Příloha č. 4. 3.
Část C
Česká televize byla jako právnická
osoba zřízena zvláštním zákonem
k 1. 1. 1992. Tímto zákonem je stanoveno, že
Česká televize hospodaří s vlastním
majetkem a stát neodpovídá za její
závazky a tedy ji žádným způsobem
nedotuje. To znamená, že Česká televize
není závislá na státním rozpočtu
a je poplatníkem daně z příjmů
právnických osob.
Vlastními zdroji financování jsou příjmy
z televizních poplatků a příjmy z
podnikatelské činnosti. Z ekonomického hlediska
je oprávnění České televize
k provozování podnikatelské činnosti
charakterizováno tak, že Česká televize
jako veřejnoprávní instituce smí vykonávat
jen takovou podnikatelskou činnost, která souvisí
s předmětem její hlavní činnosti
a neohrožuje její základní poslání.
Finanční příjmy získané
podnikatelskou činností musí použít
k financování své hlavní činnosti.
Smyslem hospodaření České televize
není proto vytváření zisku, nýbrž
tvorba zdrojů nutných k tomu, aby mohla plnit a
zkvalitňovat své poslání - službu
veřejnosti.
Způsob placení televizních poplatků
i výše poplatku, která činí 50,-
Kč měsíčně, jsou upraveny zákonem
č. 252/1994 Sb., který nabyl účinnosti
dnem 1. 4. 1995. Televizní poplatek ve výši
50,- Kč měsíčně byl však
již stanoven vyhláškou č. 100/1991 Sb.
s účinností od 1. 4. 1991 a uvedený
zákon původní výši poplatku zachoval.
Celkové výnosy České televize za rok 1995 | 2 945 797 tis. Kč | ||
v tomto objemu připadá na výnosy: | /tis. Kč/ | /%/ | |
z televizních poplatků | 2 043 105 | 69,4 | |
za vysílání reklam a teleshopingu | 462 837 | 15,7 | |
za vysílání sponzorovaných pořadů | 22 000 | 0,8 | |
za výrobu pořadů (koprodukční pořady a pořady vyráběné na zakázku pro externí odběratele) | 82 362 | 2,8 | |
z prodeje služeb | 52 349 | 1,8 | |
z prodeje práv k tv pořadům | 24 575 | 0,8 | |
z prodeje investičního majetku materiálových zásob a cenných papírů | 42 528 | 1,4 | |
ostatní | 216 041 | 7,3 | |
z toho: čerpání zákonné rezervy na opravy hmotného investičního majetku | /58 022/ |
Hlavním zdrojem příjmů České
televize jsou výnosy z televizních poplatků,
které dosáhly 2 043 105 tis. Kč, což
představuje zvýšení oproti roku 1994
o 162 275 tis. Kč (tj. o 8,6%). Za účelem
posílení vlastních zdrojů k financování
činnosti zorganizovala v roce 1995 Česká
televize ve spolupráci s Českým rozhlasem
a Českou poštou akci proti neplatícím
divákům a posluchačům. Počet
držitelů televizních přijímačů
se tak zvýšil v úhrnu o 330 647, takže
v závěru roku bylo evidováno 3 585 364 televizních
koncesionářů, z toho 41 562 osvobozených
od placení tv poplatku.
Do roku 1994 byla Česká televize jediným
provozovatelem televizního vysílání
na území celé České republiky.
V únoru roku 1994 zahájila celoplošné
vysílání soukromá společnost
CET 21/ČNTS/TV NOVA. Vznik konkurenčního
prostředí v oblasti televizního vysílání
měl samozřejmě dopad na výnosy z podnikatelské
činnosti České televize.
Uvedené vlivy včetně legislativních
omezení způsobily snížení výnosů
za vysílání reklamy a sponzorovaných
pořadů, které zaznamenaly pokles o 565 891
tis. Kč (tj. o 53,9%!) oproti skutečnosti roku 1994
a ve srovnání s rokem 1993 činí tento
úbytek dokonce 939 558 tis. Kč, tj. 66,0%!
Pokles se projevil rovněž u výnosů za
výrobu pořadů a koprodukcí, oproti
skutečnosti roku 1994 o 25 396 tis. Kč, což
byly tržby za pořady vyráběné
v roce 1994 pro ministerstvo školství.
V rámci dalších podnikatelských aktivit
bylo dosaženo zvýšení výnosů
za prodej práv k televizním pořadům
o 6 851 tis. Kč.
Zvýšené tržby z televizních poplatků
spolu s dalšími výnosy však nevyrovnaly
pokles z vysílání reklamy a sponzorovaných
pořadů, takže v úhrnu byly výnosy
nižší o 376 297 tis. Kč.
V oblasti nákladů se využíváním
restriktivních opatření podařilo v
roce 1995 udržet jejich výši na úrovni
roku 1994 (zvýšení pouze o 2 803 tis. Kč,
tj. o 0,1%). Přitom objem vlastní televizní
výroby se zvýšil o 190 hodin, tj. o 3,2% a
nepatrně se zvýšil i počet odvysílaných
hodin.
V roce 1995 došlo k dalšímu růstu nákladů
na spoje, zejména na šíření signálu
v souvislosti s dobudováváním sítě
obou programů, z toho na ČT1 o 20 533 tis. Kč,
tj. o 10,5% a na ČT2 o 37 566 tis. Kč, tj. o 66,2%.
Náhrada České poště za inkaso
televizních poplatků byla vyšší
o 7 511 tis. Kč souvztažně s výsledky
akce proti neplatícím divákům.
K podstatnému nárůstu došlo též
v oblasti odpisů investičního majetku a to
o 25 699 tis. Kč, tj. o 9,1%.
V důsledku snížení příjmů
omezila v roce 1995 Česká televize rozsah plánovaných
oprav hmotného majetku, vynaložené náklady
se tím snížily oproti roku 1994 o 70 803 tis.
Kč, tj. o 42,7%. Rovněž tvorba zákonné
rezervy na opravy hmotného investičního majetku
byla nižší o 42 190 tis. Kč, tj. o 67,8%.
Úroveň ostatních nákladů byla
jednak ovlivněna obecným tempem inflace, a to zejména
růstem cen materiálu, energie a poskytovaných
služeb, a dále vyplývala z obecně závazných
předpisů (zákonné pojištění
ke mzdám, daně).
Strukturu nákladů České televize můžeme
posuzovat podle dvou různých hledisek:
1) Struktura nákladů podle jednotlivých činností
(v tis. Kč)
A. | NÁKLADY NA VÝROBU A VYSÍLÁNÍ | |
1. NÁKLADY NA VÝROBU | ||
monopolní práva k filmům | 172 407 | |
monopolní práva ke sportovním přenosům | 42 716 | |
agenturní zpravodajství | 38 189 | |
zakázková výroba a nákup pořadů | 180 352 | |
úhrady ochranným organizacím autorů a výkonných umělců, provozovací honoráře | 66 500 | |
odpisy investičního majetku | 234 753 | |
spojové náklady na přenos signálu (příspěvková síť, mezinárodní přenosy) | 53 874 | |
mzdy | 415 607 | |
zákonné pojištění ke mzdám | 149 744 | |
vlastní výroba pořadů | 640 116 | |
CELKEM | 1 994 258 | |
2. SPOLEČNÉ NÁKLADY NA VÝROBU A VYSÍLÁNÍ | ||
spojové náklady na šíření signálu | 325 418 | |
v tom: | ||
ČT1 - vysílače a převaděče | /196 926/ | |
- distribuční síť /18 522/ | ||
ČT2 - vysílače a převaděče | /77 622/ | |
- distribuční síť /16 699/ | ||
místní okruhy (obraz, zvuk) | /15 449/ | |
teletext | /200/ | |
náhrady České poště za inkaso televizních poplatků | 102 155 | |
DPH bez nároku na odpočet | 109 661 | |
Rada ČT | 1 575 | |
Nadace při ČT | 327 | |
EBU - členský příspěvek | 12 111 | |
CELKEM | 551 247 | |
CELKOVÉ NÁKLADY NA VÝROBU A VYSÍLÁNÍ | 2 545 505 | |
B. | NÁKLADY SERVISNÍCH ÚTVARŮ | |
odpisy investičního majetku | 67 355 | |
mzdy | 114 435 | |
zákonné pojištění ke mzdám | 41 099 | |
ostatní náklady | 249 494 | |
CELKEM | 472 383 | |
C. | OSTATNÍ NEVÝROBNÍ NÁKLADY | |
neprovozní náklady | 8 062 | |
daň silniční, daň z nemovitostí | 1 544 | |
pojištění majetku a osob | 15 900 | |
tvorba rezerv a opravných položek | 20 413 | |
mimořádné náklady | 107 13 6 | |
CELKEM | 153 055 | |
NÁKLADY CELKEM | 3 170 943 |
2) Struktura podle jednotlivých druhů nákladů
Celkové náklady České televize za rok 1995 | 3 170 943 tis. Kč | |
v tomto objemu připadá na: | ||
osobní náklady (mzdové a ostatní příjmy fyz. osob, sociální výdaje) | 552 852 | 17,4 |
zákonné sociální a zdravotní pojištění | 191 248 | 6,1 |
honoráře fyz. osobám včetně honorářů za příspěvky | 192 282 | 6,1 |
honoráře právnickým osobám | 64 595 | 2,0 |
spotřebované nákupy (materiál, energie) | 212 861 | 6,7 |
odpisy investičního majetku včetně zůstatkové ceny vyřazeného majetku | 308 002 | 9,7 |
opravy a udržování | 94 962 | 3,0 |
spoje | 520 171 | 16,4 |
práva | 253 312 | 8,0 |
zakázkovou výrobu pořadů | 180 352 | 5,7 |
tvorbu rezerv a opravných položek | 20 413 | 0,6 |
daně a poplatky | - 672 | |
DPH bez nároku na odpočet | 109 661 | 3,5 |
ostatní náklady | 470 904 | 14,8 |
z toho: služby externích dodavatelů | /374 013/ |
Celkové náklady na investice České
televize v roce 1995 činily 307 506 tis. Kč, z toho
na pořízení hmotných investic bylo
vynaloženo 302 776 tis. Kč, z tohoto objemu bylo čerpáno
na financování staveb 38 964 tis. Kč, investičních
akcí technologického charakteru včetně
modernizací a rekonstrukcí 181 548 tis. Kč
a na nákup kusových investic 82 264 tis. Kč.
Účetní závěrka za rok
1995 byla posuzována na základě žádosti
ČT nezávislým auditem. Na základě
jeho výsledku lze konstatovat, že účetní
evidence České televize poskytuje dostatečně
věrný obraz o její hospodářské
situaci. Výrok auditu v závěrečné
zprávě zní "bez výhrad".
Hospodaření za rok 1995 vykazuje účetní
ztrátu ve výši 225 146 tis. Kč s tím,
že k jejímu krytí budou použity prostředky
z nerozděleného hospodářského
výsledku minulých let, tj. z rezerv vytvořených
úsporným hospodařením v letech 1993-94.
Vzhledem k tomu, že od roku 1991 i přes každoroční
inflaci zůstává výše televizního
poplatku na stejné úrovni a ze strany České
televize byly vyčerpány možnosti snižování
nákladů, které lze ovlivnit, usiluje Česká
televize o zvýšení sazby poplatku.
Koncem roku 1993 zřídila Česká televize
na základě doporučení renomované
konzultantské firmy, které bylo poskytnuto Radě
ČT, vlastní dceřinou společnost ČT
INVEST, a. s. Důvodem vzniku společnosti bylo především
oddělení aktivit souvisejících s prodejem
nemovitého majetku od výroby a vysílání
a tím zajištění účelovosti
a průhlednosti využití prostředků
získaných prodejem nemovitostí na výstavbu
nového objektu ČT na Kavčích horách
(viz materiál pro J. Kasala zaslaný dopisem generálního
ředitele ČT ze dne 25. 4. 1996 a viz Zpráva
Rady ČT za rok 1994, str. 62).
Z hodnoty základního jmění společnosti
byly na základě "Smlouvy o spoluúčasti"
uzavřené mezi Českou televizí a ČT
Invest, a. s. (smlouva řeší vzájemná
práva a povinnosti ČT a a. s. při výstavbě
objektu producentských center na Kavčích
horách) profinancovány v letech 1994-95:
- stavební práce na objektu producentských
center - více než 260 mil. Kč,
- ostatní neinvestiční (provozní)
náklady, tj. náklady na daně z nemovitostí,
daně z převodu nemovitostí, daně z
příjmu, náklady na právní a
daňové poradenství, audit, vedení
účetnictví, bankovní výlohy
za rok 1995 ve výši 14,5 mil. Kč.
Za celou dobu existence společnosti nebyly vyplaceny žádné
odměny ani dividendy.
V průběhu roku 1995 se začalo uvažovat
(viz zápisy z jednání představenstva)
o změně koncepce společnosti v souvislosti
s dokončením výstavby nové provozní
budovy.
Příloha č. 4. 3.
Část D
Provedli jsme auditorské ověření vybraných
částí účetnictví a účetní
závěrky České televize ve smyslu smlouvy
uzavřené s Radou České televize dne
6. září 1995. Při své činnosti
jsme postupovali podle harmonogramu prací, který
tvořil přílohu smlouvy.
Práce probíhaly v odborných útvarech
České televize Praha a studiích Brno a Ostrava
ve dvou etapách.
I. etapa v termínech od 25. 10. do 24. 11. 1995
II. etapa v termínech od 21. 3. do 18. 4. 1996
Upozorňujeme, že ke dni uzavření našich
prací nebyla zpracována účetní
závěrka České televize za rok 1995
a nebyly ukončeny dokladové inventarizace, a tudíž
nebyly předmětem našeho ověření.
Při ověřování jsme výběrovým
způsobem testovali účetní záznamy
a další informace, prokazující údaje
zanesené do účetních knih, použité
účetní postupy a odhady, při respektování
zásady významnosti.
Naše činnost nebyla přednostně zaměřena
na odhalení nedostatků, podvodů nebo jiných
chyb a její závěry by neměly být
chápány tak, že jiné nedostatky neexistují.
V dalších částech zprávy uvádíme
dílčí závěry a případná
doporučení k jednotlivým ověřovaným
oblastem.
Účetní systém
Účetnictví České televize je
vedeno prostřednictvím výpočetní
techniky decentralizovaně za útvary ČT v
Praze a za jednotlivá studia. Toto decentralizované
účetnictví navazuje na uplatňovaný
systém řízení (plánování
a financování) těchto samostatně hospodařících
jednotek. Odděleně je na studiích účetnictví
zpracováváno do úrovně hlavní
knihy se samostatným vedením deníků,
knih analytické evidence a archivací účetních
dokladů. Sumarizace zůstatků syntetických
a analytických účtů hlavních
knih jednotlivých samostatně účtujících
středisek je prováděna měsíčně.
Účetní software a jeho projekčně
programová dokumentace nebyla předmětem samostatného
ověřování. Při testech a kontrolách
výstupů používaného software
však nebyly zjištěny případy, že
by forma a náležitosti odporovaly požadavkům
účetních předpisů.
Účetní systém ČT navazuje na
systém organizačních a řídících
norem a aktů, z nichž za základní lze
považovat Statut, Kodex a Strategie České televize.
K rozhodujícím aktům ovlivňujícím
celkovou úroveň účetního a
kontrolního systému České televize
patří Pravidla vnitřní ekonomiky,
obsahující základní principy a zásady
hospodaření a ekonomického řízení
ČT, Rozhodnutí generálního ředitele
č. 33, o programové koncepci a organizaci ČT
z prosince 1994 a Rozhodnutí gen. ředitele č.
11 z února téhož roku.
Na tyto normy navazují další vnitřní
předpisy upravující jednotlivé oblasti
účetnictví, např.
- oběh a ověřování účetních
dokladů (Pravidla pro oběh účetních
dokladů, Podpisový řád České
televize)
- inventarizace majetku a závazků (Pokyny pro provádění
periodických inventarizací hospodářských
prostředků),
- účtový rozvrh ap.
Některé tyto normy jsou pak rozpracovávány
jednotlivými studii ČT v Brně a Ostravě.
Z provedených testů věcné správnosti,
kdy jsme m.j. ověřovali doloženost účtovaných
operací doklady s předepsanými náležitostmi
ve smyslu zákona o účetnictví (paragraf
11) a daňových předpisů vyplynulo
naše doporučení k věnování
zvýšené pozornosti při popisu obsahu
účetních operací na účetních
dokladech, včetně přikládání
souvisejících příloh, ev. poznámce
o jejich archivaci. Tyto připomínky jsme vyslovili
zejména u vnitřních účetních
dokladů (řada 9).
Rovněž jsme doporučili zapracování
podpisových oprávnění do Podpisového
řádu u tzv. opravných účetních
dokladů. U konkrétních dokladů jsme
vyjádřili rovněž své připomínky
k náležitostem daňových dokladů
ve vazbě na požadavky zákona o DPH (paragraf
12). Nejasnosti byly vysvětleny a ve většině
případů na místě odstraněny.
Inventarizace majetku a závazků
Ověřili jsme organizační zajištění
a přípravu inventarizací majetku a závazků.
Opatřením ředitele ekonomiky č. 68
ze dne 6. 6. 1995 byla jmenována ústřední
inventarizační komise, která byla pověřena
řízením, koordinací a kontrolou inventarizace
v České televizi. Zároveň byly vydány
Pokyny pro provádění periodických
inventarizací, obsahující kromě všeobecných
pokynů i dílčí pokyny pro inventarizaci
jednotlivých druhů majetku závazků.
Tyto základní organizační normy byly
televizními studii rozpracovány na konkrétní
podmínky. Provádění fyzických
inventur jsme se osobně neúčastnili. Provedli
jsme kontrolu inventarizačních písemností
dokumentujících průběh a závěry
z inventur. Závažnější nedostatky
nebyly zjištěny.
Vzhledem k tomu, že fyzické inventury hmotného
majetku byly prováděny v průběhu 4.
čtvrtletí doporučili jsme všechny soupisy
doplnit o přírůstky a úbytky uvedeného
majetku od ukončení fyzické inventury do
konce účetního období ve smyslu účetních
předpisů. V inventurních soupisech rovněž
uvádět jejich rekapitulace v členění
podle jednotlivých analytických účtů
a odsouhlasování zjištěných inventurních
stavů se stavy účetními.
Rozdělení hosp. výsledku za rok 1994
Ověřena byla správnost zaúčtování
rozdělení hospodářského výsledku
ČT za rok 1994 ve výši 139 106 tis. Kč,
který byl v souladu s ustanoveními Kolektivní
smlouvy použit k přídělu do sociálního
fondu (2% z objemu vyplacených mzd. prostředků).
Zbylá část byla ponechána nerozdělena
ke krytí plánované ztráty na rok 1995.
Úplnost účetní závěrky
za rok 1995 po formální stránce
Práce nebyly provedeny vzhledem k tomu, že účetní
závěrka nebyla k ukončení našich
prací k dispozici, z důvodu neuzavření
některých dokladových inventur a kontroly
účetnictví ze strany daňového
poradce.
Oceňování investičního majetku
Kontrolou účetních dokladů (přijatých
faktur investičního charakteru), ve studiích
Brno a Ostrava úplnou, v Praze výběrovou,
bylo ověřen postup při oceňování
hmotného a nehmotného investičního
majetku. Investiční majetek je v souladu s účetními
postupy oceňován pořizovací cenou,
tj. vlastní cenou pořízení a ostatních
nákladů souvisejících s jeho pořízení.
Rovněž při dalších testech ostatních
účetních dokladů a písemností
nebyly zjištěny významnější
případy nesprávného účtování
výdajů investičního charakteru do
provozních nákladů.
Na vybraných případech bylo ověřeno,
že k prodeji nemovitostí dochází na
základě schválení Rady.
K zajištění reálné výše
ocenění finančních investic v účetnictví
doporučujeme vytvoření opravné položky
k finančnímu vkladu do České národní
investiční společnost v Litoměřicích
u Studia Brno v nominální částce 2
160 000,- Kč.
Ověření zůstatku nedokončených
investic a poskytnutých záloh na investiční
majetek
Ověřením zůstatků účtů
a inventur tohoto majetku nebyly zjištěny případy
starších nebo neprůkazných položek
v zůstatcích těchto účtů.
Inventarizace byla provedena dokladově k 31. 10. 1995.
Nárůst poskytnutých záloh proti minulému
roku (2,2 krát) souvisí s výstavbou na Kavčích
horách.
Výnosy a náklady
Při testování výnosů jsme se
zaměřili na dvě základní skupiny
výnosů, a to z televizních poplatků
a výnosy z podnikatelské činnosti (viz rozhodnutí
GŘ č. 2/94, kterým se stanoví pravidla
podnikatelské činnosti).
Televizní poplatky jsou do výnosů účtovány
až na základě skutečných plateb
převáděných od jednotlivých
správ České pošty, nikoliv po zaúčtování
nároku (předpisu) na jejich úhradu. Tento
způsob účtování je vzhledem
ke stavu evidence obyvatelstva, které má zákonnou
povinnost platit televizní poplatky vedené Českou
poštou a platební disciplinou zřejmě
jediným možným způsobem. Přesto
vzhledem k významnosti těchto příjmů
doporučujeme odsouhlasit tento způsob účtování
výnosů Ministerstvem financí ČR jako
výjimku od obecných postupů účtování,
včetně stanoveného způsobu časového
rozlišení těchto výnosů na přelomu
účetních období.
Při používaném způsobu účtování
nejsou v nákladech rozlišovány rozdílné
srážky z běžných měsíčních
poplatků a za přihlášení nového
koncesionáře srážené Českou
poštou. Ke změně úhrnné výše
těchto srážek účtovaných
do nákladů však touto nepřesností
nedochází.
Při testování ostatních výnosů
a nákladů jsme nezjistili chyby či jiné
nesrovnalosti ve vazbě na účetní předpisy
či vnitropodnikové normy.
Při testování správnosti účtování
nákladů a výnosů v návaznosti
na jejich časovou souvislost s účetními
obdobími nebyly zjištěny významnější
nesprávnosti.
Při účtování nákupu
externích služeb a hmotných dodávek
uplatňuje Česká televize odpočet daně
z přidané hodnoty na vstupu, přičemž
se při jeho vypořádání uplatňuje
postup stanovený podle 20 zákona č. 588/1992
Sb., o DPH v souladu dopisem 1. náměstka ministra
financí ČR z dubna 1994. Vzhledem k novelám
zákona o DPH pro rok 1995 i 1996 a omezením schváleného
postupu výše citovaným dopisem náměstka
ministra pro roky 1993 a 1994 doporučujeme odsouhlasit
si stávající systém uplatňování
odpočtu i pro následující roky.
Závěr
Závěrem konstatujeme, že při ověřování
vybraných oblastí účetnictví
České televize ve smyslu uzavřené
smlouvy o dílo ze dne 6. 9. 1995 jsme nezjistili nedostatky
nebo chyby, které by v podstatných aspektech mohly
vést ke zkreslení účetnictví
a účetní závěrky České
televize za rok 1995.
Veškeré seznamy kontrolovaných dokladů,
podrobnější podklady a ostatní písemnosti
jsou založeny ve spise auditora ve smyslu auditorských
směrnic vydaných Komorou auditorů ČR.
V Brně, dne 27. června 1996
Ověření provedla
auditorská společnost CAAC, s. r. o. Brno
licence č. 65
Příloha č. 4. 4.
Rada České televize schválila dne 27.
9. 1995 Statut České televize, jehož novou
přílohou je kromě Strategie České
televize také Kodex České televize a Etický
panel.
V duálním systému televizního vysílání
představuje Česká televize záruku
veřejnoprávní služby divákům.
To znamená, že poskytuje programovou nabídku
sjednocovanou společně sdílenou stupnicí
hodnot, založenou na tradicích evropské kultury.
Základními prvky této jednoty jsou důraz
na prezentaci plurality názorů v demokratické
společnosti, respekt k lidským právům,
k právům etnických menšin, postižených
a k právům dětí, důsledné
odmítání rasismu a všech forem totalitárních
útoků na principy občanské společnosti.
Samozřejmou složkou této stupnice hodnot je
akcent na vysokou profesionální a kulturní
úroveň vysílání jako celku.
Tato obecně sdílená soustava hodnot stmeluje
složitou strukturu vysílání veřejnoprávní
televize, obsahující celou škálu typů
pořadů, které už ze samotné podstaty
své existence komerční vysílatelé
do své programové nabídky zahrnout nemohou.
V tom je úloha veřejnoprávní televize
jinými prostředky nezastupitelná. Službu
veřejnosti zajišťuje Česká televize
především v oblastech umělecké
tvorby, dokumentu, obecného i speciálního
zpravodajství a publicistiky.
Uměleckou tvorbu Česká televize podporuje
a prezentuje v několika podobách: vyrábí
a vysílá původní česká
dramatická díla a televizní adaptace české
a světové literatury, podporuje a široce prezentuje
národní filmovou tvorbu a zprostředkovává
divákům ve velkém rozsahu dění
na divadelní, hudební a výtvarné scéně
České republiky. Kvalitní výběrovou
dramaturgií představuje českým divákům
světovou kinematografii s důrazem na špičkovou
evropskou produkci. Rozsáhlými cykly záznamů
divadelních inscenací a dokumentů seznamuje
domácí publikum s klasickou a soudobou světovou
dramatickou, hudební a výtvarnou tvorbou. Z povahy
televize jako média vyplývá důraz
na dokumenty o kinematografii, jejích dějinách
a současnosti, jejích proměnách a
různorodosti.
Česká televize je jediným garantem existence
české autorské dokumentární
tvorby a její veřejné prezentace. Proto v
této oblasti vedle vlastní výroby systematicky
spolupracuje s nezávislými producenty a zaručuje
vysílání kvalitních dokumentů.
V tomto smyslu udržuje Česká televize důležitou
tradici české filmové a televizní
tvorby a plní úkoly komerčními subjekty
nesplnitelné.
Základní povinností České televize
je poskytovat širokou škálu zpravodajských
pořadů, a to jak obecných, tak specializovaných.
Tuto úlohu plní dvojím způsobem: krátké
zpravodajské pořady, poskytující základní
informace o domácím a světovém dění,
jsou rovnoměrně rozloženy ve vysílání
v průběhu celého dne. Hlavní zpravodajské
relace ve večerních časech se pak liší
tak, aby odpovídaly rozdílnému charakteru
obou programů České televize. Tuto nabídku
dále rozšiřuje specializované ekonomické
zpravodajství, které tvoří nedílnou
součást struktury zpravodajských pořadů
České televize. Každodenní zpravodajství
z regionů, zajišťované rovněž
ostravským a brněnským studiem České
televize, pak tuto strukturu dotváří.
Publicistické pořady jsou ve vysílání
České televize začleněny takovým
způsobem, aby svými tématy pokrývaly
všechny podstatné oblasti života společnosti.
Zvláštní místo zaujímají
pořady reprezentující investigativní
žurnalistiku, a plnící tak nezastupitelnou
úlohu mezi sdělovacími prostředky
demokratické společnosti. Propracovaný systém
vzdělávacích pořadů těží
z domácí i zahraniční produkce, členěné
do tří základních oblastí:
humanitní, přírodovědné a technické.
Tématem specializovaných publicistických
pořadů celorepublikového dosahu, ale také
regionálních publicistických pořadů,
jejichž působení nabývá s novým
konstituováním občanské společnosti
v České republice na významu, je ochrana
zájmů občanů. Speciální
publicistické pořady, určené etnickým
menšinám, zdravotně postiženým
nebo přesně definovaným cílovým
skupinám, např. seniorům, stojí na
pomezí vlastní publicistiky, tedy rozsáhlejších
materiálů, věnovaných klíčovým
problémům těchto minorit, a odborného
zpravodajství, usnadňujícího prostřednictvím
poskytování detailních informací těmto
menšinám orientaci v životě. Spektrum
těchto pořadů odpovídá aktuálním
potřebám české společnosti
a je inovováno podle výsledků sociodemografických
výzkumů, které Česká televize
v pravidelných intervalech zadává.
Zásady tvorby programu mají sloužit nejen redaktorům
zpravodajských a publicistických pořadů,
ale i všem autorům, dramaturgům, producentům,
režisérům a ostatním tvůrčím
pracovníkům.
Zásady tvorby programu je třeba chápat jako
otevřený dokument, který v průběhu
času může rezonovat s proměňujícími
se požadavky na tvorbu programu a případně
vyvolat v život potřebu dalších kodifikujících
dokumentů nebo formulací zásad k parciálním
problémům tvorby programu či vlastní
realizace pořadů. Česká televize,
vedena snahou naplňovat co nejlépe poslání
veřejnoprávní televize, zejména poskytováním
objektivních, ověřených, všestranných
a vyvážených informací pro svobodné
vytváření názorů, si uvědomuje
- odpovědnost vůči veřejnosti, zejména
s ohledem na význam televizního vysílání
pro uplatnění občanských práv
na informaci a svobodnou komunikaci,
- složitost a náročnost žurnalistické
práce v souvislosti s požadavky na aktuálnost,
pravdivost a důvěryhodnost informace, na její
kvalitu, hloubku a nestrannost, na její formu a způsob
zpracování, a proto přijala zásady
vztahující se k etice žurnalistiky a zobrazování
násilí ve vysílání a ustavila
Etický panel České televize.
ETIKA ŽURNALISTIKY
Rada Evropy schválila v roce 1993 Rezoluci č. 1003
o etice žurnalistiky. Tyto etické zásady žurnalistiky
by měly být uplatňovány všemi
novináři v celé Evropě. Vzhledem k
nedostatku právní úpravy a pozitivních
tradic v této oblasti v České republice považujeme
za velmi důležité respektovat uvedené
zásady při výrobě a vysílání
pořadů v České televizi.
I.
Zprávy a názory
1. Kromě zákonných práv a povinností
stanovených v právních normách (zákon
o České televizi č. 483/1991 Sb. a zákon
č. 468/1991 Sb. o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, oba ve znění
zákona č. 36/1993 Sb.) má Česká
televize etickou odpovědnost vůči občanům
a společnosti. Ta musí být zdůrazněna
právě v současné době, kdy
informace a komunikace hrají velmi důležitou
úlohu při vytváření osobních
postojů občanů i ve vývoji demokratické
společnosti.
2. Novinářské povolání zahrnuje
práva a povinnosti, svobodu a odpovědnost.
3. Základním principem jakékoli etické
úvahy o žurnalistice je povinnost vést jasnou
dělicí čáru mezi zprávami a
názory, aby nebylo možné je zaměnit.
Zpráva je informací o faktech a údajích,
zatímco názory sdělují myšlenky,
ideje, přesvědčení nebo hodnotící
soudy ze strany České televize.
4. Vysílání zpráv musí být
založeno na pravdivosti, která musí být
zajištěna přiměřenými
prostředky verifikace a důkazu, objektivity při
prezentaci, popisu a sdělování. Domněnky
(úvahy) nesmějí být směšovány
se zprávami. Titulky zpráv musí vyjadřovat
co možná nejpřesněji podstatu předkládaných
zpráv a údajů.
5. Vyjádření názorů znamená
vyjádření mínění nebo
komentář na obecné téma, případně
vyslovení poznámek ke zprávám týkajícím
se skutečných událostí. Ačkoliv
názory vždy budou nezbytně subjektivní,
a tudíž nemohou a ani by neměly být
podřízeny měřítku objektivity,
je nutno zajistit, aby byly vyjádřeny čestně
a eticky.
6. Názory ve formě komentářů
k událostem nebo k jednání jednotlivců
a institucí by se neměly snažit popírat
nebo zakrývat realitu faktů nebo údajů.
II.
Právo na informace jako základní lidské
právo
7. Právo na informace je základním lidským
právem, které bylo zdůrazněno precedenčním
právem Evropské komise a Evropského soudu
pro lidská práva v souvislosti s článkem
10 Evropské konvence o lidských právech a
uznáno článkem 9 Evropské konvence
o televizi bez hranic, stejně jako všemi demokratickými
ústavami. Vlastníkem práva je občan,
který také má příslušné
právo požadovat, aby informace předávané
novináři byly sdělovány pravdivě
v případě zpráv a poctivě v
případě názorů, bez vnějšího
zasahování veřejných orgánů
nebo soukromého sektoru.
8. Činnost České televize jako sdělovacího
média je zprostředkovávání,
tj. poskytování informačních služeb.
Práva související se svobodou informací
vycházejí z práva adresátů
informací, tj. občanů.
9. Veřejné orgány se nesmějí
domnívat, že jsou vlastníky informací.
Právní řád České republiky
poskytuje záruky pro šíření pluralismu
ve sdělovacích prostředcích a zajišťuje
vytvoření nezbytných podmínek pro
realizaci svobody slova a práva na informace s vyloučením
cenzury.
10. Česká televize bude chránit svobodu projevu
svých pracovníků, neboť jsou posledním
článkem zprostředkování informace.
V této souvislosti je třeba upozornit, že dosud
není z právního hlediska vyjasněn
vztah svědomí žurnalisty a profesionálního
tajemství vůči důvěrným
zdrojům.
11. Česká televize nikdy nesmí zacházet
s informacemi jako se zbožím, nýbrž výhradně
jako se základním právem občana. Za
tímto účelem nesmí využívat
ani kvality, ani podstaty zpráv nebo názorů
ve snaze zvýšit počet diváků
s cílem zvýšení příjmů
z reklam. Ve snaze zajistit etické zacházení
s informacemi musí být diváci pokládáni
za jednotlivce, a nikoli za masu.
III.
Funkce žurnalistiky a její etika
12. Informace zprostředkované žurnalistiky
sdělovacích prostředků mají
díky obrovské podpoře nových technologií
rozhodující význam pro rozvoj jednotlivce
a společnosti. Jsou nepostradatelné pro demokratický
život, protože má-li se demokracie plně
rozvinout, musí zaručit občanům možnost
účastnit se veřejných záležitostí.
Jejich účast by nebyla možná bez informací,
které jim poskytují sdělovací prostředky.
Vliv České televize na veřejné mínění
je tudíž zřejmý.
13. Bylo by ovšem chybné z významu této
úlohy vyvozovat, že sdělovací prostředky
ve skutečnosti reprezentují veřejné
mínění nebo že by měly nahrazovat
specifické funkce veřejných orgánů
či institucí vzdělávacího a
kulturního charakteru, jako jsou třeba školy.
14. Žurnalistika nesmí pozměňovat pravdivé,
objektivní informace nebo poctivé názory
ve snaze vytvořit nebo upravit veřejné mínění,
neboť legitimita žurnalistiky spočívá
v účinném respektování základního
práva občanů na informace jakožto části
demokratických hodnot. Vzhledem k tomu je nezbytné,
aby legitimní investigativní žurnalistika pracovala
s ověřenými informacemi a poctivými
názory. Je neslučitelná s novinářskými
kampaněmi vedenými na základě předem
stanovených pozic a zvláštních zájmů.
15. V žurnalistice musí informace a názory
respektovat presumpci neviny, zejména v případech,
které jsou dosud v řízení, a musí
se proto upustit od jakýchkoliv hodnotících
poznámek či soudů.
16. Musí být respektováno právo jednotlivců
na soukromí. Osoby zaujímající funkce
ve veřejném životě mají právo
na ochranu svého soukromí s výjimkou těch
případů, kdy by jejich soukromý život
mohl mít vliv na její veřejný život.
Skutečnost, že osoba zaujímá veřejné
postavení, ji nezbavuje práva na respektování
jejího soukromí. Proto je nezbytné usilovat
o dosažení rovnováhy mezi respektováním
soukromého života a právem na informaci.
17. Výsledek neospravedlňuje použité
prostředky, informace proto musí být získány
legálními a etickými prostředky.
18. Jestliže Česká televize zprostředkovala
zprávu nebo názor nepravdivý či klamný,
musí na žádost zainteresovaných osob
s poskytnutím všech relevantních informací
zprávu opravit. Nejvhodnější je zajistit
vysílání opravy ve stejném typu pořadu
a ve stejném vysílacím čase.
19. Ve vztazích, které novinář musí
udržovat při plnění svých povinností
s veřejnými orgány, s orgány exekutivy
nebo různými hospodářskými
sektory, je třeba zabránit jakékoli shovívavosti,
která by mohla ovlivnit nezávislost a nestrannost
žurnalistiky.
20. V žurnalistice nesmí být kontroverzní
nebo senzační záležitosti zaměňovány
se situací, o níž je důležité
poskytovat informace. Novinář nesmí zneužívat
svých práv k získání vlastní
prestiže nebo osobního vlivu.
21. Vzhledem ke komplexnosti procesu získávání
a poskytování informací, který se
stále více opírá o využití
nových technologií umožňujících
rychlost a stručnost informace, je nutné, aby pracovníci
České televize absolvovali adekvátní
odborný výcvik.
IV.
Konfliktní situace a případy zvláštní
ochrany
22. Ve společnosti někdy vznikají napjaté
a konfliktní situace pod tlakem takových faktorů,
jakými jsou terorismus, diskriminace menšin, xenofobie
nebo válka. Za takových okolností má
Česká televize morální povinnost hájit
demokratické hodnoty: úctu k lidské důstojnosti,
řešení problémů mírovými,
tolerantními prostředky, a tedy i povinnost odporovat
násilí a jazyku nenávisti a konfrontace,
zavrhovat jakoukoli diskriminaci zakládající
se na odlišné kultuře, pohlaví nebo
náboženství. Nikdo by neměl zůstat
neutrální, jde-li o obranu demokratických
hodnot. Vzhledem k tomu musí Česká televize
sehrát větší úlohu v zabraňování
napětí a podporovat vzájemné porozumění,
toleranci a důvěru, zejména mezi různými
komunitami v oblastech s převládajícími
konflikty.
23. S přihlédnutím k velice specifickému
vlivu sdělovacích prostředků na postoje
dětí a mladých lidí je nutné,
aby Česká televize nevysílala pořady,
zprávy nebo záběry glorifikující
násilí, zneužívající sexuálních
scén nebo užívající vědomě
nevhodný jazyk.