Parlament České republiky

poslanecká sněmovna

1995/96

II. volební období

Zpráva o činnosti Grantové agentury

za rok 1995

č.j.: 8

Předkládá předseda DR GA

Ing. Václav Talíř, v.r.

Grantová agentura České republiky byla zřízena vládou ČR podle zákona České národní rady č. 300/1992 Sb. o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií.

Dozorčí rada Grantové agentury (dále jen DR GA) je kontrolním orgánem Grantové agentury. Má 10 členů, které volí a odvolává Poslanecká sněmovna PČR. DR GA byla zvolena v březnu 1993 a její funkční období je čtyřleté. DR GA především kontroluje rozdělování finančních prostředků Grantové agentury a provádí dohled nad její činností. Tato zpráva, již v pořadí třetí, obsahuje stručný popis činností DR GA v uplynulém roce a některá nejdůležitější doporučení, která mohou přispět ke zkvalitnění grantového řízení.

Činnost Grantové agentury

Grantová agentura vydala dne 15. 2. 1995 nové znění pravidel grantového systému vycházejícího ze zákona č. 2/1995Sb. Tímto novým zněním pravidel se pouze zpřesňují do té doby platná předchozí pravidla. V listopadu 1995 schválilo předsednictvo GA ČR dodatek ke grantovému systému pro program komplexních projektů a dodatek ke grantovému systému pro společné projekty. Zavedení programu komplexních projektů sledovalo především podporu řešení náročných výzkumných a vývojových úkolů, které vyžadují práci na problémech širšího vědeckého, technického a společenského významu. U těchto projektů se předpokládá spolupráce více oborů a několika pracovišť. Cílem společných projektů je vytvořit podmínky pro mezinárodní spolupráci GA ČR se zahraničními institucemi. Soutěž o komplexní projekty byla vypsána na podzim 1995 se zahájením prvního roku řešení v roce 1996, což je kvalitativní posun vůči dosavadnímu systému grantového řízení.

Charakteristika třetího kola grantového řízení

Koncem dubna 1994 vyhlásila GA ČR veřejnou soutěž třetího kola grantového řízení, s termínem zahájení v roce 1995 v němž se ucházelo o udělení nových grantů 1 514 žadatelů. Předsednictvo rozhodlo 15. prosince 1994 o udělení podpory jednak pokračujícím grantům z roku 1993 a 1994, a jednak nově zahajovaným projektům podle návrhů oborových komisí. Přidělené finanční prostředky pouze na projekty třetího kola na rok 1995 mezi jednotlivé obory jsou:

Obor
tis. Kč
Technické vědy54 307
Přírodní vědy 34 344
Lékařské vědy 9 611
Společenské vědy18 841
Zemědělské vědy 22 466
celkem139 569

Zákon o státním rozpočtu na rok 1995 přidělil v samostatné kapitole 321 Grantové agentuře 610 mil. Kč na účelové dotace. Předsednictvo GAČR ponechalo na základě doporučení oborových komisí částku 470 431 tis. Kč pro financování projektů pokračujících z prvního a druhého kola, O přidělení prostředků rozhodlo předsednictvo 3. března 1995 a jejich rozdělení je uvedeno v následující tabulce:

Obor
tis. Kč
Technické vědy170 770
Přírodní vědy 193 040
Lékařské vědy 92 771
Společenské vědy63 045
Zemědělské vědy 90 374
celkem610 00

Charakteristika čtvrtého kola grantového řízení

Koncem dubna 1995 vyhlásila GA ČR veřejnou soutěž čtvrtého kola na projekty s termínem zahájení v roce 1996, v němž obdržela 1736 žádostí o udělení grantů s celkovými finančními požadavky 918 mil Kč. V průběhu roku 1995 byly grantové přihlášky posouzeny externími posuzovateli, podoborovými a oborovými komisemi. 12. prosince 1995 rozhodlo předsednictvo o udělení nově začínajících grantů pro rok 1996 pro jednotlivé obory. V březnu 1996 bylo ve čtvrtém kole přijato 672 projektů.

Zákon o státním rozpočtu na rok 1996 přidělil Grantové agentuře 750 mil Kč na účelové dotace, Na komplexní projekty bylo z této částky vyčleněno 100 mil. Kč.

Komplexní projekty

Z celkového počtu 268 podaných přihlášek na řešení komplexních projektů, jich bylo uděleno 24. Přijaté projekty jsou z těchto institucí a oborů:

Pracoviště
počet projektů
AV ČR16
ČVUT Praha1
VUT Brno1
VŠB Ostrava1
UK Praha1
ČZU Praha1
Zdravotní ústavy3

I když je proces hodnocení komplexních projektů tříkolový a tudíž i poměrně složitý, DR GA s tímto systémem souhlasí a zatím k němu nemá výhrady. V grafickém vyjádření jsou uvedena procentuální rozdělení do jednotlivých oborů, jak pro komplexní, tak i pro standardní projekty.

Rekapitulace od r. 1993

V následujícím diagramu je uveden průběh počtu podaných přihlášek a počtu udělených grantů (mimo komplexní projekty) od počátku činnosti GA ČR až po poslední čtvrté kolo, uzavřené v březnu 1996.



Činnost dozorčí rady a doporučení

Postavení DR GA a její činnost jsou zásadně odlišné od dozorčích rad akciových společností (§ 138 Obchodního zákoníku). DR GA především kontroluje rozdělování finančních prostředků na stovky pracovišť a sleduje činnost Grantové agentury. Za první tři roky existence GA ČR byla na projekty výzkumu a vývoje a zabezpečení činností GA ČR vynaložena částka dosahující již 1,5 miliardy Kč. Efektivní vynakládání těchto prostředků vyžaduje zásadní posílení zpětnovazebních informací o způsobu jejich použití.

Je nutno zdůraznit že činnost DR GA zdaleka nespočívá jen v jejích zasedáních, ale je především orientována na přímou kontrolu a dohled nad činností oborových a podoborových komisí, kontrolu projektů, řešitelských pracovišť a účast při oponentních řízeních. Část aktivit DR GA byla věnována řešením stížností a odvoláním. Významnou součástí DR GA je trvalá snaha o zlepšení spolupráce s předsednictvem a kanceláří GA ČR, dále pak zintenzivnění kontaktů se zástupci Parlamentu ČR a Rady vlády pro vědu a výzkum.

Z dosavadní činnosti DR GA je možno konstatovat následující:

1) Účinnost kontrolní činnosti DR GA se začala reálně projevovat, jakmile její členové pravidelně navštěvovali jednání oborových a podoborových rad, odkud se získával konkrétní materiál pro kontrolní činnost DR GA. Pozitivní dopad mělo nalezení modelu výměny informací mezi DR GA a předsednictvem přímou účastí jejich zástupců na jednáních.

2) Ze zkušeností členů DR GA, kteří se zúčastňovali jednání podoborových a oborových rad vyplynul poznatek, že je nutno pravidelně obměňovat personální složení těchto grémií tak, aby se nemohlo vytvořit ustálené spojení určitých skupin jejich členů a z něho vyplývající často nekvalitní a neobjektivní hodnocení podaných návrhů.

3) Má-li být zajištěna trvalá a účinná kontrola GA ČR ve všech oblastech její činnosti, doporučujeme zřídit pro DR GA vlastní profesionální Kancelář, zabývající se systematicky kontrolou udělených grantů a využíváním financí. Vznikne tak nezávislý kontrolní orgán, jehož správu bude vykonávat DR GA, která by obdobně jako předsednictvo měla pouze 5 členů. K tomuto principu bude DR GA iniciovat na podzim r. 1996 jednání se členy Rady vlády pro vědu a výzkum.

4) Faktorem, který se negativně projevuje je často nízká morální a odborná úroveň některých žadatelů o granty a nízká náročnost a kritičnost některých členů komisí a posuzovatelů. V případě zjištění zásadních nedostatků a jednostranného rozhodování musí mít DR pravomoc ke změně personálního složení oborových a podoborových komisí.

Z předchozích bodů vyplývá, že:

- celková úroveň a kvalita činnosti GA ČR je dominantně závislá na kvalitě a úrovni členů POK a OK a tudíž kvalitní personální obsazení je jeden z hlavních problémů činnosti GA a DR.

- je nutné odstranit podceňování činností členů POK a OK a současně změnit systém jejich finančního ohodnocení. V některých případech rozsah jejich prací pro GA ČR činí až 800 hod/rok. I v tomto směru je nutné změnit vnitřní skladbu rozpočtu.

Tok informací

Vzhledem k tomu, že v oblasti toku informací byl v roce 1995 stav v GA ČR neuspokojivý, DR GA výrazně zvýšila tlak na kancelář GA ČR v oblasti dobudování databáze GA ČR a především na využití této databáze pro dohlížecí, kontrolní a řídící činnost příslušných složek GA ČR. V listopadu 1995 proběhla obšírná diskuse k otázce přístupu DR GA k databázi GA ČR. Po této diskusi se tok informací výrazně zlepšil.

Rozpočet

V hospodářské oblasti vyvíjela DR GA snahu o navýšení celkového rozpočtu. Je však nutno přiznat, že podcenila rozbor vnitřní skladby rozpočtu. Výše a skladba správních výdajů Kanceláře GA ČR nekorespondují s neustálým narůstáním objemu účelových prostředků na projekty. To se projevuje přetížením pracovníků Kanceláře GA ČR. Především by bylo třeba posílit Kancelář GA ČR specialisty s širokým přehledem v jednotlivých vědních oborech a právní oblast. Tento problém bude nutné řešit v nejbližší době v rámci rozpočtu pro GA ČR (viz kapitola 321 státního rozpočtu). DR GA doporučuje posílení kontrolní činnosti i vlastní kanceláře GA ČR.

Kontrolní činnost

DR GA na základě svých zkušeností konstatuje, že důkladnější kontrolní činností na všech úrovních se zvýší efektivnost vynakládaných prostředků na rozvoj vědy. Splnění tohoto požadavku s sebou nese výrazně vyšší nároky na čas členů DR GA.

Pravidla soutěží GA ČR a pravidla kontrolního systému se průběžně zkvalitňují na základě postupně získávaných zkušeností z celého spektra činnosti GA ČR, ukazuje se však potřeba tato pravidla stabilizovat a měnit je jen zcela výjimečně.

DR GA se setkala i se snahami kontrolní činnost omezovat a ovlivňovat a vytvářet tak prostor, který by umožňoval využívat rozpočtové prostředky i pro nekvalitní projekty.

Komplexní projekty

DR GA iniciovala vypsání soutěže komplexních projektů s cílem vybavit špičková pracoviště moderní experimentální technikou a snížit existující zaostávání za světovým standardem. Pro tento záměr DR GA navrhla zvýšení účelových prostředků na rok 1996. Na jednáních s poslanci parlamentního výboru byl tento záměr poslanci akceptován a pro rok 1996 bylo pro tento účel vyčleněno 100 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že u komplexních projektů se jedná o přidělování mnohamiliónových částek, vyžaduje jejich posouzení větší časovou i odbornou náročnost, což bývá rovněž spojeno i s osobními finančními náklady posuzovatelů. I na toto musí být pamatováno při sestavování vnitřního rozpočtu GA ČR.

Převod finančních prostředků

DR GA opětovně upozorňuje na přetrvávání problémů souvisejících s převodem finančních prostředků na pracoviště nositelů grantů u rozpočtových a příspěvkových organizacích. Zpružnění finančních toků ovšem vyžaduje změnu příslušných právních norem. V tomto směru vyvíjí a bude vyvíjet DR GA trvalou iniciativu u příslušných parlamentních výborů.

Závěr

Během tříleté existence GA ČR nebyla vyřešena nezávislost DR GA mj. z hlediska jejího odměňování, které je doposud určováno Radou vlády pro vědu a výzkum. Zásadní je, aby odměny předsedy GA ČR, členů předsednictva GA ČR a členů DR GA byly stanoveny pevně a nebyly předmětem vykazování hodin, které je vzhledem k postavení členů orgánů GA ČR a DR GA nedůstojné. Zejména je nutné aby Rada vlády pro vědu a výzkum byla o činnostech DR GA a GA ČR informována podrobně, komplexně a objektivně.

V Praze, dne 28. 5. 1996

Ing. Václav Talíř, předseda


Seznam členů DR GA:

předseda:Ing. Václav Talíř
místopředseda:Prof. Ing. Jiří Kratochvíl, DrSc.
členové:Dr. Vladislav Bízek
 Ing. Miloš Filip
 lng. Jana Kadeřábková
 Ing. Jan Koucký
 lng. Rostislav Mach, DrSc.
 Ing. Petr Rybář
 Doc. Vladimír Svatoň, CSc.
 Dr. Rudolf Žáček



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP