Počet nehod | 156 242 | 175 520 |
Počet usmrcených | 1 473 | 1 384 |
Počet těžce zraněných | 6 232 | 6 298 |
Počet lehce zraněných | 29 590 | 30 866 |
Příloha č. 16
Postoje policistů a veřejnosti k policejní
práci
V podzimních měsících r. 1995 provedla
firma UNIVERSITAS conzorcium pro užitou sociologii, rozsáhlý
výzkum "Institucionální souvislosti
kriminality: Vztah veřejnosti a bezpečnostních
složek", který zadalo Ministerstvo vnitra a finančně
jej podpořila Nadace Hannse Seidela. Tento výzkum
byl připravován a proběhl ve spolupráci
s Policejním prezidiem ČR a s krajskými i
okresními ředitelstvími.
Některé závěry týkající
se práce policistů i názorů veřejnosti:
- Profese policisty se stala normální součástí
institucionální a profesní struktury společnosti,
ztratila svou nedotknutelnost, ale i devalvující
ódium.
- Prestiž policie má mírnou stoupající
tendenci a v rámci profesní struktury je poměrně
solidní (zajímavé je, že sami policisté
svou prestiž hodnotí hůře než občané
nebo spíše se domnívají, že je
občané hodnotí hůře).
- Z poměrně příznivého hodnocení
policie vyplývá i to, že občané
začínají normálně uvažovat
o volbě této profese.
- Policisté se musí smířit s vyšší
mírou kontroly ze strany veřejnosti a médií
(zde ovšem problémy jsou spíše na
straně médií) a definitivně se vyrovnat
se ztrátou "sociálních výhod"
bývalého režimu tak, jako to činí
většina ostatních profesí.
- Diferenciace mezi službami PČR ukazuje značné
rozdíly (v množství a náplni práce)
mezi pořádkovou a dopravní policií
na jedné straně a kriminální policií
a vyšetřovateli na straně druhé. U posledních
dvou se projevuje značné pracovní zatížení,
ale i zaujatost zajímavou prací apod.
- Specifické postavení ve struktuře služeb
má cizinecká a pohraniční policie,
která se sice jeví jako nejméně pracovně
vytížená, ale na druhé straně
musí čelit nemalým problémům
(malá míra zkušeností, dojíždění
do práce apod.).
- Profese policisty klade nadprůměrné
nároky na psychický stav toho, kdo ji vykonává,
což se ukazuje zejména ve srovnání s
celou populací.
Příloha č. 17
Plnění priorit základního zaměření
Policie ČR v r. 1995
Úkol č. 1
Zvýšit důvěru občanů v Policii ČR především:
a) vstřícným a adekvátním jednáním policistů s poškozenými a veřejností vůbec
b) profesionálními zásahy a včasnými
příjezdy Policie ČR na místo činu
V r. 1995 bylo vydáno několik řídících
aktů policejního prezidenta, které mj. upravují
i oblast způsobu jednání s občany.
Jedná se např. o 1. Závazný pokyn
policejního prezidenta č. 7/1995, kterým
se upravuje postup orgánů Policie ČR v souvislosti
s řízením o přestupcích, kde
hned v úvodu je uvedeno, že policisté jsou
povinni dbát cti, vážnosti a důstojnosti
občanů i své vlastní a usilovat o
to, aby občanům nevznikla bezdůvodná
újma a případný zásah do jejich
práv a svobod nepřekročil míru nezbytnou
k dosažení účelu prováděného
opatření.
2. Závazný pokyn policejního prezidenta č.
12/1995, kterým se vydávají Zásady
pro činnost útvarů služby pořádkové
policie, kde je uveden jako jeden ze základních
úkolů obvodních a místních
oddělení Policie ČR (jejichž příslušníci
nejčastěji přicházejí do styku
s občany) "...chrání práva a
oprávněné zájmy fyzických osob,
zejména před útoky na jejich život,
zdraví a osobní integritu, na jejich čest,
svobodu a důstojnost..."
3. Rozkaz policejního prezidenta č. 61/1995, kterým
se vydávají Zásady jednání
a vystupování příslušníků
Policie ČR a zaměstnanců Policie ČR,
v nichž je mj. uvedeno, že příslušníci
i zaměstnanci policie se chovají zdvořile
a ohleduplně, vystupují důstojně a
taktně jak ve styku s občany, tak kolegy, nadřízenými
i podřízenými. Dále, že při
služebních zákrocích, kdy se zdvořilé
a slušné chování policisty míjí
účinkem, snaží se policista předejít
použití síly a pokud ji užije, učiní
tak jen zákonným způsobem, razantně,
ale přiměřeně a humánně.
Lze konstatovat, že nejenom výše uvedenými,
ale i dalšími řídícími
akty a důslednou kontrolou nadřízenými
jsou policisté trvale vedeni ke vstřícnému
a adekvátnímu jednání s poškozenými
a veřejností vůbec.
Při vysílání do denního běžného
výkonu služby jsou příslušníci
Policie ČR instruováni k řádnému,
slušnému, leč rozhodnému jednání
s občany. K získání správných
návyků při styku policie s občany
byl vyroben instruktážní videopořad
"Pozitivní komunikace policistů s občany"
a v současné době byl distribuován
na všechny krajské správy, kde se stane součástí
odborně zdokonalovací přípravy.
Profesionalita zásahů a včasnost příjezdů
policistů na místa činů a událostí
jsou ovlivněny několika skutečnostmi - zejména
naplněností či nenaplněností
početních stavů policistů, odbornými
znalostmi a praktickými zkušenostmi policistů,
materiálním a technickým vybavením
policie a počtem a prioritami závažnosti oznámených
případů. Za optimálních okolností
většinou nic nebrání tomu, aby ihned
po oznámení události byla na místo
vyslána nejbližší policejní hlídka.
Jestliže však hlídky nejsou dostatečně
mobilní, případně s nimi není
z technických důvodů možné navázat
okamžitě spojení, prodlužuje se doba příchodu
policistů na místo. Za tím účelem
je policie (v závislosti na přidělených
finančních prostředcích) postupně
vybavována spojovací technikou, služebními
dopravními prostředky a je trvale vyvíjena
snaha o doplňování požadovaných
počtů policistů u jednotlivých útvarů
policie.
Pokud jde o míru profesionality zásahů ať
již jednotlivce či jednotky pod jednotným velením,
je nutno konstatovat, že nedostatek odbornosti je v řadě
případů ke škodě věci
nahrazován nevhodnou snahou méně zkušených
policistů. Získání profesionálních
návyků při policejních zásazích
je dlouhodobá záležitost, ale i této
oblasti je v poslední době ze strany nadřízených
věnována maximální pozornost. Veškerá
pochybení jsou podrobována kritice a v závažnějších
případech porušení předpisů
jsou vyvozovány přísné konkrétní
důsledky.
Občané posuzují kvalitu a výkonnost
policie také podle osobních zkušeností
při styku s policisty. Upravenost policisty ve službě,
asertivita, schopnost pozitivní komunikace s občany
a vědomí, že práce policisty je službou
občanům jsou otázky, kterým vedení
Policie ČR rovněž věnuje trvalou pozornost.
Nemalou úlohu v oblasti důvěry občanů
v Policii ČR sehrává i spolupráce
policie s hromadnými sdělovacími prostředky
a vystupování policistů v nich. S tím
úzce souvisí práce tiskových mluvčích
nebo policistů pověřených stykem s
veřejností. Pro ně bylo koncem minulého
a počátkem letošního roku uspořádáno
několik celodenních školení za účasti
psychologů a novinářů. V tomto směru
se pozitivně projevilo i policejním prezidentem
stanovené zúžení okruhu policistů
oprávněných vystupovat v masmédiích.
Úkol č. 2
Policie ČR bude důsledně postupovat proti
nekázni v dopravě a při zajišťování
plynulosti a bezpečnosti silničního provozu
Zajišťování plynulosti a bezpečnosti
silničního provozu je Policií ČR věnována
stále větší pozornost. Jako výraznější
celostátní opatření lze označit
- vydání nového přísnějšího
doporučeného sazebníku pokut za přestupky
proti bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu,
- systematické metodické vedení útvarů
dopravní policie k tomu, aby závažné
dopravní přestupky projednávaly pouze ve
správním řízení,
- zavedení nového radiolokačního měřiče
rychlosti k měření a dokumentování
překračování nejvyšší
dovolené a konstrukční rychlosti RAMER 7
CCD.
Na základě vyhodnocení činnosti útvarů
dopravní policie lze konstatovat, že v r. 1995 v porovnání
s r. 1994 došlo téměř u všech sledovaných
ukazatelů ke zvýšení. Celkem bylo zjištěno
1 090 228 dopravních přestupků (+12,43% oproti
r. 1994). Z toho bylo na místě vyřízeno
809 345 přestupků (tj. 74,24%). Do správního
řízení bylo předáno 280 883
přestupků (+39,62%). Dopravní policií
byly v blokovém a správním řízení
uloženy pokuty v celkové částce 441
687 650,- Kč (+27%).
Zavedením zařízení RAMER 7 CCD došlo
k výraznému zvýšení podílu
počtu přestupků překročení
stanovené rychlosti oproti ostatním přestupkům.
Za hodnocené období bylo zjištěno 561
040 případů překročení
nejvyšší dovolené nebo konstrukční
rychlosti, což činí 51,40% z celkového
počtu zjištěných dopravních přestupků.
Činnost dopravní policie se v průběhu
r. 1995 sice zintenzívnila, avšak nepříznivý
vývoj v oblasti bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu se zatím nepodařilo výrazněji
změnit. Oproti předchozímu období
se zvýšil počet preventivních dopravně
bezpečnostních akcí, přičemž
zvýšená pozornost byla věnována
úsekům s častými dopravními
nehodami.
Úkol č. 3
Přednostně zabezpečovat útvary
Policie ČR podílející se na boji proti
organizovanému zločinu potřebnou technikou
a naplňovat tyto útvary speciálně
vyškoleným personálem
Základní technické vybavení útvaru
pro odhalování organizovaného zločinu
služby kriminální policie bylo na útvar
předisponováno při jeho zřízení
z bývalé ústředny kriminální
policie. Již v té době nebylo toto technické
vybavení na potřebné úrovni a proto
bylo v průběhu roku 1995, v rámci finančních
možností policie, účelně doplňováno
zejména výpočetní technikou, služebními
dopravními prostředky a speciální
technikou podle schválené Koncepce postupu proti
organizovanému zločinu. Lze konstatovat, že
se tak podařilo vybavenost uvedeného útvaru
částečně zlepšit. K dalšímu
kvalitativnímu i kvantitativnímu posunu v technickém
vybavení by měly přispět tzv. rekondiční
programy technického zajištění pracovišť
specializovaných na boj proti organizovanému zločinu
na rok 1996 a další léta.
Speciálně vyškolený personál,
potřebný pro naplňování útvarů
boje proti organizovanému zločinu, není volně
k dispozici, ale e nutné jej teprve postupně vytvářet.
Děje se tak nejprve uplatňováním přísnějších
kritérií při výběru uchazečů
o službu v takových útvarech (policejní
kriminalistická praxe, fyzická a psychická
způsobilost apod.). Základní odborná
příprava policistů zařazených
na útvaru pro odhalování organizovaného
zločinu je pak zajišťována dálkově
na SPŠ MV. Od r. 1993 se každoročně 3
vybraní policisté zúčastňují
15 týdenního kursu pořádaného
Středoevropskou policejní akademií zaměřeného
na problematiku potírání organizovaného
zločinu.
Úkol č. 4
Policie ČR bude razantně postupovat proti veřejným
projevům rasové nesnášenlivosti a extremistickým
vystoupením
Negativnímu vývoji extremismu a trestné činnosti
s rasovým nebo národnostním motivem je Policií
ČR v posledních letech věnována stále
větší pozornost.
Rok 1994 se pro tuto oblast jeví jako zlomový, neboť
zatímco v letech 1990 až 1993 byly hlášeny
jen jednotlivé případy, v r. 1994 to bylo
již 121 případů a v r. 1995 to bylo
141 případů.
Postup policie proti extremismu a trestné činnosti
s rasovou či národnostní motivací
nebyl do počátku r. 1995 dostatečně
účinný. To bylo také kritizováno
při setkání romských organizací,
které uspořádal sekretariát Rady pro
národnosti vlády ČR. Na základě
tohoto jednání uložil v dubnu 1995 náměstek
ministra vnitra pro oblast vnitřního pořádku
a bezpečnosti policejnímu prezidentovi, aby policie
v případech rasového a národnostně
motivovaného násilí postupovala razantněji.
Policejní prezident dne 17. 5. 1995 na základě
porady u předsedy vlády dne 16. 5. 1995 a usnesení
vlády č. 279 ze dne 10. 5. 1995 svým náměstkům
a ředitelům správ krajů uložil
nekompromisně, rezolutně a tvrdě postupovat
při všech projevech rasismu a národnostní
nesnášenlivosti a k tomu využívat všech
dostupných sil a prostředků, včetně
prostředků technických.
Dne 19. 5. 1995 vydal policejní prezident závazný
pokyn, kterým se stanoví postup policie při
zabezpečování ochrany veřejného
pořádku v případech jeho hromadného
narušování a při páchání
trestné činnosti s rasovým či národnostním
motivem.
V tomto závazném pokynu byly pro ochranu veřejného
pořádku v případech jeho hromadného
narušení a při páchání
trestné činnosti s rasovým či národnostním
motivem podrobněji stanoveny zejména tyto skutečnosti:
- využívání sil a prostředků
policie,
- způsoby zákonných služebních
zákroků a použití donucovacích
prostředků s důrazem na nutnost razantního
a nekompromisního postupu,
- služební zákroky pod jednotným velením,
- postup před rozhodnutím o provedení zákroku,
- úkoly jednotlivých služebních funkcionářů
útvarů, které se na zákroku podílí.
Uvedené úkoly mají trvalý charakter
a v současné době lze konstatovat, že
jsou průběžně plněny na útvarech
policie všech stupňů řízení.
Dne 13. 6. 1995 byl ministrem vnitra vydán rozkaz, kterým
uložil úkoly k eliminaci extremistických postojů.
Tímto rozkazem uložil mimo jiné policejnímu
prezidentovi a řediteli Úřadu vyšetřování
pro ČR vydat metodický pokyn, který by upravil
postup při prošetřování trestných
činů, kde jsou zjištěny skutečnosti
nasvědčující jednání
motivovaného národnostní nebo rasovou nesnášenlivostí
a to tak, aby:
a) byl výslech oznamovatele (poškozeného) zaměřen
také na tento možný motiv jednání,
b) byla při výslechu obviněného věnována
zvýšená pozornost objasnění motivu
trestného činu,
c) byla hodnocena aktivita orgánů policie, zejména
podle délky doby, která uplyne od spáchání
skutku do zahájení trestního stíhání.
Policejnímu prezidentovi bylo dále uloženo
zabezpečit trvalou součinnost služby kriminální
policie s Bezpečnostní informační
službou ČR při odhalování trestné
činnosti extremistických skupin a poskytování
informací příslušným službám
policie o akcích připravovaných těmito
skupinami. Úkoly stanovené rozkazem ministra vnitra
byly splněny.
Po linii služby kriminální policie bylo také
uloženo zaměřit trvale pozornost pracovišť
zabývajících se trestnou činností
mládeže na problematiku extremistických skupin
a na včasné zamezování nebo potlačování
projevů násilí a v rámci preventivních
aktivit udržovat kontakt s ostatními institucemi zabývajícími
se problematikou mládeže.
Ve všech okresech ČR až na úroveň
základních útvarů jsou všechny
služby policie úkolovány ke zjišťování
poznatků o extremistických jevech. Vedením
policie je celá problematika sledována a v případě
zjištění pasivního přístupu
některé součásti policie či
jednotlivce jsou neprodleně vyvozována nekompromisní
personální a kázeňská opatření.
Pro řešení problematiky extremismu v rámci
odboru obecné kriminality ředitelství služby
kriminální policie Policejního prezidia ČR
byla 1. 7. 1995 zřízena speciální
skupina, která mj. prostřednictvím správ
krajů metodicky řídí příslušná
pracoviště policie na nižších stupních
řízení. Na základě rozhodnutí
ministra vnitra ze dne 8. 12. 1995 byla s účinností
od 1. ledna 1996 také zvýšena systemizace míst
u služby kriminální policie krajských
a okresních ředitelství tak, aby pro problematiku
extremismu byl vyčleněn alespoň jeden specialista.
Je ovšem nutné si stále uvědomovat skutečnost,
že problém nežádoucích extremistických
projevů nemůže vyřešit pouhá
represe, ale důležité jsou i preventivní
aktivity, které na rizikové skupiny mohou působit
formou vhodných a účinných sociálních
opatření. Rasové a národnostní
konflikty jsou tak primárně problémem společenským
a teprve sekundárně problémem kriminálním.
Úkol č. 5
Intenzivně spolupracovat s bezpečnostními
složkami ostatních států při
potírání přeshraniční
a organizované kriminality
Mezinárodní policejní spolupráce je
zaměřena na
- vybudování systému mezinárodních
multilaterálních a bilaterálních smluv
zajišťujících spolupráci v oblasti
organizovaného zločinu,
- výstavbu systému urychlené výměny
informací mezi Policií ČR a zahraničními
policejními sbory
- vysílání a přijímání
styčných důstojníků.
Mezinárodní spolupráce v oblasti boje s organizovaným
zločinem je na dobré úrovni zejména
se SRN, Velkou Británií, USA, Kanadou, SR, Polskem,
Maďarskem a dalšími zeměmi EU. Na příhraniční
úrovni dochází se SRN, Polskem a Rakouskem
ke každodenní operativní spolupráci.
V příhraničních okresech byla sloučena
obvodní oddělení Policie ČR služby
pořádkové policie s odděleními
pohraniční policie s cílem vybudovat akceschopné
útvary a tím zabezpečit vyšší
efektivitu činnosti policie při potírání
přeshraniční kriminality.
Úkol č. 6
Zlepšit úroveň technického vybavení
v oblasti výpočetní techniky, informatiky
a datových přenosů
V rámci tohoto úkolu byly policejním prezidentem
pro r. 1995 stanoveny následující priority
- navázat na pilotní projekt vybavení základních
útvarů policie, realizovaný v r. 1994 v Západočeském
kraji a zajistit vybavení všech krajů jednotnou
technikou a programovými prostředky podpory práce
policistů,
- zajistit propojení počítačů
policie od úrovně základních útvarů
policie přes okresy a regiony do centra. Vytvořit
tak podmínky pro zpřístupnění
informací z centrálních správních
i policejních databází výkonným
policistům,
- přizpůsobit organizační strukturu
informatických pracovišť policie těmto
novým podmínkám.
Současné technické vybavení představuje
první etapu. Pro podporu činnosti zejména
větších základních útvarů
bude nezbytné zakoupit ještě další
výpočetní techniku a připojit ji k
počítačům již instalovaným.
Realizovaná technologie řešení tento
postup předpokládá.
Protože veřejná soutěž na projekt
datové sítě MV nebyla úspěšná
a datové komunikační potřeby policie
bylo nutné řešit neprodleně, bylo zvoleno
vlastní řešení propojení počítačů
policie. K tomu byla zakoupena kvalitní technologie. Před
koncem r. 1995 byla instalována většina komunikační
i výpočetní techniky a nyní probíhá
postupné oživování všech instalovaných
komponent a ověřování nových
programových nástrojů před jejich
širším nasazením. Na základě
dosavadních zkušeností lze projekt propojení
počítačů policie považovat za
úspěšný.
Vzhledem k nasazení velkého objemu výpočetní
techniky na útvary policie bylo nutné zajistit i
odbornou technickou, systémovou a komunikační
podporu přímo v teritoriu. To bylo zajištěno
především zřízením oddělení
analytiky a informatiky s jednotnou strukturou na okresních
ředitelstvích policie. Podobně byla navržena
i reorganizace regionálních informatických
pracovišť a byl učiněn další
krok k integraci informatických služeb v centru. Součástí
záměru bylo i završení struktury operačních
středisek vytvořením integrovaného
operačního střediska policie.
Byl zpracován minimální bezpečnostní
standard resortu, který je nutným předpokladem
zabezpečení ochrany dat při realizaci dalších
projektů v oblasti informatiky i datové komunikace.
Úkol č. 7
Realizovat první etapu zprovoznění projektu
PEGAS, který je zaměřen na zabezpečení
radiové komunikace s možností datových
přenosů před nepovolaným odposlechem
a tím zajistit lepší spojení útvarů
Policie ČR
V současné době je prakticky dokončeno
budování I. etapy výstavby národní
komunikační sítě PEGAS. V I. etapě
výstavby, představující páteřní
síť infrastruktury, pokrývající
radiové lokality bývalých krajských
měst se výšeným pokrytím v oblasti
Prahy a Ostravy, byla realizována výstavba 12 základnových
stanic a 8 radiových ústředen po celém
teritoriu České republiky, propojených do
celostátního systému. Bylo vybudováno
školící a demonstrační středisko
určené pro školení obsluh systému
a koncových uživatelů.
Infrastruktura sítě byla uvedena do provozu v září
1995. Ve čtvrtém čtvrtletí 1995 byla
síť v testovacím provozu a bylo připravováno
nasazení koncových zařízení
do výkonu služby. Od počátku r. 1996
je síť ve zkušebním provozu již za
účasti koncových uživatelů. Prvotní
poznatky z částečného provozu jsou
pozitivní.