Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

2. volební období

12/6

Oponentní zpráva menšiny ústavně právního výboru k vládnímu návrhu zákona, kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR, ve znění pozdějších předpisů, a mění a doplňuje zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv ze dne 26. září 1996

Zpráva menšiny ustavně-právního výboru k vládnímu návrhu zákona, kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů statní správy České republiky a kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR, ve znění pozdějších předpisů, a mění a doplňuje zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv (tisk 12)

Při projednávání tisku č.12 v ustavně-právním výboru PSP ČR dne 12. 9. 1996 byl k obsahu vládního návrhu novely tzv. kompetenčního zákona vznesen následující pozměňující návrh:

- V Čl. I: 1. V odst. 1 písm. a) se slova "pro rozvoj regionů, měst a obcí" nahrazují slovy "pro místní rozvoj".

2. V odst. 1 písm. c) se slovo "konkurence" nahrazuje slovy "hospodářské soutěže".

3. V odst. 5 se vypouští písm. c).

4. V odst. 5 písm. d) se slovo "konkurence" nahrazuje slovy "hospodářské soutěže".

5. V odst. 5 se dosavadní písm. d, e, f) označují jako písm. c, d, e).

6. V odst. 6 písm. a) se slova "pro rozvoj regionů, měst a obcí" nahrazují slovy "pro místní rozvoj".

7. V odst. 6 písm. c) se slovo "konkurence" nahrazuje slovy "hospodářské soutěže".

8. V odst. 7 se slova "pro rozvoj regionů, měst a obcí" nahrazují slovy "pro místní rozvoj".

- V Čl. II: 9. V bodu 1 se slova "pro rozvoj regionů, měst a obcí" nahrazují slovy "pro místní rozvoj".

10. V bodu 2 se slovo "konkurence" nahrazuje slovy "hospodářské soutěže".

11. Doplňuje se nový bod 7 v tomto znění: 7. § 12. se doplňuje novým odstavcem 2, dosavadní odst. 2 a 3 se přečíslují, který zní: "(2) Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy pro zajišťování koncepce, koordinace a právní úpravy organizace veřejné správy, správního řízení a správního trestání.", dosavadní bod 7 se označuje jako bod 8.

12. V dosavadním bodu 8 se slova "pro rozvoj regionů, měst a obcí" nahrazují slovy "pro místní rozvoj", dosavadní bod 8 se označuje jako bod 9.

13. Dosavadní bod 9 se vypouští.

14. V bodu 11 se vypouští dosavadní text a nahrazuje se novým zněním: § 22 se doplňuje větou: "O návrzích závažných opatření přiměřeným způsobem informují veřejnost."

15. Doplňuje se nový bod 12 v tomto znění: 12. § 24, prostřední část věty zní: ", připravují návrhy zákonů a jiných právních předpisů týkajících se věcí, které patří do jejich působnosti, jakož i návrhy, jejichž přípravu jim vláda uložila,", dosavadní bod 12 se označuje jako bod 13.

Odůvodnění předloženého pozměňovacího návrhu:

K Čl. I:

Slovo "region" nemá v našem jazyce jasný obecný ani právní význam. (Ústava používá v teto souvislosti, byť patrně ne pro totéž, termín územní samosprávné celky resp. vyšší územní samosprávné celky). Města jsou také obcemi.

Výraz konkurence je významové bohatší a tím i vágnější. "Akademicky slovník cizích slov" uvádí tyto významy: hospodářská soutěž, konkurence trestných činů, soutěž. "Slovník českého práva" rozšiřuje vyčet o institut zákazu konkurence, operuje též s pojmem "soutěžní právo", a nikoliv "konkurenční právo". V dalších slovnících se používá "konkurence" v oblasti užívání jazykových prostředků tam, kde by měly být užity jiné a v biologii - konkurence organismů ve snaze získat životně důležitý podíl na životním prostředí. Pro navržený přesnější termín "hospodářská soutěž" ostatně mluví i hmotně-právní úprava - zákon o ochraně hospodářské soutěže. V neposlední řadě je nutné zohlednit zásadu upřednostnění českého výrazu před cizím, pokud to jde.

Rozdělení kompetencí mezi MŽP a MZ je ve vládním návrhu nejasné. Zdá se, že předávané působnosti těsně souvisejí s těmi, které MŽP zůstanou (viz vodní zákon - 138/73 Sb.). Veřejnoprávní působnosti by měly v každém případě zůstat MŽP vcelku. Navrhovaný převod není dostatečně odůvodněn.

K Čl. II:

Působnosti v návrhu MV přiřčené mu tradičně patřily, přes jejich stěžejní význam pro právní stát je kompetenční zákon nikde neuvádí. MV by mělo pečovat nejen o řízení podle správního řadu, ale i o správně-procesní úpravy dle zvláštních zákonů (stavební, vodní). Správní trestání není upraveno pouze v přestupkovém zákoně, nýbrž i v mnoha dalších, jež zavedly zvláštní sankce, aniž by existovala sjednocující právní úprava. Reforma veřejné správy je sice průřezovou agendou (důvodová zpráva), přesto, nebo pravě proto, vyžaduje gesci konkrétního ústředního orgánu státní správy.

Podobné ustanovení obsahoval po novele v roce 1990 pro federální ústřední orgány § 18 odst. 1) zák. č. 194/1988 Sb.

Navrhované znění přispívá k vyjasnění působnosti a odpovědnosti. Odstraňuje mezery v působnosti tím, že nutí vládu danými problémy se zabývat.

Ústavně-právní výbor výše uvedený pozměňovací návrh na svém zasedání 12. 9. 1996 neschválil. Menšina členů ÚPV, v přesvědčení o jeho správnosti, přesto předkládá toto své stanovisko. Současně níže podepsaní pověřují prof. JUDr. Zdeňka Jičínského předložením a odůvodněním oponentní zprávy Poslanecké sněmovně.

Podepsaní poslanci navrhují Poslanecké sněmovně, aby při projednávání vládního návrhu zákona, kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 2/1969 Sb., (Kompetenční zákon), dle sněmovního tisku č. 12, umožnila vedení podrobné rozpravy v takovém rozsahu, aby bylo možno výše uvedený pozměňovací návrh vznést a projednat.

V Praze dne 26. 9. 1996

Zdeněk Jičínský v. r.

Marie Noveská v. r.

Jitka Kupčová v. r.

Tomáš Teplík v. r.

František Španbauer v. r.

Luděk Polášek v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP