády říkali: "Jak je to možné, že 53% našeho vývozu do České republiky jsou naše zemědělské výrobky. To nejsme schopni tam vyvézt něco na vyšší úrovni zpracování, to nejsme schopni tam vyvézt stroje, automobily a jiné předměty? Není něco špatného s naší ekonomikou?"

Říkám to proto, abychom si tyto souvislosti uvědomili. Ano, souhlasím, že tyto vysoce subvencované výrobky se na náš trh dostávají snadnější cestou, než bychom si přáli. Nejsme schopni tuto společnou zemědělskou politiku EU změnit samozřejmě sami a doufáme, že z domácích vnitřních důvodů zemí EU bude měněna tato politika sama.

Jaká máme protiopatření? Dobře víte, že je velmi sporné, máme-li se pustit do laciného ochranářství, které většinou působí i na nás samotné kontraproduktivně. A včerejší rozhodnutí vlády bylo diskutováno dlouho. Přiznávám, že s určitými rozpaky. Návrh na zavedení poměrně nízké dovozní kvóty na dovoz jablek ze zemí EU do 30. června letošního roku je opatření skutečně sporné, které vláda nakonec přijala. Přiznávám se, že s rozpaky. Vždycky je sporné, má-li vláda zastupující všechny občany v tu chvíli hájit více zástupce výrobců, pěstitelů jablek, nebo jestli má více hájit občany této země jako celek. Vláda to udělala, ale jenom tím dokumentuje a vysvětluje strašlivou obtížnost tohoto rozhodování v konkrétních jednotlivých případech. Mohu ubezpečit každého, že vláda velmi pozorně váží a přehrávat to jako jednoduché spory mezi ministrem tím, oním nebo zase jiným skutečně není pravdivé a není spravedlivé.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu předsedovi vlády a ptám se pana poslance Zajíce, zda chce vystoupit. Není tomu tak.

Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Vrzáň, který hodlá přednést interpelaci ve věci zachování Letecké záchranné služby.

Poslanec Petr Vrzáň: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážení hosté, dámy a pánové! Vážený pane premiére, během několika posledních měsíců vzbudilo mimořádný zájem veřejnosti i sdělovacích prostředků zrušení Letecké záchranné služby v Líních u Plzně. Veřejné mínění reflektovalo nejenom vlastní akt zrušení, ale i otázku samotné existence Letecké záchranné služby v České republice. Tento segment záchranné služby proto svým posláním daleko přesahuje hranice západočeského regionu, který zde zastupuji, a současně svým významem vysoko převyšuje tu pravicovější a onde levicovější programy těch či oněch politických stran. Jde o životy a zdraví všech občanů a tedy o problém celospolečenský, na jehož úspěšném a rychlém vyřešení máme obrovský zájem, neboť se domníváme, že letecká záchranná služba musí být zachována ve funkčním stavu a připravena kdykoliv účinně zasáhnout.

Je proto ne zcela namístě, jestliže řešení celé věci budí zdání, že ministr obrany není schopen tuto službu garantovat z důvodů nedostatku finančních prostředků a ministr zdravotnictví nezná řešení rovněž z téhož důvodu. Domnívám se, že daňovým poplatníkům je zcela lhostejné, který resort se jakým podílem na zajištění této služby bude podílet. A proto se vás ptám, vážený pane premiére, jaký program má vláda České republiky z hlediska financování a existence letecké záchranné služby a v případě, že je tento program zachovat ji, jak míníte přistoupit k jejímu řešení tak, aby přežila a úspěšně fungovala. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zajícovi, promiňte Vrzáňovi a prosím pana premiéra Václava Klause, aby se ujal slova. Omlouvám se panu poslanci Vrzáňovi, že jsem se přeřekl.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pane poslanče, rád odpovím na váš dotaz, i když si myslím, že je specificky zdravotnický. Asi patřil na pana ministra zdravotnictví a nikoli na předsedu vlády.

Tento případ byl v posledních týdnech a měsících nadměrně, a jak tomu tak často bývá, zkresleně medializován. Je nezbytné, abychom si o tom řekli pár vážných a seriózních slov.

Mohli bychom začít tím, že říkáte "zrušení letecké záchranné služby". Nevím, kde se to slovo vzalo a já bych prosil, abyste veřejné sdělil veřejnosti, protože máte šanci říci to v přímém přenosu, abyste se omluvil a řekl: "Nešlo o zrušení Letecké záchranné služby na Plzeňsku, šlo o něco jiného. šlo o ukončení činnosti jednoho provozovatele letecké záchranné služby a o převedení této záchranné služby do rukou jiného provozovatele". To by bylo daleko čestnější vyjádření situace. Ano, je velmi neobvyklé, že mezi nejrůznějšími provozovateli, kterými jsou nestátní provozovatelé v Olomouci, Jihlavě, Brně, Ostravě, Liberci, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích a teď od 17. dubna i v Plzni, vedle toho je také provozovatel Policie ČR ve třech střediscích, a armáda ČR v jednom dalším případě v Plzni.

Nebyl specifický důvod pro to, aby armáda byla provozovatelem Letecké záchranné služby. Tím, že došlo k převedení tohoto střediska do rukou soukromých, do rukou Aerocentra, se, myslím, nestalo vůbec nic špatného pro občany západočeského regionu. Bylo vypsáno výběrové řízení. Ve výběrové komisi, pokud se nemýlím, byli také dva poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Vybrali určitého nového provozovatele, takže bych zejména chtěl říci, že není pravda, že došlo ke zrušení. Zbytečně nahráváme jistému strachu veřejnosti, že by se ta či ona služba mohla zhoršit.

Pokud vím, nový provozovatel funguje standardním způsobem. Vím také, že došlo k několika medializovaným sporům o jednotlivý zásah či nezásah této letecké služby. Pokud se nemýlím, pak sporný transport kojence z Karlových Varů do Prahy byl sekundární transport, nebyl to primární zásah. Sekundární transport z nemocnice v Karlových Varech do nemocnice v Praze. Tím, že k převozu došlo sanitním vozem do motolské nemocnice, nedošlo k žádnému ohrožení tohoto dětského pacienta. Prosil bych tedy, abychom slovo zrušení pozapomněli. Nahrazení jiného provozovatele je správnější slovo a jediný rozdíl, kterého já jsem si vědom, je ten, že právě v tomto jediném místě Armáda České republiky mohla provádět převozy i v noci, což v žádném jiném středisku Letecké záchranné služby nebylo. Právě tato možnost se touto změnou snížila nebo zrušila. I o tom se vedou diskuse, jak toto zařídit. Není problémem mít kvalitní vrtulník, který umí létat v noci. Problémem je, že existuje odlišná pravomoc letky armády a letky civilní. Jde o to, jakým způsobem pozměníme existující platné předpisy. Prosím, nemluvme o zrušení Letecké záchranné služby. Je to klasická otázka, jako v dalších případech v naší zemi, kdy se zkresleně interpretují jednotlivé věci..

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu premiérovi Klausovi a ptám se, zdali pan poslanec Petr Vrzáň chce vystoupit? Je tomu tak, takže má slovo.

Poslanec Petr Vrzáň: Dámy a pánové, pane premiére, já nepociťuji nutnost omlouvat se, protože vím, že existuje dopis vydaný Ministerstvem zdravotnictví a obrany, který nařizuje zrušit tuto Leteckou záchrannou službu. A pokud jsem o jejím rušení hovořil, měl jsem na mysli zrušení v návaznosti na financování a provozování ze strany resortu Ministerstva obrany. A touto interpelací jsem se snažil poukázat na fakt, že dnes je ta situace taková, že tento provoz stojí naše daňové poplatníky vlastně dvojnásobek finančních prostředků, protože tento provoz je zajišťován soukromou firmou, která navíc měla několikadenní výpadek, protože, i když byla vybrána, nebyla na to dostatečné připravena, a je placena a zajišťována vlastně ze strany německého občana a je placena v německých markách a na druhé straně Ministerstvo obrany má tři vrtulníky připravené a dokonale vybavené k této službě v hangárech, které nejsou provozovány. A domnívám se, že by bylo účelné spojit tyto dvě aktivity, protože piloti Ministerstva obrany musí létat, musí vykazovat hodiny nalétání a bylo by účelné tuto službu spojit. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Musím se omluvit, že vám šeptám do vašeho projevu, ale trochu jste přetáhl, takže mi nic jiného nezbývalo, pokud jsem chtěl postupovat podle jednacího řádu.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Nemohu nic jiného než říci, že pan poslanec nemluví pravdu. Já tu mám tvrzení od pana ministra zdravotnictví, že žádný takový dopis, o kterém mluvíte, neexistuje. Druhou pravdou, resp. vaší nepravdou, je to, že nedošlo k výpadku, o kterém hovoříte. Ano, když začínala tato nová firma jako provozovatel, tak došlo k posunu v jejím fungování, nicméně v této mezifázi ještě dobíhal provoz toho armádního střediska Letecké záchranné služby, tedy není pravdou, že občané západočeského regionu neměli tuto službu.

Konečně třetí věta. Zde se stalo módou dnešní den vyhrožovat jakýmisi německými kontakty a placeními v německých markách. Nikoli. Pane poslanče, mám tu výslovně sděleno, že Aerocentrum, s. r. o., je společnost ryze česká. Opět to jsou zbytečná posouvaná tvrzení, která je, myslím, zbytečné dělat.

(Poznámky pana poslance Brožíka z pléna.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP