Čtvrtek 5. února 1998

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Udílím slovo panu ministru zemědělství Josefu Luxovi k odpovědi. Současně bych ráda požádala všechny interpelující poslance, aby velmi pozorně kontrolovali čas uplynutí interpelace.

 

Místopředseda vlády ČR Josef Lux: Vážená paní předsedající, dámy a pánové pane poslanče, vláda rozhodla o prodeji karlovarské Becherovky. Smlouva, která byla podepsána s Fondem národního majetku na prodej 30 % akcií dne 15.12.1997, je obsahem stejná smlouva, kterou schválila vláda.

Chtěl bych vás informovat, že kupní cena za těchto 30 % akcií, což je 673 milionů korun, byla zaplacena. Stejně bylo zaplaceno panem Lupínkem, který privatizoval 5 % akcií, 53 milionů. Fond národního majetku tyto platby obdržel. Zbývajících 59 % bude privatizováno po r. 2000, a to po splnění jednotlivých podmínek privatizačního projektu, tak jak jistě i vám jsou známy.

Jednou z důležitých podmínek je zachování a udržování ochranných známek, eventuálně zajišťování jejich obhajoby při případných známkoprávních sporech v rozsahu tuzemské i zahraniční registrace stávajících ochranných známek. To je odpověď na vaši první otázku.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Táži se pana poslance, zda si přeje přednést doplňující otázku? Nepřeje.

Proto mohu pozvat k mikrofonu pana poslance Kapouna, který byl vylosován jako čtvrtý, aby přednesl interpelaci ve věci přidělení oprav kolejových vozidel v ČR na ministra dopravy pana Petra Moose.

 

Poslanec PS Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, vážená paní ministryně, páni ministři, kolegové a kolegyně, má interpelace směřuje, jak jsem předeslal, k soutěži na dodávky oprav železničních kolejových vozidel. Nechci zpochybňovat kritéria této nabídky, k tomu ať si mluví uchazeči o zakázky od státní organizace České dráhy. Říkám proto státní organizace, protože je to ještě víc než státní podnik. Proto by měla mít tato organizace morálku a etiku státu, kterou já sám v tomto okamžiku hodnotím kladně.

Proto chci poukázat na skutečnost, že České dráhy se tak vždy nechovají. Chci poukázat na skutečnost, že část zakázky těchto oprav byla přidělena do Železničních opraven a strojíren Vrútky do Slovenské republiky. Kdyby totiž tato zakázka byla přidělena subjektu v ČR, nemuselo by dojít k dalším sociálním otřesům v některých oblastech.

Uvedu příklad. Stát se snaží pomoci oblastem, které byly postiženy povodněmi, České dráhy ale dají zakázku raději do Slovenské republiky. Důsledek pak je, že např. Krnovské opravny a strojírny propustí 100 zaměstnanců. V Krnově, který byl jeden z nejpostiženějších povodněmi na Moravě a kde nezaměstnanost vysoko převyšuje průměr v ČR.

Protože předpokládám, že pan ministr bude argumentovat cenou, chci upozornit, že se nejedná o rovnou soutěž. Všechny naše opravny jsou soukromé podniky, které navíc musí splácet státu cenu těchto opraven, za kterou byly privatizovány. Železniční opravny a strojírny Vrútky je opravna, kterou z velké části vlastní stát, to je Slovenská republika. Představenstvo ovládá Slovenská národní rada, předsedkyní představenstva je paní Moricová. Tyto skutečnosti byly generálnímu řediteli Českých drah známy. Proto mluvím o morálce a etice.

Chtěl bych vědět, pane ministře, jak vy sám hodnotíte tento postup Českých drah.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Zvu k mikrofonu ministra dopravy pana Petra Moose.

 

Ministr dopravy ČR Petr Moos: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, České dráhy, státní organizace, po nedobrých zkušenostech s každoročním výběrem opravců přikročily v souladu s obchodním zákoníkem k vyhlášení obchodní veřejné soutěže na opravy hnacích vozidel, osobních vozů a nákladních vozů na pětileté, resp. šestileté období. Tato veřejná obchodní soutěž byla řádně vyhlášena inzerátem v Obchodním věstníku dne 24.9.1997 s termínem uzavření 27.10.1997, a to jako otevřená veřejná soutěž s neomezenou účastí uchazečů, neboť na opravy železničních kolejových vozidel se nevztahuje žádný dokument omezující výběr např. jen tuzemského dodavatele, jako tomu bylo u veřejné obchodní soutěže na dodávky a modernizaci železničních kolejových vozidel podle usnesení vlády č. 695/94.

Souhlasím s panem poslancem Kapounem, že určitě musíme sledovat zájmy naší země v globálnějším měřítku. Samozřejmě zájmem této země je, aby České dráhy pokud možno hospodařily co možná nejlépe se svěřeným majetkem. I cesta, která je vedla k rozhodnutí o výběru tohoto opravce, byla vedena úsporami vyplývajícími z nižší ceny při zachování kvality, která tady byla požadována.

Zmíněná obchodní veřejná soutěž proti minulým letům zpřísňuje podmínky zejména v oblasti kvality oprav a záruk, které jsou vítěznému uchazeči kompenzovány pěti- až šestiletým cyklem oprav zvoleného druhu vozidla, zde to bylo dodrženo.

Ve stanoveném termínu se přihlásilo 11 opravců z ČR, vesměs bývalé železniční opravny a strojírny Českých drah, které jsou nyní všechny privatizovány. Ze zahraničí se přihlásila jedna opravna z Maďarska a dvě ze Slovenska.

Polovina uchazečů byla ze soutěže vyřazena pro formální nedostatky nabídek. Protože zbývající účastníci soutěže nepokryli všechny druhy železničních kolejových vozidel, byly zahájeny ve smyslu platné metodiky tzv. poptávky u více zájemců, a to za stejných podmínek, jako byly dány obchodní veřejnou soutěží.

Stejná výběrová komise doporučila po termínu uzavření 28.11.1997 osm tuzemských opraven a jednu zahraniční, a tou byla zmíněná železniční opravna Vrútky.

Právě proti tomuto rozhodnutí protestoval u generálního ředitele Českých drah předseda ústředí Odborového svazu železničářů Jaromír Dušek. Ve svém emotivně psaném dopise hovořil o ohrožení zaměstnanosti členů odborového svazu železnic v privatizovaných opravnách v ČR a vyzýval k přehodnocení výsledků poptávkového řízení.

Generální ředitel Českých drah ve své odpovědi 9. ledna vysvětlil důvody výběru jediného zahraničního opravce, a tím jsou železniční opravny Vrútky, který bude zajišťovat - nevím, jestli to pan poslanec ví - v objemu pouze 1,74 % předpokládaných nákladů na opravu hnacích vozidel, tedy výkon velice malý. Navíc zdůraznil důvody výběru ŽOS Vrútky, který byl z hlediska parametrů a kriterií pro ČR jednoznačně nejvýhodnější. Tím bylo odborářskému ústředí naznačeno, že rozšíření soutěže na zahraniční opravce vytváří konkurenční prostředí, na které si v souvislosti s ucházením se o naše začlenění do Evropské unie budeme muset zvykat.

Obsáhlá informace o průběhu obchodní veřejné soutěže na opravu železničních kolejových vozidel byla jako tisk 199 zařazena na pořad 63. zasedání správní rady a s tímto obsahem měl být pan poslanec Kapoun jako člen správní rady seznámen.

I když je název interpelace Přidělování oprav kolejových vozidel v ČR, předpokládám, že měl pan poslanec na mysli právě kolejová vozidla pouze Českých drah. I ostatní soukromí vlastníci kolejových vozidel si mohou volit opravce kolejových vozidel podle vlastního uvážení, podle výhodnosti.

Můj osobní názor je, že je třeba určitým způsobem dát signál opravcům, že konkurence zde je, že je třeba o cenách jednat. Ten malý podíl, 1,74 %, snad signálem byl. Věřte jinak, že se při výběru děje to, co pan poslanec mínil, to je z 98 a málo desetin procenta jsou voleni opravci z ČR. Děkuji.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP