Čtvrtek 16. dubna 1998

 

(pokračuje Recman) 

Předkládám nyní Poslanecké sněmovně návrh usnesení v tomto znění:

"Poslanecká sněmovna doporučuje České národní bance zpracovat měnový program a měnovou politiku České národní banky pro příslušný fiskální rok a předložit ho k projednání ve vládě České republiky a Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky."

Jsem si vědom, že s řadou aspektů měnové politiky a přístupu České národní banky je široká veřejnost seznámena prostřednictvím tiskových konferencí, a domnívám se, že v tak zásadní oblasti by měla být zcela oficiálně projednána měnová politika i na půdě Poslanecké sněmovny, nebo alespoň v jejím rozpočtovém výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Recmanovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Lukáš.

 

Poslanec Věnceslav Lukáš: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych prosil předchozího řečníka, aby upřesnil, který rok ve svém usnesení měl na mysli, protože projednáváme rok 1997. Děkuji.

 

Poslanec Svatomír Recman: Jsem si toho vědom. To je v podstatě poučení z toho, že k roku 1997 se sice ještě vrátíme, když bude projednávána zpráva o měnovém vývoji v České republice za rok 1997, ale myslím si, že by bylo vhodné, kdyby se to už dotklo roku 1998, to znamená, aby Česká národní banka podala informaci o strategii a taktice na měnovém poli v roce 1998. Pokud to nebude možné a aktualizace už je taková, že první čtvrtletí roku 1998 máme za sebou, mohlo by se to týkat taktiky minimálně na druhé pololetí roku 1998, ale každopádně bych to směřoval nejpozději k roku 1999.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, to samozřejmě můžete navrhovat, pouze jsou rozpaky, zdali v rámci tohoto bodu, protože projednáváme ne obecný bod, jakým způsobem kontrolovat měnový vývoj nebo projednávat měnový vývoj, ale projednáváme konkrétní zprávu o měnovém vývoji za první pololetí, takže si myslím, že bychom o tom měli hlasovat po skončení tohoto bodu jako o doprovodném usnesení v rámci tohoto bodu.

 

Poslanec Svatomír Recman: To je forma, která je možná, po schválení tohoto bodu jako o doprovodném usnesení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Další přihlášky nejsou, takže rozpravu končím a prosím pana poslance Třebického coby zpravodaje, aby rozpravu shrnul a předložil návrhy k hlasování.

 

Poslanec Jan Třebický: Děkuji. Pane místopředsedo, já bych se ještě s dovolením vyjádřil k předešlému návrhu a řekl své stanovisko.

Domnívám se, že je možné přijmout doprovodné usnesení, ale nemělo by být v rozporu se zákonem o České národní bance, protože zprávy o měnovém vývoji, tak jak je dostává sněmovna, předkládá Česká národní banka přesně v souladu s tímto zákonem a já si myslím, že naše případné doprovodné usnesení nemělo být s tímto zákonem v rozporu, případně bychom museli měnit zákon, takže je pak nebudu doporučovat.

Nyní k vlastnímu bodu. Opakuji, že rozpočtový výbor se zabýval touto materií na 29. schůzi dne 27. listopadu 1997 a přijal usnesení, kterým bere na vědomí zprávu České národní banky o měnovém vývoji v České republice za první pololetí roku 1997 a doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení:

"Poslanecká sněmovna bere na vědomí informaci rozpočtového výboru o projednání zprávy České národní banky o měnovém vývoji v České republice za první pololetí roku 1997."

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. O tomto návrhu dám hlasovat v hlasování pořadové číslo 388, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti?

Hlasování skončilo výsledkem pro 43, proti 19. Toto usnesení přijato nebylo.

 

Tím projednávání v tuto chvíli končí a budeme se věnovat návrhu pana poslance Recmana na doprovodné usnesení.

 

Poslanec Jan Třebický: Podle vzájemné dohody přednáším doprovodné usnesení ve znění:

"Poslanecká sněmovna doporučuje České národní bance zpracovat měnový program a měnovou politiku České národní banky pro příslušný fiskální rok a předložit ho k projednání ve vládě České republiky a v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, a to…" - jestli to mohu doplnit - "…nejpozději v roce 1999."

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Rozhodneme o tom hlasováním. Stanovisko zpravodaje jsme slyšeli před chvílí, je nedoporučující.

Rozhodneme hlasováním, které jsem zahájil. Hlasování má pořadové číslo 389. Ptám se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti?

Toto usnesení bylo přijato, protože se pro něj vyslovilo 57 z potřebných 57 poslanců, proti bylo 41 hlasů.

 

Poslanec Jiří Novák má náhradní kartu č. 11.

Projednávání tohoto bodu skončilo.

 

Budeme se věnovat dalšímu bodu, kterým je

 

44.
Návrh Statutu stálé komise Poslanecké sněmovny
pro kontrolu použití operativní techniky Policie České republiky

 

Návrh statutu byl rozdán na lavice. Prosím předsedu komise, pana poslance Jana Grůzu, aby návrh statutu uvedl a současně přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.

 

Poslanec Jan Grůza: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládám vám návrh Statutu stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie České republiky. Tento statut by měl upřesnit pravidla jednání komise, upřesnit také vazbu této komise na parlament, způsob předkládání materiálů do parlamentu a podobné další věci.

Dámy a pánové, prosím vás o schválení tohoto statutu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Grůzovi a otevírám rozpravu. Hlásí se pan poslanec Vojtěch Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Paní a pánové, já považuji za potřebné, aby Statut stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie České republiky byl přijat. Je to prostě potřebné, ale vzhledem k tomu, že nejde o standardní věc, o které bychom se bavili ve třech čteních, ale jde o to, co projednáme a také schválíme najednou, považuji za potřebné předložit některé pozměňovací návrhy a požádat sněmovnu, aby hlasováním rozhodla. Já jsem přesvědčen o tom, že jako minimální pozměňovací návrh je nutné uvést do článku 2 odst. 2 místo "nevládních politických stran" slova "opozičních politických stran".

Současná situace v podstatě přesně ukazuje, proč to slovo "nevládních" za "opozičních" chci vyměnit. Ať by komise byla v současném, nebo jiném složení, tak je složena v pořádku, přestože tam nejsou opoziční politické strany, protože mezi pěti členy je jeden zástupce ČSSD a jeden zástupce ODS, tedy dvou nevládních stran. Například ČSSD, pravda, nemá nikoho ve vládě stejně jako ODS, ale ČSSD minimálně při hlasování o důvěře vládu podpořila, dala jí důvěru, tedy nelze ji z hlediska politologie nebo teorie postavit jako opoziční, ale jako nevládní stranu.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP