Čtvrtek 21. května 1998

 

(pokračuje Moos) 

Právem v Poslanecké sněmovně zaznívají stížnosti na tuto státní organizaci. Mě mrzí, že nemohu dát příznivější informaci o obrazu Českých drah než to, že ministerstvo přijalo plán obnovy a - jak už jsem řekl před chvílí - i strategii revitalizace železnice.

V současné době, kdybychom požádali Ministerstvo financí o finanční prostředky pro České dráhy k obnově tohoto vozového parku na základě rekonstrukce v některých případech, jinde střední opravy, jinde nižší typy oprav, museli bychom vyžadovat zhruba minimálně kolem 800 milionů korun od státního rozpočtu, aby České dráhy mohly s těmito vozy naložit jinak, než je odstranit z oběhu. Podotýkám, že jsou to vozy, které neodpovídají evropské normě a mohou se pohybovat jen na našich drahách. Jinak jsou nevyužitelné, přičemž České dráhy o ně nemají zájem, protože pro ně nemají využití.

Co s nimi teď dělat? Běžela studie, která měla za úkol najít optimální ekonomický model využití tohoto "bohatství, pozůstatku, dědictví" Českých drah právě na této skládce. Je mi líto, že občané v lokalitě Nezamyslic a Modřich se museli takovou dobu dívat na rezivějící vagony. Vedení rozhodlo a dostalo k tomu požehnání od správní rady Českých drah a ministerstvo to vítá, že tyto objekty - dnes už o nich nebudeme hovořit jako o vagonech, protože poškození je velké, že se vyplatí investovat do vozových jednotek, které splňují normy Evropské unie, a České dráhy mohou sestavovat vlakové soupravy, se kterými se budou moci pohybovat v budoucnu po celé síti Evropské unie - budou sešrotovány.

K otázce, jak tuto zakázku řešit. Vznikla z toho zakázka veřejného zájmu, zakázka, kterou ze svých nákladů pokrývají České dráhy. Bylo dvojí řešení - buď vnitřními silami, což znamená kapacitními jednotkami dep kolejových vozidel nebo provozních jednotek, které mají České dráhy k dispozici. Ale věřte, že současné provozní jednotky i depa nedisponují takovou velkou kapacitou rozřezávacích a svařovacích souprav, které by mohly efektivně v krátké a dostupné době celou situaci vyřešit. Proto bylo vypsáno výběrové řízení, neboť kapacity, které České dráhy mají, se musejí starat o vozový park, který operuje na současné síti Českých drah.

Ještě jsem zapomněl říci, že jsme vázáni limity Ministerstva financí, co se týče nákladů, protože se jedná o silně ztrátovou organizaci. Loňské ztráty 4,5 miliardy a 3,8 miliardy letošní jsem již uvedl. Zde odbočím - České dráhy jsou stále ještě státní organizací. Nejsou státním podnikem ani akciovou společností. Kdyby to byl státní podnik, tak moc ministra okamžitě provést zásah je podstatně větší. Pravda, mám možnost a využívám toho, že s generálním ředitelem Českých drah je komunikace mezi ministerstvem a jím velmi rychlá. Reaguje a prakticky okamžitě plní to, na čem se dohodneme. Stejně je to záležitost jeho - nemohu říci dobré vůle, ale právně vzato či z hlediska legislativy bych nejprve měl dát úkol správní radě, která by měla projednat s generálním ředitelem atd. Generální ředitel reaguje velmi dobře.

Problém ve výběrovém řízení byl nejen cenový, ale také ekologický. Bylo třeba zajistit celou operaci rozřezání vagonů, která teď začíná, tak, aby dodavatel zaručil i ekologický průběh, neboť tam bude množství odpadů, především maziva. Jde nám o ropné produkty. Operace je velmi komplikovaná. Bylo třeba vyhledat takovou firmu, která právě ekologické ošetření provede. Zde byl problém velmi zúžen.

Neúčastnil jsem se výběrového řízení a je mi líto, že vám neřeknu, jaká firma výběrové řízení vyhrála. Jestli vás mohu poprosit, paní poslankyně, jakmile zítra budu na ministerstvu, zjistím vám to. Budete-li mít možnost se se mnou telefonicky spojit, řeknu vám, jak výběrové řízení vypadá. Výběrové řízení je organizováno generálním ředitelstvím Českých drah a je pod dohledem správní rady. Správní rada bude zasedat o týden později. Tam vyslechne zprávu o výběrovém řízení. Já dostanu zprávu od předsedy správní rady. Protože správní rada se ještě nesešla, tak to ještě na stole nemám. Nicméně to zjistím, komunikace není problém. Mezi námi a Českými drahami se podstatně zlepšila. Zdá se, že v této věci nalezneme pochopení a určitě vám budu moci celý proces popsat.

Nicméně chtěl bych se vrátit k ekologické stránce věci. Na ministerstvo mi dochází mnoho nejen aktivistů v oblasti životního prostředí, ale jednám i s panem ministrem Bursíkem.

Takové projekty, jako je právě demontáž nebo sešrotování vagonů, představují technologickou operaci, která spadá pod kuratelu tzv. hodnocení technologií Ministerstvem životního prostředí. Proto problém, proč nemůžeme vzít rovnou nějaké pracoviště Českých drah.

Je to ještě složitější o to, že tzv. železnické opravárenské správy byly vlastně zprivatizovány v předchozích letech a já jsem zdědil opravárenské systémy bez tzv. ŽOS, jak to znají železničáři. Ty dnes ve většině případů si našly programy z velké části mimo železnici. Je to proto, že objem přepravy skutečně - jak jsem několikrát už uvedl - poklesl a není -jak jsem se dočetl v tisku - nějakou nezodpovědností ministerstva nebo Českých drah, že poklesl počet zakázek pro tyto podniky opravárenského průmyslu. Je to dáno poklesem poptávky.

Jestliže jsou menší přepravní výkony, v některých měsících v roce dokonce až na jednu pětinu, na 20 %, tak lze očekávat naprosto právem, že se zmenší počet výkonů v opravárenství na pětinu.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP