(pokračuje Štěpová)
Samozřejmě s ohledem na to, co jsem říkala, navrhuji jediné usnesení, a to nesouhlas s odpovědí paní ministryně Parkanové na moji písemnou interpelaci.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: O slovo se přihlásila paní ministryně Vlasta Parkanová.
Ministryně spravedlnosti ČR Vlasta Parkanová: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, paní poslankyně Štěpová v podstatě shrnula některá fakta, nicméně já považuji za nutné některá zopakovat, některá doplnit a některá uvést do jistých zcela nutných souvislostí.
Je skutečností, že tak jak byla rozpočtována na rok 1998 částka na mzdy pro Vězeňskou službu České republiky, nepokryje předpokládanou mzdovou potřebu. Myslím si, že není třeba nikomu osvěžovat paměť a připomínat vládní balíčky, připomínat loňské měsíce prvního pololetí, kdy jsme řešili velmi vážný a tíživý problém, jakým způsobem provést restrikci státního rozpočtu. Je pochopitelné, že tyto kroky se v rozpočtu kapitoly Ministerstva spravedlnosti nějakým způsobem promítnout musely, a také se tak stalo. Protože Ministerstvo spravedlnosti je odkázáno právě na zdroje v rámci naší kapitoly, budeme nuceni učinit některá opatření rozpočtová, jak to umožňuje § 13 zákona č. 576/90 Sb., to je zákon o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky. To je skutečnost, kterou jsem v dopise na interpelaci poslankyně Štěpová uváděla.
Znamená to tudíž, že chceme přesunout některé zdroje z oblasti investiční do oblasti neinvestiční. Souhlasím s paní poslankyní, že z toho nemáme vůbec žádnou radost. Stav, který ona popisovala, když hovořila o přeplněnosti, technické zastaralosti a o nedobrém stavu celkově, je skutečně pravdivý. Ovšem na to, abychom něco uvedli do pořádku, musíme mít finanční zdroje. Ještě se dostanu dále k tomu, jakým způsobem si poradíme, a nebude to dlouho trvat.
Předpokládané rozpočtové opatření, jak o tom mluvím, se dotkne výstavby libereckého justičního areálu. Je pravdou, že na podzim minulého roku byla zrušena veřejná soutěž na stavbu Justičního paláce v Liberci. Kdybychom tuto soutěž nezrušili, jak se to rozhodnutím generálního ředitele Vězeňské služby stalo, vznikl by nám tím smluvní závazek proinvestovat v tomto roce v Liberci částku 120 mil. Kč, kterou prostě v tuto chvíli nemáme.
Je ale také pravdou, že veškeré stavební práce, které letos v Liberci budou uskutečněny, chceme realizovat v režii Vězeňské služby České republiky. Vedou nás k tomu některé důvody. Uvedu alespoň dva. Jedním z nich je, že se vyhneme nutnosti pro stavební práce v letošním roce vypisovat veřejnou soutěž. Jak jsem řekla, důvody jsem dostatečně zřetelně popsala a mluvila o nich i paní poslankyně.
Dalším důvodem je i to, že si chceme vytvořit současně podmínky pro umožnění vyšší zaměstnanosti odsouzených. Než přejdu k dalším faktům, které jsem paní poslankyni ani této sněmovně ještě neměla možnost sdělit, chci říci, že na písemnou interpelaci paní poslankyně Štěpové, která v jednom svém odstavci uvádí, že "konzultovala celou záležitost s předsedou rozpočtového výboru panem Wagnerem a že tomu se zdá postup generálního ředitele Vězeňské služby jako krajně podivný a nelogický". Já jsem se samozřejmě obrátila na pana předsedu rozpočtového výboru se žádostí o vyjádření k tomuto tvrzení, a pak předseda Wagner odmítl pravdivost tohoto tvrzení a odmítl také údajně návrh paní poslankyně Štěpové, aby se celou záležitostí zabýval rozpočtový výbor.
Nyní ještě shrnu jedna fakta. O změně určení schválených prostředků nemůže samozřejmě rozhodnout o své vůli sám správce kapitoly, proto je připravováno rozpočtové opatření, které je předjednáno a bude předloženo k projednání a schválení Ministerstvu financí, tak jak nám to zákon č. 576/90 (což jsou rozpočtová pravidla) a na něj navazující vyhláška č. 205/91 o hospodaření s rozpočtovými prostředky ukládají.
Současně v této době dokončujeme rozbor předpokládané přesčasové práce ve věznicích (to je v důsledku nenaplněnosti stavu příslušníků Vězeňské služby) a dokončujeme rozbor předpokládaného vývoje naplňování plánovaných stavů. Teprve potom se totiž ukáže, jaká je skutečná potřeba mzdových prostředků ve Vězeňské službě po celý tento rok, a tudíž jakých finančních objemů se připravované rozpočtované opatření bude muset týkat.
Pokud jde o výstavbu libereckého justičního paláce, tu jsme rozdělili do dvou etap. První etapa se týká letošního roku. Bude představovat demolici stávajících budov, přípravu staveniště, zainvestování pozemku, to znamená inženýrské sítě.
Pokud jde o druhou etapu, máme ji v úmyslu zahájit v roce 1999 s tím, že bude představovat rozhodující dodávku stavby. Na tuto druhou etapu bude vypsána veřejná soutěž, a to již tento rok, a to tak, aby stavební práce mohly pokračovat hned na jaře roku 1999. V rámci obou etap chceme velmi usilovat o to, aby byly využity právě pracovní síly vězňů, aby bylo dosaženo co největší zaměstnanosti odsouzených. Z toho je zřejmé, že stavba justičního paláce se ve skutečnosti nezpozdí o rok, ale nejvýše o tři nebo čtyři měsíce.
K tomu, co paní poslankyně zmiňovala, že jsme možná ty firmy, když byla veřejná soutěž zrušena, dejme tomu "tahali za nos" - používám svůj výraz, paní poslankyně to tak neřekla - , musím připomenout, že pokud jde o skládání kaucí, kauce jsou pro firmy, které se chtějí takové soutěže zúčastnit, povinné ze zákona. Firmy musejí počítat s rizikem, že soutěž může být zrušena. Každý účastník musí počítat s tím - ta možnost je uvedena v propozicích soutěže -, že v soutěži neuspěje.
To je asi všechno, co bych k té věci mohla dodat.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy jsou dále přihlášeny paní kolegyně Kořínková a paní kolegyně Štěpová. Prosím, aby se v tomto pořadí ujaly slova.
Poslankyně Květoslava Kořínková: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, mám jen několik dotazů k paní ministryni Parkanové, a to za podvýbor pro kontrolu, který je součástí rozpočtového výboru.
Je nám všem známo, že státní rozpočet je zákonem. Měnit zákon může vláda podle svého zmocnění. My jsme to mnohokrát kritizovali. Nesmí pouze narušit příjmovou a výdajovou stránku. V okamžiku, kdy se tyto otázky kolem státního rozpočtu a příslušné stavby v Liberci projednávaly, myslím, že bylo zcela zřejmé, že máme po dvou balíčcích, po povodních a že nějakým způsobem také musíme řadu investic krátit. Pokud již tehdy byly známy některé skutečnosti, které zde uvádí paní ministryně, to znamená zajistit výstavbu této budovy prostřednictvím prací Vězeňské služby, myslím, že nic nebránilo tomu, aby to takto bylo do rozpočtu zahrnuto a aby to také bylo tímto způsobem sděleno příslušným organizacím. Pokud k tomu došlo později, je samozřejmě nutné - protože již píšeme konec března - aby velice urychleně došlo k té úpravě státního rozpočtu, o které zde mluvila paní ministryně.
Pokud si ovšem dám dohromady dopisy, které psala paní poslankyně Štěpová, a odpovědi, mám pocit, že stále trváme na tom, že teprve bude osloveno Ministerstvo financí.
Moje otázka je, zda již byl předložen dokument, který by opravňoval tyto změny v investičních prostředcích kapitoly Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva financí. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme paní kolegyně Štěpová.
Poslankyně Vlasta Štěpová: Já musím, pane předsedající, bohužel konstatovat, že mi paní ministryně odpověděla na otázky, na které jsem se neptala. Nemluvila jsem o kaucích, nemluvila jsem o tom, kolik podnikatelů, kolik společností se hlásilo do soutěže a že museli cosi deponovat. Nežádala jsem - velice bych prosila, aby to bylo vzato na vědomí - předsedu rozpočtového výboru, aby se kauzou zabýval rozpočtový výbor, a jednala jsem s ním před svědky. Toto je informace poněkud mylná.
***