3. 5. 4. Původní dramatická tvorba

Postavení ČT a její dramaturgie není v posledních letech nijak snadné. Hluboké změny ve struktuře celé společnosti, podmíněné ekonomickou přestavbou, podstatně ovlivnily postavení kultury, umění i masových médií. Uznávaná, preferovaná a v rámci tehdejší úrovně bohatě dotovaná oblast byla rázem vystavena tlakům a praktikám, které jí byly buď zcela neznámé nebo cizí a opovrhované. Takřka ze dne na den se změnily podmínky pro literární a dramatickou tvorbu, v novém prostředí se ocitli režiséři, scénáristé i herci. Ne dosti na tom: ze dne na den zmizely také normy, které platily ve starém režimu a žádný experiment není rázem dost bláznivý, aby nemohl být ozkoušen. Jisté ovšem je, že veřejnoprávní televize musí být, má-li si zachovat vliv na diváky a dostát svému poslání, velkým bavičem, který všechno, co dělá, od zpravodajství až po původní dramatickou tvorbu, musí dělat atraktivně, ale také cílevědomě a kvalitně.

Zdá se, že jedním z žánrů, který přetrval všechny veliké změny, je pohádka pro celou rodinu, pohádka, která i v dobách tuhé cenzury mohla upozornit diváky na to, že zlo bývá potrestáno a slušnost a láska k bližnímu se konec konců musí vyplatit. I dnes jsou zřejmě podobná a potřebná mravní naučení pro většinu diváků stravitelná ve fantazijním, pohádkovém hávu. NESMRTELNOU TETU sledovaly 4, 3 miliony diváků a i divácké hodnocení bylo poměrně slušné. Na předních místech sledovanosti i obliby jsou stále reprízy filmů podobného typu. K pohádce mají nejblíž historická dramata, a proto snad diváci nejvýše hodnotili televizí částečně financovaný film ŘÁD, televizní inscenaci KNÍŽE VÁCLAV a teprve po nich se umístil UČITEL TANCE. To, že vysoce sledovaný Akumulátor svou komplikovaností televizního diváka zaskočil, ukazuje patrně hranice, které televizní dramaturgie v podpoře experimentální tvorby těžko a jenom zřídka může překročit.

Že je však možné udržet vysokou úroveň dokonce i v seriálu, o tom svědčí jednoznačný úspěch a trvalá vysoká sledovanost všech šesti dílů adaptace Poláčkova románu BYLO NÁS PĚT. I dalších šest původních seriálů zaznamenává slušné výsledky (O ZVÍŘATECH A LIDECH, KDYŽ SE SLUNCI NEDAŘÍ), mezi nimi i DETEKTIV MARTIN TOMSA, kterým přispělo brněnské studio. Všechny seriály se dokázaly vyhnout laciné podbízivosti, nechybí v nich důraz na kvalitu mezilidských vztahů a základní morální principy, takže dobře zapadají do okruhu potřebných témat, jak je zpracovala Rada ČT. První díly seriálu ŽIVOT NA ZÁMKU měly vcelku dobrý ohlas u diváků, jeho kvality však bude možné posoudit až v příštím roce.

Přesto je třeba upozornit na to, že již druhým rokem chybí ČT v bilanci dramaturgických úspěchů výrazné a divácky přitažlivé dílo, reflektující sociální, morální a filosofické problémy, s nimiž se občané České republiky denně setkávají. Rada ČT bude v rámci svých pravomocí vyžadovat od dramaturgie odvážnější a profesionálně odpovědnější přístup, jak k výběru námětů, tak k jejich scénáristickému zpracování a k výběru režisérů. Dramaturgie jako by se v řadě případů předem spokojovala se zaručeným dobrým průměrem, který po nikom nevyžaduje mimořádné záměry a výkony. K zamyšlení nad problematickými rysy české povahy a k sebereflexi veřejného cítění pak paradoxně nejvíc přispívají reprízy starších filmů o rodině Homolkových a Menzlovy adaptace Hrabalových próz nebo dva roky staré Přítelkyně z domu smutku.

3. 5. 5. Vysílání "krajských studií"

BRNĚNSKÉ STUDIO ČESKÉ TELEVIZE

Brněnské studio připravilo v roce 1995, 379,5 hodin televizních pořadů v oboru zpravodajství, publicistiky, dokumentaristiky, dramatické tvorby, tvorby pro děti, hudebních pořadů a sportovních přenosů.

Zpravodajství - je soustředěno do Jihomoravského večerníku. Po zrušení tzv. pražského štábu v Brně, je úkolem redakce reflektovat dění v regionu rovněž pro celostátní zpravodajské relace. Jihomoravský večerník byl podle zjištění expertízy často přetížen problematikou města Brna na úkor témat z venkova. V poslední době došlo v tomto ohledu k zlepšení.

Publicistika a dokumentaristika poskytla velmi pestrou paletu pořadů /Křesťanský magazín, cykly Cesty, Stopy, Extrém, Bez pardonu, podíl na posledním magazínu Nadoraz/, nejznámější a také nejkvalitnější jsou měsíčníky prof. Antonína Přidala Klub netopýr a Z očí do očí. Brněnské studio natočilo řadu dokumentárních portrétů významných osobností - Oldřicha Mikuláška, Jana Skácela, P. Františka Lízny a P. Martina Středy. S úspěchem zvládli více než tříhodinový přenos olomouckého svatořečení blahoslavené Zdislavy a Jana Sarkandra včetně komplikované spolupráce se sedmi zahraničními televizními společnostmi. Aktuálními společenskými problémy se zabývá magazín Souvislosti, diskutované kulturní otázky probírá měsíčník Za dveřmi je A. G.

Hudební a zábavné pořady. Hudební dokument Tenkrát zlatým písmem byl oceněn Českým křišťálem na mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha, nespornou kvalitu přinesly i čtyři přenosy vážné hudby /Velikonoční festival a Moravský podzim/. Diváky nejvíce sledované i ceněné jsou Polívkovy manéže, které patří mezi nejlepší pořady tohoto žánru v ČT. Brněnské studio vytváří také měsíčník Folkové, country hudby a Port, pravidelný soutěžní pořad Pyramida, pro děti a mládež pásmo Oáza a soutěž Hip-hap-hop.

Dramatická tvorba. Cenu Pierot 95 za herecký výkon a cenu za režii inscenace Na krásné vyhlídce získala Jana Brejchová a Vladimír Drha, Antonín Přidal za scénář Valčík na uvítanou, Miroslav Donutil obdržel čestné uznání Trilobit 95 za hlavní hereckou roli. Přední místo mezi původními českými seriály ve sledovanosti a dobrý ohlas diváků měl šestidílný Detektiv Martin Tomsa, vytvořený ve skupině J. Souchop - D. Levová. Pro mladší diváky natočilo brněnské studio tři náročné projekty: Pohádka o Faustovi, Zázračné dítě a Sen o Krásné panně.

OSTRAVSKÉ STUDIO ČESKÉ TELEVIZE

Studio Ostrava má právě tak, jako studio Brno, nezastupitelný úkol - zobrazovat dění a události ve svém regionu. Na to, co se právě přesně nazývá "regionální vysílání", se Rada ČT soustředila v posledních dvou letech. Jednak při svých výjezdních zasedáních přímo ve studiu Ostrava v roce 1994 a 1995, jednak zadáním dvou expertíz ostravského vysílání, vypracovaných nezávislými autory.

Rada ČT i oba písemné elaboráty se shodly v tom, že zpravodajství studia Ostrava je ve svém průměru dobré, že informuje o okresech regionu nezaujatě, objektivně a rovnoměrně. Ve zpracování by prospělo více modernosti, stručnosti a spádnosti.

Ostrava se může již několik let pyšnit kvalitní publicistikou, jak dokazují cykly pořadů "Ta naše povaha česká", "Klekánice", "Svatyně divočiny", které patří k nejlepším ve vysílání ČT.

Další špičku se Ostravě daří udržovat v zábavných pořadech. Dokladem toho jsou cykly "Halabala šou", "Kavárnička dříve narozených" a "Legendy taneční hudby". Nově zařazený pořad (od 6. 11. 95) "Neváhej a toč" dociluje od začátku mimořádně vysoká hodnocení od diváků a posluchačů, takže se dá říci, že se stal hitem v žánru TV zábavy. Podobně úspěšné jsou vtipné televizní gagy "Šprťouchlata".

Z populárně-vědecké produkce studia projevují televizní diváci zájem o cyklus pořadů "O zdraví". S metodikou práce redaktorky tohoto pořadu (M. Žochová) Rada ČT ne vždy souhlasila. Výhrady se týkaly většinou uvádění různých problematických názorů a jejich nevyváženosti názory oponentními (věda - "pavěda").

Ve druhé polovině roku se ve vysílání objevily i velké dramatické formy, pořady "Kean" a "Azrael" s nadějnými výsledky.

Na společném zasedání v Ostravě byla Rada ČT seznámena s personálními problémovými případy, které vznikly ve spojitosti s odchodem některých programových pracovníků ze studia. Koncem roku 1995 se členové Rady ČT prohlídkou studia na vlastní oči přesvědčili o značném technickém pokroku a celkové modernizaci na mnoha pracovištích TV studia Ostrava.

Rok 1995 ve vysílání studia Ostrava se dá oprávněně nazvat rokem úspěšným.

Nejsledovanější pořady studia Ostrava v roce 1995

Stručný přehled, který se opírá o objektivní ukazatele - indexy divácké sledovanosti a spokojenosti.

Ta naše povaha česká -cyklus publicistických pořadů
Klekánice- týdenní publicistický magazín
Svatyně divočiny- pořady o Národních parcích ve světě
Mini-maxi-týdenní magazín pro děti a mládež
Kean-dramatický pořad, životní příběh herce
Co Hedvika neřekla- televizní film
Šprťouchlata- krátké gagové pořady
Halabala šou- zábavné pořady s Velkopopovickou Kozlovkou (končí rokem 1995)
Kavárnička dříve narozených -cyklus setkání se známými osobnostmi (končí rokem 1995)
Legendy taneční hudby -retrospektivní pořady, které divákům připomenuly známé zpěváky z minulosti české pop-music (končí rokem 1995)
Neváhej a toč!- týdenní zábavný cyklus, vysílaný od 6. 11. 1995. Propaguje amatérské filmování, je spojen s účastí obecenstva a soutěží veselých klipů. Zatím je neobyčejně úspěšný.

Tyto pořady (kromě dalších jiných), se pravidelně uplatňovaly na celostátním vysílání. Studio Ostrava jimi výrazně přispělo k obohacení programů ČT1 i ČT2.

3. 6. MODERNIZACE A JEJÍ DŮSLEDKY PRO ČT

V sousedních zemích České republiky probíhá již po několik let modernizace a inovace technických zařízení veřejnoprávních televizních společností, sdružených v EBU (Evropské unii vysílatelů). Jednak proto, že razantní vývoj v elektronickém průmyslu vede k rychlému zastarávání dosavadního vybavení, jednak proto, že privátní konkurence nutí zmíněné televizní společnosti ke zvyšování atraktivity pořadů a celkové efektivity.

Česká televize zdědila velké kvantitativní kapacity, ovšem kvalitativně zastaralé a pro moderní výrobu pořadů neúsporné a neúnosné. Jejich rychlá výměna je pro ČT celkově nefinancovatelná a zčásti i nepotřebná. Současně je prováděna jen v rámci účetních odpisů zařízení.

Aby se ČT nestala v EBU, jejíž je členem, popelkou s technickou kvalitou programů na úrovni 80tých let, je nutno, aby se v průběhu dalších let:

A) Nahradil zastaralý analogový systém digitálním, a to v celém vysílacím procesu:

- u snímací techniky (nové kamery i pro formát budoucnosti 16 : 9)

- ve studiové technice

- při zpracování obrazu - místo OFF-LINE střihu ON-LINE, což zkracuje i postprodukční zpracování obrazu

- u zvukového signálu (mimo jiné digitální rekordéry).

B) Uskutečnila modernizace filmových snímačů pro různé formáty, včetně vybavení barevnými korektory.

C) Zavedl satelitní přenos up-linkovou stanicí a časem i moderními mobilními satelitními vysílači.

Příloha 4. 2. uvádí, co ČT již začala uskutečňovat v roce 1995.

Modernizace se ovšem týká i výpočetní techniky a informatiky, která se stává nutnou součástí technologických procesů zpracování zvuku a obrazu.

Modernizovat je nutno i redakční systém zpravodajství a teletextu. Aby zpravodajství časem dosáhlo evropské úrovně, bude nezbytné, rozšířit postupně síť stálých zahraničních korespondentů v centrech světového dění a vytvořit cestovní zpravodajské jednotky, vybavené mobilním satelitním vysílačem.

Uvedené nezbytnosti technologického pokroku může ČT z dnešních příjmů a úspor financovat buď jen velmi pomalu, anebo úvěry (schodky v rozpočtu).

Evropský pokrok v televizní technice probíhá mílovými skoky a to i pomocí přechodného zadlužování veřejnoprávních vysílatelů, které alespoň na čas vyrovnává pravidelné zvyšování televizních poplatků.

Česká republika a její zákonodárci rozhodnou, jakou vizitku naše veřejnoprávní vysílání v Evropě odevzdá.

IV.

PŘÍLOHY

Česká televize

Příloha č. 4. 1.

Údaje o vysílání České televize v roce 1995

© Analýza programu a auditoria ČT 1996

telefon: 02 - 61 13 73 87



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP