Pátek 5. prosince 1997

 

Poslanec Dušan Tešnar: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, podávám pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1998, sněmovní tisk 287, v kapitole 327 - Ministerstvo dopravy a spojů. Přesuny v rámci kapitoly.

Navrhuji převedení částky 200 mil. Kč do programu 327 240, D 47 stavba 4708 Vyškov, Ostrava, státní hranice - tuto částku převést z následujících položek:

50 mil. Kč z programu 327 220 D 8 stavba 0805 Lovosice - Řehlovice,

99 mil. Kč z programu 327 280 D 1 stavba 1322001 rozšíření dálnice Praha - Mirošovice,

37 mil. Kč z programu 327 560 vodní cesty stavba 4934005 splavnění Labe do Pardubic

14 mil. Kč z programu 327 010 investiční majetek 2014014, plavidlo hlídkové.

Odůvodnění: Hospodářský výbor požádal po řádném projednání a schválení tohoto návrhu rozpočtový výbor o přesuny v rámci kapitoly, které vám zde byly přečteny. Rozpočtový výbor na svém jednání toto neakceptoval na základě informace z ministerstva financí o tom, že úsek stavby (jak tady bylo citováno D 47, stavba 4708) není řádně stavebně doložen příslušnou dokumentací. Po prověření na ředitelství silnic a dálnic Ostrava, které jsem provedl, jsem zjistil, že všechny náležitosti zahájení první etapy stavby jsou touto příspěvkovou organizací řádně splněny a nic nebrání tomu, aby tato stavba mohla být financována.

Předávám svůj návrh zpravodaji a žádám, abyste tyto přesuny v rámci kapitoly, které neovlivňují celkové saldo, podpořili, protože zahájení výstavby dálnice nemá na úseku, který jsem jmenoval, pouze regionální význam, ale má širší význam pro ekonomiku celého severomoravského regionu a potažmo i význam republikový. Přesun prostředků z jiných staveb, jejichž čísla jsem tady četl, je v takovém rozsahu, že pokračování citovaných staveb v žádném případě neohrožuje.

Ještě jednou žádám, abyste toto rozhodnutí a doporučení hospodářského výboru akceptovali a tento pozměňovací návrh podpořili. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Tešnarovi. Slovo má pan poslanec Josef Hojdar, připraví se pan poslanec Karel Machovec.

 

Poslanec Josef Hojdar: Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, moji předřečníci zde apelovali, aby jim byly uvolněny poměrně vysoké částky na to či na ono. Já si dovolím se omluvit, že nebudu po vás chtít tak velké sumy, ale protože jsem zatím neuspěl se svými požadavky v rozpočtovém výboru, jsem nucen se obrátit na vás jako sněmovnu, abyste mi pomohli v následujících záležitostech.

Všichni víte, že Severočeský kraj a podkrušnohorský revír jsou dosti zatížené ekologicky. Mluví se o tom už dlouho, ale bohužel se stále jen mluví a do návrhu rozpočtu na letošní rok se nedostala ani částka na ekologické újmy, která se tam dávala každý rok. Proto bych vás chtěl požádat o dvě věci, které by pomohly řešit situaci v našem kraji.

První věcí je záležitost převodu 30 mil. Kč na rekonstrukci ARO a oddělení centrálních operačních sálů v nemocnici Most, které jsou už dnes v havarijním stavu a je třeba je obnovit. Vzhledem k tomu, že nemocnice v Mostě bude sloužit nejen pro okres Most, ale i pro okresy Chomutov a Louny, je třeba tuto záležitost mít připravenou a nenechat to dojít k úplnému rozpadu.

Druhá záležitost, která vás možná přiměje k úsměvu, je převod 1,5 mil. Kč do VPS na plynofikaci obcí Místo, Blahuňov a Vysoká Jedle na okrese Chomutov. Jedná se o to, že tyto tři obce jsou přímo na úpatí Krušných hor nad Tušimickou a Prunéřovskou elektrárnou a mají největší dosah škodlivin, které odtamtud jdou. Proto bylo třeba připravit plynofikaci, aby tam nebyly v takové míře alespoň místní zplodiny.

Ani po velkém jednání a dohadování jsme nezískali více než tolik, abychom začali tuto stavbu. Na dokončení stavby chybí 1,5 mil..Kč.

Proto vám zde předkládám dva návrhy, a to:

Poslanecká sněmovna parlamentu ČR

1. schvaluje převod 30 mil. Kč z VRR do VPS na rekonstrukci ARO a oddělení centrálních operačních sálů nemocnice Most,

2.schvaluje převod 1,5 mil. Kč z VRR do VPS na plynofikaci obcí Místo, Blahuňov a Vysoká Jedle v okrese Chomutov.

Chtěl bych požádat, aby se o těchto dvou bodech hlasovalo samostatně.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Hojdarovi. Slovo má pan poslanec Karel Machovec, připraví se pan poslanec Jiří Václavek.

 

Poslanec Karel Machovec: Paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych se úvodem svého vystoupení krátce vyjádřil ke dvěma pozměňovacím návrhům, které tady už padly.

Je to za prvé usnesení rozpočtového výboru č. 259, které hodlá odejmout Českému úřadu zeměměřičskému a katastrálnímu 12,94 mil. Kč na výstavbu informačního systému. Chtěl bych upozornit pány kolegy, že tato částka je určena na digitalizaci katastru nemovitostí. Pokud tato digitalizace katastrů, která již probíhá v souladu s pravidly Evropské unie, nebude dokončena včas, tedy zhruba do r. 2000, velmi si tím ohrozíme naše pozice při vyjednávání o vstupu do EU, protože to je jedna z podmínek, nehledě na to, že digitalizace katastrů podstatně ulehčuje způsoby, které jsou nutné pro zaregistrování a registraci třeba podnikatelských společností, převodů majetku a další záležitosti.

Pokud mi dostatečně nedůvěřujete, jděte se někdy podívat na katastrální úřady, jak dlouho a s jakými problémy probíhá vyřizování, které by za normálních okolností v případě, že bude digitalizován katastr, proběhlo za několik minut.

Druhý pozměňovací návrh je poněkud vážnější. Jde o čerstvé usnesení výboru pro vědu, vzdělání, mládež a tělovýchovu, které hodlá zemědělství odejmout 200 mil. Kč. Opomenu to, že podle mého názoru byly porušeny všechny zásady slušnosti, že o odnětí částky z rozpočtu ministerstva zemědělství nebylo s nikým jednáno, ani s ministerstvem zemědělství, ani s garančním zemědělským výborem. Slova toho typu, která tady zazněla, že zemědělství má svých peněz dost a že je třeba mu do nich hrábnout, považuji minimálně za nepochopení situace českého zemědělství, pokud bych se nechtěl vyjadřovat razantněji.

Prosil bych pány kolegy, aby velmi pečlivě zvážili své hlasování o těchto dvou návrzích.

Nyní k tomu, co mě přivádí za tento řečnický pult. Jde o následující pozměňovací návrhy. Usnesením vlády č. 585 z 25.9.1997 byla schválena závazná pravidla poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v r. 1998 a způsob kontroly jejich využití (dále jen pravidla), ale mimo sazeb na jednotlivé příspěvky. Tyto sazby byly před předložením vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1998 do parlamentu vypuštěny. Můžete se o tom přesvědčit na straně 56 a dalších Vládního návrhu zákona státním rozpočtu (sněmovní tisk 287). Já si dovolím podat pozměňovací návrh ve dvou variantách.

Varianta č. 1 je, že do obecných pravidel bude doplněn nový odstavec 15 s následujícím textem:

(15) Sazby příspěvků podle jednotlivých titulů vyhlásí ministerstvo zemědělství ve věstníku ministerstva.

Pokud by tento pozměňovací návrh nebyl schválen (zmocňovací ustanovení pro ministerstvo), pak doporučuji doplnit do tabulek, které jsou přílohou zákona, jednotlivé sazby, a to takto.

Tabulka pod bodem A - příspěvek na obnovu lesů poškozených imisemi.

1. Přirozená obnova, meliorační zpevňující dřeviny. Pro imisní pásmo A sazba 8 korun, pro imisní pásmo B sazba 8 korun. Pro ostatní dřeviny pro imisní pásmo A 7 korun, pro imisní pásmo B 7 korun.

2. Umělá obnova, meliorační a zpevňující dřeviny. Pro imisní pásmo A 8 korun, pro imisní pásmo B 8 korun, pro ostatní dřeviny 7 korun, pro pásmo A pro pásmo B 7 korun.

3. Umělá obnova opakovaná, meliorační zpevňující dřeviny. Pro pásmo A 7 korun, pro pásmo B 7 korun, pro ostatní dřeviny pro pásmo A 6 korun, pro pásmo B 6 korun.

4. Ochrana mladých lesních porostů, ochrana kultur proti buření. Pásmo A 4500 korun, pásmo B 4000 korun.

Ochrana kultur proti zvěři - pásmo A 3000 korun, pásmo B 2000 korun.

Ochrana kultur proti klikoroku - pásmo A 1000 korun, pásmo B 700 korun.

Ochrana kultur proti myšovitým - pásmo A 2000 korun, pásmo B 1500 korun.

5. Zřizování nových oplocenek za účelem zajištění kultur a nárostů anebo jejich části se zastoupením melioračních a zpevňujících dřevin 30 % a vyšším. Sazba pro pásmo A 60 000 korun, sazba pro pásmo B také 60 000 korun.

6. Hnojení a vápnění lesních porostů letecké - sazba pro pásmo A 6000 korun, pro pásmo B 4000 korun. Pozemní pro pásmo A 2000 korun, pro pásmo B 2000 korun a k jednotlivým sazenicím při výsadbě pro pásmo A 2000 korun, pro pásmo B 2000 korun.

Příspěvky pod bodem B. Příspěvek na obnovu, zajištění a výchovu porostu (je to tabulka na str. 59). Doplnit pro jedničku "přirozená obnova, meliorační a zpevňující dřeviny" sazbu pro dvojku 5 korun, pro trojku 5 korun, pro ochranné, to znamená 0, 5 korun, pro zvláštního určení 5 korun, vojenské 5 korun, restituční bez, hospodářské 5 korun.

Ostatní dřeviny pro 2 koruny 4 koruny, pro pásmo do 3 korun 3 koruny, pro ochranné 4, pro zvláštní určení 2, pro vojenské 4 a restituční bez, hospodářské bez.

2. Umělá obnova první, meliorační a zpevňující dřeviny. Pro pásmo do 2 korun 5 korun, do 3 korun 5 korun, pro ochranné 5, zvláštního určení 5, vojenské 5 a restituční nic, hospodářské 5.

Ostatní dřeviny 4 koruny pro pásmo do 2 korun, do 3 korun 3 koruny, ochranné 4, zvláštního určení 2, vojenské 4, restituční nic, hospodářské nic.

3. Umělá obnova opakovaná, meliorační zpevňující dřeviny, koruny na sazenici, v pásmu do 2 korun nic, v pásmu do 3 korun nic, ochranné nic, zvláštního určení nic, vojenské nic, restituční korun, hospodářské nic.

Pro ostatní dřeviny, koruny na sazenici, do 2 korun nic, do 3 korun nic, pro lesy ochranné nic, zvláštního určení nic, vojenské nic, restituční 6 korun, hospodářské nic.

4. Zajištění lesních porostů, meliorační zpevňující dřeviny, koruny na hektar, pásmo do 2 korun za metr čtvereční 20 000, do 3 korun 16 000, ochranné 20 000, zvláštního určení 8000, vojenské 20 000.

Ostatní dřeviny do 2 korun 12 000, 9600 do 3 korun, 12 000 ochranné, zvláštního určení 4800 a 12 000 korun vojenské.

Odstraňování porostů v rámci rekonstrukce - pro pásmo do 2 korun nic, do 3 korun nic, pro ochranné 10 000, pro zvláštního určení 10 000, pro vojenské 10 000, pro restituční nic, pro hospodářské 10 000.

Výchova lesních porostů do 40 let skutečného věku, prořezávky u jedné koruny na hektar do 2 korun nic, do 3 korun nic, 3000 korun pro ochranné, pro zvláštního určení také 3000 korun, 3000 korun i pro vojenské, pro restituční nic, pro hospodářské 3000 korun.

Předmýtní úmyslná těžba, koruny na hektar, do 2 korun nic, do 3 korun nic, 2500 pro ochranné, 2500 pro lesy zvláštního určení, pro vojenské lesy 2500, pro restituční nic, pro hospodářské 2500 korun.

Tabulka C - příspěvek na sdružování vlastníků lesů malých výměr. Pro bod 1 od 150 do 500 koruny na hektar pro sloupec A 300 korun, pro sloupec B 150 korun, pro sloupec C 100 korun, pro D nic.

Od 500 do 1000 ha - 350 pro A, 200 pro B, 150 pro C, 50 pro D.

Nad 1000 ha - pro A 400, pro B 250, pro C 200, do 300 ha 100.

D. Příspěvek na ekologické a přírodně šetrné technologie.

1. Vyklizování nebo přibližování dříví lanovkou koruny na metr kubický. Lesy ochranné 60 korun, lesy zvláštního určení 60 korun, lesy hospodářské 40 korun. Vyklizování nebo přibližování dříví koněm pro ochranné lesy 20, pro zvláštního určení 20, pro hospodářské nic.

Vyklizování nebo přibližování strojem 20 pro ochranné, 20 pro lesy zvláštního určení, 20 pro hospodářské lesy.

Likvidace klestu před obnovou lesa štěpkováním, koruny na hektar, pro ochranné 8000, lesy zvláštního určení 8000, pro hospodářské také 8000.

H. Příspěvek na vyhotovení lesních hospodářských plánů v digitální formě. Sazba pro numerická data plánů v digitální formě

1. sazba 200 korun

2. numerická grafická data plánů v digitální formě 400 korun.

To je pozměňovací návrh k tomuto.

Třetí pozměňovací návrh, který chci předložit, je návrh, aby v rozpočtové kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy byla převedena částka 9 130 000 korun z programu č. 333030 - výstavba a technická obnova sportovních zařízení, systémová dotace 3330309999999 - obnova sportovišť na program 333020 - pořízení a technická obnova investičního majetku ve správě regionálního školství na individuální dotaci Školského úřadu Kutná Hora na rekonstrukci školní jídelny ve Zruči nad Sázavou.

Odůvodním tento pozměňovací návrh. Dámy a pánové, mohl jsem se seznámit se stavem v tomto školském zařízení. Tato dotace je požadována po Ministerstvu financí třetí rok a jídelna je v havarijním stavu. Domnívám se, že tato záležitost, protože se jedná o školské zařízení, které neslouží pouze pro jednu základní školu, ale i další školská zařízení, má prioritu před obnovou a výstavbou sportovišť, jakkoli sportu fandím.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Machovcovi. Nyní se přihlásil pan ministr a poslanec Mil.oslav Výborný, po něm udělím slovo přihlášenému panu poslanci Václavkovi.

 

Ministr obrany ČR Miloslav Výborný: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, samozřejmě jsem svým způsobem váhal, nemám-li se do rozpravy přihlásit až někdy v závěru, ale přece jen se domnívám, že je třeba, abych určitým způsobem reagoval na to, co zde řekl pan poslanec Recman a abych vyvrátil některé argumenty, které uvedl. Domnívám se, že moje vystoupení možná by mohlo i zabránit některým podobným floskulím, které se tu během jeho řeči podle mého názoru objevily.

Jde o rozpočet Ministerstva obrany, o jeho navýšení, o důvody, které k tomuto navýšení vedly a také - a to v prvé řadě - o konkrétní návrh pana poslance, aby rozpočtová kapitola Ministerstva obrany byla při konečném hlasování zkrácena o 6 mld. 200 mil. Kč. To je nepřípustné, naprosto nepřijatelné, a já jsem přesvědčen, že k takovému nerozumnému řešení sněmovna nedá svůj souhlas. Ale je třeba k tomu několik slov říci.

Pan poslanec - cituji-li dobře - řekl, že navýšení státního rozpočtu Ministerstva obrany je bezprecedentní.

Ano, rozpočet Ministerstva obrany se pro příští rok navyšuje. To je pravda. Ale je také třeba říci, že rozpočet Ministerstva obrany se navyšuje proto, že se neustále v posledních letech snižoval a snižoval se až pod práh únosnosti. Mohu vám ukázat to, co znáte, mohu vám ukázat základní údaje o vývoji rozpočtu kapitoly Ministerstva obrany za poslední roky, a když se na tento graf podíváte, zjistíte, že i při tomto navýšení stále ještě ve stálých cenách bude rozpočet Ministerstva obrany v příštím roce - při schválení vládního návrhu - nižší, než byl v roce 1994. Abychom byli přesní.

A má-li pan poslanec Recman za to, že to je bezprecedentní navyšování, já s tím nesouhlasím. Jistě je možným politickým postojem pana poslance Recmana a ostatních poslanců klubu KSČM vyjadřovat svůj odpor k začleňování tohoto státu do severoatlantické aliance a svůj odpor k naší účasti v misi SFOR. To já neupírám jako právo politického postoje. Ale je třeba říci, že je to postoj v tomto parlamentu menšinový. A já jsem rád, že je to postoj menšinový, protože to je budoucnost tohoto státu a také odpovědnost tohoto státu za mír v Evropě - tady mluvím především o naší účasti v Bosně a Hercegovině v misi SFOR.

Jestliže pan poslanec Recman tvrdil - opět volně cituji -, že není doloženo, že by peníze na vynakládání prostředků na naplňování cílů interoperability byly v rozpočtu charakterizovány neprůhledné, a že by celý rozpočet Ministerstva obrany byl neprůhledný, já s ním rád povedu tuto diskusi, stejně jsem ji vedl v několika slyšeních ve výboru pro obranu a bezpečnost. Rozpočtová kapitola Ministerstva obrany je zpracována v knihách, které mají více než 200 stran a každá položka je tam zdůvodněna. Výbor pro obranu a bezpečnost tuto kapitolu probíral velmi pečlivě a přítomnými poslanci výboru ji doporučil ke schválení jednomyslně. Pravda je, že poslanci KSČM při hlasování a během rozpravy jenom z počátku byli přítomni a při hlasování nebyli přítomni vůbec.

Chci říci, že mám jasno v tom, že poslanci - komunisté nechtějí do aliance, nechtějí být spolutvůrci míru v Bosně a Hercegovině - to zde několikrát prezentovali -, ale velmi a velmi nesouhlasím s tím, aby sněmovna akceptovala jejich názor, že 6 tis. 200 mil. korun lze bez dalšího škrtnout z této kapitoly ve prospěch jakýchkoli jiných výdajů. Bylo to velmi nezodpovědné.

Paní poslankyně, páni poslanci, věřím, že tato nezodpovědnost nebude touto sněmovnou akceptována.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Výbornému, slovo má pan poslanec Jiří Václavek, připraví se pan poslanec Antonín Macháček.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi několik poznámek a jeden návrh.

Nemohu si odpustit poznámku k předřečníkovi, panu ministru obrany, v tom smyslu, že má možná pravdu v těch částkách, které Ministerstvo obrany potřebuje. Jiná věc je, že poslanci nejsou dosud seznámeni s vojenskou doktrínou a nevíme vlastně, jak a na jaký účel se s těmito prostředky bude hospodařit. Možná, že kdybychom tuto doktrínu znali - ať už vojenskou nebo obrannou -, že by se o tom rozhodovalo jednodušeji.

 

(Předsednictví převzal místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Ledvinka.)

 

Druhá poznámka je k návrhu na odložení projednávání státního rozpočtu v této sněmovně. Myslím, že termín 16. prosince by byl nesmyslný, protože by nic neřešil. Podle mne má smysl - pokud odložit jednání sněmovny o státním rozpočtu, - pak po instalaci nové vlády s tím, že by se vláda ve svém programovém prohlášení k současnému návrhu státního rozpočtu měla možnost vyjádřit.

Z hlediska věcného nemá takovéto odložení projednávání rozpočtu prakticky žádný dopad, neboť hospodaření s veřejnými prostředky by pokračovalo podle toho návrhu rozpočtu, který máme všichni před sebou, to znamená podle starého návrhu rozpočtu, a na druhé straně všichni víme, jakou dobu trvání asi má rozpočet schválený v této sněmovně. Poslední léta nás přesvědčila o tom, že vláda si pak stejně ve schváleném rozpočtu bez vědomí sněmovny hospodaří a přehazuje desítky miliard korun.

Pokud jde o mezinárodní dopad, to nechám na posouzení poslanců a poslaneckých klubů. Je ovšem možné, že by zahraničí hodnotilo lépe, kdyby se rozpočet schvaloval po instalaci nové vlády a ta měla možnost se k rozpočtu ještě vyjádřit.

Pokud jde o průběh zpracování a průběh rozpočtu v Poslanecké sněmovně, byl jsem poněkud zklamán v projednávání v rozpočtovém výboru, kde šlo spíš o částky a hašteření řádově milionové místo miliardové. Místo hledání nového systému průběhu sestavování rozpočtu ve sněmovně se hovořilo spíš o tom, jak hledat možnosti k uspokojení určitých osobních priorit určitých poslanců v této sněmovně.

Z různých požadavků, které přišly do rozpočtového výboru, se dá říci, že zhruba za 3 mld. korun navrhovaly změny rozpočtu samotné výbory Poslanecké sněmovny zhruba ve 40 položkách, zatímco individuální další požadavky, kterých bylo kolem 80, činily téměř 7 mld.. Dohromady to dělalo 10 mld.. korun s tím, že mezi individuálními požadavky byly částky od 1,3 mil.. pro Ústavní soud, přes 11 mil.. pro festival pana Bartošky až po 1,3 mld. na Metro pražské.

Rozpočtový výbor nakonec doporučil přesuny uvnitř kapitol, které výbory navrhly - to zaprvé, a zadruhé přesun částek, které jsou rezervovány u některých resortů na státní informační systém, a to zhruba 1,4 mld. do rezervy v kapitole Všeobecná pokladní správa. V tomto smyslu to podpořil celý rozpočtový výbor, neboť jde o to, aby budování státního informačního systému, které tuto zemi stálo už desítky miliard, našlo konečně koncepci. Předpokládám, že v tomto duchu hospodářský výbor předloží návrh usnesení sněmovně, který pak podpoříme.

Rozpočtový výbor dále u řady kapitol snížil výdaje zhruba o 720 mil., z toho 500 mil. navrhuje k přerozdělení a zbývá tam k rozdělení čtvrt miliardy korun, o které se zvedá vládní rozpočtová rezerva. Navrhuji proto, aby těchto 250 mil. bylo rezervováno pro případné mimořádné volby do Poslanecké sněmovny.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Macháček, připraví se pan kolega Borák.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP