Rada České televize předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky Výroční zprávu o činnosti
České televize za rok 1995, jak jí to ukládá
paragraf 8 odst. 2 zákona č. 483/1991 Sb.
I. ČESKÁ TELEVIZE V ROCE 1995 OČIMA ČESKÉ
TELEVIZE
1. 1. MEZINÁRODNÍ REZOLUCE A KOMUNIKÉ, PŘIJATÉ
ZA ÚČASTI ČT
1. 2. JAK ČT VIDÍ, ŽE NAPLŇUJE SVÉ
VEŘEJNOPRÁVNÍ POSLÁNÍ
1. 3.JAK ČT VIDÍ SVOU HOSPODÁRNOST V ROCE
1995
1. 4. TECHNIKA A VÝROBA 1995
II. ČESKÁ TELEVIZE V ROCE 1995 OČIMA VEŘEJNOSTI
2. 1. VYSÍLÁNÍ ČT OČIMA STATISTIKŮ
A SOCIOLOGŮ
2. 2. ČT OČIMA PÍŠÍCÍCH
DIVÁKŮ
2. 3. OBRAZ ČT V ČESKÉM TISKU
III. RADA ČESKÉ TELEVIZE V ROCE 1995
3. 1. ZÁKLADNÍ ÚDAJE O RADĚ ČT
3. 2. PŘEHLED EXTERNÍCH ANALÝZ VYŽÁDANÝCH
RADOU ČT
3. 3. DŮLEŽITÉ ZÁVĚRY Z JEDNÁNÍ
RADY ČT V PRŮBĚHU ROKU 1995
3. 4. ZÁVAŽNĚJŠÍ STÍŽNOSTI
A JEJICH ŘEŠENÍ
3. 5. HODNOCENÍ VYBRANÝCH TYPŮ POŘADŮ
3. 5. 1. Zpravodajské a publicistické pořady
3. 5. 1. 1. Zpravodajské pořady
3. 5. 1. 2. Hlavní diskusní pořady "Debata" a "Aréna"
3. 5. 1. 3. Publicistické pořady
3. 5. 1. 4. Moderátoři České televize
3. 5. 2. Vysílání pro děti a mládež
3. 5. 3. Americké seriály
3. 5. 4. Původní dramatická tvorba
3. 5. 5. Vysílání "krajských
studií"
3. 6. MODERNIZACE A JEJÍ DŮSLEDKY PRO ČT
IV. PŘÍLOHY
4. 1. ÚDAJE O VYSÍLÁNÍ ČT V
ROCE 1995
4. 2. MEMORANDUM TECHNICKÉHO ROZVOJE PRO ROK 1996
4. 3. VÝVOJ NÁKLADŮ A VÝNOSŮ
V LETECH 1993 - 1996
4. 4. KODEX ČT A ETICKÝ PANEL
4. 5. NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ POŘADY
ROKU 1995
4. 6. POROVNÁNÍ VÝVOJE VÝNOSU A NÁKLADU
ČT S PŘEDPOKLADEM FIRMY COOPERS AND LYBRAND
4. 7. POROVNÁNÍ UKAZATELŮ ČINNOSTI
ZDF A ČT
V. ZÁVĚR
1. 1. MEZINÁRODNÍ REZOLUCE A KOMUNIKÉ,
PŘIJATÉ ZA ÚČASTI ČESKÉ
TELEVIZE
Na 4. konferenci PBI (Public Broadcasters International), pořádané
v Praze ve dnech 21. - 22. června 1995, téměř
sto prominentních a výkonných pracovníků
z více než 40 organizací zdůraznilo
klíčovou roli veřejnoprávního
vysílání jako jádra smysluplné
demokracie. To je dnes důležité především
ve střední a východní Evropě,
kde probíhá přeměna státního
na veřejnoprávní vysílání.
Schůzka členů PBI v Praze byla první
svého druhu v tomto regionu.
Účastníci PBI analyzovali komunikační
a politické strategie, kterých využívají
veřejnoprávní instituce jako britská
BBC, Švédská televize (SVT), Radio TV Canada,
finská YLE, německá ARD a americká
síť veřejných televizí PBS.
Vyslechli odborníky z oblasti médií a diskutovali
o zásadních otázkách, jako např.:
Nakolik je důležitá sledovanost? Jaké
je nejdůležitější obecenstvo pro
veřejnoprávní vysílání?
Pan Souchon, francouzský odborník z oblasti médií,
zdůraznil, že "je jasné, že kanál,
který zaujme jen malý počet diváků,
ztratí svou důvěryhodnost a stane se brzy
nedůležitým a jeho činnost neopodstatněnou.
Ale je třeba dodat druhou podmínku, že veřejnoprávní
stanice mohou získat diváky jen prostředky,
jejichž nejdůležitějším prvkem
je kvalita. Argumentace, týkající se veřejnoprávních
stanic, by proto měla být založena jak na sledovanosti,
tak na kvalitě".
Pan J. P. Elkabbach, prezident France Television, potvrdil, že
věří ve specifickou hodnotu veřejnoprávního
vysílání. "Úctu ke všem
divákům považujeme za jeden ze základních
principů, kterými se musí řídit
naše televizní práce. ... Respektovat diváka
také znamená neklamat ho a předkládat
mu nestranné a pluralitní informace. V tom je role
veřejnoprávních televizí rozhodující".
Druhý den konference byl zaměřen na důležitost
veřejnoprávního vysílání
pro demokratickou společnost. Zvláštní
pozornost byla věnována boji Ruské televize
a spolupráci veřejnoprávních institucí
Východ - Západ.
Ve svých rezolucích účastníci
konference PBI znovu potvrdili své závazky, pokud
jde o zachování a rozvoj silného veřejnoprávního
vysílání. Více než kdy jindy
bylo zřetelné, že veřejnoprávní
vysílání je základem každého
systému vysílání. Veřejnoprávní
vysílání je jedinou institucí, která
může garantovat kompletní žánrový
rozsah pořadů, neboť na rozdíl od komerčních
televizí by o skladbě jeho programu neměla
rozhodovat jen sledovanost. Veřejnoprávní
vysílání je základním a nezbytným
faktorem pro uchování demokratické svobody
médií a práva občanů na objektivní
informace mapující v celistvosti společenský
život. Veřejnoprávní vysílání
by proto mělo být dostatečně finančně
zabezpečeno, a to jak v oblasti tvůrčí,
tak technické, aby mohlo plnit své poslání.
Příští rok se každoroční
konference PBI bude pořádat v Malajsku. Předsedajícími
pro období 1995/96 jsou Ivo Mathé, generální
ředitel České televize a Jaafar Kamin, generální
ředitel malajské RTM.
1. Budoucnost veřejného vysílání
Na 4. konferenci PBI v Praze veřejní vysílatelé
z celého světa znovu potvrdili svůj závazek
udržet a rozvíjet silnou veřejnou službu
v prostředí charakterizovaném vzrůstající
konkurenční nabídkou programových
služeb a rychlými technologickými změnami.
To je důležité především
ve střední a východní Evropě,
kde probíhá přechod od státního
k veřejnoprávnímu vysílání.
PBI se snaží porozumět různorodým
problémům ohrožujícím veřejné
vysílatele na celém světě a sladit
je s principy služby veřejnosti.
PBI zaznamenalo, že v mnoha oblastech a zemích existuje
potřeba posílit a rozšiřovat veřejné
vysílání. Více než kdy jindy
jsou účastníci PBI přesvědčeni,
že veřejné vysílání je
základem každého systému vysílání.
[Viz 4. rozhodnutí Spolkového ústavního
soudu SRN.]
Veřejné vysílání je jedinou
institucí, která může garantovat kompletní
žánrový rozsah pořadů, neboť
na rozdíl od komerčních televizí by
o skladbě jeho programu neměla rozhodovat jen sledovanost.
Veřejné vysílání je základním
a nezbytným faktorem pro uchování demokratické
svobody médií a práva diváků
a posluchačů na objektivní informace mapující
v celistvosti život společnosti.
2. Úkoly veřejného vysílání
Kromě poskytování objektivních a nezávislých
informací a komentářů musí
veřejní vysílatelé plnit mnoho různých
specifických úkolů: [Jak bylo zdůrazněno
na 4. evropské ministerské konferenci o masmediální
politice.]
- prostřednictvím svých pořadů
být pro celou veřejnost orientačním
bodem a faktorem společenské soudržnosti a
integrace jednotlivců, skupin a společenství,
- rozvíjet pluralistický, budoucnosti otevřený
a tvůrčí program vysoké kvality,
- reflektovat různorodé zájmy, názory
a naděje společnosti, podporovat vzájemné
porozumění a toleranci,
- zajistit významný podíl původní
produkce ve svém programu, především
v oblasti dramatických, kulturních a vzdělávacích
pořadů.
Další úkoly veřejných institucí
jsou formulovány v Prohlášení o poslání
(Mission statement), které vzniklo na konferencích
PBI v letech 1991-92. Například:
* sloužit různorodým potřebám,
vkusu a zájmům všech diváků a
podporovat integritu rozličných kultur a jazyků;
* prohlubovat národní a mezinárodní
porozumění všeho lidstva a podporovat zlepšování
jeho životního, sociálního, ekonomického,
politického, kulturního a technického prostředí;
* být oddán ideám svobody jednotlivce, svobody
projevu a ostatním základním demokratickým
hodnotám.
Z tohoto důvodu by veřejné vysílání
mělo být dostatečně finančně
zabezpečeno, aby mohlo plnit své poslání,
a to jak v oblasti tvůrčí, tak i technické.
1. Poslání PBI
PBI usiluje o to, být mezinárodním hnutím
veřejných vysílatelů, fórem
a místem setkávání veřejných
vysílatelů z celého světa.
PBI organizuje každoroční konference, na nichž
se střídavě mapuje problematika všech
kontinentů.
Oficiálními jazyky PBI jsou angličtina a
francouzština.
PBI se ujímá iniciativ na podporu veřejného
vysílání.
PBI je tvořeno veřejnými institucemi. Možná,
že se v budoucnosti ukáže nezbytným požádat
je o finanční příspěvek v rozsahu,
odpovídajícím velikosti a dostupným
zdrojům, na pokrytí schválených nákladů
každoročních konferencí a dalších
projektů.
Výkonným orgánem PBI je Řídící
výbor.
O jeho složení rozhoduje konference na jednoroční
období. Výbor má dva předsedající:
organizátory současné a následující
konference. Oba také odpovídají za sekretariát.
PBI prosazuje spolupráci s ostatními kontinentálními
svazy veřejných vysílatelů.
PBI udržuje pevný vztah s organizacemi, které
hájí veřejné vysílání,
jako např. Světová rada pro rozhlas a televizi
(World Council for Radio and Television - WCRT) a mezinárodními
mediálními institucemi.
PBI prosazuje zájmy veřejných vysílatelů
v rámci mezinárodních organizací,
jako jsou UNESCO, Evropské společenství a
Rada Evropy.
2. Budoucnost PBI
Složení Řídícího výboru
na období 1995-96 je následující:
Ivo Mathé, generální ředitel
ČT, Česká republika, spolupředsedající
PBI
Dato´ Jaafar Kamin, generální ředitel
RTM a prezident ABU, Malajsie, spolupředsedající
PBI
Jean-Pierre Elkabbach, prezident France Télévision
Cas Goossens, generální ředitel BRT,
Belgie
Nahun Gorelick, generální ředitel
NBC, Namibie
Pierre Juneau, prezident Světové rady pro
rozhlas a televizi
Alejandra Lajoussová, generální ředitelka
Canal 11, Mexiko
Frans Lefever, producent BRT, Belgie
Sam Nilsson, generální ředitel SVT,
Švédsko
Robert Ottenhoff, výkonný viceprezident a
provozní ředitel PBS, USA
William Roberts, řwditel TV Ontario, Kanada
Gunnar Rugheimer, konzultant SVT, Švédsko
Etienne Van den Bergh, šéfredaktor BRT, Belgie
Jerzy Romaňski, ředitel Poltelu/TVP, Polsko
V roce 1996 bude 5. konference PBI organizována společností
RTM (Malajsie). Pravděpodobným organizátorem
v roce 1997 bude Namibie.
Ve spolupráci se Světovou radou pro rozhlas a televizi
v období 1995-96 plánuje PBI uspořádat
mezinárodní kampaň, do níž budou
zapojeny významné osobnosti propagující
ve svých prohlášeních veřejné
vysílání a v jejímž rámci
bude též publikován úplný text
14. rozhodnutí Spolkového ústavního
soudu SRN.
Komise pro rozhlasovou a televizní politiku se sešla
aby prohovořila, jak mohou nové komunikační
zákony a technologie prohloubit pluralistické vysílací
systémy a posílit demokratické vlády.
Na závěr své schůze roku 1995 vydala
Komise za předsednictví prezidenta J. Cartera a
E. Sagalaeva, následující komuniké:
Komise se za prvé dohodla, že předvídatelné
a racionální zákony o vysílání
a konsistentní, čestně spravovaný
regulační režim má být vysokou
prioritou pro každou zemi. Za druhé odsouhlasila,
že vysílatelé mohou snižovat náklady,
zvyšovat různorodost a zlepšovat kvalitu použitím
nových komunikačních technologií.
Pro zlepšení regulace vysílání
a povzbuzení technické modernizace, Komise doporučuje:
1. Pro dosažení pluralismu ve vysílání
musí být počet frekvencí pro použití
rozhlasovými a televizními stanicemi v soukromém
sektoru co možná nejvyšší. Za tím
účelem by měly vlády rezervovat co
nejmenší množství frekvencí pro
vojenské a vládní použití. Vlády
by měly oznámit frekvenční pásma
(nikoliv však specifické frekvence), vyhrazená
pro tyto účely.
2. Všechny frekvence volně k dispozici by měly
být veřejně dány ve známost.
3. Potenciální vysílatelé by měli
potřebovat pouze jednu licenci k obsazení frekvence,
a to na základě pouze jedné žádosti
u jediné, politicky nezávislé agentury.
4. Licence by měla propadnout, nebude-li použita do
jednoho roku a pokud nebude prokázána snaha o dobrou
vůli. Tento požadavek by se měl týkat
státních a soukromých držitelů
licencí.
5. Žádná licence by neměla být
udělena, aniž by předem nebylo veřejně
vyhlášeno, že je k dispozici, a nebyla poskytnuta
reálná příležitost pro podání
žádosti.
6. Přinejmenším některé licence
by měly být přidělovány na
základě veřejné aukce. Určitý
výnos z těchto aukcí by měl jít
na veřejnoprávní vysílání.
7. Licence by se měly přidělovat na nejméně
5 a nejvýše 15 let. Po vypršení lhůty
by tyto licence měly být předmětem
soutěže.
8. Pro zajištění nejnižších
nákladů a co nejrychlejšího zavedení
digitální technologie by měli rozhodující
činitelé požadovat, aby dekodéry používaly
"otevřenou architekturu", tj., aby používaly
generickou technologii zakódování.
9. Mělo by se rozšířit používání
rozhlasu. Je to účinný a nenákladný
způsob, jak sloužit potřebám minoritních
a zájmových skupin posluchačů. Rozhlas
může být dále vylepšován
novými technologiemi.
10. Veřejnoprávní vysílací
příležitosti jak pro televizi, tak pro rozhlas,
by měly být vyhraženy pro službu potřebám,
které neplní tržní konkurence.
Legislativa, která je v souladu se zásadami v tomto
dokumentu, by měla být vtělena do zákona.
Taková legislativa by také povzbudila investice
a obchod, který může stimulovat technologický
rozvoj vysílání.
1. 2. JAK ČESKÁ TELEVIZE VIDÍ, ŽE
NAPLŇUJE SVÉ VEŘEJNOPRÁVNÍ
POSLANÍ
U kořene mnoha problémů a polemik ohledně
poslání České televize je nepříliš
vhodný český termín veřejnoprávní
televize. Ve skutečnosti je mnohem přesnější
doslovný překlad anglického termínu
public service television, tedy televize veřejné
služby.
V zásadě plní televize veřejné
služby v státě velikosti České
republiky dva úkoly: je normotvornou mediální
institucí (z toho také vyplývá její
větší důvěryhodnost proti televizím
komerčním, potvrzená výzkumy veřejného
mínění) a pokrývá zejména
tu část spektra televizních pořadů,
kterou z ekonomických důvodů nemohou pokrýt
televize komerční. To ji také legitimuje
jako jediného adresáta výnosu televizního
poplatku.
Oba tyto základní úkoly se zčásti
překrývají. Ne zcela: ve výše
zmíněné definici je podstatná velikost
mediálního trhu, na němž ta či
ona televize v rámci služby veřejnosti vysílá.
Jde o to, že 1% diváků v České
republice je z hlediska komerčních televizních
stanic diametrálně odlišné od 1% diváků
ve Spolkové republice Německo nebo v Itálii.
Na malém a méně koupěschopném
trhu se část škály pořadů
posouvá z oblasti působnosti komerčních
stanic do sféry, kterou může pokrýt
pouze vysílatel veřejné služby. Typickým
příkladem mohou být sportovní pořady:
pokud se na většinu z nich (kromě špičkových
fotbalových a hokejových zápasů) dívá
maximálně 6% diváků, je to v SRN nebo
v Itálii pro komerčního vysílatele
velmi lukrativní záležitost, ale totéž
procento v České republice je hluboko pod hranicí
rentability komerční televize. Proto se u nás
většina sportovních přenosů stává
automaticky předmětem zájmu pouze televize
veřejné služby.
K normotvorné složce vysílání
České televize patří především
zpravodajství, publicistika a dokumentární
tvorba, vedle nich pak původní dramatická
tvorba a filmová dramaturgie specializovaných "schematových
oken", televizních filmových klubů.
Ve zpravodajství jde ve veřejné službě
především o pokrytí a kontext zpráv
(širší a podrobnější informace
ze zahraničí, méně "senzačních"
událostí a více zpráv o politickém,
diplomatickém, ekonomickém a kulturním dění,
soustavné a postupné informování diváka
o vývoji jednotlivých událostí), o
formáty (komentované zpravodajství typu "21"),
o zastoupení regionálního zpravodajství
(Večerníky) a o myšlenkovou a v neposlední
řadě také jazykovou stránku zpravodajství.
V posledních dvou zmíněných oblastech
je normotvorná úloha televize veřejné
služby naprosto nezastupitelná a proto na ni Česká
televize dbá přednostně. V oblasti publicistiky
a dokumentu platí totéž. Větší
důraz tu však náleží dramaturgii
(zejména při výběru z nabídky
zahraniční dokumentární tvorby).
Normotvorná úloha České televize
v oblasti původní dramatické tvorby se
projevuje v dramaturgii televizních inscenací a
filmů, jejichž producentem nebo koproducentem je televize
veřejné služby. Nabízet každý
týden dvě nová dramatická díla
vlastní produkce (jeden díl nového seriálu
a inscenaci nebo televizní film) není pro některé
televize veřejné služby v Evropě zcela
běžné. Normu vkusu však televize veřejné
služby chtě nechtě určuje také
dramaturgií převzatých filmů, seriálů
a záznamů divadelních představení,
které uvádí. Proto Česká
televize uvádí tři ucelené řady
filmových klubů, koncipované buď podle
osobností, nebo provenienčně, a proti předchozím
letům se zcela programově vzdala některých
divácky velmi atraktivních titulů (např.
Beverly Hills nebo Dallasu), které přenechala
televizím komerčním. Výrazný
vliv sehrávají v tomto smyslu také sobotní
divadelní inscenace, opery, koncerty a baletní představení,
nelimitované stopážově (ČT
k tomuto účelu využívá sobotního
večera proto, že je to jediný den v týdnu,
kdy čas po 20.00 není členěn zpravodajským
pořadem "21"). Během roku 1995
opět zpřísnila svá dramaturgická
kritéria a zdokonalila výběr nasazovaných
pořadů směrem k vyšší kvalitativní
úrovni, aby své normotvorné úloze
dostála.
Službu menšinám, tj. pro komerční
televize dnes a výhledově i do budoucna nezajímavou,
plní Česká televize opět ve
dvou směrech: vůči menšinám,
definovaným z vyšší moci (tj. menšinám
zdravotně postižených, etnickým a národnostním
menšinám, seniorům) a menšinám,
definovaných vlastní volbou - např. věřícím,
kulturní veřejnosti, příznivcům
menšinových sportů. V této oblasti vzrůstá
význam sociodemografického výzkumu, neboť
jedině jeho výsledky mohou managementu České
televize poskytnout vodítko pro nasazování
pořadů, určených těmto menšinám,
do vysílání. Jde o specifika jejich životního
rytmu, neboť v divácky frekventovaných časech,
v tzv. prime time, se tyto skupiny chovají vesměs
jako zbytek populace. Naopak přes den nebo v druhém
večerním pásmu se jejich činnosti
od ostatní populace liší - přizpůsobit
speciální televizní vysílání
jejich životnímu rytmu se daří právě
využíváním výsledků výzkumu.
Výjimku z tohoto pravidla představují kulturně
náročnější diváci a diváci
sportovních přenosů - jim především
je v prime time určen vysílací okruh
ČT2, koncipovaný jako výrazně alternativní.
Tato programová strategie se podle výsledků
sociologického výzkumu velmi osvědčila
a model vysílání tak, jak byl koncipován
od 4. září 1995, přinesl České
televizi poprvé od zahájení provozu celoplošné
komerční televizní stanice v České
republice dlouhodobý vzestup diváckého zájmu.
Odlišnost televize veřejné služby od
televize komerční lze vyjádřit také
statisticky. U jednoduše definovatelných typů
pořadů je rozdíl vyjádřitelný
např. klíčem seriálů: pokud
komerční televize vysílala v roce 1995 průměrně
13 seriálů denně, okruh ČT1 mezi 5
- 6 seriály denně a okruh ČT2 méně
než jeden seriál denně - tam většinou
běžel proti hlavním zpravodajským pořadům
obou celoplošných stanic, opět aby vytvářel
diváckou alternativu. U ostatních programových
typů s výjimkou zpravodajství je aplikace
tohoto klíče poněkud složitější,
neboť vyžaduje nalezení přesnějších
kritérií pro popis těchto pořadů.
Přesto i jediné použité kritérium
dostatečně zřetelně ukazuje rozdíl
mezi jednotlivými celoplošnými televizními
okruhy v České republice. Ukazuje se, že jednotlivé
součásti tohoto spektra jsou vzájemně
nezastupitelné.
Programovou strukturu demonstrují údaje o vysílání
ČT v roce 1995 uvedené v příloze č.
4. 1.
1. 3. JAK ČESKÁ TELEVIZE VIDÍ SVOU HOSPODÁRNOST
V ROCE 1995
Česká televize se během roku 1995 dostala
do objektivně neovlivnitelné situace, ve které
pocítila změny a vývoj na mediálním
trhu. Podobným vývojem procházely a procházejí
i ostatní veřejnoprávní televize v
celé Evropě.
V souvislosti s existencí komerční televize
poklesly v důsledku nižší sledovanosti
v letech 1994 a 1995 výnosy ČT z vysílání
reklam. Skutečnost je taková (viz Příloha
4. 3.), že ve srovnání s rokem 1993 dosáhly
příjmy z reklam v roce 1995 pouze 34%. Vzhledem
k celkovým příjmům ČT v roce
1995 činily výnosy z vysílání
reklam pouze 16%.
Během roku 1995 pokračoval růst mnoha druhů
nákladů. Platí to především
pro veškeré "vstupy", tj. všechny druhy
energií, ceny nakupovaných pořadů
domácí a zahraniční produkce, vysílacích
práv k velkým sportovním událostem
(včetně astronomického růstu cen za
technické služby související s realizací
přenosů z těchto událostí).
Zvyšování se ovšem týkalo i úhrad
ochranným autorským organizacím, provozovacích
honorářů a spojových nákladů
za šíření a přenos signálu
z důvodu rozšiřování vysílací
sítě ČT2. Po přiřazení
poplatků za členství ČT v EBU, nákladů
za agenturní zpravodajství, odpisů investičního
majetku, nákladů na inkaso České pošty
za vybírání televizních poplatků,
DPH bez nároku na odpočet k výše uvedeným
nákladovým položkám, dostaneme téměř
kompletní výčet neovlivnitelných
nákladů, z nichž většina souvisí
s výrobou a vysíláním televizních
pořadů. Nárůst uvedených nákladů
je často vyšší než každoroční
inflace. Vyjmenované náklady, jejichž výši
ČT nemůže ovlivnit, tvoří 42%
celkových nákladů. V případě,
že za neovlivnitelný náklad budeme považovat
při stálém snižování počtu
zaměstnanců i mzdy a z nich vyplývající
zákonné pojištění, nemůže
ČT bez ohrožení svého provozu ovlivnit
65% svých nákladů.
Reakcí České televize na popsaný nepříznivý
vývoj v příjmové i nákladové
stránce rozpočtu byla realizace řady razantních
opatření směřujících
k maximálnímu snížení ovlivnitelných
nákladových položek. Tyto kroky šly často
až na samou hranici únosnosti (např. omezování
prostředků na opravy a údržbu) a mohou
se projevit v nejbližších letech negativně.
Souhrn těchto úsporných opatření
je obsažen v "Rozhodnutí generálního
ředitele č. 12 ze dne 6. června 1995"
a jednotlivá úsporná opatření
byla zaměřena zejména do těchto oblastí:
- plošné snížení stavu zaměstnanců
ČT o 10% (uskutečněno do 30. 9. 1995),
- snížení prostředků na opravy,
údržbu a na investice ve výši téměř
50 mil. Kč (okamžitě),
- snížení rozpočtů všech
útvarů o více než 6% (okamžitě),
- omezené uplatnění mzdové valorizace
k 1. 7. 1995.
Všechny tyto úkoly se podařilo splnit.
Jak vyplývá z tabulek v Příloze 4.
3., pokračovala Česká televize v nastoupeném
trendu zvyšování objemu výroby a vysílání
programu při současném snižování
průměrných nákladů na 1 hodinu
výroby.
Vývoj hlavních ukazatelů, vzhledem k výše
uvedeným faktům, dovoluje konstatovat, že hospodaření
České televize je efektivní, což dokládají
i výsledky analýzy činnosti České
televize zpracované firmou Coopers and Lybrand. Zároveň
zůstala nezohledněna každoroční
inflace ve výši televizního poplatku, který
zůstává již pátý rok na
stejné výši.
Podrobnou zprávu o hospodářské a komerční
činnosti České televize obsahuje Příloha
č. 4. 3., část C.
1. 4. TECHNIKA A VÝROBA 1995
Rok 1995 byl obdobím úsporných ekonomických
opatření v celé České televizi.
Přesto byla v tomto roce realizována celá
řada nezbytných investičních akcí,
které umožní České televizi v
blízké době definitivní přechod
k plně digitální televizi. Tyto akce jsou
součástí koncepce v oblasti komunikačních
médií ve shodě s celosvětovou strategií.
Potřeby České televize pro zajištění
výroby a vysílání pořadů
byly daleko větší. Jen prostý součet
oprávněných požadavků na rekonstrukci
a obnovu zastaralých technických zařízení
činil více než 600 miliónů Kč,
což byl trojnásobek celkové částky
vyčleněné pro nové investice na základě
finančních možností České
televize. Technická rada nakonec drasticky redukovala požadavky
a navrhla realizaci akcí tzv. "životně
důležitých".
V prvé řadě bylo nutno dále pokračovat
v modernizaci vysílání, a to těch
objektů a zařízení, které prakticky
od dokončení výstavby Kavčích
hor v 70. letech nedoznaly žádných změn.
Na rekonstrukci odbavovacích pracovišť se navázalo
modernizací centrálního rozvodu signálů,
centrálního dispečinku, dorozumívací
ústředny, vysokofrekvenčního rozvodu
signálů a centrální přijímací
stanice satelitních signálů. Tato rozsáhlá
akce byla započata již v roce 1994 a bude dokončena
v roce 1996. S modernizací vysílání
souvisí i rekonstrukce režijních komplexů
RK 13 a RK 12 ve vysílacím objektu, které
se podílejí na výrobě autopropagačních
pořadů pro vysílání obou programů
České televize.
V rámci služby veřejnosti se začaly
na programech ČT1 i ČT2 vysílat signály
VPS a skryté podtitulky pro sluchově postižené.
Náhradou za provozně nevyhovující
jednokanálový diskový záznam obrazu
a zvuku na odbavovacích pracovištích byly zakoupeny
a instalovány dva špičkové čtyřkanálové
diskové záznamy firmy Tektronix Profile. Přínosem
se kromě zlepšení provozních možností
stalo i zvýšení spolehlivosti a bezporuchová
komunikace s řídícím systémem
vysílání.
Další významnou akcí byla rekonstrukce
největších studií 4 a 5 určených
zejména pro hranou tvorbu. Kamery se snímacími
elektronkami byly nahrazeny moderními kamerami se snímacími
čipy CCD s možností změny formátu
4 : 3 na 16 : 9. Rekonstruována byla také režie
a technická kontrola studií, samozřejmě
vše s digitálním zpracováním
obrazu.
Ve zvukové technice pokračovala modernizace dabingových
pracovišť vybudováním již druhého
digitálního dialogového studia (DS 1) ve
čtyřkanálovém provedení, které
přineslo výrazné zrychlení výrobního
procesu a také zkvalitnění práce bez
zbytečných prostojů.
Ve filmové technice šlo především
o zlepšení vybavenosti vzhledem k novému trendu
natáčení na 35 mm film. Do provozu byla uvedena
nová kamera Aaton, takže Česká televize
nyní disponuje dvěma špičkovými
kamerami pro natáčení 35 mm filmů
a stala se tak jedním z mála producentů filmových
projektů tohoto formátu v České republice.
Pro speciální použití bylo zakoupeno
stabilizační zařízení Steadicam,
které významně pomáhá kameramanům
při tvorbě pohybově náročných
záběrů. Výčet nových
zařízení lze také doplnit o moderní
čističku filmů. Filmové laboratoře
České televize nyní garantují veškeré
zpracování filmových materiálů
35 mm, Super 16 mm a klasický 16 mm na vysoké úrovni.
V objektu zpravodajství bylo bezesporu největší
akcí vybudování moderní velkoplošné
redakce včetně několika střihových
pracovišť (newsroom), která přinesla výrazné
zlepšení týmové práce při
přípravě zpravodajských pořadů,
průběžnou aktualizaci zpráv a větší
redaktorský komfort. Mezi další akce většího
rozsahu patřila i rekonstrukce střihového
pracoviště TMZ 5 a obnovení osvětlovacího
parku ve studiu 8.
Televizní studio Ostrava v roce 1995 uvedlo do provozu
moderní digitální režii s kamerovými
řetězy, které se používají
pro natáčení ve dvou na sobě nezávislých
studiích umožňujících také
provoz ve formátu 16 : 9. Prvním úspěchem
je natočení dvou prestižních inscenací
"Kean" a "Azrael, anděl smrti", obou
ve formátu 16 : 9.
V televizním studiu Brno byla dokončena kompletní
přestavba provozní budovy Typos a pokračovala
modernizace založená na digitálním formátu
záznamu D3. V roce 1995 byl rovněž modernizován
přenosový vůz, který nyní pracuje
s digitálními kamerami Panasonic a novou režií.
Významnou akcí se stalo také vybudování
nového pracoviště elektronické grafiky.
Vedle investičních akcí, jejichž výsledky
je možno prakticky okamžitě hodnotit, existují
projekty podpůrného nebo dlouhodobého charakteru.
Vybudování chladící stanice bez freonů,
tak, jak ukládá zákon, a trafostanice 2 400
V si vyžádalo v roce 1995 prostředky ve výši
téměř 40 miliónů Kč.
Bez těchto zařízení však nelze
zajistit provoz všech technických provozů a
kapacit, především vysílání
a výrobu zpravodajských pořadů.
Významné modernizační akce proběhly
i na úseku informatiky. Byla dokončena globální
specifikace celého informačního systému
České televize, pokračovala rekonstrukce
síťové komunikační infrastruktury
pomocí moderní kabeláže Systimax, byl
instalován výkonný centrální
směrovač, postupně pokračovala obnova
zastaralých osobních počítačů
a byly realizovány i pilotní instalace některých
softwarových balíků. Významným
krokem bylo v závěru roku i připojení
ČT k celosvětové síti Internet.
Shrneme-li stav techniky a její rozvoj v roce 1995, musíme
konstatovat, že se i přes finanční obtíže
podařilo udržet krok se světovým vývojem
a omezit zastarávání technického vybavení.
Naplnily se tak i některé z postulátů
obsažených v loni formulovaném materiálu
Strategie České televize.