(pokračuje Skalický)
Pro řadu znečišťovatelů je dnes vlivem inflace ekonomicky výhodnější platit poplatky za vypouštění odpadních vod bez jejich čištění než provozovat čistírnu odpadních vod.
Platná právní úprava již nevyhovuje také proto, že zpoplatňuje jen některé základní druhy znečišťujících látek, jako je biochemická spotřeba kyslíku, rozpuštěné látky, ropné látky, rozpuštěné anorganické soli a zjevnou aciditu a alkalitu, jejichž zneškodnění je dnes u většiny zdrojů v podstatě vyřešeno vybudováním základního mechanicko-biologického čištění odpadních vod.
Požadavky ochrany vod v České republice jednoznačně ukazují na nezbytnost snižování obsahu dalších škodlivých látek, které vyvolávají problémy v jakosti vod, a to zejména látek způsobujících eutrofizaci, jako jsou sloučeniny dusíku a fosforu. Také u organického znečištění je třeba přejít na modernější a komplexnější ukazatel chemické spotřeby kyslíku, který zahrnuje jeho větší šíři včetně znečištění, které je obtížněji biologicky odbouratelné. Dále je třeba motivovat k odstranění nejnebezpečnějších těžkých kovů, jako je rtuť a kadmium, které způsobují kontaminaci kalů a sedimentů, a odstranění nebezpečných specifických organických látek vznikajících ve větším množství v některých výrobách a vypouštěných do vod, jako jsou absorbovatelné organické halogeny.
Projednávaný vládní návrh zákona uvedené látky zařazuje mezi zpoplatněné ukazatele a tím ekonomicky motivuje k minimalizaci jejich vypouštění do povrchových vod. Případným snahám o ředění odpadních vod s cílem vyhnout se placení poplatků se čelí zpoplatněním objemu vypouštěných vod v kubických metrech sazbou deseti haléřů za metr kubický, což bude současně motivovat ke snížení objemu vypouštěných odpadních vod.
Proti současné právní úpravě přináší návrh zákona několik zásadních změn. Jednak zpřísňuje požadavky ochrany vod v naší republice tím, že rozšiřuje počet ukazatelů znečištění, jak jsem se již zmínil, zjednodušuje výpočet poplatků zrušením neprůhledného a složitého placení přirážky. Vedle zpoplatněných ukazatelů zavádí zpoplatnění objemu vypouštěných odpadních vod jako nástroj k omezení jejich nežádoucího ředění a zvyšuje částku, na niž se vztahuje odklad placení a možnost užití poplatků ze 60 % na 80 % celkové částky v případech, kdy znečišťovatel realizuje opatření k minimalizaci vypouštěného znečištění. Dále dává možnost odečítat od znečištění, které podléhá zpoplatnění, to znečištění, které je již obsaženo v odebírané vodě, zavádí postupný časový náběh placení poplatků, a tím umožnuje znečišťovatelům ekonomicky se na jeho dopady připravit. A konečně je správa poplatků rozdělena mezi finanční úřady jako instituce schopné nejefektivněji zajistit výběr a vymáhání poplatků a Českou inspekci životního prostředí jako garanta věcné správnosti uložených poplatků.
Dámy a pánové, předložený zákon samozřejmě bude mít určité ekonomické dopady. Tyto dopady na obyvatelstvo, znečišťovatele i státní rozpočet byly zevrubně vyhodnoceny a ekonomický rozbor je součástí předkládaného materiálu.
Vládní návrh projednal výbor zemědělský a výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Změny, které oba výbory navrhují, jsou z větší části identické a já s jejich promítnutím do textu vládního návrhu souhlasím.
Doporučuji vám závěrem, dámy a pánové, předložený vládní návrh zákona akceptovat s promítnutím změn doporučených v usneseních výborů Poslanecké sněmovny České republiky. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Skalickému.
Vládní návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a také zemědělskému výboru. Usnesení těchto výborů jsme obdrželi jako tisky 290/1 a 290/2. Zpravodajem obou výborů je poslanec Libor Ambrozek, kterého prosím, aby se nyní ujal slova.
Poslanec Libor Ambrozek: Vážený pane předsedající, vážení dva ministři, dámy a pánové, dovolil bych si předložit zpravodajské zprávy dvou výborů, které se zabývaly tímto zákonem.
Výbor zemědělský projednal zákon o poplatcích za vypouštění odpadních vod do vod povrchových - sněmovní tisk 290 - na své 22. schůzi dne 15. ledna a přijal k tomu usnesení.
Usnesení č. 87 zemědělského výboru z 22. schůze dne 15. ledna 1988 k vládnímu návrhu zákona o poplatcích za vypouštění odpadních vod do vod povrchových: Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny po úvodním slově náměstka ministra životního prostředí Pavla Dvořáka, zpravodajské zprávy a po rozpravě doporučuje sněmovně vládní návrh zákona o poplatcích schválit s těmito změnami. Čtyři pozměnovací návrhy, které přijal zemědělský výbor, se týkají toho, že zákon původně se plánoval s účinností od 1. ledna 1998. Tyto změny reflektují změněnou skutečnost, že ho projednáváme až v únoru.
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí se tímto zákonem zabýval podstatně podrobněji. Seznámím vás nyní s jeho usnesením.
Usnesení č. 87 výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí z 24. schůze v pátek dne 24. ledna k vládnímu návrhu zákona o vypouštění odpadních vod do vod povrchových: Výbor projednal na své schůzi návrh zákona a přijal následující usnesení: Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit vládní návrh - sněmovní tisk 290 - ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Tisk 290/2 obsahuje sedm pozměňovacích návrhů, z nichž čtyři se týkají změněného data.
Nyní si dovolím pár slov k průběhu projednávání zákona ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Samozřejmě se jedná o normu technickou, která se podobně jako zákon o odpadech, který jsme projednávali loni, dotýká především průmyslových podniků a obyvatelstva. Proto jsme zákon projednali velmi podrobně.
Na podvýboru jsme diskutovali s představiteli chemického průmyslu, se Svazem měst a obcí a s ekologickými iniciativami. Po velmi bouřlivé diskusi byl návrh akceptován prakticky ve vládní verzi s tím, že Svaz chemického průmyslu uplatnil několik pozměňovacích návrhů, z nichž některé výbor akceptoval. Dále jsme akceptovali některé připomínky Svazu měst a obcí.
Chtěl bych říci, že zákon je velmi potřebný, a Svazu měst a obcí, který namítal zvláště ke zpoplatnění objemu, stejně jako Svaz chemického průmyslu, že argumenty, které Ministerstvo životního prostředí uvádí jako zdůvodnění návrhu, výbor odsouhlasil. Jde o to, že obce do 500 obyvatel jsou prakticky od poplatků za vypouštění odpadních vod osvobozeny, takže malých obcí se tento zákon vůbec nedotkne na rozdíl od poplatků předcházejících.
Obcí do 7000 obyvatel - jak je uvedeno v důvodové zprávě - se v podstatě dotkne až po roce 2001, až dojde ke stoprocentnímu placení poplatků, po ukončení náběhové křivky. Když si ovšem uvědomíme současnou inflaci, nebude se jednat o faktické navýšení.
Shoda na hmotnostních a koncentračních limitech nakonec byla dosažena. Připomínky chemického průmyslu k definici zdroje znečištění, k pojmu oprávněná laboratoř a odpovědnosti za výsledky měření jsou řešeny v prováděcí vyhlášce, která se připravuje zároveň se zákonem a na které všichni zúčastnění budou také participovat.
Velmi důležitý posun jsme zaznamenali ve výkladu § 8, kde všichni zúčastnění požadovali, aby úleva v placení poplatků byla poskytnuta nejen na výstavbu čistíren odpadních vod, což je vlastně koncové řešení, ale i na zavádění nových technologií. Ministerstvo po původním odmítání souhlasilo s výkladem, že tato úleva je možná a bude ošetřena v prováděcí vyhlášce. Toto vidím jako velmi důležitý moment zákona, že umožňuje odklad placení poplatků při zavádění nových technologií, takže podniky by měly být více motivovány k technologiím, které jsou šetrné k životnímu prostředí.
Ještě bych se zmínil o otázce zpoplatnění objemů, která bude určitě předmětem diskuse. Chemické podniky i města a obce uvedly řadu námitek. Chtěl bych říci, že vnímám velmi silně argumentaci Ministerstva životního prostředí, že zpoplatnění objemu vypouštěných odpadních vod má především zamezit motivaci k jejich ředění, má motivovat k zavedení měření a stálému sledování objemu a ke snížení objemu vypouštěných odpadních vod, aby nebyly zbytečně vypouštěny balastní vody.
***