(pokračuje Výborný)
Ale především proto, že vládní návrh vychází z toho, že státní zástupce, který na základě tohoto kárného opatření přechází k určenému státnímu zastupitelství nižšího stupně nebo stejného stupně, se dostává do stejného postavení jako jeho kolegové na tom státním zastupitelství, kam byl přeložen, nikoli do lepšího, nikoli do horšího. Pokud by chtěl dosáhnout přeložení jinam, musel by dosahovat dobrých pracovních výsledků, kdežto při variantě, kterou navrhuje ústavně právní výbor, by po uplynutí oné doby měl jistotu, že se vrátí zpět, odkud v důsledku kárného provinění odešel, a to by přirozeně příliš motivující nebylo, nehledě na to, že by to velmi komplikovalo situaci na tom státním zastupitelství, odkud byl onen státní zástupce přeložen, protože jeho práci by tam musel vykonávat někdo jiný, nebylo by možno funkci obsadit natrvalo jiným státním zástupcem, a to vše by nepochybně v praxi přinášelo velmi obtížné problémy.
Druhá výhrada, druhá výjimka, kde nemohu vyslovit souhlas se závěry ústavně právního výboru, se týká článku II, kdy se navrhuje opětovně, není to návrh nový, byl už sněmovnou jedenkrát projednáván a odmítnut, kdy je navrhováno, aby nejvyššímu státnímu zástupci byla vrácena možnost podávat stížnosti pro porušení zákona. Ta možnost tu v minulosti existovala až do konce roku 1993, kdy generální prokurátor mohl stížnosti pro porušení zákona podávat, ovšem je třeba vědět, že tehdy to bylo v situaci relativní samostatnosti prokuratury, nikoli v situaci, kdy státní zastupitelství je orgánem podřízeným Ministerstvu spravedlnosti. A právě onen vztah nadřízenosti a podřízenosti, který v době existence prokuratury neexistoval a nyní existuje, by za situace, kdy ministr i nejvyšší státní zástupce měli právo podávat stížnost pro porušení zákona, zřejmě mohl přinášet jisté komplikace.
Koneckonců, státní zastupitelství je jednou ze stran trestního řízení, včetně svého nejvyššího článku, a právě v nejzávažnějších trestních věcech vykonává dohled nad postupem vrchního státního zastupitelství, čili ono právo opravného prostředku pouze vložené do rukou jen jedné ze strany procesu by do jisté míry ignorovalo princip formální rovnosti stran v řízení. Čili v těchto dvou směrech závěry ústavně právního výboru neakceptuji za vládu, ve všem ostatním ano a ještě jednou děkuji poslancům výboru za pečlivé projednání tohoto vládního návrhu zákona.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu ministru Výbornému a nyní poprosím paní poslankyni Röschovou v roli zpravodajky ústavně právního výboru. Usnesení jsme obdrželi pod číslem tisku 277/1. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Anna Röschová: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámila s projednáváním tisku 277 v ústavně právním výboru.
Ústavně právní výbor na své 27. schůzi dne 19. listopadu 1997 tento návrh projednal, přijal k němu usnesení č. 76, které máte obsaženo v čísle tisku 277. Přijal pozměňovací návrhy, které jsou v tomto tisku uvedeny, a já toto usnesení přednesu v podrobné rozpravě jako pozměňovací návrhy.
Dovolte mi ještě jednu malou poznámku. Já se k výhradám, které zde přednesl pan ministr, nemohu vyjadřovat, protože zde musím objektivně plnit roli zpravodaje výboru. Budu potom ve třetím čtení žádat o oddělené hlasování o těchto problémech. To je snad vše, co bych k tomu měla.
Předseda PSP Miloš Zeman: Ano, děkuji paní poslankyni Röschové. Jak se naše řady trochu zaplňují, vzrůstá tady hluk, prosím proto o klid.
Dovolte mi nyní, abych otevřel obecnou rozpravu, do níž se zatím jako jediná přihlásila paní poslankyně Rujbrová. Uděluji jí proto slovo. Prosím pana kolegu Vika o klid.
Poslankyně Zuzka Rujbrová: Pane předsedo, můj návrh směřuje do rozpravy podrobné.
Předseda PSP Miloš Zeman: Okamžik. Mě teď tak zaujal pan kolega Vik svým hlasitým hovorem a chystal jsem se ho upozornit na to, že nás ruší, že jsem vás neslyšel, paní poslankyně, takže pokud jste sdělovala něco světově důležitého, smím vás pěkně poprosit o zopakování?
Poslankyně Zuzka Rujbrová: Pane předsedo, má přihláška směřuje do rozpravy podrobné.
Předseda PSP Miloš Zeman: Ano, v tom případě se vám velice omlouvám a táži se, kdo se hlásí do rozpravy obecné. Pan poslanec Jičínský. Má slovo.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Pane předsedo, vážené shromáždění, problematika státního zastupitelství, jeho organizace, jeho role tu byly nejednou předmětem diskuse, naposledy v souvislosti s návrhem, který podávali poslanci z klubu KSČM. Návrh byl tehdy odmítnut, směřoval k rozšíření funkcí státního zastupitelství, zhruba ve směru jistého vrácení těch kompetencí nebo pravomocí, které měla někdejší prokuratura ve sféře všeobecného dozoru, když to řeknu velmi zjednodušeně.
Tento vládní návrh je, podle mého soudu, velmi dílčí a dost jednostrannou reformou nebo úpravou státního zastupitelství, která vychází z úkolů, které vláda dala na základě svých tzv. balíčkovských opatření.
Myslím si, že bychom se na problematiku ochrany práv občanů, ochrany hodnot právního státu a zároveň i role státu při zajišťování těch úkolů, které má stát v oblasti nejenom trestní politiky plnit, ale má je plnit i při ochraně práv státu, že bychom se měli podívat šířeji. V této souvislosti jde i o problematiku, která dosud není uspokojivě řešena. Mám na mysli absenci nejvyššího správního soudu a vůbec koncepci správního soudnictví. V této souvislosti sem spadá i problematika, kterou se také Poslanecká sněmovna zabývala, mám na mysli instituci ochránce občanských práv - ombudsmana - který nenašel v této sněmovně dostatečnou podporu. Návrh byl zamítnut. Z tohoto hlediska se mi proto zdá tento návrh dílčí, nezapadající do té potřebné reformy institucionální struktury orgánů státu v této oblasti, a protože vycházím z toho, že tato vláda má dočasný mandát, nepovažuji za vhodné navrhovat, aby tento zákon byl vrácen vládě k přepracování, a doporučuji sněmovně jeho zamítnutí. Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Táži se, kdo se ještě hlásí do obecné rozpravy. Jelikož tomu tak není, považuji za korektní dát znamení gongem v přilehlých kuloárech, že budeme hlasovat o návrhu, který zazněl v obecné rozpravě, a to návrh na zamítnutí. Protože do obecné rozpravy se nikdo nepřihlásil, obecnou rozpravu ukončuji a vyhovuji vaší žádosti o odhlášení. Odhlašuji vás. Prosím, abyste se laskavě znovu zaregistrovali.
Ještě před hlasováním, pokud jsem dobře rozuměl jeho gestu, se přihlásil pan ministr Výborný. Uděluji mu proto slovo jako navrhovateli.
***