Zpráva menšiny ustavně-právního
výboru k vládnímu návrhu zákona,
kterým se provádějí některá
opatření v soustavě ústředních
orgánů statní správy České
republiky a kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy ČSR, ve znění
pozdějších předpisů, a mění
a doplňuje zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti
Správy státních hmotných rezerv (tisk
12)
Při projednávání tisku č.12
v ustavně-právním výboru PSP ČR
dne 12. 9. 1996 byl k obsahu vládního návrhu
novely tzv. kompetenčního zákona vznesen
následující pozměňující
návrh:
- V Čl. I: 1. V odst. 1 písm. a) se slova
"pro rozvoj regionů, měst a obcí"
nahrazují slovy "pro místní rozvoj".
2. V odst. 1 písm. c) se slovo "konkurence" nahrazuje
slovy "hospodářské soutěže".
3. V odst. 5 se vypouští písm. c).
4. V odst. 5 písm. d) se slovo "konkurence" nahrazuje
slovy "hospodářské soutěže".
5. V odst. 5 se dosavadní písm. d, e, f) označují
jako písm. c, d, e).
6. V odst. 6 písm. a) se slova "pro rozvoj regionů,
měst a obcí" nahrazují slovy "pro
místní rozvoj".
7. V odst. 6 písm. c) se slovo "konkurence" nahrazuje
slovy "hospodářské soutěže".
8. V odst. 7 se slova "pro rozvoj regionů, měst
a obcí" nahrazují slovy "pro místní
rozvoj".
- V Čl. II: 9. V bodu 1 se slova "pro rozvoj
regionů, měst a obcí" nahrazují
slovy "pro místní rozvoj".
10. V bodu 2 se slovo "konkurence" nahrazuje slovy "hospodářské
soutěže".
11. Doplňuje se nový bod 7 v tomto znění:
7. § 12. se doplňuje novým odstavcem 2, dosavadní
odst. 2 a 3 se přečíslují, který
zní: "(2) Ministerstvo vnitra je ústředním
orgánem státní správy pro zajišťování
koncepce, koordinace a právní úpravy organizace
veřejné správy, správního řízení
a správního trestání.", dosavadní
bod 7 se označuje jako bod 8.
12. V dosavadním bodu 8 se slova "pro rozvoj regionů,
měst a obcí" nahrazují slovy "pro
místní rozvoj", dosavadní bod 8 se označuje
jako bod 9.
13. Dosavadní bod 9 se vypouští.
14. V bodu 11 se vypouští dosavadní text a
nahrazuje se novým zněním: § 22 se doplňuje
větou: "O návrzích závažných
opatření přiměřeným
způsobem informují veřejnost."
15. Doplňuje se nový bod 12 v tomto znění:
12. § 24, prostřední část věty
zní: ", připravují návrhy zákonů
a jiných právních předpisů
týkajících se věcí, které
patří do jejich působnosti, jakož i
návrhy, jejichž přípravu jim vláda
uložila,", dosavadní bod 12 se označuje
jako bod 13.
Odůvodnění předloženého
pozměňovacího návrhu:
K Čl. I:
Slovo "region" nemá v našem jazyce jasný
obecný ani právní význam. (Ústava
používá v teto souvislosti, byť patrně
ne pro totéž, termín územní samosprávné
celky resp. vyšší územní samosprávné
celky). Města jsou také obcemi.
Výraz konkurence je významové bohatší
a tím i vágnější. "Akademicky
slovník cizích slov" uvádí tyto
významy: hospodářská soutěž,
konkurence trestných činů, soutěž.
"Slovník českého práva"
rozšiřuje vyčet o institut zákazu konkurence,
operuje též s pojmem "soutěžní
právo", a nikoliv "konkurenční
právo". V dalších slovnících
se používá "konkurence" v oblasti
užívání jazykových prostředků
tam, kde by měly být užity jiné a v
biologii - konkurence organismů ve snaze získat
životně důležitý podíl na
životním prostředí. Pro navržený
přesnější termín "hospodářská
soutěž" ostatně mluví i hmotně-právní
úprava - zákon o ochraně hospodářské
soutěže. V neposlední řadě je
nutné zohlednit zásadu upřednostnění
českého výrazu před cizím,
pokud to jde.
Rozdělení kompetencí mezi MŽP a MZ je
ve vládním návrhu nejasné. Zdá
se, že předávané působnosti těsně
souvisejí s těmi, které MŽP zůstanou
(viz vodní zákon - 138/73 Sb.). Veřejnoprávní
působnosti by měly v každém případě
zůstat MŽP vcelku. Navrhovaný převod
není dostatečně odůvodněn.
K Čl. II:
Působnosti v návrhu MV přiřčené
mu tradičně patřily, přes jejich stěžejní
význam pro právní stát je kompetenční
zákon nikde neuvádí. MV by mělo pečovat
nejen o řízení podle správního
řadu, ale i o správně-procesní úpravy
dle zvláštních zákonů (stavební,
vodní). Správní trestání není
upraveno pouze v přestupkovém zákoně,
nýbrž i v mnoha dalších, jež zavedly
zvláštní sankce, aniž by existovala sjednocující
právní úprava. Reforma veřejné
správy je sice průřezovou agendou (důvodová
zpráva), přesto, nebo pravě proto, vyžaduje
gesci konkrétního ústředního
orgánu státní správy.
Podobné ustanovení obsahoval po novele v roce 1990
pro federální ústřední orgány
§ 18 odst. 1) zák. č. 194/1988 Sb.
Navrhované znění přispívá
k vyjasnění působnosti a odpovědnosti.
Odstraňuje mezery v působnosti tím, že
nutí vládu danými problémy se zabývat.
Ústavně-právní výbor výše
uvedený pozměňovací návrh na
svém zasedání 12. 9. 1996 neschválil.
Menšina členů ÚPV, v přesvědčení
o jeho správnosti, přesto předkládá
toto své stanovisko. Současně níže
podepsaní pověřují prof. JUDr. Zdeňka
Jičínského předložením
a odůvodněním oponentní zprávy
Poslanecké sněmovně.
Podepsaní poslanci navrhují Poslanecké
sněmovně, aby při projednávání
vládního návrhu zákona, kterým
se provádějí některá opatření
v soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky
a kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 2/1969 Sb., (Kompetenční zákon),
dle sněmovního tisku č. 12, umožnila
vedení podrobné rozpravy v takovém rozsahu,
aby bylo možno výše uvedený pozměňovací
návrh vznést a projednat.
V Praze dne 26. 9. 1996
Zdeněk Jičínský v. r.
Marie Noveská v. r.
Jitka Kupčová v. r.
Tomáš Teplík v. r.
František Španbauer v. r.